Kuorma-autolla ajaminen

AjelijaA

Oon miettiny josko kävis kuorma-autokortin, mut jotenki arveluttaa et onks sen ajaminen kauheen vaikeeta ja meinaako koko ajan kolhia jotai pysäköityi autoi tai jotai, ku tuntuu et sen kokoa ois vaikee hallita..? Mut tietty nyt ihan kokemattomana kaikki tuntuu vaikeelta varmaan, mut siis silti.. sitä varten sen ajaisin, ku haluisin voida vetää sitä hevoskuljetusvaunua, tulee nimittäin aika paljo tallihommissa pyörittyä. Ja oon tyttö 18v.

59

7699

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiki  

      Itse olen ajanut noin 700 kilometriä Fiat Ducato kuorma-autolla, eikä se oikeastaan eroa henkilöautosta muuten kuin että ei ole takaikkunoita ollenkaan, ja vähän isompi koko, johon tottuu hyvin äkkiä, jarrut, vaihteet jne. toimii samoin kuin missä tahansa henkilöautossa.

      • vaihteisto

        Onkos siinä Ducatossa synkronoimaton vaihteisto kanssa?


      • termi
        vaihteisto kirjoitti:

        Onkos siinä Ducatossa synkronoimaton vaihteisto kanssa?

        Laitoit Kikille liian vaikeen termin; synkronoimaton vaihdelaatikko. Se jopa luulee Ducatoa kuorma-autoksi. Hih.


      • eikö se ..

        Eikö se ole enemmän pakettiauto kuin kuorma-auto?


      • Kiki  
        vaihteisto kirjoitti:

        Onkos siinä Ducatossa synkronoimaton vaihteisto kanssa?

        Vaan ihan tavalliset viisi eteen, yksi taakse


      • Kiki  
        eikö se .. kirjoitti:

        Eikö se ole enemmän pakettiauto kuin kuorma-auto?

        Taitaapi Ducatoa saada pakettiautona ja kuormurina, ulopäin tuskin on mitään eroa.

        Ja saahan Ducatoa myöskin 9 paikkaisena henkilöautonakin, mutta juuri SE Ducato jota mitä ajoin oli kuormuri, eli löytys ajopiirturi, ja kun vauhti meni yli 85, loppus kiihtyminen kuin seinään


      • hrhthth
        eikö se .. kirjoitti:

        Eikö se ole enemmän pakettiauto kuin kuorma-auto?

        Se on massan, ei korimallin mukaan. Yli 3500kg painava auto on kuorma-auto.


      • 87k
        hrhthth kirjoitti:

        Se on massan, ei korimallin mukaan. Yli 3500kg painava auto on kuorma-auto.

        Tosin Ducato painaa vain 3510 kiloa täyteen lastattuna, joten inssiä sillä ei saa ajaa

        Eli inssiajoon vaaditaan vähintään 4000 kiloinen kuormuri, eli pitää olla semmonen MB Sprinter, joka näyttää pakulta hieman


      • hgrgr
        eikö se .. kirjoitti:

        Eikö se ole enemmän pakettiauto kuin kuorma-auto?

        Se menee massan mukaan, onko kuorma auto vai h-auto. yli 3500 kg auto on jo kuorma-auto. Kevyimmät kuorma-autot ei eroa pakettiautoista just muuten kuin massan.


      • N S
        hgrgr kirjoitti:

        Se menee massan mukaan, onko kuorma auto vai h-auto. yli 3500 kg auto on jo kuorma-auto. Kevyimmät kuorma-autot ei eroa pakettiautoista just muuten kuin massan.

        Henkilöauto = 10-38000 kiloa
        Pakettiauto = 10-3500 kiloa
        Kuorma-auto = 3510-38000 kiloa

        Tuskin kukaan tuollaista pikkukuormuria ostaa sen 10 tai 50 kiloa isomman kantavuuden vuoksi... tai ei tiedä


      • 9+5
        N S kirjoitti:

        Henkilöauto = 10-38000 kiloa
        Pakettiauto = 10-3500 kiloa
        Kuorma-auto = 3510-38000 kiloa

        Tuskin kukaan tuollaista pikkukuormuria ostaa sen 10 tai 50 kiloa isomman kantavuuden vuoksi... tai ei tiedä

        Mihin kategoriaan sinun Plasto-Volvosi kuuluu. Minä ainakin luulisin sen kuuluvan henkilö- tai pakettiauto kategoriaan, onhan se varmaan ainakin omapainoltaan alle kymmenen kiloa. Mutta eri asia saako sitä liikenteeseen rekisteröityä, siellä omalla pihallasi vaan työntelet sitä.


      • N S
        9+5 kirjoitti:

        Mihin kategoriaan sinun Plasto-Volvosi kuuluu. Minä ainakin luulisin sen kuuluvan henkilö- tai pakettiauto kategoriaan, onhan se varmaan ainakin omapainoltaan alle kymmenen kiloa. Mutta eri asia saako sitä liikenteeseen rekisteröityä, siellä omalla pihallasi vaan työntelet sitä.

        Kiitos kysymästä, piti oikein katsoa "tietokannatsa" kaikki "volvot" joita olen ajanut:

        11 Volvo V40 henkilöauto
        12 Volvo XC 70 henkilöauto
        13 Volvo FL6 kuorma-auto
        14 Volvo S60 henkkilöauto

        Ja jos autoista mitään tiedät (et kyllä tiedä) niin tietäisit että Volvo ei tee "oikeita" pakettiautoja lainkaan, toki jonkun V70:N voi rekisteröidä pakuksi, jolloin se tietenkin on paku, mutta näyttää pirun paljon henkilöautolta :)


      • 9+5
        N S kirjoitti:

        Kiitos kysymästä, piti oikein katsoa "tietokannatsa" kaikki "volvot" joita olen ajanut:

        11 Volvo V40 henkilöauto
        12 Volvo XC 70 henkilöauto
        13 Volvo FL6 kuorma-auto
        14 Volvo S60 henkkilöauto

        Ja jos autoista mitään tiedät (et kyllä tiedä) niin tietäisit että Volvo ei tee "oikeita" pakettiautoja lainkaan, toki jonkun V70:N voi rekisteröidä pakuksi, jolloin se tietenkin on paku, mutta näyttää pirun paljon henkilöautolta :)

        Taas puhuit läpiä, eli aivan muusta kuin aiheesta, tarkoitin sinun Plasto-Volvoasi, yritä nyt vihdoin ymmärtää lukemaasi tekstiä vai etkö sinä natiainen osaa vielä lukea.

        Eli mihin kategoriaan sinun Plasto-Volvosi kuuluu?


      • N S
        9+5 kirjoitti:

        Taas puhuit läpiä, eli aivan muusta kuin aiheesta, tarkoitin sinun Plasto-Volvoasi, yritä nyt vihdoin ymmärtää lukemaasi tekstiä vai etkö sinä natiainen osaa vielä lukea.

        Eli mihin kategoriaan sinun Plasto-Volvosi kuuluu?

        Kerroin kaikki Volvot joita olen ajanut

        Olen siitä kumma mies, että osaan luetella KAIKKI autot joita olen ajanut, siis ihan jokaisen, joka ikisen, jollain olen ajanut satoja tuhansia kilsoja, joillain kymmeniä metrejä

        Autoja on tällä hetkellä kaikenkaikkiaan 67, joista suurin osa on kuorma-autoja ja pakettiautoja

        Herää muuten kysymys, miksi volvo ei tee mitänä, eism Hiacen kokosta pakua, voisi olla aikamoinen hitti


      • 9+5
        N S kirjoitti:

        Kerroin kaikki Volvot joita olen ajanut

        Olen siitä kumma mies, että osaan luetella KAIKKI autot joita olen ajanut, siis ihan jokaisen, joka ikisen, jollain olen ajanut satoja tuhansia kilsoja, joillain kymmeniä metrejä

        Autoja on tällä hetkellä kaikenkaikkiaan 67, joista suurin osa on kuorma-autoja ja pakettiautoja

        Herää muuten kysymys, miksi volvo ei tee mitänä, eism Hiacen kokosta pakua, voisi olla aikamoinen hitti

        Olet todella siitä kumma natiainen kun et osaa vastata kysymykseen, aina vaihdat aihetta, ilmeisesti juuri kuulemasi tarinan pistät palstalle.
        Eli mihin kategoriaan Plasto-Volvosi kuuluu? Siis se Volvo mitä pihassasi työntelet naapurin Petterin kanssa.


      • Nolo Sika
        9+5 kirjoitti:

        Olet todella siitä kumma natiainen kun et osaa vastata kysymykseen, aina vaihdat aihetta, ilmeisesti juuri kuulemasi tarinan pistät palstalle.
        Eli mihin kategoriaan Plasto-Volvosi kuuluu? Siis se Volvo mitä pihassasi työntelet naapurin Petterin kanssa.

        Onko teillä lukihäiriö?

        Kerroin ajamani volvot, joista kolme on Henkilöautoja, ja neljäs on kevytkuorma-auto


      • 9+5
        Nolo Sika kirjoitti:

        Onko teillä lukihäiriö?

        Kerroin ajamani volvot, joista kolme on Henkilöautoja, ja neljäs on kevytkuorma-auto

        Eihän kukaan ole kysynyt mitä autoja haaveilet joskus ajavasi, vaan sinulta kysyttiin mihin kategoriaan Plasto-Volvosi kuuluu, siis se Volvo jota pihamaallasi työntelet.
        Yritä nyt jo ymmärtää.


