Olen ollut ulkomailla töissä vuoden ja olen palaamassa Suomeen. Etsin sieltä tällä hetkellä töitä. Yritän kuitenkin samalla selvittää, mitä vaihtoehtoja minulla on, jos minulla ei ole Suomeen tullessa työpaikkaa. Tietäisikö kukaan, olisinko tällaisessa tilanteessa oikeutettu työttömyysturvaan tai peruspäivärahaan?
paluumuuttajan työttömyysturva
8
966
Vastaukset
- olet töissä
Ehtoja on.
"Kun henkilö palaa työskentelyn jälkeen takaisin Suomeen, hänen EU/ETA-maassa hankkimansa vakuutus- ja työskentelykaudet voidaan lukea Suomessa työssäoloehtoon, mikäli henkilö toimittaa palkka- ja työtodistusten lisäksi E301-todistuksen työskentelymaan viranomaiselta."
Tuo on erään liiton sivulta missä on tietoa muutenkin työttömyydestä. Luultavasti tuo pätee ihan niihin Kelan maksamiinkin.
http://www.ytk.fi/index.asp?id=287
Tämäkin kannattaa huomioida.
"Kun henkilö on ollut työssä ns. kolmansissa maissa paikallisen työnantajan palveluksessa, hänen tulee Suomeen palattuaan tarkistaa, pidetäänkö häntä ulkomaan työskentelyn aikana Suomessa asuvana henkilönä. KELA tekee päätöksen siitä, pidetäänkö henkilöä Suomessa asuvana. Jos henkilön työskentely ulkomailla on kestänyt yli vuoden, ei häntä pääsääntöisesti pidetä Suomessa asuvana. Tällöin henkilö tulee oikeutetuksi työttömyyspäivärahaan vasta, kun hän on täyttänyt uudelleen työssäoloehdon. Jos taas henkilö Suomeen palatessaan saa KELA:n todistuksen siitä, että häntä pidetään edelleen Suomessa asuvana, kassa voi maksaa hänelle päivärahaa seuraavien edellytysten täyttyessä:
työskentely ulkomailla kestänyt enintään vuoden
henkilö on säilyttänyt kassajäsenyyden Suomessa
henkilön työssäoloehto on täyttynyt ennen ulkomaille lähtöä
Kolmannessa maassa työskentely voi siis pidentää tarkastelujaksoa, jos työtä on tehty siinä määrin ja palkkaa maksettu niin paljon, että vastaava työ Suomessa tehtynä keräisi työssäoloehtoa." - Paluu.
...Tietäisikö kukaan, olisinko tällaisessa tilanteessa oikeutettu työttömyysturvaan tai peruspäivärahaan?...
Kuten toinen vastaaja jo kertoikin, niin tilanteesi riippuu siitä, oletko ollut työssä EU/ETA-maassa vaiko muualla.
Jos olet ollut työttömyyskassan jäsen, niin sitten EU/ETA-maassa työskentely voidaan lukea päivärahaan oikeuttavaan työssäoloehtoon. Jos et ole työttömyyskassan jäsen, niin sama koskee sitten Kelan peruspäivärahaa. Sama koskee työskentelyä EU/ETA-maan ulkopuolella, jos olet työskennellyt ns. lähetettynä työntekijänä. Tuohon liittyy kyllä 4 viikon kotimaantyöskentely, mistä säännös lopussa.
Jos sen sijaan et ole työskennellyt EU/ETA-maassa tai etkä ole ollut lähetettynä työntekijänä muualla, niin sinulla on oikeus vain työmarkkinatukeen sitten kun oikeus työttömyysturvaan on syntynyt paluun jälkeen. Toisessa vastauksessa olikin käsitelty sitä, että varmistat kuuluvasi paluun jälkeen Suomen sosiaaliturvan piiriin.
Oikeus päivärahaan ei ole kerralla selvä. Tuossa mietittäväksi työttömyysturvalain säännös:
Toisessa valtiossa täyttyneet vakuutus- ja työskentelykaudet
Jos Suomen tekemän sosiaaliturvasopimuksen tai sosiaaliturva-asetuksen säännösten mukaan muussa valtiossa täyttyneet vakuutus- tai työskentelykaudet on luettava työssäoloehtoon, edellytyksenä niiden huomioon ottamiselle on, että henkilö on työskennellyt Suomessa välittömästi ennen työttömyyttä vähintään neljä viikkoa.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290- ---
siis työskennellyt EU-maassa. Tässä on vielä se, että olen valmistunut työssä ollessani ja olen tätä ennen siis Suomessa asuessani ollut opiskelija, joka on tehnyt satunnaisia kesätöitä. Joten taidan soittaa Kelan palvelunumeroon. :) Kiitos vastauksista!
- miten kävi
--- kirjoitti:
siis työskennellyt EU-maassa. Tässä on vielä se, että olen valmistunut työssä ollessani ja olen tätä ennen siis Suomessa asuessani ollut opiskelija, joka on tehnyt satunnaisia kesätöitä. Joten taidan soittaa Kelan palvelunumeroon. :) Kiitos vastauksista!
Tulethan kertomaan miten kävi, koska tämä sellainen aihe josta hyvin harvoin on keskustelua ja tietoa. Olisi kiva jakaa sitä muillekin.
- kauhistunut1
Tiedoksi vaan kaikille paluumuuttajille seuraavaa: Muutin jo toukokuun alussa Suomeen (Ruotsissa 31v.). Nyt on kohta elokuun loppu enkä ole saanut penniäkään, anteeksi senttiäkään, mistään! Eli olen seurakunnan (eli EU-ruoka-avustuksen) varassa. Siis 4 kk nollatuloilla!! Ilmoittauduin toukokuun alussa TE-toimistoon jossa sanottiin: "Älä tule takaisin ennenkuin sinulla on Kelakortti!" Kelakortti tuli postissa 29.7 eli Kela "käsitteli" muuttoilmoitustani lähes 3kk. Ilmoittauduin sitten 30.7 TE-toimistossa. Oliko asia tällä selvä? No ei todellakaan. Nyt vuorostaan TE- toimisto alkoi "selvittää" onko minulla yleensä oikeutta mihinkään tukeen, siis edes peruspäivärahaan (Pitää huomioida että maksoin 31 vuotta Ruotsissa Metallin jäsenmaksua viimeiseen asti!). Saa nähdä kuinka monta kk tämä "selvittely" sitten kestää. Näiden ihmisten härskeydellä ei näköjään ole mitään rajaa! t. Pirullisuudesta kauhistunut
- ihmettelee
Mitä ihmettä? Etkö saanut siis Suomeen muuttaessasi Ruotsin Metallin korvauksia?
- sossuun mars
Siis sinähän voit hakea toimeentulotukea sillä välin kun kela ja työkkäri pohtii statustasi. Sitä tukea haetaan kaupungilta/kunnalta
- 2 kk ilman tuloja
Toimeentulotukea myönnetään varattomuuden perusteella, ei pelkästään sen vuoksi, että syystä tai toisesta ei ole ollut oikeutettu kelan tukiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama836831Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1136052Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1364165Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2192889Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.782836Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?352778Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta842550Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl902288- 1832139
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko431676