Työvoimatoimikunnat

muutosta

Olen hämmästyksekseni huomannut että asioistani työvoimatoimistojen työvoimatoimikuntien henkilöt edustavat varsin yksipuolista näkemystä. Usein on että työvoimatoimikuntien henkilöt jotka päättävät karensseista ja sanktioista kuuluvat isotuloisiin. Väkisinkin tulee mieleen että köyhien työttömien asioista päättävät isomahaiset kapitalistiyrittäjät.Onko tämä oikein . Entä toteutuuko myös heikomman osapuolen turva näin. Työvoimatoimikunnassa on isotuloisia yrittäjiä. Löytyy isojen kauppaliikkeiden pomoja jne....Kyllä väkisinkin tulee mieleen tilanne jossa työttömien oikeutta paljetaan alas. Ei ole epäilystäkään etteikö valitut edustajat kuitenkin ajattele vain omasta käsityksistään työttömistä, Vaikka että he ovat loisia tystäkieltäytyjiä jne..Varmaankin lisääntyy tarve näi saada halpaa työvoimaa tarvittaessa.Kaiken lisäksi niinkuin tässä ei olisi kylliksi, niin poikkeuksetta työvoimatoimikunnan lausunto on työnantajan puolella. Ja aina päätös on yksimielinen. Lisäksi valitusoikeutta ei ole . Aika käsittämätöntä. On tapauksia joissa on ollut selvää työnantajan mielivallasta kyse ja kuitenkin riitautettuna asiasta on nekatiivinen yksipuolinen päätös. Niin että Isomahaoset isot kihot pois työvoimatoimikunnista ja työttömien edustusta tilalla

10

857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väärin

      Ihan lain mukaan työvoimatoimikuntaan pitää jäsenet valita niin, että puolet on työnantajan edustajia ja puolet työntekijöiden edustajia. Puheenjohtajana toimii työvoimatoimiston virkamies.
      Eli pikkaisen väärää tietoa sinulla.

      • lyte

        Ja tuo työvoimatoimiston virkamies on 99% puheenjohtajana/ asioiden esittäjänä. Loppu porukasta on lähempänä kumileimaisinta.


      • demokratiaa demokratiaa
        lyte kirjoitti:

        Ja tuo työvoimatoimiston virkamies on 99% puheenjohtajana/ asioiden esittäjänä. Loppu porukasta on lähempänä kumileimaisinta.

        Kyllä, kyllä mutta kun tuo asioiden esittelijä tuo ehdotuksen toimikunnalle ja ehdottaa yleisenä käytäntönä pidettävää karenssi. Niin tällöon voi kysyä oikeuden perään. Kunnallisessakin päätöksenteossa asian esittelijällä on valmis ratkaisu jonka hän tuo esille. Ja esittelijän oma henkilökohtainen käsityksensä on yleensä sellsinen josta ei poiketa. Poikkeamisissa voi tulla käsitys että aika loppuu ja on kiire.


      • *************
        lyte kirjoitti:

        Ja tuo työvoimatoimiston virkamies on 99% puheenjohtajana/ asioiden esittäjänä. Loppu porukasta on lähempänä kumileimaisinta.

        Näinhän se menee, että työvoimatoimiston virkamies on esittelijänä, joska siis tekee päätösesityksen, mikä yleensä hyväksytään sellaisenaan.

        Useimmiten eivät työvoimatoimikunnan jäsenet juurikaan edes perehdy asiaan sen kummemmin, hyväksyvät vain päätösesityksen. Asiat työvoimatoimikunnissa nuijitaan vauhdilla. Useimmille työvoimatoimikunnan jäsenille jäsenyys merkitsee kokouspalkkioiden keräämistä.

        MOT-ohjelmassa talvella oli haastateltavana muistaakseni Helsingin työvoimatoimikunnan jäsen, joka totesi, että yhtä juttua varten on aikaa 20 sekuntia. Sopii miettiä, miten harkitusti siinä asioita ratkaistaan.


      • tuli lisättyä
        lyte kirjoitti:

        Ja tuo työvoimatoimiston virkamies on 99% puheenjohtajana/ asioiden esittäjänä. Loppu porukasta on lähempänä kumileimaisinta.

        En väitä etteikö työvoimatoimikunnan päätöksenteko olisi toimivaa. Sitä se kyllä on. Täytyy muistaa että yleisenä käytäntönä vaikka kuntien rakennuspäätöksissä on se että rakennuslupa myönnetää lähes aina. Mikäli valituksia kuuluu niin asia otetaan uudelleen esille.Näin ei työvoimatoimikunnissa tehdä.


      • päätöksen
        ************* kirjoitti:

        Näinhän se menee, että työvoimatoimiston virkamies on esittelijänä, joska siis tekee päätösesityksen, mikä yleensä hyväksytään sellaisenaan.

        Useimmiten eivät työvoimatoimikunnan jäsenet juurikaan edes perehdy asiaan sen kummemmin, hyväksyvät vain päätösesityksen. Asiat työvoimatoimikunnissa nuijitaan vauhdilla. Useimmille työvoimatoimikunnan jäsenille jäsenyys merkitsee kokouspalkkioiden keräämistä.

        MOT-ohjelmassa talvella oli haastateltavana muistaakseni Helsingin työvoimatoimikunnan jäsen, joka totesi, että yhtä juttua varten on aikaa 20 sekuntia. Sopii miettiä, miten harkitusti siinä asioita ratkaistaan.

        "Näinhän se menee, että työvoimatoimiston virkamies on esittelijänä, joska siis tekee päätösesityksen, mikä yleensä hyväksytään sellaisenaan."

        Ainakin Vantaalla oli ennen niin, että työvoimatoimikunnan sihteerin pesti oli kiertävä tiettyjen työkkärin virkailijoiden piirissä. Ei liene vaikea arvata, että sihteereiden ennalta tekemät päätökset varsinaisille työvoimatoimikunnan jäsenille lähentelivät mielivaltaa.


    • aloittaja

      Se miksi otin tämän toimikuntamenettelyn riitautettavaksi johtuu siitä että on tulossa kiristyksiä ja erilaisia sanktioitä helpommin jos vaikkakin asiallisesti kieltäytyy työn otosta. Työttömällä ei aina ole selvyyttä ilmaista asiaansa vaikka niin että jos voisitte siirtää asiaa parilla viikolla minun olisi helpompi aloittaa työ. Esteenä voisi olla jopa itsestäkin riippumaton asia. Sanoisin että tulevat kiristykset sanktioissa voivat aiheuttaa työvoimatoimistoille ikäviä yllätyksiä mikäli työtön kokee että häntä kohdellaan epäoikeutetuksi.Tuo työttömyyshän näyttää vaan pahenevan.

    • asiallista asiaa

      Keskustelun aloittajana minulla on lähipäivinä tarkoitus tuosta työvoimatoimikunnan menettelystä johtuen vähän aikomus hiillostaa nykyistä hallitusta ja erityisesti työministeri Tarja Grungergiä . Palstan löydät suomi24 stä valitset hallitus. Siellä tavataan.

    • kalkutan seppä*

      tekaistusta 5kk työssäoloehdosta näin,ensin valitus meni samalle työvoimatoimikunnalle joka antoikin tuon kestokarenssin eli en odottanutkaan että niiden päätös mihinkään muuttuisi,mutta siitä päätöksestä pystyy valittamaan vakuutusoikeuteen jossa onkin eri tyypit päättämässä asioista kun nämä loispummiyrittäjät ja niiden kätyrit,voit iskeä vielä vettä myllyyn lisää hankkimalla oikeusaputoimistosta ilmaisen asianajajan niin se jos mikä sapettaa tätä"toimikuntaa"

      • Vai???

        Kyllä se niin taitaa olla, että työvoimatoimikunnissa, työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan sekä vakuutusoikeuden jaostoissa on samantapaiset kokoonpanot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      110
      1050
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      918
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      703
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      655
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      495
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      492
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      46
      486
    Aihe