Marskin kana

juhalat tulossa

Onko kenelläkään Marskin kanan repetiä? Juhlat on tulossa ja olisi kiva tarjoilla mutta en löydä valmistusohjetta mistään.

12

10528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meni

      marskin mukana hautaan.

      Vai että "tarjoilla"? Katso sanakirjasta...

    • Marskilla oli kai ainakin jokunen "kana", jollei nyt Anastasia Arapovaa lasketa siksi ainoaksi, mutta tämännimistä ruokalajia ei hänen nimiinsä ole luettu.

      Sitävastoin Hotelli Marskissa on aikanaan tarjottu Marskin kanaa ja sitä kai kyselet. Linkin mukaan ollut myös listalla ravintola Pam-Pamissa. Jonkinlainen ohje löytyy seuraavasta

      http://kotikokki.vuodatus.net/blog/270342

      Eräässä blogissa maininta: "Marskin kana Helsingissä Hallituskadulla sijainneessa Pam Pam -ravintolassa joskus ammoin 80-luvulla. Tässä ruukkukanassa oli riisiä, pekonia, smetanaa, herkkusieniä ja vaikka mitä ihanuuksia."

      Tekiköhän se, että tässä on smetanaa ja herkkusieniä, siitä jotenkin venäläishenkisen ja se voitiin ikäänkuin signeerata Mannerheimillä?

      • tarjotaan kyllä

      • tarjotaan kyllä kirjoitti:

        MARSKIN KANAA kanaa, pekonia, sieniä, riisiä ja juustoa erilaisin version.
        Marskin ruokalistaan kuului mm http://www.tradeka.fi/tradeka/ipub.nsf/sivut/peruspohja?OpenDocument&cid=marsalkanruokalista
        http://www.mannerheim.fi/13_erity/s_ruokal.htm

        Kyllähän Mannherhein melkoinen herkkupeppu aikanaan oli - maistuivat sekä venäläisen että puolalaisen keittiön antimet. Näitähän tuossa listoilla olleet ruoat lähinnä ovatkin ja osaa niistä lienee Taru Stenvallin muistelmien mukaan myös tarjotun Mikkelin hovin lounaspöydästä.

        Mutta missä se Marskin kana on - ei löydy noista viitteistä? Olisikohan kyseessä Riekkoa á la Suvorov, jonka muistan jotenkin olleen tällainen linturuoka, tarjottu savipotissa taikinakuoren alla? Sitten kun riekko tuli harvinaiseksi vaihdettiin tilalle kana - ja kun oli muuten vähän venäläissorttinen ruoka niin eikun ruoka Mannerheimin nimiin ja menekki varma.

        Muistelisin tuollaista riekkoa Venäjällä joskus syöneeni ja hyvää oli - höyry nousi kun rikkoi taikinakuoren ja smetanan, sipulin ja riistan tuoksu nousi aukosta.

        Olisikohan jollain tietävämmällä tietoa?


      • C.G.E.
        tarjotaan kyllä kirjoitti:

        MARSKIN KANAA kanaa, pekonia, sieniä, riisiä ja juustoa erilaisin version.
        Marskin ruokalistaan kuului mm http://www.tradeka.fi/tradeka/ipub.nsf/sivut/peruspohja?OpenDocument&cid=marsalkanruokalista
        http://www.mannerheim.fi/13_erity/s_ruokal.htm

        Ruotsissa 17 vuotta asunut vaimoni toi mukanaan ruokalajin, joka hyvin muistuttaa täällä mainittuja ainakin aineksiltaan.

        Siinä tosin voi käyttää kaupasta valmiiksi grillattuna ostettua broileria.

        Kun broileri on jäähtynyt niin paljon, että sen voi sormin nyppiä irti, aletaan repiä lihat sopivina haarukkapaloina irti luista ja laitetaan uunivuokaan. Tämän jälkeen ruskistetaan paketillinen pekonia parin sentin palasiksi leikattuna. Pekonista irronneessa rasvassa ruskistetaan 100 gr viipaloituja tuoreita herkkusieniä.

        Kaikki nämä ainekset sekoitetaan uunivuoassa, maustetaan suolalla, pippurilla ja kirvelillä. Jos haluaa, voi mukaan laittaa lievästi valkosipuliakin. Kaiken päälle kaadetaan 2 desiä kermaa tai smetanaa, ja ripotellaan vielä reilusti emmentalraastetta pintaan. Uuniin niin pitkäksi aikaa, että juusto sulaa ja saa kauniin värin.

        Tarjoillaan keitetyn riisin kanssa.

        Ei varmaan liity Marskiin, mutta on parhaita broilerruokia mitä löytyy!


      • trahteeriin
        crudo kirjoitti:

        Kyllähän Mannherhein melkoinen herkkupeppu aikanaan oli - maistuivat sekä venäläisen että puolalaisen keittiön antimet. Näitähän tuossa listoilla olleet ruoat lähinnä ovatkin ja osaa niistä lienee Taru Stenvallin muistelmien mukaan myös tarjotun Mikkelin hovin lounaspöydästä.

        Mutta missä se Marskin kana on - ei löydy noista viitteistä? Olisikohan kyseessä Riekkoa á la Suvorov, jonka muistan jotenkin olleen tällainen linturuoka, tarjottu savipotissa taikinakuoren alla? Sitten kun riekko tuli harvinaiseksi vaihdettiin tilalle kana - ja kun oli muuten vähän venäläissorttinen ruoka niin eikun ruoka Mannerheimin nimiin ja menekki varma.

        Muistelisin tuollaista riekkoa Venäjällä joskus syöneeni ja hyvää oli - höyry nousi kun rikkoi taikinakuoren ja smetanan, sipulin ja riistan tuoksu nousi aukosta.

        Olisikohan jollain tietävämmällä tietoa?

        http://www.tervahovi.fi/zalacartetxt.html#lintu
        32. Riekkoa á la Suvorov
        Ripa á la Suvorov
        Ptarmigan à la Suvorov
        • uuniriekkoa mm. madeiralla maustettuna
        • ugnsripa, smaksatt med bl.a. madeira
        • roasted ptarmigan with Madeira and seasonings 36 euria
        Riekkoa http://www.armoria.fi/modules.php?name=uutiset&file=print&sid=37


      • trahteeriin kirjoitti:

        http://www.tervahovi.fi/zalacartetxt.html#lintu
        32. Riekkoa á la Suvorov
        Ripa á la Suvorov
        Ptarmigan à la Suvorov
        • uuniriekkoa mm. madeiralla maustettuna
        • ugnsripa, smaksatt med bl.a. madeira
        • roasted ptarmigan with Madeira and seasonings 36 euria
        Riekkoa http://www.armoria.fi/modules.php?name=uutiset&file=print&sid=37

        Vähän kaukana tuo Oulu, mutta hyvänsorttinen lista ja varmaan ihan asiallinenkin - muilta kuin nimiltään.

        Nuo kamalat, tekopirteät nimet listalla vievät siitä ammattimaisen otteen kauas kaakkoon. Lisäksi kun vilkaisee niiden vieraskielisiä väännöksiä voi kauheuden kertoa kahdella.

        Pankaapa Tervahovissa itsekriitin myssy päähän ja arvioikaa kannattaako tällaista essonbaarin "Roope Ankan Nauravat Nakit-linjaa" jatkaa?


      • tosi hyvää ja tuhtia
        C.G.E. kirjoitti:

        Ruotsissa 17 vuotta asunut vaimoni toi mukanaan ruokalajin, joka hyvin muistuttaa täällä mainittuja ainakin aineksiltaan.

        Siinä tosin voi käyttää kaupasta valmiiksi grillattuna ostettua broileria.

        Kun broileri on jäähtynyt niin paljon, että sen voi sormin nyppiä irti, aletaan repiä lihat sopivina haarukkapaloina irti luista ja laitetaan uunivuokaan. Tämän jälkeen ruskistetaan paketillinen pekonia parin sentin palasiksi leikattuna. Pekonista irronneessa rasvassa ruskistetaan 100 gr viipaloituja tuoreita herkkusieniä.

        Kaikki nämä ainekset sekoitetaan uunivuoassa, maustetaan suolalla, pippurilla ja kirvelillä. Jos haluaa, voi mukaan laittaa lievästi valkosipuliakin. Kaiken päälle kaadetaan 2 desiä kermaa tai smetanaa, ja ripotellaan vielä reilusti emmentalraastetta pintaan. Uuniin niin pitkäksi aikaa, että juusto sulaa ja saa kauniin värin.

        Tarjoillaan keitetyn riisin kanssa.

        Ei varmaan liity Marskiin, mutta on parhaita broilerruokia mitä löytyy!

        Valmis broileri paloitellaan vuokaan, paistettua pilkottua pekonia, herkkusieniä. Sekoitetaan. Kermaa ja n. 1/2 dl ketsuppia sekoitetaan keskenään ja kaadetaan vuokaan. Suolapähkinäitä ripotellaan
        pinnalle. Tosi hyvä ja riittoisa ruoka tarjotaan
        riisin kera.


      • Pedrito
        C.G.E. kirjoitti:

        Ruotsissa 17 vuotta asunut vaimoni toi mukanaan ruokalajin, joka hyvin muistuttaa täällä mainittuja ainakin aineksiltaan.

        Siinä tosin voi käyttää kaupasta valmiiksi grillattuna ostettua broileria.

        Kun broileri on jäähtynyt niin paljon, että sen voi sormin nyppiä irti, aletaan repiä lihat sopivina haarukkapaloina irti luista ja laitetaan uunivuokaan. Tämän jälkeen ruskistetaan paketillinen pekonia parin sentin palasiksi leikattuna. Pekonista irronneessa rasvassa ruskistetaan 100 gr viipaloituja tuoreita herkkusieniä.

        Kaikki nämä ainekset sekoitetaan uunivuoassa, maustetaan suolalla, pippurilla ja kirvelillä. Jos haluaa, voi mukaan laittaa lievästi valkosipuliakin. Kaiken päälle kaadetaan 2 desiä kermaa tai smetanaa, ja ripotellaan vielä reilusti emmentalraastetta pintaan. Uuniin niin pitkäksi aikaa, että juusto sulaa ja saa kauniin värin.

        Tarjoillaan keitetyn riisin kanssa.

        Ei varmaan liity Marskiin, mutta on parhaita broilerruokia mitä löytyy!

        aineksiltaan sitä Marskin kanaa, jota itse olen syönyt. Tämä tapahtui 3-4 vuotta sitten muutaman kerran Otamienessä sijainneessa lounasravintolassa. Marskin kanaa oli ruokalistalla muutaman kerran ja se oli todella maukasta. Harmittaa kun ei silloin tullut reseptiä pyydettyä - kyseistä ravintolaa ei näköjään Spektrissä enää ole, mutta saisikohan jostakin vielä metsästettyä tietotoon kuka sitä piti. Ai, niin. Erona tähän reseptiin oli siis, että Marskin kanassa riisi oli kanan ja muiden ainesten kanssa samassa uunivuoassa ja siksi myös se oli mehevää ja maukasta.


      • Marskinkanafani
        Pedrito kirjoitti:

        aineksiltaan sitä Marskin kanaa, jota itse olen syönyt. Tämä tapahtui 3-4 vuotta sitten muutaman kerran Otamienessä sijainneessa lounasravintolassa. Marskin kanaa oli ruokalistalla muutaman kerran ja se oli todella maukasta. Harmittaa kun ei silloin tullut reseptiä pyydettyä - kyseistä ravintolaa ei näköjään Spektrissä enää ole, mutta saisikohan jostakin vielä metsästettyä tietotoon kuka sitä piti. Ai, niin. Erona tähän reseptiin oli siis, että Marskin kanassa riisi oli kanan ja muiden ainesten kanssa samassa uunivuoassa ja siksi myös se oli mehevää ja maukasta.

        Tesan Oy. Olemassa on, ja huomenna listalla: http://www.spektri.fi/tesan/lounas_taurino.php


    • One-liner

      "My brother thinks he’s a chicken, we don’t talk him out of it because we need the eggs."
      - Groucho Marx -

    • arinari

      kanasta käytettiin siihen Mannerheimon herkkuun vain ne pari lihasmollukkaa, mitkä
      kanalla on siellä selkäpuolella.
      Silloin ei ollut broilereita tarjolla...
      Tämä tieto on jostain vanhasta Marskia käsittelevästä telkkariohjelmasta.
      Reseptiä en tiiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1293
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      73
      623
    4. 50
      557
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      471
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      148
      406
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      387
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      362
    Aihe