Älä perusta enää yritystä, koska et millään ehdi saada sitä tuottamaan! Vain perinnerakentaminen, energiatekniikka ja uuniem muuraus vetävät tulevaisuudessa varmasti!
Olette varmasi huomanneet lehdissä päivä päivältä enemmän mainintoja öljyn hinnan noususta ja uusista hintaennätyksistä. Yleensä artikkeleissa keskitytään vain asian päivittelemiseen ja spekulaatioon siitä, milloin hinta taas laskee. Kukaan ei näytä uskaltavan sanoa totuutta: Öljyä on näistä päivistä eteenpäin joka päivä vähemmän ja vähemmän koko ihmiskunnalle jaettavaksi. Peak oil on käsillä. Jokainen tällä hetkellä kulutettu öljylitra on kirjaimellisesti pois lapsiltamme! (sanan öljylitra voi korvata myös sanoilla maakaasu, muovipullo, polyesterpaita jne.)Lastemme tulevaisuus on hyvin toisenlainen, kuin se mihin olemme heitä kuvitelleet kasvattavamme.
Seuraavien 25 vuoden kuluessa maapallon väestömäärä putoaa väistämättä alle puoleen –jopa viides osaan nykyisestä. Viimevuosisadan väestönkasvu on mahdollistunut öljy ja maakaasupohjaisen talouden ansiosta. Viljely on tehostunut öljykäyttöisten koneiden avulla, valtaosa lannoitteista tehdään maakaasusta ja ruokaa on pystytty kuljettamaan pitkiä matkoja. Tulevaisuudessa talvinen tomaatti on harvinainen ylellisyystuote, jota näkevät vain tropiikissa asuvat ja superrikkaat pohjoisempana asuvat ihmiset. Me keskiverto suomalaiset joudumme palaamaan ruokatottumuksissamme sata vuotta taaksepäin. Ongelmana on vain se, että meitä on paljon, paljon enemmän kuin silloin. Maaperämme ei tuota riittävästi koko väestömme elättämiseen. Nälänhädät palaavat meillekin!
Nyt moni lukija varmaan jo esittää ratkaisuiksi vetyä, biodiiseliä, ydinvoimaa tai muita tiedotusvälineissä vilauteltuja ratkaisuja. Valitettavasti mikään näistä vaihtoehdoista ei tarkemmin tutkittuna riitä. Ne tarjoavat lähinnä siirtymävaiheen tekohengitystä. Olemme nimittäin pahasti myöhässä uuden infrastruktuurin rakentamisessa. Tällä hetkellä meillä ei ole näköpiirissä sellaisia teknisiä ratkaisuja, joilla nykyisen kaltainen energiankulutus olisi mahdollista.
Opettakaa lapsillenne mahdollisimman paljon käytännön taitoja. Parhaita opettajia olisivat isovanhemmat, joilla saattaa olla kokemusta puulla lämmittämisestä, vaatteiden korjaamisesta ja työkalujen tekemisestä. Ilman näitä taitoja lastenne tulevaisuus on varsin lyhyt. Hengissä tulevat selviämään parhaiten ne, joiden taitoja muut tarvitsevat.
Lisää aiheesta:
mm.Bushin energia neuvonantaja:
http://www.youtube.com/watch?v=4nyMZ2jIcmQ
Lyhennelmä aiheesta suomeksi:
http://debatoija.blogspot.com/2007/07/peak-oil-peak-foo d-peak-world.html
Helsingin sanomien keskustelu:
http://www.hs.fi/keskustelu/message.jspa?messageID=1767 929
Älä perusta enää yritystä!
22
1596
Vastaukset
- pian niskaamme
Jo muinaiset gallialaiset pelkäsivät, että taivas putoaa niskaamme, mutta neuvokas Asterix taisi estää sen.
Ja Elvis elää..- Peak oil
Älkää sitten valittako ettei teille olla asiasta kerrottu!
Hesarin artikkeli muutaman päivän takaa:
http://www.hs.fi/artikkeli/Todisteet öljyntuotannon hiipumisesta lisääntyvät/HS20080214SI1MA0165t
tulevaisuudessa.
- kauhisteltiin
hiilen loppumista maailmasta ja epäiltiin tulevaisuutta.
Onneksi öljy pelasti tilanteen silloin ja euroopan monarkit saivat sotansa, jota Aatu (oli ihan "öljyfriikki", hävisi itärintaman öljyfobiansa takia) jatkoi ja USA on pitänyt yllä.
Seuraava tekninen kehitys-sykli tulee ehkä vedyn ja polttokennon muodossa.
Aina kannattaa yrittää, jos on ideaa, ahkeruutta, uskoa tai rahaa ... tai edes jotakin niistä.
Ihmisen pitää olla innovatiivinen ja uskoa tulevaisuuteen ! - ja vaihtotalous
kauhisteltiin kirjoitti:
hiilen loppumista maailmasta ja epäiltiin tulevaisuutta.
Onneksi öljy pelasti tilanteen silloin ja euroopan monarkit saivat sotansa, jota Aatu (oli ihan "öljyfriikki", hävisi itärintaman öljyfobiansa takia) jatkoi ja USA on pitänyt yllä.
Seuraava tekninen kehitys-sykli tulee ehkä vedyn ja polttokennon muodossa.
Aina kannattaa yrittää, jos on ideaa, ahkeruutta, uskoa tai rahaa ... tai edes jotakin niistä.
Ihmisen pitää olla innovatiivinen ja uskoa tulevaisuuteen !valmius ovat tietenkin aina kovaa pärjäämisvaluuttaa. Vaikka ei olisi muusta kysymys, kuin korkeista työn teettämiskuluista, että siinä on kirjoituksen aloittaja ihan oikeassa.
- Martti H
kauhisteltiin kirjoitti:
hiilen loppumista maailmasta ja epäiltiin tulevaisuutta.
Onneksi öljy pelasti tilanteen silloin ja euroopan monarkit saivat sotansa, jota Aatu (oli ihan "öljyfriikki", hävisi itärintaman öljyfobiansa takia) jatkoi ja USA on pitänyt yllä.
Seuraava tekninen kehitys-sykli tulee ehkä vedyn ja polttokennon muodossa.
Aina kannattaa yrittää, jos on ideaa, ahkeruutta, uskoa tai rahaa ... tai edes jotakin niistä.
Ihmisen pitää olla innovatiivinen ja uskoa tulevaisuuteen !Vetypohjainen talous on todettu liian hankalaksi toteuttaa ja suunnitelmat ovat suurimmaksi osaksi jäissä. Esimerkiksi nykyistä automäärää ei voida muuttaa vetyvalmiuteen. Palladium ei yksinkertaisesti siihen riitä!
- tehdään jatkuvasti
Olet vaan niin typerä että hetken mielijohteesta kirjottelet mitä sattuu, ota asioista selvää ennenkun kirjotat.
- alkuperäinen kirjoittaja
Kirjoitin jutun juuri sen vuoksi että olen ottanut asioista selvää. Kehitystyötä toki tehdään, mutta tulokset ovat näpertelyä! Yksikään ehdotetuista ratkaisumalleista ei skaalaudu ylöspäin riittävästi, jotta energiasta ei tulisi puutetta.
Tutustu itse asioihin paremmin ja ota taskulaskin kouraan! - saldkfjaslkdjf
alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
Kirjoitin jutun juuri sen vuoksi että olen ottanut asioista selvää. Kehitystyötä toki tehdään, mutta tulokset ovat näpertelyä! Yksikään ehdotetuista ratkaisumalleista ei skaalaudu ylöspäin riittävästi, jotta energiasta ei tulisi puutetta.
Tutustu itse asioihin paremmin ja ota taskulaskin kouraan!Valitettavasti alkuperäinen kirjoittaja on pääosin oikeassa...
Energiaa riittää vielä toistaiseksi oikein hyvin... Valitettavasti Kiina ja Intia tulevat löytämään itsensä tilanteesta jossa yksityiset ovat investoineet maahan valtavasti autoja ja sitten yhtä'äkkiä niihin ei olekkaan saatavilla polttoainetta...
Bensiinin saatavuudelle tulee hyvin nopea loppu. ennustan, että kun huomataan, että bensavarat ovat ehtymässä. moom periaatteessa se loppuu siinä samassa...
Valtiot hamstraavat polttoaineita armeijoitaan varten ja vievät viimeiset rippeet... Sillä valta on sillä joka pystyy pitämään sotavoimat tehokkaimmin liikenteessä...
Se, että milloin tuo loppu koittaa on vähän kysymysmerkki... Meneekö siihen 5 vuotta... kymmenen... 30 vai 70 vuotta...
Itse epäilen, että 25 vuoden päästä ei enää perusbensakoneilla ajella...
ja 25 vuotta on yllättävän lyhyt aika... Kohta huomataan, että on syntyy jonkinlainen kuilu tämän päivän auton ja huomisen kulkuneuvon välille...
Mutta toisaalta kriisi luo uusia bisnesmuotoja... Luonnonkuidut palaavat kunniaan ja kierrätys on hypeä...
Luultavasti talouteen tulee säröjä ja epävarmuus poliittisesti lisääntyy... Energiaan ja puhtaaseen veteen liittyvät sodat tulevat lisääntymään....
Tulevaisuuden tärkein haaste on miettiä, että miten ydinyksiköt eli perheet ratkaisevat energiaongelmansa.... - tehdään jat...
alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
Kirjoitin jutun juuri sen vuoksi että olen ottanut asioista selvää. Kehitystyötä toki tehdään, mutta tulokset ovat näpertelyä! Yksikään ehdotetuista ratkaisumalleista ei skaalaudu ylöspäin riittävästi, jotta energiasta ei tulisi puutetta.
Tutustu itse asioihin paremmin ja ota taskulaskin kouraan!Suomessa on ollu sähköenergiasta vuosikymmeniä puutetta eikä tuo valmistuvakaan ydinvoimala paranna paljoakaan asiaa mutta niinhän täällä silti porskutetaan, jatkossakin.
Kiina menee uusiutuvien energioiden kehityksessä muutaman vuoden päästä jo kärkipaikalle.
Kyllä muutamassa vuosikymmenessä varmasti keksitään ratkaisuja etenkin kun Suomalaisetkin ymmätäisivät perustaa niitä uusia yrityksiä kehittämään näitä ratkaisuja, päinvastoin kuin sinä julistat typerästi tuota tuomiopäivääsi.
- joku vaan
Mikäs täällä ollessa mikäli taloja ei enää tarvitse lämmittää ja vilja kasvaa kuin Saksassa nyt.
Ei tästä kovin paljon enää tarvitse lämmetä että viiniköynnöksetkin alkavat kasvamaan. - taas ollaan
siteeraamassa ja lainaamassa kaikkia jonninjoutavia kirjoituksia teitämättä mistään mitään.
mutta minkä voimme sille että sinä puurrat 8-10 tuntia naurettavalla palkalla ja kuukauden viikon lomilla toisille rahaa....
terveisin hyvin menestyvä ja kohta jälleen yhden uuden yrityksen perutava henkilö....- Peak oil
Arvelin lähestyä teitä helposti ymmärrettävillä artikkeleilla.
Tässä olisi sitten näitä vähemmän naurettavia versiota:
http://www.energybulletin.net/
http://www.hilltoplancers.org/stories/hirsch0502.pdf
http://stinet.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc?AD=ADA440265&Location=U2&doc=GetTRDoc.pdf
Näitä riittää, jotka julistavat maailman lopun olevan aivan kulman takana.
No, joko elää tai alkaa odottaa maailmanloppua - kyllä se joskus tulee - muodossa tai toisessa.
Sitä ennen kannattaa kyllä yrittää niin pirusti.
Tai tämä on kanssayrittäjä joka luulee palopuheillaan pitävänsä kilpailijat loitolla.
Fysiikan peruslakeja on energian häviämättömyys, eli sitähän on ja riittää.
Eri asia toki on miten se saadaan ihmiskunnan käyttöön. Ja siinähän on yrittäjän paikka.
Sen sijaan, että keksit käänteentekeviä ratkaisuja työnantajasi laskuun, niin vähänkin ajatteleva yksilö perustaa oman yrityksen ja samalla hommaa itselleen mukavan toimeentulon, oman vapauden ja ilon siitä, että saa tehdä juuri sitä mitä haluaa.
Niin kauan, kun tällä planeetalla on vähintään kaksi ihmistä, niin ne ostaa, myy, vaihtaa ja varastaa keskenään. Siis toimivat yrittäjämäisesti.
Raamatun aikojen kauppiaat toivat yleellisyystavaroita silkkiä, kultaa ja mausteita. Tänään he olisivat järjestyneen yhteiskunnan osa ja heillä olisi t:mi, oy, ky ym.
Eli en kyllä millään ymmärrä, miksi ei kannattaisi perustaa yritystä?- ilmasto muuttuu
se on varma. turha naljailla alkup.kirjoittajalle.
te, ketkä kävitte koulunne ennen 80-lukua, uskon, että asia on jäänyt vieraaksi. kun vedenpinta nousee
(itämeren sulamisaltaan aikoihin 30 metriä korkemmalla nykyistä) jäävät olkiluodot ja tarvontien motarit kaikkineen alle. siinä sitä seistään pakkasessa, varpaat merivedessä.
minä ja lapseni osaavat yöpyä talvella ulkona.
veikkaanpa, että veneentekijöille alkaa kultakausi! - näkisikään
ilmasto muuttuu kirjoitti:
se on varma. turha naljailla alkup.kirjoittajalle.
te, ketkä kävitte koulunne ennen 80-lukua, uskon, että asia on jäänyt vieraaksi. kun vedenpinta nousee
(itämeren sulamisaltaan aikoihin 30 metriä korkemmalla nykyistä) jäävät olkiluodot ja tarvontien motarit kaikkineen alle. siinä sitä seistään pakkasessa, varpaat merivedessä.
minä ja lapseni osaavat yöpyä talvella ulkona.
veikkaanpa, että veneentekijöille alkaa kultakausi!(talous)propagandan alle, ei sentään sokea tarvi olla!
näkisikään kirjoitti:
(talous)propagandan alle, ei sentään sokea tarvi olla!
Jäädäänkö kaikki odottamaan mitä mahdollisesti voi tapahtua tulevaisuudessa.
Todellisempi uhkakuva kuin öljyn loppuminen meidän jokaisen kohdalla on vaikka liikenteessä vammautuminen tai kuoleminen.
Ei todellakaan kannattaisi yrittää tai tehdä työtä, vaan varoa kaikkea mahdollista, jos tähän tapaan maailmansa rakentaa.
Mutta kukas meidät odottelijat elättää ja pitää länsimaisen elintasomme ja sosiaaliturvamme yllä?
Kaikki muuttuu - niin ilmasto, kuin kaikki muukin. Osaksi luontaisesti ja osaksi ihmisen omasta toiminnasta.
Kaikki on syklistä ja jatkuvassa liikkeessä olevaa. Ja siinähän on juuri yrittäjän mentävä aukko. Täytyy itse muuttua ja muovata yrittäjyyttään muutoksen myötä. Ja luoda uutta, mitä markkinat milloinkin tarvitsevat.
Jos et itse uskalla / halua / voi perustaa yritystä, niin älä nyt lapsellisesti luule, että me kaikki muut olemme samanlaisia uiveloita.
Jos lanttu leikkaa tarpeeksi, niin ei kun yrittämään ja luomaan hyvää elämää itselle ja muille.
- nano,sano
Some things that become practical with mature Nanotechology (paraphrasing Dr. K. Eric Drexler):
Nearly free consumer products
PC's billions of times faster then today
Safe and affordable space travel
Virtual end to illness, aging, death
No more pollution and automatic cleanup of existing pollution
End of famine and starvation
Superior education for every child on Earth
Reintroduction of many extinct plants and animals
Terraforming Earth and the Solar System - no niin
Jaahas ja taas on joku päästänyt yhden vanhuksen nettiin ilman valvontaa...
- niin on
ja jo vuosia sitten!
- loppu tulee!!! :D
Mulla on parturi-kampaamo.
Mitenköhän hiustenkasvun käy, jos öljy loppuu?
Mene hoitoon. - 25
Öljy-yhtiöiden kassakaapit pullistelevat keksijöiltä haalittuja energia-alan patentteja. Ne pannaan liikenteeseen, kunhan ensin on pumpattu maasta viimeinenkin öljypisara
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792372Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1411526- 1331462
- 1581234
- 1091023
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten377950Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683