Hyvää yötä

aitiparta

Kätesi kuin linnut yötaivasta vasten
herkkinä tanssivat
lepattavat kauniisti haurasta kosketustanssia,
etsivät ystävällistä sydäntä

Ja minä ajattelen kohtalokkaita iskuja:
mitkä ne olivat ne lyönnit
jotka ampuivat kätesi alas, pirstoivat herkän mielesi
sammuttivat toivonlyhdyn

Kuinka tahdonkaan
että olisin voinut olla etsimäsi sydän,
olisin tullut sinun ja lyöjäsi välille, auttanut lintujasi
pysymään ilmassa

Rakkaani,
vaikka kätesi eivät enää puhu
ja kaikki herkät linnut ovat mykistyneet - näen mykkyytesi läpi,
minulle kätesi tanssivat

Pysähtyneinäkin ne tanssivat

En minä vaadi
että sinun täytyisi vielä
uskoa

ystävälliseen sydämeen, ja että joku voisi iloita sinusta
sellaisena kuin olet

En rohkene edes - yrittää

Herättää toivoasi, sytyttää sammunutta

Sydän särkyneenä kaukaa katson
ja kaikkea pimeyttä uhmaten kuiskaan yöhön
totuuden sanat:
Sinä olet sittenkin kaunis

Tiedän,
rikotun maailmasi keskellä, mykistyneiden kättesi takana
sydämesi tanssii vieläkin -
ainakin minulle se tanssii, ja kiitän sinua siitä

Kiitos että olet olemassa!

Että kaiken kokemasi jälkeen jaksat vieläkin
hengittää - se on ihmeellisin
tanssi yötä vasten, vaikka et itse huomaisi, se on lyhty

Jokainen etsii
ankkuripaikkaa, suojaisaa satamaa.
Sanoisinko hulluiksi niitä, jotka ovat tyytyneet
korvikkeisiin ja jäljitelmiin.

Ovat löytäneet sataman toisissaan, haihtuvissa ihmissydämissä?

Todellisuus laskee kämmenensä huulilleni
se kuiskaa korvaani:
Puhu varovasti ihmiselle, veljellesi.

Puhu varovasti ihmiselle, siskollesi.

Jos olet löytänyt ankkuripaikan, suojaisan sataman
joka ei järky,
silloin sinulla on varaa
hyväksyä nekin, jotka ajattelevat toisin.

Ei sinun tarvitse huitoa lauseitasi
hämillisille, uhmakkaille, epätoivoisille, itsetietoisille
kasvoilleen.

Ankkuripaikan luona
poski kalliota vasten rukoile vain
että hekin lopulta löytäisivät tien kotiin.

Ei niin kuin sinä sen määrittelet
vaan niin kuin Hän itse
taivaallinen satamamme, ainoa ehdoton rakkaus, ikuisesti rakastava
ihmissydämiä suurempi sydän
sen tuntee.

Sillä kaikkien varmuuksien
tai epävarmuuksien
alla

jokainen kaipaa, jokainen etsii ikuista satamaa.

Niin puhui minulle todellisuus

Katsellessani
hiljaa tanssivia käsiäsi

http://kotisivukone.fi/files/kultaomena.kotisivukone.com/.album/1226182605734_1_large.jpg

5

625

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • padme_amidala

..todella hienoa tekstiä runossasi. Mykistävän kaunista tekstiä. Alusta lähtien mukaansa tempaavaa.

Kiitos sinulle tälläisen helmen tuomisesta palstalle : )

• lindalinda1

jälleen ystäväni tekstiäsi.

En osaa, vaikka mieli tekikin kirjoittaa vastaus-
      runo. Ja toisaalta, se olisi rikkonut tämän upean
      kokonaisuuden.

Joten tyydyn kiittämään Sinua lukunautinnosta.

• iivee

Sinun täytyy olla parantaja - Aitiparantaja.
      Ei tuollaista tekstiä synny kuin ihmiseltä, joka pystyy palauttamaan rikkinäiseen sielun.

• e.ve

Kaunis runo, kertakaikkiaan !
        En uskalla hehkuttaa enempää, joku kuitenkin älähtää yli-ihannoinnista mutta...mutta...

Kiitos tästä Helmestä !

• sydämellisistä kommenteista.

Usein runoni enimmäkseen ovat vain runomaailman, sen käsitteiden, lausetodellisuuden sekä yleensä kielen, informaation ja tajuamisen suhteiden hetkellistä tarkastelua, kuten olen sanonut, että ne näyttävät runoilta mutta ovat runouden kirjallista tarkastelua mihin sitten limittyy erilaisia aineksia, niin että kait niitä voi runoiksikin sanoa; mutta sitten on näitä mitkä syntyvät omakohtaisesta kokemuksesta, ehkä muistosta tai muuten satuttavasta aistimuksesta tai ainakin henkilökohtaisesta pohdiskelusta ja sellaisina eivät voi olla vain aiheensa tarkastelua joskin myös näihin limittyy monenlaista jopa tarkastelevaa, osin satiiristakin ainesta. Sellaista.

En tiedä kehtaanko tunnustaa tai miksi en kehtaisi, että runon syntyhistoria on varsin arkinen:
      Vessaan mennessä tempasin myytävien kirjojen pinosta Anu Kaipaisen kirjan Vilulinnut ja ehkä aikomukseni oli sitä vähän selailla mutta pytyllä istuessa huomio kiinnittyi kirjan kansipapereihin missä tummaa taustaa vasten lepattaa vaaleita käsiä. Jollain tapaa kuva puhutteli, alkoi kaihertaa ja antaa muotoa joillekin sisäisille tunteille ja ajatuksille. Siitä syntyi runon alkuosa eli ensimmäinen runo. Ajattelin sitten, että kun runo syntyi kuvasta, voisiko runon kuvittaa. Valokuvaisinko Vilulintujen kansikuvan tähän kuvitukseksi? Se ei tuntunut parhaalta ratkaisulta, joten selasin äkkiseltään joitain viime kuukausina ottamiani kuvia, jos niistä löytyisi sopiva. Tuo kuva, minkä laitoin kuvitukseksi, on jo itsessään kuin runo, sisältää vahvan symboliikan. Olin jo laittamassa sen tähän, mutta päättelin, ettei sekään ole runoon sopiva - ja poks. Valokuvan pohjalta syntyi toinen runo, yhdessä sitten muodostivat tekstin, minkä päätteeksi linkitin kuvan. Kesäinen kuva Reposaaren Kallosta ei ole lavastettu vaan on tilannekuva missä ystäväni tarkastelee vanhaa, veneen kiinnitysköydelle tarkoitettua lenkkiä kalliossa.

Noin tunti runon jälkeen tietokoneen virtapiiri poksahti. En ehtinyt viedä konetta heti huoltoon ja toisaalta en olisi voinut muutenkaan olla palstalla kun piti flunssan jäljiltä vielä heikkokuntoisena pitää huolta lepäämisestä että jaksaa päiväntyöt, siksi kiitokseni tulee taas kerran jälkijunassa. Nyt on flunssa voitettu ja konekin tuli korjauksesta perjantaina...

Sheriffi lähettää terveisiä, että äitiparran saaman työn vuoksi hän ei välttämättä ehdi valvoa palstaa ihan päivittäin, mutta yrittää lukea ainakin sähköpostinsa joka ilta, joten hän olisi kovin kiitollinen, jos laitatte mielestänne epäasiallisista viesteistä postia "ilmoita asiattomasta viestistä".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4866
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2209
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      58
      1969
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      198
      1938
    5. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      171
      1589
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      296
      1515
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      206
      1280
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      88
      1209
    9. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      207
      1182
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      65
      1154
    Aihe