PALKKA oppisopimuksessa

opsop

Kertoisiko joku viisaampi miten raha asiat menevät kun lähtee opiskelemaan oppisopimuksella. Palkkaa saa mut minkä verran,prosentuaalisesti normi työntekijän palkasta? saako opintotukea? voisko joku kertoa että elääkö sillä oikeesti vai kandeeko unohtaa?

8

23128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NETTINIKKARI

      Eikös se ole sulla sama kuin muillakin. Niin mä ainakin arvelisin. Koeaikana teitenkin vähemmä. Suosin itsekin oppisopimusta, mutta kun sekään ei aina ota onnistuakseen.

    • netistä löytää

      Oppisopimuksessa saat "työpäiviltä" TES:in mukaista palkkaa (tai riippuen tietenkin alasta) mutta se lakisääteinen palkka tulee. "Koulu päivistä" saat päivärahaa. Tarkkaa summaa en noista tiedä, mutta nuo ovat ne mistä ne rahat tulevat. Noiden lisäksi saa muistaakseni jotain matkakorvauksia/jos on lapsi niin lapsesta päivähoito maksuihin avustusta ym. :)

      Itse olen myös suunnittelemassa oppisopimusta jos vain löytyy työpaikka joka ottaisi oppisopimuksella töihin. Viimeksi tein 38h koulua 20-30h töitä niin kunto meinasi loppua, nyt haluan kuitenkin eri alalle niin tuo oppisopimus mahdollistaa ettei elämä koostu pelkästä koulusta ja töistä. Rahaa ei ole silloin kun roskaa mutta kyllä sillä pärjää :)

      Lue netistä oppisopimuksesta niin siellä on tarkasti rahoituksesta ilmoitettu. Toivottavasti näistä oli hyötyä.

      • NETTINIKKARI

        Ja työnantaja saa tieteki KELAn myöntämän plakkatuen oppisopimusajalta. Sitä en tiedä tarkkaa, tuleeko se samalla systeemillä kuin muissakin palkkatukipaikoissa. On mulla muutakin aaiaa: Kukaan ei tunnu tietävän onnistuuko oppisopimus kurssin kautta. Ettekö tosiaankaan tiedä vai ettekö vain halua auttaa.


      • alkup.

        kiitos, kyllä tämä auttoi. menen kuitenkin vielä työkkäriin oppisopimusinfo tilaisuuteen, luulis sieltä selviävän tarkemmin!
        Onnea sinullekkin alan vaihtoon!
        nimim. elämä mielenkiintoisemmaksi...


      • oppisopimusopiskelija
        NETTINIKKARI kirjoitti:

        Ja työnantaja saa tieteki KELAn myöntämän plakkatuen oppisopimusajalta. Sitä en tiedä tarkkaa, tuleeko se samalla systeemillä kuin muissakin palkkatukipaikoissa. On mulla muutakin aaiaa: Kukaan ei tunnu tietävän onnistuuko oppisopimus kurssin kautta. Ettekö tosiaankaan tiedä vai ettekö vain halua auttaa.

        Olen itse oppisopimusopiskelija. Homma menee minun kohdalla tämän tapaisesti. Keksit alan jolle haluat. Hankit työpaikan joka haluaa sinut oppisopimukseen. Teette paperit kaupungin oppisopimustoimiston kautta tai vaihtoehtoisesti joku muu taho joka saa järjestää oppisopimuskoulutuksia. Oppisopimustoimisto ilmoittaa minkä koulun kautta saat teoriaopinnot, siis itse valittu kurssi ei ilmeisimmin toimi. Työpaikaltasi saat käytännön työn kautta opetusta alaan. Ainakin minulla on näytöt joilla osoitan osaamiseni. Minulla on neljä näyttöä ja kaksi niistä teen toisessa työpaikassa ja ksksi omalla työpaikallani, mutta eri työpisteessä kuin missä normaalisti työskentelen. Nämä näyttöasiat on koulukohtaisia. Eri kouluilla on erilailla se missä työpaikassa näytöt suoritetaan. Palkka oli ensimmäisen vuoden peruspalkka -10% ja toisena vuonna pp -5% ja viimeisen vuoden aikana peruspalkka. Laaskettu opiskeluaikani on noin 2,5 vuotta. Oppisopimuskoulutuksen maksimipituus on kolme vuotta ja oppisopimuskoulutus on mahdollista alemmalla ammattikouluasteella ei siis AMK tasolla. Työnantajalle on edullisinta palkata oppisopimusopiskelijaksi työtön, mutta yhden päivän työttömyys riittää. Netistä ja työkkäristä löytyy lisätietoja.


      • alkup.
        oppisopimusopiskelija kirjoitti:

        Olen itse oppisopimusopiskelija. Homma menee minun kohdalla tämän tapaisesti. Keksit alan jolle haluat. Hankit työpaikan joka haluaa sinut oppisopimukseen. Teette paperit kaupungin oppisopimustoimiston kautta tai vaihtoehtoisesti joku muu taho joka saa järjestää oppisopimuskoulutuksia. Oppisopimustoimisto ilmoittaa minkä koulun kautta saat teoriaopinnot, siis itse valittu kurssi ei ilmeisimmin toimi. Työpaikaltasi saat käytännön työn kautta opetusta alaan. Ainakin minulla on näytöt joilla osoitan osaamiseni. Minulla on neljä näyttöä ja kaksi niistä teen toisessa työpaikassa ja ksksi omalla työpaikallani, mutta eri työpisteessä kuin missä normaalisti työskentelen. Nämä näyttöasiat on koulukohtaisia. Eri kouluilla on erilailla se missä työpaikassa näytöt suoritetaan. Palkka oli ensimmäisen vuoden peruspalkka -10% ja toisena vuonna pp -5% ja viimeisen vuoden aikana peruspalkka. Laaskettu opiskeluaikani on noin 2,5 vuotta. Oppisopimuskoulutuksen maksimipituus on kolme vuotta ja oppisopimuskoulutus on mahdollista alemmalla ammattikouluasteella ei siis AMK tasolla. Työnantajalle on edullisinta palkata oppisopimusopiskelijaksi työtön, mutta yhden päivän työttömyys riittää. Netistä ja työkkäristä löytyy lisätietoja.

        millä alalla olet opparissa? oliko vaikea saada paikka? oisko mitään vinkkejä hakemisessa...Itsellä hakuprosessi käynnissä ja toivottomalta näytää...

        kiitos tuosta vastauksesta!


    • Ruolen

      VOISIKO KUKAAN KERTOA PALJONKO PALKKAA SAA JOS ON LÄHIHOITAJALINJALLA OPPISOPIMUKSESSA?:)

      • dsgdsgsdgdgs

        Riippuu osaako pistää capsin pois päältä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      13442
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe