Vinkkejä ja apua!

Aloittelija vaan....

Vasta aloittelija ratsastuksessa olen ja nyt kaipaisinkin apua raviin.
Tiedän että tunneilla opetetaan näitä aioita jne. mutta haluaisin itse ottaa asioista selvää enemmän ennen seuraavia tunteja, jotta saisin niistä enemmän irt. Joten...

Harjoitusravi - sielähän pomppii kuin perunasäkki satulassa :) elikkäs näin en halua pomppia eikä näin kuulukkaan... Mitä minun pitäisi tehdä jotten pomppisi niin kamalasti? Vinkkejä ja apua.

Kevennetty ravi - osaako joku selittää?
Tällä hetkellä käsitykseni on se että ratsastaja ottaa esim. hevosen sisäjalan "kohteeksi" tällöin aina kun hevonen askeltaa sisäjalalla eteenpäin, ratsastaja nostaa (keventää) itseään satulassa... Okeinko?

Laukannosto - Tämä vielä kauempana edessä, vasta kun aloitin, mutta mitenpä se tehrään? pohkeet, istunta, ohjat.

Peruuttaminen - joku neuvoi minua joskus sivuilla sahaamaan hevosta taaksepäin, mutta luin että näin ei saa missään nimessä tehdä. Elikkä peruuttamiseen apua.

pohkeenväistö - tiedän tiedän... Haukkasin liian suuren palan omenasta tätä kyselläkseni, ja eipä tämä vielä edessä pitkään aikaan, mutta mutta... Uteliaisuus on paheeni. :D Elikkä mitä tehdään ja miten?

Hivutussuojat - hevosella jolla ratsastan käytettän näitä. Elikkä....mistä tiedän laitanko ne oikeisiin jalkoihin (vasen / oikea) ja oikeaan kohtaan.
Haluan olla tallilla mahdollisimman omatoiminen ja tämäkin olisi kiva oppia...
Ja vielä onko hivutussuojia pitkiä ja lyhyt mallisia, vaiko ovatko lyhemmät takajalkoihin?
Hevosella käytetään vain edessä ja ovat pitkät...
ei kuitenkaan jännesuojat....

Kiitos avusta / vinkeistä sun muista jo näin etukäten!

28

5683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Whéan

      Yritän hieman vastailla. Tosin huomautan, että noita asioita on melko vaikea opettaa netissä, ne voi oppia vain ratsastamalla. Yritän kumminkin:

      Harjoitusravi:
      On tärkeää istua rentona. Älä jännitä itseäsi, vaan ajattele, että pehvasi painaa 100kg ja sinulla ei ole voimia nostaa sitä xD
      Älä nojaa eteenpäin, vaan yritä pysyä suorassa.
      Hevosilla on erilaiset ravit, joten voi olla, että toisen selässä on helppo istua ja toisen selässä taas ihan kamalaa.
      Kun ratsastaa monilla eri hevosilla, oppii istumaan erilaisissa raveissa.

      Kevytravi:
      Nosta itseäsi (nyt pehvasi ei enää paina sataa kiloa) satulasta aina, kun sisäetujalka on ilmassa. Voit katsoa sen hevosen lavasta, silloin kun lapa on "edessä", sinun tulee nousta ylös.
      Satulasta ei ole tarkoitus nousta kilometrin korkeuteen, vaan riittää kun kohoat hieman satulasta.

      Laukannosto:
      Laukannosto aloitetaan puolipidätteellä, joka valmistelee hevosen siihen, että jotain tapahtuu.
      Itse nosto tapahtuu hieman erilailla eripaikoissa, useimmiten laukka nostetaan niin, että sisäpohje siirretään hieman eteen.
      Joskus laukka nostetaan ulkopohkeella, joskus taas ns. molemmilla.
      Laukka nostetaan yleensä käynnistä tai harjoitusravista.
      Tätä on tosi vaikea neuvoa netissä...

      Pohkeenväistö:
      tätä en kyllä ala selostaa.

      Peruuttaminen:
      hevosta ei missään nimessä tosiaankaan sahata taaksepäin.
      Aluksi hevonen pysäytetään. Sen jälkeen kevyesti pidetään ohjilla vastaan ja puristetaan hieman pohkeilla. Ja samalla itse ajatellaan taaksepäin menoa.
      Osaava hevonen tekee tämän helposti.
      Hankala selittää...

      Suojat:
      Eli hivutussuojat ovat ne, joissa se suojaava osa tulee vain jalan yhdelle sivulle. Jännesuojat tulevat lähes kokonaan jalan ympäri.
      Suojissa perusajatuksena on aina, että "tarrat taaksepäin", eli se päällimmäinen tarra osoittaa aina taaksepäin. Ja suojaava osa tietysti jalan sisäpuolelle.

      • Aloittelija vain85

        Kiitos paljon vinkeistä. Niistä oli kovasti apua.
        Täytyy jankata noita päähän ja viikonloppuna soveltaa käytännössä. Silloin olisi juuri tuo peruuttaminen teemana.

        Tottahan se on vaikeaa näin netissä selostaa miten tehdään ja milloin mutta kovasti osviittaa antavat neuvosi. Siis suuret kiitokset.

        Neuvoistasi ymmärtäisin että olet ollut hevosten kanssa tekemisissä paljonkin, ainakin enemmä kuin minä. Joten kysyisin vielä sellaista että:

        Harjatessani hevosta hevonen puskaisee minua päällään. Mitä tämä tahtoonee tarkoitaa. Onko hevonen vihainen vai onko tämä jonkin sortin huomionosoitus minua kohtaan?
        Hevonen ei luimi, polje maata tms. tätä tehdessään vaan joskus riiputtaa päätään rentona ja sitten puskaisee. En kuitenkaan tälläisissä tapauksissa ole mennyt sorkkimaan hevosen silmiä harjalla tms. typerää... :)Joskus vaikka jutellessani vierustoverin kanssa samalla (joskus pysäytäen harjaamisen) hevonen puskaisee minua. Olisiko tämä jokin kehoitus että, hei jatka harjaamisto tollo :D


      • Whéan
        Aloittelija vain85 kirjoitti:

        Kiitos paljon vinkeistä. Niistä oli kovasti apua.
        Täytyy jankata noita päähän ja viikonloppuna soveltaa käytännössä. Silloin olisi juuri tuo peruuttaminen teemana.

        Tottahan se on vaikeaa näin netissä selostaa miten tehdään ja milloin mutta kovasti osviittaa antavat neuvosi. Siis suuret kiitokset.

        Neuvoistasi ymmärtäisin että olet ollut hevosten kanssa tekemisissä paljonkin, ainakin enemmä kuin minä. Joten kysyisin vielä sellaista että:

        Harjatessani hevosta hevonen puskaisee minua päällään. Mitä tämä tahtoonee tarkoitaa. Onko hevonen vihainen vai onko tämä jonkin sortin huomionosoitus minua kohtaan?
        Hevonen ei luimi, polje maata tms. tätä tehdessään vaan joskus riiputtaa päätään rentona ja sitten puskaisee. En kuitenkaan tälläisissä tapauksissa ole mennyt sorkkimaan hevosen silmiä harjalla tms. typerää... :)Joskus vaikka jutellessani vierustoverin kanssa samalla (joskus pysäytäen harjaamisen) hevonen puskaisee minua. Olisiko tämä jokin kehoitus että, hei jatka harjaamisto tollo :D

        En nyt osaa suoraan sanoa mitä hevonen mahdollisesti tarkoittaa tuuppimiselle, mutta itse en ainakaan sellaisesta pidä.
        Jos mietitään, että hevonen on laumaeläin, ja laumassa on aina joku johtaja ja arvosjärjestys.

        Nyt kun hevoset eivät enää ole varsinaisesti laumoissa, ihminen toimii hevosen pomona.

        Hevonen tuskin laumassakaan alkaa tuuppimaan johtajaa, joten siksi myöskään ihmistä ei tarvitse tuuppia.

        Hevonen ehkä tuuppii sinua, koska se ei varsinaisesti pidä sinua johtajanaan ja näin se siis "pomottelee" sinua.


      • Nimetön

        Mä oon ratsastanu tosi pitkään ja mulle aina tunneilla opet sanoo, et harjotus ravissa pitää nojata taakse päin. Nyt oon oppinu siihen ja en enään pompi satulas niin paljon ja jos tuntuu et pomppii ihan hillittömästi se ei aina näytä siltä. :) Huomattavasti helpompaa ku ennen. :)


      • Kokenut ratsastaja93

        Itseasiassa pitää keventää silloin, kun ulkoetujalka on ilmassa : D

        Kentällä kevennetään sisäetujalalle (kentän keskustan puoleiselle etujalalle) eli ollaan irti satulasta, kun tämä jalka on maassa; käytännössä ratsastajan on yleensä helpointa katsoa, että nousee satulasta samaan aikaan kun hevosen ulkoetujalka lähtee siirtymään eteenpäin. Maastossa vaihdetaan kevennystä säännöllisesti, jotta molemmat jalkaparit rasittuvat tasaisesti.


      • xD !!!
        Nimetön kirjoitti:

        Mä oon ratsastanu tosi pitkään ja mulle aina tunneilla opet sanoo, et harjotus ravissa pitää nojata taakse päin. Nyt oon oppinu siihen ja en enään pompi satulas niin paljon ja jos tuntuu et pomppii ihan hillittömästi se ei aina näytä siltä. :) Huomattavasti helpompaa ku ennen. :)

        Täytyykin kokeilla! :)


    • Maiju10

      Olen, myös aloittelija ja tiedän näistä jutuista myös vähän, mutta käsittääkseni, kun "peruutetaan" vedetään ohjista taaaksepäin niin kauan että hevonen peruuttaa!

      • ei saaa

        koskaan ei sais kovin pitkäks aikaa jäädä hevosta suusta "vetämään". Ei tee hyväää


      • voisin kertoa
        ei saaa kirjoitti:

        koskaan ei sais kovin pitkäks aikaa jäädä hevosta suusta "vetämään". Ei tee hyväää

        Peruuttamisesta:
        Ensin hevonen pysäytetään (mielellään tasajaloille ja takaosa mahdollisimman hyvin alla, näin hevosen on helppo lähteä peruuttamaan).
        Pienillä puolipidätteillä (,joita ei tehdä pelkällä ohjalla, vaan myös pohkeella ja vatsalihaksilla) valmistellaan hevonen peruutukseen ja aavituksen ohjalla painetta lisäämällä ja pohkeella ratsastamalla lähdetään peruuttamaan. Peruutuksen aikana käytetään ristikkäisiä apuja. Eli kun hevosen vasen takajalka liikkuu taakse, vasen pohje ratsastaa, oikea ohja ottaa ja vasen päästää.
        Ja päinvastoin.
        Peruutuksen jälkeen hevosta ei enää pysäytetä, vaan välittömästi viimeisen taaksepäin tehdyn askeleen jälkeen lähdetään eteenpäin.


      • joku vaan....

        on taakse päin ratsastamista!!!! ei hevosen kiskomista!!! sen takia käytetään pohkeita että saadaan hevonen liikkelle ja nätillä pidätteellä pyydetäänkin siä astumaan aloitettu askel taakse. näin mulle on opetettu ja hyvin on toiminut. aina kun hevonen reagoi apuun, myödätään ja sitten vasta uusi apu.


    • juupas

      Laukka: Helpompi aloittaa nostot käynnistä niin saa paremmin valmisteltua.
      Ensin pitää saada käynti aktiiviseksi, että hevonen kulkee hyvin eteenpäin. Sitten ennen nostoa teet puolipidätteen, siirrät ulkopohjetta vain HIEMAN taaksepäin (tai et siirrä ollenkaan) ja sisäpohje pysyy paikoillaan, jolla annat pohjeavun. Nostossa muista pitää varsinkin ulko-ohja tuntumalla, älä jää vetämään suusta, äläkä kallistu eteenpäin. Ajattele vatsaa eteenpäin nostossa että pysyt suorassa.

      Pohkeenväistö: Tässä hevosen jalat astuvat ristiin. Teet pieniä puolipidätteitä, jotta hevonen kuuntelee. Pidät hevosen suorassa ohjilla ja pohkeilla jonka jälkeen annat ulkopohkeella (väistättävä pohje, jonka voi siirtää hieman taaksepäin) apuja hevoselle. Samalla lantiollasi työnnät hevosta sivulle pienillä sysäyksillä. Hevosen kaulan pitää olla suorassa. hevosesta riippuen pitää tehdä paljon pieniä puolipidätteitä, ajaa hevosta välillä molemmilla pohkeilla eteenpäin jne. Katse sinne suuntaan jonne olet väistämässä. Älä yhritä liian jyrkkää väistöä: hevosen ei ole tarkoitus kulkea suoraan sivulle vaan sivulle-eteen.

    • mia 19v

      jos alotat alku käynnillä kantsii pitää lyhyil ohjil kokonaan. sitte alota ravi anna pohkeita yhden kerran napakasti. älä sitte vaa istu siellä hevosen selässä ku laitat ravii kevennä sillä tavalla että pidät jalat jalustimissa ja nosta jaloilla persettäs ylös jolloin se ei pompi ollenkaa sit ku se onnistuu hyvin pidä jalat vieläkin jalustimissa ja mee istumaa sitte vie jalat jalustimissa niin etee ku saat pidä vieläki lyhyitä ohjia jos heppa pysähtyy yritä maiskauttaa sitä eteen päin mut pidä jalat edessä sitte vedä jalat jalustimista pois ja nosta jalustimen ylös anna kolmesti napakat pohjeet ja nojaa eteen päin anna hepalle tosi pitkät ohjat jos tää ei tepsi ota raippa ja pohkeet yhtä aikaa t: ratsastuksen ope lähitallilt

    • 3 vuotta ratsastanut

      HUOM!: Joillakin talleilla ollaan voitu opettaa erilailla joten, opettaja opettaa sitten, kun sen aika tulee. Minulla kävi esim sillein, että vaihdoin tallia ja edellisellä tallilla laukannosto tehtiin sillein, että sisäpohje eteen ja ulkopohje taakse! Mutta uudella tallilla taas molemmat jalat keskellä ja lisätään vain vauhtia! Ja jos haluaa oikeaa laukkaa niin silloin hevosen pää käännetään vähän oikealle, jos taas vasenta laukkaa, niin silloin hevosen pää käännetään enemmän vasemmalle. Vanhalla tallilla taas jos halusi oikeaa laukkaa, niin oikea jalka eteen, ja vasen taakse. Ja jos vasenta laukkaa, niin sitten vasen jalka eteen ja oikea taakse! Eli yritän tässä selostaa että joka tallilla on erilaiset tavat!!

      • 3 vuotta ratsastanut

        HUOM!: Joillakin talleilla ollaan voitu opettaa erilailla joten, opettaja opettaa sitten, kun sen aika tulee. Minulla kävi esim sillein, että vaihdoin tallia ja edellisellä tallilla laukannosto tehtiin sillein, että sisäpohje eteen ja ulkopohje taakse! Mutta uudella tallilla taas molemmat jalat keskellä ja lisätään vain vauhtia! Ja jos haluaa oikeaa laukkaa niin silloin hevosen pää käännetään vähän oikealle, jos taas vasenta laukkaa, niin silloin hevosen pää käännetään enemmän vasemmalle. Vanhalla tallilla taas jos halusi oikeaa laukkaa, niin oikea jalka eteen, ja vasen taakse. Ja jos vasenta laukkaa, niin sitten vasen jalka eteen ja oikea taakse! Eli yritän tässä selostaa että joka tallilla on erilaiset tavat!!


      • marianneK
        3 vuotta ratsastanut kirjoitti:

        HUOM!: Joillakin talleilla ollaan voitu opettaa erilailla joten, opettaja opettaa sitten, kun sen aika tulee. Minulla kävi esim sillein, että vaihdoin tallia ja edellisellä tallilla laukannosto tehtiin sillein, että sisäpohje eteen ja ulkopohje taakse! Mutta uudella tallilla taas molemmat jalat keskellä ja lisätään vain vauhtia! Ja jos haluaa oikeaa laukkaa niin silloin hevosen pää käännetään vähän oikealle, jos taas vasenta laukkaa, niin silloin hevosen pää käännetään enemmän vasemmalle. Vanhalla tallilla taas jos halusi oikeaa laukkaa, niin oikea jalka eteen, ja vasen taakse. Ja jos vasenta laukkaa, niin sitten vasen jalka eteen ja oikea taakse! Eli yritän tässä selostaa että joka tallilla on erilaiset tavat!!

        Se laukka pitää nostaa, se nousee hitaastakin ravista tai käynnistä. Siitä tulee pyöreä ja hyvä laukka, eikä sellainen, että hevosen on pakko kovan hoputtamisen vuoksi lähteä laukkaan, jolloin sillä ei ole aikaa koota itseään.


    • joku

      ei tollee saistehä se on laukkaanajamista

    • Vastatakseni aloittajan kysymykseen siitä miksi hevonen "puskee", niin syitä voi olla useita. Jotkut hevoset pyytävät sillä huomiota, toiset vihjailevat, että jo riittää se harjaaminen... tai kuten omani tapauksessa, sen päätä kutittaa jostain kohtaa ja se haluaa käyttää sinua kyhnytyspuuna. Ihminen on kuitenkin pehmeämpi kuin esim karsinan laita, joten ihmiseen on mukavampi kyhnyttää silmäkulmaa tai turpaa, kuin kovaan, ehkä tikkuiseen puuhun tai kylmään metalliin.

      Ihmiselle se ei ole niin mukavaa, hevosen silmäkulma on kova, mutta omilleni sallin se silloin tällöin kunhan eivät tee sitä liian "kovakouraisesti". Yleensä otan käteeni juuriharjan josta pidän lujasti kiinni niin että hevoset saavat kyhnyttää sitä vasten. Tuntuvat tykkäävän. :)

    • InnokasAloittelija

      Mäki oon aloittelija enkä käy tallilla säännöllisesti vaan joskus kun ollaan mummolassa. Kesällä oon kuitenkin menemässä ratsastusleirille jossa on muitakin aloittelijoita. Ja mun kysymys on, että jos tippuu hevosen selästä niin miten pitää toimia? Ja aika monelta oon kuullu, että siitä saattaa tulla joku "tippumiskammo", että onks se totta?

      • Ratsastava mummeli

        Jos tiput hevosen selästä niin heti kun on noussut ylös tietysti kuullosteltava omaa vointia. Jos pystyy kävelemään ja on mutenkin kunnossa, niin pitää nousta heti uudelleen hepan selkään ja jos ei uskalla ratsastaa niin istuu ainakin siellä selässä hetken. Muuten tulee pelko ja sitten ei uskalla koskaan enää jatkaa ratsastusta.
        Nimimerkki: Kokemusta on putoamisesta viime kesältä.

        p.s. ohje toimi hyvin, jälleen ratsastan ilman pelkoa.


    • Aloittelija kyselee!

      Oon itekkin aloittelija, oon ratsastanut parikuukautta en oo hyppinyt vielä esteitä ja en käy säännöllisesti ratsastamassa vaan joskus tunnilla opetuksella ja ilman. Nyt oon pitänyt taukoo pitkään ja en muista mitään joten haluisin selviä ohjeita pariin kysymykseen:

      miten teen voltin sujuvasti?

      miten aloitan tunnin jos oon ilman opetusta?

      mitä tunnilla pitäisi tehdä?

    • moi vaan!

      Hei kaikille olen aloittelija ja kaipaisin apua voltin tekemisessä kevennetyssä ravis-sa.
      Mitkä avut helpottaisi voltin tekemistä?


      Kerran tunnilla oli tarkoitus tehdä kevennetyssä ravissa voltti, mutta kun lähdin voltille lopetin vahingossa kevennyksen ja hevonen siirtyi käyntiin.. opettajani sanoi, että äkkiä nyt anna pohkeita! No minä sitten keskityin enimmäkseen pohkeiden antoon ja se ooli todella vaikeaa saada hevonen liikkumaan siitä.. jalustimeni oli myös liian lyhyet ja keventäminen oli vaikeaa. Osaako joku antaa neuvoja noihin tilanteisiin?

      Yksi muukin kysymys: Minulle on yleensä aika hankalaa antaa pohkeita kevennetyssä. Miten itse annat?
      ravissa..?

    • Neuvoja☺

      1,RAVI ISTUNTA. Ravissa on helpompi istua jos löytää oikean paikan missä istua. Kannattaa nojata ravissa ensin eteen ja lähteä hitaasti nojaamaan taaksepäin. Jossain vaiheessa löydät oikean kohdan jossa ei pompota niin paljon :)

      2.KEVENNYS Aina kun hevosen ulko etujalka on edessä, silloin kuuluu nousta ylös eli keventää ☺

      3. LAUKANNOSTO.Istunta pysyy normaalina. Ulkojalkasi vaan siirtyy taaemmas jo ennen laukannostoa ja laukannoston aikana. Kädet tekevät pienen puolipidätteen ennen nostoa

      4.PERUUTUS. Peruuttamisessa tehdään samalla puolipidätteitä ja annettaan vähän pohkeita. Sinun pitää nojata myös hieman taaksepäin ☻

      5.POHKEENVÄISTÖ. Pohkeen väistössä menosuunnan käsi johdattaa. menosuunnan pohje antaa vauhtia, toisen puolen jalka on hieman taaempana ja "työntää" hevosta menosuuntaan ja ulkokäsi pitää hevosen melko suorassa (tietenkin asettuneena menosuuntaan) Näin minulle on opetettu :)

      6.HIVUTUSSUOJAT. Tarrat ulos :) Suojaava osa tulee sisällepuolelle. Etu suojat ovat lyhyemmät ja takasuojat pidemmät :)

      Toivottavasti vinkkini auttavat ja kivaa hevostelua :)

    • Ihmettelijä

      Neuvoja☺ minusta kyllä takan on lyhyemmät kuin edessä? vai???

    • Ratsastajaröys123

      Harjoitusravissa nojaa hieman taaksepäin. Kun löydät oikean kohdan satulasta, harjoitusravi tuntuu paremmalta. Kevytravi on hankala selittää mutta yritän parhaani. Kevyessä ravissa nouset ylös ja alas. Ykkösellä olet alhaalla ja kakkosella ylhäällä eli voit laskea mielessäsi näin; 1(alas) 2(ylös) 1(alas) 2 (ylös) jne..tiedät että kumpaan jalkaan suoja tulee, kun katsot kummalla puolella teippi on. Teipin kuuluu osoittaa pois päin hevosesta. Toivottavasti nämä auttoivat👍🏻

      • eieiei

        ei ei ei! ei nojailla mihinkään taakse eikä eteen vaan istutaan suorassa! Tosi vaikea myöhemmin opetella huonoista tavoista pois jos alkuun jo haetaan aivan vääränlainen asento!


    • jduirvbi

      Harjoitusravissa on helpompi istua,kun istuu satulan takaosalla . Perustuu siihen, että keskikohdalla hevonen pomppii enemmän kuin takaosalla. Lantion joustaminen ja rytmitys autaa alkuun, eli tee lantiolla pientä liikettä eteenpäin, ihan huomaamatonta sellaista joka ei näy mutta tuntuu itsellesi, ikään kuin microkevennystä pelkillä sisälihaksilla, Näistä on minulle itselleni ollut hyötyä. Lisäksi rentous.

    • Anonyymi

      Kaikille vastaus jotka kysyvät nyt että miten laukka nostetaan.
      Oikealaukka: ensin tehdään puolipidäte eli nojataan Sisäpohkeen suuntaan eli oikealle. Sitten laitetaan sisäpohje eteen ja ulkopohje taakse. Sitten painetaan eli käytetään Pohkeita. Laukan saa pudotettua raviin kun vetää ohjista napaa kohti. Tämä myös riippuu hevosen suusta. Jos haluu laukasta kokonaan käyntiin niin vetää vain ohjista enemmän, HUOM. Ikinä ei saa vetää liian kovasti! Jos haluaa kokonaan pysähtyä niin sitten vain samalla tavalla pysähdytään. Ylhäältä oli kokonaan unohtunut puolipidäte!
      Puolipidäte = Nojataan sille puolelle kumman laukan haluaa,
      Toivottavasti oli Apua :)
      T: 8v ratsastaja

    • Anonyymi

      Harjoitus ravi :
      Yritä just rentoutua ja miettiä että pehvasi painaa niin paljon että et jaksais nostaa sitä.

      Kevennetty ravi :
      Kun olet ravissa niin mietit että 12 12 12 12 ja jokaisen 1 kohdalla nostat itseäsi jaloilla vähän ns. Seisomaan.

      Peruutus:
      Riippuu kummalla tavalla osaat jarruttaa. Joka avuilla tai ilman apuja.

      No kuitenkin normaalisti vedät navan tiukaksi kun pysähdyt ja jatkat sitä niin pitkään että polle peruuttaa

      Tässä nyt jotain.
      T : Heppatyttö 🐎

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      279
      3060
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1555
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      1288
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1200
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1197
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1119
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1097
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe