Pihkarasvaa...

tässä testailen ;)

Tein itse pihkarasvaa kaksi kesää sitten. Se on kyllä ihana rasva (omasta mielestäni). On auttanut ikävien haavautumien paranemiseen, kynsisieneen, sekä rupiin jotka eivät ole millään meinanneet parantua! Nyt minulla on ollut kyynärpää kipeä jo parisen viikkoa (töiden takia-painavia nosteltavia). Ja minä onneton...(?!) laitoin koko kyynärpään - ja hiukan ylikin - pihkarasvaan! Ei siinä muuta kun että on niiiiin tahmaista "lääkettä" että nyt vasta jälkeenpäin tuli mieleen että mahtaakohan lähteä pois illalla pesussa vai jääkö tatinaiseksi !! Ja se haju...ihanahan se on!...mutta toivottavasti ei enää huomenna haise töissä ;))) No eipä haittaa jos vaiva paranee....saas nähdä! Täällä on ollut pihkarasvasta ennenkin keskusteluja ja kertomuksia mihin on auttanut, mutta jos joku on hoksannut uuden jutun mihin auttaa, niin kertokoon ;) Etenkin kaipaisin iäkkäämmiltä ihmisiltä kaikenmaailman vinkkejä vanhanajan parannuskonsteista luonnosta(pihkarasvasta ;) valkosipuliin ja kaiken siltäkin väliltä). Oli siitäkin täällä JOSKUS juttua, mutta ei kovinkaan montaa vastausta tullut. Oli ihana lukea nekin ja harmitti kun en laittnut ylös. Nyt ei viitsi etsiä, voisi olla aika työläs juttu! Mutta jos nyt tulee tarinoita, niin tällä kertaa laitan muistiin! Kaunis kiitos etukäteen kaikille jotka viitsivät tämän tehdä. Itsekkin kyselin äidiltäni, mutta hän ei muistanut kuin pihkarasvan ja sen opin sainkin häneltä! Juu...laitoin muistiin!

13

7195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piina.

      Voisitko kertoa miten sitä pihkarasvaa tehdään. Kuusenpihkaako käytit?

      • vaan....

        kuusen pihkaa. Metsässä kiertelin kuusenpihkaa etsimässä...ensin ei millään meinannut löytyä, mutta sitten alkoi yht äkkiä löytyä isojakin klöntsiä. Ne pihkakökkäreet laitoin teflonkattilaan - ota joku vanha, mitääntekemätön teflonkattila mitä voit jatkossakin käyttää vain samaan hommaan ja sitähän en pessyt sen jälkeen. Sekaan laitoin ½ - 2dl oliiviöljyä. Laita ensin vähän, sekoittele, sillä lisätähän voit aina. Lisäsin sen mukaan että näin rasvan paksuuden, eli ei liian paksua eikä tietty liian löysääkään. Ja vaikka rasva oli jo purkissa ja tuumasin liian paksuksi, lisäsin kuitenkin öljyä. Sulata hellalla 1 - 2 lämmöllä. Kun sulanut, kaadoin sihdin läpi pilttipurkkeihin. Aikaa vievä homma, koska roskia tuli kyllä aikas paljon, mutta eipä haittaa, sainpa hyvää rasvaa. Jääkaappiin vain jäähtyneet purkit. Rasvan tein 2007 kesällä. Hyvää oli muuten kyynärpäähän! Ei ollut tatinainen, eikä haissut aamulla vaikka vähän pelkäsin. Ja mikä parasta! Eipä ollut kipeäkään enää!!! Onnea yritykselle! Onnistut varmasti ensi vuonna!!!!


      • tuli mieleeni....
        vaan.... kirjoitti:

        kuusen pihkaa. Metsässä kiertelin kuusenpihkaa etsimässä...ensin ei millään meinannut löytyä, mutta sitten alkoi yht äkkiä löytyä isojakin klöntsiä. Ne pihkakökkäreet laitoin teflonkattilaan - ota joku vanha, mitääntekemätön teflonkattila mitä voit jatkossakin käyttää vain samaan hommaan ja sitähän en pessyt sen jälkeen. Sekaan laitoin ½ - 2dl oliiviöljyä. Laita ensin vähän, sekoittele, sillä lisätähän voit aina. Lisäsin sen mukaan että näin rasvan paksuuden, eli ei liian paksua eikä tietty liian löysääkään. Ja vaikka rasva oli jo purkissa ja tuumasin liian paksuksi, lisäsin kuitenkin öljyä. Sulata hellalla 1 - 2 lämmöllä. Kun sulanut, kaadoin sihdin läpi pilttipurkkeihin. Aikaa vievä homma, koska roskia tuli kyllä aikas paljon, mutta eipä haittaa, sainpa hyvää rasvaa. Jääkaappiin vain jäähtyneet purkit. Rasvan tein 2007 kesällä. Hyvää oli muuten kyynärpäähän! Ei ollut tatinainen, eikä haissut aamulla vaikka vähän pelkäsin. Ja mikä parasta! Eipä ollut kipeäkään enää!!! Onnea yritykselle! Onnistut varmasti ensi vuonna!!!!

        että jääkaapissahan se rasva kyllä kovettui aikas kovaksi, mutta hammastikku, vanha lusikka tai joku muu sellainen millä levittää rasvaa....ja pihkan tuoksu....ah niin ihanaa mielestäni!!! ;)


      • paikkansa
        tuli mieleeni.... kirjoitti:

        että jääkaapissahan se rasva kyllä kovettui aikas kovaksi, mutta hammastikku, vanha lusikka tai joku muu sellainen millä levittää rasvaa....ja pihkan tuoksu....ah niin ihanaa mielestäni!!! ;)

        Edesmennyt isoäitini teki aina "pihkalaastaria" ja oli muuten tehokas aine. Kyllä parani pipit. Resptiä on enään mahdoton saada. Harminpaikka. Teveiset mummulle sinne pilven reunalle ; )


      • ostin

        pihkarasvaa luontaistuotekaupasta. Ihana tuoksu, mutta siihen se sitten jäikin...apua se ei antanut ainakaan minulle. Mutta siinähän onkin niin pieni prosentti pihkaa...liekö siinä että ei ollut minulle mitään apua.


    • apteekki myy
      • ei...................

        rasva, niillä on vissi ero


      • sitä nyt......
        ei................... kirjoitti:

        rasva, niillä on vissi ero

        niin pikkutarkkaa että! Mutta ainahan näitä tänne mahtuu, oli palsta mikä hyvänsä ;)


      • Pinkke
        sitä nyt...... kirjoitti:

        niin pikkutarkkaa että! Mutta ainahan näitä tänne mahtuu, oli palsta mikä hyvänsä ;)

        Itsetehty noin-mitoilla: kuusenpihkaa, öljyä sellaisessa suhteessa, että sulatettuna tulee jokseenkin juoksevaksi ja sitten pilttipurkkiin tai vastaavaan (ei tulikuumana). Kannattaa siilata, jos kykenee. Mutta toimii muutenkin. Topsilla voi ottaa suurimpia klönttejä pois.

        Jos on liian paksua, niin hetkeksi jossain pikkuastiassa mikroon ennen käyttöä.

        Toimii muuten jopa säärihaavaan, johon ei auttanut sairaalahoito, ei kalliit erikoishaavavalmisteet ei haavahoitajan kotikäynnit ei antibiootti. Oli vaan aika hurjaa alkaa laittaa tököttiä avoimeen suureen haavaan, joten aloittelin laittamalla rasvaa haavan reunoilla. Kuivuminen alkoi heti.

        Myös koiran varpaan välit tulivat voiteella kuntoon, kun koira oli purrut pesuainepakkauksen rikki ja saanut vahvaa teollisuuspesuainetta jalkoihinsa, niin että kaikki paikat olivat vereslihalla. Siihenkään ei auttanut muuten mitkään lääkärin määräämät lääkkeet. Hunaja olisi kuulema myös saattanut auttaa.


      • mies yli 60
        ei................... kirjoitti:

        rasva, niillä on vissi ero

        Kokeilin luontaistuotteena ostetulla pihkavoiteella miten se vaikuttaa kasvoissa oleviin ruskeisiin vanhoilla ihmisillä oleviin luomiin, läiskät halkaisijaltaan noin 1 cm. Laitoin iltaisin pihkaa kynnenkärjellä luomeen ja päälle sellaisen pienen pyöreän laastarilapun. Lappu piti voiteen paikoillaan yön yli. Otin sen aamulla pois ja laitoin taas illalla uudelleen. Tein tämän n 40 kertaa ja luomi pieneni aina vähitellen kunnes sen voi rapsutella kokonaan pois. Kertamäärän laskin siitä kun käytin kaksi laastaripakettia ja niissä kussakin oli 20 kpl pieniä pyöreitä laastareita. Aikaisemmin olen leikkauttanut luomia parikin kertaa ja ne on silloin tutkittu eivätkä olleet mitään syöpäsoluja. Säästää ainakin paljon leikkaukseen verrattuna ja on kyllä helppo homma. Tekisiköhän tavallinen vaseliinivoide saman asian, eli pehmittäisi luomen?


    • Essupiika

      Itse olen tehnyt myös pihkaöljyä ja pihkavoidetta. Voiteen teen apteekin valkovaseliiniin ja öljyn, neitsytrypsiöljyyn.
      Ole sulattanut ne emalikattilassa ja siilannut pieniin lasipurkkeihin jotka keitin ensin.
      Isäni ennenvanhaan hoiteli sillä kaikki haavat.
      Öljy on hyvä hikoileviin ja kosteisiin jalkoihin, pysyvät kuivina ja jos on varpaanvälit auki niin sillä paranee. Voidetta olen käyttänyt haavoihin ja tikkujen poistoon, laastarin alle vaan vodetta.
      Nämä minun voiteeni valmistan niin, että laitan samanverran pihkaa kuin rasvaa tai öljyä.
      Olisikoha tuo sitten 50%:nen .
      Korvassa oleva, nähtävästi sieni ihottuma parani myös sillä rasvalla.
      Sormessani on kuluma vika, ja sitä pakottaa toisinaa, siihenki öljy auttaa.
      Tämä phkavoide on meidän ainut lääkevoiteemme, muuta ei tarvitse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      204
      12969
    2. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      291
      1985
    3. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      75
      1344
    4. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      55
      1047
    5. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      61
      952
    6. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      60
      877
    7. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      34
      858
    8. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      40
      845
    9. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      41
      834
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      47
      801
    Aihe