Ihmettelin, kun ilmastointi pyrki imemään korvausilmaa etenkin suuremmilla puhaltimien nopeuksilla hormeista savupeltien läpivientien kautta. Tulipa sitten mieleen, että ilmanvaihtokoneen tuloilmasäleikkö voisi olla tukossa, koska koneen suodattimet olivat aivan äsken vaihdetut. Kun sitten irrotin säleikön, huomasin, että verkko sen alla oli aivan täynnä huovittunutta nöyhtää, joka oli varmaan pääosin lähtöisin horsmista. Ei lainkaan ihme, ettei ilma juuri kulkenut tällaisen kerroksen läpi. Puhdistin verkon ja laitoin sen paikoilleen, ja ihme: tuloilman määrä kasvoi olennaisesti.
Jäin vain ihmettelemään, että miksi säleikkö oli ensinnäkään tarkoitettu kiinteäksi - pitkät kiinnitysruuvit ja alun perin säleikköön pistehitsattu verkko, jonka jo edellisellä puhdistuskerralla olin repinyt irti. Vai oliko asentaja alunperin pistänyt paikoilleen halvinta eteensä sattunutta säleikkömallia? Tietääkö joku, onko olemassa jotakin muuta säleikkötyyppiä, joka irtoaisi helpommin ja olisi paremmin puhdistettavissa, sillä akkuporan kanssa tikkailla taiteilu kuuden metrin korkeudessa ei minua isommin viehätä, vaikka siellä ei aivan joka päivä tarvitse kiikkuakaan?
Ulkosäleikön puhdistus
14
3533
Vastaukset
- Sami
Kun paljon kiipeilee, niin siihen tottuu :)
Itsellä on 160mm putekessa 200mm säleikkö... päällisin puolin näyttää puhtaalta... pitäsi varmaan kiivetä tarkastamaan lähempää. Suuremmassa säleikössä on pienempi virtausnopeus, eli imee vähemmän roskia.- Setä
Juuri tuollainen halkaisijaltaan parisatamillinen säleikkö on minullakin, eikä niitä roskia näe ennen kuin sen säleikön ottaa irti. Viimeksi olin sen puhdistanut oliko toissa syksynä tai vuosi sitten keväällä.
Luulisi, että kun se imu on niinkin ylhäällä, niin roskia tulisi vähemmän. Mietiskelin jo, pitäisikö se säleikön verkko poistaa ja laittaa imuputkeen sykloni roskien erottelua varten. Mahtaisikohan toimia, vai olisivatkohan roskat sitten vain ilmanvaihtokoneen suodattimissa? - Jocu
Setä kirjoitti:
Juuri tuollainen halkaisijaltaan parisatamillinen säleikkö on minullakin, eikä niitä roskia näe ennen kuin sen säleikön ottaa irti. Viimeksi olin sen puhdistanut oliko toissa syksynä tai vuosi sitten keväällä.
Luulisi, että kun se imu on niinkin ylhäällä, niin roskia tulisi vähemmän. Mietiskelin jo, pitäisikö se säleikön verkko poistaa ja laittaa imuputkeen sykloni roskien erottelua varten. Mahtaisikohan toimia, vai olisivatkohan roskat sitten vain ilmanvaihtokoneen suodattimissa?Sehän on jo Walloxin ohjeissakin. Eipä sieltä juuri mitään isompaa suodattimille tule. 8 vuotta on toiminut hyvin. Halpa ja toimiva ratkaisu.
- Sami
Setä kirjoitti:
Luulisi, että kun se imu on niinkin ylhäällä, niin roskia tulisi vähemmän. Mietiskelin jo, pitäisikö se säleikön verkko poistaa ja laittaa imuputkeen sykloni roskien erottelua varten. Mahtaisikohan toimia, vai olisivatkohan roskat sitten vain ilmanvaihtokoneen suodattimissa?Kävin vilkaisemassa omaa verkkoa ja kyllähän siinä sellainen ohut harmaa matto oli, lähti kyllä ulkopuolelta harjaamalla melko puhtaaksi. Tästä säleikkömallia ei saa edes putkesta irti.
Onneksi on suodattimet, muuten tuo ulkoilman moska tulisi sisäilmaankin. - Setä
Jocu kirjoitti:
Sehän on jo Walloxin ohjeissakin. Eipä sieltä juuri mitään isompaa suodattimille tule. 8 vuotta on toiminut hyvin. Halpa ja toimiva ratkaisu.
Kun nyt tarkistin Meptekin ohjeet, niin tuo verkon poistaminen oli mainittu myös siellä. Ilmeisesti asentaja ei aikoinaan ole vaivautunut ohjeita lukemaan enkä minäkään ollut tuota asennusosuutta aiemmin lukenut.
Mutta kyllä sieltä ilman mukana tavaraa tulee. Horsman ja voikukan höytyviä, ruohonlehtiä, siitepölyä, hyönteisiä ja muuta vastaavaa oli ainakin verkkoon tarttunut. Nämä löytyvät sitten verkon poistamisen jälkeen koneen karkeasuodattimesta, joka ilmeisesti pitää puhdistaa ja vaihtaa nykyistä tiuhemmin. - Jocu
Setä kirjoitti:
Kun nyt tarkistin Meptekin ohjeet, niin tuo verkon poistaminen oli mainittu myös siellä. Ilmeisesti asentaja ei aikoinaan ole vaivautunut ohjeita lukemaan enkä minäkään ollut tuota asennusosuutta aiemmin lukenut.
Mutta kyllä sieltä ilman mukana tavaraa tulee. Horsman ja voikukan höytyviä, ruohonlehtiä, siitepölyä, hyönteisiä ja muuta vastaavaa oli ainakin verkkoon tarttunut. Nämä löytyvät sitten verkon poistamisen jälkeen koneen karkeasuodattimesta, joka ilmeisesti pitää puhdistaa ja vaihtaa nykyistä tiuhemmin.Minulla kertyy uloimpaan suodatinmattoon karkeaa tavaraa melko vähän. Puhdistus keväisin ja vaihto syksyisin riittää. Ei siis mitään ongelmia. Ei ilmantulo vähästä häiriinny.
- Setä
Jocu kirjoitti:
Minulla kertyy uloimpaan suodatinmattoon karkeaa tavaraa melko vähän. Puhdistus keväisin ja vaihto syksyisin riittää. Ei siis mitään ongelmia. Ei ilmantulo vähästä häiriinny.
Kuten tuosta aiemmasta on käynyt ilmi, säleikkö on yli kuuden metrin korkeudessa talon päädyssä, eikä lähellä (< 20 m) ole lainkaan tuohon korkeuteen yltäviä puita tai pensaita. Nurmikkoinen piha on iso ja väljä sekä sen ympärillä on peltoja ja metsää, joiden ei pitäisi ainakaan hirvittävästi roskia tuottaa, siitepölyä korkeintaan. Mutta joka tapauksessa verkko on kerännyt roskia, jotka nyt ilmeisesti jäävät suodattimeen.
- Jocu
Setä kirjoitti:
Kuten tuosta aiemmasta on käynyt ilmi, säleikkö on yli kuuden metrin korkeudessa talon päädyssä, eikä lähellä (< 20 m) ole lainkaan tuohon korkeuteen yltäviä puita tai pensaita. Nurmikkoinen piha on iso ja väljä sekä sen ympärillä on peltoja ja metsää, joiden ei pitäisi ainakaan hirvittävästi roskia tuottaa, siitepölyä korkeintaan. Mutta joka tapauksessa verkko on kerännyt roskia, jotka nyt ilmeisesti jäävät suodattimeen.
Asiaa voi helpottaa vaihtamalla verkon suurisilmäisempään. Itse rakentelin joku vuosi sitten eristetyn jatkokanavan tuloilman imemiseksi kauempaa kuumasta tiiliseinästä, tosin laihoin tuloksin. Kanavan suulla on 5 mm:n silmäinen verkko, eikä siihen ole kertynyt mitään.
- Tietäjätekijä
Maaseudulla on ainakin voikukkien sekä horsman höytyviä ja kaupungeissa näkee poppeleiden siementuotosta parhaassa tapauksessa kuin luminietoksia!
Minulle riitti kaksi puhdistuskertaa lyhyen ajan sisässä. Piti miettiä asia uusiksi!
Niinpä pyöräytin seulaverkosta liki 40 senttisen putkenpätkän, minkä päähän liitin sitten tuon alum.säleikön (verkkoineen). Tämä runsaasti lisätty imupinta-ala ... kuvailisin sitä sanalla "tötterö" ... toimii meidän kulmilla puoli vuotta.
Kai tekniikan miehtet ... (henkilöt) tulevaisuudessa kehittelevät tähänkin esim. sähköllä toimivan puhdistautumissysteemin, kuten näissä uusissa ikkunalaseissa.?
Pelkkä säleikkö ei toimi, eikä estä linnunpoikasia pienempiä ötököitä joutumasta Iv-laitteeseen. - Jocu
Tietäjätekijä kirjoitti:
Maaseudulla on ainakin voikukkien sekä horsman höytyviä ja kaupungeissa näkee poppeleiden siementuotosta parhaassa tapauksessa kuin luminietoksia!
Minulle riitti kaksi puhdistuskertaa lyhyen ajan sisässä. Piti miettiä asia uusiksi!
Niinpä pyöräytin seulaverkosta liki 40 senttisen putkenpätkän, minkä päähän liitin sitten tuon alum.säleikön (verkkoineen). Tämä runsaasti lisätty imupinta-ala ... kuvailisin sitä sanalla "tötterö" ... toimii meidän kulmilla puoli vuotta.
Kai tekniikan miehtet ... (henkilöt) tulevaisuudessa kehittelevät tähänkin esim. sähköllä toimivan puhdistautumissysteemin, kuten näissä uusissa ikkunalaseissa.?
Pelkkä säleikkö ei toimi, eikä estä linnunpoikasia pienempiä ötököitä joutumasta Iv-laitteeseen.Minulla ei ole koneen suodattimiin tullut ritilän läpi mitään ötököitä. Juju lienee siinä, että ne kaihtavat pimeää imuaukkoa, josta ei tule ihmisen tai muun 'verellisen' hajua. On hyönteisilläkin yllättävän paljon ymmärrystä.
- pha
Sami kirjoitti:
Kävin vilkaisemassa omaa verkkoa ja kyllähän siinä sellainen ohut harmaa matto oli, lähti kyllä ulkopuolelta harjaamalla melko puhtaaksi. Tästä säleikkömallia ei saa edes putkesta irti.
Onneksi on suodattimet, muuten tuo ulkoilman moska tulisi sisäilmaankin.Jos ulkoiölmasäleikö takana on tiheä verkko revi se heti irti. Se tukkeutuu huomaamatta ja tuloilma ei toimi vaan ilma tulee savupiipun ra rakenteiden vuotokohtien kautta jos tulee. Itse puutetta ei huomaa mutta sen haistaa kun tulee ulkoa sisälle.
- _oi
tulee olla ilman tiheää verkkoa.
Isommissa laitoksissa verkko on 10 x 10 mm lintujen kanavistoon joutumisen estämiseksi, läpimenevä tavara poistuu aikanaan suodatinten vaihdon yhteydessä. - ilmastointia
Tarkoitat varmaan ilmanvaihdon tuloilmaputkea. Onko sulla jäähdytys, kun puhut ilmastoinnista. 2 eri asiaa joita ei pidä sotkea. Moni puhuu ilmastoinnista vaikka tarkoittaa ilmanvaihtoa
- Setä
Anteeksi epätarkka terminologian käyttöni.
Tosin en täysin ymmärrä, mitä itse ongelmaan vaikuttaa se, kumpi laite on kyseessä. Ei kai ilma vielä imuputken suulla tiedä, jäähdytetäänkö sitä laitteistossa vai ei?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k1544015On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole412450Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742417Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732322Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512092Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl221816Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma801643- 791576
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?721142Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?581101