Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Lepopäivän vietto on sallittua

alex-kasi

se on Jumalan antama oikeus ihmisille.

Jumala on antanut ihmiselle lepopäivän koska ihminen TARVITSEE lepopäivän. Se joka kieltää ihmiseltä tämän oikeuden tekee sen selvästi Jumalan tahdon vastaisesti. Jos et itse halua levätä niin omahan on asiasi, mutta on aika kummallista että näet niin suuren vaivan kun yrittämällä vakuuttaa muille että olisi VÄÄRIN ja Jumalan tahdon vastaista viettää lepopäivää.

Koko tällainen "oppi" on vain uutta hömpötystä, ainakin luterilaisuudessa on lepopäivä ollut aina ja ON YHÄ jokaisen ihmisen oikeus.

Sille joka ei lepopäivää vietä sanon VAIN "omahan on päätöksesi", mutta luterilainen kirkko viettää lepopäivää joka sunnuntai ja perustelut voit lukea vaikka kirkon nettisivuilta.

http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html

http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/11.html

Että nämä kiihkolahkolaiset näkevät niin suurta vaivaa puhumalla lepopäivää vastaan osoittaa vain heidän oman uskonsa suppeutta. He eivät koskaan voi vastata esimerkiksi evl kirkon esittämiin näkökantoisin asiasta vaan vain selittävät enemmän tai vähemnmän halveksivaan tyyliinsä kuinka "tyhmiä muut ovat".

Sanoisin vain että "HEIKKO ESITYS" :)

59

1171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OIKEASSA :)

      Minusta on ihmeellistä, että jopa ateistikin kokee, että hänelläkin on oikeus lepopäivään, vaikka se ei olekaan jumalalta saatu. Onneksi ammattiyhdistys pitää heikompienkin puolta ja on antanut ihmisille KAKSI lepopäivää viikossa.

      • alex-kasi

        Tämän maailman systeemi tarjoaa (joillekin) jopa KAKSI lepopäivää viikossa - vaikka toisaalta toisille se ei anna edes ruokaa... vaan tappaa heidät nälkään ...

        Raamatun Jumala on antanut jokaiselle lepopäivän ja siksi jokaisella on siihen oikeus, sanoi kuka tahansa ihan mitä tahansa.


      • sitä,
        alex-kasi kirjoitti:

        Tämän maailman systeemi tarjoaa (joillekin) jopa KAKSI lepopäivää viikossa - vaikka toisaalta toisille se ei anna edes ruokaa... vaan tappaa heidät nälkään ...

        Raamatun Jumala on antanut jokaiselle lepopäivän ja siksi jokaisella on siihen oikeus, sanoi kuka tahansa ihan mitä tahansa.

        että kaikkivaltias jumala on pahasti epäonnistunut tasa-arvoasioissa, kun kaikilla ei ole edes ruokaa. Eikö jumala voisi tehdä ihmeen ja muuttaa kaikki autiomaat paratiisiksi?


      • sinä itse.
        sitä, kirjoitti:

        että kaikkivaltias jumala on pahasti epäonnistunut tasa-arvoasioissa, kun kaikilla ei ole edes ruokaa. Eikö jumala voisi tehdä ihmeen ja muuttaa kaikki autiomaat paratiisiksi?

        Jumala antoi kaikille oikeuden leipään, mutta ihminen ottaa sen toisen suusta pois.
        Sen tähden ihminen joutuu tuomiolle, koska kun minä olin nälkäinen, niin te ETTE ANTANEET MINUN SYÖDÄ, eli sinäkin olet syyllinen tämän Jumalan suoman leipäpalan riistoon.
        Tasanjakaen kaikilla olisi se leipä ja ruoka.
        Eli syyllinen olet pahasti epäonneksesi sinä itse.
        Maa on jo paratiisi kantamaan kaikille ruokansa.


      • alex-kasi
        sinä itse. kirjoitti:

        Jumala antoi kaikille oikeuden leipään, mutta ihminen ottaa sen toisen suusta pois.
        Sen tähden ihminen joutuu tuomiolle, koska kun minä olin nälkäinen, niin te ETTE ANTANEET MINUN SYÖDÄ, eli sinäkin olet syyllinen tämän Jumalan suoman leipäpalan riistoon.
        Tasanjakaen kaikilla olisi se leipä ja ruoka.
        Eli syyllinen olet pahasti epäonneksesi sinä itse.
        Maa on jo paratiisi kantamaan kaikille ruokansa.

        ei tarvitse lisätä mitään. :)


      • päätösvalta
        sinä itse. kirjoitti:

        Jumala antoi kaikille oikeuden leipään, mutta ihminen ottaa sen toisen suusta pois.
        Sen tähden ihminen joutuu tuomiolle, koska kun minä olin nälkäinen, niin te ETTE ANTANEET MINUN SYÖDÄ, eli sinäkin olet syyllinen tämän Jumalan suoman leipäpalan riistoon.
        Tasanjakaen kaikilla olisi se leipä ja ruoka.
        Eli syyllinen olet pahasti epäonneksesi sinä itse.
        Maa on jo paratiisi kantamaan kaikille ruokansa.

        Minä olisin valmis jakamaan kaiken tasan :)

        Mutta onhan se sinulle helpottavaa, että vain minä olen syyllinen kaikkeen, etkä lainkaan sinä!


      • ja vastuu.
        päätösvalta kirjoitti:

        Minä olisin valmis jakamaan kaiken tasan :)

        Mutta onhan se sinulle helpottavaa, että vain minä olen syyllinen kaikkeen, etkä lainkaan sinä!

        Sinulla on päätösvalta kaikessa siinä mitä teet.
        Sinä syyllistit Jumalan, mutta huomutin siinä Jumalan sanan perusteella, että vastuu onkin meillä jokaisella.
        Eli kohde oli väärä kirjoituksessasi, toivottavasti se oikesi.
        Sinä ja minä olemme syyllisiä, jos emme tee mitään aisan suhteen. Mutta jos teet leivisköinesi oikein, olet vapaa.


      • haluaisit?
        ja vastuu. kirjoitti:

        Sinulla on päätösvalta kaikessa siinä mitä teet.
        Sinä syyllistit Jumalan, mutta huomutin siinä Jumalan sanan perusteella, että vastuu onkin meillä jokaisella.
        Eli kohde oli väärä kirjoituksessasi, toivottavasti se oikesi.
        Sinä ja minä olemme syyllisiä, jos emme tee mitään aisan suhteen. Mutta jos teet leivisköinesi oikein, olet vapaa.

        Toden totta, minulle on leivisköitä kertynyt yli tarpeen. Mihin ne ylimääräiset nyt pitäisi antaa, että varmasti tekisin oikein.


      • alex-kasi
        päätösvalta kirjoitti:

        Minä olisin valmis jakamaan kaiken tasan :)

        Mutta onhan se sinulle helpottavaa, että vain minä olen syyllinen kaikkeen, etkä lainkaan sinä!

        On hyvä jos avustat tarvitsevia voimiesi mukaan - Ota vaikka jostain yksi apua tarvitseva lapsi ja maksa hänen ylläpitonsa ja koulutuksensa ole muutenkin hyvä kaveri hänelle. Voin luvata että saat hyvän mielen..


      • rahanvaihtajalle.
        haluaisit? kirjoitti:

        Toden totta, minulle on leivisköitä kertynyt yli tarpeen. Mihin ne ylimääräiset nyt pitäisi antaa, että varmasti tekisin oikein.

        Sillä on niin kuin muille maille matkustava mies, joka kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa.
        Yhdelle antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille.
        Viisi leiviskää saanut meni heti ja asioi niillä ja voitti toiset viisi leiviskää.
        Kaksi leiviskää saanut voitti toiset kaksi.
        Mutta yhden saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki herransa hopearahan.
        Pitkän ajan kuluttua näitten palvelijain herra palaa ja toimittaa tilinteon heidän kanssaan.
        Niin viisi leiviskää saanut tuli ja toi toiset viisi leiviskää sanoen: 'Herra, viisi leiviskää uskoit minulle. Katso, toiset viisi leiviskää olen lisäksi voittanut.'
        Herransa sanoi hänelle: 'Oikein, hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä olit uskollinen. Panen sinut paljoon. Mene herrasi iloon.'
        Myös kaksi leiviskää saanut tuli ja sanoi: 'Herra, kaksi leiviskää uskoit minulle. Katso, toiset kaksi olen niitten lisäksi voittanut.'
        Herransa sanoi hänelle: 'Oikein, hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä olit uskollinen. Panen sinut paljoon. Mene herrasi iloon.'
        Tuli myös yhden leiviskän saanut ja sanoi: 'Herra, tunsin sinut, että olet kova mies: leikkaat, missä et ole kylvänyt ja kokoat, missä et ole eloa viskannut.
        Peloissani menin ja kätkin leiviskäsi maahan. Katso, tässä on omasi.'
        Herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Paha ja laiska palvelija! Tiesit minun leikkaavan, missä en ole kylvänyt, ja kokoavan, missä en ole eloa viskannut.
        Sinun olisi siis pitänyt jättää hopearahani rahanvaihtajille, niin tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
        Ottakaa sen tähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.
        Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
        Heittäkää tuo kelvoton palvelija äärimäiseen pimeään!' Siellä on itku ja hammasten kiristys.

        Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit Hänen kanssaan, silloin Hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle, ja eteensä kootaan kaikki kansat. Erottaa toiset toisista niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista.
        Lampaat asettaa oikeallensa, mutta vuohet vasemmalle.
        Sitten Kuningas sanoo oikeallansa oleville: 'Tulkaa, Isäni siunatut, omistakaa teille mailman perustamisesta asti valmistettu valtakunta.
        Sillä Minä isosin ja ruokitte Minua, janosin ja juotitte Minua, olin muukalainen ja otitte Minut huoneeseenne, alaston ja vaatetitte Minut, sairastin ja te kävitte Minua katsomassa, olin vankilassa ja tulitte tyköni!
        Silloin vanhurskaat vastaavat Hänelle sanoen: 'Herra, milloin näimme Sinut nälkäisenä ja ruokimme tai janoisena ja juotimme?
        Ja milloin näimme Sinut muukalaisena ja otimme Sinut huoneeseemme tai alastonna ja vaatetimme?
        Ja milloin näimme Sinut sairaana tai vankilassa ja tulimme tykösi?'
        Niin Kuningas vastaa heille: 'Totisesti sanon teille: kaiken, mitä olette tehneet yhdelle näistä vähimmistä veljistäni, olette tehneet Minulle.'
        Sitten sanoo myös vasemmalla oleville: 'Menkää pois luotani, kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja enkeleillensä.
        Sillä Minä isosin ettekä ruokkineet Minua, janosin ettekä Minua juottaneet, olin muukalainen ettekä ottaneet Minua huoneeseenne, alaston ettekä vaatettaneet Minua, sairas ja vankilassa ettekä käyneet Minua katsomassa.'
        Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin näimme Sinut nälkäisenä tai janoisena tai muukalaisena tai alastonna tai sairaana tai vankilassa emmekä palvelleet Sinua?'
        Silloin vastaa heille sanoen: 'Totisesti sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, olette jättäneet tekemättä Minulle.'


      • totuus...
        rahanvaihtajalle. kirjoitti:

        Sillä on niin kuin muille maille matkustava mies, joka kutsui palvelijansa ja uskoi heille omaisuutensa.
        Yhdelle antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille.
        Viisi leiviskää saanut meni heti ja asioi niillä ja voitti toiset viisi leiviskää.
        Kaksi leiviskää saanut voitti toiset kaksi.
        Mutta yhden saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki herransa hopearahan.
        Pitkän ajan kuluttua näitten palvelijain herra palaa ja toimittaa tilinteon heidän kanssaan.
        Niin viisi leiviskää saanut tuli ja toi toiset viisi leiviskää sanoen: 'Herra, viisi leiviskää uskoit minulle. Katso, toiset viisi leiviskää olen lisäksi voittanut.'
        Herransa sanoi hänelle: 'Oikein, hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä olit uskollinen. Panen sinut paljoon. Mene herrasi iloon.'
        Myös kaksi leiviskää saanut tuli ja sanoi: 'Herra, kaksi leiviskää uskoit minulle. Katso, toiset kaksi olen niitten lisäksi voittanut.'
        Herransa sanoi hänelle: 'Oikein, hyvä ja uskollinen palvelija. Vähässä olit uskollinen. Panen sinut paljoon. Mene herrasi iloon.'
        Tuli myös yhden leiviskän saanut ja sanoi: 'Herra, tunsin sinut, että olet kova mies: leikkaat, missä et ole kylvänyt ja kokoat, missä et ole eloa viskannut.
        Peloissani menin ja kätkin leiviskäsi maahan. Katso, tässä on omasi.'
        Herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Paha ja laiska palvelija! Tiesit minun leikkaavan, missä en ole kylvänyt, ja kokoavan, missä en ole eloa viskannut.
        Sinun olisi siis pitänyt jättää hopearahani rahanvaihtajille, niin tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.
        Ottakaa sen tähden leiviskä häneltä pois ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää.
        Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on.
        Heittäkää tuo kelvoton palvelija äärimäiseen pimeään!' Siellä on itku ja hammasten kiristys.

        Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit Hänen kanssaan, silloin Hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle, ja eteensä kootaan kaikki kansat. Erottaa toiset toisista niin kuin paimen erottaa lampaat vuohista.
        Lampaat asettaa oikeallensa, mutta vuohet vasemmalle.
        Sitten Kuningas sanoo oikeallansa oleville: 'Tulkaa, Isäni siunatut, omistakaa teille mailman perustamisesta asti valmistettu valtakunta.
        Sillä Minä isosin ja ruokitte Minua, janosin ja juotitte Minua, olin muukalainen ja otitte Minut huoneeseenne, alaston ja vaatetitte Minut, sairastin ja te kävitte Minua katsomassa, olin vankilassa ja tulitte tyköni!
        Silloin vanhurskaat vastaavat Hänelle sanoen: 'Herra, milloin näimme Sinut nälkäisenä ja ruokimme tai janoisena ja juotimme?
        Ja milloin näimme Sinut muukalaisena ja otimme Sinut huoneeseemme tai alastonna ja vaatetimme?
        Ja milloin näimme Sinut sairaana tai vankilassa ja tulimme tykösi?'
        Niin Kuningas vastaa heille: 'Totisesti sanon teille: kaiken, mitä olette tehneet yhdelle näistä vähimmistä veljistäni, olette tehneet Minulle.'
        Sitten sanoo myös vasemmalla oleville: 'Menkää pois luotani, kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja enkeleillensä.
        Sillä Minä isosin ettekä ruokkineet Minua, janosin ettekä Minua juottaneet, olin muukalainen ettekä ottaneet Minua huoneeseenne, alaston ettekä vaatettaneet Minua, sairas ja vankilassa ettekä käyneet Minua katsomassa.'
        Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin näimme Sinut nälkäisenä tai janoisena tai muukalaisena tai alastonna tai sairaana tai vankilassa emmekä palvelleet Sinua?'
        Silloin vastaa heille sanoen: 'Totisesti sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, olette jättäneet tekemättä Minulle.'

        "" Sillä jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hänellä on yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin, mikä hänellä on. ""

        Miksi minua on kohdannut ihan ylenpalttiset siunaukset?


      • Eihän ne mitään lepopäiviä ole, ei käydä kirkossa, ei levätä Jumalan yhteydessä, kuten hän ensin tarkoitti.

        Minäkin ennen uskoontuloani tein mitä lystäsin, lepoa se ei ollut missään tapauksessa, paitsi silloin, kun piti mennä pakosta kirkkon joko hautajaisiin tai lasten kanssa juhliin tms. Ulkokultainen olin kuin valkoiseksi kalkittu hauta. Näytin hienolta, mutta olin sitkoa sisältä.

        Kun Jumala antoi uiskon ja valo syttyi sydämeeni, sain todellisen lepopäivän, jolloin saan levätä Herrani, Jeesuksen Kristuksen, yhteydessä ja ystävieni kanssa. Se on Jumalan rauhaa se. Suosittelen teillekin , tämän lukijat.


      • anelmass kirjoitti:

        Eihän ne mitään lepopäiviä ole, ei käydä kirkossa, ei levätä Jumalan yhteydessä, kuten hän ensin tarkoitti.

        Minäkin ennen uskoontuloani tein mitä lystäsin, lepoa se ei ollut missään tapauksessa, paitsi silloin, kun piti mennä pakosta kirkkon joko hautajaisiin tai lasten kanssa juhliin tms. Ulkokultainen olin kuin valkoiseksi kalkittu hauta. Näytin hienolta, mutta olin sitkoa sisältä.

        Kun Jumala antoi uiskon ja valo syttyi sydämeeni, sain todellisen lepopäivän, jolloin saan levätä Herrani, Jeesuksen Kristuksen, yhteydessä ja ystävieni kanssa. Se on Jumalan rauhaa se. Suosittelen teillekin , tämän lukijat.

        Tässä viestissä vuodelta 2007 taidettiin puhua lepopäivästä vähän erimalliin kuin puhutaan sapatista sapatista - kyllä jokainen saa levätä ja täytyykin levätä - vaikka olis sitten ateisti, joten ei yhdistetä tätä sapatti väittelyihin : )

        En minä 2007 ollut ihan samaa mieltä asiasta kuin olen tänään, vaikka yhä olen sitä mieltä että se riippuu siitä mitä ihmisen sydämessä on eikä niinkään päivästä, samalla kuitenkin sanottuna että sapattia ei kukaan voi muuttaa minnekään, se on mikä on. Sapattia ei voi viettää esimerkiksi sunnuntaina.. mutta sunnuntaita voi viettää ylösnousemuksen muistoksi - jos sen todella tekee siksi, eikä korvaa sillä sapattia.

        alex


    • v malli

      Sinun mielipiteet asioissa ei vastaa olemassa olevaa totuuta. Olet vain varma omasta mielestäsi.

      • alex-kasi

        Tuollaisia väitöksiä voi kuka vain antaa kenestä vain. En minä ole mikään kaikkitietävä etkä ole sinäkään joten voit lopettaa tuollaiset ylimalkaiset kirjoittelusi mielestäni.

        Tässä aloituksessa otin esiin sen tosiasian että Jumalan Sana lupaa jokaiselle lepopäivän ja että luterilainen kirkko on kautta aikojen viettänyt lepopäivää panin lisäksi pari linkkiä joista voit todeta että näin on.

