luupiikki kantapäässä???

kivulias

Oman diagnoosini mukaan vas. jalan kantapäässä on luupiikki, eli kannan reuna kipeytyy kävellessä. Liikkeelle lähtö pistää huokailemaan kivusta ja liikkaamaan.Onko kenelläkään kotikonsteja vaivan parantamiseen? Särkylääkettä en haluaisi jatkuvasti käyttää.

7

1673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • timo m

Tuo vaiva ei ole varmaan tullut itsestään. Tuliko jonkin raskaamman suorituksen jälkeen (juoksulenkki tms)?

Kokeileppas hiukan voimistelua: makaa selälläsi, nosta kipeä jalka koukkuun (pidä käsillä kiinni reiden takaa) siten että sääriluu on vaakatasossa. Sitten pyöritä nilkkaa ulospäin 20 kertaa ja sisäänpäin saman verran. Ja sen jälkeen ojenna ja koukista nilkkaa ainakin 10 x. Toista myös toisella jalalla.

Sitten voit kokeilla vanhan ajan vaihtokylpyä: Laita toiseen pesuvatiin oikein kylmää vettä ja toiseen vatiin niin lämmintä kuin jalkasi sietää. Upota kipeä jalka lämpimään veteen noin 10 sekunniksi, sitten kylmään samaksi ajaksi ja jatka näin jonkin aikaa! Tee mieluusti vaikka kahdesti päivässä ja monena päivänä peräkkäin. Veteen voi lisätä myös suolaa, jolloin saat ainakin hyvän jalkakylvyn.

Vaikka oire on nimenomaan kantapään alueella, sen aiheuttaja voi olla muualla ja johtua jalan nivelten asennoista. Pelkästään lantion asennon muuttaminen (esim pakaroita jännittämällä) muuttaa mm. lonkkien asentoa ja tämä muuttaa polvien asentoa, mikä muuttaa nilkkojen asentoa, mikä vaikuttaa jalkaterien asentoon. :-)

Jos siis oireen hoito ei ala tuottamaan tulosta, kannattaisi varmaan hakea apua kodin seinien ulkopuolelta!

Omaan kantapään (huom, ei "luupiikki", vaan akillesjänne) kipuun auttoi ekalla kerralla kortisonipiikki, mutta toisen kantapään vastaavaan vaivaan se ei auttanut lainkaan. Vaiva helpotti, kun teippasin jalkaa kolmen vuoden ajan(!!!). Sittemmin urheilun vähentämisen myötä vaiva katosi eikä ole tullut takaisin.

• llllppppp

itsellä on auttanut venyttelyt esim. kynnyksellä tai rappusella päkiöiden varassa kantapäätä/akillesjännettä venyttäen, tulehduskipulääkekuurit,kantapäiden alle kenkiin silikoni tms. pehmusteet esim. instrusta, sisällä ei sukkasillaan oloa vaan kengissä joissa pieni korko, yölastoista saatu hyviä kokemuksia myös, rasituksen välttäminen ja aikakin tekee tehtävänsä. netistä löytyy ohjeita esim. googlettamalla: plantaari faskiitti

• plantaarifaskiitti
        llllppppp kirjoitti:

itsellä on auttanut venyttelyt esim. kynnyksellä tai rappusella päkiöiden varassa kantapäätä/akillesjännettä venyttäen, tulehduskipulääkekuurit,kantapäiden alle kenkiin silikoni tms. pehmusteet esim. instrusta, sisällä ei sukkasillaan oloa vaan kengissä joissa pieni korko, yölastoista saatu hyviä kokemuksia myös, rasituksen välttäminen ja aikakin tekee tehtävänsä. netistä löytyy ohjeita esim. googlettamalla: plantaari faskiitti

plantar fasciitis ja akillesjänteen kiputilat
        http://www.turuntukikohta.fi/plantaarif.html
        Ihan käypäsiä neuvoja. Venytys, yölasta, silicon kantakuppi.

• Golfpallo

Minä hoidin niin että istuin tuolilla ja pyörittelin kovaa palloa jalkapohjan alla ja venyttelin kireää lihasta siellä.Myös pohjelihaksen venyttely auttaa.Siellä jalkapohjassa ei ole oikeasti mitään luupiikkiä vaan kiinnityslihasten tulehdustila.Hyvää jatkoa!

• Spon
        Golfpallo kirjoitti:

Minä hoidin niin että istuin tuolilla ja pyörittelin kovaa palloa jalkapohjan alla ja venyttelin kireää lihasta siellä.Myös pohjelihaksen venyttely auttaa.Siellä jalkapohjassa ei ole oikeasti mitään luupiikkiä vaan kiinnityslihasten tulehdustila.Hyvää jatkoa!

Pitkäaikainen tukehdus voi aiheuttaa ns "luupiikin", minulla sellainen spon löytyi röntgenkuvassa. Avuksi voi ottaa myös "sukan", joka ylettyy polveen asti ja sillä hieman nostetaan varpaita ylöspäin remmin avulla. Se maksaa kyllä muutaman kympin, mutta on yölastaa miellyttävämpi.

• aloittaja

kaikille vinkeistä. Vaiva alkaa hellittää, ihan saaduilla kotikonsteilla.

• jalka irti

Olen kärsinyt plantaari faskiitista jo 10 kk. Jalka on kuvattu röntgenissä ja selvä luupiikki havaittu. Hoidoksi venytyksiä, korkokengät, silikoonipohjalliset kantapään alle kenkiin, kylmähoitoa ja tulehduskipu lääkkeet. Ei auttanut, joten 2 kk kuluttua kortisoonipistos. Auttoi 3 kk ajaksi kunnes taas alkoi kipu. 2 krt lisää kortisoonia, ei mitän apua tällä kertaa. Enempää ei voinut antaa.
        Kävin itse vuokraamassa yölastan jota olen nyt pitänyt 2 viikkoa. Ei ole ainakaan vielä helpottanut. Meinaan vielä jatkaa 4-6 viikkoa yölastan pitämistä ja muita hoitoja. Sit jos ei auta niin pitänee vaatia erikoislääkärille aikaa ja fysioterapiaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      145
      2416
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      175
      1671
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      91
      1566
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      68
      1518
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      904
    6. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      841
    7. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      805
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      57
      792
    9. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      59
      776
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      735
    Aihe