Metallin maku suussa

Mii.

Kiinnostaisi tietää, että millaisista ennakko-oireista huomaatte migreenin olevan tulossa? Itsellä tulee omituinen metallinen maku suuhun ja tuntuu, että kieli on ihan "tönkkö", samoin haukotuttaa kokoajan. Yleensä noista oireista seuraavana yönä herään siihen, että on ihan kamala hedari päällä. Onneksi on nykyään noi täsmälääkkeet, itsellä Zomig 2,5mg, joka yleensä hyvin tehoaa kipuun.
Kysyin neurologilta tosta metallin mausta, mutta se ei osannut juurikaan sanoa syytä siihen. Oisko kenties jollain muulla samaa vaivaa ja selitystä asiaan?

12

7492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yks vaan

      Jospa se maku lähtee amalgaamista?

      • Metsähiiri

        voi tulla. Esimerkiksi hyvin yleinen lisäaine E621 arominvahvenne aiheuttaa migreeniä joillekin ihmisille. On eineksissä, aromisuolassa, marinoidussa lihassa, maustesekoituksissa.

        Mies valitti metallinmakua suussa molempina kertoina, kun kävimme pikaruokapaikassa syömässä. Mies söi pitsoja, joihin itse en koskenut ja mm. erilaisia tinapurkista kotoisin olevia kasviksia. Ravintoloihin tuodaan paljonkin elintarvikkeita kiinasta, mm. purkkiherkkusienistä on löydetty kadmiumia jne.


    • tipetitap

      Mulla on sama. Päänsäryn tulon voi maistaa. Käsittääkseni se on harha aistimus, mikä syntyy aivoissa ilman, että suuhun konkreettisesti liukenisi mistään metallia. En usko, että sitä osataan selittää mitenkään fysiologisesti.

      • ällöbansku

        on kyllä ennakkoon esim. haukotuttaa, puhe takeltelee, himo herkkuihin, silmiä särkee, niska jumittaa... Migreenin aikana ja ennen sitä hajuaisti on sata kertaa parempi kuin normaalisti! Banaanien haju erityisesti ällöttää.


      • pollyannan vastakoht

        Joo, alkaa armoton haukottelu, alan äksyillä luonteeni vastaisesti (tästä mieheni tietää epäillä migreeniä!) ja alan kaivella kaapeista keksiä ja suklaata, äänet alkavat sattua korviin ja yhtäkkiä valot näyttävät ihmeen kirkkailta.


    • fdjhj

      Metallin makua kyllä. Samaten jotain ihme palaneen hajua nenässä.

    • PD

      Mulla kans tuntuu toi metallin maku suussa, puhe sopertelee, on jotenkin sekava olo. Jos ei siinä vaiheessa ota estolääkettä niin alkaa hetken päästä puutua pää jalka ja käsi toispuoleisesti ja sit onkin pakko jo päästä makaamaan kun jalat lakkaa toimimasta. Jotku hajut laukasee tai en tiedä onko migreenikohtaus siinä vaiheessa jo päällä kun mulla tulee päänsärky vasta jälkijunassa yleensä. Vähän vielä totuttelemista vielä kun on niin uus juttu tää migreeni, mutta sitä paremmin alkaa huomata näitä oireita, mitä enemmän kohtauksia tulee. Lisäksi välillä tuntuu jotain outoja hajuja ym.

    • klmop

      Voishan toi kuullostaa ihan auralta. Onhan noi hajutuntemuksetkin tulkittu migreenin auraksi,joita itselläni on. Ne on juuri näitä tutkimattomia juttuja. Makutuntemuksia on itsellänikin,mutta erittäin harvoin.

      • PD

        Mulla noi oireet on niin monen neurologin toimesta tulkittu auraksi että kyllä ne maku- ja hajuaistimukset auraa on.


    • eelis1976

      mulla maistuu kans välillä rauta, mutta en tiedä johtuuko migreenistä vai nou kun mulla on ilman päänsärkyjä usein, ja aurallisena kun on niin näkyy sahalidat ja näkölähtee, puutuu yms. mut joo, välillä maistuu rauta ja välillä haisee ihan märkäkoira joka paikassa... töissä nauravat kun haistelen kahvikupinkin ennenkun kaadan siihen mitään :)

    • Pääpotilas

      Hei! Mielenkiintoinen keskustelu. Olen ollut migreenipotilas jo parikymmentä vuotta, mutta viime viikolla huomasin ensimmäistä kertaa ihmetellä veren tai raudan makua suussa. Se tuntui monena päivänä ja lopulta sitten eilen pamahti kunnon migreenikohtaus näköharhoineen päivineen. Aura mulla on ollut aina, joten siinä ei mitään uutta, mutta tämä raudan maku oli uusi tuttavuus. Nähtävästi kuitenkin melko normaalia. :) Googlettamalla löysin tämän keskustelun.

      • Anonyymi

        Itsellä on kanssa toi raudan maku suussa, ja jotenkin tuoksuu nenässä raudan /veren maku.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe