Taustatiedot:
- olen äärimmäisen ujo ihminen
- saan kohta varmaan diagnoosin Aspergerin syndroomastakin (lievä autismi)
Ongelmani on ujous ja Aspergeriin viittaavat oireet.
Tuntuu, etten koskaan voi saada mitään työtä, koska kaikkialla arvostetaan vain sosiaalisuutta ja kukaan ei halua palkata tällaista lievästi autistista ja ujoa ihmistä tekemään työtä.
Minä voin tehdä ihmisten kanssa työtä, mutta en juttele heille mitään. En ole mikään ihmisvihaaja. Minä olen suurtalouskokki ja olen ajatellut käydä siivouskurssinkin. Tykkään keittiötöistä, mutta en halua tarjoilijan tehtäviin tai kassalle.
Työharjoitteluissa minua on kehuttu ahkeraksi ja hyväksi työntekijäksi. Ujoudesta saa silti aina kuulla.
Olen ollut jopa päiväkodissa työkkärin kautta harjoittelijana 8 kk. Lasten kanssa työskentelyä rakastin (lastentarhanope oli pitkään haaveammattini), mutta jännitin aikuisia ja siksi en ole sen alan kouluun hakenut. Haaveisiini kuului myös luokanopettajan työ, mutta sekin on varmaan liian sosiaalista minulle, vaikka rakastankin lapsia ja kaikkia ala-asteen oppikirjoja ja aineita.
En ole koskaan elämässäni ollut oikeissa töissä. Vain koulun harjoitteluissa ja sitä ennen työkkärin harjoittelijana. Pelkään, että tulevaisuuteni on tehdä pelkkää harjoittelijan tukitöitä Kelan/työkkärin parin kympin päiväpalkalla.
Tuntuu vain, että mitään työtä ei saa ujona ja hiljaisena. Kaikkialla arvostetaan vain sosiaalisuutta.
Seuraavat alat kiinnostavat minua:
- tämä keittiöala
- siivoaminen
- arkeologia ja historia
- maantieto
- sääilmiöt
- puutarha
- leipuri
- biologia
- käsillä tekeminen (taiteet yms.)
- veturinkuljettaja
- uskonnot
- kirjoittaminen
- luonto
- tähtitiede
- luonnontieteet muutenkin
- musiikki
- kirjat
Minua kiinnostaisi opiskella lisääkin, mutta en tiedä, mihin töihin ujo ja tällainen kelpaa. Osaan tehdä työtä, mutta vaikea on saada työtä, kun ei ole sosiaalinen, avoin, rohkea, puhelias, ulospäinsuuntautunut jne.
Mitä töitä ujo voi saada?
5
1433
Vastaukset
- ajatusta,,
Jos sinua kiinnostavat arkeologia/historia ja toisaalta biologia/maantieto niin ja haluaisit vielä opiskella lisää niin minusta valintasi on täysin selvä: hakeudu yliopistoon opiskelemaan jotain näistä aloista, ja sitten jäät sinne töihin tutkijaksi tai vastaavaksi. Yliopistomaailmassa suorastaan VAADITAAN että työntekijä ei ole sosiaalinen, vaan mitä lähempänä sosiaaliset kyvyt ja halut ovat nollaa niin sen parempi. Eikä tämä ole mikään vitsi!!
Tämä nyt on vain yksi idea..- jukupetteri
Valitettavasti käsityksesi on hieman vanhentunut. Nykyään tutkijan pitää hankkia itselleen rahoitusta ulkopuolisista lähteistä. Rahoitukset annetaan mieluiten yhteishankkeille/-projekteille, joissa on mukana eri toimijoita, myös yritysmaailmasta. Myös hankkeen kuluessa täytyy pitää yhteyttä yhteistyökumppaneihin, on johtoryhmiä yms. kokouksia jne. Eli tutkijakaan ei voi enää sulkeutua omaan kammioonsa eroon muusta maailmasta. Ainut mahdollisuus olisi kuulua johonkin isompaan tutkimusryhmään, jossa joku muu hoitaa sosiaaliset kontaktit.
- Dysfaatikko
Olen miettinyt asiaa, että miten Aspergersyndroomaiset, autistiset, dysfaattiset tai mielenterveydellisesti ongelmaiset ihmiset saavat töitä. Se on ongelmaista, koska erilaisuutta ei yhteiskunnassa hyväksytä. Se on todellakin sääli. Diagnoosin kuultuaan työnantaja katsoo kieroon, koska ei itse tiedä mistä on kysymys.
Useimmat erikoisemmat ihmiset ovat jopa lahjakkaampia ja kärsivällisempiäkin tietyllä alalla kuin niinsanotut "normaalit" ihmiset. Vaikka taitoja olisi vaikka kuinka, neurologisesta sairaudesta kuultuaan työnantaja ei päästä töihin missään tapauksessa. Miksi näin? minusta se on vakavaa syrjintää!
Niillä, joilla on synnynnäinen neurologinen sairaus, ei itse voi asialle mitään! joten haluaisin, että ihmiset jotka eivät ymmärrä asiasta, voisivat lukea psykologiaa ja neurologiaa jotta tuntisivat edes hiukan erilaisten ihmisten maailmaa ennenkuin tekevät omia päätelmiään.
Tiedättekö, miltä tuntuu syrjintä? se tuntuu todella pahalta! itsetunto on nollassa, kun ei ole kannustavaa ilmapiiriä. Onko meidät hylätty? - en minäkään pidä niistä
Olen itse vähän samanlainen. Viihdyn parhaiten yksin kirjoittelemassa, lukemassa tai autotallissa rakentamassa jotakin. En pidä ihmismassoista, messuista enkä teeskennellystä iloisuudesta. Kerran päätin mennä asiakaspalvelutehtäviin, ajattelin varmaan tottuvani niin ihmisiin.
Ei siitä mitään tullut, mutta on niissä hommissa tullut oltua. Ajattelen aamuisin vaan olevani hauska seuramies muille ja tavallaan teeskentelen työpäivän ajan kivaa heppua. Suurin osa ajasta meneekin ihan hyvin ja saan vielä usein kiitostakin seurallisuudestani. Hoh hoijaa! Tietäisivätpä vaan mitä oikeasti ajattelen.
Nyky-yhteiskunnassa ihmisiä ei voi enää paeta. Sekaan vaan. - rautaseppo
Minua vähän ahdistaa tämä Asperger, kun sitä käytetään näköjään aika paljon helppona/heppoisena selityksenä ei-niin-räiskyvän-sosiaaliselle persoonallisuudelle. Mulla on yksi perheenjäsen, joka yrittää tuputtaa mulle sitä diagnoosia, että se muka selittäisi työllistymisvaikeudet ja muut huolet. Suututtaa, kun kaikki ongelmat pitää yksilöllistää tuolla tavalla, kun kyllähän työllistymisen vaikeuksiin on monia rakenteellisia/yhteiskunnallisiakin selityksiä; ei niitä syitä tarvitse aivoista kaivaa.
Suomalaiseenkin kulttuuriin on tullut kuin hiipien tämä suuren maailman pintasosiaalisuuden normi, että pitää osata ylläpitää kevyttä merkityksetöntä rupattelua seuran vuoksi, jne. Erilaisuudesta pätkähtää psykiatrinen leima alta aikayksikön. Todella suututtava tilanne!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882108Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801316
- 241784
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337502