        Koko lepopäivän ja yleensäkin laintaulujen käskyjen kieltäminen on UUTTA uskontoa jota minä en tue. En tue nyt enkä tule koskaan tukemaankaan. Käskyt on aina pidetty korkeassa kunniassa luterilaisessa kirkossa - eikä se ole koskaan ollut mitään lakihenkisyyttä - ei kukaan koskaan ole kuvitellut että olisi täydellinen ja synnitön. Lahkolaisuuden heikkouksia on yleensä että suurennellaan jotain tai sitten käsitetään väärin (kuten esimerkiksi täällä palstalla niin monet väittävät lepopäivän viettämistä lakihenkisyydeksi) ja pidetään pakon omaisesti kiinni vääristä olettamuksista ja mikä kummallisinta luullaan että tiedetään muiden ajattelutavat (jopa paremmin kuin asianomaiset ITSE :) - etkö todella näe että näin on?

        Jos sinulla on jotain sanomista siitä mitä kirjoitin niin olen valmis keskustelemaan asioista mutta tuollaisiin ylimalkaisiin syytöksiin on mahdoton vastata..


    • Mielestäni Folke Thorell oli täysin oikeassa sanoessaan. "Sillä mitä tulee uustestamentilliseen seurakuntaan, on sapattikäsky sille yhtä vähän annettu kuin kumottukaan. Sitä ei ole olemassa eikä koskaan ole ollutkaan."

      Minusta uskovilla ei ole pakkoa viettää sapattia, eikä muitakaan lepopäiviä. Jokainen lepää tarpeen tullen. Järjestelmämme muutoinkin kunnoittaa Jumalan ohjetta (rytmitystä) 7 päiväisellä viikolla, josta yksi ja jopa kaksikin voidaan soveltaa lepopäiväksi. Ei ongelmia tämän suhteen pitäisi olla.

      Apostolitkaan eivät katsoneet tarpeelliseksi lisätä mitään sapatteja taikka erityisiä lepopäiviä kristinuskoon kääntyneille pakanoille, joten saamme olla täysin vapaita päivien liittyvissä kysymyksissä. Tosin kymmenestä käskystä kaikki toistettiin UT:ssa. Lukuun ottamatta sapattikäskyä.

      • Matti..

        Oliko Folke Thorell saanut lupakirjan opettaa näin ja keneltä?
        Tällaisen lupakirjan on Jeesus sanoillaan vahvistanut.
        Kunnes taivas ja maa katoaa, hänen tahdostaan ei katoa yksikään kirjain eikä ainoakaan piirto.
        Eikä muuta ole lupa opettaakaan.

        Kumpaa tottelet?


      • Matti.. kirjoitti:

        Oliko Folke Thorell saanut lupakirjan opettaa näin ja keneltä?
        Tällaisen lupakirjan on Jeesus sanoillaan vahvistanut.
        Kunnes taivas ja maa katoaa, hänen tahdostaan ei katoa yksikään kirjain eikä ainoakaan piirto.
        Eikä muuta ole lupa opettaakaan.

        Kumpaa tottelet?

        Kerro minulle missä raamatun kohdassa mainitaan sapatin kuuluvan kristinuskoon kääntyneille pakanoille?


      • ylifariseus
        Utulila kirjoitti:

        Kerro minulle missä raamatun kohdassa mainitaan sapatin kuuluvan kristinuskoon kääntyneille pakanoille?

        Kohdassa neuvotaan muuttamaan sunnuntai viikon seitsemänneksi päiväksi, niinkuin Luterilainen kirkko on tehnyt ?.

        Monessako käskyssä sanotaan, että muista ?. ja mikä kirja onkaan tuomarin istuimen edessä, ja mihinkä laki teksti perustuu kun täällä ei ole Juutalaisia joille uskot lakitekstin perustuvan ja kuuluvan yksinomaan.
        Eiköhän kymmenen käskyn laki kuulu koko maailmalle, ja avoin Raamattu sen todistaa tuomarin istuimelta.


      • alex-kasi

        Minä ymmärrän asian niin että Jumalan on antanut lepopäivän jokaiselle ihmiselle - ja siksi sitä ei kukaan voi häneltä kieltää. Se on vähän eri asia - eikö vain. Sinä sanot oikeastaan että mitään lepopäivä oikeutta ei kenelläkään ole mutta minä väitän että ON. Jokaisella on Jumalan antama oikeus lepopäivään, luterilaisen kirkon lepopäivä on sunnuntai - silloin voi jokainen joka haluaa mennä kirkkoon kuulemaan Jumalan Sanaa - heillä on siihen Jumalan antama oikeus.

        Ei ihminen elä ainoastaan leivästä vaan JOKAISESTA SANASTA joka Jumalan suusta lähtee ja ihmisellä on oikeus sen kuulemiseen.


      • ylifariseus kirjoitti:

        Kohdassa neuvotaan muuttamaan sunnuntai viikon seitsemänneksi päiväksi, niinkuin Luterilainen kirkko on tehnyt ?.

        Monessako käskyssä sanotaan, että muista ?. ja mikä kirja onkaan tuomarin istuimen edessä, ja mihinkä laki teksti perustuu kun täällä ei ole Juutalaisia joille uskot lakitekstin perustuvan ja kuuluvan yksinomaan.
        Eiköhän kymmenen käskyn laki kuulu koko maailmalle, ja avoin Raamattu sen todistaa tuomarin istuimelta.

        Eihän pakanat ole sapattia israelilaisten( juutalaisten) tavoin koskaan viettäneet. Pakanoiden liityttyä kristinuskoon, he (alkukristityt) valitsivat vapaina sunnuntain pyhäpäiväkseen. Vapaa valintaisesti muodostunut käytäntö, joka sitten myöhemmin kirkkojen toimesta virallistettiin.

        Kymmenen käskyä on voimassa siltä osin kuin ovat vahvistettuina UT:ssa. Eikä sapattia vaan näy missään. Eikös ole merkillistä?


      • ylifariseus
        Utulila kirjoitti:

        Eihän pakanat ole sapattia israelilaisten( juutalaisten) tavoin koskaan viettäneet. Pakanoiden liityttyä kristinuskoon, he (alkukristityt) valitsivat vapaina sunnuntain pyhäpäiväkseen. Vapaa valintaisesti muodostunut käytäntö, joka sitten myöhemmin kirkkojen toimesta virallistettiin.

        Kymmenen käskyä on voimassa siltä osin kuin ovat vahvistettuina UT:ssa. Eikä sapattia vaan näy missään. Eikös ole merkillistä?

        Jeesus sanoi tulleensa kumoamaan, ja montako täyttämään ?.
        Moskeijaanko Jeesus meni viettämään tapansa mukaan sapattia, ja mistä Jeesus varoitti sapatin suhteen poismenonsa jälkeen, ja mitä Jeesus käskikään rukoilemaan ennen tätä tulevaa tapahtumaa ?.

        Kannattaa lukea Raamattu ainakin kerran läpi, ennenkuin esittää moisia lausumiasi.


      • ja pakanoihin!
        Utulila kirjoitti:

        Eihän pakanat ole sapattia israelilaisten( juutalaisten) tavoin koskaan viettäneet. Pakanoiden liityttyä kristinuskoon, he (alkukristityt) valitsivat vapaina sunnuntain pyhäpäiväkseen. Vapaa valintaisesti muodostunut käytäntö, joka sitten myöhemmin kirkkojen toimesta virallistettiin.

        Kymmenen käskyä on voimassa siltä osin kuin ovat vahvistettuina UT:ssa. Eikä sapattia vaan näy missään. Eikös ole merkillistä?

        Ei Kristuksessa ole juutalaista, ei kreikkalaista, ei pakanaa.

        Nyt on uusi liitto, johon voivat kaikki tulla, niin juutalaiset, kun kreikkalaiset...
        Ei ole muuta nimeä annettu, kun Jeesus Kristus, joka voi pelastaa, niin juutalaisen, kuin kreikkalaisen tai pakanuudesta pois kääntyneen.

        Kyllä, nimenomaan uudessa testamentissa loistaa kirkkain valo sapatin Herra. Ei herraa ilman sapattia. Olet sokea! Et näe mitään. Elät vaan pakanuudessa. Tule jo Kristus valoon.

        Jumalan lakia ei pysty ihminen muuttamaan, että se on omaa mielikuvaasi, että pystyt Jumalan lain tilalle laittamaan omaa lakiasi. Ei Jumala tule hyväksymään sinun lakiasi (sunnuntai), jota ihmisille syötät


      • kirkkoon?
        alex-kasi kirjoitti:

        Minä ymmärrän asian niin että Jumalan on antanut lepopäivän jokaiselle ihmiselle - ja siksi sitä ei kukaan voi häneltä kieltää. Se on vähän eri asia - eikö vain. Sinä sanot oikeastaan että mitään lepopäivä oikeutta ei kenelläkään ole mutta minä väitän että ON. Jokaisella on Jumalan antama oikeus lepopäivään, luterilaisen kirkon lepopäivä on sunnuntai - silloin voi jokainen joka haluaa mennä kirkkoon kuulemaan Jumalan Sanaa - heillä on siihen Jumalan antama oikeus.

        Ei ihminen elä ainoastaan leivästä vaan JOKAISESTA SANASTA joka Jumalan suusta lähtee ja ihmisellä on oikeus sen kuulemiseen.

        Kerrotaanko raamatussa, että ihmisten pitäisi käydä ainakin kerran viikossa kirkossa. Jos minulla on lepopäivä, niin olen silloin kotona ja lepään :)


      • käskyä
        Utulila kirjoitti:

        Eihän pakanat ole sapattia israelilaisten( juutalaisten) tavoin koskaan viettäneet. Pakanoiden liityttyä kristinuskoon, he (alkukristityt) valitsivat vapaina sunnuntain pyhäpäiväkseen. Vapaa valintaisesti muodostunut käytäntö, joka sitten myöhemmin kirkkojen toimesta virallistettiin.

        Kymmenen käskyä on voimassa siltä osin kuin ovat vahvistettuina UT:ssa. Eikä sapattia vaan näy missään. Eikös ole merkillistä?

        UT:ssa ei mainita edes sanoja "kymmenen käskyä". Kaikki taitaa olla vaan mielikuvitusta :)


      • ja pakanoihin! kirjoitti:

        Ei Kristuksessa ole juutalaista, ei kreikkalaista, ei pakanaa.

        Nyt on uusi liitto, johon voivat kaikki tulla, niin juutalaiset, kun kreikkalaiset...
        Ei ole muuta nimeä annettu, kun Jeesus Kristus, joka voi pelastaa, niin juutalaisen, kuin kreikkalaisen tai pakanuudesta pois kääntyneen.

        Kyllä, nimenomaan uudessa testamentissa loistaa kirkkain valo sapatin Herra. Ei herraa ilman sapattia. Olet sokea! Et näe mitään. Elät vaan pakanuudessa. Tule jo Kristus valoon.

        Jumalan lakia ei pysty ihminen muuttamaan, että se on omaa mielikuvaasi, että pystyt Jumalan lain tilalle laittamaan omaa lakiasi. Ei Jumala tule hyväksymään sinun lakiasi (sunnuntai), jota ihmisille syötät

        Uusi liitto! no tulihan se sieltä. Vanhaan liittoon oli Jeesuskin osallinen, eikä sitä kumonut, onhan se edelleen juutalaisilla (vanha/lakiliitto), joilla peite valitettavasti vielä suurimalla osalla silmillään. Jeesus toi uuden liiton vanhan rinnalle. Vasta ristillä astui uusi liitto voimaan. Tämän jälkeen alettiin julistaa apostolien toimesta evankeliumia/uutta liittoa, johon sapattikäsky ei nyt valitettavasti sisälly.
        Adventistit kylläkin julistaa omaa evankeliumiaan. Kolmen enkelin evankeliumin sanomaa johon lisätty "omasapatti" ja omia ruoka kieltojakin jne..


      • koska sana kehottaa.
        kirkkoon? kirjoitti:

        Kerrotaanko raamatussa, että ihmisten pitäisi käydä ainakin kerran viikossa kirkossa. Jos minulla on lepopäivä, niin olen silloin kotona ja lepään :)

        En vastaa Alex-kasin puolesta, vaan omasta näkökannastani totean on olemassa seurakunnan kokoontuminen.

        Heb 10:25. älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.
        Kol 13:16. Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.
        1 Kor 14:15. Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
        16. Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
        17. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
        18. Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
        19. mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
        20. Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.
        26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
        Ef. 5: täyttykää Hengellä,
        19. puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
        20. kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
        21. Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.

        Että kipi kapi siunausten lähteelle jakamaan sitä mitä Jumala on viikolla antanut.
        Vai onko sinulla mitään jaettavaa?
        Viihdytkö ristin juurella?
        Onko Jeesus saanut sinussa sijaa, että kannattaa siitä tuoda kiitoksen?
        Siksi kirkkoon.


      • alex-kasi
        kirkkoon? kirjoitti:

        Kerrotaanko raamatussa, että ihmisten pitäisi käydä ainakin kerran viikossa kirkossa. Jos minulla on lepopäivä, niin olen silloin kotona ja lepään :)

        että ihmisen PITÄÄ käydä ainakin kerran viikossa kirkossa???

        Voin vain ihmetellä tuota suppeata näkökantaasi, minä sanoin että jokaisella on OIKEUS mennä kirkkoon jos haluaa ja kellään ei ole oikeutta kieltää ihmistä käyttämään lepopäiväänsä siihen.

        Jokaisella ihmisellä on oikeus lepopäivään... näe ero "on oikeus" ja "on pakotettu" välillä. Lepopäivä on "ihmistä varten".. se Jumalan antama oikeus lepoon ja virkistykseen .. ja sitä ei kukaan saa kieltää keneltäkään.


      • sitten
        koska sana kehottaa. kirjoitti:

        En vastaa Alex-kasin puolesta, vaan omasta näkökannastani totean on olemassa seurakunnan kokoontuminen.

        Heb 10:25. älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.
        Kol 13:16. Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.
        1 Kor 14:15. Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.
        16. Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot.
        17. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu.
        18. Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan;
        19. mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
        20. Veljet, älkää olko lapsia ymmärrykseltänne, vaan pahuudessa olkaa lapsia; mutta ymmärrykseltä olkaa täysi-ikäisiä.
        26. Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.
        Ef. 5: täyttykää Hengellä,
        19. puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
        20. kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
        21. Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.

        Että kipi kapi siunausten lähteelle jakamaan sitä mitä Jumala on viikolla antanut.
        Vai onko sinulla mitään jaettavaa?
        Viihdytkö ristin juurella?
        Onko Jeesus saanut sinussa sijaa, että kannattaa siitä tuoda kiitoksen?
        Siksi kirkkoon.

        11:17   Mutta tätä käskiessäni en kiitä sitä, että kokoontumisenne ei tee teitä paremmiksi, vaan pahemmiksi.

        11:18   Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin.

        18:20   Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

        16:5   ja seurakunnalle, joka kokoontuu heidän kodissansa.

        3:20   Ja hän tuli kotiin. Ja taas kokoontui kansaa, niin etteivät he päässeet syömäänkään.

        4:1   Ja hän rupesi taas opettamaan järven rannalla. Ja hänen luoksensa kokoontui hyvin paljon kansaa, jonka tähden hän astui venheeseen ja istui siinä järvellä, ja kaikki kansa oli maalla järven rannalla.

        18:20   Jeesus vastasi hänelle: "Minä olen julkisesti puhunut maailmalle; minä olen aina opettanut synagoogissa ja pyhäkössä, joihin kaikki JUUTALAISET kokoontuvat, enkä ole salassa puhunut mitään.

        16:13   Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille.

        20:7   Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.

        1:2   ja Appialle, sisarellemme, ja Arkippukselle, taistelutoverillemme, ja sinun kodissasi kokoontuvalle seurakunnalle.


      • määräät?
        alex-kasi kirjoitti:

        että ihmisen PITÄÄ käydä ainakin kerran viikossa kirkossa???

        Voin vain ihmetellä tuota suppeata näkökantaasi, minä sanoin että jokaisella on OIKEUS mennä kirkkoon jos haluaa ja kellään ei ole oikeutta kieltää ihmistä käyttämään lepopäiväänsä siihen.

        Jokaisella ihmisellä on oikeus lepopäivään... näe ero "on oikeus" ja "on pakotettu" välillä. Lepopäivä on "ihmistä varten".. se Jumalan antama oikeus lepoon ja virkistykseen .. ja sitä ei kukaan saa kieltää keneltäkään.

        Ei raamatussa sanota mitään kerran viikossa kokoontumisesta.

        Ei Suomessakaan kaikki asu kirkon vieressä. Mitenkäs mökin mummo kulkee sunnuntaiaamuna 30 kilometriä umpihangessa. Tai miten menee autoton yksinhuoltaja äiti kolmen alle kouluikäisen lapsensa kanssa kirkkoon, vaikka matkaa olisikin vain vaivaiset viisi kilometriä? Auttavatko adventistit ihmisiä kirkkoon, mistä voi tilata kyydin?


      • alex-kasi
        määräät? kirjoitti:

        Ei raamatussa sanota mitään kerran viikossa kokoontumisesta.

        Ei Suomessakaan kaikki asu kirkon vieressä. Mitenkäs mökin mummo kulkee sunnuntaiaamuna 30 kilometriä umpihangessa. Tai miten menee autoton yksinhuoltaja äiti kolmen alle kouluikäisen lapsensa kanssa kirkkoon, vaikka matkaa olisikin vain vaivaiset viisi kilometriä? Auttavatko adventistit ihmisiä kirkkoon, mistä voi tilata kyydin?

        Miksi puhut määräämisestä ja adventisteista kun minä puhun Jumalan antamasta OIKEUDESTA pitää lepopäivä. Jos et halua pitää lepopäivää - niin ole pitämättä, mutta sinullakin on OIKEUS lepopäivään. Lepopäivä on ihmistä varten - Jumalan antaman lupauksen kautta.
        Se on OIKEUS jonka ihminen on saanut.

        Eikä tässä aloituksessa ole kysymys adventisteista vaan siitä että evl kirkko on pitänyt lepopäivää kautta koko olemassaolonsa ajan. Olen nyt pannut muutaman kerran tuohon nuo linkit tuohon ja jos ei ne sinulle kelpaa niin sitten ej.

        Minulle ne kelpaavat :).

        http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/11.html

        http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html

        Joten lakkaahan puhumasta asian vierestä. Tee vaikka oma aloitus jossa keskustellaan jos lepopäivän pitäminen on pakollista tai ei. Minulle lepopäivä pitäminen on jokaisen ihmisen OIKEUS jota ei kenelläkään ole oikeutta ottaa pois. Siis Jumalalta saatu oikeus mikä ei ole neuvoteltavissa pois. Ihmistä varten annettu.


      • tajua?
        alex-kasi kirjoitti:

        Miksi puhut määräämisestä ja adventisteista kun minä puhun Jumalan antamasta OIKEUDESTA pitää lepopäivä. Jos et halua pitää lepopäivää - niin ole pitämättä, mutta sinullakin on OIKEUS lepopäivään. Lepopäivä on ihmistä varten - Jumalan antaman lupauksen kautta.
        Se on OIKEUS jonka ihminen on saanut.

