Minne tallentaa digikuvat

AloittelijaDigiajassa

Siirryin vihdoin viimein "digiaikaan" valokuvauksessa. Nyt minulla on ongelma, johon toivoisin saavani neuvoja, joita kipeästi tarvitsen, mutta tekniikan tumpelona en osaa, en tiedä.

Digikamera on siis ollut käytössäni muutaman kuukauden. Olen ladannut kameraltani kuvat tietokoneelleni. Kameran kortilla en ole niitä säilyttänyt sen jälkeen kun olen tehnyt siirron tietokoneelleni.

Nyt se probleema:

Minulla on käytössäni ikivanha tietsikka (kymmenen vuotta), joka on välillä osoittanut laantumisen merkkejä, joten mikä päivä tahansa se saattaa levähtää, jolloin esim. kuvani katoavat, jos minulla ei ole turvallisempaa paikkaa niiden säilyttämiseen.

Minulla ei ole polttavaa cd-rom-asemaa koneessani ja tähän vanhaan masiinaan ei kannata mitään lisälaitteita hankkia. Olen suunnitellut uuden koneen hankkimista, mutta se on vain jäänyt. Aika jo olisi.

Mitä voisin tehdä tällä hetkellä säilyttääkseni kuva-arkistoni? Minulla ei ole vielä kertynyt isoa määrää kuvia (about 50-100), joista kaikki eivät ole kovin tärkeitä, mutta osa on.

Joku sanoi, että ne voisi jotenkin arkistoida nettiin, mutta miten se homma toimii? Anteeksi, että kyselen tällaisia asioita, jotka teille nuorelle väelle on itsestäänselvyyksiä. Netissä ne olisivat ehkä tallessa, mutta miten saisin laitettua ne jonnekin, jossa muut netin käyttäjät eivät niitä näkisi? Kuvissa ei ole mitään "sopimatonta", mutta en myöskään halua levitellä perhekuviani nettiin kaikkien katsottaviksi.

Minulla on vain lasertulostin, joten saan kuvat mustavalkoisina paperille, mutta eihän se ole sama asia kuin värilliset kuvat.

Toivottavasti joku sai tästä selvää ja osaisi antaa neuvoja. Huom! Käyttöjärjestelmäni tietokoneella on linux (jos sillä nyt on mitään merkitystä tässä asiassa ja kamerani on Canon PowerShot A590.

15

4676

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esmerkiksi

Ulkoinen kintolevy usb liitäntäinen ja varastoi sinne.Kourallinen usb muistitikkujakin voisi toimia ens alkuun,tarjouksesta niitä saa 2g/6euroa/kpl
      Sitten joskus hankit uuden koneen.
      Jos koneessa ei ole usb liitäntää ,sen voi siihen saada lisäkortilla.

• ap.

valitettavasti nämä termistöt jo tuottavat minulle ymmärtämisvaikeuksia (siis vika on nimenomaan täällä päässä). Koneessani on usb-tikkuliitäntä ja usb:lle olen tallentanut taulukkolaskenta ja tekstitiedostoja sen lisäksi, että käytän vielä diskettejä (siirryin usb-tikkuun vasta tänä vuonna).

Ulkoinen kiintolevy? Termi ei nyt sano mitään minulle.

Osaatko kertoa minulle, onko minun mahdollista tallentaa nettiin siten, ettei kukaan muu pääse katselemaan kuviani? En osaa tehdä mitään kotisivusto-juttuja. Tietokoneen käyttövalmiuteni ulottuu vain koneen ja ohjelmien käyttöön, mutta en osaa ohjemointia, en asentaa laitteistoa. Tietenkin voisin harjoitella, mutta nyt tähän hätään luulen, että en ennättäisi... Koneeni kovalevystä on kuulunut jo jonkin aikaa hälyyttäviä ääniä, joiden oletan viittaavan siihen, että kone vetelee viimeisiään. Sen takia en myöskään viitsisi asennuttaa siihen uusia juttuja ja korjaukseen tällaista konetta ei kannata viedä.

Yksi mahdollisuus tietenkin on, että lähetän kuviani sähköpostilla jollekin tuttavalleni, joka voisi ne väliaikaisesti arkistoida. Ärsyttää olla tällainen tekninen tumpelo...

• Kovalevy.
        ap. kirjoitti:

valitettavasti nämä termistöt jo tuottavat minulle ymmärtämisvaikeuksia (siis vika on nimenomaan täällä päässä). Koneessani on usb-tikkuliitäntä ja usb:lle olen tallentanut taulukkolaskenta ja tekstitiedostoja sen lisäksi, että käytän vielä diskettejä (siirryin usb-tikkuun vasta tänä vuonna).

Ulkoinen kiintolevy? Termi ei nyt sano mitään minulle.

Osaatko kertoa minulle, onko minun mahdollista tallentaa nettiin siten, ettei kukaan muu pääse katselemaan kuviani? En osaa tehdä mitään kotisivusto-juttuja. Tietokoneen käyttövalmiuteni ulottuu vain koneen ja ohjelmien käyttöön, mutta en osaa ohjemointia, en asentaa laitteistoa. Tietenkin voisin harjoitella, mutta nyt tähän hätään luulen, että en ennättäisi... Koneeni kovalevystä on kuulunut jo jonkin aikaa hälyyttäviä ääniä, joiden oletan viittaavan siihen, että kone vetelee viimeisiään. Sen takia en myöskään viitsisi asennuttaa siihen uusia juttuja ja korjaukseen tällaista konetta ei kannata viedä.

Yksi mahdollisuus tietenkin on, että lähetän kuviani sähköpostilla jollekin tuttavalleni, joka voisi ne väliaikaisesti arkistoida. Ärsyttää olla tällainen tekninen tumpelo...

On tällainen:
        http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=25133
        Tämä on vain esimerkki, eikä suositus.
        Kovalevyjä on monen kokoisia, merkkisiä ja hintaisia.

• Koneessa

Vain on USB-liitäntä niin irtokovalevy on helpoin.
      Sen kanssa saa kuitenkin olla varovainen, ettei sitä kolhi, varsinkaan sen käydessä.
      Muistitikut tai suuret kortit käy lyhyeen säilytykseen, mutta niihin ei voi luottaa vuosikausia.
      Linux on minullakin. Irtokovalevy kannattaa pitää FAT:na tai sitten formatoida linuxille. NTFS ei ole tässä tapauksessa luotettava, voi tulla write error.
      Tietysti voit hankkia myös polttimen. Sellaisia saa 30-40 €:llä ja linux sisältää poltinohjelman, ellei distrosi ole aivan antiikkinen.

Nettialbumeita on kyllä, mutta se on sama, kuin antaisit kuvasi ilmaiseksi toisten käytettäväksi.
      Pienen kuvamäärän (pari Gigaa) voi tallettaa vaikka sähköpostiinsa, mutta sekään ei ole luotettava ja kuvat pitää tallettaa yleensä alle 10 Megan erissä.

Suosittelen irtokovalevyä, sillä sitä voi käyttää uudenkin koneen kanssa.

• Kairafotari

Kaikissa vastauksissa on täyttä asiaa mutta tuo kirjoittamasi arvio askarruttaa,
        "Muistitikut tai suuret kortit käy lyhyeen säilytykseen, mutta niihin ei voi luottaa vuosikausia".
        Tuohon kaipaisi faktaa, samaa sanottiin alussa tallentavista cd levyistä kun ne tulivat markkinoille.
        Muistikorttien hinnat ovat nykyään edullisia joten ne ovat varteenotettavia tallennuksessa. Omat otokseni tallennan ulkoiselle kovalevylle sekä dvd levyille. Muistikortteja olen muutaman vuoden testannut ja kuvat ovat säilyneet. Kolme tallennuskohdetta on melko varma tapa. Kaverini kopioi tärkeät kuvat kahdelle dvd:lle joista toisen säilyttää pankkiholvissa esim. tulipalon varalta.
        Jos jollain on kokemusta muistikorteista joilta kuvia on hävinnyt niin tietoa nyt kehään. En tarkoita omien käyttövirheiden takia vaurioituneita kortteja.

• RoadWarrior
        Kairafotari kirjoitti:

Kaikissa vastauksissa on täyttä asiaa mutta tuo kirjoittamasi arvio askarruttaa,
        "Muistitikut tai suuret kortit käy lyhyeen säilytykseen, mutta niihin ei voi luottaa vuosikausia".
        Tuohon kaipaisi faktaa, samaa sanottiin alussa tallentavista cd levyistä kun ne tulivat markkinoille.
        Muistikorttien hinnat ovat nykyään edullisia joten ne ovat varteenotettavia tallennuksessa. Omat otokseni tallennan ulkoiselle kovalevylle sekä dvd levyille. Muistikortteja olen muutaman vuoden testannut ja kuvat ovat säilyneet. Kolme tallennuskohdetta on melko varma tapa. Kaverini kopioi tärkeät kuvat kahdelle dvd:lle joista toisen säilyttää pankkiholvissa esim. tulipalon varalta.
        Jos jollain on kokemusta muistikorteista joilta kuvia on hävinnyt niin tietoa nyt kehään. En tarkoita omien käyttövirheiden takia vaurioituneita kortteja.

> Jos jollain on kokemusta muistikorteista joilta
        > kuvia on hävinnyt niin tietoa nyt kehään.

Muistitikkuja on kyllä hajonnut pari-kolme, ts. ovat alkaneet korruptoimaan dataa. Sama voi tietenkin sattua myös muistikorteille, jotka käyttävät suurin piirtein samaa tekniikkaa.

En osaa tosin sanoa, onko vika-alttius suurempi vai pienempi kuin kovalevyissä. Kovalevyjä mulla on hajonnut lähemmäs kymmenen, mutta ne ovat vähän erilaisessa käytössä kuin muistitikut.

• Vuotaa.
        RoadWarrior kirjoitti:

> Jos jollain on kokemusta muistikorteista joilta
        > kuvia on hävinnyt niin tietoa nyt kehään.

Muistitikkuja on kyllä hajonnut pari-kolme, ts. ovat alkaneet korruptoimaan dataa. Sama voi tietenkin sattua myös muistikorteille, jotka käyttävät suurin piirtein samaa tekniikkaa.

En osaa tosin sanoa, onko vika-alttius suurempi vai pienempi kuin kovalevyissä. Kovalevyjä mulla on hajonnut lähemmäs kymmenen, mutta ne ovat vähän erilaisessa käytössä kuin muistitikut.

Tikut vuotaa ja niiden varaus heikkenee pikkuhiljaa.
        Vaikka siis ei ole mitään vikaa ne voi tyhjentyä.
        Vanhojen tikkujen ja korttien elinikä oli hyvin rajallinen.
        Samaa tapahtuu myös CD-levyissä, mutta eri syystä. Ne "vuotaa" valossa ja kosteus irrottaa folion.
        Kovalevykin voi poksahtaa, mutta yleensä kyllä mekaaniseen tai sähköiseen vikaan. Se harvemmin "unohtaa" tietonsa.

• ap.
        Vuotaa. kirjoitti:

Tikut vuotaa ja niiden varaus heikkenee pikkuhiljaa.
        Vaikka siis ei ole mitään vikaa ne voi tyhjentyä.
        Vanhojen tikkujen ja korttien elinikä oli hyvin rajallinen.
        Samaa tapahtuu myös CD-levyissä, mutta eri syystä. Ne "vuotaa" valossa ja kosteus irrottaa folion.
        Kovalevykin voi poksahtaa, mutta yleensä kyllä mekaaniseen tai sähköiseen vikaan. Se harvemmin "unohtaa" tietonsa.

kuinka pitkä on muistitikkujen ikä? Olen siirtynyt disketeistä tikkuihin vasta tänä vuonna eli tänä kesänä olen tallentanut kaikki tiedostoni (en valokuvia koska en tiennyt, että nekin voin tallentaa usb-tikulle) muistitikulle. Kuinka usein minun täytyy tehdä varmuuskopiointi uusille tikuille?

• RoadWarrior

> Joku sanoi, että ne voisi jotenkin arkistoida
      > nettiin, mutta miten se homma toimii?

Kuvapalveluita on satoja ellei tuhansia erilaisia, ja kotimaisiakin varmaan kymmenen.

Nebulan ylläpitämä http://www.1g.fi/ on harrastelijoiden suosiossa suurehkon levytilan ja nopeiden yhteyksien vuoksi. Sinne saa myös luotua salasanalla suojattuja kansioita, joten ulkopuoliset eivät pääse kuviin, ellet halua.

Varmuuskopiointi näissä kuvapalveluissa on enimmäkseen hoidettu hyvin, mutta aina on riski, että yritys menee konkurssiin, ja sen myötä menetät kuvasi. Toisin sanoen kopiot kannattaa pitää myös omalla koneella.

> Minulla ei ole polttavaa cd-rom-asemaa
      > koneessani ja tähän vanhaan masiinaan ei
      > kannata mitään lisälaitteita hankkia.

DVD-RW-asemia löytyy myös ulkoisena, jolloin riittää, että sörkkäiset aseman kiinni USB:hen.

Ulkoinen USB-kovalevy on kuitenkin kätevämpi varmuuskopiointiin kuin CD:t. Esim. minulla tuli yhdeltä kolmen viikon reissulta 70 GB kuvia, joiden varmuuskopiointiin rompuille olisi tarvittu aika tarkkaan 100 CD-R:ää tai 16 DVD-R:ää.

Mutta säilyttipä kuviaan missä tahansa, kannattaa ne pitää aina vähintään kahdella eri fyysisellä medialla.

• ap.

Nyt alan saada jonkinlaisen käsityksen siitä mitä on tehtävä, joten kiitos kaikille kysymykseeni vastanneille asiallisista vinkeistä ja kommenteista.
        Eiköhän tämä tästä jotenkin...

• Uusinen
      • varmistukseksi

Yleisin syy tietojen häviämiseen ei ole levyrikko eikä virus, vaan tuiki tavallinen delete -näppäin.

Siis käyttöjän virhe - poistetaan vahingossa väärä hakemisto, tallennetaan muokattu kuva alkuperäisen päälle tms.

Tähän ongelmaan ei auta tippaakaan levyjen peilaus, vaan pitää olla ihan oikeasti tiedostot *vähintään* kahdessa paikassa. Yleensä helpoin on koneen omalla kovalevyllä ulkoisella kovalevyllä. Ei siis missään tapauksessa pelkästään millään ulkoisella vekottimella.

• Tuplatallennus

Koneen omalla toiminnoilla olen kopioinut kuvani dvd-rw levylle, kahdelle sellaiselle vuoronperään, elikkäs on kaksi varmuuskopiota, uusi ja uudempi, vasta tämän jälkeen delaan kameran kortin tyhjäksi, eikä tässä vielä kaikki.

SILLÄ

Ihan muutama päivä sitten kuuntelin yle-x ohjelmaa jossa haastateltin valokuvauksen ammattilaista, hän kysyttäessä vastasi ehdottomasti parhaan tavan varmistaa kuvien säilyvyyden tavallisella kotikäyttäjällä olevan paperikopiot! Erityisesti tähdensi että parhaat ja arvokkaammat kuvat kannattaa teettää paperikuviksi... edelleen!

Perusteli sillä, että formaatit muuttuvat koko ajan ja vuosien kuluttua ei saata olla laitetta jolla kuvia katselee (hyvänä esimerkkinä vhs-videot, joita kohta ei enään kaupasta löydy), sensijaan kuvia voi katsoa aina albumista kuten aina ennenkin. Parempi paperikuva kun ei kuvaa lainkaan?

• dfsdfsddd

myös googlen kuvapalvelut toimii esm picasa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      44
      2494
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2477
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2372
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      56
      2140
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1867
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      84
      1685
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1143
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1024
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1005
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      56
      886
    Aihe