Kun diabetespotilas ei hoida itseään?

Teoriassa kyselen

Neiti X on yli 25 mutta alle 30v ylipainoinen herkkusuu, sinkku, lapseton, työtön, raitis, savuton, ei lemmikkejä, välit poikki sukulaisiin jne eli suomeksi täysin hyödytön tapaus, luuseri... Hänellä todetaan diabetes ja hän kieltäytyy hoitamasta sitä / lupaa hoitaa mutta jättää hoitamatta.

Mitä hänelle voidaan tehdä? Pakkohoitoon? Ei voida tehdä mitään? Mitä eroa näissä tilanteissa on, miten toimitaan jos hän sanoo lääkärille päin näköä ettei aio hoitaa diabetesta vaan jatkaa samaan malliin - vs. tilanne kun hän lupaa hoitaa tai ei sano suuntaan eikä toiseen mutta ei hoida itseään mitenkään?

Kiitos avusta!

17

4502

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -nimetön vierailija-

Ei kai aikuiselle ihmiselle voi minkään jos hän ei itse hoida sairauttaan. Pitäis olla ihan suoranaisesti vaaraksi itselleen ja muille että vois laittaa pakkohoitoon, ja diabetes ei ole sellainen sairaus jonka aiheuttama vaara tässä yhteydessä laskettaisiin miksikään. Jos sitä voitaisiin pakkohoitaa, niin katuja tallaisi huomattavasti harvempi puhiseva vatsakas keski-ikäinen setä ja täti.
      ei, kyllä se on ihan itsestä kiinni. sillä, lupaako potilas hoitaa itseään vaikkei hoida, vai sanooko lääkärille päin naamaa ettei aio hoitaa, ei liene käytännössä juurikaan lopputuloksen kannalta merkitystä.

• -unknown guest-

Tässä ilmeisesti tarkoitetaan kakkostyypin diabeetikkoa. Ykköstyypin diabeetikkohan ei voi olla kauan ilman hoitoa. Ilman insuliinia varmaan muutama päivä tai pari viikkoa tekee selvän.

Kakkostyypin osalta on niinkuin sanot. Moni kakkonen voi niellä annetut pillerit, mutta ei tee mitään muuta diabeteksensa hyväksi. Voi melkein sanoa, että on ilman omahoitoa, jonka osuus koko hoidosta on hatusta tempaistuna 90 %. Ei ole kenties yhtään verensokerimiittausta vihossa. Lääkäri yrittää sitten kerran vuodessa labrassa tehdyn paastosokeri- ja pitkäaikaisen sokerin mittauksen perusteella pähkäillä, mikä olisi hyväksi. Tällöin ollaan jo melkein hoitamattomassa tilassa hyvän verensokeritasapainon kannalta.

• Äitini kuoli kun ei saanut insuliinia..
        Joillekin ketoasidoosi kehittyy jopa muutaman tunnin sisällä jos esim. sairastuu ja on kuumetta.. ja ei pistä insuliinia 1tyypissä.. äkkiä siinä kooma kehittyy..odotan itsekin omaa koomaani..kun minulla on hitaasti etenevä 1tyyppi jossa 2tyypin piirteitä mukana..eilen tyks:ssa mitattiin ketoaineet..rupesi niitä olemaan jo hieman..en vain tiedä miten jaksan fyysisesti muutaman vuoden kuluttua.. kun insuliinin tarve vain kasvaa koko ajan. sanottiin että sokeritautini voi muuttua aika vaikeaksi.. en ole jaksanut hakea nyt insuliini reseptiä pitkään aikaan..välillä verensokeri ollut "HI" mittarin mukaan monestikin.. eli yli 33.3... omaa insuliinin tuotantoa jäljellä.. hyvänen aika.. olen pian suurempi lääkekaappi..pian joku lääkevarasto..nytkin insuliinin annostus hyvin korkea..en osaa kuvitella... pakko kai odottaa sitä koomaa en tiedä kuinka kauan.. diabetes todettiin tasan vuosi sitten.. menee varmaan vielä aikaa..odotan vain sitä aikaa..muutama kuukausi, vuosi, muutama vuosi.. en tiedä..unelmoin jo siitä..

• koe-elukka
        triple-adhd kirjoitti:

Äitini kuoli kun ei saanut insuliinia..
        Joillekin ketoasidoosi kehittyy jopa muutaman tunnin sisällä jos esim. sairastuu ja on kuumetta.. ja ei pistä insuliinia 1tyypissä.. äkkiä siinä kooma kehittyy..odotan itsekin omaa koomaani..kun minulla on hitaasti etenevä 1tyyppi jossa 2tyypin piirteitä mukana..eilen tyks:ssa mitattiin ketoaineet..rupesi niitä olemaan jo hieman..en vain tiedä miten jaksan fyysisesti muutaman vuoden kuluttua.. kun insuliinin tarve vain kasvaa koko ajan. sanottiin että sokeritautini voi muuttua aika vaikeaksi.. en ole jaksanut hakea nyt insuliini reseptiä pitkään aikaan..välillä verensokeri ollut "HI" mittarin mukaan monestikin.. eli yli 33.3... omaa insuliinin tuotantoa jäljellä.. hyvänen aika.. olen pian suurempi lääkekaappi..pian joku lääkevarasto..nytkin insuliinin annostus hyvin korkea..en osaa kuvitella... pakko kai odottaa sitä koomaa en tiedä kuinka kauan.. diabetes todettiin tasan vuosi sitten.. menee varmaan vielä aikaa..odotan vain sitä aikaa..muutama kuukausi, vuosi, muutama vuosi.. en tiedä..unelmoin jo siitä..

Ymmärrän karun tilanteesi, lapsena sen kokeminen oli ehkä psyykkisesti, en sanoisi helpompaa, erilaista... Vaikka seuraava kuulostaa sadulta,, on olemassa liki ilmainen tuote joka hidastaa tilanteesi pahenemista ja hel pottaa hoitotasapainoa. Tuote pitää nykyisin hoitaa netin kautta, mutta 4kk annos maksoi iherb:ssä viimeksi kun kävin 15 taalaa. Tuote on nimeltään benfotiamiini, Wikistä löytyy hyvää tiivistystä moisesta, kannattaa katsoa! Toinen apu jota voin suositella, on karnosiini, joka estää elimistöä hapottumasta, eli ketoaineita ehkäisee, tuote kehitettiin Neuvostoliitossa huippu-urheilijoille ja sitä saa vielä luontaistuotekaupoista, toisin kuin benfotiamiinia joka vietiin maastamme pois vuonna 2009!
        Voi vain miettiä, jos on olemassa edes hieman, saati erittäin paljon, elämänlaatua parantava tuote diabetikoille, joita maassa puolisen miljoonaa, miksi moisesta lääkärikunta ei ole hajullakaan? Toki kun lääkekoulutuksen hoitavat lääkeyhtiöt, se avaa hieman asiaa...
        Kromi myös tasaa sokeriaineenvaihduntaa, myös mustikka lehdistä keitettynä teenä tai ihan marjoina on vanhakantaista lääkintää...
        Itselläni benfotiamiini oli pelastus, apu uskomaton 30 vuoden sairastamisen jälkeen, tilanteessa jossa odoteltiin mikä osa ukkoa tuhoutuu seuraavana.
        Rasva-aineenvaihduntaa voi kiihdyttää pienin toimin, kuten nauttimalla päivittäin lasin greippimehua tai ananaspurkillisen, vaikka oletkin sairastunut vakavaan sairauteen, toivoa vielä on! Moni diabeetikko on ravintosuositusten hanurista olon seurauksena ylipainoisia, toisaalta taas osa kuivia kuin Sahara, kuten itsekin olen, rasvaa kehossa niin vähän, ettei pistäminen välillä onnistunut, piti lopettaa liikuntaharrastukset kolmeksi kuuksi että pistot taas onnistuu.
        Älkää uskoko virallisia ravintosuosituksia, ne on elintarviketeollisuus rahoittanut, on meinaan Diabetesliiton suurin rahoittaja, hiilareita alas ja proteiinia tilalle vaikka hampun siemenistä, kasviksia paljon, voita ja punaista maitoa, kaikkea teollista kannattaa karttaa!
        En ole toiveikas pilvissä liitäjä, pystyn kävelemään ainoastaan syöpäsärkylääkityksen avulla, mutta tietoa sairastamastamme taudista minulla on todella paljon, kuten myös ravinnosta!
        Ylikilot kyllä sulaa pois, vaikka toivottomalta saattaa vaikuttaa, älkää luulko että turhaa toivoa koetan antaa, meitä sairastuneita vaan on petetty julmasti korruptoitujen viranomaistemme taholta, 90-luvulta asti Saksassa määrätty miljoonia annoksia kuukaudessa tätä tuotetta, josta meillä ei kuultukaan vaikka olikin markkinoilla 2007-2009!

• Hieman asian vierestä

Vähän pisti silmään tuo "täysin hyödytön luuseri" Ei minusta noilla spekseillä vielä täysin hyödytön luuseri ole...

• hämm

Eilen tuli kirjasta vastaan...pitää silloin juuri rakastaa ,kun hän sitä vähiten ansaitsisi..
        Tuo Teoriassa.. on aika kattava ilmaus ja tähän se todella sopii. Meitä sopii ykkösiinkin melkomonenlaisia itsensä hoitajia, luusereita tai epäonnistuneita muutoin. Joskus se vain alkaa sitten sujua kunnes taas ollaan sekaisin sokereista.

• Se Teoriatyyppi

Arvoisa vastaaja, mikä sitten olisi täysin hyödytön tapaus ja luuseri - eiköhän tuo kuvailemani tapaus ole melkosen verran juuri sitä? Vai miten paljon itse olisit valmis katselemaan ilman minkäänlaista ajatusta siihen suuntaankaan että on hyödytön? Kun ei hän tee työtä, ei kasvata uusia veronmaksajia, kuormittaa vaan muita veronmaksajia paisuttamalla itseään ja sitten tulee kaikki hoitokulut kun miten ressukalla olisi yksityisiin varaa? Diabetes ei ole mikään halpa juttu! Ja sitten kaikki sydän- ja verisuonisairaudet, masennukset jne jne jne?

Mikä sitten mielestäsi on täysin hyödytön tapaus? Ihmettelen vaan.

• Poh

Miten suhtautua rakentavasti toisen ihmisen elämään?

Faktahan on se, että jos hän ei hoida itse itseään, niin ei sitä kukaan muukaan voi hänen puolestaan tehdä. Hänelle voi sanoa, että hänen suhtautumistapansa sairauteensa johtaa huonoon. Hän ottaa opikseen jos ottaa. Ei kannata jäädä ruikuttamaan, anelemaan tai syyllistämään. Se ei auta ketään millään. Hän ottaa itsestään vastuun sitten kun hän on itse kypsä siihen. Joillakin kypsyminen kestää tosi pitkään, koko elämän. Läheisen on tietysti ikävä katsella vierestä kun toinen ei hoida itseään, mutta se on vain hyväksyttävä, että tietyn rajan jälkeen ihminen on vastuussa itsestään.

Toinen asia on sitten, jos hän on masentunut. Silloin hänellä ei ole edellytyksiä hoitaa itseään. Masennus on hoidettava ensin, vasta sen jälkeen voi riittää kiinnostusta diabeteksen hoitoon.

• yotel

EN HOIDA MINÄKÄÄN!!
      terveisiä itseään hoitamattomille diabeetikoille,miksi hoitaa kun ilman diabetestakaan ei ollut elämää eikä ystäviä eikä iloa elämässä,pelkkää jonninjoutavaa kuluttavaa mitäänsanomatonta arkea..
      ainut iloni on syöminen ja niin aion myös kuolla hahaaa syödeen ja juoden viinaa,siinä ei paljon sukulaisten mielipiteet ja tunnevammaisten perheenjäsenten jurputukset minua kiinnosta..
      ei kaikille onnea ja elämää riitä turha terveitten ihmisten täällä jeesustella!!!!

• minäpoika pelaan

Minäpä se hoitaisin paremmin mutta kun ei lääkäriltä saa apua kun ei sinne pääse. On kuulema oikeasti sairaita jonoksi asti. Käskettiin vaan lisätä insuliiniä ja kyllä se siitä. Ei paljon innosta kaksi liuskaa viikossa mittailemaan. Vaan minä poika päätin tulla sitten loppupeleissä tosi kalliiksi yhteiskunnalle. Itseäni hoitamattomaksi en rupea vaan lisään sitä insuliiniä. Kait se katto ei tule vastaan kun lisätä käsketään.

• kakkonen!!

Lääkärit vain käskevät lisätä insuliinia. Ja verensokeri nousee. Itse aloin pudottaa insuliinin määrää. Diabeteshoitajan kanssa sitä kokeiltiin, Ja kas kummaa, mitä vähemmän insuliinia , sitä alempi verensokeri. Silloin kun nostin insuliinia, ei tapahtunut yhtään alenemista. 60 yksiköstä aloin pudottamaan ja nyt pistän 30 yksikköä, välillä vain 28. Nyt verensokeri on yleensä joka tapauksessa aamulla alle 10 (eihän se tietysti vielä hyvä ole) kun 60 yksiköllä aamusokeri oli noin 15. Olen siis 2-tyyppiä ja on iltainsuliini sekä myös tablettilääkitys. Sitten muutin kaupungin sisällä ja terveysasema muuttui. Nykyinen diabeteshoitaja käskee nostamaan insuliinia, mutta en tee sitä ainakaan kun sokerit on alle 10!

• Lääkitys+ruokavalio
        kakkonen!! kirjoitti:

Lääkärit vain käskevät lisätä insuliinia. Ja verensokeri nousee. Itse aloin pudottaa insuliinin määrää. Diabeteshoitajan kanssa sitä kokeiltiin, Ja kas kummaa, mitä vähemmän insuliinia , sitä alempi verensokeri. Silloin kun nostin insuliinia, ei tapahtunut yhtään alenemista. 60 yksiköstä aloin pudottamaan ja nyt pistän 30 yksikköä, välillä vain 28. Nyt verensokeri on yleensä joka tapauksessa aamulla alle 10 (eihän se tietysti vielä hyvä ole) kun 60 yksiköllä aamusokeri oli noin 15. Olen siis 2-tyyppiä ja on iltainsuliini sekä myös tablettilääkitys. Sitten muutin kaupungin sisällä ja terveysasema muuttui. Nykyinen diabeteshoitaja käskee nostamaan insuliinia, mutta en tee sitä ainakaan kun sokerit on alle 10!

Noilla sokerilukemilla oheissairauksien saanti on varmaa, lääkitys ja ruokavalio pitää saada kohdalleen. Jos 60 yksiköllä on verensokeri ollut 15, siinä on ollut jokin satunnainen tapaus takana (minulla on 42 yksiköllä menty jo muutaman kerran hypoille). Olisitko syönyt edellisenä iltana jotain joka nosti vielä aamulla paaston jälkeenkin arvon noin korkealle (kaipa nuo ilmoittamasi arvot ovat 12 h paaston jälkeisiä aamuarvoja).

Olen itsekin pilleri- ja insuliinilääkityksellä, metformiinia otan vuorokaudessa 2500 mg ja Lantusta 39 yksikköä. Tällä lääkityksellä aamusokeriarvot ovat välillä 4,5-5 vaikka ruokavalioni ei olekaan paras mahdollinen (syön jonkin verran hiilihydraatteja). Oheissairauteni on saatu pidettyä aika hyvin poissa, vain pieniä alkavia tuntohäiriöitä on varpaissa. Silmät on vielä hyvässä kunnossa ja silmäpohjakuvauksiakin tehdään vain joka toinen vuosi.

• mmmmm9
        kakkonen!! kirjoitti:

olen 1 tyypin d. myös minua on kautta vuosien kehotettu lisäämään insuliinia. Seurauksena verensokerin nousu ja karmea jatkuva nälkä. Liikun aika paljon ja verensokeri oikeasti laskee, kun vähentää insuliinia. Erimielisyyksiä on ollut kovastikin siellä terveyskeskuksessa. Ihan kauhistaa ajatus että sinne joutuu taas menemään.

• Selvitystä peliin
        mmmmm9 kirjoitti:

olen 1 tyypin d. myös minua on kautta vuosien kehotettu lisäämään insuliinia. Seurauksena verensokerin nousu ja karmea jatkuva nälkä. Liikun aika paljon ja verensokeri oikeasti laskee, kun vähentää insuliinia. Erimielisyyksiä on ollut kovastikin siellä terveyskeskuksessa. Ihan kauhistaa ajatus että sinne joutuu taas menemään.

Kyllä jossain muualla on vikaa jos insuliini lisääminen nostaa sokeriarvoja. Olisiko syynä se että insuliini aiheuttaisi sinulle kovan näläntunteen kuten kerrotkin ja sen torjumiseksi syöt liikaa ja sokerit nousee. Runsaan liikunnan yhteydessä pitääkin vähentää insuliinia ettei tule hypoja. Tarvitset pätevän diabeteslääkärin seurantaa. Olisiko järkevää osallistua Tampereella Diabetesliiton kursseille että oppisit oikean hoitotavan ja saisit sokeritasapainon kohdalleen ennen kuin se on myöhäistä.

• Melli Kara

"...ylipainoinen herkkusuu, sinkku, lapseton, työtön, raitis, savuton, ei lemmikkejä, välit poikki sukulaisiin"

Ja hyödyttömäksi luuseriksi leimaat?

Masennus tuli minullakin mieleen, ei hänen tilanteensa (esim. työttömyys ja kumppanin puute) niin helpolta kuulosta.

Lapseton - eivät kaikki lapsiperheet kasvata uusia veronmaksajia; kuka tietää, kuka tämän päivän lapsista jää työttömäksi tulevaisuudessa?
      Muutenkin on vastuullista olla tekemättä lapsia, jos tilanne itsellä ei ole kunnossa.
      Raitis ja savuton - se on jo itsensä hyvää hoitamista!!!
      Ei lemmikkejä - myös vastuullista mielestäni tässä tilanteessa.
      Välit poikki sukulaisiin - syitä voi olla molemmissa ja toisaalta ei se tee ketään hyödyttömäksi luuseriksi.

• nuoruudenkapina

Nuorena kerran Hba1C-arvoni oli 15,6% ja diabeteshoitajan vastaanotolle mennessäni oli hän kutsunut myös ensiavun lääkärin sinne. Ne siinä sitten kyselivät minulta että kuinkas usein pistän insuliinia jne. Sanoin, että vähän on jäänyt kun on parempaakin tekemistä. Pakkohoitoon jouduin, vaikka sanoin yrittäväni ryhdistäytyä; olin vaaraksi itselleni. Tämän masennus/psykoosi-diagnoosin jälkeen tuntuu, ettei kukaan uskonut mitään mitä sanoin. Olin väsynyt hoitamaan hetkellisesti diabetesta, eiköhän kaikki jossain vaiheessa?
      No nyt monta monta vuotta tuon jälkeen hoidan diabetesta siinä sivussa, ei se oli se ykkösasia elämässäni. On muutakin ajateltavaa.

• hhoi

Lääkkeet ovat tällaisia ja vain tällaisia tapauksia varten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      23
      2269
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      78
      2206
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      42
      2081
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      56
      1464
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1376
    6. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      66
      915
    7. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      903
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      797
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      763
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      34
      760
    Aihe