        Eikä tässä aloituksessa ole kysymys adventisteista vaan siitä että evl kirkko on pitänyt lepopäivää kautta koko olemassaolonsa ajan. Olen nyt pannut muutaman kerran tuohon nuo linkit tuohon ja jos ei ne sinulle kelpaa niin sitten ej.

        Minulle ne kelpaavat :).

        http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/11.html

        http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html

        Joten lakkaahan puhumasta asian vierestä. Tee vaikka oma aloitus jossa keskustellaan jos lepopäivän pitäminen on pakollista tai ei. Minulle lepopäivä pitäminen on jokaisen ihmisen OIKEUS jota ei kenelläkään ole oikeutta ottaa pois. Siis Jumalalta saatu oikeus mikä ei ole neuvoteltavissa pois. Ihmistä varten annettu.

        Mitä ihmeen kymmeniä käskyjä sinä yrität ihmisille syöttää? Tajuatko, että UT:ssa ei mainita edes sanoja "kymmenen käskyä" ja VT:ssa kymmenen käskyä ovat LIITON ehdot, jotka eivät kuulu sulle.

        Tajuatko lainkaan, mitä muut kirjoittavat?


      • :) :)
        tajua? kirjoitti:

        Mitä ihmeen kymmeniä käskyjä sinä yrität ihmisille syöttää? Tajuatko, että UT:ssa ei mainita edes sanoja "kymmenen käskyä" ja VT:ssa kymmenen käskyä ovat LIITON ehdot, jotka eivät kuulu sulle.

        Tajuatko lainkaan, mitä muut kirjoittavat?

        olipas hölmö kirjoitus.


      • !!!!
        Utulila kirjoitti:

        Uusi liitto! no tulihan se sieltä. Vanhaan liittoon oli Jeesuskin osallinen, eikä sitä kumonut, onhan se edelleen juutalaisilla (vanha/lakiliitto), joilla peite valitettavasti vielä suurimalla osalla silmillään. Jeesus toi uuden liiton vanhan rinnalle. Vasta ristillä astui uusi liitto voimaan. Tämän jälkeen alettiin julistaa apostolien toimesta evankeliumia/uutta liittoa, johon sapattikäsky ei nyt valitettavasti sisälly.
        Adventistit kylläkin julistaa omaa evankeliumiaan. Kolmen enkelin evankeliumin sanomaa johon lisätty "omasapatti" ja omia ruoka kieltojakin jne..

        Jumalan laki on ikuinen, että turhaan väännät sieltä sapattia pois. Jumala ei ole muuttanunut lakiaan.

        Sinä olet sinnikäs lain, sapatin kumoaja.

        Voitko kertoa, että milloin on ihmiset pelastuneet lain kautta???

        Se on sinulla ihan oma väärennetty evankeliumi, josta on sapatti poistettu. Sapatin Herra ei ole poistanut sapattia. Näin ainakin sanoo, että ei ole lakia tullut kumoamaan vaan täyttämään!!!

        Turhaa väännät omaa väärää evankeliumia!

        Se "oma sapatti" on ihan sinulla, joka tulee raamatun ulkopuolelta. Sitä ei Raamattu tunne sunnuntai pyhyyttä!
        Vedä se peite pois silmiltäsi!


      • alex-kasi
        tajua? kirjoitti:

        Mitä ihmeen kymmeniä käskyjä sinä yrität ihmisille syöttää? Tajuatko, että UT:ssa ei mainita edes sanoja "kymmenen käskyä" ja VT:ssa kymmenen käskyä ovat LIITON ehdot, jotka eivät kuulu sulle.

        Tajuatko lainkaan, mitä muut kirjoittavat?

        Luterilainen kirkko kun ottaa tuon lepopäivän ihan vakavasti, ja minäkin, mutta kaikki on vapaaehtoista ei siitä kannata liikaa kinata. Joten jätä sinä lepopäivä pois jos siltä tuntuu minä olen iloinen että Jumala on sellaisen ihmiselle antanut.


      • olet omavanhurskainen kersk...
        alex-kasi kirjoitti:

        Luterilainen kirkko kun ottaa tuon lepopäivän ihan vakavasti, ja minäkin, mutta kaikki on vapaaehtoista ei siitä kannata liikaa kinata. Joten jätä sinä lepopäivä pois jos siltä tuntuu minä olen iloinen että Jumala on sellaisen ihmiselle antanut.

        Pointtisi helvettiteologian tohtori Alex-Kasi (mieli-aiheesi ja elämäntehtäväsi on sunnuntain demonisointi ja helvettiteologia)

        1. Haet vaan riitaa jopa sapattinakin sapattikäskystä
        2. Kirjoituksesi nousee väärästä hengestä
        3. Miksi olit poissa tänä sapattina adventtikirkosta?
        4. Puuttuvatko lapsesi, vaimosi, sukulaisesi, lähimmäisesi, adventistit ..... sinun lepäämiseesi sapattina?
        5. Anna oikean sapatin lepäämisen ohjeet kun niin haluat esiintyä uskonnollisena poliisina?
        6. Siis väität olevasi palstan paras lepääjä sapattina?
        7. Tarkoituksenasi on demonisoida päivien perusteella ihmisiä, keneltä olet saanut moiseen auktoriteetin?


      • vaan
        alex-kasi kirjoitti:

        Luterilainen kirkko kun ottaa tuon lepopäivän ihan vakavasti, ja minäkin, mutta kaikki on vapaaehtoista ei siitä kannata liikaa kinata. Joten jätä sinä lepopäivä pois jos siltä tuntuu minä olen iloinen että Jumala on sellaisen ihmiselle antanut.

        Luuletko tosiaan, että ihmiset eivät osaa, ilman käskyä tai jonkun olemattoman antamaa oikeutta, edes levätä?

        Eihän Suomessa ole voimassa ikivanhat israelilaisten satukirjasta löytyvät lepopäiväkäskyt :)

        Luterilainen kirkkokaan ei pysty ohjeistamaan ihmisten lepäämistä, vaan ihmiset eroavat kirkosta?


      • alex-kasi
        olet omavanhurskainen kersk... kirjoitti:

        Pointtisi helvettiteologian tohtori Alex-Kasi (mieli-aiheesi ja elämäntehtäväsi on sunnuntain demonisointi ja helvettiteologia)

        1. Haet vaan riitaa jopa sapattinakin sapattikäskystä
        2. Kirjoituksesi nousee väärästä hengestä
        3. Miksi olit poissa tänä sapattina adventtikirkosta?
        4. Puuttuvatko lapsesi, vaimosi, sukulaisesi, lähimmäisesi, adventistit ..... sinun lepäämiseesi sapattina?
        5. Anna oikean sapatin lepäämisen ohjeet kun niin haluat esiintyä uskonnollisena poliisina?
        6. Siis väität olevasi palstan paras lepääjä sapattina?
        7. Tarkoituksenasi on demonisoida päivien perusteella ihmisiä, keneltä olet saanut moiseen auktoriteetin?

        noin siinä käy kun ei lue mitä muut kirjoittavat.
        *********************************************

        Aloitus on tämän näköinen:

        Lepopäivän vietto on sallittua se on Jumalan antama oikeus ihmisille.

        Jumala on antanut ihmiselle lepopäivän koska ihminen TARVITSEE lepopäivän. Se joka kieltää ihmiseltä tämän oikeuden tekee sen selvästi Jumalan tahdon vastaisesti. Jos et itse halua levätä niin omahan on asiasi, mutta on aika kummallista että näet niin suuren vaivan kun yrittämällä vakuuttaa muille että olisi VÄÄRIN ja Jumalan tahdon vastaista viettää lepopäivää.

        Koko tällainen "oppi" on vain uutta hömpötystä, ainakin luterilaisuudessa on lepopäivä ollut aina ja ON YHÄ jokaisen ihmisen OIKEUS.

        Sille joka ei lepopäivää vietä sanon VAIN "omahan on päätöksesi", mutta luterilainen kirkko viettää lepopäivää joka sunnuntai ja perustelut voit lukea vaikka kirkon nettisivuilta.

        http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html

        http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/11.html

        Että nämä kiihkolahkolaiset näkevät niin suurta vaivaa puhumalla lepopäivää vastaan osoittaa vain heidän oman uskonsa suppeutta. He eivät koskaan voi vastata esimerkiksi evl kirkon esittämiin näkökantoisin asiasta vaan vain selittävät enemmän tai vähemnmän halveksivaan tyyliinsä kuinka "tyhmiä muut ovat".

        Sanoisin vain että "HEIKKO ESITYS" :)

        *************************************************

        ja tähän sitten vastasit kunnon "tosi kristityn" tapaan että:

        Pointtisi helvettiteologian tohtori Alex-Kasi (mieli-aiheesi ja elämäntehtäväsi on sunnuntain demonisointi ja helvettiteologia)

        1. Haet vaan riitaa jopa sapattinakin sapattikäskystä.

        2. Kirjoituksesi nousee väärästä hengestä

        3. Miksi olit poissa tänä sapattina adventtikirkosta?

        4. Puuttuvatko lapsesi, vaimosi, sukulaisesi, lähimmäisesi, adventistit ..... sinun lepäämiseesi sapattina?

        5. Anna oikean sapatin lepäämisen ohjeet kun niin haluat esiintyä uskonnollisena poliisina?

        6. Siis väität olevasi palstan paras lepääjä sapattina?

        7. Tarkoituksenasi on demonisoida päivien perusteella ihmisiä, keneltä olet saanut moiseen auktoriteetin?

        *************************************************

        Ei voi muuta ihmetellä että oletko pudottanut silmälasisi :)


      • alex-kasi
        vaan kirjoitti:

        Luuletko tosiaan, että ihmiset eivät osaa, ilman käskyä tai jonkun olemattoman antamaa oikeutta, edes levätä?

        Eihän Suomessa ole voimassa ikivanhat israelilaisten satukirjasta löytyvät lepopäiväkäskyt :)

        Luterilainen kirkkokaan ei pysty ohjeistamaan ihmisten lepäämistä, vaan ihmiset eroavat kirkosta?

        Lepopäivä on Jumalan antama OIKEUS ihmiselle.


      • mutta...
        alex-kasi kirjoitti:

        Lepopäivä on Jumalan antama OIKEUS ihmiselle.

        Ei ihminen pysty tehokkaasti työskentelemään välillä lepäämättä. Ihminen lepää, joka tapauksessa, ihan ilman kenenkään olemattoman antamaan oikeutta :)

        Eikö sillä jumalalla ollut mitään muuta annettavaa?

        Kaikki ihmiset lepäävät aina välillä, eivätkä he tiedä mitään sinun jumalasi antamista oikeuksista :)


      • sinä
        :) :) kirjoitti:

        olipas hölmö kirjoitus.

        Kirjoita nyt jotain oikein viisasta.

        Onko sinun jumala antanut sinulle käskyn arvostella muita?

        Kerro edes, mikä sinusta siinä kirjoituksessa oli hölmöä ja miksi? Kaipaan kunnon raamatullisia perusteluja :)


      • alex-kasi

      • Utulila kirjoitti:

        Kerro minulle missä raamatun kohdassa mainitaan sapatin kuuluvan kristinuskoon kääntyneille pakanoille?

        mitään erittelyä. Jeesus sanoi sapatin olevan ihmistä varten! Se olkoon meille siunattu levon ja ilon päivä.

        Jos olet ihminen, niin sapatti on sinuakin varten.

        Koska se on Jumalan pyhittämä ja lepopäiväksi siunaama päivä.

        Minkä Jumala on pyhittänyt, niin se päivä tulee AINA olemaan pyhä, vaikei yksikään ihminen sitä MUISTAISI.

        Jeesus vapautti sapatin niistä ihmisten lisäämistä orjuuttavista määräyksistä, mutta Jeesus ei ole muuttanut, tai jättänyt pois yhtäkään Jumalan käskyä ja laittanut ihmiskäskyä tilalle. Jeesus kielsi sellaiseen ryhtymästä ja niin opettamasta.

        En ole Ellenin opetuslapsi, enkä edes adventisti, mutta näin minulle on kuitenkin tämä asia raamatusta auennut.

        Ei sapatti ole yksin adventistien keksintöä, ja mielestäni heitä syyllistetään liikaa tämän asian tiimoilta, kun kuitenkin maailmassa on enemmän MUITA kristittyjä sapatin pitäjiä kuin adventistit.


      • sanoi?
        Sirkka-Iita kirjoitti:

        mitään erittelyä. Jeesus sanoi sapatin olevan ihmistä varten! Se olkoon meille siunattu levon ja ilon päivä.

        Jos olet ihminen, niin sapatti on sinuakin varten.

        Koska se on Jumalan pyhittämä ja lepopäiväksi siunaama päivä.

        Minkä Jumala on pyhittänyt, niin se päivä tulee AINA olemaan pyhä, vaikei yksikään ihminen sitä MUISTAISI.

        Jeesus vapautti sapatin niistä ihmisten lisäämistä orjuuttavista määräyksistä, mutta Jeesus ei ole muuttanut, tai jättänyt pois yhtäkään Jumalan käskyä ja laittanut ihmiskäskyä tilalle. Jeesus kielsi sellaiseen ryhtymästä ja niin opettamasta.

        En ole Ellenin opetuslapsi, enkä edes adventisti, mutta näin minulle on kuitenkin tämä asia raamatusta auennut.

        Ei sapatti ole yksin adventistien keksintöä, ja mielestäni heitä syyllistetään liikaa tämän asian tiimoilta, kun kuitenkin maailmassa on enemmän MUITA kristittyjä sapatin pitäjiä kuin adventistit.

        Vasta jeesusko tajusi sapatin olevan ihmistä varten. Hassua, että jeesus noin sanoi juutalaisille :)

        Ketä varten sapatti oli ennen jeesuksen sanoja.
        Jeesus puhuikin juutalaisille, eikä lainkaan sinulle tästä sapattijutusta. Huomaatko, että jeesus piti myös juutalaisia ihmisinä, jota sinä et tee :)


      • päivällä
        alex-kasi kirjoitti:

        no nämä (jos mennään kansan evl-kirkon mukaan).

        http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html
        http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/11.html

        tulee tässä ainakin paljon manosta kansan kirkolle ja mikäs sen mukavampaa.

        Sinun raamattu on katekismus ja jumalana Luther.

        Eikös meidän pidä etsiä tietoa ihan oikeasta raamatusta. Raamatusta löytyvät ihan oikeat kymmenen käskyä 2.Moos 34, jotka ovat LIITON EHDOT, eivätkä mitkään sattumoisin raamatusta poimitut ÄLÄ-kiellot ja harhaanjohtavasti nimetty ja numeroitu kymmeneksi käskyksi.

        Kyllä se kansan kirkko alkaa kutistumaan, kun saadaan se erotettua valtiosta. Harva viitsii sitten tyhjästä maksaa satojen eurojen jäsenmaksua.


      • alex-kasi
        mutta... kirjoitti:

        Ei ihminen pysty tehokkaasti työskentelemään välillä lepäämättä. Ihminen lepää, joka tapauksessa, ihan ilman kenenkään olemattoman antamaan oikeutta :)

        Eikö sillä jumalalla ollut mitään muuta annettavaa?

        Kaikki ihmiset lepäävät aina välillä, eivätkä he tiedä mitään sinun jumalasi antamista oikeuksista :)

        että kaikki lepäävät?? No ei kaikki kylläkään lepää niinkuin on tarkoitus, mutta niin kauan kun se on oma valinta niin eihän siinä mitään jokainen vastaa omista teoistaan.
        Totuus on kuitenkin valitettavasti että miljoonat ja taas miljoonat ihmiset eivät saa levätä tarpeekseen eivät ruumiillisesti eivätkä henkisesti koska heille ei suoda sitä mahdollisuutta.

        Joten olet väärässä tässä asiassa kun sanot että:
        "" Kaikki ihmiset lepäävät aina välillä, eivätkä he tiedä mitään sinun jumalasi antamista oikeuksista ""

        Ja miten lepopäivän antaminen poistaisi Jumalan muut tekemiset???

        (Muuten - olen iloinen että taisit ainakin löytää silmälasisi ;)


      • alex-kasi
        päivällä kirjoitti:

        Sinun raamattu on katekismus ja jumalana Luther.

        Eikös meidän pidä etsiä tietoa ihan oikeasta raamatusta. Raamatusta löytyvät ihan oikeat kymmenen käskyä 2.Moos 34, jotka ovat LIITON EHDOT, eivätkä mitkään sattumoisin raamatusta poimitut ÄLÄ-kiellot ja harhaanjohtavasti nimetty ja numeroitu kymmeneksi käskyksi.

        Kyllä se kansan kirkko alkaa kutistumaan, kun saadaan se erotettua valtiosta. Harva viitsii sitten tyhjästä maksaa satojen eurojen jäsenmaksua.

        Vai on minun Jumalani Luther - no ei varmasti ole. :) Tosin ymmärrän Raamattua siten että Jumalan antamat käskyt on pidettävä niille kuuluvassa kunniassa.

        Enkä yhtään ihmettele että tunnet eroa johonkin ihmiseen jonka jumala olisi Luther. Niin tuntisin minäkin (en tosin ole sellaista ihmistä tavannut).

        Ei toisten haukkuminen ja lööperiä puhuminen tee kenenkään parempaa (mieluimminkin päin vastoin) joten ei sinunkaan kannata minusta luikuria laskea.

        Siitä ei tosin ole minulle haittaa vaan enemmänkin itsellesi.


      • alex-kasi
        sanoi? kirjoitti:

        Vasta jeesusko tajusi sapatin olevan ihmistä varten. Hassua, että jeesus noin sanoi juutalaisille :)

        Ketä varten sapatti oli ennen jeesuksen sanoja.
        Jeesus puhuikin juutalaisille, eikä lainkaan sinulle tästä sapattijutusta. Huomaatko, että jeesus piti myös juutalaisia ihmisinä, jota sinä et tee :)

        lepopäivä on jokaisen ihmisen oikeus. Jokaisella ihmisellä on oikeus lepoon, sen on ihmisen Luoja antanut hänelle. Luoja tietää mitä ihminen tarvitsee ja antoi sen tähden hänelle lepopäivän.
        Miksi sitä muuttaa miksikään muuksi?? Lepopäivä on todiste siitä että Jumala ajattelee ihmisen parasta.

        Siitä voidaan olla ehkä erimieltä kuinka tärkeää on että juuri lauantaita pidetään lepopäivänä, mutta että Raamatun Jumala antoi ihmiselle lepopäivän on vain todiste siitä että ihminen tarvitsee sen. Raamattu sanoo lepopäivä on ihmistä varten ja se on totta - ihminen tarvitsee lepoa kerran viikossa. Kaikille sitä ei valitettavasti tänäänkään enää suoda mikä on teko Jumalan tahtoa vastaan. Esimerkiksi alikehittyneissä maissa monet ovat pakotetut tekemään töitä ilman lepopäivää joko siksi että heidän palkkansa ei riitä elämiseen tai siksi että työnantaja pakottaa ..

        Toinen asia on sitten että monet vapaaehtoisesti eivät lepää kerran viikossa, siitä on varmasti heille haittaa ainakin ajan mittaan.

        Täällä Ruotsissa ainakin on näitä "loppuun palaneita" vaikka kuinka paljon.


      • AINA PYHÄ!
        sanoi? kirjoitti:

        Vasta jeesusko tajusi sapatin olevan ihmistä varten. Hassua, että jeesus noin sanoi juutalaisille :)

        Ketä varten sapatti oli ennen jeesuksen sanoja.
        Jeesus puhuikin juutalaisille, eikä lainkaan sinulle tästä sapattijutusta. Huomaatko, että jeesus piti myös juutalaisia ihmisinä, jota sinä et tee :)

        No minkähän vuoksi?

        Tämän vuoksi: KOSKAS Jumala itse lepäsi seitsemännen päivän ja PYHITTI SEN!

        SENVUOKSI SE PÄIVÄ ON PYHÄ!

        Miksi?

        KOska Jumala sen pyhitti!

        Sen minkä Jumala on pyhittänyt, niin SE ON PYHÄ!

        Senvuoksi minäkin pidän sen päivän PYHÄNÄ päivänä!


      • mukaan!
        AINA PYHÄ! kirjoitti:

        No minkähän vuoksi?

        Tämän vuoksi: KOSKAS Jumala itse lepäsi seitsemännen päivän ja PYHITTI SEN!

        SENVUOKSI SE PÄIVÄ ON PYHÄ!

        Miksi?

        KOska Jumala sen pyhitti!

        Sen minkä Jumala on pyhittänyt, niin SE ON PYHÄ!

        Senvuoksi minäkin pidän sen päivän PYHÄNÄ päivänä!

        ""Jumala itse lepäsi seitsemännen päivän""

        Raamatun mukaan jumala ei levännyt koko seitsemattä päivää.

        1.Mooseksen kirja:
        2:2   Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.


      • alex-kasi
        AINA PYHÄ! kirjoitti:

        No minkähän vuoksi?

        Tämän vuoksi: KOSKAS Jumala itse lepäsi seitsemännen päivän ja PYHITTI SEN!

        SENVUOKSI SE PÄIVÄ ON PYHÄ!

        Miksi?

        KOska Jumala sen pyhitti!

        Sen minkä Jumala on pyhittänyt, niin SE ON PYHÄ!

        Senvuoksi minäkin pidän sen päivän PYHÄNÄ päivänä!

        voi sen noinkin sanoa - mutta lepopäivä kuitenkin on ihmistä varten - sano mitä sanot.
        Se että Jeesus selvitti asian niin täydellisesti kaikille kirjaimen perässä juokseville ei tarkoita että hän muutti jotakin - Jeesus vain selvitti asian niille jotka eivät sitä aiemmin olleet tajunneet, kuten Jeesuksen opetulapset jotka nähtävästi olivat tietoisia asiasta jo ennen kuin asia tuli esille fariseusten valitusten johdosta.

        Sekin että se kirjoitettiin muistiin ja että sen voi tänään kohta parituhatta vuotta jälkeenpäinkin lukea Raamatusta ei mikään ole sattuma. Ei ainakaan minulle.. :)


      • alex-kasi
        Utulila kirjoitti:

        Uusi liitto! no tulihan se sieltä. Vanhaan liittoon oli Jeesuskin osallinen, eikä sitä kumonut, onhan se edelleen juutalaisilla (vanha/lakiliitto), joilla peite valitettavasti vielä suurimalla osalla silmillään. Jeesus toi uuden liiton vanhan rinnalle. Vasta ristillä astui uusi liitto voimaan. Tämän jälkeen alettiin julistaa apostolien toimesta evankeliumia/uutta liittoa, johon sapattikäsky ei nyt valitettavasti sisälly.
        Adventistit kylläkin julistaa omaa evankeliumiaan. Kolmen enkelin evankeliumin sanomaa johon lisätty "omasapatti" ja omia ruoka kieltojakin jne..

        lepopäivää (mikä sapatti siis suomeksi on) on vietetty luterilaisessa kirkossakin aina. Ja perustelut löytyy helposti nettisivuilta. Tämä lepopäivän kieltäminen on pulpahtanut esiin vasta nyt loppuaikana samoin kuin Jumalan lain poisto tai ainakin viralta pano ja syyksi sanotaan "lakihenkisyys". Se tarkoittaisi että esimerkiksi koko luterilaisen kirkon ajan ovat kaikki ihmiset olleet "lakihenkisiä" ja yrittäneet taivaaseen omilla teoillaan?????

        Jokainen joka tuntee todellisia luterilaisia Jumalaan turvaavia ihmisiä tietää että he eivät ole lakihenkisiä vaan ovat hyvin selvillä siitä että Jeesus on heidän lunastajansa. Joten sellaisen väittäminen on joko väärin käsitystä tai sitten vain täyttä "goijaa"..

        Lepopäivä on Jumalan ihmiselle ja ihmistä varten antama päivä ja joka estää ihmistä saamasta tarvitsemaansa lepoa tekee siksi vastoin Jumalan tahtoa. Mutta on selvää, että ei jokainen voi levatä lauantaisin ei ainakaan tässä maailmassa jossa esimerkiksi lääkäreitä (ja monen monia muita tarvitaan joka päivä).. mutta heilläkin on OIKEUS saada lepopäivä joka viikko..


      • alex-kasi kirjoitti:

        lepopäivää (mikä sapatti siis suomeksi on) on vietetty luterilaisessa kirkossakin aina. Ja perustelut löytyy helposti nettisivuilta. Tämä lepopäivän kieltäminen on pulpahtanut esiin vasta nyt loppuaikana samoin kuin Jumalan lain poisto tai ainakin viralta pano ja syyksi sanotaan "lakihenkisyys". Se tarkoittaisi että esimerkiksi koko luterilaisen kirkon ajan ovat kaikki ihmiset olleet "lakihenkisiä" ja yrittäneet taivaaseen omilla teoillaan?????

        Jokainen joka tuntee todellisia luterilaisia Jumalaan turvaavia ihmisiä tietää että he eivät ole lakihenkisiä vaan ovat hyvin selvillä siitä että Jeesus on heidän lunastajansa. Joten sellaisen väittäminen on joko väärin käsitystä tai sitten vain täyttä "goijaa"..

        Lepopäivä on Jumalan ihmiselle ja ihmistä varten antama päivä ja joka estää ihmistä saamasta tarvitsemaansa lepoa tekee siksi vastoin Jumalan tahtoa. Mutta on selvää, että ei jokainen voi levatä lauantaisin ei ainakaan tässä maailmassa jossa esimerkiksi lääkäreitä (ja monen monia muita tarvitaan joka päivä).. mutta heilläkin on OIKEUS saada lepopäivä joka viikko..

        En ole kenenkään lepopäiviä ottamassa pois. Niinkuin olen aikaisemmin sanonut. On jokaisen oma henkilökohtainen asia minä päivänä lepää. Ja jokaisella on oikeus suomessa harjoittaa omaa uskontoaan. Mutta se että aletaan tuomitsemaan ja liittämään pedonmerkkejä jne. päivien perusteella on minusta väärin.


      • Sirkka-Iita kirjoitti:

        mitään erittelyä. Jeesus sanoi sapatin olevan ihmistä varten! Se olkoon meille siunattu levon ja ilon päivä.

        Jos olet ihminen, niin sapatti on sinuakin varten.

        Koska se on Jumalan pyhittämä ja lepopäiväksi siunaama päivä.

        Minkä Jumala on pyhittänyt, niin se päivä tulee AINA olemaan pyhä, vaikei yksikään ihminen sitä MUISTAISI.

        Jeesus vapautti sapatin niistä ihmisten lisäämistä orjuuttavista määräyksistä, mutta Jeesus ei ole muuttanut, tai jättänyt pois yhtäkään Jumalan käskyä ja laittanut ihmiskäskyä tilalle. Jeesus kielsi sellaiseen ryhtymästä ja niin opettamasta.

        En ole Ellenin opetuslapsi, enkä edes adventisti, mutta näin minulle on kuitenkin tämä asia raamatusta auennut.

        Ei sapatti ole yksin adventistien keksintöä, ja mielestäni heitä syyllistetään liikaa tämän asian tiimoilta, kun kuitenkin maailmassa on enemmän MUITA kristittyjä sapatin pitäjiä kuin adventistit.

        Päivien vietot ovat jokaisen henkilökohtaisia valintoja. En pidä sapattia, enkä sapatteja.


      • ylifariseus
        Utulila kirjoitti:

        En ole kenenkään lepopäiviä ottamassa pois. Niinkuin olen aikaisemmin sanonut. On jokaisen oma henkilökohtainen asia minä päivänä lepää. Ja jokaisella on oikeus suomessa harjoittaa omaa uskontoaan. Mutta se että aletaan tuomitsemaan ja liittämään pedonmerkkejä jne. päivien perusteella on minusta väärin.

        Pedon merkistä, ja pitäisikö se ottaa huomioon ?.

        Jos pedon merkillä ei ole merkitystä pelastuksen suhteen, niin onko sillä väliä mihinkä uskoo, vai onko Jumalan vihan viini käynyt laimeaksi.


      • ylifariseus kirjoitti:

        Pedon merkistä, ja pitäisikö se ottaa huomioon ?.

        Jos pedon merkillä ei ole merkitystä pelastuksen suhteen, niin onko sillä väliä mihinkä uskoo, vai onko Jumalan vihan viini käynyt laimeaksi.

        Puhutaan Raamatussa pedonmerkistä. Mutta te sotkitte pedonmerkin päiviin. Eikä se nyt niin ole. Oppinne on erehtynyt ennenkin tutkisteluissa. Joten eikös olisi syytä olla nöyrempi ja jättää kysymyksiä auki?

        Sinunkaan ei tarvitse olla adventisti pelastuaksesi. Evankeliumin vastaanottaminen ja uskoon tuleminen on tärkeintä. Sapatti ei liity mitenkään pelastumiseen, eikä lopunajan koetuksiin.


      • ylifariseus
        Utulila kirjoitti:

        Puhutaan Raamatussa pedonmerkistä. Mutta te sotkitte pedonmerkin päiviin. Eikä se nyt niin ole. Oppinne on erehtynyt ennenkin tutkisteluissa. Joten eikös olisi syytä olla nöyrempi ja jättää kysymyksiä auki?

        Sinunkaan ei tarvitse olla adventisti pelastuaksesi. Evankeliumin vastaanottaminen ja uskoon tuleminen on tärkeintä. Sapatti ei liity mitenkään pelastumiseen, eikä lopunajan koetuksiin.

        Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun , sillä se on ihmisen luku.
        Ja se luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi.

        Jumalan merkki on sapatti, se niistä päivistä, ja pedon merkki on katolisen kirkon tunnus merkki ja se merkki on sunnuntai.

        Katoliset sanovat sunnuntai on heidän valtansa tunnus merkki, etkö pidä mahdollisena, että pedon merkin ja Jumalan merkin välillä käydään taistelu, joka kuuluu pelastukseen.

        Pelastukseen kuuluu toki muutakin kuin kuuliaisuus Hänen käskyilleen, joista sapatti on yhtenä muiden joukossa.
        Käskyjä pitämällä et pelastu, mutta jos et pidä Hänen käskyjänsä et ole Hänen omansa, näin nurinkurista se on.


      • alex-kasi
        Utulila kirjoitti:

        Puhutaan Raamatussa pedonmerkistä. Mutta te sotkitte pedonmerkin päiviin. Eikä se nyt niin ole. Oppinne on erehtynyt ennenkin tutkisteluissa. Joten eikös olisi syytä olla nöyrempi ja jättää kysymyksiä auki?

        Sinunkaan ei tarvitse olla adventisti pelastuaksesi. Evankeliumin vastaanottaminen ja uskoon tuleminen on tärkeintä. Sapatti ei liity mitenkään pelastumiseen, eikä lopunajan koetuksiin.

        olen samalla linjalla tässä pedon merkki asiassa. Ei kannata tietää liikaa kun ei kuitenkaan ole varma.

        Raamattu sanoo että kysymyksessä on KAIKKIA maailman maita koskeva peto, mikä tuo (minulle) mieleen että se olisi enemmänkin se maailman laajuinen Jumalan tarkoituksia vastaan oleva taloudellinen ajattelutapa johon kaikkien maiden johtajat ja poliitikot tunnustautuvat joko vapaa ehtoisesti tai pakon sanelemana.

        Se sopisi ainakin erittäin hyvin yhteen sen Raamatun sanan kanssa että ihmisten on koko maailmassa vaikea selvitä ilman että osallistuu teoin ja ajatuksin tähän koko maailmaa hallitsevaan (ja tuhoavaan) moraalittomaan taloudelliseen systeemiin.

        Systeemiä hallitsevaa ajattelutapaa voisi kutsua yhteisnimellä "taloudellisen edistyksen ihannoiminen hintaan mihin hyvänsä" joka siis todellisuudessa tarkoittaa "häikäilemätön ja täysin moraaliton koko maailmaa käsittävä, tuhoava ja mykyttävä maan riisto" sen kaikkine tuhoisine seurauksineen.

        Tämän ajattelu tavan motiivi on että se antaa hyvinvointia ihmisille se LUPAA että AJANMITTAAN kaikki maat ja ihmiset jotka osallistuvat systeemiin tulevat menestymään kun hyvinvointi leviää koko maailmaan. Vaikka TODELLISUUDESSA jo tänään kuolee joka viides sekuntti yksi lapsi ravinnon puutteeseen ja yksi joka viidestoista sekuntti puhtaan veden puuteeseen. Nämä "lapsiuhrit" nähdään kuin välttämätön paha sillä tiellä mikä johtaa eräänlaiseen kaikkia käsittävään "hyvin voinnin valtakuntaan"..

        Samalla kun systeemi turmelee ja myrkyttää yhä kiihtyvällä vauhdilla koko maailmaa - maata, ilmaa ja vesiä - se käyttää häikäilemättömästi hyväkseen KOKO maailman KAIKKIA voimavaroja ja resurseja - siten jakaakseen "hyvin vointia" niin monelle kuin mahdollista.
        Hyvinvointi (systeemin hedelmät) on kuitenkin mahdollista vain osalle niistä jotka itse osallistuvat tähän koko maailmaa käsittävään systeemiin, sen tekoihin ja sääntöihin. Niiden jotka haluavat käydä kauppaa ja tienata RAHAA - on osallistuttava systeemin - muuten ei kukaan voi saada osaansa siitä "hyvin voinnista" mikä seuraa kun maailman resursseja tuhlataan ja surutta jaetaan ihmisten kesken.

        Systeemin ulkopuolella olevat kuolevat kuitenkin tässtä yltäkylläisyydestä huolimatta nälkään, tai esimerkiksi juotuaan saastunutta vettä ..

        Systeemi (peto) rosvoaa häikäilemättä Jumalan luomaa maailmaa, käyttää itsekkäästi ja mistään välittämättä sen öljyn ja luonnon, metsät, vedet, pilaa, turmelee, myrkyttää ja on hyvää vauhtia tyhjentämässä maailman sen kaikista sen voimavaroista.

        Systeemin ominaisuuksiin kuuluu kaikki ne asiat jotka ovat vastenmielisiä Jumalalle - pedon systeemissä rikotaan jokaista käskyä, siinä on vallitsevana itsekkyys, ahneus, kaikenlaiset himot, pahuus, tappaminen, vanhempiensa halveksiminen ja niin edespäin - jokaisen tulee ensi kädessä tehdä työtä ("velvollisuutensa") lepopäivästä tulee siten sivuseikka ja Jumalan sanan kuuleminen jää vähiin - varsinkin jos vertaamme sitä siihen pedon propagandaa sisältävään hyökyaaltoon jota lehdet tai esimerkiksi TV syytää taukoamatta jokaiseen ihmisen (pedon palvelija tai ei) kotiin, pedon propagandaa näkyy kaikkialla - propagandaa jossa kerrotaan yötä päivää kuinka hyvin tai huonosti systeemi missäkin toimii ja mitä tulisi tehdä (luonnollisesti systeemin puitteissa) jotta asiat tulisivat paremmaksi.

        Tosiasiassa on kaiken aikaa kyseessä SAMA Jumalan tahdon vastainen ajattelutapa joka turmelee kaiken ja tappaa lopulta sen omat kannattajatkin.

        Systeemin "hyvinvoinnin perus" on RAHA * JOKAINEN SAA TEHDÄ MITÄ VAIN SAADAKSEEN RAHAA * NIIN PALJON KUIN VAIN ON MAHDOLLISTA. Raha tarkoittaa hyvin vointia. Mitä enemmän rahaa sen parempi.

        Systeemin "papit" ovat sen media ihmiset -
        Monet heistä palvelevat petoa uutistoimituksissa tai esimerkiksi levittämällä moraalitonta saastaa kuten pornografiaa, väkivaltaelokuvia ja muuta Jumalan vastaista mutta pedon hengen mukaista saastaa.

        Samaan aikaan uskovaisten kesken vain riidellään Raamatun Sanasta "eipäs, juupas" - kuinka se tai tämä Raamatun kohta pitää tulkita ja ymmärtää - usein ummistetaan silmät näkemään mitä maailmassa todella tapahtuu.

        Minun mielestäni - Peto on jo todellisuutta ja sen palvojat ovat niitä jotka osallistuvat tähän koko maata tuhoavaan toimintaan ajatuksin tai muuten toimimalla sen hyväksi.

        Sen valhe on että se lupaa saman mitä Jumala lupaa, mutta sen hedelmät ovat juuri päin vastaiset.

        Tämän systeemin (pedon) Jumala on kerran vertauskuvaannollisesti heittävä siihen tuliseen järveen josta Raamattu puhuu (mikä on kaiken pahuuden kaatopaikka myös Gehennaksi Raamatussa kutsuttu). Se heitetään sinne kuoleman (jota ei sen jälkeen enää ole) ja Tuonelan (joka käy tarpeettomaksi) ja sen kannattajien kanssa.

        Nämä ovat ajatuksiani "pedosta ja sen merkistä"..


      • Folke voi sanoa mitä mieleen juolahtaa, ihminen kun on, mutta Jumala sanoo: Muista pyhittää lepopäivä.

        Tai oikeastaan viellä tarkemminkin: Pidä sapatin päivä pyhänä! Se jo tarkoittaa seitsemättä päivää. Siinä on auktoriteetin käsky, joka on todellinen käsky Luojaltamme ja myös Lunastajaltamme. Ellei se kelpaa, on Jumalaa vastaan.

        Muistetaan tämä: Joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa!


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1652
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1367
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe