Mitä tehdä kun anoppi tuntuu pilaavan suhteen?

suhdesolmuja

Harmittaa, kun asioiden pitää olla tällä tolalla. Olemme miehemme kanssa nuoria ja olemme seurustelleetkin vasta pari vuotta ja asuneet noin puoli vuotta yhdessä. Mies on kaikkea mitä olen mieheltä kaivannut, ainakin silloin kun olemme yhdessä. Mutta kun olemme erossa, anoppi puuttuu asioihin ja haukkuu minua sekä perhettäni. Hän on jopa vihjannut, että miehen ei kannattaisi olla kanssani. Anopin käyttäytyminen tuntuu rasittavan suhdettamme hieman liikaa.

Osaksi miehen suhteellisen nuoresta iästä johtuen, osaksi anopin vahvasta persoonasta johtuen hänellä on vielä suuri vaikutusvalta poikaansa, joka on kolmesta pojasta vanhin. Yhdessä ollessamme anoppi ei vaikuta elämäämme, mutta vieraillessamme kumpainenkin omien vanhempiensa luona syntyy ongelmia anopin kanssa.

Mitä teen, kun anopin luona käyminenkin nostattaa karvat pystyyn ja aiheuttaa pakoajatuksia? :D
Olen yrittänyt keskustella mieheni kanssa ja jonkinlaista edistystä tapahtuukin, mutta anoppi tuntuu tarrautuvan poikaansa yhä tiukemmin, kun mies yrittää valottaa, että olen myös tärkeä nainen hänen elämässään.

Nyt vasta osaan arvostaa entisen poikaystävän äitiä, joka piti minusta kovasti.

15

3626

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vivianne winsor;)

Sanoisin sinullekkin, että härkää sarvista ja anopin luo keskustelemaan.

Kysyt miksi hän ei sinusta ja sinun suvustasi pidä ja sen jälkeen keskustelette siitä mitä asialle voi tehdä.

• suhdesolmuja

wiwianne, olet oikeassa. Vaikeaksi tämän tekee vain se, että no anoppi ei ole ns. keskusteluihminen. Hänelle ei oikein voi sanoa hankalempia asioita ilman suuria haukkuja kypsymättömyydestä. Mies on yrittänyt muutamaan otteeseen sanoa.
      Minulle hän on kuitenkin usein todella mukava, mutta selän takaa olen saanut kuulla todella inhottavia asioita.
      Onko kannattavaa sitten lähteä näihin ilmiriitoihin? Miehelläkin vaikea paikka kahden naisen välissä.

• vivianne winsor;)

Se ettei ihminen osaa keskustella asioista ja pysty kuuntelemaan toista tekee hänestä mielestäni ennemminki epäkypsän.
        Sen minä olen ennen kaikkea elämässäni oppinut, että keskustelu kannattaa aina.

Kokeilkaa vielä tuolla alemmassa ketjussa joku ehdotti kirjeenkin kirjoittamista, se ei ole sellainen tapa joka sopisi minulle, mutta ehkä anopillasi olisi se helpompaa ottaa vastaan, kuin suora keskustelu?

• Tarjamirjami
        vivianne winsor;) kirjoitti:

Se ettei ihminen osaa keskustella asioista ja pysty kuuntelemaan toista tekee hänestä mielestäni ennemminki epäkypsän.
        Sen minä olen ennen kaikkea elämässäni oppinut, että keskustelu kannattaa aina.

Kokeilkaa vielä tuolla alemmassa ketjussa joku ehdotti kirjeenkin kirjoittamista, se ei ole sellainen tapa joka sopisi minulle, mutta ehkä anopillasi olisi se helpompaa ottaa vastaan, kuin suora keskustelu?

Mitä ihan käytännössä tarkoittaa se, kun kirjoitat, että anoppi takertuu poikaansa yhä tiukemmin?

Anopilla voi olla syynsä. Hän ehkä näkee, että poika ei olisi vielä valmis aikuiseen maailmaan, jos hän kerran on, kuten kirjoitit, hyvin nuori. Joku tässä teidän suhteessanne saattaa ahdistaa häntä, kenties hän pelkää jotain. Jokainen äiti haluaa suojella lastaan varsinkin jos näkee, että lapsi on menossa suin päin suohon.

Se, että anoppisi haukkuu sinua ja perhettäsi, on kyllä paha asia. Kirjoitit, että anoppi on joskus oikein mukava, mutta sitten takanapäin haukkuu. Sellaisia ihmisiä on valtavan paljon tässä maailmassa, anoppiuteen se ei mitenkään erityisesti liity, vaan yleensä ihmisen luonteeseen. Monet on vähän kaksinaamaisia ja jotkut tosi viheliäisiä siinä.

Sinun olisi hyvä päästä puhumaan tästä anoppisi kanssa joskus ihan kahden kesken. Kirjoitit, että se ei onnnistu. Sekin on varmaan totta, ei kaikki ihmiset osaa keskustella rakentavasti. Jos se ei mitenkään onnistu, ei sinun auta muu kuin yrittää luovia vain, ottaa anoppi sellaisena kuin on. Et sinä häntä pysty muuttamaan, mutta älä sinäkään muutu hänen takiaan miksikään. Ole oma itsesi sinäkin, mutta pyri olemaan kohtelias ja ystävällinen sen minkä voit.

Minulla on ollut kaksi anoppia, joista ensimmäinen oli ns. kauhea tapaus. MUTTA: hänen kanssaan pystyin olemaan just tasan oma itseni, ja hänelle pystyin sanoa täräyttämään heti, jos joku asia ärsytti. Ja aika usein ärsytti.

Toinen anoppini taas, hänestä en ikinä saanut selvää. Hän on jo edesmennyt. Hän oli niin kohtelias, kiltti ja kunnioitettava, että en päässyt häntä lähelle ollenkaan. Vaistosin, ettei hän pitänyt minusta, mutta kohteliaasti hyväksyi, kun ei muutakaan voinut. Välimme olivat korrektit, mutta ei välttämättä mitenkään lämpimät. Hänen seurassaan minun oli aina jotenkin skarpattava ja oltava kauhean hyvä ja kunnon miniä, ei olisi tullut mieleenikään pamautella hänelle päin näköä sellaisia asioita, joita ensimmäisen anopin kanssa pystyi aivan hyvin. Eli ekan anopin kanssa riideltiin reippaasti, toisen kanssa ei kuuna kullanvalkeena. Tällaista se elämä on, kyllä sinäkin sen anoppisi kanssa vielä toimeen tulet, kun aikaa kuluu. Ehkä teistä ei parhaita ystäviä tule, mutta onko niin tarpeenkaan.

Jos anoppisi on takertuvaa lajia, niin hänelle koittaa vielä kovat ajat, kun muutkin lapset tuovat puolisoitaan framille. Tai sitten alkaa jo helpottaa.

• Anoppikulta

"Minulle hän on kuitenkin usein todella mukava, mutta selän takaa olen saanut kuulla todella inhottavia asioita."

Miksi kuuntelet mieluummin kolmatta osapuolta, joka puhuu anopistasi selän takana pahaa? Miksi et luota omiin korviisi ja tunteisiisi, kun anoppi kerran on sinulle mukava?
        Mikä motiivi on sellaisella ulkopuolisella, joka juoruaa anopistasi sinulle?

Monta kertaa luottamus läheisiin ihmisiin rakoilee ihan turhaan, sillä juoruajalla on aina tapana lisätä väritystä kertomuksiinsa. On helppo kertoa vaikka minkälaisia stooreja toisesta, kun hyvin arvaa, ettei joudu niitä selittelemään asianosaisille. Uskokoon juorut, jos haluaa!

"Hankalammat asiat" kannattaa jättää ratkomatta, koska näkemyserot voivat olla suuret, ja kaikki asianosaiset katsovat olevansa oikeassa. Vähitellen hioudutte, kun kaikki yrittävät parhaansa.
        Ei voida mitään sille, että sukupolvet ovat toistensa kanssa tekemisissä vuosikymmenet, ja toimeen on tultava. Ilman toisiamme olisimme kuitenkin kuin kalat kuivalla maalla.
        Ihminen tarvitsee toisia ihmisiä. Puoliso pelkästään ei riitä korvaamaan koko sukua.

• KAISTU

Tuttu tunne!
      Olen itse kärsinyt oman äitini(anopin) aiheuttamasta piinasta yli 15 vuotta. Asiaa helpotti huomattavsti, kun jouduin lopettamaan yhteydenpidon äitiini kokonaan. Keskityin vaimoni ja minun elämään. Elämä voi olla todella repivää,kun toiset tarkoituksella yrittävät hajoittaa suhteen.
      Tsemppiä teille.

• yli 20 vuotta naimisissa ollut

Palon hyvää asiaa puhut, kun kirjoitit takertuvasta anopista. Tarkoitan, kun kirjoitit, että anopilla on syynsä.... Niin varmaan on itsekin vain yhden pojan omaavana.
      Oma anoppini kuitenkin elämen matkan varrella on tuottanut pettymyksiä, joita on vaikea antaa hänelle anteeksi. Aluksi nuorena miniänä ajattelin ja kunnitoitin häntä kodin hengettären luojana - itse, kun olin suuren perheen lapsi, jossa elämä välillä oli kuin Kalkutan torilla. Pikkuhiljaa ymmärsinn pienet puukot selässäni. Omaa (miniän) kunnollisuutta mitattiin mm. ruoanlaittotaidoilla ym kodinhengettären taidoilla. Kaikki mitä muilla elämän saroilla olin tehnyt mm. koulutus oli eriarvoista. Onneksi pystyimme mieheni kanssa tästä puhumaan ja sain pitää mieheni. Sen se vain on tehnyt, että minä en pysty enää anoppiani kunnioittamaan - väleissä olemme, mutta aina, kun joudumme valitsemaan kahden suvun välisistä menoista, arvaa kumman suku voittaa ja molempien tahdosta.

• Miniäinen

Jotkut vaan ovat hankalia ja anoppius saa joissakin vielä esiin ihan uusiakin luonteenpiirteitä.

Minulla on ihan kohtalaisen hyvät välit anopin kanssa, mutta toinen miniänsä ei hänelle kelpaa ollenkaan. On muka liian vanha (5 v vanhempi kuin mies) ja köyhä ja kova puhumaan ja ties mitä. Minusta anoppi oli kuulemma aikoinaan selän takana moittinut, että olen liian hiljainen ja jotain muutakin vikaa minussa oli ollut. :) Edessäpäin käyttäytyi ihan ok.

Mutta tuolle toiselle miniälleen, siis mieheni veljen vaimolle, anoppi ei viitsi edes esittää ystävällistä, tai jos joskus yrittää (meidän muiden mieliksi) niin on niin huono näyttelijä että vaikuttaa vielä kamalammalta kuin reilu töykeys. Ihan nolottaa kun minä olen hänelle nyt kuin mikäkin puolijumala ja muka niin paljon parempi ihminen kuin tuo toinen miniä. Joka on oikeasti ihan mukava nainen ja ovat lankoni kanssa oikein onnellinen pari.

Ei siinä oikein kai muuta voi kuin elää omaa elämäänsä ja olla vaan kohtelias ja antaa räpätyksen mennä ohi korvien. Ehkä se ajan mittaan tasoittuu kun pikkuhiljaa hyväksyy että oma pallero onkin aikuinen mies. Tai jos ei niin sitten vaan pitää harventaa kyläilyjä.

• suhdesolmuja

vivianne: Kirje-ratkaisu voisi olla ehkä mahdollinen. Mielelläni puhuisin asioista, koska omille vanhemmilleni olen aina voinut puhua hankalistakin asioista. Tällä hetkellä olen vain yrittänyt jättää puheet omaan arvoon ja olla ystävällinen anopille. Mutta myönnän, että tuntuu kurjalta kuulla inhottavia ja perättömiä juttuja. Ehkei niinkään edes itseni puolesta, vaan perheeni, jota anoppi ei edes tunne.

Tarjamirjami: Olet oikeassa. Uskonkin anopin käyttäytymisen johtuvan juuri iästä. Vaikkakin molemmat olemme vuosia yli kahdenkymmenen ja miehelläni on menossa neljäs vuosi omillaan asuen. Ehkä anoppi ei vain missään vaiheessa todella ole sisäistänyt, että hänen poikansa on kasvanut mieheksi.
      Takertuvuudella tarkoitan sitä, että jos mies yrittää ottaa hieman etäisyyttä äidistään tai sanovan haluavansa viettää aikaa nyt kanssani eikä ehdi tulla käymään, anoppi vetoaa velvollisuuteen. Hän väittää, että mies on kiittämätön ja vihjaa, ettei tämä enää rakastaisi vanhempiaan.

KAISTU, Kiitos ymmärryksestä. Harmi, että tilanteen täytyi teillä mennä noin pitkälle, ennen kuin helpotti.

Toivon ettei minussa varsinaisesti ole vikaa ja ajattelen, että anoppi käyttäytyisi näin jokaisen muunkin miniän kohdalla. Harmittaa vain kovasti tällainen tilanne.

• Minnikäinen

ennekuin olette ilmiriidoissa :). Itsellä meni sukset niin pahasti ristiin ex-anopin kanssa, että lopulta en voinut sietää häntä näköpiirissäni ollenkaan. Hän aiheutti minun ja exäni välille yhä suurenenvan kuilun. Jos mies on aito mammanpoika niin kannattaa lähteä ennekuin anoppi lyttää sinut maan alimpaan rakoon. Itse en älynnyt lähteä tarpeeksi ajoissa, voi kun oliskin ollut voimia. Anoppi lyttäsi minut henkisesti aivan täysin.

Jos mies taas välittää sinusta eniten maailmassa ja on jostain syystä jäänyt äidin helmoihin pyörimään, mutta haluaa kuitenkin selvittää tilanteen ja itsenäistyä äidistä niin sittenhän teillä on mahdollisuuksia. Hankalaa on jos miesystäväsi ei näe äidissään mitään vikaa ja hänestä heidän suhteensa on normaali. Kannattaa yrittää puhua asiasta mahdollisimman pian ja rehellisesti sanoa miltä tuntuu. Parempi olla syyttelemättä anoppia, kertoo mielummin omista tunteistaan ja siitä kuinka pahalta itsestä tuntuu. Jos miehestä on yhden tekevää miltä sinusta tuntuu niin no...

• suhdesolmuja

Anoppikulta: Kolmas osapuoli on yleensä mieheni tai harvoissa tapauksissa hänen veljensä. Jos mieheni esimerkiksi kertoo mitä hänen vanhemmilleen kuuluu tai muuta yleistä, saattaa välistä lipsahtaa mitä anoppi on sanonut minusta. Pariin kertaan olen kuullut myös puhelimen läpi sadatteluja minusta. En halua tarkoituksella kuunella mieheni puheluita, mutta jos vaikka istumme katsomassa tv:tä ja mies soittaa vanhemmilleen samalla, kuulen yleensä puheen puhelimen läpi.

Kasvokkain anoppi tosiaan usein on hyvinkin mukava, mutta välillä myös piikittelee ja vihjailee vanhemmistani epämiellyttäviä asioita.

Viimeksi sunnuntaina mieheni käydessä kotonaan anoppi oli haukkunut minua. Mies kertoi tästä ja sanoi puolustaneensa minua. Pahoitin mieleni ja sanoin, että olen saanut tarpeekseni tästä. Keskustelimme asiasta ja mieheni lupasi ottaa asian esille vanhempien kanssa. Ymmärrän asian olevan miehelle vaikea, sillä hän on todella kiltti, niin hyvässä kuin pahassakin. Toivottavasti äiti vain ymmärtää poikaansa.

• perheeni ulkopuolinen

Entä mitä tehdä, kun mieheni ja äitinsä välillä ei ole mitään salaisuuksia? Kaikki perheemme asiat, seksielämä ja riidat mukaanlukien, on anoppini tiedossa. Ja koska anoppini on myös mukava ja olen hänen kanssaan hyvissä väleissä, joudun aina ennemmin tai myöhemmin selittämään osuuteni kaikesta. Puhumattakaa siitä, kuinka ärsyttävää on kuulla jatkuvasti neuvoja mm. työasioihini, joista hänen ei olisi pitänyt edes tietää!

Mieheni sanoo, että hänen on helppo puhua äitinsä kanssa kaikesta, eikä ole koskaan salaillut häneltä mitään. Hän ei vain tajua, miksi hänen äidiltään pitäisi salata jotain. Varsinkaan kun äitinsä auttaa meitä monella tavoin. Vaikka olen itkenyt, huutanut ja riuhunut asiasta, siihen ei ole tullut muutosta.

Suhteemme alussa pidin mieheni avoimmuutta vanhempiinsa hienona asiana -harvalla miehellä on tuollaista ominaisuutta. Nyt vaan alkaa mitta täyttymään.
      Haluaisin, että olemme mieheni kanssa perhe, jolla on omat asiansa ja omat salaisuutensa. Jos jostain on pakko puhua yhteiselle tutulle, pitäisi siihen joku raja mielestäni vetää. En tietenkään halua, että mieheni ja hänen äitinsä yliluonnollisen hyvä suhde huononisi. Haluisin vaan, että minulla olisi oma perhe, eikä että olisin "sivuhenkilö" mieheni perheessä.

Pitäisikö vain kestää? Onko vika minussa tai minun tavoissani? Anopille en ole puhunut tästä suoraan, en vaan halua loukata häntä ja hän loukkaantuu todella helposti kaikesta arvostelusta.

• anppien uhri

kiitos kovasti viestista, koska itsekin ei jäksan enää kesta tälläinen veitset minun seläni anoppilta- pitäsiko soita polisille, koska se aina lähettä minun miehelle viesti,että erotta meitä ja kirjetkin?

• mk

Ei miehesi saa äitiään kuriin koska se napanuora on katkaistava joskus ja miehesi on sanottava äidilleen että se tyttöystävä tai piliso on tarkkeämpi kuin se oma äiti.

• jep jep jep

Miksi hankalan anopin kanssa pitäisi olla missään tekemisissä? Itse olen loistavissa väleissä anopin kanssa, mutta emme silti koskaan soittele tai mitään muutakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      77
      2578
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      51
      2560
    3. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      68
      2513
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2422
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      38
      1938
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      105
      1769
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1267
    8. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      10
      1267
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1065
    10. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1054
    Aihe