Yksityinen Parturi-Kampaamo koulu

mie vuan

Osaisko kukaan keroa mistä saisin tietää missä olisi yksityisiä Parturi-Kampaamo kouluja? Ja niiden hinnoista? Olisiko kellää hyviä vaihtoehtoja kouluista? yms. yms.

20

14294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joitain
    • ehdotus

      Olisiko tässä sinulle jotain www.katriamodelschool.com

    • karoiiija

      työkkärissä ainaki tiedätää. Itse oon käyny yksityisen pa-ka koulun Tampereella, koulu maksaa noin 6000e, näyttötutkinnot päälle noin 1000e. Tarvikkeet pitää hommata siihen lisäks, noin 500e. Eli kallista!;) Suosittelisin kyllä mielummin 3-vuotista ammattikoulua. Yksityisessä tahti on kova (koulu kestää 9kk-1 vuos) eikä opetuksen tasoa ainakaan voi tod. kehua.

      • totatota..

        Minkä koulun kävit? tietää sit ettei sinne hae.. Onko forma hyvä koulu?


    • akaii

      Itse opiskelen parturi-kampaajaksi ammattioppilaitoksessa. Kyselin yhden luokkalaiseni kanssa juuri vähän aika sitten opettajaltamme, mitä mieltä hän on yksityisistä kouluista kun luokkalaiseni ajatteli jos kävisi yskityisen kosmetologikoulun joskus. Opettajamme sanoi, että kannattaa mielummin opiskella parturi-kampaajaksi tai kosmetologiksi ammattikoulussa kuin yksityisessä koulussa. Yksityisissä kouluissa tahti on kova, eikä koulutus kestäkään kuin sen alle vuoden. Kaikkia leikkausmalleja ei välttämättä ehditä kauhean hyvin opettelemaan ym. muuta. Opettajamme myös kertoi, että hänen yksi kaverinsa kävi joskus yksityisen kosmetologikoulun ja kertoi, ettei oikeastaan voi tehdä sen alan työtä koska ei osaa paljoakaan.
      Ammattikouluissa kaikki käydään hyvin läpi ja asiakaspalvelua on paljon ja opetellaan aina uusia leikkausmalleja ja kaikenlaista mitä muodissa on. Opettajamme on ollut itsekin yksityisessä parturi-kampaamokoulussa opettajana ja kertoi kokemuksiaan, jotka eivät kuulostaneet niin hyvältä. Oppimismateriaali oli salaista, eikä opettajat saaneet ottaa niitä tutkittavakseen kotiin ennen tuntinsa pitämistä.
      Yksityisten koulujen huono puoli on myös se, että ne maksavat paljon.
      Itse suosittelen ammattikoulua, koska siellä oppii hyvin ja valmistuu hyväksi parturi-kampaajaksi.
      Oma mielipiteeni. Kiitos. :)

      • ..pääse amikseen

        Mä tungen nyt tilanteeni tänne, jospa joku osaisi auttaa..

        Olen aina halunnut parturi-kampaajaksi, mutta yläasteelta päästyäni vanhemmat kirjaimellisesti pakottivat menemään lukioon ja menin sitten sinne. Yläasteen todistus on ihan ok, mutta lukion todistuksella voi pyyhkiä sanonko mitä. No, hain nyt tänä vuonna ammattikouluun parturi-kampaajaksi, toiseen vaihtoehtooni en päässyt pääsykokeisiin ja toisen vaihtoehdonkin suhteen olen todella pessimistinen. Tulokset tulee kesäkuussa, mutta epäilen vahvasti etten pääse toiseen vaihtoehtoonikaan, jos en tosiaan toiseenkaan paikkaan päässyt edes pääsykokeisiin.. Olen tänä vuonna 23-vuotta täyttävä, eli en vielä pääse aikuiskoulutukseenkaan? Enhän? Mä olen todella motivoitunut, mutta omaa tyhmyyttäni mokasin lukion, koska silloin teininä olo siellä ei kiinnostanut yhtään. Mä alan olla aika hukassa tämän tulevaisuuteni kanssa. Haluaisin todella opiskella ammattiin, minkä tiedän omakseni, mutta todistus ei riitä, ja ellen pääse edes haastatteluun näyttämään kykyjäni, mitä hittoa tässä voi tehdä? Asun Turussa ja TYA on yksivaihtoehto. Täällä on kovin dissattu näitä yksityisiä kouluja, mutta onko kenellekään kokemusta TYA:sta? Yksi vaihtoehtohan on korottaa lukion arvosanoja, mutta kaikki asiat ovat yllättäen neljässä vuodessa jo unohtunut, joten en näe sitäkään kovin viisaana vaihtoehtona.

        Osaisiko kukaan auttaa mistä hakisin edes apua tähän tilanteeseeni? Vanhempana ja viisaampana on helppo sanoa jälkikäteen miten tyhmä olin kun en siihen lukioon silloin panostanut, mutta se on myöhäistä nyt. Yksityinenkoulu ei ole rahan suhteen ongelma, mutta onko ne todella niin huonoja kun kaikki ovat antaneet täällä ymmärtää?


      • H
        ..pääse amikseen kirjoitti:

        Mä tungen nyt tilanteeni tänne, jospa joku osaisi auttaa..

        Olen aina halunnut parturi-kampaajaksi, mutta yläasteelta päästyäni vanhemmat kirjaimellisesti pakottivat menemään lukioon ja menin sitten sinne. Yläasteen todistus on ihan ok, mutta lukion todistuksella voi pyyhkiä sanonko mitä. No, hain nyt tänä vuonna ammattikouluun parturi-kampaajaksi, toiseen vaihtoehtooni en päässyt pääsykokeisiin ja toisen vaihtoehdonkin suhteen olen todella pessimistinen. Tulokset tulee kesäkuussa, mutta epäilen vahvasti etten pääse toiseen vaihtoehtoonikaan, jos en tosiaan toiseenkaan paikkaan päässyt edes pääsykokeisiin.. Olen tänä vuonna 23-vuotta täyttävä, eli en vielä pääse aikuiskoulutukseenkaan? Enhän? Mä olen todella motivoitunut, mutta omaa tyhmyyttäni mokasin lukion, koska silloin teininä olo siellä ei kiinnostanut yhtään. Mä alan olla aika hukassa tämän tulevaisuuteni kanssa. Haluaisin todella opiskella ammattiin, minkä tiedän omakseni, mutta todistus ei riitä, ja ellen pääse edes haastatteluun näyttämään kykyjäni, mitä hittoa tässä voi tehdä? Asun Turussa ja TYA on yksivaihtoehto. Täällä on kovin dissattu näitä yksityisiä kouluja, mutta onko kenellekään kokemusta TYA:sta? Yksi vaihtoehtohan on korottaa lukion arvosanoja, mutta kaikki asiat ovat yllättäen neljässä vuodessa jo unohtunut, joten en näe sitäkään kovin viisaana vaihtoehtona.

        Osaisiko kukaan auttaa mistä hakisin edes apua tähän tilanteeseeni? Vanhempana ja viisaampana on helppo sanoa jälkikäteen miten tyhmä olin kun en siihen lukioon silloin panostanut, mutta se on myöhäistä nyt. Yksityinenkoulu ei ole rahan suhteen ongelma, mutta onko ne todella niin huonoja kun kaikki ovat antaneet täällä ymmärtää?

        minulla on täysin sama tilanne, tosin nyt olen nostamassa niitä numeroita iltalukiossa..hae ishmees vaikka helsinkiin yksityiskouluun niin on sitten ammatti takataskussa! eikä tartte hyviä lukiopapereita! näin mä teen :)


    • mimimimimi

      Älä missään tapauksessa ainakaan hae lahteen yksityiskouluun..kävin sitä ja se oli surkea...opettajia yhden vuoden kokemuksella valmistumisensa jälkeen opetti meitä..eli ei kovin tasokasta..!! ja kallista kun mikä...helsingissä on ilmainen 18kk koulutus ja on niitä muitakin!!..

      • Pertsa998

        Eipä se ole mikään ilmainen koulutus se 18kk, se maksaa n. vuoden palkan. Se on kallein pa-ka koulu mitä maasta löytyy, eikä opetuksen taso mitenkään päätä huimaa. Nimeä en tässä mainitse, koska kaikki negatiivinen kirjoittelu siivotaan netistä pois.


    • karvari

      aikuiskoulutus puolella selviät 2,5 vuodessa ja voit opiskella iltalinjallakin mm. helsingin palvelualojen oppilaitos tai espoon vastaava. iltalinjalla opiskellessa saat kaikki tuet mm. asumistuen, toimeentulotuen ja näin ollen et tarvitse lainoja opiskeluun. seuraava haku hesan iltalinjalle on muistaakseni maalis-huhtikuussa. espoossa kävin vuoden ja opet oli ihan perseestä..istuivat suuren osan aikaa omassa huoneessa ja tulivat tunnille kun pyyti apua..muuten ihan sama mitä oppilaat teki. jatkan hesassa jos pääsen..

    • koululaine

      tiijän kyllä yhen jos toisenki naisen joka on käyny yksityiskoulussa parturi-kampaajaksi (pepe åhmanin koulussa) ja ovat menestyviä yrittäjiä tätä nykyä..riippuu varmaan ihan tyypistä oppiiko ja miten käytännössä toteuttaa oppejaan...ainut vaan että yksityinen maksaa rutkasti mut valmistut nopeemmin ja kun raha puhuu kaikki varmaan pääsee sinne opiskelemaan toisin kun näihin valtion ammattioppilaitoksiin.

      • MUA

        Se on totta, että yksityisessä koulussa tahti on nopeaja kaikki eivät ole htä laadukkaita, mutta jos valitsee hyvän koulun niin kyllä menestyy ja jos pystyy oppimaan nopeasti.
        Olin maskeeraukoulussa ja siellä yksi oppilas oli käynyt yksityisen koulun ja oli ihan älyttömän hyvä parturi-kampaaja ja osallistuu aina näihin hiusalan kilpailuihin, jotka on kerran voittanut ja kerran tullut 2. ja 3.
        Eli ei huono :)
        Se on tyypistä kiinni.


    • saksisaksi

      Hei! Ajattelin kysyä tässä ketjussa sellaista asiaa, että onko totta, että jos parturi-kampaaja pudottaa sakset lattialle, ne ovat sen jälkeen käyttökelvottomat? Meneekö ne jotenkin heti ekasta pudotuksesta rikki?

    • 11+13

      Riippuu saksien materiaalista, koosta ja terien hionnasta, pudotuskorkeudesta, sekä lattian kovuudesta.
      Hyvällä onnella sakset putoavat sellaisessa asennossa, että mitään vauriota ei synny.

    • Tuleva pa-ka

      Aikaisemminkin kyseltiin kokemuksia turun TYA:sta, ja niin kysyisin minäkin. Suunnitelmissa olisi sinne suunnata opiskelemaan, siellä kun tuo kurssi kestää 18kk yhdeksän sijaan. Oletteko saaneet riittävät valmiudet työhönne tuon pituiselta kurssilta? Kiitos vastanneille.

    • Hei!
      Itse opiskelen tällä hetkellä TYA-oppilaitoksessa kosmetologiksi. Minulla ei koulusta ole paljoakaan hyvää sanottavaa. Koulun hinta/laatu -suhde ei ole todellakaan kunnossa. Kosmetologikoulutus maksaa 5100€ tutkintomaksu 50€ oppikirja n.60€ tarvikekustannukset n.300€ työvaatteet ja työkengät, jotka myöskin ovat omakustanteiset.
      Paljoakaan en ole saanut vastineeksi rahoilleni. Opetus on hyvin minimaalista ja lähinnä sitä, että opettaja jakaa monisteita, jotka ovat suoraan otettu netistä tai jopa oppitunnit voivat koostua siitä, että annetaan aihe ja itse haet siitä tietoa netistä. Karkeasti sanottuna voisit käydä tämän n. 6000€ "huippukoulutuksen" kotona netistä tietoa hakien.

      • Kosmetologien koulutuksesta vastaa pääsääntöisesti yksi opettaja, jolla ei ole mitään käsitystä empatiasta, sympatiasta tai omista minkäänlaista halua opettaa tai auttaa oppilaitaan. Tämä tuntuu erittäin ikävältä ja lannistaa nopeasti innokkaimmankin oppilaan. Koulusta on turha odottaa minkäänlaista tukea opiskeluusi. Sen olemme oppineet kantapään kautta ja siitä kertoo jo sekin tosiasia ettei koululla ole minkäänlaista opinto-ohjaajaa.
        Koulun tilat ovat erittäin karut. Kosmetologien teoriatunnit sekä hoitoharjoitukset tehdään kellarikerroksen ikkunattomassa betonin ympäröimässä tilassa. Ruokailutila/taukotila on myös ikkunaton ja tätä tilaa valvoo valvontakamera, miksi? En ole saanut siihen vielä mitään järkevää vastausta.
        Koulu ei tarjoa minkäänlaista ruokailua. Taukotila on erittäin pieni ja usein jos parturikampaajat tai hierojat tai kummatkin ovat kosmetologien kanssa samaan aikaan tauolla noin puolelle riittää pyötä- tai istumatilaa.
        Koulutus kestää kokonaisuudessaan 19kk, josta 1kk on kesälomaa. Kosmetologien edellytetään suorittavan 1200 tuntia työharjoittelua koulun omassa hoitolassa. Työpäivät ovat 6 tunnin mittaisia. Eli jos koulua on 18 kk, se tarkoittaa sitä, että yli puolet (n.10kk) on palkatonta työharjoittelua. Hoitolan asiakkaat ovat oikeita maksavia asiakkaita, joten koulu pyörittää tulosta tekevää yritystä ilmaisella työvoimalla. Tai siis me oppilaathan olemme vielä maksaneet siitä, että saamme tehdä koululle rahaa.


      • aleven kirjoitti:

        Kosmetologien koulutuksesta vastaa pääsääntöisesti yksi opettaja, jolla ei ole mitään käsitystä empatiasta, sympatiasta tai omista minkäänlaista halua opettaa tai auttaa oppilaitaan. Tämä tuntuu erittäin ikävältä ja lannistaa nopeasti innokkaimmankin oppilaan. Koulusta on turha odottaa minkäänlaista tukea opiskeluusi. Sen olemme oppineet kantapään kautta ja siitä kertoo jo sekin tosiasia ettei koululla ole minkäänlaista opinto-ohjaajaa.
        Koulun tilat ovat erittäin karut. Kosmetologien teoriatunnit sekä hoitoharjoitukset tehdään kellarikerroksen ikkunattomassa betonin ympäröimässä tilassa. Ruokailutila/taukotila on myös ikkunaton ja tätä tilaa valvoo valvontakamera, miksi? En ole saanut siihen vielä mitään järkevää vastausta.
        Koulu ei tarjoa minkäänlaista ruokailua. Taukotila on erittäin pieni ja usein jos parturikampaajat tai hierojat tai kummatkin ovat kosmetologien kanssa samaan aikaan tauolla noin puolelle riittää pyötä- tai istumatilaa.
        Koulutus kestää kokonaisuudessaan 19kk, josta 1kk on kesälomaa. Kosmetologien edellytetään suorittavan 1200 tuntia työharjoittelua koulun omassa hoitolassa. Työpäivät ovat 6 tunnin mittaisia. Eli jos koulua on 18 kk, se tarkoittaa sitä, että yli puolet (n.10kk) on palkatonta työharjoittelua. Hoitolan asiakkaat ovat oikeita maksavia asiakkaita, joten koulu pyörittää tulosta tekevää yritystä ilmaisella työvoimalla. Tai siis me oppilaathan olemme vielä maksaneet siitä, että saamme tehdä koululle rahaa.

        Koulun hoitolassa työskentelyä valvoo ohjaaja, joka useimmiten saattaa olla hoitamassa muita asioita koulun muissa tiloissa. Eli siis jos työharjoittelijalla olisi jotain kysyttävää tai kaipaisi ohjausta se ei ole itsestään selvyys, että hän sitä saa, vaikka sehän ohjatussa työharjoittelussa pitäisi nimenomaan olla ideana. Suoritin TYA:lla myös osittain päällekäin kosmetologinkoulutuksen kanssa jalkojenhoidon ammattitutkinnon, jonka koutuksen taso vastaa täysin ellei jopa huonommin koulun kosmetologin koulutusta. Jalkojenhoidon ammattitutkinnon suorittajan kuului myös tehdä töitä koulun hoitolassa n. 500 tuntia. Ja näistä 500:sta tunnista minua ohjasi tämän ko.tutkinnon suorittanut henkilö n. 72 tuntia. Eli suoritin n. reilu 400 tuntia kosmetoli-ohjaajan valvovan silmän alla. Miten opiskelija voi saada oikeanlaista opetusta ja ohjausta jos häntä ohjaava/opettava henkilö ei ole edes suorittanut ko. tutkintoa?


      • aleven kirjoitti:

        Koulun hoitolassa työskentelyä valvoo ohjaaja, joka useimmiten saattaa olla hoitamassa muita asioita koulun muissa tiloissa. Eli siis jos työharjoittelijalla olisi jotain kysyttävää tai kaipaisi ohjausta se ei ole itsestään selvyys, että hän sitä saa, vaikka sehän ohjatussa työharjoittelussa pitäisi nimenomaan olla ideana. Suoritin TYA:lla myös osittain päällekäin kosmetologinkoulutuksen kanssa jalkojenhoidon ammattitutkinnon, jonka koutuksen taso vastaa täysin ellei jopa huonommin koulun kosmetologin koulutusta. Jalkojenhoidon ammattitutkinnon suorittajan kuului myös tehdä töitä koulun hoitolassa n. 500 tuntia. Ja näistä 500:sta tunnista minua ohjasi tämän ko.tutkinnon suorittanut henkilö n. 72 tuntia. Eli suoritin n. reilu 400 tuntia kosmetoli-ohjaajan valvovan silmän alla. Miten opiskelija voi saada oikeanlaista opetusta ja ohjausta jos häntä ohjaava/opettava henkilö ei ole edes suorittanut ko. tutkintoa?

        Nämä epäkohdat, jotka edellä listasin ovat siis vain jäävuoren huippu. Lisää riittää niin paljon vain kun käsi jaksaa kirjoittaa. Yritin rehellisyyden ja tasapuolisuuden vuoksi myös miettiä positiivisia ja hyviä puolia TYA-oppilaitoksesta. En keksinyt erityismainintaa ansaitsevia.
        Kerroin nyt omasta kokemuksestani ja uskon sekä tiedän lukuisien muiden koulusta valmistuneiden tai siellä nyt opiskelevien allekirjoittavan nämä tosiasiat. Vaikka puhuin kosmetologin koulutuksesta en usko parturikampaajakouluksen olevan yhtään sen parempitasoinen.
        Tekstistä tuskin jäi epäselväksi kannattaako tähän kouluun hakea.
        Itse kadun, etten ottanut koulusta enemmän selvää ennen opiskelupaikan vastaanottamista. Minulla oli jonkinlainen harhakäsitys TYA:n koulutustasosta ja luulin että yksityinen oppilaitos olisi parempi vaihtoehto julkiselle.
        Toivon, että tämän luettuanne totuus on vihdoin julki ja näitä harhakäsityksiä ei enää syntyisi.


    • xco

      Kaverini opiskeli TYA:ssa kampaajaksi.. tuntuu kyllä nyt vähän että nimimerkillä aleven hiaman liioittelee asioita. Kaverini mielestä opetus on hyvää ja hän sai rahoilleen vastinetta! Ilman muute itsekkin menisin mielummin yksityiseen kun ammattikouluun, yksityisellä opiskelu on nopeaa mutta pääsee työelämään nopeammin käsiksi! Ammattikouluissa kaiken lisäksi kaikkia alan hommia ei edes kerkiä yhden päivän aikana välttämättä tekeemään kun samana päivänä voi olla muita aineita kuten liikuntaa ,matematiikkaa yms.. yksityisellä opiskelu on vain omaa alaa. Pari kertaa olen koululla käynyt kun itsekkin harktisin sinne aikoinaaan hakevani opiskelemaan, minusta tilat olivat suht siistit ja henkilökunta mukavaa! Tuntuu,että netissä muutenkin aina liioitellaan asioita, kaverini puolesta pystyn ainakin suosittelemaan yksityistä koulua ennemmin kuin ammatillista, kyseinen kaverini pääsi heti valmistuttua alan hommiin töihin. Kannattaa ottaa asioista selvää ja käydä kouluilla tutustumassa, netissä ihmiset puhuvat mitä haluavat :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2723
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2070
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1817
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1696
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 95
      1625
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe