Gallup: kuivaimen vaihto ilmastoinnin huollon yhteydessä

Virtuta

Hei toyotistit,

pientä gallupia: vaihdatettako ilmastoinnin huollon yhteydessä myös uuden kuivaimen?
Toinen: miten tärkeänä näette ylipäänsä sen ilmastoinnin huollossa?

20

16125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mkkl

      Moro, mistä ihmeen kuivaimesta kirjoitat? Auton ilmastoinnissa ei ole kuivainta. Sellainen löytyy kylppäristä.

    • tietämättömiltä

      Noin esimerkkinä: minulla on 11 v vanha auto ja 480 000 km. Koskaan ei ole kuivainta vaihdettu. Koskaan ei ole myöskään tehty "huoltoa", josta ei olisi mitään hyötyä muulle, kuin korjaamobisneksen tekijälle.

      Kuivain kuuluu vaihtaa, jos laitteisto puretaan siten, että ilmaa ja siten ilman kosteutta pääsee putkistoon. Tässäkin on jokin aikaraja, muistaakseni jos putkisto on auki kauemmin kuin 2 tuntia, kuivain vaihdetaan. Asiallinen korjaamohan laittaa kaasutiiviit tulpat putkien päihin työn ajaksi, jolloin tuo 2 tuntiakaan ei tule juuri koskaan kyseeseen. Lähes ainoastaan kolarin jäljiltä, kun auto saadaan työn alle vasta päivän tai päivien kuluttua kylmäaineen karkaamisesta, kun lauhdutin on ratkennut, on kuivaimen vaihto tarpeen.

      • Kolin Kolin

        Nykyään kun (lähes kaikissa)autoissa on vakiona keskuslukitus,sähköikkunat,ilmastointi ym.=monta vikakohdetta.Pitäisiköhän palata "Back to the basic",ja vaatia autot ilman em. varusteita?

        Miksi ennen pärjättiin ilman...


      • jartsa3
        Kolin Kolin kirjoitti:

        Nykyään kun (lähes kaikissa)autoissa on vakiona keskuslukitus,sähköikkunat,ilmastointi ym.=monta vikakohdetta.Pitäisiköhän palata "Back to the basic",ja vaatia autot ilman em. varusteita?

        Miksi ennen pärjättiin ilman...

        Kumma kun ainakin 20v on kaikissa autoissani ollut nuot kilkkeet niin niissä ei ole kertaakaan ollut vikaa.... Tosin en ole koskenut volkkariin tai skodaan.


    • ...mutta kuulopuheiden mukaan parempi kallis huolto, kuin sairaan kallis remontti, vähän myöhemmin....

      • tojo4d4

        Jos rehellisiä ollaan niin vuotamatonta järjestelmää ei tarvitse huoltaa, toyotoissa on muun muassa paineen tunnistus venttiili joka katkaisee kompuran ohjauksen ajoissa. Eli jos kaasut ovat vuotaneet ilmastointi ei käynnisty.


        1995 ostettu farmari corolla, ilmastointi huolto toyotalla tehtynä 2006 99e, kylmäaineen vajaus 30g tehdastäyttöön nähden. Eli täysin turhanpäiväinen huolto. Auton ilmastoinnista tulee tänäänkin oikein hyvin kylmää ilmaa.

        Tosin condensaattori (keulan kenno) aivan laho, mutta pitää mokoma paineet sisällään. Tähän ei englannissa koottu avensis pysty ikinä..

        Kuivaimen vaihdosta oli yllä täysin oikeaa tietoa.


      • tojo4d4
        tojo4d4 kirjoitti:

        Jos rehellisiä ollaan niin vuotamatonta järjestelmää ei tarvitse huoltaa, toyotoissa on muun muassa paineen tunnistus venttiili joka katkaisee kompuran ohjauksen ajoissa. Eli jos kaasut ovat vuotaneet ilmastointi ei käynnisty.


        1995 ostettu farmari corolla, ilmastointi huolto toyotalla tehtynä 2006 99e, kylmäaineen vajaus 30g tehdastäyttöön nähden. Eli täysin turhanpäiväinen huolto. Auton ilmastoinnista tulee tänäänkin oikein hyvin kylmää ilmaa.

        Tosin condensaattori (keulan kenno) aivan laho, mutta pitää mokoma paineet sisällään. Tähän ei englannissa koottu avensis pysty ikinä..

        Kuivaimen vaihdosta oli yllä täysin oikeaa tietoa.

