Kertokaapa näkemyksenne / mielipiteenne seuraavaan asiaan.
Minulla olisi tilaisuus (lahja) lähteä alkuvuodesta kahdeksi viikoksi ulkomaille.
Miten työvoimatoimisto suhtautuu tähän?
Laki sanoo:
Ulkomaanmatka ei ole este päivärahan saamiselle, jos matka on lyhyt ja satunnainen.
Miten määritellään "lyhyt ja satunnainen" taikka "kohtuullinen ja tavanomainen"?
Koska laista ei tämän tarkempaa määritelmää löydy, saneleeko käytäntö näiden merkityksen. Käytäntöön taas vaikuttaa kunkin virkailijan oma näkemys ja kokemus asiasta??
Mikäli lähden on minulla matkapuhelin mukana jatkuvasti sekä sähköpostit luen 3 krt päivässä.
Mielestäni olen yhtähyvin tavoitettavissa kuin koto suomessakin. Mikään työ ei kuitenkaaan ala ilman varoitusaikaa. Asioistakin pystyy sopimaan.
Näillä näkyvin olen vielä aloittamassa työsuhteen heti lomamatkalta palattuani.
Mielipiteitä / kommentteja / keskustelua / ja ennen kaikkea omia kokemuksia kaivaten
/Mika
käytäntö
...lyhyt ja satunnainen tarkoittaa, että viikko on lyhyt ja satunnainen kerran vuodessa. Matkustaa saa toki enemmänkin, mutta ilman työttömyysturvaa.Älä kerro mitään
Ellei asiasta paremmin tietävät paremmin neuvo, minä neuvoisin että et puhu työvoimatoimistolle, Kelalle etkä muillekaan viskaaleille mitään.Miten työvoimatoimisto tavallisesti ottaa sinuun yhteyttä tai miten olette sopineet? Ilmoita niille sähköpostiosoite tai gsm-numero, ihan miten itse mieluiten niiden kanssa asioit. Kuten itsekin sanoit, ei se työ sillä sekunnilla ala ja asioista voi sopia. JOS jotain tulee, niin otat yhteyttä (en muista monenko päivän kuluessa se pitää tehdä, se asia muuttui vasta), sovit haastattelun sopivan ajan päähän ja niinpäinpois.
En näe tässä mitään syytä, miksi kertoisit matkastasi kenellekään.
Hauskaa lomaa!
No en
Työttömyysturvan väärinkäyttö on Suomessa erittäin vakava rikos, josta rangaistuksena voi joutua maksamaan saadun hyödyn moninkertaisena takaisin.Suuremmista talousrikoksista saa yleensä vain ehdollisen vapausrangaistuksen ja menettää n. 10-20% rikoksella saadusta varallisuudesta.
Usein näistä suuremmista selviää myös ilman rangaistusta.
Ei nyt
...Työttömyysturvan väärinkäyttö on Suomessa erittäin vakava rikos, josta rangaistuksena voi joutua maksamaan saadun hyödyn moninkertaisena takaisin....Mistähän tuon moninkertaisuuden olet keksinyt?
Jos kärähtää siitä, että on saanut aiheettomasti työttömyysturvaa, se peritään turhaan maksetulta ajalta takaisin. Sen lisäksi Kela yleensä haastaa isomman jutut käräjille, työttömyyskassa erottaa taannehtivasti jäsenyydestään ja tippuu Kelan korvauksille, useimmiten työmarkkinatuelle.
"työttömyyskassa erottaa taannehtivasti jäsenyydestään ja tippuu Kelan korvauksille, useimmiten työmarkkinatuelle."
Minne matka suuntautuu?
Mihin olet menossa? Riittääkö pelkkä sinulla jo olemassa oleva passi? Täytyykä anoa viisumi? Leimataanko ko. lomamaassa passi saapuessa ja/tai lähtiessä?Jos et tarvitse viisumia eikä passiin tule leimoja, niin en ilmoittaisi. Jos tarviit uuden passin tai viisumin tai passi leimataan muuten vaan, niin ilmoittaisin työkkäriin.
Työttömän
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4500000000001400&posting=22000000029553604Ei ne tiedä mitään
Ei kai työkkäri voi mitenkään saada selville missä maassa olet milloinkin ollut, en usko että rajaviranomaiset ilmoittavat mitään. Eli ei niistä tarvitse kertoa. Itse en ainakaan suostuisi noin holhottavaksi, vetoaisin vaikka ihmisoikeuksiin ja ihmisarvoon jos jäisin kiinni. Todella sairasta ettei työttömällä olisi oikeus matkustaa kun se ei käytännössä haittaa työnhakua mitenkään.Saattavat
...Ei kai työkkäri voi mitenkään saada selville missä maassa olet milloinkin ollut...Kiinni voi jäädä Shengen-alueen ulkopuolisesta matkailusta. Jos työkkäri epäilee jotain, se voi vaatia passin nähtäväkseen.
Nyt on sitten turha lähteä vääntämään siitä, että ei työkkärillä ole oikeutta vaatia passia nähtäväkseen. Kyllä sillä vain on ehdolla, että katkeaa työttömyystuki.
Toinen täällä väännön kohteena ollut asia on se, ettei työkkäri saa mistään tietää passin olemassaolosta. Kyllä se saa tekemällä tiedustelun passin myöntämistä hoitavalle poliisiviranomaiselle. Yksilöityyn tiedusteluun on työvoimaviranomaisilla lain antama oikeus saada vastaus. Tiedän tämän käytännön työstä, joten siitäkin on turha lähteä vääntämään mitään.
Työkkäri voi myös sitä kautta saada tietää matkasta, että joku tuttu tai naapuri käräyttää. Työttömän ilmiantaminen ei ole mitenkään harvinaista. Kateellisia riittää.
Työkkäri voi myös saada sitä kautta selville, että lähettää osoituksen, eikä siihen reagoida riittävän nopeasti (ehkä tuon Shengen-alueen passittomuuden vuoksi osoituksiin liittyy niin lyhyt reagointivaatimus).
...en usko että rajaviranomaiset ilmoittavat mitään...
Ainakin yhden itärajan tuntumassa asuvan tapauksen tiedän, jossa tullimies käräytti Venäjällä usein matkaavan, vaikka kyse oli aina alle vuorokauden matkoista. Seuraukset olivat rajut.
...vetoaisin vaikka ihmisoikeuksiin ja ihmisarvoon jos jäisin kiinni...
Tuopa ei mitään auta. Työvoimaviranomaisten mielestä työttömällä ei ole sen enempää ihmisoikeuksia kuin ihmisarvoakaan.
...Todella sairasta ettei työttömällä olisi oikeus matkustaa kun se ei käytännössä haittaa työnhakua mitenkään....
Ihan samaa mieltä.
jännä homma
"Toinen täällä väännön kohteena ollut asia on se, ettei työkkäri saa mistään tietää passin olemassaolosta. Kyllä se saa tekemällä tiedustelun passin myöntämistä hoitavalle poliisiviranomaiselle. Yksilöityyn tiedusteluun on työvoimaviranomaisilla lain antama oikeus saada vastaus. Tiedän tämän käytännön työstä, joten siitäkin on turha lähteä vääntämään mitään."No on kyllä pakko kysyä, että mihin lakiin perustuu? Tuntuu varsin kummalliselta että poliisin rekistereistä annettaisiin työvoimatoimistolle yhtään mitään tietoja. Siinä tilanteessa ottaisin mieluummin karenssin ihan periaatten vuoksi. Passiani en näytä kuin rajalla, se sana pitää. Kerkesikö ne DDR:ssä ulkoistaa työvoimahallinnon tänne Suomeen?
Tiedonsaanti
...No on kyllä pakko kysyä, että mihin lakiin perustuu?...Työttömyysturvalakiin. Laitan loppuun ko. pykälän.
...Tuntuu varsin kummalliselta että poliisin rekistereistä annettaisiin työvoimatoimistolle yhtään mitään tietoja...
Passirekisteri on ehkä vähän toinen juttu kuin mitä on moni muu poliisin ylläpitämä rekisteri.
...Passiani en näytä kuin rajalla, se sana pitää...
Tietysti noin voit tehdä. Mutta jos työvoimaviranomainen katsoo, että passin näyttäminen on tarpeellista työttömyysturva-asian ratkaisemista varten, ei sinulle myöskään myönnetä työttömyystukea ennen kuin olet passin esittänyt.
Tuossa työttömyysturvalainsäännös. Poliisi on valtion viranomainen, joten säännös koskee sitäkin.
Oikeus tietojen saamiseen
Kansaneläkelaitoksella, työvoimatoimistolla, työvoimatoimikunnalla, työttömyyskassalla, työttömyysturva-asiamiehellä sekä tämän lain mukaisella muutoksenhakuelimellä on oikeus saada salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä maksutta käsiteltävänä olevan asian ratkaisemista tai muuten tämän lain tai Suomea sitovassa sosiaaliturvasopimuksessa tai sosiaaliturvaa koskevassa muussa kansainvälisessä säädöksessä säädettyjen tehtävien toimeenpanemista varten välttämättömät tiedot:
1) valtion ja kunnan viranomaiselta sekä muulta julkisoikeudelliselta yhteisöltä;
Se passihan saattaa vaikka mystisesti kadota...Siitähän
Ääritapauksessa "mystisesti" kadonneesta passista voi ehkä joutua tekemään katoamisilmoituksen?TARKKA
Matka saa kestää kuusi maksupäivää, eli arjet ilman pyhiä ma-pe. Jos menee yli koko matka lasketaan pois työmarkkinoiden käytettävissä olosta.Lisänä vielä, että vuoden aikana (ei siis kalenterivuoden) saa tehdä vain yhden matkan joka täyttyy yllä olevien kriteerien mukaan. Eli jos nyt lähdet, sinun palattuasi pitää odottaa 365 päivää tehdäksesi uuden matkan, mikäli haluat olla työmarkkinoiden käytettävissä.
Työttömänä työnhakijana toki saa olla ulkomailla 3kk, mutta siinäkin pitää heti ilmoittautua kyseisen matkakohteen työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi.
Työttömänä
Tuo alkuosa pitää paikkansa!Viimeinen kappale vatinee hieman täsmennystä.
Saadakseen kohdemaassa "laillisesti" meikäläisen työttömyyskorvauksen täytyy kyseessä olla EU:n jäsenmaa.
Heti ilmoittautuminen?
Minä olen uskonut viikon sääntöön.
Ilmoitetusta lähtöpäivästä lukien on yksi viikko aikaa ilmoittautua kohdemaan tv-viranomaisille työnhakijaksi.
Olen "epätoivoisesti" hakenut töitä Kaakkois-Espanjassa.
Ajoaika Itä-Suomesta Ruotsin, Tanskan, Saksan ja Ranskan kautta motareita pitkin noin 2,5 - jotain vuorokautta.
Me olemme käyttäneet 2,5 - 3,5 vrk.
Viime mainittu kerran Ranskassa yöpyen.
Valitsemani paikkakunnan tv-toimiston sijainnin olen katsonut valmiiksi netistä.
Helppoa ja hauskaa!
Kukaan ei ahdistele!
Haun uusiminen vaatii kotimaassa vähintään kuukauden työsuhteen.
Kai kavereita löytyy?
Nykyinen laki on perustuslain vastainen eli periaatteessa laiton ja sen tietävät myös rakkaat eduskuntamme jäsenet ja siksi ovat muuttamassa työttömyysturvalakia enne kuin joku pistää sen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen päätettäväksi.
Olen juuri palannut 3 kk ulkomaanreissulta ja kertaakaan ei työkkäri ole minulle työhönosoituksia tarjonnut ja kukaan työhakuihini Suomessa vastannut.
Joten repikää siitä idioottiniuhottajat :DDDD
Ja varmasti joku sinunkin naapureistasi tai tuttavistasi on miettinyt samaa...
Ja niin edelleen, tämmöstä huolta ja harmia sitten oli. Meillä muilla ei stressiä ollut, ja uskoimme kyllä että jonkinlainen joulujuhla saadaan pidettyä kuitenkin ilman häntäkin.
Odotin, että akka pääsee reissuunsa, kahden viikon matka oli tiedossa. Soitin työkkäriin, että minulle on kolmas taho kertonut että teidän asiakas rva xx.xx. on lähtenyt pitkälle ulkomaanmatkalle kaukomaihin. Toivoisimme että asian todellinen tilanne selvitettäisin.
Työkkäri hoitaa asian selvityksen miten parhaaksi näkee, ja ilmoittaa sitten ansiosidonnaisen työttömyyrkorvauksen maksajalle, että mitä niiden pitää tietää, eli että perikää väärin maksetut korvaukset takaisin. Mikäli väärinkäytöksiä useita, erottavat jäsenyydestään sen perusteella.
On aika hassua tyytyä Kanarian saariin jos joku maksaa matkan. SInun pitää mennä vähintään Intiaan, Etelä-Amerikkaan tai vaikka Afrikkaan. Kyllä se matkan maksaja sinnekin sinut kustantaa, kun kiltisti pyydät. Kanarialle menevät vain näköalattomat laumasielut.
Oletko se sama tyyppi, joka mukamas kävi Saksassa makkaroita myymässä. Ensin se jakaantui kahdeksi ja sitten hävisi tai muuttui ektoplasmaksi.
Taidan mennä vessaan, mitäs siihen sanot?
matkalle vaan, olet sen ansainnut!
Et kai nyt mennyt kertomaan matkastasi?
Puhelin soi ja siihen vastataan.Tarjotaan töitä.
Vielä kun vaihtaa salaisen puhelinnumeron eikä ilmoita siitä työvoimatoimistoon, eikä hakemuksiin, kukaan ei todellakaan soittele.