Selkäkipu

Lausunto

Voisiko joku viisaampi/asiaan perehtynyt "suomentaa" magneettikuvien diagnoosin kun röngtenlääkäri ei ehtinyt ja hoitaja ei ymmärtänyt itsekkään tekstiä?

L1/2-L3/4 diskukset ovat normaalit.L4/5 diskuksen degeneraatio lievää.Siinä on protruusiota,joka ei yllä aiheuttamaan mekaanista hermopinnettä.Presakraalidiskuksessa on voimakas degeneraatio.
Välilevy on huomattavasti madaltunut,päätelevyt ovat epätasaiset ja ne ovat rasvoittuneet degeneraation seurauksena.
Dorsaalisesti on osteofyyttiä,jota diskus seurailee.Muutos painottuu oikealle,jossa se sivuaa S1 hermon lähtökohtaa,kompressiota tai dislokaatiota ei aiheudu.
L5 juurikanavat ovat alaosistaan osteofyyttien kaventamat,ei hermokompressioita.
Sentraalista stenoosia ei ole.Selän lihakset ovat vahvuudeltaan normaalit.

-L4/5 diskuksen protruusio ei aiheuta pinnettä
-Presakraalivälissä voimakas degeneraatio,osteofyytti ja diskuspullistuma sivuavat oikeaa S1 hermoa.

Että tällainen kertomus.
Vaivanahan on ollut välillä tosi kipeä selkä ja vasen jalka entistä enemmän tunnoton.
Toki kysyn asiasta taas työterveyslääkäriltäkin mutta kokemuksesta voin sanoa ettei asiaa oteta tosissaan eikä ehkä kaikkea asiaan liittyvään kerrota jos ei osaa itse kysellä tarkemmin

9

5633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sulle lukua

      taitaa olla niin että selässä ei voi olla vikaa kun ei ole hermopinnettä eikä purista mistään.
      näin mullekin on selitetty. sussa ei voi olla vikaa kun se ei näy puristavan.
      mutta miksi sitten esim magneettia ei oteta istualtaan jolloin olo on tosi paska selässä, eihän se yöllä kun makaa oireile vaan pystyssä ja istuen.

      • +-0

        siinä tuli oleellinen näiden kuvaustenkin suhteen. Mutta sen perusteella tehdään useimmiten hoitamattajättämissuunnitelma.


      • anskuliisa

        kyllä selkäkipu voi oireilla myös maatessa kuten minulla, magneettikuvissa ei ollut pullistumia eikä hermopinteitä.1-6 välilevyt rappeutuneet mikä aiheuttaa puutumuksen jaloissa yleensä öisin ja istuessa, vähän tapaus kohtainen asia.


    • Kipua 3v

      Mulla on just samanlainen selkä,samoja juttuja. Protruusio L4-5 ja toisessakin välissä prolapsi.
      Ei tangeeraa hermoa...mutta

      Hermokipua ollut jo 2,5 v alaselässä ja vas jalka väliin tunnoton ja siinäkin hermokipua.

      Yliopistollisen fysiatri ja kipupolin anestesialääkäri sanoivat että protruusiokohta vuotaa ja ärsyttää ympärillä olevia hermoja...siitä kova hermokipu tulee!

      Osa lääkäreistä ei tunnu olevan "perillä" näistä asioista mutta sitten ne jotka ovat pitkänlinjan erikoislääkäreitä sanovat että protruusiot ovat joillakin varsinkin nuorilla ihmisillä tosi kivuliaita .

      Söin 2 v epilepsialääkkeitä max annoksella jotta saatiin hermokipu loppumaan. Olen selkäinvaliidi loppuiän,nostella ei kestä ja kaikki eteentaivutukset pahentaa tilannetta. Ammatinvaihto edessä.

      Hankalia nämä selkäjutut kenen kohdalle sattuvat. Itselläni tuli tapaturman jälkeen.Muutti elämäni täysin,invaliidisoi minut pitkäksi aikaa. Minun kohdalla kuntoutukset ja jumpat vain pahensivat asiaa,vaikka kuinka yritin itse jumpata ohjeiden mukaan menin vaan huonompaan kuntoon.

      Nyt olen oppinut elämään vaivani kanssa. Enmg-ssä todettu hermovaurio ilm korjaantuu pikkuhiljaa ja kun en kuormita selkääni pärjään.

      Tiedän mitä on olla selkäsairas!!!

      • ekks

        itselläni oli selkäkipu jatkuvana n. 3 vuotta .oli fykaalistahoitooa ,niksauttajaa ,hierojaa,ja kipulääkkeitä söin koko ajan..kaikki terveyskeskuslääkärin määräyksestä. viimeksi pääsin selkäkuvaukseen keskussairaalaan, jossa vikakota löytyi. Välilevy(massa joka on pussissa levyjen välissä) oli pullistunut ja oli kosketuksessa hermoon..Kaksi viikkoa venytyksiä ohjeitten mukaan oikeeseen suuntaan ja kipu hävisi.. Olin kärsinyt 3 vuotta vääränlaisten hoitojen vuoksi...


      • Selkäkipuinen
        ekks kirjoitti:

        itselläni oli selkäkipu jatkuvana n. 3 vuotta .oli fykaalistahoitooa ,niksauttajaa ,hierojaa,ja kipulääkkeitä söin koko ajan..kaikki terveyskeskuslääkärin määräyksestä. viimeksi pääsin selkäkuvaukseen keskussairaalaan, jossa vikakota löytyi. Välilevy(massa joka on pussissa levyjen välissä) oli pullistunut ja oli kosketuksessa hermoon..Kaksi viikkoa venytyksiä ohjeitten mukaan oikeeseen suuntaan ja kipu hävisi.. Olin kärsinyt 3 vuotta vääränlaisten hoitojen vuoksi...

        Minkälaisia venytyksiä ja kenen ohjaamana? Pääsit siis MRI-kuvaan jossa löytyi tyrä? Itsellä kipuja jo toista vuotta. 4 alinta väliä rappeutunut, 3 pullistumaa ja yksi jo tyrämäinen.. ei leikata. Kaikkea on koitettu. Hermosärky useimmiten tosi sietämätöntä. Lääkkeet ei siihen tunnu purevan. apua ei minulle ole vielä mistään löytynyt.


      • välilevyrappeumapotilas
        Selkäkipuinen kirjoitti:

        Minkälaisia venytyksiä ja kenen ohjaamana? Pääsit siis MRI-kuvaan jossa löytyi tyrä? Itsellä kipuja jo toista vuotta. 4 alinta väliä rappeutunut, 3 pullistumaa ja yksi jo tyrämäinen.. ei leikata. Kaikkea on koitettu. Hermosärky useimmiten tosi sietämätöntä. Lääkkeet ei siihen tunnu purevan. apua ei minulle ole vielä mistään löytynyt.

        Hyvä fysioterapetti (mistä sellainen löytyykään) joka on perehtynyt selkäongelmiin. Itselläni yli vuoden kestänyt selkäkipu joka oireillut mm. iskiasoireina. Otatin itse MRI kuvat (maksoi n. 400e) joissa kolmessa välissä pullistumat joista yksi roikkuva. L5 ja S1 välissä voimakas degeneraatio (rappeuma/kuluma) ja samassa välissä 5mm nikamasiirtymä. Myöhemmin fysiatri teki lähetteen röntgeniin tutustuakseen enemmän nikamasiirtymään, todeten, ettei nikamasiirtymä liiku (istuma asennon taivuskuvissa), eli ei aiheuttaisi lisävaivoja siten. Haluan kokeilla ensin fysioterapiaa ennen ennenkuin edes ajattelen leikkausta, sillä minulla ei kivut tällähetkellä ole niin kovat, että siitä välttämättä hyötyisin. Kävin tänään ekan kerran fys terapiassa ja todettiin, että liikkuvuus vioista huolimatta on hyvä (ei jumittanut mihinkään asentoon) joten todennäköisesti hyödyn siitä, ja jos en niin sitten kysellä leikkauksesta, että onko hyötyä. Sen sanon, että jos kivut ovat ns. vähintään sietämättömät niin yrittää etsiä asiaan erikoistuneen erikoislääkärin ja sitä kautta saisi apua. Kait se jossain vaiheessa apu löytyy, kun jaksaa hakea. Jokainen meistä on yksilö vaivansa kanssa (vaikka onhan niissä omat kaavansa), mutta toivottavasti jokainen meistä löytäisi tarvitsemansa avun. Kannustan vaan etsimään apua. Monet on keinot niiden helpottamuseen, mutta kaikki ei aina oikeita juuri siihen ongelmaan.


      • ORTOPEDI PP
        välilevyrappeumapotilas kirjoitti:

        Hyvä fysioterapetti (mistä sellainen löytyykään) joka on perehtynyt selkäongelmiin. Itselläni yli vuoden kestänyt selkäkipu joka oireillut mm. iskiasoireina. Otatin itse MRI kuvat (maksoi n. 400e) joissa kolmessa välissä pullistumat joista yksi roikkuva. L5 ja S1 välissä voimakas degeneraatio (rappeuma/kuluma) ja samassa välissä 5mm nikamasiirtymä. Myöhemmin fysiatri teki lähetteen röntgeniin tutustuakseen enemmän nikamasiirtymään, todeten, ettei nikamasiirtymä liiku (istuma asennon taivuskuvissa), eli ei aiheuttaisi lisävaivoja siten. Haluan kokeilla ensin fysioterapiaa ennen ennenkuin edes ajattelen leikkausta, sillä minulla ei kivut tällähetkellä ole niin kovat, että siitä välttämättä hyötyisin. Kävin tänään ekan kerran fys terapiassa ja todettiin, että liikkuvuus vioista huolimatta on hyvä (ei jumittanut mihinkään asentoon) joten todennäköisesti hyödyn siitä, ja jos en niin sitten kysellä leikkauksesta, että onko hyötyä. Sen sanon, että jos kivut ovat ns. vähintään sietämättömät niin yrittää etsiä asiaan erikoistuneen erikoislääkärin ja sitä kautta saisi apua. Kait se jossain vaiheessa apu löytyy, kun jaksaa hakea. Jokainen meistä on yksilö vaivansa kanssa (vaikka onhan niissä omat kaavansa), mutta toivottavasti jokainen meistä löytäisi tarvitsemansa avun. Kannustan vaan etsimään apua. Monet on keinot niiden helpottamuseen, mutta kaikki ei aina oikeita juuri siihen ongelmaan.

        MYÖS SINULLE SUOSITTELEN >Otappa yhteys heti HAKANIEMEN TORIn alla olevaan kuntosali / fysioterapiaan!
        Siellä kokenut FT hoitaa em. ongelmat nykyaikaisilla hoitolaitteilla, jotka ovat
        suomalaisia huippukeksintöjä tähtäimenä saada oireet kuntoon ilman riskialtista
        leikkaushoitoa. Puutumisongelmat ovat hälyttäviä ja ensihoitona välittömästi
        vetohoitoon pääsy, ennekuin hermojen viottuminen jatkuu !


    • Ortopedi PP

      Otappa yhteys heti HAKANIEMEN TORIn alla olevaan kuntosali / fysioterapiaan!
      Siellä kokenut FT hoitaa em. ongelmat nykyaikaisilla hoitolaitteilla, jotka ovat
      suomalaisia huippukeksintöjä tähtäimenä saada oireet kuntoon ilman riskialtista
      leikkaushoitoa. Puutumisongelmat ovat hälyttäviä ja ensihoitona välittömästi
      vetohoitoon pääsy, ennekuin hermojen viottuminen jatkuu !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14846
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    10. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3039
    Aihe