      • Nolo Sika
        9+5 kirjoitti:

        Eihän kukaan ole kysynyt mitä autoja haaveilet joskus ajavasi, vaan sinulta kysyttiin mihin kategoriaan Plasto-Volvosi kuuluu, siis se Volvo jota pihamaallasi työntelet.
        Yritä nyt jo ymmärtää.

        Kerroin himin luokkaan kuuluu Volvot joita olen ajanut

        Omia Volvoja on vain yksi, se on Tuo V40


      • 9+5
        Nolo Sika kirjoitti:

        Kerroin himin luokkaan kuuluu Volvot joita olen ajanut

        Omia Volvoja on vain yksi, se on Tuo V40

        Oletpas todellakin puupää, etkö voi vastata kysymykseen, mihin kategoriaan kuuluu Plasto-Volvosi? Juuri se Volvo jota työntelet pihamaallasi. Mitään muutahan sinulla ei todellakaan ole, eikä ole ollutkaan.


      • Nolo Sika
        9+5 kirjoitti:

        Oletpas todellakin puupää, etkö voi vastata kysymykseen, mihin kategoriaan kuuluu Plasto-Volvosi? Juuri se Volvo jota työntelet pihamaallasi. Mitään muutahan sinulla ei todellakaan ole, eikä ole ollutkaan.

        Kiitos kysymystä

        Volvo FL6 (autokouluauto) on kevytkuorma-auto

        Volvo S60 (työauto) on henkilöauto

        Volvo XC70 (työauto) on myös henkilöauto

        Volvo V40 (perheen "kolmosauto") on henkilöauto


      • 9+5
        Nolo Sika kirjoitti:

        Kiitos kysymystä

        Volvo FL6 (autokouluauto) on kevytkuorma-auto

        Volvo S60 (työauto) on henkilöauto

        Volvo XC70 (työauto) on myös henkilöauto

        Volvo V40 (perheen "kolmosauto") on henkilöauto

        Siis puupäisyytesi lisäksi olet lukutaidoton, et siis osaa tai halua vastata selvään kysymykseen, mihin kategoriaan Plasto-Volvosi kuuluu?

        Siis mihin kategoriaan Plasto-Volvosi kuuluu, juuri se Volvo mitä pihamaallasi työntelet.

        Vastaa kysymykseen äläkä kiertele ja kaartele. Nuo haaveilusi on jo luettu monta kertaa.


      • Nolo Sika
        9+5 kirjoitti:

        Siis puupäisyytesi lisäksi olet lukutaidoton, et siis osaa tai halua vastata selvään kysymykseen, mihin kategoriaan Plasto-Volvosi kuuluu?

        Siis mihin kategoriaan Plasto-Volvosi kuuluu, juuri se Volvo mitä pihamaallasi työntelet.

        Vastaa kysymykseen äläkä kiertele ja kaartele. Nuo haaveilusi on jo luettu monta kertaa.

        Johan kerroin, oma Volvo on henkilöauto, muista kolmesta kaksi henkilöautoa, yksi kuormuri


      • 9+5
        Nolo Sika kirjoitti:

        Johan kerroin, oma Volvo on henkilöauto, muista kolmesta kaksi henkilöautoa, yksi kuormuri

        Siis onko noin vaikeaa kertoa missä mennään, kysyin mihin kategeriaan Plasto- volvosi kuuluu.

        Vastaa idiootti.


      • Nolo Siika
        9+5 kirjoitti:

        Siis onko noin vaikeaa kertoa missä mennään, kysyin mihin kategeriaan Plasto- volvosi kuuluu.

        Vastaa idiootti.

        Autoni rekisteröintitodistuksessa lukee ajoneuvoluokkana M1/henkilöauto


      • 9+5
        Nolo Siika kirjoitti:

        Autoni rekisteröintitodistuksessa lukee ajoneuvoluokkana M1/henkilöauto

        Suksi sika suolle, et ole ihminen.

        Viitun pöljä aasi olet.


      • sairas on
        9+5 kirjoitti:

        Suksi sika suolle, et ole ihminen.

        Viitun pöljä aasi olet.

        Olen samaa mieltä, hyvä että noita sairaita huomioidaaan.
        Siis onhan tuo kik/i87k / NS aivan sairas tyyppi, lapsi on sairas.


      • N S
        sairas on kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, hyvä että noita sairaita huomioidaaan.
        Siis onhan tuo kik/i87k / NS aivan sairas tyyppi, lapsi on sairas.

        Minä vastaan asiellisesti kysymyksiin, enkä jankuta samaa paskaa :)


      • 9+5
        N S kirjoitti:

        Minä vastaan asiellisesti kysymyksiin, enkä jankuta samaa paskaa :)

        Lopeta idiootti tuo jankuttaminen, vastaa kysymykseen, mihin kategoriaan Plasto-Volvosi kuuluu, kaikkea muuta sontaa jauhat mutta ei tule vastausta selvään kysymykseen.


      • N S
        9+5 kirjoitti:

        Lopeta idiootti tuo jankuttaminen, vastaa kysymykseen, mihin kategoriaan Plasto-Volvosi kuuluu, kaikkea muuta sontaa jauhat mutta ei tule vastausta selvään kysymykseen.

        Oma Volvoni on henkilöauto, kolmesta muusta joita olen ajanut, ovat kaksi olleet henkilöautoja, ja kuorma-autoja yksi


      • 9+5
        N S kirjoitti:

        Oma Volvoni on henkilöauto, kolmesta muusta joita olen ajanut, ovat kaksi olleet henkilöautoja, ja kuorma-autoja yksi

        Siis milloin Plasto-Volvoja on tehty "henkilöautoina", nyt vaatii selvennystä.

        http://www.lelunetti.fi/volvo-kuormaauto-1097-p-1763.html

        siis tuollaistahan sinä tarkoitat.


      • N S
        9+5 kirjoitti:

        Siis milloin Plasto-Volvoja on tehty "henkilöautoina", nyt vaatii selvennystä.

        http://www.lelunetti.fi/volvo-kuormaauto-1097-p-1763.html

        siis tuollaistahan sinä tarkoitat.

        Kiitos asiallisesta kysymyksestä

        Volvo on tehnyt pääsääntöisesti henkilöautoja (farmari, viistoperä, maastoauto yms) sekä kuorma-autoja

        Olen kuullut juttua että Volvo on tehnyt joskus myös yhden "oikean" pakettiauton, ja olempa kuullut juttu Volvon moottoripyörästäkin

        Mutta Volvo tekee siis edelleen henkilö- ja kuorma-autoja


      • 9+5
        N S kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta kysymyksestä

        Volvo on tehnyt pääsääntöisesti henkilöautoja (farmari, viistoperä, maastoauto yms) sekä kuorma-autoja

        Olen kuullut juttua että Volvo on tehnyt joskus myös yhden "oikean" pakettiauton, ja olempa kuullut juttu Volvon moottoripyörästäkin

        Mutta Volvo tekee siis edelleen henkilö- ja kuorma-autoja

        Kyllä sinä jaksat änkyttää yhtä ja samaa skeidaa, mutta et osaa vastata selvään kysymykseen, mihin kategoriaan tuo linkitettykin Plasto-Volvo kuuluu, juuri se Volvo jota pihamaallasi työntelet.
        Älä täällä esitä haaveilujasi.


      • N S
        9+5 kirjoitti:

        Kyllä sinä jaksat änkyttää yhtä ja samaa skeidaa, mutta et osaa vastata selvään kysymykseen, mihin kategoriaan tuo linkitettykin Plasto-Volvo kuuluu, juuri se Volvo jota pihamaallasi työntelet.
        Älä täällä esitä haaveilujasi.

        Johan kerroin, oma Volvoni on henkilöauto, tosin se on perheemme "kolmoasautona" ja lisäksi se on ikivanha


      • 9+5
        N S kirjoitti:

        Johan kerroin, oma Volvoni on henkilöauto, tosin se on perheemme "kolmoasautona" ja lisäksi se on ikivanha

        Siis tuo Plasto-Volvo toimii myös henkilöautona teidän aneemisessa perheessä, missä mutsisi ja faijasi ovat myös täysin tyhjäpäitä.
        Kyllähän tuo nyt selvisi pitkän kyselyn jälkeen.
        Nyt tiedämme suhtautua jatkossakin typeriin kommentteihisi, jotka ovat aivan syvältä sieltä, sieltä mihin sinun pitäisi palata.


      • N S
        9+5 kirjoitti:

        Siis tuo Plasto-Volvo toimii myös henkilöautona teidän aneemisessa perheessä, missä mutsisi ja faijasi ovat myös täysin tyhjäpäitä.
        Kyllähän tuo nyt selvisi pitkän kyselyn jälkeen.
        Nyt tiedämme suhtautua jatkossakin typeriin kommentteihisi, jotka ovat aivan syvältä sieltä, sieltä mihin sinun pitäisi palata.

        Totta, Volvo on meillä henkilöauton, tosin se on ollut "vähän aikaa" lainassa, mutta minun nimeni seisoo rekisteröintitodistuksessa omistajana ja haltijana :)


      • 9+5
        N S kirjoitti:

        Totta, Volvo on meillä henkilöauton, tosin se on ollut "vähän aikaa" lainassa, mutta minun nimeni seisoo rekisteröintitodistuksessa omistajana ja haltijana :)

        Kysyhän faijaltasi että nussisiko se sinut uudestaan, tiedä vaikka tulisi vieläkin idiootimpi sika.


      • tietäjä92
        87k kirjoitti:

        Tosin Ducato painaa vain 3510 kiloa täyteen lastattuna, joten inssiä sillä ei saa ajaa

        Eli inssiajoon vaaditaan vähintään 4000 kiloinen kuormuri, eli pitää olla semmonen MB Sprinter, joka näyttää pakulta hieman

        Puheestasi päätellen inssi on PAKKO ajaa nimenomaan Sprinterillä? Eiköhän C-koulutuksessa suosituimmat ajokit ole ihan perus 114-Scanioita ja FH-Volvoja. Ja hyvä niin, sillä ne ovat ihan oikean kokoisia kuorma-autoja, jollaisia valtaosa on. Parempi opetella kerralla ajamaan sellaista kuorma-autoa, joka myös näyttää kuorma-autolta.


    • "1804"

      Pelkän C-kortin suorittaminen oikeuttaa vetämään kokonaismassaltaan max 750 kg painoista perävaunua.Jos hevoskärryä vedät niin selviydyt helpoimmin suorittamalla ns. pikku-E-kortin.Itselläni kaksiakselisen heppakärryn veturina maasturi, jolloin yhdistelmän kokonaispaino nousee liki 5000 kiloon.
      Kuorma-autolla ajaminen ei ole ihmeellistä.Nopeus risteyksiä lähestyttäessä riittävän alhainen ja tietysti henkilöautoon verrattuna ajoneuvo vaatii enemmän tilaa.Kuorma-autosta kuitenkin näet huomattavasti paremmin ympärillesi.

    • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!...

      Istut keittiötuolilla ja kattele ympärellesi , mitä näet?
      Nouse keittiö pöydälle ja kattele ympärellesi , näet paljon enemmän kun tuolista eikö vaan?

      Kuormaauto on paljon helpompi ajaa kun henkilöauto koska näet tilanteen ylhältä ja voit reagoida asiaan paljon aikaisemmin. Esim. jos on jono niin näet henkilöautojen yli mitä siellä tapahtuu.

      • ak.konttoristi  

        Mutta kun kääntää päätä, ei näekään kuin pelkkää metallia, ja lisäksi eteen, ja kummallekin sivuille jää usean metrin aktve johon ei näe ollenkaan, jne.

        Lisäksi kuorma-auton vaihteet ja jarrut on huomattavasti vaikeammat kuin henkilöautossa


    • autokouluun mennään?

      Eiköhän autokoulun tarkoitus ole opettaa ajamaan autoa. Tuskinpa kovinkaan moni C-korttia suorittava on ajanut kuorma-autolla ennen autokoulua.

      Jos opettaja kuitenkin toteaa kuorma-auton olevan sinulle sopimaton laite, hän varmaankin suosittelee pelkän B-kortin ajamista.

      Ja jos hevoskärryä vetelet, niin aikaisempi vastaaja jo totesikin BE-kortin olevan parempi ratkaisu kuin C-kortti. Vetoautosi kokonaispaino tuskin on yli 3500 kg.

      • AjelijaA

        No mä vaa ihan jostai kuulin et pitää olla C-kortti et saa vetää sitä heppakärryy, enkä sit oo ottanu selvää mistään muista systeemeistä.. Iskä sano, että kuorma-autosta toki näkee paremmin eteenpäin, mutta taakse näkyvyys on olematon ja sivuillekin rajoitettu, mikä tekee ajamisesta haastavampaa kuin hlöautolla ajamisen. Kytkin on kuulemma "helpompi ja selkeämpi käyttää" kuin hlöautossa..?


      • BC työn alla...
        AjelijaA kirjoitti:

        No mä vaa ihan jostai kuulin et pitää olla C-kortti et saa vetää sitä heppakärryy, enkä sit oo ottanu selvää mistään muista systeemeistä.. Iskä sano, että kuorma-autosta toki näkee paremmin eteenpäin, mutta taakse näkyvyys on olematon ja sivuillekin rajoitettu, mikä tekee ajamisesta haastavampaa kuin hlöautolla ajamisen. Kytkin on kuulemma "helpompi ja selkeämpi käyttää" kuin hlöautossa..?

        "Iskä sano, että kuorma-autosta toki näkee paremmin eteenpäin, mutta taakse näkyvyys on olematon ja sivuillekin rajoitettu, mikä tekee ajamisesta haastavampaa kuin hlöautolla ajamisen."

        Täsmälleen näin. Muualle kuin eteen kuorma-autosta näkee henkilöautoa huonommin. Tosin peilit ovat rutosti isommat ja paremmat kuin henkilöautoissa, joten niiden käyttö on helpompaa ja mukavampaa.

        "Kytkin on kuulemma "helpompi ja selkeämpi käyttää" kuin hlöautossa..?"
        No en tiedä onko helpompi tai selkeämpi, riippuu toki hlöautostakin... Ehkä siinä mielessä voi olla helpompaa, että kuormurin saa nätisti liikkeelle tyhjäkäynnillä, pelkkää kytkintä nostamalla, kun taas jossain bensatuhnutinhlöautossa saa polkea kunnon peruskaasun, ettei kone sammahda.


      • ja hevoskärry
        AjelijaA kirjoitti:

        No mä vaa ihan jostai kuulin et pitää olla C-kortti et saa vetää sitä heppakärryy, enkä sit oo ottanu selvää mistään muista systeemeistä.. Iskä sano, että kuorma-autosta toki näkee paremmin eteenpäin, mutta taakse näkyvyys on olematon ja sivuillekin rajoitettu, mikä tekee ajamisesta haastavampaa kuin hlöautolla ajamisen. Kytkin on kuulemma "helpompi ja selkeämpi käyttää" kuin hlöautossa..?

        C-kortti ei vaikuta siihen millasta kärryä saa vetää, kyl se C-kortissa on rajattu siihen 750kg. B kortissa sit oli omat juttunsa, mitä kärryä sai ajaa, ja tähänkään ei C kortti vaikuta mitenkään.

        Voit sä sen C kortin ajaa, nythän se kannattaa ajaa ennen 2009 syksyä, jos sitä luulee tarvitsevansa, sen EU:n ammattipätevyysdirektiivin takia. Sulle mäkin suosittelen sitä BE korttia, jos meinaat isompaa kärryä hinailla. Siihen korttiin riittää pelkkä teoriakoe ja inssi kärryn kanssa, sen jälkeen kun olet B kortin saanut. Jos sen vetoauton kokonaismassa ylittää sen 3500kg, niin sitten voi miettiä vaikka C1E:tä. Siinä piti käydä se kurssi, tai sitten olla ajokortin tietyn aikaa voimassa. Mä en oo vielä sellasia autokouluja isommin löytäny, mitkä niitä C1E kursseja järjestää.


      • tyhmäkö...
        ja hevoskärry kirjoitti:

        C-kortti ei vaikuta siihen millasta kärryä saa vetää, kyl se C-kortissa on rajattu siihen 750kg. B kortissa sit oli omat juttunsa, mitä kärryä sai ajaa, ja tähänkään ei C kortti vaikuta mitenkään.

        Voit sä sen C kortin ajaa, nythän se kannattaa ajaa ennen 2009 syksyä, jos sitä luulee tarvitsevansa, sen EU:n ammattipätevyysdirektiivin takia. Sulle mäkin suosittelen sitä BE korttia, jos meinaat isompaa kärryä hinailla. Siihen korttiin riittää pelkkä teoriakoe ja inssi kärryn kanssa, sen jälkeen kun olet B kortin saanut. Jos sen vetoauton kokonaismassa ylittää sen 3500kg, niin sitten voi miettiä vaikka C1E:tä. Siinä piti käydä se kurssi, tai sitten olla ajokortin tietyn aikaa voimassa. Mä en oo vielä sellasia autokouluja isommin löytäny, mitkä niitä C1E kursseja järjestää.

        Voiko sen B-kortin menettää jos ajaa vähän huonosti E-insissa? Eli vaikka unohtaa pysähtyä ennen väärinpysäköityä autoa.


      • ajokokeessa
        tyhmäkö... kirjoitti:

        Voiko sen B-kortin menettää jos ajaa vähän huonosti E-insissa? Eli vaikka unohtaa pysähtyä ennen väärinpysäköityä autoa.

        Tottakai voi B ajoluvan menettää kortin korotuksessa ajokokeessa. Silloinhan olet auton vastuullinen kuljettaja.
        Jos sinulla on jo sakkokiintiö täyttymässä ja ajelet tutkinnossa yhden sakon lisää, niin se on siinä.


      • hevoshommista
        ja hevoskärry kirjoitti:

        C-kortti ei vaikuta siihen millasta kärryä saa vetää, kyl se C-kortissa on rajattu siihen 750kg. B kortissa sit oli omat juttunsa, mitä kärryä sai ajaa, ja tähänkään ei C kortti vaikuta mitenkään.

        Voit sä sen C kortin ajaa, nythän se kannattaa ajaa ennen 2009 syksyä, jos sitä luulee tarvitsevansa, sen EU:n ammattipätevyysdirektiivin takia. Sulle mäkin suosittelen sitä BE korttia, jos meinaat isompaa kärryä hinailla. Siihen korttiin riittää pelkkä teoriakoe ja inssi kärryn kanssa, sen jälkeen kun olet B kortin saanut. Jos sen vetoauton kokonaismassa ylittää sen 3500kg, niin sitten voi miettiä vaikka C1E:tä. Siinä piti käydä se kurssi, tai sitten olla ajokortin tietyn aikaa voimassa. Mä en oo vielä sellasia autokouluja isommin löytäny, mitkä niitä C1E kursseja järjestää.

        niin kaikkea voi tulla vastaan. Onhan olemassa hevosenkuljetusauto, joka on käsittääkseni kuorma-auto, vaikka olisi alkuaan linja-autosta rakennettu. Ilman muuta tälle alalle aikovan pitää ajaa C-kortti. Ja sitten vuoden päästä C1E-kortti, jonka ilmeisesti vielä saa vuoden C-kortin omistuksella ilman autokoulua. C1E:n myötä saa BE:n mutta jos kiire on sitten vaan BE-tutkintoon, ei vaadi autokoulua sekään.
        Ja jos sinä olet ihminen, joka pärjää hevosten kanssa kaikissa tilanteissa, niin silloin sinä pärjäät kuorma-auton ajamisessakin. Rohkeudesta ja asenteesta tämä on kiinni. Minä osaan ajaa kuorma-autoa, mutta silti hevosen ohjaaminen arveluttaa.


    • ABECEDE-kuski

      Kuorma-autoa on tietyin osin jopa helpompi ajaa kuin henkilöauto.
      Pitää vain muistaa, että se on leveä ja vie helposti oksat ja merkit mennessään.
      Se on korkea, joten pitää muistaa katokset oksat sillan alitukset ym.
      Se on pitkä, joten tulee huomioida oikaisupituudet käännöksissä.
      Siinä on peräylitys, joten tule huomioida takaylityksen pyyhkäisy.
      Siinä on kuormaa, joten tulee huomioida akseli-, teli- ja kokonaismassat.
      Sitä koskee tarkat kuorman sidontamääräykset, jotka on syytä tuntea.
      Siihen vaikuttaa eri tavalla kaarrekäyttäytyminen, johtuen massasta ja painopisteestä.
      Siihen vaikuttaa eri tavalla jarrutusmatkat ja jarrutuskäyttäytyminen, johtuen rengasmateriaalista, painojakaumasta, masssasta ym.
      Ajamisessa erilaista ovat mm. erilaiset vaihteistot. Kuljettajan on osattava käyttää vaihteita oikein ja taloudellisesti.
      Lisäksi tulee kuvioihin käytännössä vaikkapa katveet, ajo-ja työaikalait, lisälaitteet, tasuspyörästön lukko, oikea telin käyttö, asiapaperit, päivittäiset tarkastukset, piirturin oikea käyttö jne.
      Listaa voisi jatkaa loputtomasti, mutta on se tavallaan osittain helpompi kuin henkilöauto.

    • gw3r

      et tarvii C-luokan korttia vetääksees takana tollast kärryy :P siis siihe riittää vissii BE kortti? ei tarvii kuorma-autokorttii tollasee tarkotuksee :) Peräkärry henkilöautoon eli kortti BE

    • fweqf ff

      Jos löydät autokoulun jossa on nykyaikainen kuorma-auto (ei siis esim 90 tai 80 luvun tai 2000 alun) niin niiden ajaminen on aivan yhtä helppoa kuin uudella pakulla tai henkilöautolla, ainut ero on isompi koko

      No valitettavasti todella monessa autoskoulussa on noita yli 10 vuotta vanhoja paskoja opetusauoina silti

      • tietäjä92

        Enpä ole havainnut käytännössä mitään eroa 2000-luvun alun ja ihan uusien kuorma-autojen ajossa. Kojetaulut ovat erilaiset ja robottilaatikot yleisemmät, mutta ajoltaanhan ne ovat hyvin samanlaisia. Omasta mielestäni yleisesti kuorma-autot ovat ajettavuudeltaan erittäin hyviä, niissä kuljettajan oloihin on panostettu melkoisesti jo monen vuosikymmenen ajan.

        Toisaalta on ihan hyvä, että opetusautoina pidetään jo ikää nähneitä autoja, sillä sellaisia täällä eniten liikkuu myös ammattiliikenteessä. Mikäs onkaan Suomen kuorma-autojen keski-ikä tällä hetkellä?


      • wettweb ggwere
        tietäjä92 kirjoitti:

        Enpä ole havainnut käytännössä mitään eroa 2000-luvun alun ja ihan uusien kuorma-autojen ajossa. Kojetaulut ovat erilaiset ja robottilaatikot yleisemmät, mutta ajoltaanhan ne ovat hyvin samanlaisia. Omasta mielestäni yleisesti kuorma-autot ovat ajettavuudeltaan erittäin hyviä, niissä kuljettajan oloihin on panostettu melkoisesti jo monen vuosikymmenen ajan.

        Toisaalta on ihan hyvä, että opetusautoina pidetään jo ikää nähneitä autoja, sillä sellaisia täällä eniten liikkuu myös ammattiliikenteessä. Mikäs onkaan Suomen kuorma-autojen keski-ikä tällä hetkellä?

        "Mikäs onkaan Suomen kuorma-autojen keski-ikä tällä hetkellä?"

        Eipä aika paljon, harvassa kuorma-autossa näkyy "suomi kilpiä" vaan lähes kaikissa on EU-kilvet, se kertoo jo jotain auton iästä

        Eikös samalla logiikalla B-kortti kannattaisi opettaa jollain 90 luvun ritsalla, harva 18 vuotias ekaksi autoksi upouutta ostaa....

        Sanoisin kuorma-autojen keski-iäksi noin 7 vuotta


      • tietäjä92
        wettweb ggwere kirjoitti:

        "Mikäs onkaan Suomen kuorma-autojen keski-ikä tällä hetkellä?"

        Eipä aika paljon, harvassa kuorma-autossa näkyy "suomi kilpiä" vaan lähes kaikissa on EU-kilvet, se kertoo jo jotain auton iästä

        Eikös samalla logiikalla B-kortti kannattaisi opettaa jollain 90 luvun ritsalla, harva 18 vuotias ekaksi autoksi upouutta ostaa....

        Sanoisin kuorma-autojen keski-iäksi noin 7 vuotta

        Eipä ole paha idea tuo B-kortin juttukaan!


    • ei enään 18v

      Kuormaauton ajokortin ikä on 21v ajokorttiuudistuksen jälkeen eli nyt jos ei ole ajossa tuo kortti voi unostaa sen ennen 21 ikävuotta.

    • mitä tarvitset

      Ethän sä hevosvaunun vetämiseen tarvi BC-korttia vaan BE kortin. Jos laitat hevosvaunun kuorma-auton perään, niin tarvitset rekkakortin (CE) ja se tulee kalliiksi.

      Jos aiot ajaa hevoskuljetuskuorma-autoa, niin siihen tarvitset C-kortin.

    • japi..

      Minulla oli ainakin autokoulussa sellainen kuorkki jonka vaihteet olivat vaikeat kun ei ollut tottunut. Eli piti aina jotain vipua vaihdekepissä liikuttaa kun halusi vaihteita kolmosesta ylöspäin...

      • Jotenkin "surkuhupaisaa" että kouluautot on 20 vuotta vanhoja romuja. Miksei samaten B-korttia ajettaisi vaikeimman kautta jollain 93 Opelilla?

        Nykyisinhän C-kortin saa ajaa upouudella kuorma-autolla jossa on kaasu ja jarru, ja vaihteina eteen. taakse ja vapaa. Kuten esim. MB Antos, muutenhan auto on kuin ajaisi henkilöautoa, on vain isompi


      • ieavoö
        pankkiautomaatti kirjoitti:

        Jotenkin "surkuhupaisaa" että kouluautot on 20 vuotta vanhoja romuja. Miksei samaten B-korttia ajettaisi vaikeimman kautta jollain 93 Opelilla?

        Nykyisinhän C-kortin saa ajaa upouudella kuorma-autolla jossa on kaasu ja jarru, ja vaihteina eteen. taakse ja vapaa. Kuten esim. MB Antos, muutenhan auto on kuin ajaisi henkilöautoa, on vain isompi

        Miksi niin uudella kuin -93? Kyllä kouluhenkilöautossakin pitäisi olla ainakin synkronoimaton ykkönen


      • ieavoö kirjoitti:

        Miksi niin uudella kuin -93? Kyllä kouluhenkilöautossakin pitäisi olla ainakin synkronoimaton ykkönen

        Koska kuorma-autot on juurikin sitä ikäluokkaa. Henkilöautot muutaman vuoden vanhoja... Monellako 18 vuotiaalla on varaa sellaiseen ensiautoksi?

        Mutta miksi sitten kuorma-autokortti opetetaan AINA vaikeimman kautta... Kuorma-autoa ajetaan kuitenkin 99% firman autolla, ja ne on korkeintaan muutamia vuosia vanhoja


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      71
      3240
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2832
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2648
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2608
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2486
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2325
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1783
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1727
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1600
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1446
    Aihe