        Ihme horina lehti tuo tuulilasi jos tuollaista kirjoittaa...

        Ilmastoinnin kylmä piirissä(kaasun kanssa tekemisissä) on kuivain (usein silica geel tyyppinen pussi peltipurkissa) joka imee kylmäaineesta mahdollisen kosteuden.

        Ei auton lämppärissä mitään kuivaimia ole.. Ainoastaan kaukalo josta sisäkennon kondessio/sulamis vedet valuvat ulos autosta.


      • jatkossahiljaakiitos
        tojo4d4 kirjoitti:

        Jos rehellisiä ollaan niin vuotamatonta järjestelmää ei tarvitse huoltaa, toyotoissa on muun muassa paineen tunnistus venttiili joka katkaisee kompuran ohjauksen ajoissa. Eli jos kaasut ovat vuotaneet ilmastointi ei käynnisty.


        1995 ostettu farmari corolla, ilmastointi huolto toyotalla tehtynä 2006 99e, kylmäaineen vajaus 30g tehdastäyttöön nähden. Eli täysin turhanpäiväinen huolto. Auton ilmastoinnista tulee tänäänkin oikein hyvin kylmää ilmaa.

        Tosin condensaattori (keulan kenno) aivan laho, mutta pitää mokoma paineet sisällään. Tähän ei englannissa koottu avensis pysty ikinä..

        Kuivaimen vaihdosta oli yllä täysin oikeaa tietoa.

        Ilmastoinnin huollon yhteydessä huoltokone imee alipaineella myös järjestelmästä kompuralle elintärkeää öljyä pois(kaikkea tosin ei saada pois) ja korvaa imetyn määrän uudella, kirjoituksesi perusteella on ymmärrettävä, että mielestäsi myös moottorin öljynvaihto on täysin turhanpäiväinen huolto? Suorastaan v..uttaa kun tuollaiset "tiedän kaiken autoista" tyypit olemattomine tietoineen neuvovat täällä toisia ja mikä pahinta, joku toinen tietämätön voi uskoa. Ja tuo "condensaattori" on muuten oikealta nimeltään lauhdutin...


    • Virtuta

      Hei,

      kiitos kaikille vastanneille ja tämän viestiketjun lukeneille. Ehkä yleisenä lopputulemana voidaan sanoa, että kuivaimen vaihdon tarpeeseen suhtaudutaan epäilevästi. Otaksun myös, että tieto koko kuivaimen olemassa olosta ilmastoinnin yhteydessä on kohtuullisen heikko. Sinänsä mielenkiintoista, että pisimmissä "analyyseissä" ilmastoinnin huolto jopa kyseenalaistettiin. Tämä oli minusta pienoinen yllätys ;)
      Kaiken kaikkiaan: Toyotan huollossa ainakin minulle suositeltiin, että kuivain kannattaa vaihtaa, koska neljä vuotta vanha peli eikä ennemmin ilmastointia huollettu. Myös ammattilehdissä ja -kunnassa suositellaan ilmastoinnin ja jopa kuivaimen vaihtoa 2-3 vuoden välein. Täytyy myöntää, että huollatin viikko sitten ilmastoinnin muualla, en merkkihuollossa. Kylmäainetta lisättiin n. 40 grammaa eli aika vähän. Mutta kosteus imettii pois, joka on hyvä asia...eli ilmastoinnin huolto kannattaa... ei ainakaan hyytynyt pitkällä kesäreissulla kuten viime elokuussa. Ilmastoinnin huolto suppeammalla tavalla pysyy satasen tuntumassa, kun laajalla huollolla (kuivaimen vaihto), se kohoaa n. kaksinkertaiseksi eli n. 200 euroon (esim. Toyotan huollossa). Keskustelu jatkukoon, jos on jatkuakseen...hyvä kesää huolletun ilmastoinnin kanssa ;)

      • kyllä kannattaa

        kysykää oikeasti ihmisiltä jotka tietää asioista. tämän keskustelun perusteella menee metsään,oikeasti.


      • DDDDDDDDDDD

        Miten kuivaimen vaihto vaikutti ilmastoinnin toimintaan? Oliko ennen vaihtoa jotakin oireita ja jos niin mitä?

        Omassa rollassa ilmastointi ikään kuin väsyy. Kaasut tankattu, ei vuotoja. Kaasut pysyvät sisällä vajumatta vuodessa juuri mitään. Ilmastoinnin kylmäteho on kuitenkin hyvin heikko.


      • seville
        DDDDDDDDDDD kirjoitti:

        Miten kuivaimen vaihto vaikutti ilmastoinnin toimintaan? Oliko ennen vaihtoa jotakin oireita ja jos niin mitä?

        Omassa rollassa ilmastointi ikään kuin väsyy. Kaasut tankattu, ei vuotoja. Kaasut pysyvät sisällä vajumatta vuodessa juuri mitään. Ilmastoinnin kylmäteho on kuitenkin hyvin heikko.

        Moi
        Mikäs on tämän kuivaimen englanninkielenen nimi, että sen osaa tilata rockauto.comista. Se kun kuulemma nimenomaan pitää vaihtaa kompuranvaihdon yhteydessä, ainakin mun caddyyn -97?


    • Kiala Viulu

      Kylmäainetta
      vuotaa auton
      ilmastointijärjestelmästä n. 10 % vaikka järjestelmä on ehjä.
      Vuoto tapahtuu letkujen,
      kompressorin akselitiivisteen
      ja liitosten o-renkaiden kautta.
      Olisi tärkeää käyttää
      ilmastointia toisinaan myös
      talvella, sillä kompressoriöljy
      turvottaa tiivisteitä ja tällöin
      vuodot vähenevät. Ilmastointi
      ei käynnisty alle 5°C
      lämpötilassa joten käyttö on
      mahdollista talvella
      ainoastaan sisätiloissa.

      Voitelun merkitys auton
      ilmastointikompressorille
      on tärkeä ja kylmäaine palauttaa
      kompressorin voiteluöljyn
      kompressorille. Jos
      kylmäaineen määrä on liian
      vähäinen, voi kompressori
      mennä rikki voitelun
      puutteesta.

      TÄRKEÄÄ !

      Ilmastointijärjestelmässä on
      myös kuivainsuodatin, joka
      tulisi vaihtaa 2 vuoden välein kaikkiin automerkkeihin. Kuivain on vaihdettava myös
      silloin kun järjestelmä on ollut
      tyhjänä korjauksen vuoksi !

      • Kiala Viulu

        Kuivain siis poistaa veden
        kylmäainekierrosta, joka pidentää ilmastoinnin/kompressorin ikää, vähentää huomattavasti kosteutta ja sen tuomaa ummehtunutta hajua sisätiloissa, sekä samalla vähentää kosteuden aiheuttamaa mikrobien kasvua.


      • Kylmää huoltamatta
        Kiala Viulu kirjoitti:

        Kuivain siis poistaa veden
        kylmäainekierrosta, joka pidentää ilmastoinnin/kompressorin ikää, vähentää huomattavasti kosteutta ja sen tuomaa ummehtunutta hajua sisätiloissa, sekä samalla vähentää kosteuden aiheuttamaa mikrobien kasvua.

        Lieneekö nykyautojen ilmastointilaitteet ja/ tai -aineet jotenkin heikkolaatuisempia tai -tehoisempia kuin aiemmin. Itselläni oli autona töissä vielä viime kesänä vm. 1998 henkilömallin Ford Mondeo ( 2 litran bensakoneella), jossa kilometrejä 280 tkm ja ilmastointia ei ollut koskaan ns. huollettu tms. Kovilla helteilläkin auton ilmastointi puhalsi välittömästi jäätävän kylmää ilmaa ja auto viileni nopeasti.

        Oma vm. 2009 farkkuAve (1,8l bensakoneella) ei ole koskaan puhalltanut niin kylmää ilmaa ilmastoinnistaan.Lieneekö puhallusilman kylmän lämpötila jotenkin rajoitettu nykyautoissa ettei tule kurkku tai niska kipeäksi vai ovatko nykyiset ilmastoystävälliset aineet ilmastoinissa syynä moiseen vai laitteet huonompia?!

        Näin keväisin kelien lämmettyä ilmastointi alkuun haiskahtaa tunkkaiselle.
        Olen talvella sillointällöin käyttänyt ilmastointia plussakelillä tai auton seistyä parkkihallissa.

        Ajattelin teettää ilmastoinnin huollon ennen helteitä. Samalla saan faktat ilmastoinnin kylmälämpöpuhalluksen lämpöasteista ennen ja jälkeen huollon.


      • Kiala Viulu
        Kylmää huoltamatta kirjoitti:

        Lieneekö nykyautojen ilmastointilaitteet ja/ tai -aineet jotenkin heikkolaatuisempia tai -tehoisempia kuin aiemmin. Itselläni oli autona töissä vielä viime kesänä vm. 1998 henkilömallin Ford Mondeo ( 2 litran bensakoneella), jossa kilometrejä 280 tkm ja ilmastointia ei ollut koskaan ns. huollettu tms. Kovilla helteilläkin auton ilmastointi puhalsi välittömästi jäätävän kylmää ilmaa ja auto viileni nopeasti.

        Oma vm. 2009 farkkuAve (1,8l bensakoneella) ei ole koskaan puhalltanut niin kylmää ilmaa ilmastoinnistaan.Lieneekö puhallusilman kylmän lämpötila jotenkin rajoitettu nykyautoissa ettei tule kurkku tai niska kipeäksi vai ovatko nykyiset ilmastoystävälliset aineet ilmastoinissa syynä moiseen vai laitteet huonompia?!

        Näin keväisin kelien lämmettyä ilmastointi alkuun haiskahtaa tunkkaiselle.
        Olen talvella sillointällöin käyttänyt ilmastointia plussakelillä tai auton seistyä parkkihallissa.

        Ajattelin teettää ilmastoinnin huollon ennen helteitä. Samalla saan faktat ilmastoinnin kylmälämpöpuhalluksen lämpöasteista ennen ja jälkeen huollon.

        Ainakin Ford Mondoessa on aivan omaa luokkaansa oleva ilmastointi, ehkä markkinoiden paras "jäätävin" ominaisuuksin ja myös todella kestävä. Kestävyyteen vaikuttaa paljolti Mondoen täysautomaattinen ilmastoin, jota ei voi muistaakseni edes kytkeä pois päältä. Siksi juuri on toimintavarma, kun on aina päällä ja tiiviisteet ei kuivu ilmastointi mekanismeissa/kompressorissa.

        Mekaanisiin ilmastointeihin tulee aina vikaa, kun sammutetaan laitteet talveksi vaikka pitäisi olla aina päällä. Autossani on aina ilmastointi päällä kesät-talvet, eikä ole vikoja ilmennyt. Talvikäytön etuna on myös auton nopeampi lämpiäminen ja ikkunat aukeaa jäästä/huurusta huomattavasti nopeammin.

        Ilmastointi on pidettävä aina päällä, vaikka kompressori ei pyörikkääna alle 5 asteessa. Silti auttaa kosteuden ajamisesta pois auton sisätiloista talvella ja lattia/ikkunat on aina kuivat.

        Kyllä Aven ilmastointikin puhaltaa todella kylmää, mutta jo tunkkaisesta hajusta tietää ettei ole kunnossa. Tiivisteet surkastuneet ja osa kylmäaineista vuotanut ulos. Myös kylmäaineen joukossa on vettä ja siksi koko järjestelmään on vaihdettava aineet/uudet tiivisteet ja kuivain uusittava.

        Tunkkainen haju johtuu juuri kosteudesta ja sen tuomasta mikrobien, itijöiden ja bakteerien kasvusta. Siksi niin monella on jatkuva nuha ja päänsärky, kun ilmastointi puhaltaa sisätilaan kaiken mahdollisen. Moni kärsii jopa astmasta, kun auton ilmastointi on huoltamatta ja käytetty väärin.

        Raitisilma suodatin on myös vaihdettava kerran vuodessa, koska vähentää runsaasti kaikkea mainitsemia tauteja ja varsinkin siitepöly allergiaa. Vanhassa suodattimessa kun elää kaikenmaailman pöpöt ja lisääntyy vain kosteudessa.


    • korjataanpas

      Nyt menee puurot ja vellit sekaisin, jos kuvitellaan, että kuivain vaikuttaa auton matkustamon ilman kosteuteen. Ei vaikuta, koska se kerää kosteutta suljetun kylmäainejärjestelmän sisältä (estäen järjestelmän korroosiota), ei suinkaan matkustamoon puhallettavasta ilmasta!
      Ja Mondeon ilmastointi on tehokkaampi yksinkertaisesti siksi, että se on reilummin mitoitettu (iso lauhdutin ja 800 g kylmäainetta vs. pikkuautojen 400-500g).

    • fgdfgfdgfsg

      Kymmenen vuotta vanha aloitus. Ei mitään järkeä.

      • Anonyymi

        Mutta niin totta


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      29
      2578
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      132
      2395
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      14
      1941
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1753
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1297
    6. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1286
    7. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1254
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      977
    9. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      137
      911
    10. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      20
      893
    Aihe