luonnontuote-estrogeenit

vaarattomia?

Voiko käyttää soijavalmisteita ja lisäksi esim. soijaa sisältävää Femiwellia ilman, että kohdun limakalvo paksuuntuu? Kun sen uhka on yleensä estrogeenin kanssa muutoin, ellei syö samaan aikaan keltarauhashormonia - voiko olla ilman sitä? Miten ne japanilaisetkin naiset, paljon soijaa..ja ei kuulemma pahoja vaihdevuosioireita..?

38

18650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hormoonihurmio

      En ole asiantuntija, mutta arkijärki sanoisi, että estrogeni on estrogeni, tuli se sitten ihmisen omasta elimistöstä, luontaistuotekaupasta tai lääkepurkista. Keltarauhashormonia tarvitaan naisilla, joilla on kohtu tallella, poistamaan se mahdollinen limakalvon kasvu, ettei se kehity syöväksi.

      Luontaistuotteet eivät missään nimessä ole vaarattomia, muistakaapa vain, mitä todettiin tähkäkimikistä, kun sitä ruvettiin tutkimaan. Illusio vaarattomuudesta tulee siitä, ettei luontaistuotteita tarvitse tutkia samalla tavalla kuin lääkkeitä.

      • soijavalmisteita

        helpottamaan vaihdevuosioloa... Olenkin juuri ihmetellyt sitä.. ei mainita mitään ,että sen lisäksi tarvittaisiin keltarauhashormonia..siksi tämä asia onkin askarruttanut!


      • soijatabletti
        soijavalmisteita kirjoitti:

        helpottamaan vaihdevuosioloa... Olenkin juuri ihmetellyt sitä.. ei mainita mitään ,että sen lisäksi tarvittaisiin keltarauhashormonia..siksi tämä asia onkin askarruttanut!

        jota gynegologi Helena Mäkelä suosittelee naisille vaihdevuosiin, on luontaistuotekaupoissa..mikä se olikaan..ei puhuta mitään että olisi riskejä!Osaisiko joku vastata tähän..


      • Ehkä tälleen
        soijatabletti kirjoitti:

        jota gynegologi Helena Mäkelä suosittelee naisille vaihdevuosiin, on luontaistuotekaupoissa..mikä se olikaan..ei puhuta mitään että olisi riskejä!Osaisiko joku vastata tähän..

        Luonnonestrogeeni on paljon laimeampaa kuin oma estrogeeni. Tämä luonnonestrogeeni tarttuu estrogeenireseptoriin, jolloin se aiheuttaa estrogeeninkaltaisia vaikutuksia mutta heikommin. Eli jos vaihdevuosissa on estrogeenipuutos, luonnonestrogeeni auttaa nostamaan estrogeenia.

        Jos taas PMS-oireissa on estrogeenidominanssi eli liikaa estrogeenia, tämä luonnonestrogeeni on kiinni siinä reseptorissa, jolloin oma vahvempi estrogeeni ei pääse vaikuttamaan dominanssia - tällöin keltarauhashormonilla on parempi tilaisuus nousta. Näin olen itse maalaisjärjelläni asian käsittänyt. Korjatkaa jos olen väärässä.


      • vm.55
        Ehkä tälleen kirjoitti:

        Luonnonestrogeeni on paljon laimeampaa kuin oma estrogeeni. Tämä luonnonestrogeeni tarttuu estrogeenireseptoriin, jolloin se aiheuttaa estrogeeninkaltaisia vaikutuksia mutta heikommin. Eli jos vaihdevuosissa on estrogeenipuutos, luonnonestrogeeni auttaa nostamaan estrogeenia.

        Jos taas PMS-oireissa on estrogeenidominanssi eli liikaa estrogeenia, tämä luonnonestrogeeni on kiinni siinä reseptorissa, jolloin oma vahvempi estrogeeni ei pääse vaikuttamaan dominanssia - tällöin keltarauhashormonilla on parempi tilaisuus nousta. Näin olen itse maalaisjärjelläni asian käsittänyt. Korjatkaa jos olen väärässä.

        jos joku osaisi vastata tähän,onko keltarauhashormoonia välttämätön syödä silloin kun käyttää luontaistuotetta vaihtareihin.ja r10 on ihme tuote, koska kuumataallot ja unettomuus ei vaivaa kun muistaa pari kertaa päivässä ottaa tippoja ja pro balance pilleri illalla.


      • usko että tarvitaan
        vm.55 kirjoitti:

        jos joku osaisi vastata tähän,onko keltarauhashormoonia välttämätön syödä silloin kun käyttää luontaistuotetta vaihtareihin.ja r10 on ihme tuote, koska kuumataallot ja unettomuus ei vaivaa kun muistaa pari kertaa päivässä ottaa tippoja ja pro balance pilleri illalla.

        Olen melko varma siitä, että kasviestrogeenien kanssa ei keltarauhasahormonia tarvita. Jos tarvittaisiin, niin kyllähän siitä sitten olis jo monta kertaa sanottu. Ei ne kasvata kohdun limakalvoa, mutta muita haittavaikutuksia niillä voi olla. Edes emätinpuikkona käytettävän estrogeenivalmisteenkaan ei katsota kasvattavan limakalvoa niin paljon, että sen kanssa määrättäisiin keltarauhashormonia. Ja se ei sentään enää ole kasviestrogeenia.


      • vielä soijasta
        usko että tarvitaan kirjoitti:

        Olen melko varma siitä, että kasviestrogeenien kanssa ei keltarauhasahormonia tarvita. Jos tarvittaisiin, niin kyllähän siitä sitten olis jo monta kertaa sanottu. Ei ne kasvata kohdun limakalvoa, mutta muita haittavaikutuksia niillä voi olla. Edes emätinpuikkona käytettävän estrogeenivalmisteenkaan ei katsota kasvattavan limakalvoa niin paljon, että sen kanssa määrättäisiin keltarauhashormonia. Ja se ei sentään enää ole kasviestrogeenia.

        sen verran, että runsas soijan käyttö vähentää ihmisen seleenin hyödyntämistä. On jopa niin, että jos koe-eläimille täytyy kokeita varten aiheuttaa seleenin puutos, niin se tehdään niin, että niille syötetään runsaasti soijaa. Soija kuuluu japanilaiseen perinteiseen runsas-seleeniseen ruokavalioon, joka ei ole samanlainen kuin suomalainen vähäseleeninen ruokavalio.


      • Myöhään herännyt

        Progesteroni, eli keltarauhanen, voisiko sitä saada luonnosta kuten estrogeenia?
        Missä vaiheessa niitä vaihdevuosia pitäisi hoitaa? Minulla oli niin runsaat ja pitkät kuukautiset, että en ihan heti halunnut tehdä mitään, etteivät vaan palaisi.


      • maatalousnainen
        vielä soijasta kirjoitti:

        sen verran, että runsas soijan käyttö vähentää ihmisen seleenin hyödyntämistä. On jopa niin, että jos koe-eläimille täytyy kokeita varten aiheuttaa seleenin puutos, niin se tehdään niin, että niille syötetään runsaasti soijaa. Soija kuuluu japanilaiseen perinteiseen runsas-seleeniseen ruokavalioon, joka ei ole samanlainen kuin suomalainen vähäseleeninen ruokavalio.

        Suomessa lisätään seleeniä lannoitteisiin ja tuotantoeläinten rehuun juuri siksi, että sitä ei ole täällä maaperässä riittävästi. Ja kun lisätään, sitä saa ravinnosta, pääosin maito- ja lihavalmisteista, joita Suomessa syödään enemmän kuin Japanissa.


      • ainakin..
        Myöhään herännyt kirjoitti:

        Progesteroni, eli keltarauhanen, voisiko sitä saada luonnosta kuten estrogeenia?
        Missä vaiheessa niitä vaihdevuosia pitäisi hoitaa? Minulla oli niin runsaat ja pitkät kuukautiset, että en ihan heti halunnut tehdä mitään, etteivät vaan palaisi.

        on Menolisticassa, kun siinä on villijamssia. Näin olen ymmärtänyt, että villijamssi ainakin tukee progestonihormoonin tuotantoa.


      • lukenut.
        maatalousnainen kirjoitti:

        Suomessa lisätään seleeniä lannoitteisiin ja tuotantoeläinten rehuun juuri siksi, että sitä ei ole täällä maaperässä riittävästi. Ja kun lisätään, sitä saa ravinnosta, pääosin maito- ja lihavalmisteista, joita Suomessa syödään enemmän kuin Japanissa.

        Taannoin oli juuri artikkeli hivenaineista ja todettiin että luomuruokaa syövät tarvitsevat seleleenilisän purkista, koska luomutuotteita ei saa lannoittaa keinolannoitteilla.


      • Hormoonihurmio
        Myöhään herännyt kirjoitti:

        Progesteroni, eli keltarauhanen, voisiko sitä saada luonnosta kuten estrogeenia?
        Missä vaiheessa niitä vaihdevuosia pitäisi hoitaa? Minulla oli niin runsaat ja pitkät kuukautiset, että en ihan heti halunnut tehdä mitään, etteivät vaan palaisi.

        "Missä vaiheessa niitä vaihdevuosia pitäisi hoitaa?"

        Vaihdevuodet eivät ole sairaus, eli niitä ei tarvitse hoitaa. Jos kuulut siihen viidesosaan naisista, joilla ei ole mitään vaihdevuosioireita, ole onnellinen ja nauti elämästäsi ja siitä, ettet joudu popsimaan hormoneja purkista!

        Edes vaihdevuosioireita ei välttämättä "pidä" hoitaa, jos nainen itse tuntee oireiden kanssa pärjäävänsä eikä hoitoa halua. Hormonihoito ei siis ole millään tavalla välttämätöntä terveydelle, paitsi tietysti, jos oireet ovat niin pahat, että ne vaarantavat terveyden. Psyykkiset vaihdevuosioireet esimerkiksi saattavat tehdä työkyvyttömäksi pitkäksi aikaa.


      • ruoka-aineista
        ainakin.. kirjoitti:

        on Menolisticassa, kun siinä on villijamssia. Näin olen ymmärtänyt, että villijamssi ainakin tukee progestonihormoonin tuotantoa.

        Tutuista ruoka-aineista progesteronia on eniten kananmunissa. Tutuista kasviksista sitä on ehkä eniten perunassa.


      • ja muualla
        maatalousnainen kirjoitti:

        Suomessa lisätään seleeniä lannoitteisiin ja tuotantoeläinten rehuun juuri siksi, että sitä ei ole täällä maaperässä riittävästi. Ja kun lisätään, sitä saa ravinnosta, pääosin maito- ja lihavalmisteista, joita Suomessa syödään enemmän kuin Japanissa.

        Maito ja liha ovat niitä ruoka-aineita, josta meidän suomalaisten voidaan olettaa saavan tarvitsemamme seleeni. Mutta japanilaisilla on joka päivä paljon muitakin seleenin lähteitä: pähkinöitä, mätiä, sieniä, marjoja. Ruokavalion terveellisyys on kokonaisuus, jossa vaikuttaa satojen, ehkä jopa tuhansien vuosien evoluutio. Ihminen on tyhmä, kun hän luulee voivansa erottaa jonkun terveelliseksi tutkimansa yhdisteen siitä yhteydestä, mihin se kuuluu. Mitä on ihmisen tutkimukset tuhansien vuosien evoluution rinnalla?

        Sitä paitsi muistelen kuulleeni, että Aasian maissa on enemmän vatsan alueen syöpiä kuin meillä. Niiden ainakin voisi ajatella johtuvan ruokavaliosta. Eli ei heidänkään elämänsä pelkkää terveyttä ole.


      • mineraali
        vielä soijasta kirjoitti:

        sen verran, että runsas soijan käyttö vähentää ihmisen seleenin hyödyntämistä. On jopa niin, että jos koe-eläimille täytyy kokeita varten aiheuttaa seleenin puutos, niin se tehdään niin, että niille syötetään runsaasti soijaa. Soija kuuluu japanilaiseen perinteiseen runsas-seleeniseen ruokavalioon, joka ei ole samanlainen kuin suomalainen vähäseleeninen ruokavalio.

        Sorry, muistin väärin, se mineraali, jota soija estää, onkin sinkki ja myös magnesium!


        Soy lignins (soijan kasvihormonit) bind to minerals such as zinc and magnesium and prevent the body from absorbing them. This binding is so complete that scientists who wish to study the effects of low zinc concentrations in test animals merely add soy bran to the animals' diet. Zinc deficiency is known to impair the immune system and promote prostate disease. The traditional Japanese diet always included seaweed (merilevää), which fortunately provides sufficient minerals to overcome the potential deficiency resulting from the effect of soy lignins. Our U.S. diet, on the other hand, lacks this potent source of minerals, so consuming too much soy in an American diet may lead to mineral deficiencies.

        Large doses of phytoestrogens are not as healthy as small doses combined with all the other factors found in the traditional Japanese diet. Single food items taken out of the context of the whole meal simply don't work. The traditional Japanese diet had, through centuries of trial and error, found ways to use soybeans in a healthy manner.

        http://www.johnleemd.com/store/soy.html


      • Olin kuolla siihen runsauteen
        Hormoonihurmio kirjoitti:

        "Missä vaiheessa niitä vaihdevuosia pitäisi hoitaa?"

        Vaihdevuodet eivät ole sairaus, eli niitä ei tarvitse hoitaa. Jos kuulut siihen viidesosaan naisista, joilla ei ole mitään vaihdevuosioireita, ole onnellinen ja nauti elämästäsi ja siitä, ettet joudu popsimaan hormoneja purkista!

        Edes vaihdevuosioireita ei välttämättä "pidä" hoitaa, jos nainen itse tuntee oireiden kanssa pärjäävänsä eikä hoitoa halua. Hormonihoito ei siis ole millään tavalla välttämätöntä terveydelle, paitsi tietysti, jos oireet ovat niin pahat, että ne vaarantavat terveyden. Psyykkiset vaihdevuosioireet esimerkiksi saattavat tehdä työkyvyttömäksi pitkäksi aikaa.

        Vaihdevuodet alkoivat myöhään ja sitä edelsi ajanjakso, jolloin runsaat kuukautiset muuttuivat vieläkin runsaammiksi, vuotopäivät lisääntyivät ja väli lyheni kolmeen viikkon, joten "ne" olivat melkein aina. Väli lyheni vielä lisää sekä psyykkisestä että fyysisestä stressistä. Kierto oli yliherkkä kaikille vaikutuksille siinä hormonituotannon rajapinnassa ja sen tunsi. Sain ja hain niihin oireisiin yhden luonnonhormoonikuurin eli vahvoja e-pillereitä.
        Kuukautiset ensin tasaantuivat sinä vuonna ja harvenivat ja jäivät onneksi sitten poiskin.
        Mitään kuumia aaltoja en ole potenut, en unettomuutta, pikemminkin päin vastoin jne.

        Itse asiassa päätin jo lapsena, että minulle ei "vaihtareita" tule. Äitini oli ensimmäinen sukupolvi, joka niistä kärsi (eli niistä alettiin keskustella) ja äitini vaihdevuodet alkoivat jo kun oli lapsi (10v) ja päättyivät kun omat lapseni olivat jo lähellä kouluikää ja äidilleni kaikki tapahtunut oli aina vaihdevuosien syytä,(niitä kun ei ymmärrety vielä, tiedettiin vain nimi).

        Nyt vain tuntuu, että kohtu on kuitenkin liian painava ja että estrogeeni se ei ole joka puuttuu, ainakin estrogeenivoide aiheutti huonomman olon.

        Onko totta, että kananmunassa olisi progesteronia.Voisiko siitä saada mitään lisätekstiä, tutkimustuloksia ym. ?
        En ole koskaan lukenut muusta kuin estrogeenipitoisesta ravinnosta.


      • tietoa
        Olin kuolla siihen runsauteen kirjoitti:

        Vaihdevuodet alkoivat myöhään ja sitä edelsi ajanjakso, jolloin runsaat kuukautiset muuttuivat vieläkin runsaammiksi, vuotopäivät lisääntyivät ja väli lyheni kolmeen viikkon, joten "ne" olivat melkein aina. Väli lyheni vielä lisää sekä psyykkisestä että fyysisestä stressistä. Kierto oli yliherkkä kaikille vaikutuksille siinä hormonituotannon rajapinnassa ja sen tunsi. Sain ja hain niihin oireisiin yhden luonnonhormoonikuurin eli vahvoja e-pillereitä.
        Kuukautiset ensin tasaantuivat sinä vuonna ja harvenivat ja jäivät onneksi sitten poiskin.
        Mitään kuumia aaltoja en ole potenut, en unettomuutta, pikemminkin päin vastoin jne.

        Itse asiassa päätin jo lapsena, että minulle ei "vaihtareita" tule. Äitini oli ensimmäinen sukupolvi, joka niistä kärsi (eli niistä alettiin keskustella) ja äitini vaihdevuodet alkoivat jo kun oli lapsi (10v) ja päättyivät kun omat lapseni olivat jo lähellä kouluikää ja äidilleni kaikki tapahtunut oli aina vaihdevuosien syytä,(niitä kun ei ymmärrety vielä, tiedettiin vain nimi).

        Nyt vain tuntuu, että kohtu on kuitenkin liian painava ja että estrogeeni se ei ole joka puuttuu, ainakin estrogeenivoide aiheutti huonomman olon.

        Onko totta, että kananmunassa olisi progesteronia.Voisiko siitä saada mitään lisätekstiä, tutkimustuloksia ym. ?
        En ole koskaan lukenut muusta kuin estrogeenipitoisesta ravinnosta.

        Paikallisesti emättimessä käytettävästä estrogeenivoiteesta ei pitäisi veren hormonitasot muuttua lainkaan, joten sen ei luulisi vaikuttavan oloon mitenkään. Mutta jos tuolla voiteella tarkoitat iholle levitettävää estrogeenigeeliä, tilanne on toinen.

        En ole kuullut että jossain ravinnossa olisi nimenomaan estrogeeniä. Jotkin kylläkin toimivat estrogeeninomaisesti tai stimuloivat naisen omaa estrogeenituotantoa.


      • Estrogeenista puhutaan
        tietoa kirjoitti:

        Paikallisesti emättimessä käytettävästä estrogeenivoiteesta ei pitäisi veren hormonitasot muuttua lainkaan, joten sen ei luulisi vaikuttavan oloon mitenkään. Mutta jos tuolla voiteella tarkoitat iholle levitettävää estrogeenigeeliä, tilanne on toinen.

        En ole kuullut että jossain ravinnossa olisi nimenomaan estrogeeniä. Jotkin kylläkin toimivat estrogeeninomaisesti tai stimuloivat naisen omaa estrogeenituotantoa.

        Joka mainoksessahan puhutaan "luonnonestrogeenista" eli estrogeenista, jonka alkuperä on ravinnosta peräisin, soijasta, punapilasta, olikohan sitä myös humalakasvissakin jne.

        Sitähän voi vaikka syödä ihan väärää ravintoa omaan hormoonitasoon verrattuna, etenkin jos pitää jostakin tietystä ruuasta ja syö sitä paljon.


      • Estrogeenia joka tapauksessa
        tietoa kirjoitti:

        Paikallisesti emättimessä käytettävästä estrogeenivoiteesta ei pitäisi veren hormonitasot muuttua lainkaan, joten sen ei luulisi vaikuttavan oloon mitenkään. Mutta jos tuolla voiteella tarkoitat iholle levitettävää estrogeenigeeliä, tilanne on toinen.

        En ole kuullut että jossain ravinnossa olisi nimenomaan estrogeeniä. Jotkin kylläkin toimivat estrogeeninomaisesti tai stimuloivat naisen omaa estrogeenituotantoa.

        Veren estrogeenipitoisuus ja kohdun vastaava taitavat olla tai itse asiassa ovat eri asioita. Emätinvoide lisää juuri paikallisesti estrogeenin määrää siellä missä sen juuri pitäisikin vaikuttaa, eikä tulos kohdallani ollut miellyttävä. Sieltähän se imeytyy lähikudoksiin, munasarjoihin ja kohtuun.
        Hormoonikierrukkakin perustuu ko. vaikutukseen, selvitään vaan pienemmällä määrällä hormooneita.
        Eli hormoonikierrukasta hormooneita ei mene hukkaan ja koko verenkiertoon. Vaikutus naisen sukuelimiin on kuitenkin sama kuin suurempi määrä suun kautta nautittuna.

        Tarkoitin ja olen varma, että en tarvitse estrogeenilisää, vaan keltarauhashormoonia eli progesteronia, jos jotakin tarvitsen.


      • Tottahan on
        Estrogeenista puhutaan kirjoitti:

        Joka mainoksessahan puhutaan "luonnonestrogeenista" eli estrogeenista, jonka alkuperä on ravinnosta peräisin, soijasta, punapilasta, olikohan sitä myös humalakasvissakin jne.

        Sitähän voi vaikka syödä ihan väärää ravintoa omaan hormoonitasoon verrattuna, etenkin jos pitää jostakin tietystä ruuasta ja syö sitä paljon.

        Tottahan tietysti on, että raviinnossa ei ole suoraan tiettyä hormoonia, vaan stimuloivia aineita, mutta käytännössähän sen pitäisi olla jokseenkin sama, muutenhan koko juttu on hyödytön.


      • Ensi kesänä niityille
        tietoa kirjoitti:

        Paikallisesti emättimessä käytettävästä estrogeenivoiteesta ei pitäisi veren hormonitasot muuttua lainkaan, joten sen ei luulisi vaikuttavan oloon mitenkään. Mutta jos tuolla voiteella tarkoitat iholle levitettävää estrogeenigeeliä, tilanne on toinen.

        En ole kuullut että jossain ravinnossa olisi nimenomaan estrogeeniä. Jotkin kylläkin toimivat estrogeeninomaisesti tai stimuloivat naisen omaa estrogeenituotantoa.

        Puna-apila (Trifolium pratense)
        Se on tuttu kasvi, jota löytyy niityiltä ja ojanvarsilta ympäri maailmaa. Se sisältää kasviestrogeenejä (isoflavoneja), jotka muistuttavat läheisesti naisen omia estrogeenejä. Näitä kasviestrogeenejä on puna-apilassa neljä (daidseiini, genisteiini, formononetiini ja biokniini A) kun soijassa on vain kaksi. Kasviestrogeenit tasapainottavat alenevaa hormonitasoa.


      • anskuinen
        Hormoonihurmio kirjoitti:

        "Missä vaiheessa niitä vaihdevuosia pitäisi hoitaa?"

        Vaihdevuodet eivät ole sairaus, eli niitä ei tarvitse hoitaa. Jos kuulut siihen viidesosaan naisista, joilla ei ole mitään vaihdevuosioireita, ole onnellinen ja nauti elämästäsi ja siitä, ettet joudu popsimaan hormoneja purkista!

        Edes vaihdevuosioireita ei välttämättä "pidä" hoitaa, jos nainen itse tuntee oireiden kanssa pärjäävänsä eikä hoitoa halua. Hormonihoito ei siis ole millään tavalla välttämätöntä terveydelle, paitsi tietysti, jos oireet ovat niin pahat, että ne vaarantavat terveyden. Psyykkiset vaihdevuosioireet esimerkiksi saattavat tehdä työkyvyttömäksi pitkäksi aikaa.

        hyvä lukea. Tätä palstaa lukiessa on pelottanut, että vaihdevuodet ovat sairaus johon on pakko hankkia hormoonia ja muita lääkkeitä Olen odotellut vaihdevuosia kauhulla, vaikka itse oireita ei ole vielä tullut. Itse suhtaudun niiden alkamiseen elämää helpottavana tekijänä.Toivotaan ettei tarvitsisi sen kummempaa hoitoa kun ne vuodet alkavat. Itsekin olen ollut siinä käsityksessä ettei lääkäriin tarvitse mennä jos pärjäilee itsensä kanssa, ettei siis kyse ole sairaudesta. Täytän kohta 49 ja toistaiseksi kaikki pelaa kellolleen.


      • Olga57

        Luontaistuotteiden käyttö ei tosiaankaan ole vaaratonta. Itse ostin Menowell-nimistä valmistetta vaikkari-vaivoihin ja verenpaine nousi kahden viikon käytön jälkeen pilviin ja olin tosi sairas. Nyt kun olen ollut ilman muutaman päivän, paineet laskeneet samaa vauhtia.Olen verenpaineen takia lääkityksellä enkä ole vielä saanut selville,johtuiko paineiden nousu luontaistuotteen vaikutuksesta "oikeaan" lääkkeen vaikutukseen vai nostiko luontaistuote itsessään verenpainetta.


      • apilako
        Ensi kesänä niityille kirjoitti:

        Puna-apila (Trifolium pratense)
        Se on tuttu kasvi, jota löytyy niityiltä ja ojanvarsilta ympäri maailmaa. Se sisältää kasviestrogeenejä (isoflavoneja), jotka muistuttavat läheisesti naisen omia estrogeenejä. Näitä kasviestrogeenejä on puna-apilassa neljä (daidseiini, genisteiini, formononetiini ja biokniini A) kun soijassa on vain kaksi. Kasviestrogeenit tasapainottavat alenevaa hormonitasoa.

        Jos joku lukee tätä ketjua, niin nyt on myynnissä luontaistuotekaupoissa Chello nimistä tuotetta vaihdevuosivaivoihin. Sis. puna-apilauute, salviauute ja soijauute. Jo viikon käytön jälkeen pahat oireeni alkoivat helpottamaan. Koska siinä on salviaa, sen kanssa pitää pitää taukoja, maha alkaa ärtymään. Olen nyt tauolla ja oireita on taas tullut tiheämmin... Minäkin mietin miten on sen keltarauhashormoonin kanssa? Pitää kysellä gynekologilta jos hän tietäisi. Minulla on myoma, ja sen ei tarvitsisi kasvaa (estrogeeni kasvattaa). Siis jos haluat koettaa helpotusta, niin koeta tätä Chelloa. Ajattelen, että se on se puna-apila joka auttaa, on kasvikunnan voimakkain estrogeeni.
        Salvia on hikoilua estävä.


      • Christina
        Estrogeenista puhutaan kirjoitti:

        Joka mainoksessahan puhutaan "luonnonestrogeenista" eli estrogeenista, jonka alkuperä on ravinnosta peräisin, soijasta, punapilasta, olikohan sitä myös humalakasvissakin jne.

        Sitähän voi vaikka syödä ihan väärää ravintoa omaan hormoonitasoon verrattuna, etenkin jos pitää jostakin tietystä ruuasta ja syö sitä paljon.

        Kannabis -kasvissa on runsaasti luonnon estrogeenia. Humala -kasvissakin on, ja nuo ovatkin sukulaiskasveja. kannabiksessa vain on enemmän, riippuen lajikkeesta. Olin vuosia sitten Hollannissa ja kuulin siellä esitelmän, jossa suositeltiin tätä lääkettä ja kuulin, että jotkut naiset käyttävät vaihdevuosi- ja PMS -oireisiin kannabista, Suomessahan se vain on laitonta. Ehkä humala sitten olisi hyvä vaihtoehto, sitä voisi kasvattaa itse ja kuivata käpyjä teeksi.


      • Syöpäriski
        Ensi kesänä niityille kirjoitti:

        Puna-apila (Trifolium pratense)
        Se on tuttu kasvi, jota löytyy niityiltä ja ojanvarsilta ympäri maailmaa. Se sisältää kasviestrogeenejä (isoflavoneja), jotka muistuttavat läheisesti naisen omia estrogeenejä. Näitä kasviestrogeenejä on puna-apilassa neljä (daidseiini, genisteiini, formononetiini ja biokniini A) kun soijassa on vain kaksi. Kasviestrogeenit tasapainottavat alenevaa hormonitasoa.

        Puna-apilaa ei saa nauttia, jos on esim. myoomia ja niihin liittyvää syöpäriskiä. Luin tämän jostain, valitan ettei ole linkkiä antaa, mutta kirjoitan kuitenkin ylös, jos joku haluaa tiedon etsiä.


    • keltarauhashormoniin

      kun esim. Menolisticaa suositellaan myös vaihdevuosivaivoihin, koska siinä on villijamssia ,joka sisältää luonnonmukaista keltarauhashormonia.Olen hiukan ymmällä milloin pitäisi nauttia joko soijaa tai villijamssia... jos kumpikin auttaa menopaussioireisiin?

      • Oma hormoonitoiminta ratkaisee

        Onhan meillä synteettisesti valmistettuja e-pillereitäkin monen tyyppisinä. Toisissa on vain estrogeenia ja toisissa sekä estrogeenia että progesteronia. Kunkin naisen oma hormoonitoiminta ja mahdollinen puutostila ratkaisee mikä on paras tuote itselle.

        Itselläni on ollut aina hyvä estrogeenituotanto, (ehkä liiankin hyvä, kohtu tuotti paksun limakalvon), mutta vanhempana ilmeisesti häiriöitä progesteronin (keltarauhasen) tuotannossa.

        Ilmeisesti menolistica on luonnontuote, joka vastaa yhdistelmäpilleriä, ei raskauden ehkäisemiseksi riittävää määrää, mutta hormoonituotannon tasapainottamiseksi ehkä riittävää? Aika kallis tuote, mutta rahakkaiden ainakin kannattaa kokeilla.


      • itse tietää
        Oma hormoonitoiminta ratkaisee kirjoitti:

        Onhan meillä synteettisesti valmistettuja e-pillereitäkin monen tyyppisinä. Toisissa on vain estrogeenia ja toisissa sekä estrogeenia että progesteronia. Kunkin naisen oma hormoonitoiminta ja mahdollinen puutostila ratkaisee mikä on paras tuote itselle.

        Itselläni on ollut aina hyvä estrogeenituotanto, (ehkä liiankin hyvä, kohtu tuotti paksun limakalvon), mutta vanhempana ilmeisesti häiriöitä progesteronin (keltarauhasen) tuotannossa.

        Ilmeisesti menolistica on luonnontuote, joka vastaa yhdistelmäpilleriä, ei raskauden ehkäisemiseksi riittävää määrää, mutta hormoonituotannon tasapainottamiseksi ehkä riittävää? Aika kallis tuote, mutta rahakkaiden ainakin kannattaa kokeilla.

        miten on noiden hormonien suhde omassa kropassa.Mistä tunnusmerkeistä voi päätellä, että kumpaa hormonia on ja mitä puuttuu ?


      • mnmnmnmnm
        itse tietää kirjoitti:

        miten on noiden hormonien suhde omassa kropassa.Mistä tunnusmerkeistä voi päätellä, että kumpaa hormonia on ja mitä puuttuu ?

        Hormonitasot selviää varmuudella vain verikokeilla. Kokeet voi otattaa ilman lähetettäkin jossain yksityisen lääkäriaseman laboratoriossa. Koska ne ovat kalliita, kannattaa miettiä onko testeille todellista tarvetta. Itse olen käynyt mittauttamassa pari kertaa estrogeenitasot ja sillä selvisi varmuudella alhaisten arvojen aiheuttamat pahat menopaussioireet. Kun arvot saatiin nuoren naisen tasolle, olo on hyvä.


      • huomautus
        mnmnmnmnm kirjoitti:

        Hormonitasot selviää varmuudella vain verikokeilla. Kokeet voi otattaa ilman lähetettäkin jossain yksityisen lääkäriaseman laboratoriossa. Koska ne ovat kalliita, kannattaa miettiä onko testeille todellista tarvetta. Itse olen käynyt mittauttamassa pari kertaa estrogeenitasot ja sillä selvisi varmuudella alhaisten arvojen aiheuttamat pahat menopaussioireet. Kun arvot saatiin nuoren naisen tasolle, olo on hyvä.

        Huomauttaisin vaan, että nuoren naisen tasot on vanhalle naiselle vaaralliset. Aasian naisten elämän aikaiset estrogeenimäärät on paljon pienemmät kuin eurooppalaisten. Kuukautiset alkavat heillä myöhemmin ja loppuvat aikaisemmin joten kokonaisaltistus jää pienemmäksi. Siksi heillä on vähemmän näitä hormoneihin liittyviä ongelmia kuten rintasyöpää.

        Ihmisellä voi olla riitävästi hormonia, vaikka sitä ei näkyisi verikokeessa "tarpeeksi". Kun hormonia näkyy verikokeessa "tarpeeksi" niin sitä on jo tosi paljon. Hormonipitoisuuksia pitäisi oikeastaan mitata syljestä, siinä näkyvät jo paljon pienemmätkin pitoisuudet. Seuraava kehitys tässä hormonien annostelussa on se, että tajutaan, että niitä on annosteltu ihan liikaa. Tästä puhutaaan paljon jo nyt ja määrät on koko ajan vähentyneet ja vähenevät edelleen. Hormonit vaikuttavat kudoksissa, eikä niiden tarvitse tulla näkyviin verikokeissa.


      • Omat kokemukset
        itse tietää kirjoitti:

        miten on noiden hormonien suhde omassa kropassa.Mistä tunnusmerkeistä voi päätellä, että kumpaa hormonia on ja mitä puuttuu ?

        Ainakin runsaat kuukautiset, ja siis jopa ylipaksu limakalvo viittaavat estrogeenitason olevan korkean (siis silloin kun "ne" vielä olivat. Kuukautisten ilmaantuminen etuajassa , johtuen stressistä viittaisi käsittääkseni progesteronitason herkkyyteen.Eli kuukautiset alkavat aina kun progesteroni laskee jyrkästi tai estrogeeni ja progesterinitasojen erot ovat tietyn suuruiset.

        Oletan että itselläni ei ole ollut ainakaan estrogeenivajausta. Vaikuttaisi että vaihdevuosien aikana (alkaessa) progesteroni taso olisi saanut olla korkeampi, ehkä nytkin.


      • nauttia keltarauhashormonia
        Omat kokemukset kirjoitti:

        Ainakin runsaat kuukautiset, ja siis jopa ylipaksu limakalvo viittaavat estrogeenitason olevan korkean (siis silloin kun "ne" vielä olivat. Kuukautisten ilmaantuminen etuajassa , johtuen stressistä viittaisi käsittääkseni progesteronitason herkkyyteen.Eli kuukautiset alkavat aina kun progesteroni laskee jyrkästi tai estrogeeni ja progesterinitasojen erot ovat tietyn suuruiset.

        Oletan että itselläni ei ole ollut ainakaan estrogeenivajausta. Vaikuttaisi että vaihdevuosien aikana (alkaessa) progesteroni taso olisi saanut olla korkeampi, ehkä nytkin.

        sitä on joissain luonnontuotteissa, kuten villijamssissa, menolisticassa.. onko se tasapainottavaa kaikille hormoneille kuten olen lukenut, myös estrogeenille? En aivan tajua miten keltarauhashormoni vaukuttaa yksin, ja puolestaan estrogeeni yksin, ja sitten kumpaakin voi ottaa yhdessä...


      • Tieto vahvistaa käsityksiä
        nauttia keltarauhashormonia kirjoitti:

        sitä on joissain luonnontuotteissa, kuten villijamssissa, menolisticassa.. onko se tasapainottavaa kaikille hormoneille kuten olen lukenut, myös estrogeenille? En aivan tajua miten keltarauhashormoni vaukuttaa yksin, ja puolestaan estrogeeni yksin, ja sitten kumpaakin voi ottaa yhdessä...

        Olen ollut tähän asti uskossa, että progesteronia ei määrätä yksin reseptillä lainkaan. Sitä on kuitenkin olemassa esim. Lugesteroni on puhdasta progesteronia eli keltarauhashormoonia ja sitä määrätään vuotohäiriöihin ja jatkuviin keskenmenoihin ja vaihdevuoisina kun todetaan progesteronin puutos.

        Estrogeenista on saatavana riittävästi tietoa ennestäänkin. Yhdistelmäpillerit sisältävät molempia ja minipillerit vain keltarauhashormoonia eli minipilleritkin ovat progesteroni-valmiste. Naisen oma hormoonitoiminta on herkkä ja erilainen eri tilanteissa ja yksilöllinen. Itse asiassa ei täysin helppoa hoitaa.
        Alla tietoa asiasta:
        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=avv00004


    • luonnon estrogeenia

      Luonnon estrogeeneja suositellaan käytettäväksi siksi, koska ne ovat heikompia estrogeeneja, ja tarttuvat kehossa kiinni estrogeenireseptoreihin, joten näin kehon oma voimakas estrogeeni ei pääse niihin tarttumaan.. Eli luonnon estrogeeneja suositellaan siksi, ettei estrogeenidominanssia pääse syntymään.. Siksi esim. Kiinalaisilla ei niin paljoa rintasyöpää koska syövät tofu-ja soijavalmisteita..

    • Kannabis lailliseksi

      Tässäkin ketjussa on tietoa siitä, kuinka kannabis-kasvi sisältää luonnon estrogeenia ja sillä hoidetaan vaihtarivaivoja muualla maailmassa.

      Miksi Suomen pitää olla tämmöinen takapajula, jossa vastustetaan kaikkia hyviä asioita. Lääketehtaitten kultakaivos tämä maa, kun ihmiset uskovat kaiken, mitä lääkärit sanovat ja keksivät ihmisille syöttää, mutta sitä parasta lääkäriä, eli luontoa kaihdetaan kuin ruttoa.

      • Pössyttelijät pois

        Mikä hem***tin kannabismainostaja on valloittanut kaikki Suomi24 palstat. Nyt tunki jo tällekin palstalle.


      • Anonyymi
        Pössyttelijät pois kirjoitti:

        Mikä hem***tin kannabismainostaja on valloittanut kaikki Suomi24 palstat. Nyt tunki jo tällekin palstalle.

        Otappa selvää ennen kuin kommentoit Kannapiksesta löytyy moneen sairauteen apua jne.Myös jos peltojen ympärillä hamppua/kannapista kasvatettaisiin ei vesistöihin ja ympäristöön pääsisi lannotteista aiheutuvia haittoja Eikä kukaan ketä vain pelkästään kannapista nauttii RIEHU RÄHJÄÄ RYÖSTELE RAISKAA MURHAA KETÄÄN Eikä ole kuollut yliannostuksiin yms. Tottahan se ei välttämättä kaikille sovi mutta tuskin sitä kukaan väkisin käyttääkään Aito luonnontuote kaunis kasvi MILLÄ KYMMENITTÄIN PELKKIÄ HYÖDYLLISIÄ OMINAISUUKSIA Ja onkos siitäkään kenellekkään haittaa jos ihminen on iloinen tansahtelee luonnonlapsen omaisesti EIKÄ JUROTA NAAMA VÄÄRÄNÄ KATKERANA KAIKESTA.Miettikääpä sitä ja pelastetaan samalla vesistöjämme ja äitimaatamme K HYVÄÄ KEVÄTTÄ VAAN KAIKILLE✌️💚


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe