MItä teidän Joulupöydässä?

Kokkikolmemiljoonaa

Aattelin mielenkiinnosta kysyä että mitä te tarjoatte jouluna joulupöydästä? Mitä poydässä tulee olla mielestänne?

Minun joulupöytääni kuuluu:
- lanttu, porkkana, maksa ja imelletty perunalaatikko
- silliä 2 eri sorttia: ahti silliä tomaattikastikkeessa sekä lasimestarin silliä
- kalalautanen josta löytyy: kylmä ja lämminsavulohta, graavialohta
- Kinkku harmaasuolattu sekä palvikinkku
- limppua sekä piimälimppua
- itsetehtyä sinappia
- glögiä
- piparkakkuja
- lihapasteijoita
- joulutorttuja
- herneitä
- rosollia
- luumumoussea
- riisipuuroa manteli piilotettuna
- sekametelisoppaa/rusinakiisseliä

Ehkä jätin jotain vielä mainitsematta, mutta nämä ovat ne joita ilman ei joulu maistu joululle, ja suurin osa tietysti itsetehtyjä.


-

57

10432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruokaa

      Ihan perinteisiä jouluruokia. Etsin edelleen ruotsalaisen perunalaatikon ohjetta. Oli muutama vuosi sitten yhdessä lehdessä, mutta hävitin sen. Se oli tosi hyvää. Harmittaa...

    • ???????

      jaksatte syödä noita kaikkia?

      • Pikkukokki17

        Keviästi menee alas ja kun kutsuu ihmisiä joulupöytään niin kyllä sitä ruokaa menee. Viimevuonna porkkanalaatikko loppui kesken (sitä oli sellaiset 3 isoa rasiallista) ja lanttulaatikko myös meni nopeasti.


      • Kokkikolmemiljoonaa

        SE on kun tulee paljon sukulaisia viettämään joulua niin haluaa antaa ikimuistoisen joulun ja hyvän mielen!


      • maku?
        Pikkukokki17 kirjoitti:

        Keviästi menee alas ja kun kutsuu ihmisiä joulupöytään niin kyllä sitä ruokaa menee. Viimevuonna porkkanalaatikko loppui kesken (sitä oli sellaiset 3 isoa rasiallista) ja lanttulaatikko myös meni nopeasti.

        kyllä suomalaiset perinneruoat ovat mauttomia. Afrikkalainen vävypoikani ihmetteli ensimmäisenä jouluna laatikoita, ne eivät ole maulla pilattuja! Nyt hän syö niitä, minä en. Joka joulu niitä saa heittää pois, vaikka kuinka kermalla yritän valmiita laatikoita parannella. Mitä kaupasta saa valmiina, niin hyvä. En ruoea itseäni stressaamaan itse thdyillä laatikoilla. Se on mielestäni hurskastelua!


      • typerää on?
        maku? kirjoitti:

        kyllä suomalaiset perinneruoat ovat mauttomia. Afrikkalainen vävypoikani ihmetteli ensimmäisenä jouluna laatikoita, ne eivät ole maulla pilattuja! Nyt hän syö niitä, minä en. Joka joulu niitä saa heittää pois, vaikka kuinka kermalla yritän valmiita laatikoita parannella. Mitä kaupasta saa valmiina, niin hyvä. En ruoea itseäni stressaamaan itse thdyillä laatikoilla. Se on mielestäni hurskastelua!

        Valmiit laatikot eivät maistu, edes paranneltuna, silti ostat niitä ja sitten vingut täällä?
        "itsetehdyt laatikot stressaa, hurskastelua"? Mikähän se on hurskastelua? Järjenkäyttö sallittu ja jopa suotavaa.


      • Tulevahoikka
        typerää on? kirjoitti:

        Valmiit laatikot eivät maistu, edes paranneltuna, silti ostat niitä ja sitten vingut täällä?
        "itsetehdyt laatikot stressaa, hurskastelua"? Mikähän se on hurskastelua? Järjenkäyttö sallittu ja jopa suotavaa.

        Sinullahan on nyt oiva opettaja hyviin ruokavalintoihin. Pistäpä vävypoikasi asialle ja kokkaatte yhdessä afrikkalaista ruokaa, otaksuisin, että paljon maukkaampaa ja terveellisempää kuin tämä pohjoinen pliisunplääsy. Täällähän kasviksiakin on opittu yleisesti käyttämään vasta sotien jälkeen, 60-luvulla taisi olla oikea rantautuminen.

        Afrikan maaseudulla ei esim. esiinnyt juurikaan paksunsuolen syöpää, joka meillä on yleinen. Ainoana selittäjänä taitaa olla ruokavalio, joka sisältää runsaasti terveellisiä kuituja.


      • turistii1
        maku? kirjoitti:

        kyllä suomalaiset perinneruoat ovat mauttomia. Afrikkalainen vävypoikani ihmetteli ensimmäisenä jouluna laatikoita, ne eivät ole maulla pilattuja! Nyt hän syö niitä, minä en. Joka joulu niitä saa heittää pois, vaikka kuinka kermalla yritän valmiita laatikoita parannella. Mitä kaupasta saa valmiina, niin hyvä. En ruoea itseäni stressaamaan itse thdyillä laatikoilla. Se on mielestäni hurskastelua!

        mitä stressiä se on että laittaa ruokaa ? onhan tuota aikaa tehdä ja ei ne pakasteessa miksikään mene. omat laatikot olen tehnyt ikäni, niillä on aina menekki joulupöydässä. olen myös päättänyt että en tee muuta kuin se mitä syödään pienessä perheessä. ennen oli ruokaa kymmelle ihmiselle, kyll vähempikin riittää.
        alotin jo syksyllä valmistaumisen ja ei oo stressiä tuntunut.


    • ruåtsalainen*

      jos kerran tiedät vastauksen, niin miksi sitten kysyt ? ?

    • alkaa jo

      vituttamaan nämä jouluhössötykset siihen malliin, että lopetan koko joulun vieton.

      • 2-hengen joulu

        Ostan vähän kinkunnäköisen, vähän savustetun 1 kilon kinkun palan (Prager Schinken). Annan kaksi levyä voitaikinaa sulaa pakkasesta ja kaulin ohuen peiton valmiille kinkulle. Uuniin 30 min.Imellettu perunalaatikko täytyy olla, ja graavia lohta kastikkeinnen, sekä rosollia.Lisäksi joulukynttilät ja tyytyväistä mieltä.Jääkylmä votkasnapsi lohen seuraksi. Täyteläinen punaviini kinkulle.


      • saat sitä
        2-hengen joulu kirjoitti:

        Ostan vähän kinkunnäköisen, vähän savustetun 1 kilon kinkun palan (Prager Schinken). Annan kaksi levyä voitaikinaa sulaa pakkasesta ja kaulin ohuen peiton valmiille kinkulle. Uuniin 30 min.Imellettu perunalaatikko täytyy olla, ja graavia lohta kastikkeinnen, sekä rosollia.Lisäksi joulukynttilät ja tyytyväistä mieltä.Jääkylmä votkasnapsi lohen seuraksi. Täyteläinen punaviini kinkulle.

        Prahan kinkkua ostetuksi kilon paloina? Saksastako?


      • saat sitä kirjoitti:

        Prahan kinkkua ostetuksi kilon paloina? Saksastako?

        Joo, tämän minäkin haluan tietää - on kyseessä sen verran harvinainen herkku, ettei ainakaan minun kauppiaani sitä hyllyyn ole vielä koskaan saanut. Eikä muuten löydy kimpaleena Saksastakaan. Suomessa en ole vielä koskaan nähnyt - kerran taisin saada Prahassa.

        Tietoa lavaan nyt kun aloitit!


      • lopettanut

        Hyvä idea lopettaa koko joulun hössötys. Itse onnistuin n. 10 vuotta seuraavasti: Lähetin lapseni veljeni luokse lahjojen kera maalle. Itse ostin punaviinipullon, kävin kirjastossa, luin ja katselin välillä ikkunasta ulos, kun pukit tarpoivat pimeydessä.

        Nyt minulla on lapsenlapsia, jotka ovat muslimeja. Heillä ei vietetä joulua. Taas on paineita joulusta. Kavereilla on joulu ja joululahjoja. teen uudestaan joulua. Se tuntuu olevan tärkeätä, että heilläkin on samanlaista kuin muilla. Itse olen samaa mieltä kuin sinä, lepäilisin. joulu on turhaa itselleni.


      • Prager Schinken
        crudo kirjoitti:

        Joo, tämän minäkin haluan tietää - on kyseessä sen verran harvinainen herkku, ettei ainakaan minun kauppiaani sitä hyllyyn ole vielä koskaan saanut. Eikä muuten löydy kimpaleena Saksastakaan. Suomessa en ole vielä koskaan nähnyt - kerran taisin saada Prahassa.

        Tietoa lavaan nyt kun aloitit!

        http://suomalaiset.de/forum/showthread.php?t=1903
        Suomalaiset Saksasaa itkee kotosuomeen.

        Paras kuitenkin harmaasuolattu-osti eilen Roslund ja Deli puodesta
        Teurastamo Työmiehenkatu 2 http://www.hel.fi/hki/heltu/fi/uutiset/maalaistentori ja keitti_kirpputori 16.12!


    • Pikkukokki17

      Meidän joulupöytäämme kuuluu perinteisempää ja virollaisvaikutteista:

      -kinkku, porkkana ja lanttulaatikko
      -perunoita, hapankaalia, mustamakkara
      -sinappi, puolukkahillo, lohta
      -rosolli, smetana/kermaviilikastike
      -herneitä, kurpitsaa, punajuurta
      -riisipuuroa, kanelia, manteleita
      -limppua, joulutorttuja, glögiä

      täs on noin suurin piirtein. sitten tietenkin kaikkia muitakin viereisherkkuja, kuten: mandariini, piparit, karkit, omput.

      siinäpä taitaa olla :)

      • älkää pelästykö

        porkkanalaatikkoa
        lanttulaatikkoa
        perunalaatikkoa
        maksalaatikkoa (sitä Saarioisten)
        (joskus tehtiin myös makaronilaatikkoa mutta nyt on jätetty se pois)

        graavilohta
        silliä
        rosollia
        sienisalaattia tai
        italiansalaattia
        karjalanpaistia
        keitettyjä perunoita

        kinkkua
        sinappia

        Riisipuuroa ja sekahedelmäsoppaa

        leivotaan:
        joulutorttuja
        joulupullaa rusinoiden kera
        tiikerikakkua
        maustekakkua
        ruskeita pipareita
        hannatädin kakkuja
        pispattaren leipiä

        ja juodaan glögiä, punaviiniä ja kotikaljaa.

        Näillä eväillä mennään loppiaiseen asti. Tai no ehkä jossain vaiheessa kun jouluruuat alkaa loppumaan niin tehdään nakkisoppaa.


      • kirjoittaja...
        älkää pelästykö kirjoitti:

        porkkanalaatikkoa
        lanttulaatikkoa
        perunalaatikkoa
        maksalaatikkoa (sitä Saarioisten)
        (joskus tehtiin myös makaronilaatikkoa mutta nyt on jätetty se pois)

        graavilohta
        silliä
        rosollia
        sienisalaattia tai
        italiansalaattia
        karjalanpaistia
        keitettyjä perunoita

        kinkkua
        sinappia

        Riisipuuroa ja sekahedelmäsoppaa

        leivotaan:
        joulutorttuja
        joulupullaa rusinoiden kera
        tiikerikakkua
        maustekakkua
        ruskeita pipareita
        hannatädin kakkuja
        pispattaren leipiä

        ja juodaan glögiä, punaviiniä ja kotikaljaa.

        Näillä eväillä mennään loppiaiseen asti. Tai no ehkä jossain vaiheessa kun jouluruuat alkaa loppumaan niin tehdään nakkisoppaa.

        jos nyt joku alkaa haukkumaan porvariksi ja hienostelijaksi niin meitin suvussa on lähes kaikki naiset olleet ruuanlaittajia, joten joulupöytä on sitten sen mukainen.


      • Tulevahoikka
        älkää pelästykö kirjoitti:

        porkkanalaatikkoa
        lanttulaatikkoa
        perunalaatikkoa
        maksalaatikkoa (sitä Saarioisten)
        (joskus tehtiin myös makaronilaatikkoa mutta nyt on jätetty se pois)

        graavilohta
        silliä
        rosollia
        sienisalaattia tai
        italiansalaattia
        karjalanpaistia
        keitettyjä perunoita

        kinkkua
        sinappia

        Riisipuuroa ja sekahedelmäsoppaa

        leivotaan:
        joulutorttuja
        joulupullaa rusinoiden kera
        tiikerikakkua
        maustekakkua
        ruskeita pipareita
        hannatädin kakkuja
        pispattaren leipiä

        ja juodaan glögiä, punaviiniä ja kotikaljaa.

        Näillä eväillä mennään loppiaiseen asti. Tai no ehkä jossain vaiheessa kun jouluruuat alkaa loppumaan niin tehdään nakkisoppaa.

        Pudotan painoa ja opiskelen kaiken aikaa uutta elämäntapaa - en siis aio syödä itseäni kipeäksi perinteisillä jouluruuilla. Pieneen talouteen ei joulukinkkua kannata hankkia (en ole muuten paistanut sellaista 12 vuoteen, hih). Punainen liha on muutenkin jäänyt nyt varsin vähälle.

        Joulunajan menyy koostuu kalkkunafileestä, kalasta (silliä, lohta/kirjolohta), lämpimästä juuressalsasta sekä tietysti monenlaisista salaateista, jotka vaihtelevat päivittäin. Muhevia kasviskeittoja on myös luvassa sekä näyttäviä tomaattipohjaisia hyytelöitä.

        Kahvikestivieraille teen hyytelökakkua Painonvartijoiden ohjeen mukaan sekä joulupullaa, pipareina 1 pisteen ohuet ovat maukkaita. Jonkin suolaisen piirakan myös väsään. Periaatteena on, että voin nauttia antimista toisten mukana.


      • ...
        Tulevahoikka kirjoitti:

        Pudotan painoa ja opiskelen kaiken aikaa uutta elämäntapaa - en siis aio syödä itseäni kipeäksi perinteisillä jouluruuilla. Pieneen talouteen ei joulukinkkua kannata hankkia (en ole muuten paistanut sellaista 12 vuoteen, hih). Punainen liha on muutenkin jäänyt nyt varsin vähälle.

        Joulunajan menyy koostuu kalkkunafileestä, kalasta (silliä, lohta/kirjolohta), lämpimästä juuressalsasta sekä tietysti monenlaisista salaateista, jotka vaihtelevat päivittäin. Muhevia kasviskeittoja on myös luvassa sekä näyttäviä tomaattipohjaisia hyytelöitä.

        Kahvikestivieraille teen hyytelökakkua Painonvartijoiden ohjeen mukaan sekä joulupullaa, pipareina 1 pisteen ohuet ovat maukkaita. Jonkin suolaisen piirakan myös väsään. Periaatteena on, että voin nauttia antimista toisten mukana.

        Miten teet juuressalsan? Kuulostaa mielenkiintoiselta.. Saisiko vinkkiä valmistamiseen?


      • ihanaa salsaa

    • NainenVantaa

      Kinkku
      Herneitä
      Luumuja

      Lanttulaatikko (tehty itse)
      Porkkanalaatikko (tehty itse)
      Keitettyjä perunoita

      Karjalanpaisti (tehty itse)
      Karjalanpiirakat (mieluiten itsetehdyt)

      Jotain kalaa: graavilohta, silliä yms.

      Rosolli (tehty itse)
      Vaaleanpunainen kermavaahto

      Torttuja
      Pipareita
      Pikkuleipiä: ässät, hannatädinkakut, sellaiset hillolla täytetyt (mikä niiden nimi lieneekään)
      Pullaa erimuotoisina solmuina jne.
      Joku kahvikakku

      Omenoita
      Mandariineja

      Sekoitus maapähkinöitä ja rusinoita

      Erilaisia kohvehteja

      Nää on ne perinteisimmät (äiteen pöydässä), mutta itse kun laitan, vaihdan perunat vaikka kerma- tai valkosipuliperunoihin. Lisäksi laitan italian- ja punajuurisalaattia. Leivo en itse kuin torttuja, joten muut kahvileivät tulee kaupasta eikä ne ole noita perinteisiä. Kalat jää mun pöydästä pois, jos ei joku vieraista tuo tullessaan.

      Paljon on, mutta kyllä niitä päiväkausia syödäänkin - joulu on vaan kerran vuodessa:)

    • kotikokkaajat

      Aamulla
      - väskynäsoppaa ja riisipuuroa

      Joulurahuhan julistuksen jälkeen
      - mustaviinimarja glökiä

      Joulupöydässä mm.:
      - harmaasuolattu lämmin kinkku, paistinliemestä kastike
      - kalkkuna, savukinkku täyte
      - lipeäkala, sipulinen valkokastike
      - graavilohi
      - valkosipuli-, curry-, sinappi- ja sipulisilli

      - keitetyt perunat
      - lanttu-, porkkana-, maksa-, imelletty perunalaatikko
      - haudutettu punakaali
      - rosolli, keitetyt munat, kermavaahto
      - omatekoiset sinapit
      - ananas
      - luumut
      - kaalisalaatti
      - kurkkusalaatti
      - italian salaatti
      - hapankaali
      - joulimppu (ohramallas-ruis)

      - juustotarjotin, montaa sorttia tahkoa, homejuustoa,..
      - hapankorppuja, kaurakorppuja, siirappipipareita

      - juomaksi vettä ja kotikaljaa

    • arjesta poiketen

      Teen oikein munamaidolla ja paistijauhelihasta juustolla höystäen makoisaa makaroonilaatikkoa useammankin laatikon. Tapanina maistuu sitten voilla paistettuna pannussa kevyesti ruskistettuna oikein makoisalta.

    • parasta...

      Kokkaamisesta pidän, mutten jouluruoista erityisesti, enkä kohkaamisesta, joten:

      -leikkeleitä (naudan paistia, chorizoa, mitä muuta nyt keksii)
      -juustoja, piparkakkuja, voileipäkeksejä, viinirypäleitä, päärynöitä
      -kylmäsavulohta, smetanaa
      -ruisleipää, patonkia, voita
      -punaviiniä, glögiä, olutta (vaaleaa/tummaa lageria, alea), rommia

      Katan pöydän ja syön kun siltä tuntuu, lämmittänen saunan. Ja yksin kotona, tietenkin.

      • yksinkertaisesti kaunista

        Minua ärsyttää joulussa ylenpalttisuus.

        Ruokaa tehdään miljoonaa sorttia ja järjettömiä määriä. Sitten niitä syödään pakkomielteellä viikon ajan, että ei menisi mitään hukkaan.

        Onneksi joulu on vain kerran vuodessa!


      • Laatutietoinen nautiskelija
        yksinkertaisesti kaunista kirjoitti:

        Minua ärsyttää joulussa ylenpalttisuus.

        Ruokaa tehdään miljoonaa sorttia ja järjettömiä määriä. Sitten niitä syödään pakkomielteellä viikon ajan, että ei menisi mitään hukkaan.

        Onneksi joulu on vain kerran vuodessa!

        on olemassa kuin; "Tulisjoulu, niin sais yölläkin syödä". Olen seurannut näitä jouluruokakirjoituksia ja eräs todellinen, joskin hieman hintava jouluherkku näyttää kaikilta uupuvan, nimittäin mäti, sipuli ja smetana. Suomessa on ollut jo ainakin parina jouluna saatavana kanadalaista siianmätiä puolenkilon purkeissa pakasteena, huomattavasti edullisempaan hintaan, kuin kotimainen. Joulupöydän alkupaloihin kuuluu ainakin meillä, perinteinen mäti paahtoleivällä,lisäkkeinä leivällä ovat hieno sipulisilppu ja smetana sekä kaiken päälle myllystä mustapippurirouhetta. Kyytipoikana hyvää votkaa ja olutta. Siitä alkaa joulu.


      • lueppas
        Laatutietoinen nautiskelija kirjoitti:

        on olemassa kuin; "Tulisjoulu, niin sais yölläkin syödä". Olen seurannut näitä jouluruokakirjoituksia ja eräs todellinen, joskin hieman hintava jouluherkku näyttää kaikilta uupuvan, nimittäin mäti, sipuli ja smetana. Suomessa on ollut jo ainakin parina jouluna saatavana kanadalaista siianmätiä puolenkilon purkeissa pakasteena, huomattavasti edullisempaan hintaan, kuin kotimainen. Joulupöydän alkupaloihin kuuluu ainakin meillä, perinteinen mäti paahtoleivällä,lisäkkeinä leivällä ovat hieno sipulisilppu ja smetana sekä kaiken päälle myllystä mustapippurirouhetta. Kyytipoikana hyvää votkaa ja olutta. Siitä alkaa joulu.

        tarkempaa..ainakin tosa sun alapuolella näkyy löytyvän mädit sunmuut. Eli ei se niin erikoista näy olevan..


      • Laatutietoinen nautiskelija
        lueppas kirjoitti:

        tarkempaa..ainakin tosa sun alapuolella näkyy löytyvän mädit sunmuut. Eli ei se niin erikoista näy olevan..

        Katso kumpi ensin lähetti tekstin ja voivottele sitten.


      • laatutietoinen vaan ei
        Laatutietoinen nautiskelija kirjoitti:

        Katso kumpi ensin lähetti tekstin ja voivottele sitten.

        lukutaitoinen? kyllä se alempi oli viestinsä laittanu ennen sua;13.09 ja sun viesti vasta 13.12!!


      • mätiä montaa sorttia
        Laatutietoinen nautiskelija kirjoitti:

        on olemassa kuin; "Tulisjoulu, niin sais yölläkin syödä". Olen seurannut näitä jouluruokakirjoituksia ja eräs todellinen, joskin hieman hintava jouluherkku näyttää kaikilta uupuvan, nimittäin mäti, sipuli ja smetana. Suomessa on ollut jo ainakin parina jouluna saatavana kanadalaista siianmätiä puolenkilon purkeissa pakasteena, huomattavasti edullisempaan hintaan, kuin kotimainen. Joulupöydän alkupaloihin kuuluu ainakin meillä, perinteinen mäti paahtoleivällä,lisäkkeinä leivällä ovat hieno sipulisilppu ja smetana sekä kaiken päälle myllystä mustapippurirouhetta. Kyytipoikana hyvää votkaa ja olutta. Siitä alkaa joulu.

        Mäti kuuluu ehdottomasti aloituslajeihin. Sitä pitää olla paria sorttia. Toiset tykkää lohen mädistä, joka naksuu, toiset siian tai muikun mädistä.


      • kateellinen

        Joulu on perhejuhla ja velvoitteita täynnä. Kuulostaa tosi hyvältä Sinun joulusi. Ole iloinen, että sinulla on mahdollisuus viettää yksin joulusi. Kaikilla ei ole siihen mahdollisuus. Elämäni aikana on ollut siihenkin mahdollisuus, nyt ei.


      • mätiä ainakin
        mätiä montaa sorttia kirjoitti:

        Mäti kuuluu ehdottomasti aloituslajeihin. Sitä pitää olla paria sorttia. Toiset tykkää lohen mädistä, joka naksuu, toiset siian tai muikun mädistä.

        http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/136482/Mätiä ja smetanaa eri variaatioilla/


      • ainainen kärsimys
        Laatutietoinen nautiskelija kirjoitti:

        on olemassa kuin; "Tulisjoulu, niin sais yölläkin syödä". Olen seurannut näitä jouluruokakirjoituksia ja eräs todellinen, joskin hieman hintava jouluherkku näyttää kaikilta uupuvan, nimittäin mäti, sipuli ja smetana. Suomessa on ollut jo ainakin parina jouluna saatavana kanadalaista siianmätiä puolenkilon purkeissa pakasteena, huomattavasti edullisempaan hintaan, kuin kotimainen. Joulupöydän alkupaloihin kuuluu ainakin meillä, perinteinen mäti paahtoleivällä,lisäkkeinä leivällä ovat hieno sipulisilppu ja smetana sekä kaiken päälle myllystä mustapippurirouhetta. Kyytipoikana hyvää votkaa ja olutta. Siitä alkaa joulu.

        nuo edelliset litaniat perinteisä.
        Kuitenkin maksalaatiiko puuttuu.
        Koin tämän kyläillessä nuorikkona.

        Kotona syötiin 40 luvulla
        lihaliemi piirakka,
        leikkelepöytä jossa rosolli
        lipeäkala,
        kinkku laatikot ,jossa vielä mm hernetuuvinki
        kyytipoikana kotikalja, vesi ja lapsille maito/piimä

        koko komeus päättyi
        riisipuuroon kera sekametelisopan

        Emäntä aina aivan nääntynyt, mutta onneksipöydässä 10 henkeä seurustelemassa.

        Vieläkin puistattaa !
        Nyt on taitava jälkipolvi osannut jakaa nuo eri päiville.


    • vaihtoehto

      syödään näin:
      riisipuuro ja luumusoppa aamusta

      keitetyt uudet(pakkasesta)perunat
      savulohi, mäti, smetana, sipuli
      silli/silakkaa liemessä
      vasikanlihahyytelö(itsetehty)
      sienisalaatti(itsetehty)
      appelsiini-sipulisalaatti
      ruisleipä, voi

      perunasose
      käristyspata(porosta&naudasta)
      rosolli, kastike
      tuoresalaatti

      Juomana kotikalja, kivennäisvesi

      Illemmalla saunan jälkeen valkoviini, punaviini, kuohuviini
      juustotarjotin
      vaniljapannacotta
      suklaakonvehteja
      kahvi/tee

      Meillä ei leivota mitään jouluna. Joka toinen joulu pöydässä "peruskamaa" kinkut yms., tänä vuonna taas erilaisen pöydän vuoro.

    • joulumenu:

      - Kylmä paistettu harmaasuolattu tanskalainen kinkku
      - Keitetyt uudet perunat
      - Maksapasteijaa (leikattavaa)
      - Maksalaatikko
      - Lanttulaatikko
      - Rosolli
      - Cocktail-lihapullat
      - Paistetut prinssinnakit
      - Pari sillilaatua
      - Janssonin kiusausta
      - Keitettyjä herneitä
      - Venäläistä suolakurkkua
      - Roquefort-juustoa
      - Brie-juustoa
      - Emmental-juustoa
      - Punaviiniä
      - Olutta
      - Votkaa
      - Jälkiruoaksi espressoa ja konjakkia.

      • eineksiä

        tuossa joulupöydässä?? No jos tykkää..


      • siinä ole
        eineksiä kirjoitti:

        tuossa joulupöydässä?? No jos tykkää..

        muuta einestä kuin prinssinnakit - jos nyt niin perinteistä makkaratuotetta (puolivalmiste) voi pitää varsinaisena eineksena. Enkä kyllä juustojakaan tulkitse eineksiksi, vaikka ne ovat tehdasvalmisteisia. Enkä liioin konjakkiakaan.


      • uusia pottuja

        Hauska veto, uusia pottuja jouluna!


      • ole kuullut
        uusia pottuja kirjoitti:

        Hauska veto, uusia pottuja jouluna!

        sellaisesta sähköllä toimivasta laitteesta kuin pakastin?


      • on kyllä hyviä
        uusia pottuja kirjoitti:

        Hauska veto, uusia pottuja jouluna!

        jouluna, mäkin yleensä pakastan, siis ryöppään sellasia pienehköjä perunoita ja sitten pakastan.
        Ei oo yhtään vaikee homma.


      • samat on lajit

        Herneet kuuluu olennaisesti joulupöytään. Moni toistaa lapsuuden kodin joulumenuuta. Meillä oli aina myös herneitä, ei pakastettuna vaan säilöttynä suolaliemeen. Samoin luumu tai sekametelisoppa on joulun pravuuri.


      • hernetuuvinki
        samat on lajit kirjoitti:

        Herneet kuuluu olennaisesti joulupöytään. Moni toistaa lapsuuden kodin joulumenuuta. Meillä oli aina myös herneitä, ei pakastettuna vaan säilöttynä suolaliemeen. Samoin luumu tai sekametelisoppa on joulun pravuuri.

        http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/116709/Oululainen Hernetuuvinki/
        teen vihreistä ettei sekaannu lanttu- ja pernalooraan


    • Kokkikolmemiljoonaa

      Omasta mielestäni oli kiva kuulla muiden joulupöydän antimia. Osa oli hieman erikoisia ja joistakin otin omaan joulupöytääni vinkkejä. Hauskaa huomata että jotkut viettävät aivan erilaisissa merkeissä joulua siis ruoallisesti. Karjalalaiseen tapaan ja yksinäisee tapaan ja herkuttelu tapaan ja hirveästi tuttujen kanssa vietto tapaan. meitä ihmisä on moneen junaan, joten hyvää alkavaa joulua kaikille ja pistelkää lisää joulupöytiänne sekä vinkkejänne tänne!!!! Terv. Kokkikolmemiljoonaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • siinä tarjottavaa

        vähän jokaisella vaikka pienelle kylälle. Lähden matkalle ja tulen kotiin sitten jouluaattona, joten enpä oikein tiedä mitä sitä voisi kaappiin etukäteen hankkia.
        Pakastimeen ehkä jotain ja maitoakin voi ostaa huoltoasemalta, eiköhän se jotenkin suju.
        Joulu sinänsä ei enää merkitse niin paljoa. Eikä se syöminenkään kovin kiinnosta, jokunen siivu kinkkua riittää.


    • ei sikaa,kanaa,syödä saisi.

      Kummallinen kenttä.Syö Lähimmäisensä.

    • älä stressaa

      Samaa meilläkin ruokapöydässä, mutta kokonainen kalkkuna kruunaa pöydän.Tosin sitä ei syö kolmea päivää, kuten ei muutakaan jouluruokaa. Tapaninpäivänä maistuu jo tuliset ruoat - jouluruoat ovat mielestäni mauttomia!

      Laitan kalkkunan pakkaseen ja jos olen tehotuulella, niin teen siitä jo valmiita kastikkeita. On kiva ottaa keväällä valmista ruokaa töiden päälle.

      • eräs kirjoittaja....

        toisaalta typerää pistää joulupöytään keitettyjä perunoita, kun on kuitenkin jo perunalaatikkoa ja niitä saamarin keitettyjä perunoita syödään muutenkin.

        Karjalanpaistikin on vähän siinä ja siinä kun on jo kinkkua niin miksi sitten toista lihaa?

        Sitten toki lanttulaatikko on ihan hyvää, kuuluu joulupöytään, mutta kun sitten on kaikki sitä samaa pehmeää laatikkoa. On porkkana-lanttu-peruna-makaroni-maksalaatikkoa.

        Nykyään meikäläisellä ei ole paljoa sananvaltaa kun vietän joulua porukoiden kanssa, mutta tulevaisuudessa teen esim. yrteillä maustettuja lanttukuutioita.


    • Jepulis jep

      Kai se tässäkin jouluruuassa päätee sama kuin muuallakin, pitää näyttää että on varaa laittaa. Naurattaa oman systerin kehuskelu jouluruokailullaan, suurin osa niistä ruuista sitten päätyy jätteisiin kun ei kaikkea jaksa syödä. Nytkin kun miehensä kuoli on valmistanut yhdelle pojalleen sen kymmenet laatikot tietämättä kelpuuttaako poika näitä. Parasta oli kun tässä syksyllä vein sit velipojalle viime jouluisia laatikoita, oli nekin, paistuneet ihan kuiviksi.
      Itse olen miehen kanssa kahden, en tiedä mitä syödään, kinkku nyt ainakin. Muutamana jouluna olen tehnyt laatikoita mutta ne pyörii sitten viikon ajan kun menee lusikallinen tai kaksi.... Mutta kukin tavallaan, joulurauhaa ja iloa!

    • Monenlaisia herkkuja

      On vaikka mitä,esim.kinkkua,kalkkunaa,lohta,silliä,rosollia,lanttulaatikkoa,
      porkkanalaatikkoa,riisipuuroa,sekahedelmäkiisseliä jne.

    • dfsdafsdf

      - lanttulaatikko, porkkanalaatikko, perunamuhennoslaatikko
      - rosolli ja rosollin kastike
      - kinkku
      - savulohta tai loimulohta
      - pihvifilee
      - hedelmäsalaatti

    • kahvin kanssa

      Pöydässä on kaikenlaista jouluun kuuluvaa herkkua, laatikoita ja silliä sekä tietenkin kotimaista alkuperää oleva kinkku.
      Kaapissa on sitten juotavat, kirkasta, kaljaa, konjakkia, ym ym.

    • matias herra

      smetanasilli
      venäläinen silli
      purkkisilli
      makrilleja
      hillosipulia
      suolakurkkua
      maksapasteija
      keitetty peruna
      mätiä
      sinappia
      joulukinkku
      perunalaatikko
      lanttulaatikko
      porkkanalaatikko
      sienisalaattia
      rosolli
      herneitä
      joulukakku

      piparit, tortut ja glogit nautimme erikseen, joulupuuro aamulla, ruokalajeja on jo muutenkin riittävästi illallispöydässä.

      • matias herra

        graavilohta on myös


    • tw00la

      Pöydästä löytyy tänä vuonna luomutofu-kasviscurrya, lanttulaatikkoa ja rosollia.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe