Aseen heilahdus

Aloittelija99

Kuka osaa kertoa, että miten lasketaan ilmapistoolilla ammuttaessa seuraavanlainen tilanne:

Jos matka on esimerkiksi 10m ja ase heilahtaa yhden (1) millin, niin kuinka kauas taulun keskeltä luoti osuu?

6

1249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole yksittäistä ratkaisua

      Jos ase liikahtaa ennen laukeamistaan suuntansa säilyttäen millin kohtisuoraan luodin lähtösuuntaa vastaan niin osumapiste siirtyy sen millin.

      Jos ase liikahtaa ennen laukeamistaan niin että piipun alkupää pysyy paikallaan ja loppupää liikahtaa sen millin, niin osumapisteen liike riippuu piipun pituudesta.

      Jos ase liikahtaa laukeamisen aikana niin osumapisteen siirtymä riippunee mm. siitä miten nopeasti ja miten tuo millin liike tapahtuu.

      • hillbergmounting

        Jos pistoolisi tähtäinväli on esim 15cm, jaat ampumamatkan 10m tällä. Eli 10m:0,15=66,666. Nyt kerrotaan 1mm n.67:lä. Siis luoti napsahtaa n. 67mm ohi tähtäyspisteen.
        Jaetaan siis ampumamatka tähtäinvälillä ja kerrotaan heilahduksella eli kuinka paljon jyvä vinossa hahlossa.
        Näin voi myös laskea kuinka paljon jyvää korotettava tai madellettava (lisättävä ainetta tai viilattava/kuinka paljon korkeampi tai matalampi jyvä vaihdettava) jos ase vie ylös tai alas eikä vehkeessä ole koron säätöä.


      • Reino Tolovanen
        hillbergmounting kirjoitti:

        Jos pistoolisi tähtäinväli on esim 15cm, jaat ampumamatkan 10m tällä. Eli 10m:0,15=66,666. Nyt kerrotaan 1mm n.67:lä. Siis luoti napsahtaa n. 67mm ohi tähtäyspisteen.
        Jaetaan siis ampumamatka tähtäinvälillä ja kerrotaan heilahduksella eli kuinka paljon jyvä vinossa hahlossa.
        Näin voi myös laskea kuinka paljon jyvää korotettava tai madellettava (lisättävä ainetta tai viilattava/kuinka paljon korkeampi tai matalampi jyvä vaihdettava) jos ase vie ylös tai alas eikä vehkeessä ole koron säätöä.

        Nyt piästiinnii asijaan. Mitenkä lasketta tähtäämien siirtotarpeen vae ampua roiskitta niin kauan kun patruunia riittää ja ehkä jossae vaeheessa alakaa osumaan?


      • pätee siis vain olettaen että
        hillbergmounting kirjoitti:

        Jos pistoolisi tähtäinväli on esim 15cm, jaat ampumamatkan 10m tällä. Eli 10m:0,15=66,666. Nyt kerrotaan 1mm n.67:lä. Siis luoti napsahtaa n. 67mm ohi tähtäyspisteen.
        Jaetaan siis ampumamatka tähtäinvälillä ja kerrotaan heilahduksella eli kuinka paljon jyvä vinossa hahlossa.
        Näin voi myös laskea kuinka paljon jyvää korotettava tai madellettava (lisättävä ainetta tai viilattava/kuinka paljon korkeampi tai matalampi jyvä vaihdettava) jos ase vie ylös tai alas eikä vehkeessä ole koron säätöä.

        Olettaen että ase ei liiku laukeamisen aikana yhtään. Vaan jospa aseen pää liikahtaakin sen millin juuri silloin kun luoti on tulossa piipusta ulos niin luoti voi saada huomattavan sivusuuntaisen nopeuskomponentin mihin suuntaan tahansa.


      • Poijke från Mariehamn.
        pätee siis vain olettaen että kirjoitti:

        Olettaen että ase ei liiku laukeamisen aikana yhtään. Vaan jospa aseen pää liikahtaakin sen millin juuri silloin kun luoti on tulossa piipusta ulos niin luoti voi saada huomattavan sivusuuntaisen nopeuskomponentin mihin suuntaan tahansa.

        Assee piä heelahtaa. Vänkä juttu. Eehä asseella ookkaa piätä. Jos tuas ampuja piä helahtelloo, parem siirtyvä vaekka golffii.


      • Poijke från Mariehamn.
        Poijke från Mariehamn. kirjoitti:

        Assee piä heelahtaa. Vänkä juttu. Eehä asseella ookkaa piätä. Jos tuas ampuja piä helahtelloo, parem siirtyvä vaekka golffii.

        hyväks, onnii se mopos.
        Tähtäme siistotarve lasketaa tietennee takaperi verrattunna siihe ku jävä onnii viturallaa hahlossa.
        Kiikartähtäemellä onnii heleppoo kaekenlaene rustoomine heleppoo ku hallihtoo MOA:t


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1087
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      860
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      825
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      68
      559
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Jos saisit olla

      Kaivattusi kanssa päivän niin mitä tekisit?
      Ikävä
      50
      463
    Aihe