Masto pystyssä telakointi

Kerro kokemuksia

Ajattelin telakoida kokeeksi veneeni masto pystyssä talveksi. Kyseessä 33 jalkainen purkkari.
Jonkin verran näkee masto pystyssä telakointia. Itse olen hieman arastellut sitä. Ulkomailla em. telakointitapa on yleinen vaikka esim. Englannin ja Ranskan rannikoilla on kovat talvituulet puhumattakaan Tanskasta ja E- Ruotsista.
Meillä mastot yleensä kaadetaan talveksi. Minun mastoni on kaksi kertaa vahingoittunut maston kaadon takia syksyllä ja kerran mastoa pystytettäessä keväällä, profiili katkesi.Pienempiä kolhuja on tullut aika usein ja masto raappeutunut.
Kertokaapa kokemuksia ihan objektiivisesti ilman letkailuja ja mutu-asennetta telakoinnista "vetoakseli pystyssä".

24

2298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • talvee

ollut keppi pystyssä (30ft) eikä mitään ongelmia. peruspukki ja pressut päälle maston molemmin puolin. itse en enää viitsi kaataa mastoa , nostokin onnistuu ihan hyvin.

• huh.

mutta sehän hoituu pikku käsitöillä peruspukiltakin mieluummin pressun alla. Nosto taas onnistuu liiankin helposti juuri siksi, että on tullut tehtyä käsitöitä.

• piti2

Minun veneessä on masto, 17,20m, ollut pystyssä nyt kaksi talvea ja ilman ongelmia.

Jatkan samaan tapaan.

• maston kautta

Olen samaa mieltä mastovaurioista. Niitä on tullut talvisäilytyksen aikana, kun masto on ollut mastotelineessä. Toisaalta maston puhdistus ja helojen tarkistus on helpompi, kun masto on otettu pois. Kun olen jättänyt sen pystyyn, on tietysti tarvinnut keväällä nousta mastoon puhdistus- ja tarkistushommiin. Ellet puhdista kaupungin nokia mastosta ja vanteista, lika siirtyy purjeisiisi.
      Kahdessa aikaisemmassa veneessäni, jossa masto meni kannen läpi, täytyi silloin tällöin käydä kuivaamassa pilssi. Maston kaulus oli tiivis, mutta maston sisäkautta tuli vettä veneeseen. Nykyisessä veneessäni masto on kannella eikä kosteutta tule sen kautta.
      Mitään varsinaisia ongelmia masto pystyssä telakoinnista ei mielestäni ole, kunhan pukki on tukeva ja alla oleva maa kestää. (Yksi vene kaatui, kun sade pehmitti alustan ja tuet painuivat saveen!). Kumman paljon kritiikkiä tulee niiltä, jotka eivät ole telakoineet venettään masto pystyssä tai eivät ole nähneet telakoita, jossa se on rutiinia.
      Nykyinen veneeni on 12 tn painoinen, edellinen oli painavampi. Takiloitteni painot ovat olleet 400-500 kg.

• kokemusta on

Kuusi talvea 15,3 metrinen masto ollut talven pystyssä. Ei mitään ongelmia eikä vaurioita. Säästää aikaa laskussa. Nostokin mennyt ok kun irrottaa perästaagin.
        NO yks ongelma, peittely vanttien kohdalta hankalampaa, ei saa ihan tiiviiksi, tullut lunta hieman kannelle josta ei tosin mitään haittaa. Pilssiin valunut maston sisäkautta hieman vetträ.
        Ison maston kaato ja pystytys on aina hieman riskaabeli ja stressaava juttu. Tahtoo masto kolhiutua ja tulla vaurioitakin. Kerran katkesi nostoköysi. Masto kaatui onneksi pehmeään paikkaan, vain lamppu rikkoontui.
        Ulkomailla masto pystyssä telakoiminen on hyvin yleistä vaikka on kovia tuulia.
        Muuten, vantteja ei kannata löysentää talveksi. se ei ole tarpeellista.

• Itse ..........

aina masto pystyssä.

• ihmettelen...

Edut ja haitat ovat jo enimmäkseen tuotu, tai vielä tulevat esiin, niihin en viitsi puuttua sen enempää. Sitä vain kovin ihmettelen, miten vaurioita voi tulla tuohon tahtiin niin helpossa asiassa. Omat vauriot kohta kolmenkymmenen vuoden jälkeen ovat yksi mastotelineessä jonkun toisen taittama Windexin asennuslatta ja pari sisään tehtyä linnupesää. Lähisukulainen on töissä telakalla, jossa mastoja nostetaan ja lasketaan vuodessa satoja, eikä sielläkään normaalikauteen kuulu vahinkoja. En siis sen riskin takia voi mitenkään perustella talvisäilytystä masto pystyssä, perusteet olisivat aivan toiset.

• väistelyä

Onhan se aikamoinen vaiva kaataa masto ja aina siinä on vaaransa mastolle ja kaatajille. Olen pitänyt tapana kaataa 3 vuoden välein. Nyt taas kaadoin ja piti hommata 2 talkoolaista ja kuitenkin oli melko homma.

• syntyvät telakoinnissa

Rodit eivät siedä vääntämistä. Säilyvät turvallisemmin, kun masto saa olla pystyssä. Viime vuonna otin maston alas. Keväällä totesin, että masto- ja kansivalo olivat hajonneet, ehkä joku oli omalla mastollaan törmäillyt mastojen säilytystelineessä.
        Muuten suurin ero maston poistossa ja ei-poistossa on työn määrä. Se kyllä vähenee, jos haluaa maksaa hiab-nosturin palkkiot maston laskusta ja nostosta.

• vaiva?
        väistelyä kirjoitti:

Onhan se aikamoinen vaiva kaataa masto ja aina siinä on vaaransa mastolle ja kaatajille. Olen pitänyt tapana kaataa 3 vuoden välein. Nyt taas kaadoin ja piti hommata 2 talkoolaista ja kuitenkin oli melko homma.

Reilu 17 m tolppa rod-vanteilla kestää hiukan yli tunnin mastotelineeltä mastonosturin alta lähtöön oman perheen voimin. Ja saman verran toisin päin. Tuuliantureita en jättäisi missään tapauksessa talveksi pyörimään, enkä falleja nokea keräämään. Melkein sama aika niiden purkamiseen menisi. Riittävän korkeita mastonostureita on harvassa, joten puosuntuolihommiksi menee. Itse kai pääsisin vähemmällä vaivalla, mutta jollain muulla olisi mastonosturin veivausta hikisempi urakka. Molemmat lähestymistavat on koettu, enkä suurta eroa sanoisi olevan. Kotimaan oloissa maston kautta pilssiin tihkuva vesi muutaman muun vastaavanlaisen syyn lisäksi kallistavat vaa'an jokavuotisen kaatamisen puolelle.

• pystyssä

Mulla on ollut masto pystyssä yhden talven eikä onkelmia. Masto on 8 metriä.

• on mukavaa

Olen seisottanut viisi vuotta. Hyvin menee.

• stana........
        on mukavaa kirjoitti:

Olen seisottanut viisi vuotta. Hyvin menee.

yhtäjatkosesti? sitten on kyllä lopullisa.

• 22

masto pystyssä jää mullakin. Miten on kannattaako falleja irroitella tai vetää jotain pyykkinarua tilalle talven ajaksi?

• fallien pesu

Itse olen vasta keväisin (en joka kevät) ottanut fallit irti, yhden kerrallaan ja ohjainlanka sen tilalle. Olen pannut fallin pesukoneeseen ja pestyn fallin paikalleen ennen seuraavan irroitusta. Jos meinaat ottaa kaikki fallit kerrallaan, tarvitset tietenkin monta narua niiden tilalle.
        Fallien lukumäärä riippu tietysti mastosta. Omassani on tuplafallit jokaiselle purjeelle (2 x ison falli, 2x genuafalli, 2x staysailin falli, 2x spinnufalli ja tietysti spinnupuomin nostimet lisäksi, joten kaikkien irrotus kerralla on iso homma).

Laitahan fallit talveksi niin, etteivät hakkaa mastoa (eloksointi kärsii, jos hakkaa koko talven).

• 9ollkjii
        fallien pesu kirjoitti:

Itse olen vasta keväisin (en joka kevät) ottanut fallit irti, yhden kerrallaan ja ohjainlanka sen tilalle. Olen pannut fallin pesukoneeseen ja pestyn fallin paikalleen ennen seuraavan irroitusta. Jos meinaat ottaa kaikki fallit kerrallaan, tarvitset tietenkin monta narua niiden tilalle.
        Fallien lukumäärä riippu tietysti mastosta. Omassani on tuplafallit jokaiselle purjeelle (2 x ison falli, 2x genuafalli, 2x staysailin falli, 2x spinnufalli ja tietysti spinnupuomin nostimet lisäksi, joten kaikkien irrotus kerralla on iso homma).

Laitahan fallit talveksi niin, etteivät hakkaa mastoa (eloksointi kärsii, jos hakkaa koko talven).

Tuollaisen fallien pesurumban vaivalla ottaa alle 18 metrisen maston pois kevyesti ja laittaa takaisin. Monet kaupasta saatavat purjevenepukit eivät ole suunniteltu masto pystyssä säylytyksen, hyvä jos vene pysyy myrskyssä pukilla ilman mastoakin.

Minulla ison purjeveneen nosto rannasta ja siirto 3km talvisäilytyspaikkaan nosturiautolla mastoineen ja siirtoinen päivineen kestää 2 tuntia.

Sitten jos on jäykkä pukki, niin, aiheutuu moninkertaisia voimia veneen runkoon tuulessa ,koska ei ole joustavaa vesielementtiä ja runko rasittuu aivan turhaan.

• yksi pointti vielä
        9ollkjii kirjoitti:

Tuollaisen fallien pesurumban vaivalla ottaa alle 18 metrisen maston pois kevyesti ja laittaa takaisin. Monet kaupasta saatavat purjevenepukit eivät ole suunniteltu masto pystyssä säylytyksen, hyvä jos vene pysyy myrskyssä pukilla ilman mastoakin.

Minulla ison purjeveneen nosto rannasta ja siirto 3km talvisäilytyspaikkaan nosturiautolla mastoineen ja siirtoinen päivineen kestää 2 tuntia.

Sitten jos on jäykkä pukki, niin, aiheutuu moninkertaisia voimia veneen runkoon tuulessa ,koska ei ole joustavaa vesielementtiä ja runko rasittuu aivan turhaan.

Fallien "pesurumba" ei kylläkään riipu siitä onko masto pystyssä vai säilytystelineessä. Nehän likaantuvat joka tapauksessa ja kannattaa pestä muutaman vuoden välein.

Yksi pointti sen sijaan on jäänyt huomaamatta. Asutuksen lähellä olevilla telakointipaikoilla voi olla kieltoja veneen telakoinnista masto pystyssä. Syy on meluhaitta! Kovassa tuulessa takiloiden vinkuminen ja muut hälyäänet kantautuvat puolen km päähän. Herkkäuniset asukkaat valittavat.

Kaikki, jotka ovat liikkuneet maailmalla, ovat kyllä nähneet telakoituja veneitä. Ne telakoidaan yleisesti masto pystyssä, kun telakointialue on etäällä asunnoista. Kyllä veneen rungon tulee kestää takilan rasitukset. Vai onko meillä veneet heikompia kuin muualla maailmassa?

• tässä ero
        yksi pointti vielä kirjoitti:

Fallien "pesurumba" ei kylläkään riipu siitä onko masto pystyssä vai säilytystelineessä. Nehän likaantuvat joka tapauksessa ja kannattaa pestä muutaman vuoden välein.

Yksi pointti sen sijaan on jäänyt huomaamatta. Asutuksen lähellä olevilla telakointipaikoilla voi olla kieltoja veneen telakoinnista masto pystyssä. Syy on meluhaitta! Kovassa tuulessa takiloiden vinkuminen ja muut hälyäänet kantautuvat puolen km päähän. Herkkäuniset asukkaat valittavat.

Kaikki, jotka ovat liikkuneet maailmalla, ovat kyllä nähneet telakoituja veneitä. Ne telakoidaan yleisesti masto pystyssä, kun telakointialue on etäällä asunnoista. Kyllä veneen rungon tulee kestää takilan rasitukset. Vai onko meillä veneet heikompia kuin muualla maailmassa?

Tuolla muualla ei paljoa telakointipukkeja käytetä. Runko tuetaan pystyyn tusinalla pölkyllä, jolloin tukipisteitä on monin verroin. Rungon tulee kestää takilan rasitukset jopa purjeineen, mutta ei pistekuormina.

• Antero Virta

Espoossa kaupunki kieltää telakoinnin masto pystyssä.

• 21

Samoin Helsingissä.

• ghjrttyty
        21 kirjoitti:

Samoin Helsingissä.

Riippuu seurasta, Koivusaaressa on paatteja tolppa pystyssä. Kielto ei siis koske kaikkia seuroja :)

• 14
        21 kirjoitti:

Samoin Helsingissä.

Samoin Raisiossa.

• RatherBeSailing

Minusta yksi tärkeä seikka on jäänyt huomioimatta tässä keskustelussa.
      Olette varmaan kokeneet veneen ollessa laiturissa, miten paljon kovalla sivutuulella vene kallistuu pelkän maston ja puomin pinta-alan ansiosta?

Maston ollessa pystyssä talvitelakoinnin ajan herää kysymys, millaiset pistekuormat ovat esim. vanttien kiinnityskohdissa, rustiraudoissa, kannen kiinnityskohdissa, yms. kun vene ei pääse kallistumaan (tai vähän kääntymään) ja "päästämään" tuulta pois kuten vedessä ollessaan?

Lisäksi yleensä tuulet ovat telakoinnin aikana yleensä voimaakkampia kuin veneilysesongin aikana.

Voi myös pohtia, millaisessa kunnossa vuosia pystyssä säilytetty ja kelien armoilla ollut masto on verrattuna asiallisesti telakoidun maston rinnalla?

Epäilen myös, että harva käy keväisin vesillelaskun yhteydessä tarkistamassa maston kunnon.

Mitä tulee kolhuihin masto-operaatioissa, niin minusta kyse on usein huolimattomuudesta. Reilun 20 vuoden ajan olen ottanut maston pois joka talveksi eikä vielä ole kummempia sattunut. Kaikki windexitkin ovat säilyneet ehjinä.

Summa summarum: maston pois ottaminen talven ajaksi tarkoittaa käytännössä sitä, että vene "lepää" ylimääräisistä rasituksista telakoinnin ajan, mikä Suomen leveysasteilla tarkoittaa noin puolta vuotta. Pitkässä juoksussa tällä on uskoakseni jotain merkitystä veneen kunnon ja jälleenmyyntiarvon kannalta.

• ukkosmaadoitus

Kovin harva masto pystyssä telakoija on huolehtinut ukkossuojauksesta talvitelakoinnin aikana. Veneen ollessa vedessä sähkö siirtyy helposti kölistä mereen, mutta talvella vaatii erillisen maadoituskaapelin, mikä jää useimmilta tekemättä. Seurauksena salama etsii purkauskanavansa toista reittiä, tehden vakavia vaurioita veneeseen.
      Siis joko maadoitus kuntoon tai masto syytä kaataa talveksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      47
      2498
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2487
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2372
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      57
      2145
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1877
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      84
      1695
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1153
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1024
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1015
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      56
      886
    Aihe