Uusin runoni

Mikke

Kuten palstaa seuranneet varmasti tietävätkin, niin olen suuri runoilija. Minulla on pöytälaatikossa monen monen runokirjan täyttäviä runoja, mutta en ole ihme kyllä saanut niitä vielä julkaistuksi (kyllä, olen yrittänyt moniakin kustantajia).

Tässä uusin runoni:


Selkeä avaruus, tukkoinen minä
ei ei en minä vaan Minä

Tähdet avonaisina mollottavat
hämilläni niitä mulkoilen toivoen
taas
miksi minä
syödä ne haluaisin
edelleen

Koska meillä on joulu



Niin tuossapa tuo oli uusin runoni. Lisää pukkaa sanoi virtahepo kaislikossa.

30

2178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yösköpeli

      minustakin on kiva, että sinä jaksat palstan mielenterveyspotilasta ja skitsofreenikkoa kiusata jatkuvasti. siinä on jotenkin miehinen meihinki, vähän kuin hiekkalaatikolla. kun ei ole väittelyssä koskaan pärjätty, ei tiedolla, eikä taidolla, niin voihan sitä vähän toisen nimimerkin kanssa sikailla.

    • Mikke_ORIG

      Sinä tänne laitoit viestin pari päivää sitten, jossa minua leikkien totesit, kuinka haluat soittaa molollasi rumpuja rauhassa. Sitten siinä oli jotain muuta sinulle tyypillistä mielisairaan höpötystä, joten ei ole ihme, että kirjoitus poistettiin.

      Kun sinua niin kovasti kiinnostaa, niin tuolla Mikke soittaa "molollaan rauhassa rumpua":

      http://www.youtube.com/user/Sera69FI

      Niiden vuosien aikana, joina olen täällä sinun nimimerkkihäiriköintiäsi katsellut ja levittämiäsi valheita kaadellut, olen tehnyt paljon muutakin - kuten harjoitellut soittamista, kuten jotkut ehkä ovat täällä lukeneet.

      Aloitin harjoittelun suunnilleen samaan aikaan, kun sinä tulit tänne vakiohäiriköksi ja valheiden levittäjäksi. Nyt olen tässä pisteessä - missä sinä olet?

      Kun videoita katsoo, niin mielestäni ei kuitenkaan lainkaan hassummin (ilman egoa) kun otetaan huomioon harjoittelun sangen korkea aloitusikä, kannabiksen motoriikkaa ja oppimiskykyä heikentävät jälkijunakertoimet, sangen lyhyt harjoitteluaika ilman yhtään ammattiopettajaa, ja muutkin elementit, joista olet ehkä lukenutkin jotain vuosien aikana.

      Kappaleissa on tietysti enemmän tai vähemmän ajallisia tai kompillisia virheitä, ja osaan suhtaudun sangen eksperimentaalisesti. Äänitysjärjestelmäni on myös täysin surkea, mutta paranee jossain vaiheessa.

      Aika harvoin jaksan yksittäisiä kappaleita harjoitella erityisesti, sillä minulle yksittäinen kappale on kuin rallisprint-pätkä, jonka ajaa läpi muutamaan kertaan, yrittäen välttää suurempia virheitä. Yleensä soitan radion päälle, koska se antaa haastetta, kun kappaleet ovat usein täysin vieraita. Siinä se.

      Nyt sinun on helpompi minut löytää. Sitten kun löydät, niin soitan sinulle Metallican kappaleen "For Whom The Bell Tolls".

      Lupaan nyt jopa erityisesti harjoitella kappaletta lähitulevaisuudessa muutaman kerran, ja soittaa sen sitten vaikka vasenkätisesti.

      • Rumpaliko?

        Oli pakko kirjottaa, koska olet aika useasti "kehunut" rumpujen soittotaitoasi, että on sulla vielä paaaljon opittavaa. Niinhän meillä kyllä toisaalta kaikilla, mutta hyvä meno sulla on jatka samaan malliin!


      • Mikke
        Rumpaliko? kirjoitti:

        Oli pakko kirjottaa, koska olet aika useasti "kehunut" rumpujen soittotaitoasi, että on sulla vielä paaaljon opittavaa. Niinhän meillä kyllä toisaalta kaikilla, mutta hyvä meno sulla on jatka samaan malliin!

        Niin on. Ei kannata pysäyttää painokonetta, ei ole uutinen. Ja joka päivä tajuaa, kuinka paljon on vielä oppimista.

        Ota myös huomioon, että en ole soittanut yhtään noista kappaleista yli kymmentä kertaa. Radionkin kanssa on vaikea soittaa niin, että samaa kappaletta voisi harjoitella useita kertoja.

        Siksi siellä lukee se "eksperimentaalinen". Kappaleet ovat vain ajassa kulkevia teitä, joita voi kaahata tai sitten ajaa varovaisemmin. Näissä kappaleissa kaahaan rajusti.

        Mikä erityisesti otti päähän? Anna joku esimerkki jossain kappaleessa, sillä rakentava kritiikki on parempi kuin vain toteaminen, että on paljon opeteltavaa.


      • Rumpalin kyttääjä
        Rumpaliko? kirjoitti:

        Oli pakko kirjottaa, koska olet aika useasti "kehunut" rumpujen soittotaitoasi, että on sulla vielä paaaljon opittavaa. Niinhän meillä kyllä toisaalta kaikilla, mutta hyvä meno sulla on jatka samaan malliin!

        Voisitko näytiksi analysoida jonkun kappaleen? Eli time, komppi, musiikillinen vaikutelma?

        Huomaa myös, että kyseessä on ambidextro-rumpusetti, mikä takuulla ei ole ainakaan helpottanut harjoitelua. Enemmän päinvastoin. Maailmassa ei tuollaisia ihan montaa ole.

        Soitettu openhandina ja mikä hämmästyttävintä, joka toinen isku tulee toisella bassopedaalilla, vuorotellen. Eikä ole vain perinteinen tututukutuku, vaan jalat rakentavat komppilinjan vuorotellen. Tulee vähän jo bassoguru Jeff Bowders mieleen. Joku voisi sanoa, että bassot ovat herralla hallussa. Pienet komppivirheet ymmärtää, lisäksi tuplapedaalin nivelakselin mahdollinen välys vaikeuttaa varsinkin unison-iskuja, niistä tulee äkkiä flämejä.

        Heitä sieltä malliksi joku kappale. Virheitä niissä on kaikissa, tämähän on täysin selvää. Ei olla studiossa, harjoitukset ovat kappaletta kohden sangen vähäiset. Esimerkiksi Doors harjoitteli 1,5 vuotta joka päivä ennen aloittamistaan. Sen rinnalla kymmenen soittokertaa on aika vähän.

        Kokonaisuuden näkeminen on tärkeintä.


      • rumpaliko?
        Mikke kirjoitti:

        Niin on. Ei kannata pysäyttää painokonetta, ei ole uutinen. Ja joka päivä tajuaa, kuinka paljon on vielä oppimista.

        Ota myös huomioon, että en ole soittanut yhtään noista kappaleista yli kymmentä kertaa. Radionkin kanssa on vaikea soittaa niin, että samaa kappaletta voisi harjoitella useita kertoja.

        Siksi siellä lukee se "eksperimentaalinen". Kappaleet ovat vain ajassa kulkevia teitä, joita voi kaahata tai sitten ajaa varovaisemmin. Näissä kappaleissa kaahaan rajusti.

        Mikä erityisesti otti päähän? Anna joku esimerkki jossain kappaleessa, sillä rakentava kritiikki on parempi kuin vain toteaminen, että on paljon opeteltavaa.

        "Siksi siellä lukee se "eksperimentaalinen". Kappaleet ovat vain ajassa kulkevia teitä, joita voi kaahata tai sitten ajaa varovaisemmin. Näissä kappaleissa kaahaan rajusti."

        No joo tottapa kyllä. Oli ehkä vähän liian pikainen vilasu töitten jälkeen. Hyvin pistelit kyllä, mutta joku mulla iski korviin filleissä välillä.
        Mikään ei ottanut mitenkään päähän kyllä.
        Tuleeko sulla mielessä treenattua paljoakaan ilman konkreettista fyysistä harjoittelua?


      • MIkke
        rumpaliko? kirjoitti:

        "Siksi siellä lukee se "eksperimentaalinen". Kappaleet ovat vain ajassa kulkevia teitä, joita voi kaahata tai sitten ajaa varovaisemmin. Näissä kappaleissa kaahaan rajusti."

        No joo tottapa kyllä. Oli ehkä vähän liian pikainen vilasu töitten jälkeen. Hyvin pistelit kyllä, mutta joku mulla iski korviin filleissä välillä.
        Mikään ei ottanut mitenkään päähän kyllä.
        Tuleeko sulla mielessä treenattua paljoakaan ilman konkreettista fyysistä harjoittelua?

        En ole koskaan rakentanut mitään tietyä kuviota mihinkään kappaleeseen. Kuten sanottua, yritän vain pysyä aallolla ja sohia sekaan parhaan kykyni mukaan. Fillit tulee ihan miltä tuntuu, joten kyllä sinne sontaa mukaan mahtuu taatusti. Saisi siitä jossain niputettua jotain, kun saman kappaleen vetelisi 3 - 4 kertaa, aina vähän eri tavalla. Tietysti kappale itsessään rajoittaa variaatiokenttää, jos ei mennä ihan jo tyylin yli.

        Tämä koko soittokerta oli sellainen, että tein 1.5 tuntia pitkän MP3:n, jossa oli 10 sekunnin välit kappaleissa. Käyntiin ja ei taukoa. Joten jokainen on kertaveto. Osa onnistui paremmin, osa huonommin, kaikissa on virheitä kuitenkin.

        Eikä yhtään kappaletta todennäkoisesti ole soitettu minun toimesta yli tuota kymmentä kertaa.
        Niin suurta intohimoa tunnen vain aika harvoihin kappaleisiin.


      • MIkke
        rumpaliko? kirjoitti:

        "Siksi siellä lukee se "eksperimentaalinen". Kappaleet ovat vain ajassa kulkevia teitä, joita voi kaahata tai sitten ajaa varovaisemmin. Näissä kappaleissa kaahaan rajusti."

        No joo tottapa kyllä. Oli ehkä vähän liian pikainen vilasu töitten jälkeen. Hyvin pistelit kyllä, mutta joku mulla iski korviin filleissä välillä.
        Mikään ei ottanut mitenkään päähän kyllä.
        Tuleeko sulla mielessä treenattua paljoakaan ilman konkreettista fyysistä harjoittelua?

        Jatkan tätä tähän, kun tuo treenijuttu jäi pois, vaikka siitä oli tarkoitus vähän kirjoittaa.

        Treenaan päivässä setin kanssa (vaimennuspadit paikoilla, että ei ole meteliä laisin) 2 - 3 tuntia. Kun aloitin, treenasin noin 4 - 6 tuntia joka päivä. Vuosiprosentti oli ehkä jotain 95%, siis harjoituspäivät vuodessa. Aika harvoin soitan niin, että vaimennuspadit on poissa. Ehkä kerran kuukaudessa, tämäkin kuvaus oli vain siksi, että oli täysikuu. Valitettavasti äänityssysteemit eivät valmistuneet tähän kuvaukseen, vaan ehkä ne ensi vuoden alussa on kunnossa, ja äänenlaatu ainakin vähän parempi.

        Lisäksi perusvire itse soittajalla oli aika down, ja jos olisi ollut Topper Headon, olisin jäänyt kotiin ja jättänyt studiokeikan väliin. Yksi ystävä joutui sairaalaan edellisenä päivänä, ja ajattelinkin jättää koko soittokerran väliin, mutta tämä on viimeinen syksy tässä talossa ja täysikuut ja muut. Hullun hommaa, tietysti.

        Kun sitten kuitenkin soitin, homma oli vähän sellaista seilaamista puolin ja toisin. Biisejä oli kuitenkin sen verran, että jotain sain väkisin kasaan. Vaikka ei niissäkään siis niin kehumista ole.

        Nyt, kun treenit ovat oleellisesti tulleet raskaammiksi entiseen nähden, joudun pitämään joskus välipäiviä settitreenistä. Silloin teen mielikuvaharjoituksia, juoksutan fillejä ja muuta ryönää päässäni ja teen sormiharjoituksia kapuloiden kanssa.

        Kaikessa soi kuitenkin lopulta jazz...


      • multa mutta
        Rumpalin kyttääjä kirjoitti:

        Voisitko näytiksi analysoida jonkun kappaleen? Eli time, komppi, musiikillinen vaikutelma?

        Huomaa myös, että kyseessä on ambidextro-rumpusetti, mikä takuulla ei ole ainakaan helpottanut harjoitelua. Enemmän päinvastoin. Maailmassa ei tuollaisia ihan montaa ole.

        Soitettu openhandina ja mikä hämmästyttävintä, joka toinen isku tulee toisella bassopedaalilla, vuorotellen. Eikä ole vain perinteinen tututukutuku, vaan jalat rakentavat komppilinjan vuorotellen. Tulee vähän jo bassoguru Jeff Bowders mieleen. Joku voisi sanoa, että bassot ovat herralla hallussa. Pienet komppivirheet ymmärtää, lisäksi tuplapedaalin nivelakselin mahdollinen välys vaikeuttaa varsinkin unison-iskuja, niistä tulee äkkiä flämejä.

        Heitä sieltä malliksi joku kappale. Virheitä niissä on kaikissa, tämähän on täysin selvää. Ei olla studiossa, harjoitukset ovat kappaletta kohden sangen vähäiset. Esimerkiksi Doors harjoitteli 1,5 vuotta joka päivä ennen aloittamistaan. Sen rinnalla kymmenen soittokertaa on aika vähän.

        Kokonaisuuden näkeminen on tärkeintä.

        vastaan kuitenkin.

        Elikkäs ensin ajattelin, että vähän oli liikaa Ginger Baker -tyylistä tomifillittelyä, enkä montaa jaksanut kuunnella, mutta sitten tuossa Ace of Base
        stygessä oli paikoitellen ihan ok soitantaakin. Ei kuitenkaan koko biisi, joten treeniä vaan.

        Rumpujen virittämisen oppimiseen menee kuulemma yhtä kauan kuin soittamaan oppimiseen. Hauskan kuuloinen joku pieni crash tms. sulla, joka erottuu selkeästi. Erikoinen setti, vaikka kai tuo molempikätinen soitanta alkaa olla melko yleistäkin nykyään. Rudimenttejä kannattaa harjoitella myös jaloilla samat kuviot kuin käsillä, paradiddlet ja double stroke rollit ym..

        Enemmän kyllä sooloilit biisien päälle omiasi soittamatta varsinaisesti mukana tai pysymättä aina biitissä. Mutta tsemiä vaan harjoitteluun, kyllä se siitä, ja on paskempiakin kuultu.


      • sitten vedät
        multa mutta kirjoitti:

        vastaan kuitenkin.

        Elikkäs ensin ajattelin, että vähän oli liikaa Ginger Baker -tyylistä tomifillittelyä, enkä montaa jaksanut kuunnella, mutta sitten tuossa Ace of Base
        stygessä oli paikoitellen ihan ok soitantaakin. Ei kuitenkaan koko biisi, joten treeniä vaan.

        Rumpujen virittämisen oppimiseen menee kuulemma yhtä kauan kuin soittamaan oppimiseen. Hauskan kuuloinen joku pieni crash tms. sulla, joka erottuu selkeästi. Erikoinen setti, vaikka kai tuo molempikätinen soitanta alkaa olla melko yleistäkin nykyään. Rudimenttejä kannattaa harjoitella myös jaloilla samat kuviot kuin käsillä, paradiddlet ja double stroke rollit ym..

        Enemmän kyllä sooloilit biisien päälle omiasi soittamatta varsinaisesti mukana tai pysymättä aina biitissä. Mutta tsemiä vaan harjoitteluun, kyllä se siitä, ja on paskempiakin kuultu.

        jo ihan hyvin :)

        http://www.youtube.com/watch?v=cfcrHCPLQfs&feature=related


      • Mikke
        multa mutta kirjoitti:

        vastaan kuitenkin.

        Elikkäs ensin ajattelin, että vähän oli liikaa Ginger Baker -tyylistä tomifillittelyä, enkä montaa jaksanut kuunnella, mutta sitten tuossa Ace of Base
        stygessä oli paikoitellen ihan ok soitantaakin. Ei kuitenkaan koko biisi, joten treeniä vaan.

        Rumpujen virittämisen oppimiseen menee kuulemma yhtä kauan kuin soittamaan oppimiseen. Hauskan kuuloinen joku pieni crash tms. sulla, joka erottuu selkeästi. Erikoinen setti, vaikka kai tuo molempikätinen soitanta alkaa olla melko yleistäkin nykyään. Rudimenttejä kannattaa harjoitella myös jaloilla samat kuviot kuin käsillä, paradiddlet ja double stroke rollit ym..

        Enemmän kyllä sooloilit biisien päälle omiasi soittamatta varsinaisesti mukana tai pysymättä aina biitissä. Mutta tsemiä vaan harjoitteluun, kyllä se siitä, ja on paskempiakin kuultu.

        Kyllä nuo ambi-setit on vielä aika harvinaisia, vaikka niiden takana on jo jonkinlainen liikekin, joka yrittää ajaa soittoon neliraajaisuutta.

        Silloin kun vielä johonkin kotimaiseen forumiin hieman kirjoitin, niin siellä sanottiin, että tuo setti on eka, joka on nyt Suomessa nähty. Voihan niitä muita olla, mutta sitten eivät vain ole soittajat ilmestyneet forumeille. Minäkin lähdin pois, kun tuli jotain egosanomista monista asioista. Erityisesti käyttämästäni kapulatekniikasta.

        Nämä nyt oli joo näitä, diibadaaba-videoita, kaahataan menemään ja yritetään pysyä tiellä.

        Kun äänityssysteemi paranee, voin ihan oikeasti harjoitella jonkun kappaleen. Kehittää siihen jopa jonkun vakiofillinkin ja harjoitella sitä jopa muutaman kerran. Tai ottaa saman pätkän uudestaan muutamaan otteeseen, niin ei ole sitten niin paljon virheitä.

        Se, mikä tällä kaikella nyt vain oli tarkoituksena, niin oli se, että kun yli 35-vuotias, yli vuosikymmenen kannabista käyttänyt skitsofreenikko aloittaa rummunsoiton harjoittelun yksinään, niin mitä siitä tulee kun harjoitusta on takana nelisen vuotta. Vai tuleeko mitään? Monet rumpalit aloittaa aika paljon nuorempina, näin olen käsittänyt.

        Paremminkin olisi voinut vetää, aina voi. Nyt meni näin.


      • Mikke

      • Soittajan kyttääjä
        multa mutta kirjoitti:

        vastaan kuitenkin.

        Elikkäs ensin ajattelin, että vähän oli liikaa Ginger Baker -tyylistä tomifillittelyä, enkä montaa jaksanut kuunnella, mutta sitten tuossa Ace of Base
        stygessä oli paikoitellen ihan ok soitantaakin. Ei kuitenkaan koko biisi, joten treeniä vaan.

        Rumpujen virittämisen oppimiseen menee kuulemma yhtä kauan kuin soittamaan oppimiseen. Hauskan kuuloinen joku pieni crash tms. sulla, joka erottuu selkeästi. Erikoinen setti, vaikka kai tuo molempikätinen soitanta alkaa olla melko yleistäkin nykyään. Rudimenttejä kannattaa harjoitella myös jaloilla samat kuviot kuin käsillä, paradiddlet ja double stroke rollit ym..

        Enemmän kyllä sooloilit biisien päälle omiasi soittamatta varsinaisesti mukana tai pysymättä aina biitissä. Mutta tsemiä vaan harjoitteluun, kyllä se siitä, ja on paskempiakin kuultu.

        Luulen, että Mikke on aika onnellinen, kun vertaat hänen soittamistaan Ginger Bakeriin.

        Tuo ei kuitenkaan ole mikään analyysi. Se on vain osoitus siitä, että olet tietoinen jonkun toisen rumpalin tyylistä. Sekään ei ole analyysi, että sanoo, että "ei aina pysy beatilla".

        Odotan sinulta analyysia jostain kappaleesta, edelleen. Kun se on tullut, voimme vielä pyytää analyysin joltain ulkopuoliselta, vaikka DrummerWorldin forumiin. Minulla on siellä muutamia tuttuja vuosien varrelta. Lisäksi se on maailman laajin lajissaan. Luulen, että sieltä löytyy kaverit, jotka osaavat sanoa missä virheet ovat oikeasti. Minä voin analysoida jonkun toisen kappaleen, parhaan kykyni mukaan.

        Minulla on erittäin vahva tunne, että sinulla on jokin tarve vähätellä Miken soittoa, haluttomuutta olla näkemättä kokonaisuutta. Et ota huomioon harjoittelun aloitusikää, harjoitusaikaa vuosina, harjoitustason vaikeutta ja erittäin poikkeuksellista settiä ja bassopedaalitekniikkaa. Lisäksi mikäli Mikke kykenee soittamaan vasenkätisesti, se tekee hänestä välittömästi maailman ainoan lajissaan. Mikäli hän ei siihen pysty, hän on vain pelkkä pullistelija sen suhteen. Ehkä tämä tulee nähtäväksi. Minä ainakin odotan mielenkiinnolla.

        Sen sijaan puutut pikkuvirheisiin (jotka studiossa levyiltä poistetaan), kritisoit soittotyyliä josta et pidä, ja mikä pahinta, toteat vain timesta, että "ei ole beatissa". Ei olekaan aina, mutta missä se ei sitä ole, ja missä se on? Entä komppi ja sen virheet? Pikkuvirheisiin puuttumisen suhteen voin suositella, että kuuntelet joskus jonkun yhtyeen bootleg-nauhoitteen. Se voi antaa vähän oikeaa kuvaa musiikissa livenä esiintyvistä virheistä.

        Fela Kuti totesi aikoinaan: "Musiikki tulee henkimaailmasta. Älä pelleile musiikin kanssa tai kuolet nuorena".


      • Mikke-niminen kappale
        Rumpalin kyttääjä kirjoitti:

        Voisitko näytiksi analysoida jonkun kappaleen? Eli time, komppi, musiikillinen vaikutelma?

        Huomaa myös, että kyseessä on ambidextro-rumpusetti, mikä takuulla ei ole ainakaan helpottanut harjoitelua. Enemmän päinvastoin. Maailmassa ei tuollaisia ihan montaa ole.

        Soitettu openhandina ja mikä hämmästyttävintä, joka toinen isku tulee toisella bassopedaalilla, vuorotellen. Eikä ole vain perinteinen tututukutuku, vaan jalat rakentavat komppilinjan vuorotellen. Tulee vähän jo bassoguru Jeff Bowders mieleen. Joku voisi sanoa, että bassot ovat herralla hallussa. Pienet komppivirheet ymmärtää, lisäksi tuplapedaalin nivelakselin mahdollinen välys vaikeuttaa varsinkin unison-iskuja, niistä tulee äkkiä flämejä.

        Heitä sieltä malliksi joku kappale. Virheitä niissä on kaikissa, tämähän on täysin selvää. Ei olla studiossa, harjoitukset ovat kappaletta kohden sangen vähäiset. Esimerkiksi Doors harjoitteli 1,5 vuotta joka päivä ennen aloittamistaan. Sen rinnalla kymmenen soittokertaa on aika vähän.

        Kokonaisuuden näkeminen on tärkeintä.

        Mikke on go-go -rumpujen guru, rytmisoitinten ruhtinas, patojen petomainen paukuttaja.

        Mutta.

        Onko palautteiden antajien (kommentoijia unohtamatta) sakea joukkio ottanut huomioon erästä seikkaa? Seikkaa, joka saattaa Mikken soittotaidot ihan uuteen valoon?


      • Inkiväärileipuriin verrannut
        Soittajan kyttääjä kirjoitti:

        Luulen, että Mikke on aika onnellinen, kun vertaat hänen soittamistaan Ginger Bakeriin.

        Tuo ei kuitenkaan ole mikään analyysi. Se on vain osoitus siitä, että olet tietoinen jonkun toisen rumpalin tyylistä. Sekään ei ole analyysi, että sanoo, että "ei aina pysy beatilla".

        Odotan sinulta analyysia jostain kappaleesta, edelleen. Kun se on tullut, voimme vielä pyytää analyysin joltain ulkopuoliselta, vaikka DrummerWorldin forumiin. Minulla on siellä muutamia tuttuja vuosien varrelta. Lisäksi se on maailman laajin lajissaan. Luulen, että sieltä löytyy kaverit, jotka osaavat sanoa missä virheet ovat oikeasti. Minä voin analysoida jonkun toisen kappaleen, parhaan kykyni mukaan.

        Minulla on erittäin vahva tunne, että sinulla on jokin tarve vähätellä Miken soittoa, haluttomuutta olla näkemättä kokonaisuutta. Et ota huomioon harjoittelun aloitusikää, harjoitusaikaa vuosina, harjoitustason vaikeutta ja erittäin poikkeuksellista settiä ja bassopedaalitekniikkaa. Lisäksi mikäli Mikke kykenee soittamaan vasenkätisesti, se tekee hänestä välittömästi maailman ainoan lajissaan. Mikäli hän ei siihen pysty, hän on vain pelkkä pullistelija sen suhteen. Ehkä tämä tulee nähtäväksi. Minä ainakin odotan mielenkiinnolla.

        Sen sijaan puutut pikkuvirheisiin (jotka studiossa levyiltä poistetaan), kritisoit soittotyyliä josta et pidä, ja mikä pahinta, toteat vain timesta, että "ei ole beatissa". Ei olekaan aina, mutta missä se ei sitä ole, ja missä se on? Entä komppi ja sen virheet? Pikkuvirheisiin puuttumisen suhteen voin suositella, että kuuntelet joskus jonkun yhtyeen bootleg-nauhoitteen. Se voi antaa vähän oikeaa kuvaa musiikissa livenä esiintyvistä virheistä.

        Fela Kuti totesi aikoinaan: "Musiikki tulee henkimaailmasta. Älä pelleile musiikin kanssa tai kuolet nuorena".

        tahtonut vähätellä soittoaan, pikemminkin yritin olla kannustava, että harjoittelua kannattaa jatkaa. Ja kuten sanoin en ole tuo ensimmäinen kritisoija, mutta vastailin sulle Rumpalin kyttääjä, koska luulin ensimmäisen kirjoituksesi perusteella, että olet Mikke pyytämässä analyysiä, ja lähinnä siksi jotain vinkkejä ja vähän kritiikkiäkin heittelin.

        Eikä tuo sekä vasen- että oikeakätisesti soittaminen nyt niin harvinaista ole, monet tekee sitä harjoituksen vuoksi. Itselläni oli myös ainakin osittain symmetrinen setti jo yli kymmenen vuotta sitten, eli komppipellit ja haikat kummallakin puolella, samoin lattiatomit. Myöskin bassorummun soittaminen tuolla tavalla vuorojaloin on itse asiassa teknisesti helpompaa kuin vastaavien kuvioiden vetäminen yhdellä jalalla.


      • Rumpalin Kyttääjä
        Inkiväärileipuriin verrannut kirjoitti:

        tahtonut vähätellä soittoaan, pikemminkin yritin olla kannustava, että harjoittelua kannattaa jatkaa. Ja kuten sanoin en ole tuo ensimmäinen kritisoija, mutta vastailin sulle Rumpalin kyttääjä, koska luulin ensimmäisen kirjoituksesi perusteella, että olet Mikke pyytämässä analyysiä, ja lähinnä siksi jotain vinkkejä ja vähän kritiikkiäkin heittelin.

        Eikä tuo sekä vasen- että oikeakätisesti soittaminen nyt niin harvinaista ole, monet tekee sitä harjoituksen vuoksi. Itselläni oli myös ainakin osittain symmetrinen setti jo yli kymmenen vuotta sitten, eli komppipellit ja haikat kummallakin puolella, samoin lattiatomit. Myöskin bassorummun soittaminen tuolla tavalla vuorojaloin on itse asiassa teknisesti helpompaa kuin vastaavien kuvioiden vetäminen yhdellä jalalla.

        No, sen on hyvä, että olet itsekin soittanut. Nythän sinun pitäisi olla aika helppoa analysoida joku kappale, kun kieli on hallussa. Edelleen odotan.

        Vähän nyt olen kyllä sitä mieltä, että tuo sinun bassopedaaliasiasi ei ihan pidä paikkaansa. Ihan vain tässä tullut soittovuosien aikana sellainen olo, että vuorojalkojen käyttö kompatessa bassopedaalien kanssa on joko Jeff Bowdersin tai jo edesmenneen Jeff Porcaron hommia.

        Sinulla on varmasti mainita lisää näitä rumpaleita, jotka soittavat komppilinjoja vuorojaloin. Enkä tarkoita tosiaan mitään tukutukutuku-tyylistä jumputusta, vaan komppilinjoja. Heitä on pakko olla enemmän, jos se on teknisestikin helpompaa, kuten väität. Ihmettelen vain, miksi tyyli soittaa kompit vuorotellen tuplilla ei sitten ole yleistynyt.

        Kappaleanalyysiä odotan sinulta edelleen. Ja jos olet soittanut ja sinulla on ollut jopa ambi-setti itselläsi, ei siinä kauan pitäisi mennä. Mitä nyt kappale kestää.


      • Rumpujalka
        Rumpalin Kyttääjä kirjoitti:

        No, sen on hyvä, että olet itsekin soittanut. Nythän sinun pitäisi olla aika helppoa analysoida joku kappale, kun kieli on hallussa. Edelleen odotan.

        Vähän nyt olen kyllä sitä mieltä, että tuo sinun bassopedaaliasiasi ei ihan pidä paikkaansa. Ihan vain tässä tullut soittovuosien aikana sellainen olo, että vuorojalkojen käyttö kompatessa bassopedaalien kanssa on joko Jeff Bowdersin tai jo edesmenneen Jeff Porcaron hommia.

        Sinulla on varmasti mainita lisää näitä rumpaleita, jotka soittavat komppilinjoja vuorojaloin. Enkä tarkoita tosiaan mitään tukutukutuku-tyylistä jumputusta, vaan komppilinjoja. Heitä on pakko olla enemmän, jos se on teknisestikin helpompaa, kuten väität. Ihmettelen vain, miksi tyyli soittaa kompit vuorotellen tuplilla ei sitten ole yleistynyt.

        Kappaleanalyysiä odotan sinulta edelleen. Ja jos olet soittanut ja sinulla on ollut jopa ambi-setti itselläsi, ei siinä kauan pitäisi mennä. Mitä nyt kappale kestää.

        Niin siis bassorumpukompit soitetaan yleensä yhdellä jalalla jos se on teknisesti mahdollista, koska tällöin toinen jalka on vapaana soittamaan haikkaa. Taiturimainen soittaja tietysti voi myös vaihdella toisella jalalla haikan ja bassorummun välillä, mutta se menee jo vaikeammaksi.

        Noita kappaleita en lähde sen enempää analysoimaan.


      • Rumpalin kyttääjä
        Rumpujalka kirjoitti:

        Niin siis bassorumpukompit soitetaan yleensä yhdellä jalalla jos se on teknisesti mahdollista, koska tällöin toinen jalka on vapaana soittamaan haikkaa. Taiturimainen soittaja tietysti voi myös vaihdella toisella jalalla haikan ja bassorummun välillä, mutta se menee jo vaikeammaksi.

        Noita kappaleita en lähde sen enempää analysoimaan.

        Yhden kappaleen analysointi kestää kappaleen mitan. Se on siinä, jos homma edes jotenkin sujuu.

        En tosin ajatellutkaan, että analysointi sujuisi. Kyllähän soittotermejä voi latoa ruudulle vaikka kuinka paljon, mutta tosiasiassa sinulla ei ole rummunsoitosta ehkä hajuakaan. Tai jos on, et ainakaan paljon ole soittanut.

        Nimittäin, jos isket tuplilla unisonin, eikä se osu kohdalleen, siitä on vielä aika riivatun pitkä matka flämiin. Nivelakseli ja sen väljyys vaikeuttaa unisonin lyömistä, koska toisen pedaalin ajoitus on erilainen. Lisäksi yhdessäkään Miken kappaleessa ei lyödä tuplilla yhtään unisonia.

        Mikke voi olla pullistelija vasemman käden soiton suhteen, mutta sinusta on tullut vähän sellainen kuva, että amatööri yrittää esittää rumpalia laittamalla sanoja ruudulle, omasta mielestään sopivalla tavalla. Ei se kuitenkaan niin toimi.


      • Alan kyllästyä
        Rumpalin kyttääjä kirjoitti:

        Yhden kappaleen analysointi kestää kappaleen mitan. Se on siinä, jos homma edes jotenkin sujuu.

        En tosin ajatellutkaan, että analysointi sujuisi. Kyllähän soittotermejä voi latoa ruudulle vaikka kuinka paljon, mutta tosiasiassa sinulla ei ole rummunsoitosta ehkä hajuakaan. Tai jos on, et ainakaan paljon ole soittanut.

        Nimittäin, jos isket tuplilla unisonin, eikä se osu kohdalleen, siitä on vielä aika riivatun pitkä matka flämiin. Nivelakseli ja sen väljyys vaikeuttaa unisonin lyömistä, koska toisen pedaalin ajoitus on erilainen. Lisäksi yhdessäkään Miken kappaleessa ei lyödä tuplilla yhtään unisonia.

        Mikke voi olla pullistelija vasemman käden soiton suhteen, mutta sinusta on tullut vähän sellainen kuva, että amatööri yrittää esittää rumpalia laittamalla sanoja ruudulle, omasta mielestään sopivalla tavalla. Ei se kuitenkaan niin toimi.

        Tuplilla samanaikainen isku, miksi? Ehkä harjoituksen vuoksi, mutta yleensä samaan rumpuun ei lyödä kahta iskua samanaikaisesti, koska se ei kuulosta mitenkään erityisen hyvältä. Teknisesti se ei ole mitenkään erityisen vaikeaa, pikemminkin perusjuttu, koska haikkaa soitetaan basarin kanssa samanaikaisilla iskuilla useinkin. Flämit on sitten tietysti eri asia, niissähän iskut ei tule samanaikaisesti. Samanaikaiset iskut voisi myös tulla kyseeseen jos olisi kaksi eri bassorumpua eikä tuplapedaali.

        Oletko itse rumpali vai kirjoitteletko vain lämpimiksesi?


      • Rumpalin kyttääjä
        Alan kyllästyä kirjoitti:

        Tuplilla samanaikainen isku, miksi? Ehkä harjoituksen vuoksi, mutta yleensä samaan rumpuun ei lyödä kahta iskua samanaikaisesti, koska se ei kuulosta mitenkään erityisen hyvältä. Teknisesti se ei ole mitenkään erityisen vaikeaa, pikemminkin perusjuttu, koska haikkaa soitetaan basarin kanssa samanaikaisilla iskuilla useinkin. Flämit on sitten tietysti eri asia, niissähän iskut ei tule samanaikaisesti. Samanaikaiset iskut voisi myös tulla kyseeseen jos olisi kaksi eri bassorumpua eikä tuplapedaali.

        Oletko itse rumpali vai kirjoitteletko vain lämpimiksesi?

        Samaa rumpuasiaa (oletko rumpali? olen sinulta kysellyt, kun olen halunnut sinulta kappaleanalyysin. Se todistaa riittävästi, mutta sinä väistelet ja laitat taas muutaman oppimasi rumputermin, kun olen sinulle antanut muutaman lisävinkin, mistä kirjoittaa. Sinä et tiedä asiasta mitään, näin uskallan väittää.

        Laita se analyysi jostain kappaleesta ja näytä, että tiedät asiasta edes jotain. Eli kappale aikajanana ja siinä olevat virheet ajassa ja kompissa. Siihen saakka pidän sinua sinä mikä todennäköisesti olet, eli täytenä amatöörinä, joka leikkii rumpalia Mikkeä vähätellen, ja laittelee sanoja peräkkäin, kun saa jostain vähän jotain vihjettä, miten niitä voisi laittaa, että ei vaikuttaisi amatööriltä.

        Analyysi vie vain kappaleen verran. Ei ole vaikeaa, kun sinä väität, että sinulla on ollut symmetrinen setti jo kymmenen vuotta sitten. Ei tosiaan pitäisi olla vaikeaa.


      • Rumpalin kyttääjä
        Alan kyllästyä kirjoitti:

        Tuplilla samanaikainen isku, miksi? Ehkä harjoituksen vuoksi, mutta yleensä samaan rumpuun ei lyödä kahta iskua samanaikaisesti, koska se ei kuulosta mitenkään erityisen hyvältä. Teknisesti se ei ole mitenkään erityisen vaikeaa, pikemminkin perusjuttu, koska haikkaa soitetaan basarin kanssa samanaikaisilla iskuilla useinkin. Flämit on sitten tietysti eri asia, niissähän iskut ei tule samanaikaisesti. Samanaikaiset iskut voisi myös tulla kyseeseen jos olisi kaksi eri bassorumpua eikä tuplapedaali.

        Oletko itse rumpali vai kirjoitteletko vain lämpimiksesi?

        Jatkan tähän sen verran, että jos olisit ollut rumpali, olisit jo paljon aiemmin osannut tarttua tuohon unison-iskuihin tuplien kanssa. Silloin jo totesin, että unisoneista tulee flämejä, mikä vaatii aika paljon suurempaa ajallista heittoa kuin vain polkimen nivelten välys.

        Eikä koskaan ole kysymys siitä, mikä isku lyödään. Kukaan ei estä lyömästä bassoon tuplilla unisonia, mutta ei siitä flämiä saa, jos ei tieten tahtoen niin halua. Silloin se ei olekaan enää unison.

        Miksi et aiemmin tähän jo puuttunut, vaikka sen ihan tyrkyksi laitoin aiemmin? Jokainen, joka on soittanut, olisi siihen osannut puuttua. Sinä takerruit siihen vasta, kun sen mainitsin sinulle erikseen.

        Kyllä me voimme tämän leikin leikkiä loppuun, sinun sieluasi tässä syödään.


      • amatööri olen joo
        Rumpalin kyttääjä kirjoitti:

        Samaa rumpuasiaa (oletko rumpali? olen sinulta kysellyt, kun olen halunnut sinulta kappaleanalyysin. Se todistaa riittävästi, mutta sinä väistelet ja laitat taas muutaman oppimasi rumputermin, kun olen sinulle antanut muutaman lisävinkin, mistä kirjoittaa. Sinä et tiedä asiasta mitään, näin uskallan väittää.

        Laita se analyysi jostain kappaleesta ja näytä, että tiedät asiasta edes jotain. Eli kappale aikajanana ja siinä olevat virheet ajassa ja kompissa. Siihen saakka pidän sinua sinä mikä todennäköisesti olet, eli täytenä amatöörinä, joka leikkii rumpalia Mikkeä vähätellen, ja laittelee sanoja peräkkäin, kun saa jostain vähän jotain vihjettä, miten niitä voisi laittaa, että ei vaikuttaisi amatööriltä.

        Analyysi vie vain kappaleen verran. Ei ole vaikeaa, kun sinä väität, että sinulla on ollut symmetrinen setti jo kymmenen vuotta sitten. Ei tosiaan pitäisi olla vaikeaa.

        Biisin analysoimiseen menisi kyllä kaikkine kirjoitteluineen ainakin tunti. Kuten aiemmin sanoin, niin en toki tahdo vähätellä Mikkeä, pikemminkin kannustaa harrastuksessaan. Ja itse olen samassa veneessä, eli itsenäisesti opetellut, joskin vähän kauemmin. Sitä mulla ei ole erityisesti tarvetta todistella, etenkään täällä. Mainitsinkin, että luulin sinua ensin Mikkeksi ja nyt kyllä sama ajatus hiipi uudestaan mieleen. Mutta joo, voin kyllä laittaa tarkempaakin analyysiä jostain biisistä, jos Mikke itse rekisteröidyllä nimimerkillään sitä pyytää, muuten en. Jos sittenkään.


      • Mikke_ORIG
        amatööri olen joo kirjoitti:

        Biisin analysoimiseen menisi kyllä kaikkine kirjoitteluineen ainakin tunti. Kuten aiemmin sanoin, niin en toki tahdo vähätellä Mikkeä, pikemminkin kannustaa harrastuksessaan. Ja itse olen samassa veneessä, eli itsenäisesti opetellut, joskin vähän kauemmin. Sitä mulla ei ole erityisesti tarvetta todistella, etenkään täällä. Mainitsinkin, että luulin sinua ensin Mikkeksi ja nyt kyllä sama ajatus hiipi uudestaan mieleen. Mutta joo, voin kyllä laittaa tarkempaakin analyysiä jostain biisistä, jos Mikke itse rekisteröidyllä nimimerkillään sitä pyytää, muuten en. Jos sittenkään.

        Näin minä sen nyt kuulen:

        Kappaleanalyysi: Aika, komppi, ei tyyli

        E-Type - Angels Crying

        0.15 Alku

        0.24 Aikavirhe bassossa

        0.28 Aikavirhe käsissä

        1.27 Aikavirhe bassossa

        1.51 Aikavirhe bassossa

        2.06 Aikavirhe

        2.55 Rollivirhe

        3.07 Bassot siirretään 16-osasynkroniin

        3.12 Jalat vaeltavat 16-osasynkronista irti

        3.16 Aikavirhe käsissä

        3.36 Jalat takaisin enemmän tai vähemmän hallittuun 8-osasynkkaan ja komppilinjaan.

        Merkittävin virhe mielestäni on bassosynkan pettäminen biisin loppuvaiheessa. Ei olisi ehkä kannattanut lainkaan siirtyä 16-osiin näin vähäisellä kyseisen kappaleen treenaamisella, vaan antaa mennä komppilinjoilla vain eteenpäin kappaleen loppuun asti.

        Tätä mieltä minä olen, mutta olkaa vapaat ampumaan alas vain.

        Sinä voit nyt analysoida kappaleen Ace of Base - Beautiful Life - aika ja komppilinjojen virheet.

        Voimme sitten tarkistuttaa ne jollain ammattilaiselle. Minähän olen vasta aloittelija.


      • Itsehän pyysit
        Mikke_ORIG kirjoitti:

        Näin minä sen nyt kuulen:

        Kappaleanalyysi: Aika, komppi, ei tyyli

        E-Type - Angels Crying

        0.15 Alku

        0.24 Aikavirhe bassossa

        0.28 Aikavirhe käsissä

        1.27 Aikavirhe bassossa

        1.51 Aikavirhe bassossa

        2.06 Aikavirhe

        2.55 Rollivirhe

        3.07 Bassot siirretään 16-osasynkroniin

        3.12 Jalat vaeltavat 16-osasynkronista irti

        3.16 Aikavirhe käsissä

        3.36 Jalat takaisin enemmän tai vähemmän hallittuun 8-osasynkkaan ja komppilinjaan.

        Merkittävin virhe mielestäni on bassosynkan pettäminen biisin loppuvaiheessa. Ei olisi ehkä kannattanut lainkaan siirtyä 16-osiin näin vähäisellä kyseisen kappaleen treenaamisella, vaan antaa mennä komppilinjoilla vain eteenpäin kappaleen loppuun asti.

        Tätä mieltä minä olen, mutta olkaa vapaat ampumaan alas vain.

        Sinä voit nyt analysoida kappaleen Ace of Base - Beautiful Life - aika ja komppilinjojen virheet.

        Voimme sitten tarkistuttaa ne jollain ammattilaiselle. Minähän olen vasta aloittelija.

        Siis bassoässää..

        Alun suorat basari-iskut ei ole ihan tasaisia,
        tuntuu, että ykkäsen kohdalla yrität iskeä vähän eteen, toisen ja kolmannen splash/crash iskun kohdalla kasvavaa flämiä

        0.36 jo pahempi bassokuvioepätarkkuus

        1.54 - 2 fillit kaatuilee

        2 - 2.20 komppi kaatuilee

        3.34 päättyvä tomifilli ei pysy kasassa

        2.55 virveli-iskut fillissä ei osu, eikä symbaalit

        3.09 jatkuva bassorolli epätarkka

        3.39 alkaa paha sekoilu


        Tässä oli siis jotain kohtia erikseen. Olet harjoitellut vasta muutaman vuoden ja ilmeisesti pääasiassa dempatuilla rummuilla, joten tatsi ei vielä ole ihan kasassa. Eli balanssit iskujen voimakkuudessa ym. Pientä epätarkkuutta esiintyy kautta linjan, pahimmin korvaan ottaneita tuossa mainitsin. Bassorummun soundi ei kuulosta hyvältä, ehkä demppaus auttaisi, virvelin viritys myös vähän lattea. Tomit sentään soi jollain lailla. Nuo biisisihän ovat harjoitteludemoja, joten yli-innokkaan fillittelyn ymmärtää, mutta kun esität ne otsikoissa rumpucovereina, niin ehkä voisit enemmän yrittää soittaa itse biisejä, eli soittaa fillejä ja aksentteja symbaaleilla vain sinne minne ne sopii tai kuulostaa musikaalisilta. Fillittelysi koostuvat myös pääasiassa pelkistä kahdeksas- ja kuudestoistaosanuoteista ja ovat sikäli koko ajan aika samanlaisia. Eli kannattaa treenailla vaikkapa trioleja rolleissa, yhditellä basareita ja käsiä filleissä ym. Ja usein rummuissa vähemmän on enemmän eli kuulostaa paremmalta jos soittaa vaan sen mitä biisi vaatii.

        Kannattaa kuunnella paljon erityylisiä rumpaleita. Rumpunuottien lukemistaidosta on paljon apua. Rudimentteja kannattaa treenailla paljon vaikka vain harjoitusalustaan ja jalkoja pitäisi treenailla yhtä paljon kuin käsiä. Kompeissa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, että samanaikaiset basari- ja virveli-iskut myös on samanaikaisia, sulla usein basari on vähän edellä. Omia korvia kannattaa suojella, kuulovaurio kehittyy yllättävän helposti eikä jatkuva tinnitus ole hauskaa. Kuulokkeet korvilla soittaessa musiikin voluumi voi nousta huomaamatta ja toisaalta omaa soittoa ei kuule niin hyvin, eli sitä miltä ne rummut kuulostaa siinä tilassa missä ne on. Polttelu voi myös kummasti saada oman soiton kuulostamaan maailman parhaalta, vaikka ei sitä välttämättä olisikaan. Tosin kyllähän se paljon myös harjoittelussa auttaa.

        Mutta tsemiä vaan harjoitteluun. Eikä kannata ajatella, että virheet voi sitten korjata studiossa, koska ei se niin helposti käy, kun on monta raitaa käytössä ja mikit vuotaa. Uusintaottoja voi tietysti tehdä, mutta kyllä ne biisit vaan pääsääntöisesti pitäisi osata soittaa puhtaasti läpi.


      • Mikke
        Itsehän pyysit kirjoitti:

        Siis bassoässää..

        Alun suorat basari-iskut ei ole ihan tasaisia,
        tuntuu, että ykkäsen kohdalla yrität iskeä vähän eteen, toisen ja kolmannen splash/crash iskun kohdalla kasvavaa flämiä

        0.36 jo pahempi bassokuvioepätarkkuus

        1.54 - 2 fillit kaatuilee

        2 - 2.20 komppi kaatuilee

        3.34 päättyvä tomifilli ei pysy kasassa

        2.55 virveli-iskut fillissä ei osu, eikä symbaalit

        3.09 jatkuva bassorolli epätarkka

        3.39 alkaa paha sekoilu


        Tässä oli siis jotain kohtia erikseen. Olet harjoitellut vasta muutaman vuoden ja ilmeisesti pääasiassa dempatuilla rummuilla, joten tatsi ei vielä ole ihan kasassa. Eli balanssit iskujen voimakkuudessa ym. Pientä epätarkkuutta esiintyy kautta linjan, pahimmin korvaan ottaneita tuossa mainitsin. Bassorummun soundi ei kuulosta hyvältä, ehkä demppaus auttaisi, virvelin viritys myös vähän lattea. Tomit sentään soi jollain lailla. Nuo biisisihän ovat harjoitteludemoja, joten yli-innokkaan fillittelyn ymmärtää, mutta kun esität ne otsikoissa rumpucovereina, niin ehkä voisit enemmän yrittää soittaa itse biisejä, eli soittaa fillejä ja aksentteja symbaaleilla vain sinne minne ne sopii tai kuulostaa musikaalisilta. Fillittelysi koostuvat myös pääasiassa pelkistä kahdeksas- ja kuudestoistaosanuoteista ja ovat sikäli koko ajan aika samanlaisia. Eli kannattaa treenailla vaikkapa trioleja rolleissa, yhditellä basareita ja käsiä filleissä ym. Ja usein rummuissa vähemmän on enemmän eli kuulostaa paremmalta jos soittaa vaan sen mitä biisi vaatii.

        Kannattaa kuunnella paljon erityylisiä rumpaleita. Rumpunuottien lukemistaidosta on paljon apua. Rudimentteja kannattaa treenailla paljon vaikka vain harjoitusalustaan ja jalkoja pitäisi treenailla yhtä paljon kuin käsiä. Kompeissa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, että samanaikaiset basari- ja virveli-iskut myös on samanaikaisia, sulla usein basari on vähän edellä. Omia korvia kannattaa suojella, kuulovaurio kehittyy yllättävän helposti eikä jatkuva tinnitus ole hauskaa. Kuulokkeet korvilla soittaessa musiikin voluumi voi nousta huomaamatta ja toisaalta omaa soittoa ei kuule niin hyvin, eli sitä miltä ne rummut kuulostaa siinä tilassa missä ne on. Polttelu voi myös kummasti saada oman soiton kuulostamaan maailman parhaalta, vaikka ei sitä välttämättä olisikaan. Tosin kyllähän se paljon myös harjoittelussa auttaa.

        Mutta tsemiä vaan harjoitteluun. Eikä kannata ajatella, että virheet voi sitten korjata studiossa, koska ei se niin helposti käy, kun on monta raitaa käytössä ja mikit vuotaa. Uusintaottoja voi tietysti tehdä, mutta kyllä ne biisit vaan pääsääntöisesti pitäisi osata soittaa puhtaasti läpi.

        Äänityssysteemeistä ja äänenlaadusta on jo mainittu, joten sen esille ottaminen oli sinällään aika turhaa. Jos saisi jonkun kaupan myymään vain jotain äänitystavaraa. On ollut vähän ongelmia löytää sellainen asiantuntija, joka osaisi rakentaa toimivan äänityssysteemin. Minulla kun ei ole aikaa leikkiä tuollaisten asioiden kanssa. Ennen maksan siitä, että joku sen suunnittelee ja rakentaa. Itse lähinnä vain haluan soittaa ja tapella mahdollisimman vähän näiden nykyisten elektronisten romujen kanssa.

        ÄÄnitys on hoidettu kompressoivalla videokameralla, joka syö dynamiikan aika tehokkaasti.

        Minun mielestäni tuossa kappaleessa jota kuuntelit koko fillipohja on paikoitellen aika triolipohjainen. DUDADU DADUDA kuvio löytyy aika monesta kohdasta tätäkin kappaletta, joten en nyt oikein ymmärrä tätä kommenttiasi. Kyllähän siellä siis mielestäni trioleja riittää.

        Jos termi "rumpucover" kiusaa sinua, niin anna joku toinen nimi, millä kutsun näitä kappaleita, koska näin minä rumpuja soitan. Soitan niitä omaksi ilokseni, enkä aio latistella soittoa kun soitan yksinäni. Vähemmän on usein enemmän, se on kyllä totta.

        Suunnilleen näin ja vastaavalla virheprosentilla pystyn soittamaan valtaosan kaikesta musiikista mitä radiosta kuuluu, siis ensikuulemalta. Jos ei siis mennä liian nopeaan tukutukseen, mihin en vain motorisesti vielä kykene. Pidän tätä aika hyvänä prosenttina, vai mitä olet mieltä?


      • Ärsyttävä kommentoija
        Mikke kirjoitti:

        Äänityssysteemeistä ja äänenlaadusta on jo mainittu, joten sen esille ottaminen oli sinällään aika turhaa. Jos saisi jonkun kaupan myymään vain jotain äänitystavaraa. On ollut vähän ongelmia löytää sellainen asiantuntija, joka osaisi rakentaa toimivan äänityssysteemin. Minulla kun ei ole aikaa leikkiä tuollaisten asioiden kanssa. Ennen maksan siitä, että joku sen suunnittelee ja rakentaa. Itse lähinnä vain haluan soittaa ja tapella mahdollisimman vähän näiden nykyisten elektronisten romujen kanssa.

        ÄÄnitys on hoidettu kompressoivalla videokameralla, joka syö dynamiikan aika tehokkaasti.

        Minun mielestäni tuossa kappaleessa jota kuuntelit koko fillipohja on paikoitellen aika triolipohjainen. DUDADU DADUDA kuvio löytyy aika monesta kohdasta tätäkin kappaletta, joten en nyt oikein ymmärrä tätä kommenttiasi. Kyllähän siellä siis mielestäni trioleja riittää.

        Jos termi "rumpucover" kiusaa sinua, niin anna joku toinen nimi, millä kutsun näitä kappaleita, koska näin minä rumpuja soitan. Soitan niitä omaksi ilokseni, enkä aio latistella soittoa kun soitan yksinäni. Vähemmän on usein enemmän, se on kyllä totta.

        Suunnilleen näin ja vastaavalla virheprosentilla pystyn soittamaan valtaosan kaikesta musiikista mitä radiosta kuuluu, siis ensikuulemalta. Jos ei siis mennä liian nopeaan tukutukseen, mihin en vain motorisesti vielä kykene. Pidän tätä aika hyvänä prosenttina, vai mitä olet mieltä?

        Joo, rumpujen äänittäminen on kyllä aika vaikeata, mutta hyvän soittajan soitto kuulostaa hyvältä vaikka sen vain yhdellä mikillä huoneen nurkasta äänittäisi. Esimerkkejä tästä löytyy paljon vaikka YouTubesta. Eli sellaiseen soittoon kannattaa pyrkiä. Rummuthan on yksi haastavimmista soittimista, kun jokaista raajaa pitäisi hallita erikseen.

        Et taida oikein ymmärtää mitä trioli (engl. triplet) tarkoittaa. Se ei siis ole vaan kolme peräkkäistä iskua. Jos asetat metronomin nakuttamaan tai soitat samaa suoraa biittiä jalallasi (iskut yksi kaksi kolme neljä), niin ne on neljäsosanuotteja. Kun soitat käsillä päälle tuplanopeudella (vaikkapa ovovovov, siten että oikea osuu jalan kanssa samalle iskulle) niin soitat kahdeksasosanuotteja. Nyt jos soitatkin käsillä tasaisesti hieman nopeammin eli kolme iskua yhden metronomin tai basari-iskun aikana (esim. OvoVovOvoVov, neljäsosien kohdalle osuvat suurilla) niin soitat kahdeksasosatrioleja. Jos taas soitat neljä iskua kullekin neljäsosalle, niin soitat kuudestoistaosia, kuusi iskua on kuudestoistaosatrioleja, jne. Sen sijaan kuvio Ovo Vov Ovo Vov olisi vain kuudestoistaosia ja väleissä kuudestoistaosan taukoja. Harjoituksen vuoksi neljäsosat voi jakaa myös viiteen osaan soittamalla tasaisesti OvovoVovovOvovoVovov jne.

        Itsekin lähdin kyllä alussa perse edellä puuhun, treenailemaan liian vaikeita juttuja liian aikaisin ilman opettajaa. Syntyneitä virheitä on sitten vaikea hioa pois myöhemmin. Omia juttuja kannattaa kyllä kehitellä, mutta jos haluaa tulla hyväksi, niin kannattaa myös perehtyä siihen mitä muut on tehneet, ettei lähde keksimään pyörää uudestaan. Rumpunuotit on tähän hyvä apu. Ovat myös muita nuotteja helpompia lukea. Niitä löytää vaikka kirjastosta tai nykyään varmaan paljon myös netistä.


      • MIkke
        Ärsyttävä kommentoija kirjoitti:

        Joo, rumpujen äänittäminen on kyllä aika vaikeata, mutta hyvän soittajan soitto kuulostaa hyvältä vaikka sen vain yhdellä mikillä huoneen nurkasta äänittäisi. Esimerkkejä tästä löytyy paljon vaikka YouTubesta. Eli sellaiseen soittoon kannattaa pyrkiä. Rummuthan on yksi haastavimmista soittimista, kun jokaista raajaa pitäisi hallita erikseen.

        Et taida oikein ymmärtää mitä trioli (engl. triplet) tarkoittaa. Se ei siis ole vaan kolme peräkkäistä iskua. Jos asetat metronomin nakuttamaan tai soitat samaa suoraa biittiä jalallasi (iskut yksi kaksi kolme neljä), niin ne on neljäsosanuotteja. Kun soitat käsillä päälle tuplanopeudella (vaikkapa ovovovov, siten että oikea osuu jalan kanssa samalle iskulle) niin soitat kahdeksasosanuotteja. Nyt jos soitatkin käsillä tasaisesti hieman nopeammin eli kolme iskua yhden metronomin tai basari-iskun aikana (esim. OvoVovOvoVov, neljäsosien kohdalle osuvat suurilla) niin soitat kahdeksasosatrioleja. Jos taas soitat neljä iskua kullekin neljäsosalle, niin soitat kuudestoistaosia, kuusi iskua on kuudestoistaosatrioleja, jne. Sen sijaan kuvio Ovo Vov Ovo Vov olisi vain kuudestoistaosia ja väleissä kuudestoistaosan taukoja. Harjoituksen vuoksi neljäsosat voi jakaa myös viiteen osaan soittamalla tasaisesti OvovoVovovOvovoVovov jne.

        Itsekin lähdin kyllä alussa perse edellä puuhun, treenailemaan liian vaikeita juttuja liian aikaisin ilman opettajaa. Syntyneitä virheitä on sitten vaikea hioa pois myöhemmin. Omia juttuja kannattaa kyllä kehitellä, mutta jos haluaa tulla hyväksi, niin kannattaa myös perehtyä siihen mitä muut on tehneet, ettei lähde keksimään pyörää uudestaan. Rumpunuotit on tähän hyvä apu. Ovat myös muita nuotteja helpompia lukea. Niitä löytää vaikka kirjastosta tai nykyään varmaan paljon myös netistä.

        No joo. Turha tätä tässä on jatkaa. Minä vain soitan rumpuja, eikä muulla niin ole minulle väliä. Oli sitten trioli tai ei.

        Sinä olet nyt nähnyt, kuinka minä soitan, joten olisiko minun nyt sitten aika nähdä kuinka sinä soitat sinun setilläsi. Erityisen mielenkiintoista olisi nähdä sinun soittavan joku minun jo soittamistani kappaleista, ja minä voin sitten yrittää myös harjoitella jonkun niistä samoista oikein kunnolla ja nauhoittaa sen, kunhan äänitysjärjestelmä vain saadaan toimimaan.

        Voisit myös suositella sellaista mikrofonia, joka kykenee tuottamaan sinulle kelpaavaa äänenlaatua, vaikka huoneen nurkasta, niin ostan sellaisen sitten itselleni ja laitan sen sinne huoneen nurkkaan.


      • sorry - -
        MIkke kirjoitti:

        No joo. Turha tätä tässä on jatkaa. Minä vain soitan rumpuja, eikä muulla niin ole minulle väliä. Oli sitten trioli tai ei.

        Sinä olet nyt nähnyt, kuinka minä soitan, joten olisiko minun nyt sitten aika nähdä kuinka sinä soitat sinun setilläsi. Erityisen mielenkiintoista olisi nähdä sinun soittavan joku minun jo soittamistani kappaleista, ja minä voin sitten yrittää myös harjoitella jonkun niistä samoista oikein kunnolla ja nauhoittaa sen, kunhan äänitysjärjestelmä vain saadaan toimimaan.

        Voisit myös suositella sellaista mikrofonia, joka kykenee tuottamaan sinulle kelpaavaa äänenlaatua, vaikka huoneen nurkasta, niin ostan sellaisen sitten itselleni ja laitan sen sinne huoneen nurkkaan.

        En lähde tuohon, kun en kaipaa sellaista julkisuutta, etenkään tätä kautta.

        Videokamerasi mikki on ihan ok, eihän tuossa äänenlaadussa mitään vikaa ole. Biisitkin kuuluu alta hiljaa, mutta ihan selkeästi. Rummut on vaan melko vaikea virittää niin, että ne kuulostaa hyvältä. Eri asia sitten jos mikittää jokaisen rummun erikseen, säätää äänenvärin miksauspöydästä ja lisää kaikua. Näinhän studiossa ja isommilla keikoilla yleensä tehdään. Kotioloissa se on kuitenkin turhaa ja tulisi todella kalliiksi hankkia laitteet, vaikka kyllähän tietokoneisiin saa jo jotain monikanavaäänityssysteemejä kai aika edullisestikin. Halvempaa olisi kuitenkin varmaan hankkia sähkörummut.

        Mutta joo, lopetetaan vaan tämä keskustelu tähän, kun aihekaan ei oikein tähän palstaan liity. Hyvää jatkoa vaan harrastuksesi parissa ja muutenkin!


      • Mikke
        MIkke kirjoitti:

        No joo. Turha tätä tässä on jatkaa. Minä vain soitan rumpuja, eikä muulla niin ole minulle väliä. Oli sitten trioli tai ei.

        Sinä olet nyt nähnyt, kuinka minä soitan, joten olisiko minun nyt sitten aika nähdä kuinka sinä soitat sinun setilläsi. Erityisen mielenkiintoista olisi nähdä sinun soittavan joku minun jo soittamistani kappaleista, ja minä voin sitten yrittää myös harjoitella jonkun niistä samoista oikein kunnolla ja nauhoittaa sen, kunhan äänitysjärjestelmä vain saadaan toimimaan.

        Voisit myös suositella sellaista mikrofonia, joka kykenee tuottamaan sinulle kelpaavaa äänenlaatua, vaikka huoneen nurkasta, niin ostan sellaisen sitten itselleni ja laitan sen sinne huoneen nurkkaan.

        Tuli hierarkia täyteen, joten heitän tämän nyt vain tähän.

        Kyllähän sinä voit tehdä vain MP3-tiedoston, ja laittaa sen jonnekin. Netti on täynnä paikkoja, mistä sen sitten kuulee. Ei siinä videota tarvitse olla. Kyllähän sen kuulee, jos siellä on sinun ambi-settisi kahdella hihatilla ja molemmin puolisilla lattiatomeilla.

        Ei tässä mitään ihmeellistä ole. Tee MP3:n jostain kappaleesta. Ihan mistä haluat. Sinulla kun on varmasti hyvä mikrofonikin, niin homma ei kestä kuin kappaleen verran.

        Tripletin ja kolmen peräkkäisen 16-osa nuotin ja tauon välinen ero saattaa olla tuossa nopeudessa sen verran pieni, että onko se edes kuultavissa? Sinulla saattaa olla paremmat korvat kuin minulle, kun olet paljon kauemmin soittanut. Minun mielestäni siinä on kaksi käänteistä triolia peräkkäin, siinä alussa, missä lauletaan, että "it's a beautiful life", ja sitten dudadu daduda, siis kaksi triolia käänteisesti tai sitten ne on 16-osia tauon kanssa. Mikä siinä sitten kuuluukin, mutta näin minä amatöörinä olen tästä asiasta mieltä, mutta ei sen väliä ole.

        Ehkä jonain päivänä hankin jonkun rummunsoiton opetuskirjasen, kuten ehdotit. Ehkä siitä on apua, jotta soitto kehittyy edelleen. Onko jotain kirjaa, jota voisit suositella?

        Tee nyt joku pieni esitys, muuten tulee väkisin mieleen vanha sanonta:

        Don't talk the talk, if you cannot walk the walk...


      • Mikke
        MIkke kirjoitti:

        No joo. Turha tätä tässä on jatkaa. Minä vain soitan rumpuja, eikä muulla niin ole minulle väliä. Oli sitten trioli tai ei.

        Sinä olet nyt nähnyt, kuinka minä soitan, joten olisiko minun nyt sitten aika nähdä kuinka sinä soitat sinun setilläsi. Erityisen mielenkiintoista olisi nähdä sinun soittavan joku minun jo soittamistani kappaleista, ja minä voin sitten yrittää myös harjoitella jonkun niistä samoista oikein kunnolla ja nauhoittaa sen, kunhan äänitysjärjestelmä vain saadaan toimimaan.

        Voisit myös suositella sellaista mikrofonia, joka kykenee tuottamaan sinulle kelpaavaa äänenlaatua, vaikka huoneen nurkasta, niin ostan sellaisen sitten itselleni ja laitan sen sinne huoneen nurkkaan.

        Tähän jatkan vielä sen verran, että jos sinulla oikeasti on samanlainen symmetrinen ambisetti, olet käynyt sen haltuun saamiseksi läpi melkoisen helvetin, niin kehossasi kuin myös mielessäsi.

        Siksi ihmettelen, miksi suhtaudut minun samanlaiseen suoritukseen suunnilleen kuin se olisi arkipäivää. Ehkä se sitä onkin sinun päässäsi, jossa settisi on olemassa vain mielikuvituksessasi, ja kuvittelet, kuinka helvetin helppoa sen soittaminen on. Onhan se loogista, että vuorojaloin komppi syntyy helposti, mutta sen logiikan syntymisen takana onkin sitten parituhatta harjoitustuntia.

        Joten niiden tuhansien tuntien, jotka olen hikeä ja vertakin vuotaen tuon setin ääressä taistellut ja saanut sen edes tuossa määrin haltuun, en jaksa katsella kuin musiikkitermejä ruudulle latova valehtelija suhtautuu minuun kuin täyteen aloittelijaan, antaen neuvoja, joita on hyvä ja kiva antaa, mutta ehkä nyt on niin, että sinun kannattaa hakea joku toinen oppilas, jolle voit opettaa mielikuvitusrumpujesi soittoa.

        Twist-Twist Erkinharjun on sanottu joskus saaneen joitain kappaleita ihan kerralla studiossa purkkiin. Sinultakin se varmasti käy, joten vedä nyt jotain, tai lopeta pelleily. Toisaalta Steve Adlerillä meni kerran 60 ottoa yhteen biisiin. Näin - hyvähän se on soittaa kerralla otos läpi, ja siksi sitä harjoitellaan. Sinä vain vaadit minulta melkein yli-ihmisyyttä. Oletko itse sellainen, että noin kymmenen kertaa treenattu biisi menee virheettä?

        Kun MP3 tulee ja siinä on sinun soittoasi, silloin kunnioitan sinua toverinani. Siihen asti olet minulle kuitenkin vain valehteleva trolli, joka osaa höpöttää, mutta sanojen vastineeksi on vain tyhjyyttä - anteeksi vain.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5678
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3485
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1893
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1875
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1720
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1566
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1473
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1366
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      17
      1360
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      23
      1308
    Aihe