Onko kukaan perehtynyt tähän. Suomessa ilmeisesti uusi juttu. Onko mitään tutkimuksia toimivuudesta?
Dialektinen käyttäytymisterapia?
10
5005
Vastaukset
-
Anna Kåver & Åsa Nilsonne: Dialektinen käyttäytymisterapia
http://www.edita.fi/publishing/uutuustuotteet/2004/20040217090234.html
Terapian tehokkuudesta tai toimivuudesta en tiedä, ilmeisesti Tampere on Suomessa (ainoa?) paikka jossa kyseistä terapiaa on saatavissa.
Kirjasta en itse pitänyt; terapeuteilla ylimielinen asenne, potilaista mm. puhuttiin kuin ääliöistä.- trisse
En saanut sen perusteella tolkkua koko jutusta mutta tämä teksti http://www.sosiaalisairaala.fi/koulutusmateriaalia/Linehan_taitojen_harjoittelu_manuaali.pdf vakuutti minut niin että pyysin tulostuttamaan sen itselleni. En ole kyllä saanut käytyä läpi noita monisteita vielä...
- _Viima_
Kooklettamalla löytyy paljonkin tietoa MBCT:sta.
Teille, kun olette fiksuja ja osaatte vieraita kieliä, suosittelen seuraavia oppaita:
Mindfulness-based Cognitive Therapy for Depression: a new approach to preventing relapse
(Authors: Zindel V. Segal, J. Mark G. Williams, John D. Teasdale)
Full Catastrophe Living
(Author: Jon Kabat-Zinn)
Jälkimmäinen on saatavissa myös suomenkielisenä.
Lukaisin Kabat-Zinnin: "Täyttä elämää - Kehon ja mielen yhteistyö stressin, kivun ja sairauksien hoidossa". Oli mielestäni hyvä, mutta vaatii palailua tekstiin useammankin kerran, jotta saa jotain irti asiasta. - epävakaa
_Viima_ kirjoitti:
Kooklettamalla löytyy paljonkin tietoa MBCT:sta.
Teille, kun olette fiksuja ja osaatte vieraita kieliä, suosittelen seuraavia oppaita:
Mindfulness-based Cognitive Therapy for Depression: a new approach to preventing relapse
(Authors: Zindel V. Segal, J. Mark G. Williams, John D. Teasdale)
Full Catastrophe Living
(Author: Jon Kabat-Zinn)
Jälkimmäinen on saatavissa myös suomenkielisenä.
Lukaisin Kabat-Zinnin: "Täyttä elämää - Kehon ja mielen yhteistyö stressin, kivun ja sairauksien hoidossa". Oli mielestäni hyvä, mutta vaatii palailua tekstiin useammankin kerran, jotta saa jotain irti asiasta.Itse olen OULUssa osallistumassa kyseiseen terapiamuotoon. Toivottavasti siitä on apua. Minulle ollaan diagnosoimassa persoonallisuushäiriötä: Epävakaa persoonallisuus.
- psykiatri
epävakaa kirjoitti:
Itse olen OULUssa osallistumassa kyseiseen terapiamuotoon. Toivottavasti siitä on apua. Minulle ollaan diagnosoimassa persoonallisuushäiriötä: Epävakaa persoonallisuus.
Ainoastaan oikea lääkitys auttaa
psykiatri kirjoitti:
Hmm..totta! Ja ei totta. Kuka määrittelee "oikean" lääkityksen? Joskus se voi olla burana, joskus läheisen halaus.. :)
psykiatri kirjoitti:
Ei todellakkaan pidä paikkaansa, lääkkeet auttavat lievittämään oireita, esim. ahdistuneiduutta ja masennusta, mutta sairautta ne eivät paranna. Ainoa "lääke" tähän tautiin on terapia. Itsellä on takana neljä vuotta dialektista käyttäytymistarepiaa ja apua on tullut, siinä määrin, että terapian viimeinen käynti on kahden viikon päästä. En voi kyllin kiittää terapeuttiani, vaikka toki tiedän, että sen työn olen tehnyt minä itse. Tsemppiä teille kaikille rajatilan kanssa kamppaileville!
Jaa-has, että lääkkeet ainoa mikä toimii??? Epävakaaseen persoonallisuushäiriöön kun ei sattumoisin ole tietääkseni olemassa mitään spesifejä lääkkeitä, oireisiin (mm. ahdistus, paniikkihäiriö, unettomuus jne.) tai häiriöön monesti liittyviin muihin psyykkisiin ongelmiin tai sairauksiin (itselläni esim. kaksisuuntainen mielialahäiriö) tosin käytetään yleisestikin erilaisia lääkityksiä, mutta itse persoonallisuushäiriöön ne eivät ole. Dialektinen käyttäytymisterapia on luonteeltaan nimensä mukaisesti käyttäytymisterapiaa eli tarkoituksena oppia vaihtoehtoja invalidoivan lapsuusympäristön vaikutuksesta "väärin" opittuihin reagointimalleihin tunteisiin. Itselläni vain hyvää sanottavaa ja olen pahoillani jos jonkun kohdalle on sattunut terapeutteja joiden kanssa ei ole kokenut yhteistyön sujuvan. Kuten meitä asiakkaitakin niin myös heitä on erilaisia, ja luonnollisesti kun kyseessä on parivuotinen projekti niin on äärimmäisen tärkeää että synkkaa yhteen. Ja suun avaaminen siinä vaiheessa kun huomaa ettei näin ole, on ensisijaista. Sellaisen takia ei todellakaan kannata heittää kaikkea helvettiin, varsinkin jos on todella sellaisia ongelmia joihin haluaa ratkaisun tai edes yrittää löytää sellaisen. Tietenkin jos kipu tai tuska sitten tuntuu niiin fantastiselta ettei se haittaa unelmien toteuttamista vaan jotenkin vie niitä kohti niin sitten...
Eli rohkeasti ja uteliaasti, avoimin mielin mieluummin, tässä hommassa pitää kyllä nöyrtyä jossain vaiheessa ja huomata/todeta että ehkä minä sittenkään en ole täydellinen... vielä.
Ja muutenkin terapia on kyllä sen luontoinen että olisi aika aiheellinen osa elämää nuorella iällä kaikille joilla ollut ns. "vaikea lapsuus". Sen verran arvokasta yleisivistävää tietoa ja taitoa siellä käydään läpi.
Ja niin, tämähän nyt vain on minun mielipiteeni, mutta: mene, kokeile!!- 2suuntainen epävakaa
Kärsin itse oheisista diagnooseista. Olen muuttamassa Rovaniemeltä Ouluu kesän aikana. Roissa minulla on ollut hyvä kognitiivisen terapian VET terapeuttti. Minulle on suositeltu MBCT- tai dialektista käyttäytymisterapiaa. Löytyykö Oulusta ed. erikoistuneita terapeutteja. Mielellään Kelan hyväksymiä?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1471217
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636- 54557
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462