mitä tarkoittaa kun hevonen ''ryöstää''?

Nimetön

Eli... Olen aloittelija (vasta alkeiskurssilla), ja tahtoisin tietää, mitä tarkoittaa tämä kun hevonen ''ryöstää''. En ikinä muista kysyä samalla tallilla kävijöiltä (niiltä kokeneilta tytöiltä), että mitä se ryöstäminen oikeen tarkottaa. Eli jos kukaan vaan sattuu tietämään, niin kertokaa pikaisesti!!! :) Olisin taas vähän viisaampi... ;)

KIITOS JO ETUKÄTEEN!!! :)

10

3945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hemmo96

      Kun hevonen ryöstää, se lähtee ratsastettaessa vähän niinkuin pois alta. Eli kun ratsastat esim. ravia ja hevonen lähteekin laukkaan se ryösttää.

    • Hepparakas

      Tarkoittaa,kun sanotaan,lähtee viemään.Silloin voi käydä niin,että heppa vie ja sinä vikiset,,,.On ollut näitä ryöstäjiä jotka maastossa ottaa ja lähtee liika lujaa ja minne tahtoo.

      • Maiju10

        Se on sellasta, kun esim. ratsastamasi hevonen lähtee vähän, kuin altasi karkuun, etkä pysty pitämään sitä hallinnassa!


    • kiva kun uskallat kysyä

      elikkäs.. :D Ryöstäminen tarkoitta että hevonen lähtee hallinnasta '' ryöstää'' itsensä irti ratsastajan otteesta ja yleensä sseurauksena on ratsastajan tippuminen, hevonen lähtee laukkaamaan täysillä yhtäkkiä!

    • lolaful7

      Niinkuin muut on sanoneetkin ni hevonen karkaa hallinnasta joka todellakaan ei ole leikin asia, jos esim: maastossa menee jossa voi mennä autojakin. Hevonen jolla menen on ex-ravuri ja sellaisilla on päässä vikaa ei pahalla tavalla, mutta ne on opetettu menemään lujaa ja kun ne pääsevat hallinnasta ne eivät helposti pysähdy. Kokemusta on.

      • Järkee saa käyttää..

        Ja kuinkahan kauan olet kyseisellä ex-ravurilla mennyt? Kaksi vai peräti kolme kertaa? Itse ratsastan ja ajan ravureita ja ex ravureita nyt neljättä vuotta, ja kyllä voin sanoa, ette ole vielä yhtäkään hevosta tavannut, jolla oikeasti olisi päässä vikaa, ja olen kuule mennyt niin oreilla, ruunilla kuin tammoillakin. Kyllä heti huomasi kun ravurin selkään ensmäisen kerran menin, ettei se oo sitä ratsastuskoulu hönksytystä, että hevonen tekee kaiken jo pelkästä opettajan käskystä, vaan että siellä pitää oikeasti ratsastaa. Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että ne on opetettu menemään lujaa, mutta kyllä pitäs ensin opetella pitämään ne ohjat käsissä ennenkun lähtee ajamaan/ratsastamaan semmosella hevosella (tai millään hevosella ylipäätään!) joka on tottunut juoksemaan kovaa. Itselläni on kerran lähteny ratsastaessa hevonen kunnolla lapasesta, koska ei muistettu laittaa korva palloja ennen hiihto ratsastusta, ja ohjat ei ollu tarpeeks tiukalla, sen jälkeen olen kyllä muistanut pitää etenkin maastossa ne ohjat käsissä. Että ei se siinä hevosessa ole vikana, jos ei ratsastaja/ohjastaja osaa pitää niitä ohjia käsissä. Ja kyllä se hevonen pysähtyy viimestään kun pää on penkkaa/talon seinää vasten, ja jollei semmosta mahollisuutta ole, niin ainahan sitä voi rueta ottamaan ohjia kauniisiin käsiin enemmän, ja tekee puolipidätteitä, ja liikuttelee sitä kuolainta ja painollaan ja äänellään rauhottaa, ja kyllä itse ainakin jos hevonen meinaa lähtee lapasesta maastossa/pellolla, niin alan "kääntelemään" sitä hevosta (kyllä tuolla metsä teillä hyvin mahtuu hevosta hieman kääntelemää!) ja käskemään kunnolla, että kuka se määrää.


    • jaaa jaaaa

      no se on (kokemuksen kanssa) sitä että hevonen lähtee vetämään. joskus ku ite olin aloittelija niin ne vanhemmat väitti, että se on vaan kyllästyny radan kiertämisee, ja siks ryöstää (sori kirjotus virheistä)

    • JÄRKEÄSAAKÄYTTÄÄ!!!!

      SINULLE JÄRKEÄ SAA KAYTTÄÄ.. :
      HAHA! JÄRKEÄ TODELLAKIN SAA KÄYTTÄÄ :D
      lolaful7 sanoi ESIM! lue tekstit kunnolla ennen kun tulet tänne pätemään.
      Tulit suomeksi leijumaan tänne? Ihan 4 vuotta olet ex ravureilla ratsastanut! VAU mikä suoritus? :)
      LUE KUNNOLLA, niiin säästyy tuollaiset palopuheet.. Plus vielä: jotkut ex ravurit voivat olla päästään vialla! Jos itse ratsastat kilteillä ex ravureilla, se ei todella tarkoita sitä että kaikki olisivat saman laisia! Järkeä saa käyttää tosiaan ;)

    • se tarkoittaa että hevonen lähtee kirjaimmelisesti käsistä. Etkä pysty tekemään mitään. Hevonen voi lähteä esim laukkaan etkä saa pysäytettyä sitä.

    • Raippasäikky xd

      Se on että hevonen lähtee hallinnasta , ei kuuntele apuja ja esim. laukkaa ravista niinku ''pois'' tai sillee XD Joo oon pro selittäjä. Menin just viime lauantaina yhellä ponilla joka pelkää raippaa, nii sille pitää näyttää se raippa siihen kaulan VIEREEN. Joo tein niin ja se ryösti E-kirjaimesta keskelle, ihanaa -.- pukkeja tuli perään juu -.- ja sitte en tippunu mut heiluin siel selässä ku perunasäkki XD

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2197
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1728
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      37
      1548
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1459
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1430
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1361
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe