XP-asennus ja SATA-kiintolevy

satunnainen kysyjä

Elikkäs jos tarkoitus on asentaa XP Pro (SP1) uuteen koneeseen, jossa dvd- ja HDD -asemat ovat SATA-väyläisiä, niin onnistuuko asennus suoraan, vai vaatiiko tuo jotain erillisiä SATA-ajureita esim. korpulta?

Mistä tuollaiset saisi? Miltä medialta nuo kannattaisi asentaa, kun korppuasemaa ei ole? Jos pistän ne USB-tikkuun, niin osaako asennusohjelma lukea ne sieltä? (vaatinee USB:kin jotain ajureita?) Voiko asennus-cd:n ottaa hetkeksi pois ja ladata SATA-ajurit toiselta cd:ltä?

Kyseessä olevaan koneeseen tulisi ASUSin NF500 emolevy, joka lienee melko nykyaikainen.

8

1735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • duoda

      "vai vaatiiko tuo jotain erillisiä SATA-ajureita esim. korpulta?"

      Vaatii ajurit ja nimenomaan korpulta.

      "Mistä tuollaiset saisi?"

      Emolevyn valmistajan sivuilta.

      "Miltä medialta nuo kannattaisi asentaa, kun korppuasemaa ei ole?"

      XP ei osaa hakea ajureita muualta kuin korppuasemalta.

      "Voiko asennus-cd:n ottaa hetkeksi pois ja ladata SATA-ajurit toiselta cd:ltä?"

      Voi mutta edelleenkään XP ei osaa lukea niitä muualta kuin korpulta.

      Ainut vaihtoehto on tehdä siitä XP-levystäsi ns lipstream-asennuslevy eli asentaa siihen asennuslevyyn mukaan SP2:n. NLite hoitaa homman helposti.

      • Satunnainen kysyjä

        Onko XP pakko päivittää SP2:seksi, että SATA toimii siinä? >:(

        Riittääkö jos slipstreamaan asennus-cd:lle (XP SP1) nuo SATA-ajurit?


      • ei vaikuta asiaan
        Satunnainen kysyjä kirjoitti:

        Onko XP pakko päivittää SP2:seksi, että SATA toimii siinä? >:(

        Riittääkö jos slipstreamaan asennus-cd:lle (XP SP1) nuo SATA-ajurit?

        riittää jos slipstreamaat.


      • Vesku.
        Satunnainen kysyjä kirjoitti:

        Onko XP pakko päivittää SP2:seksi, että SATA toimii siinä? >:(

        Riittääkö jos slipstreamaan asennus-cd:lle (XP SP1) nuo SATA-ajurit?

        Miksi et sitä ServicePack 2 asentaisi, ethän sinä saa enää muuten edes tietoturvapäivityksiä asennettua.


      • Satunnainen kysyjä
        Vesku. kirjoitti:

        Miksi et sitä ServicePack 2 asentaisi, ethän sinä saa enää muuten edes tietoturvapäivityksiä asennettua.

        a) tietoturvapäivityksillä ei tee mitään jos on virustorjunta ja kunnon palomuuri. Toisaalta vaikka olisi mitä päivityksiä, niin tietyillä sivuilla ei kannata käydä.

        b) SP2 sisältää muistaakseni DRM-roskaa, jota en todellakaan koneelleni halua

        c) kun SP2 ilmestyi, yrityksissä sen asentamisen kanssa odotettiin niin kauan kuin mahdollista - enemmän ongelmia kuin iloa.


      • ::::
        Satunnainen kysyjä kirjoitti:

        a) tietoturvapäivityksillä ei tee mitään jos on virustorjunta ja kunnon palomuuri. Toisaalta vaikka olisi mitä päivityksiä, niin tietyillä sivuilla ei kannata käydä.

        b) SP2 sisältää muistaakseni DRM-roskaa, jota en todellakaan koneelleni halua

        c) kun SP2 ilmestyi, yrityksissä sen asentamisen kanssa odotettiin niin kauan kuin mahdollista - enemmän ongelmia kuin iloa.

        Höpö höpö!


      • Satunnainen kysyjä
        :::: kirjoitti:

        Höpö höpö!

        Kirjoittava on varmaan todellinen järjen jättiläs ja tietää selvästi mistä puhuu... Taitaa pojalla olla oikea tietokoneen ajokorttikin!

        jippikaiei


    • emokohtaisesti

      XP ei osaa hakea ajureita muualta kuin joko asennuselvyltä (johon ne voi lisätä esimerkiksi nLite ohjelmalla) tai sisäiseltä tai ulkoiselta korppuasemalta.


      Jos ostat emolevyn kaupasta, saat cd levyllä korpputiedostot ja usein korpunteko-ohjelman (automaattsesti kopioi korpulle tiedostot).
      Sata ajurit saat myös emolevyn valmistajan tai sata piirin valmistajan lataussivuilta.

      Jotkin emolevyt eivät tarvitse sata levylle asentaessa windowsin sata-ajureita.
      Niissä on biosissa valinta jotain "IDE mode"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1449
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      331
      1059
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      885
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      162
      746
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      739
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      690
    7. 52
      571
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      29
      567
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      558
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      521
    Aihe