Dialektinen käyttäytymisterapia?

trisse

Onko kukaan perehtynyt tähän. Suomessa ilmeisesti uusi juttu. Onko mitään tutkimuksia toimivuudesta?

10

5005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -
      Anna Kåver & Åsa Nilsonne: Dialektinen käyttäytymisterapia

http://www.edita.fi/publishing/uutuustuotteet/2004/20040217090234.html

Terapian tehokkuudesta tai toimivuudesta en tiedä, ilmeisesti Tampere on Suomessa (ainoa?) paikka jossa kyseistä terapiaa on saatavissa.

Kirjasta en itse pitänyt; terapeuteilla ylimielinen asenne, potilaista mm. puhuttiin kuin ääliöistä.

• trisse
      • _Viima_

Kooklettamalla löytyy paljonkin tietoa MBCT:sta.

Teille, kun olette fiksuja ja osaatte vieraita kieliä, suosittelen seuraavia oppaita:

Mindfulness-based Cognitive Therapy for Depression: a new approach to preventing relapse
        (Authors: Zindel V. Segal, J. Mark G. Williams, John D. Teasdale)

Full Catastrophe Living
        (Author: Jon Kabat-Zinn)

Jälkimmäinen on saatavissa myös suomenkielisenä.
        Lukaisin Kabat-Zinnin: "Täyttä elämää - Kehon ja mielen yhteistyö stressin, kivun ja sairauksien hoidossa". Oli mielestäni hyvä, mutta vaatii palailua tekstiin useammankin kerran, jotta saa jotain irti asiasta.

• epävakaa
        _Viima_ kirjoitti:

Kooklettamalla löytyy paljonkin tietoa MBCT:sta.

Teille, kun olette fiksuja ja osaatte vieraita kieliä, suosittelen seuraavia oppaita:

Mindfulness-based Cognitive Therapy for Depression: a new approach to preventing relapse
        (Authors: Zindel V. Segal, J. Mark G. Williams, John D. Teasdale)

Full Catastrophe Living
        (Author: Jon Kabat-Zinn)

Jälkimmäinen on saatavissa myös suomenkielisenä.
        Lukaisin Kabat-Zinnin: "Täyttä elämää - Kehon ja mielen yhteistyö stressin, kivun ja sairauksien hoidossa". Oli mielestäni hyvä, mutta vaatii palailua tekstiin useammankin kerran, jotta saa jotain irti asiasta.

Itse olen OULUssa osallistumassa kyseiseen terapiamuotoon. Toivottavasti siitä on apua. Minulle ollaan diagnosoimassa persoonallisuushäiriötä: Epävakaa persoonallisuus.

• psykiatri
        epävakaa kirjoitti:

Itse olen OULUssa osallistumassa kyseiseen terapiamuotoon. Toivottavasti siitä on apua. Minulle ollaan diagnosoimassa persoonallisuushäiriötä: Epävakaa persoonallisuus.

Ainoastaan oikea lääkitys auttaa

• psykiatri kirjoitti:

Hmm..totta! Ja ei totta. Kuka määrittelee "oikean" lääkityksen? Joskus se voi olla burana, joskus läheisen halaus.. :)

• psykiatri kirjoitti:

Ei todellakkaan pidä paikkaansa, lääkkeet auttavat lievittämään oireita, esim. ahdistuneiduutta ja masennusta, mutta sairautta ne eivät paranna. Ainoa "lääke" tähän tautiin on terapia. Itsellä on takana neljä vuotta dialektista käyttäytymistarepiaa ja apua on tullut, siinä määrin, että terapian viimeinen käynti on kahden viikon päästä. En voi kyllin kiittää terapeuttiani, vaikka toki tiedän, että sen työn olen tehnyt minä itse. Tsemppiä teille kaikille rajatilan kanssa kamppaileville!

• Jaa-has, että lääkkeet ainoa mikä toimii??? Epävakaaseen persoonallisuushäiriöön kun ei sattumoisin ole tietääkseni olemassa mitään spesifejä lääkkeitä, oireisiin (mm. ahdistus, paniikkihäiriö, unettomuus jne.) tai häiriöön monesti liittyviin muihin psyykkisiin ongelmiin tai sairauksiin (itselläni esim. kaksisuuntainen mielialahäiriö) tosin käytetään yleisestikin erilaisia lääkityksiä, mutta itse persoonallisuushäiriöön ne eivät ole. Dialektinen käyttäytymisterapia on luonteeltaan nimensä mukaisesti käyttäytymisterapiaa eli tarkoituksena oppia vaihtoehtoja invalidoivan lapsuusympäristön vaikutuksesta "väärin" opittuihin reagointimalleihin tunteisiin. Itselläni vain hyvää sanottavaa ja olen pahoillani jos jonkun kohdalle on sattunut terapeutteja joiden kanssa ei ole kokenut yhteistyön sujuvan. Kuten meitä asiakkaitakin niin myös heitä on erilaisia, ja luonnollisesti kun kyseessä on parivuotinen projekti niin on äärimmäisen tärkeää että synkkaa yhteen. Ja suun avaaminen siinä vaiheessa kun huomaa ettei näin ole, on ensisijaista. Sellaisen takia ei todellakaan kannata heittää kaikkea helvettiin, varsinkin jos on todella sellaisia ongelmia joihin haluaa ratkaisun tai edes yrittää löytää sellaisen. Tietenkin jos kipu tai tuska sitten tuntuu niiin fantastiselta ettei se haittaa unelmien toteuttamista vaan jotenkin vie niitä kohti niin sitten...
      Eli rohkeasti ja uteliaasti, avoimin mielin mieluummin, tässä hommassa pitää kyllä nöyrtyä jossain vaiheessa ja huomata/todeta että ehkä minä sittenkään en ole täydellinen... vielä.
      Ja muutenkin terapia on kyllä sen luontoinen että olisi aika aiheellinen osa elämää nuorella iällä kaikille joilla ollut ns. "vaikea lapsuus". Sen verran arvokasta yleisivistävää tietoa ja taitoa siellä käydään läpi.
      Ja niin, tämähän nyt vain on minun mielipiteeni, mutta: mene, kokeile!!

• löytyy ainakin espoosta myös tällä hetkellä.

• 2suuntainen epävakaa

Kärsin itse oheisista diagnooseista. Olen muuttamassa Rovaniemeltä Ouluu kesän aikana. Roissa minulla on ollut hyvä kognitiivisen terapian VET terapeuttti. Minulle on suositeltu MBCT- tai dialektista käyttäytymisterapiaa. Löytyykö Oulusta ed. erikoistuneita terapeutteja. Mielellään Kelan hyväksymiä?

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe