olen aikeissa ostaa noin 200tkm ajetun c200cdi mersun. Kannattaako ostaa 122 vai vanhempi 115 hevosvoimainen, jos kriteerinä on suuttimien kestävyys, käynistyvyys ja lämpimyys. käsittääkseni vanhemmassa on webasto ja uudemmassa, joku sähköinen lämmitin.
cdi-moottorit
14
11010
Vastaukset
- timppanen
Sähköinen lisälämmitin tuli 2002 mallista alkaen. Webasto ei ole kuin jälkiasennuksena. Kone kestää hyvin huollettuna paremmin kuin vanha etukammiodiesel. Edellisellä W 210 mallilla ajoin mittariin 650000km ilman suutinremonttia.
- Lisävalofanaatikko
Ainakin minun kokemusten mukaan kyseisessä mallissa ei paljon lämpöä riitä. Okei, ei tarvi palella mutta kun ulkolämpötila on -5'C tai kylmempi, niin silloin ilmastointilaitteen lämpösäätimen kääntäminen 20'C:sta melkein täysille 28'C:aan ei saa mitään muutosta sisälämpötilaan. Vertailevana kokemuksena C 180 Kompressor oli aivan eri planeetalta, todella lämmin vaikkei ihan hetkessä lämmennytkään. C 280 4Matic lämpeni hetkessä (käynnistin -29'C:ssa, auto jäässä -> muutaman sadan metrin ajon jälkeen alkoi paahtaa tulikuumaa ilmaa kabiiniin. Ja siinä autossa ei ollut Wepastoa. Polttoaineen kulutus tosin ajotietokoneen mukaan kyseisellä ajolenkillä 19,6 L/100 km eli ei mikään säästöpossu. Itse harkitsin jo viime talvena Wepastoa C 200 CDI:hin mutta hinta ilman asennusta osineen ja CAN-tiedonsiirtoväylän vaatimine "tietokonepalikoineen" olisi ollut suolainen n. 2.000 euroa. Päätin että käytän jatkossakin ahkerasti tehokasta istuinlämmitintä ja pidän talvivaatteita päällä ajettaessa talvikelissä. Jännä juttu, A 180 CDI:ssä taas lämpöä tuntuu riittävän niin että voisi uimahousuissa ajella...
- timppanen
Lisävalofanaatikko kirjoitti:
Ainakin minun kokemusten mukaan kyseisessä mallissa ei paljon lämpöä riitä. Okei, ei tarvi palella mutta kun ulkolämpötila on -5'C tai kylmempi, niin silloin ilmastointilaitteen lämpösäätimen kääntäminen 20'C:sta melkein täysille 28'C:aan ei saa mitään muutosta sisälämpötilaan. Vertailevana kokemuksena C 180 Kompressor oli aivan eri planeetalta, todella lämmin vaikkei ihan hetkessä lämmennytkään. C 280 4Matic lämpeni hetkessä (käynnistin -29'C:ssa, auto jäässä -> muutaman sadan metrin ajon jälkeen alkoi paahtaa tulikuumaa ilmaa kabiiniin. Ja siinä autossa ei ollut Wepastoa. Polttoaineen kulutus tosin ajotietokoneen mukaan kyseisellä ajolenkillä 19,6 L/100 km eli ei mikään säästöpossu. Itse harkitsin jo viime talvena Wepastoa C 200 CDI:hin mutta hinta ilman asennusta osineen ja CAN-tiedonsiirtoväylän vaatimine "tietokonepalikoineen" olisi ollut suolainen n. 2.000 euroa. Päätin että käytän jatkossakin ahkerasti tehokasta istuinlämmitintä ja pidän talvivaatteita päällä ajettaessa talvikelissä. Jännä juttu, A 180 CDI:ssä taas lämpöä tuntuu riittävän niin että voisi uimahousuissa ajella...
asennossa on ollut ilmastoinnin säästökäyttö. Vaikuttaa heti sähköisen vastuksen päälle kytkeytymiseen.
- Lisävalofanaatikko
timppanen kirjoitti:
asennossa on ollut ilmastoinnin säästökäyttö. Vaikuttaa heti sähköisen vastuksen päälle kytkeytymiseen.
Minulla on aina ajotietokoneesta säädettynä asetukset niin että sähköinen lämpövastus toimii tarvittaessa. Ja olen huomannut että jostain syystä ilmastointi poiskytkettynä lämpöä on pikkaisen paremmin! Ei merkittävää eroa, mutta sen verran että sen ainakin itse huomaan. Otetaanpa huomioon sekin että jos auton jäähdytysneste ei lämpene kuin 45... 55'C -lukemiin talvisilla 80 km/h -ajonopeuksilla niin mistäs sitä lämpöä sitten reilusti voisi tullakaan. Auton sisätilan lämmittimessäkin on 2000 W tehoa ja sekin vain kierrättää samaa ilmaa matkustamossa. Entäs sitten kun lämmityslaite imee koko ajan paljon ilmaa ja pyrkii vaivaisen muutaman sadan Watin teholla sitä lämmittämään? Eipä tarvi C 200 CDI:ssä juurikaan takkia avata kylmemmällä pakkaskelillä... Onneksi istuinlämmittimet ovat todella tehokkaat ja lämmittävät istuimen erittäin laaja-alaisesti ja nopeasti!
- JSM
KUN KONE ON(n.60´C)LÄMMIN KOKEILE SYYLÄRIN YLÄ LETKUA JOS SIELLÄ TUNTUU VIRTAAVAN VESI NIIN KÄY VAIHTAMASSA TERMERI ISOMPAAN NIIN RUPEE TOIMIIN!!!! MULLA NAKUTETTU 82´C EI VÄLIÄ VAIKKA ULKONA -25´C NIIN LÄMPÖÄ RIITTÄÄ!!!! ENNEN EI MEINANNU NOSTAA SITÄ YLI 60´C
- Lisävalofanaatikko
Hiljattain minulle selvisi että ainakin C-sarjan 4- sylinterisessä CDI-koneessa pitää käyttää kylmänä vuodenaikana viimasuojaa. Omassa autossani ei semmoista koskaan tullut, joten nyt tiedon saatuani aion semmoisen ihan upouuden hommata. Johan viimein selvisi, miksi kone on pyörinyt niin kylmänä talvella (ei ole noussut lämmöt 60'C ylemmäs juuri millään). Jospa tuleva talvi olisi matkustamonkin osalta entisiä lämpimämpi kun pääsee kone paremmin lämpenemään ja lämmityslaite jaksaa siten puhaltaa kunnolla hellettä kabiiniin. Odottelen jo kylmiä syyspäiviä ja talven saapumista! Hyvä että tuli asia puheeksi ammattikorjaajan kanssa (ihmettelin ääneen ettei riitä lämpöä talvisin).
- timppanen
eikö autossasi ole sähköinen vastus. Vuosimalli??.
- Lisävalofanaatikko
timppanen kirjoitti:
eikö autossasi ole sähköinen vastus. Vuosimalli??.
Löytyy sähkövastus, mutta eihän pienitehoinen vastus kovin paljoa lisälämpöä jaksa tehdä. Erillisessä sisätilan lämmittimessäni nimittäin on tehoja 2000 W, tokko siinä vastuksessa on yhtä paljon...? Auto on C200 CDI vm. 2003. Ongelma on että kone käy turhan viileänä pakkaskelillä joten matkustamossa on aavistuksen viileää talvella. Ei mitenkään kylmää mutta kunnon lämmitystehoista on saanut vain haaveille. Jännityksellä odotan, korjautuuko tilanne yhtään tuon viimasuojan myötä.
- timppanen
Löytyy sähkövastus, mutta eihän pienitehoinen vastus kovin paljoa lisälämpöä jaksa tehdä. Erillisessä sisätilan lämmittimessäni nimittäin on tehoja 2000 W, tokko siinä vastuksessa on yhtä paljon...? Auto on C200 CDI vm. 2003. Ongelma on että kone käy turhan viileänä pakkaskelillä joten matkustamossa on aavistuksen viileää talvella. Ei mitenkään kylmää mutta kunnon lämmitystehoista on saanut vain haaveille. Jännityksellä odotan, korjautuuko tilanne yhtään tuon viimasuojan myötä.
voi auttaa. Minulla on W 211 e220 cdi 04vm. Kyllä on talvella lämpöä piisannut. Ihmettelen näitä kommentteja kun ei tule lämpöä. Vaihdoin uuden vakio termostaatin kun ostin kyseisen auton. sähkövastus on aika tehokas. Menee päälle automaattisesti kun ulkolämpötila alle 8 . Ilmastoinnin säästökäyttö pitää olla oikeassa asennossa, muuten vastus ei mene päälle.
- Lisävalofanaatikko
timppanen kirjoitti:
voi auttaa. Minulla on W 211 e220 cdi 04vm. Kyllä on talvella lämpöä piisannut. Ihmettelen näitä kommentteja kun ei tule lämpöä. Vaihdoin uuden vakio termostaatin kun ostin kyseisen auton. sähkövastus on aika tehokas. Menee päälle automaattisesti kun ulkolämpötila alle 8 . Ilmastoinnin säästökäyttö pitää olla oikeassa asennossa, muuten vastus ei mene päälle.
Kiitos jälleen asiallisesta kommentista, mukavaa ettei jää yksinpuheluksi. Itse pidän tehokkaana lämmityslaitteena sellaista että jos sen säätää täysille niin autossa tulee kuumat oltavat. Eikä tämä C 200 CDI nyt niin kylmä auto ole kuin jotkut ilman Webastoa olevat Volkkarit 1,9 TDI-koneella. Omassa autossani siis ei ole mitään Webastoa/Eberspächeriä tms. Onkohan tuolla merkitystä että sinun selvästi isommassa autossasi on samasta koneesta se tehokkaampi versio? Kokeilepa joskus talvella -20'C tai sitäkin kylmemmällä pakkasella n. 80 km/h vauhdissa tasaisella maantiellä: säädä lämmöt täysille. Alkaako tulla tosi kuumaa ilmaa puhaltimesta? Ja tuleeko sitä kuumaa vaikka seuraavat puoli tuntia vai hiipuuko kovin kuumuus pois hetken kuluttua? Kuinka nopeasti kylmäkäynnistyksen jälkeen alkaa tulla kuumaa ilmaa puhaltimesta? Minkälainen vaikutus on ajonopeudella? Jos pyörität tyhjäkäynnillä pihassa, lämpeneekö kone kovinkin ripeästi? Meikäläisen autossa lämmönsäädön asennolla ei paljon vaikutusta ole tuossa tilanteessa; jos käännän 22'C:sta -> MAX-asentoon, niin sitä samaa haaleanlämmintä ilmaa puhkuu, ehkä jopa viileämpänä koska puhallinnopeus kasvaa eikä lämmitin jaksa lämmittää sisään virtaavaa suurta ilmamäärää yhtä hyvin kuin pienemmällä puhallinnopeudella. Vastaavassa kokeilussa bensakoneisessa C:ssä on äkkiä tullut hiki kun lämmöt matkustamossa kohoavat hetkessä saunamaisiin lukemiin. Mutta tosiaan en sano lopullista tuomiota ennenkuin pääsen kokeilemaan viimasuojan vaikutuksen. Ja se sähkövastus on "automatic" -asennossa, tarkistin tänään asian ajotietokoneesta. Muut vaihtoehdot taisivat olla "off" sekä "with air condition", jos en aivan väärin muista. Tietysti voisin jossain vaiheessa selvityttää että toimiiko tuo legendaarinen sähkövastus laisinkaan. Voihan se olla rikki (autot ovat kulutustavaraa, tosin kallista sellaista...)
- timppanen
Kiitos jälleen asiallisesta kommentista, mukavaa ettei jää yksinpuheluksi. Itse pidän tehokkaana lämmityslaitteena sellaista että jos sen säätää täysille niin autossa tulee kuumat oltavat. Eikä tämä C 200 CDI nyt niin kylmä auto ole kuin jotkut ilman Webastoa olevat Volkkarit 1,9 TDI-koneella. Omassa autossani siis ei ole mitään Webastoa/Eberspächeriä tms. Onkohan tuolla merkitystä että sinun selvästi isommassa autossasi on samasta koneesta se tehokkaampi versio? Kokeilepa joskus talvella -20'C tai sitäkin kylmemmällä pakkasella n. 80 km/h vauhdissa tasaisella maantiellä: säädä lämmöt täysille. Alkaako tulla tosi kuumaa ilmaa puhaltimesta? Ja tuleeko sitä kuumaa vaikka seuraavat puoli tuntia vai hiipuuko kovin kuumuus pois hetken kuluttua? Kuinka nopeasti kylmäkäynnistyksen jälkeen alkaa tulla kuumaa ilmaa puhaltimesta? Minkälainen vaikutus on ajonopeudella? Jos pyörität tyhjäkäynnillä pihassa, lämpeneekö kone kovinkin ripeästi? Meikäläisen autossa lämmönsäädön asennolla ei paljon vaikutusta ole tuossa tilanteessa; jos käännän 22'C:sta -> MAX-asentoon, niin sitä samaa haaleanlämmintä ilmaa puhkuu, ehkä jopa viileämpänä koska puhallinnopeus kasvaa eikä lämmitin jaksa lämmittää sisään virtaavaa suurta ilmamäärää yhtä hyvin kuin pienemmällä puhallinnopeudella. Vastaavassa kokeilussa bensakoneisessa C:ssä on äkkiä tullut hiki kun lämmöt matkustamossa kohoavat hetkessä saunamaisiin lukemiin. Mutta tosiaan en sano lopullista tuomiota ennenkuin pääsen kokeilemaan viimasuojan vaikutuksen. Ja se sähkövastus on "automatic" -asennossa, tarkistin tänään asian ajotietokoneesta. Muut vaihtoehdot taisivat olla "off" sekä "with air condition", jos en aivan väärin muista. Tietysti voisin jossain vaiheessa selvityttää että toimiiko tuo legendaarinen sähkövastus laisinkaan. Voihan se olla rikki (autot ovat kulutustavaraa, tosin kallista sellaista...)
Ac of näppäimen merkkivalo syttyy, sähköinen lisälämmitin ei voi kytkeytyä päälle. Eli jos ilmastointi on säästökäytöllä sähköinen lisälämmitin ei mene päälle. Omassani lämpöä alkaa tulemaan melkein heti kun lähtee liikkeelle ja kyllä sitä riittää hyvin. On huomioitavaa että sähköinen lisälämmitin auttaa moottoria lämpenemään nopeammin.
- Lisävalofanaatikko
timppanen kirjoitti:
Ac of näppäimen merkkivalo syttyy, sähköinen lisälämmitin ei voi kytkeytyä päälle. Eli jos ilmastointi on säästökäytöllä sähköinen lisälämmitin ei mene päälle. Omassani lämpöä alkaa tulemaan melkein heti kun lähtee liikkeelle ja kyllä sitä riittää hyvin. On huomioitavaa että sähköinen lisälämmitin auttaa moottoria lämpenemään nopeammin.
Tämmöisiä vaihtoehtoisia asetuksia voi itse valita vm. 2003 Mercedes-Benz C 200 CDI:n ajotietokoneesta:
AUTOMATIC = Lämmitystehostin kytkeytyy päälle jos ulkolämpötila on alle 8'C ja jäähdytysneste alle 70'C, riippumatta siitä onko ilmastointi päällä vai poiskytkettynä
OFF WITH AC OFF = Muuten sama kuin "automatic"-vaihtoehdossa, mutta lämmitystehostin toimii vain jos ilmastointi on päällä
OFF = Lämmitystehostin on poissa käytöstä
Kertaan vielä että itselläni on "automatic" aina valittuna, joten sähköisen lämmitysvastuksen toiminnan ei näin ollen pitäisi olla kiinni siitä käytänkö ilmastointia vai enkö käytä. Lämpöä ei ainakaan minun autossani ala tulla nopeasti, eikä sitä missään vaiheessa ole yllin kyllin tarjolla. Näin ollen toistan että pitänee tarkistuttaa kyseisen PTC-vastuksen toiminta. Koska alkaa vaikuttaa siltä ettei se toimi sillä tavoin kuin sen kuuluisi toimia - siis varmistaa lämpimän ilman saanti matkustamoon. Ehkä pitää myös harkita vaihtoa Väyryseen/Eemeliin (E-malliin) jos kerran se sitten on niin lämmin auto. Jospa se siitä. - mmt
Tämmöisiä vaihtoehtoisia asetuksia voi itse valita vm. 2003 Mercedes-Benz C 200 CDI:n ajotietokoneesta:
AUTOMATIC = Lämmitystehostin kytkeytyy päälle jos ulkolämpötila on alle 8'C ja jäähdytysneste alle 70'C, riippumatta siitä onko ilmastointi päällä vai poiskytkettynä
OFF WITH AC OFF = Muuten sama kuin "automatic"-vaihtoehdossa, mutta lämmitystehostin toimii vain jos ilmastointi on päällä
OFF = Lämmitystehostin on poissa käytöstä
Kertaan vielä että itselläni on "automatic" aina valittuna, joten sähköisen lämmitysvastuksen toiminnan ei näin ollen pitäisi olla kiinni siitä käytänkö ilmastointia vai enkö käytä. Lämpöä ei ainakaan minun autossani ala tulla nopeasti, eikä sitä missään vaiheessa ole yllin kyllin tarjolla. Näin ollen toistan että pitänee tarkistuttaa kyseisen PTC-vastuksen toiminta. Koska alkaa vaikuttaa siltä ettei se toimi sillä tavoin kuin sen kuuluisi toimia - siis varmistaa lämpimän ilman saanti matkustamoon. Ehkä pitää myös harkita vaihtoa Väyryseen/Eemeliin (E-malliin) jos kerran se sitten on niin lämmin auto. Jospa se siitä.Lisävalofanaatikon autossa on termostaatti rikki jos ei nouse lämpö yli 60 talvella. Se tulee nousta 90 asteeseen myös talvella. Termostaatti maksaa veholla vaihdettuna n.200e. Osat on alle 100€ veholtakin. Vaihto ei mahdoton itsekään jos on torx työkaluja.
Ps. Katso mersuforum.net tai mese.fi niin löydät aiheesta runsaasti juttua.
- ohomohom
Tossa ukkeli tekee suojuksia jenkkituoleihin (=vaatturin poika).
Itselläni CDI 200 vm.2002. Ajettu 154tkm.
Hyvin on pelannut...mutta,mutta tuo lämmitys pakkasella. Piti ostaa Webasto...nuukuus iski.
Yritän tuossa kehotella kts:aan teidän kirjallista tuotantoa. Mies ossoo vaihtaa mitä vaan. Olen sentään siivonnut juuri talon ja ruokaa maittavaa tehnyt. Vaan on hianoo kts:oa tätä listaa ja uusia juutuja opittiin. KIIIITOOOOS!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1471217
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636- 54557
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462