krooninen unettomuus

jk65

en muista edes koska olisin viimeksi nukkunut kunnolla. Stressaavan työn vuoksi nukkuminen on ollut jo vuosia sellaista että saan jollain tavoin unen päästä kiinni klo 2-3 aikaan, sitten nukun pari kolme tuntia jollain tavalla ja loppuyö menee valvoessa. Päivällä olen varsinkin ruokailun jälkeen pyörtymispisteessä. Töiden jälkeen kotona olen jonkinlaisessa horroksessa tunnin pari. Lääkärille olen puhunut asiasta mutta olen huomannut että he eivät jostain syystä halua määrätä lääkkeitä. Onko vastaavia kokemuksia ?

17

5637

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niitä.

Ihan "normitapaus" olet. Mä en tosin uskalla "horrostaa" päivällä, koska sitten ei yöllä saa nukuttua edes sitä kolmea tuntia - ja seuraava päivä on silloin helvettiä.

Lääkärit eivät uskalla kirjoittaa lääkkeitä, koska näkevät väärinkäytönriskin olevan vaarallisempi kuin esmes kaksi tuntia nukkunut nosturikuski. Niille varmaan opetetaan sillä tavalla koulussa...

Tosin et välttämättä menetä mitään, koska ainakaan mulla lääkkeet eivät toimi. Z-lääkkeillä tosin nukahtaa, mutta parin tunnin kuluttua herää hallunisaatioiden täyttämään maailmaan.

• hyvin nukkuva

Unettomuuteen on lukemattomia lääkkeitä ja hoitoja, joista yleislääkäri ei tiedä yhtään mitään.

Sun täytyy mennä unettomuuteen erikoistuneelle lekurille.

http://www.unettomat.net/

• Kohtalotoveritar

Hei. Apua on oikeasti olemassa. Siihen täytyy olla tosi motivoitunut ja laittaa myös alkuun rahaa, mutta yöuni on sen arvoista! Ensin kannattaa varata aika esim. Espoon Skogbyn Rinnekodin uniklinikalle koko yön kestävään polysomnografiaan, laajimpaan mahdolliseen unitutkimukseen ja seuraavana aamuna on 1,5 tunnin aika asiaan perehtyneelle unilääkärille. Krooniseen unettomuuteen hän mitä suurimmalla todennäköisyydellä määrää kognitiivis-behavioraalista terapiaa, jonka on todettu tutkimusten mukaan auttavan krooniseen unettomuuteen parhaiten. Terapeutti voi myös opettaa kehomeditaatiota ja progressiivista syvärentoutusta, mitkä kummatkin auttavat nukkumiseenkin samalla kun poistavat stressiä. Lääkäri määrännee myös Lyricaa yöksi. Se on epilepsialääke, mutta lisää syvää, elvyttävää unta ja vähentää yöheräilyjä. Aluksi ehkä rinnalle pariksi viikoksi jokin unilääke. Kävelylenkille kannattaa mennä klo 17 aikaan ja sen päälle saunaan, se nostaa ruumiin lämpötilaa ja sitten se laskee n. 5 tunnin kuluttua, jolloin ihminen nukahtaa helpommin. Se myös vähentää stressin tunnetta. Itse on siis tehtävä aika paljon, laitettava n. 1000 euroa unitutkimukseen, varattava aika, etsittävä oikea terapeutti (kognitiivis-behavioraalisesti suuntautuneilla on oma yhdistys jonka löytää netin kautta, en muista sen osoitetta, mutta ainakin psykologiliitosta voi kysyä), haettava Kelalta rahallista tukea terapialle tai oltava valmis maksamaan itse, kerta viikossa n. 58 euroa, tehtävä joka päivä n. 10 minuutin rentoutus ja jaksettava terapiassa muuttaa omia ajatuksiaan ja pelkojaan nukkumisen suhteen, viitsittävä vain lähteä lenkille vaikka kuinka olisi väsynyt jne.
      Tämän kaiken olen tehnyt, kirjoitan siis omasta kokemuksestani, ja on kannattanut.

• jk65

tarkoituksesi auttaa oli varmaan aito, mutta eivät nämä vaivat puhumalla parane, kaikki tällaiset terapiat ym. ovat mielestäni humpuukia. Rahasta ei ole puutetta, maksaisin vaikka kymmpitonnin heti, jos pääsisin tästä ongelmasta.

• ratkaistu.
        jk65 kirjoitti:

tarkoituksesi auttaa oli varmaan aito, mutta eivät nämä vaivat puhumalla parane, kaikki tällaiset terapiat ym. ovat mielestäni humpuukia. Rahasta ei ole puutetta, maksaisin vaikka kymmpitonnin heti, jos pääsisin tästä ongelmasta.

Aloitusviestissä sanoit, että ongelma on stressaava työ. Ja tässä totesit, ettei rahasta ole puutetta. 1 1=2? Pidä vuosi vapaata, vaihda työpaikkaa tai kouluttaudu toiseen ammattiin?

• jk65
        ratkaistu. kirjoitti:

Aloitusviestissä sanoit, että ongelma on stressaava työ. Ja tässä totesit, ettei rahasta ole puutetta. 1 1=2? Pidä vuosi vapaata, vaihda työpaikkaa tai kouluttaudu toiseen ammattiin?

jos on suorittanut 6 vuotta kestaneet yliopisto-opinnot ja sen jälkeen tehnyt koko ajan suunnilleen samaa työtä. Ei 46 vuotiaana enää ruveta vaihtamaan ammattia.

• Kohtalotoveritar
        jk65 kirjoitti:

Hyvä, että rahasta ei ole puutetta. Sillä raha kyllä nyt on se mikä ensi alkuun auttaisi. Eli jos varaisit uniklinikalle ajan, se maksaa vajaa tonnin. Nuo mitä neuvoin oli tämän pätevän unilääkärin ohjeet minulle viime vuoden keväällä, ja olen kuin eri ihminen. Kärsin kroonisesta unettomuudesta n. 10 vuotta, joista viimeiset pari erittäin pahana. Lyrica on sellainen lääke, joka oikeasti lisää syvää unta ja vähentää heräilyjä. Mutta mikään lääke ei ole apu, jos ei elimistön stressikuormaa saa vähennettyä. Ja siihen auttaa myös tuo kognitiivis-behavioraalinen terapia sekä nuo em. rentoutusmetodit. Jos työ sinua stressaa, sitä pitää vähentää tai vaihtaa ja/tai opetella uudenlainen suhtautuminen, ja siihenkin tuo em. terapiamuoto auttaa. Sen avulla voi muuttaa ajatustottumuksiaan, jolloin stressin kokeminen vähenee ja unentuloa ei enää alitajuisestikaan pelkää. Jos sinulla on ylimääräistä rahaa, varaa aika Rinnekodin klinikalle. Siitä se lähtee!

• Kohtalotoveritar
        jk65 kirjoitti:

jos on suorittanut 6 vuotta kestaneet yliopisto-opinnot ja sen jälkeen tehnyt koko ajan suunnilleen samaa työtä. Ei 46 vuotiaana enää ruveta vaihtamaan ammattia.

Nyt pitää vastata tähänkin sinulle. Olen itsekin 46-vuotias ja olen parhaillaan vaihtamassa ammattia! Kyllä 46-vuotiaana voi vaihtaa ammattia siis. Itse kouluttaudun sosiaalialalle ja se on todella mielekästä. Opiskelu ei stressaakaan samalla lailla kuin entinen tosi kiireinen työni. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka, kun vain ottaa selvää. Voithan myöhemmin opiskeltuasi koplata yhteen nykyisen työsi tyyppisen ja uuden ammattialan, monissa tarvitaan monenlaista osaamista. Mutta ennen kaikkea vähemmän stressaavan ammattialan.

• niinpäniin
        jk65 kirjoitti:

kylläpäs ruvetaan. toi on asennekysymys. jos haluaa olla paikallaan, saa olla paikallaan.

• ex-uneton täälläkin

niin eikö viisainta ja helpointa olisi ottaa kunnon lomaa töistä, vaikka vuorotteluvapaata tai palkatonta lomaa, etenkin kun mainitset ettei rahakaan ole esteenä. Liian usein näkee näitä itsensä töissä loppuunajaneita ihmisiä, jotka eivät osaa ajatella omaa terveyttään. Laitahan oma terveytesi edelle, työvuosiahan sinulla on kuitenkin jäljellä vaikka kuinka.

• olen kateellinen

"saan jollain tavoin unen päästä kiinni klo 2-3 aikaan, sitten nukun pari kolme tuntia jollain tavalla ja loppuyö menee valvoessa."

Viimeiset pari viikkoa mennyt yöt enemmän tai vähemmän valvoessa ja esim. viime yönä en saanut nukuttua OLLENKAAN. En edes viittä minuuttia ennen herätyskellon soimista aamuseitsemältä.

Tänään nukuin pätkissä kaksi tuntia kl 8-10 en ole muutoin nukkunut. Iltaan asti yritän sinnitellä.

Olen virkeä yöllä, ei vain nukuta. Olo on keskiyöllä sama kuin hyvin nukutun yön jälkeen(sanonta, en itse enää muista mitä se on) eli olen melkein valmis aamupalalle ja liikkeelle virkeänä...

Minulla ei ole unettomuutta koska olisin masentunut vaan tulen kohta masentuneeksi koska minulla on unettomuutta.

En usko väkivaltaan mutta jos näen nukku-matin niin selkään tulee :D

• Julle 66

Mä kävin nukkumassa pätkäunet keskisuomen keskussairaalan uniyksikössä 6-7.8.08 ja tuloksena oli uniapnea mutta kyllä toi pitkäaikainen masennus on myös verottanut yöunia. Viime talvena oli pisin uneton putki kaksi viikkoa niin silloin rupesin kuulemaan ja näkemään harhoja. Tutkimukset jatkuu vielä sairaalassa mutta nyt olen jo päättänyt mennä leikkaukseen niin jospa nuo hengityskatkokset sais sillä loppumaan. Eilen illalla otin 2 Surmontiliä ja Tenoxia niin sain nukuttua siihen asti kunnes hengityskatkos herätti 01.30. Aamu on mennyt kahvia juodessa ja netissä istuessa.

• YÖ_kukkuja

Kävin juuri tuolla uniklinikalla kunnon tukimuksissa ja söin lyricaa vuoden 300mg/vrk. Lyrica ei auttanut yhtään nukkumiseen ja unikoulun avulla nukuin yössä 4-5h yössä. Olin täysin ilman unilääkkeitä helmikuusta huhtikuuhun, mutten sitten enään jaksanut pyöritää kolmilapsisen perheen arkea =( Palasin zopinoxiin mutta enpä silläkään nuku hyvin =( Lyrican purku on menossa ja siitä vieroittautuminen on ihan tuskaa. On kamala myrkku, ihankuin huume ja vieroitusoireet sitä luokkaa. Kamala horkka, hiki/kumaa yhtä aikaa, kroppa tärisee, järkyttäviä ahdistus-itku-masennus kohtauksia ja ei edes nukahtamislääkkeet tehoa.
        Lyrican aikana nukahdin noin klo 3 yöllä ja heräsin noi 8. Mielestäni se ei todellakaan autanut. Kamalan kalliskin vielä. Turhaa sitä niin ylistetään. Minä en suosittele kellekkään

• tästäkin

en ole sanonutkaan mitään muuta kuin että uni ottaa omansa lopultakin, stilnockt niminenkin apu on eikä aiheuta jälkiväsymystäkään.

• JK

MINULLA EI OLEVASTAVIA,KOKEMUKSIA

• JK

... eikä myöskään järkeä päässä.

• Pinja vain

Hei!
      Suosittelen hyvinvointiohjaajaa tiedän yhden joka voisi auttaa unettomuudessa. Hänellä on valtavasti kokemusta.
      Minulta saa kysymällä hänen nimensä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      68
      3751
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      38
      2381
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      71
      2338
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      60
      2228
    5. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      32
      1675
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      71
      1584
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      76
      1487
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      58
      1061
    9. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      68
      1012
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      40
      909
    Aihe