Rahastotappiot ja verotus

Nyt loppui rahastopelleily!

On tullut tänä vuonna noin 5000 euroa takkiin Nordean Venäjä ja Intia rahastoista. Olin joulukuussa kolme tonnia voitolla ja nyt siis pari tonnia tappiolla. Joudun lunastamaan loput roponi remonttia varten keväällä. Vituttaa vähän.

Kysymykseni kuuluu: Voiko nyt tekemääni tappiota hyvittää viime vuonna saamieni vuokratulojen verotuksessa? Jos voi niin missähän määrin? Tulevien pääomatulojen verotuksessahan se ainakin käsittääkseni onnistuisi. Sääli vaan, että olen nyt pa, eikä pääomatuloja ole enää tulossa.

Hyvää pääsiäistä!

6

1554

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku vaan

Tappiot saa vähentää samana ja sitä seuraavana kolmena verovuotena, mutta ainoastaan myyntivoitoista.

Tämä on sossujen tapa kusettaa, myyntivoitot verotetaan heti mutta useimmiten tappiot vanhenevat. Esimerkiksi Saksassa palautetaan edellisten vuosien myyntivoittoverot jos tulee tappioita.

Mutta aina pystyy kikkailemaan takaisin: Mikäli laittaa rahat vaikka Seligsonin lyhyen koron rahastoon eikä pankkitilille, korkotulot saa verotta neljän vuoden ajan. Rahastosta kun saa myyntivoittoa eikä korkoa.

Toinen kikka on se, että mikäli on ostanut osakkeita joita aikoo omistaa pitkään tai ei aio koskaan myydä, kannattaa ostaa niitä lisää soåpivassa tilanteessa ja myydä pois vähän myöhemmin, toivottavasti voitolla. Saa hieman lisätuottoa, ostohinnan alemmaksi ja 28% "tappiosta" saa verottajalta takaisin.

Erityisesti varoitan siitä että ensin ei saa myydä ja sitten ostaa takaisin ja että määrät eivät saa olla samoja. Verottaja kun ilkeyksissään katsoo sen veronkierroksi. Mutta tuo ylempänä kuvailemani tapa sitoo verottajaa, koska se "ensimmäiseksi hankitut osakkeet on pakko myydä ensin" on kusetuspykälä eikä siitä saa poiketa.

• Aloittaja

Näin vähän pelkäsinkin. Mitä jos mulla olisi vuokratuloa? Niiden verotuksestakaan ei siis voisi vähentää mitään?

• Rutale
        Aloittaja kirjoitti:

Näin vähän pelkäsinkin. Mitä jos mulla olisi vuokratuloa? Niiden verotuksestakaan ei siis voisi vähentää mitään?

Ei vuokratulosta, mutta kylläkin sijoitusasunnon myyntivoitosta.

• REPA 44

Tein aikoinaan Rahasto-henkivakuutukse BON LIFELTÄ .Sitten asiat siirtyi OP-Pohjolalle maksoin yli 9000€ nyt tappio yli 2500€ eikä saa vähentää tappiota verotuksessa. Älkää antako kapitalistin huijata millään rahastoilla.Valehdella kyllä osataan eikä niistä jää kiinni !!!!

• Vurpukka

Nyt saat siis seuraavasta sijoituksestasi mahdollisen myyntivoiton verottomana 2500 euroon asti. Sinulla on viisi vuotta aikaa tehdä jokin menestyksekäs liiketoimi tavallista edullisemmin.

• nolla-nolla1

vetäkää rahanne pois rahastoista ne ovat pankkien vedätystä!

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      20
      2242
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      76
      2185
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      41
      2069
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      52
      1438
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1366
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      893
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      63
      892
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      781
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      753
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      33
      744
    Aihe