Tampereen Mehiläinen/Juhani Pietilä, mitä mieltä?

Nimetön

Oletteko olleet Femtolasik toimenpiteessä Tampereen Mehiläisessä Juhani Pietilän vastaanotolla?

Minulla oli esitutkimukseen ja toimenpiteeseen aika varattu tänään (1.12.08), miinuksia minulla on -9,25 ja -10,0 joten odotin todella että pääsen laseista eroon.
Kuitenkin kävi ilmi,että sarveiskalvo on liian ohut, femtolasikia ei voi tehdä,
J. Pietilä passitti minut suoraan kotiin sanomalla "Hanna pieni/ystävä rakas tätä sinulle ei voida tehdä, mutta mene harkitsemaan kotiin kuitenkin muita vaihtoehtoja"
Yritin kovasti kysellä onko jotain muita vaihtoehtoja, hän ei kertonut niistä mitään, sanoi vain että harkitse pari vuotta (olen nyt 20 v.)

Olen todella pettynyt J.Pietilään ja Mehililäisen toimintaan, en saanut minkäänlaista käsitystä pääsenkö silmälaseistani eroon ja onko jotain menetelmiä siihen?
Kuitenkin epikriisissäni lukee: "operaatiota ei tehdä, jäädään harkitsemaan ko. leikkausta"
Siis mitä?
Olen ihan ulalla ja hämilläni, koska odotin todella paljon Suomen parhaimmalta silmäkirurgilta.

Kokemuksia??

76

14663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puuhapetexi

      Itsellä keskiviikoksi aika kyseiselle Pietilälle mehiläiseen. Näkö -5.0 luokkaa ja ikää 23v. Saas nähdä kuinka meikän käy. Perhosia jo vatsassa.

      Harmi kun sulle kävi noin. Onko sulla näkö vakiintunu vai heikkeneekö vielä?

      • Hanna

        Kyllä ihan vakiintunut on, neljässä vuodessa ei ole enää näköni huonontunut..

        On kyllä joo aika pettynyt olo ja se harmittaa todella paljon kun hän ei muista vaihtoehdoista kertonut että onko mahdollista päästä silmälaseista eroon millään tekniikalla..

        Toivottavasti sinulla parempi onni matkassa!


    • pyörii

      Olen joutunut 30 vuoden aikana käyttämään silmäsairauteni vuoksi eri silmälääkäreiden palveluja, asuessani lukuisilla eri paikkakunnilla.
      Valitettavasti tämä tällainen hyvin yleistä juuri varsinkin silmälääkäreiden keskuudessa. Ei puhuta eikä pukahdeta. Mutta poislähtiessä kyllä muistetaan ohjata asiakas kassan kautta ulos.

      • Nimetön

        Olin kyllä todella hämmentynyt J.Pietilästä, odotuksen kuitenkin olivat erittäin suuret, onhan häntä kehuttu ja kokemusta näistä leikkauksista on..

        Ihmettelin myös tätä, että hän sanoi että voisin tulla kahden kuukauden päästä taas kontrollikäynnille, jos sarveiskalvo olisi paksuuntunut.
        Kahdessa kuukaudessa, mitä ihmettä?
        Rahastusta?!


      • Only 4 U
        Nimetön kirjoitti:

        Olin kyllä todella hämmentynyt J.Pietilästä, odotuksen kuitenkin olivat erittäin suuret, onhan häntä kehuttu ja kokemusta näistä leikkauksista on..

        Ihmettelin myös tätä, että hän sanoi että voisin tulla kahden kuukauden päästä taas kontrollikäynnille, jos sarveiskalvo olisi paksuuntunut.
        Kahdessa kuukaudessa, mitä ihmettä?
        Rahastusta?!

        Virossa leikataan. Pääset eroon laseistasi. Ne vaihtuvat valkoiseen keppiin. Mikä parasta, säästät rahaa !


      • wt32t
        Nimetön kirjoitti:

        Olin kyllä todella hämmentynyt J.Pietilästä, odotuksen kuitenkin olivat erittäin suuret, onhan häntä kehuttu ja kokemusta näistä leikkauksista on..

        Ihmettelin myös tätä, että hän sanoi että voisin tulla kahden kuukauden päästä taas kontrollikäynnille, jos sarveiskalvo olisi paksuuntunut.
        Kahdessa kuukaudessa, mitä ihmettä?
        Rahastusta?!

        hei lääkäri sentää ottaa vastuun kun puuhaillaan alarajoilla. mikä siinä on väärin? asiakas kylä saa leikkauksen toisella mekaanisella tavalla mutt


      • vielä mietin.
        Nimetön kirjoitti:

        Olin kyllä todella hämmentynyt J.Pietilästä, odotuksen kuitenkin olivat erittäin suuret, onhan häntä kehuttu ja kokemusta näistä leikkauksista on..

        Ihmettelin myös tätä, että hän sanoi että voisin tulla kahden kuukauden päästä taas kontrollikäynnille, jos sarveiskalvo olisi paksuuntunut.
        Kahdessa kuukaudessa, mitä ihmettä?
        Rahastusta?!

        oon käyny 4 -5 eri firman leikkasesitutkimuksissa ja niistä 2 ois leikannut. toinen mehiläinen hakiksessa. mulla on jotain -5 ja -6 ja sarveiskalvon pakuus 0.485..0.49. mehiläisess kuulemma oli laite joka otti kerralla eniten


    • leikkausta harkitseva

      Toinen vaihtoehto eli PRK-leikkaus on sitten aika huono vaihtohto noin suurilla miinuksilla käsittääkseeni suuremman arpisamentumariskin vuoksi. Keskusteltiinko tästä mitään?

      • Nimetön

        Ei kyllä mistään tuollaisista keskusteltu,eikä ehdottanut.
        Ainoastaan ICL:stä sanoi että asennettais silmän sisäinen piilolinssi, mutta enempää ei. Ja lopuksi sanoi että mene kotiin harkitsemaan, kahdeksi vuodeksi.
        Kaksi vuotta? Mitäs se auttaa?


      • niinxx
        Nimetön kirjoitti:

        Ei kyllä mistään tuollaisista keskusteltu,eikä ehdottanut.
        Ainoastaan ICL:stä sanoi että asennettais silmän sisäinen piilolinssi, mutta enempää ei. Ja lopuksi sanoi että mene kotiin harkitsemaan, kahdeksi vuodeksi.
        Kaksi vuotta? Mitäs se auttaa?

        Ei sarveiskalvo paksuunnu,se on mikä on loppuelämän ajan.
        Vaihtoehtoja on erilaisia:Läppäleikkaus voidaan tehdä jos sarveiskalvon paksuus riittää.Tai joskus leikataan mitä pystytään ja jäljelle jätetään esim -1.0 joka kerrotaan potilaalle.Lasit -1.0 ovat kuitenkin aivan erilaiset kuin -10. PRK sopii myös välillä,arpisamentumariski suurenee tosiaan miinusten kasvaessa. Silmänsisäisiä piilolaseja laitetaan myös välillä,en tiedä onko Mehiläisessä ketään joka osaa tehdä näitä leikkauksia?
        JOs asiakas maksaa vastaanottokäynnistä ja esitutkimuksesta niin vastineeksi hän voi vaatia selkeää informaatiota eri hoitovaihtoehdoista?Kiireestähän asiakas ei ole maksanut?


      • 28
        Nimetön kirjoitti:

        Ei kyllä mistään tuollaisista keskusteltu,eikä ehdottanut.
        Ainoastaan ICL:stä sanoi että asennettais silmän sisäinen piilolinssi, mutta enempää ei. Ja lopuksi sanoi että mene kotiin harkitsemaan, kahdeksi vuodeksi.
        Kaksi vuotta? Mitäs se auttaa?

        Minulle, hieman isommilla miinusarnoilla, tarjottiin parhaaksi vaihtoehdoksi ICL ja kakkosena PRK. Jälkimmäinen pitkän toipumisajan vuoksi olisi kuitenkin huonompi. Tosin femtolasikia ei täälläpäin ollut tarjolla, eikä kirurgi tietenkään toiseen sairaalaan potilasta lähettäisi. Enkä viitsnyt itse lähteä uusiin tutkimuksiin muulle paikkakunnalle. Joten, kun näistä piti valita niin otin ICL:n. Olen tosi tyytyväinen tulokseen.

        Kahden vuoden aikana teknikka varmaan kehittyy, mutta sarveiskalvoillesi tuskin mitään tapahtuu, paksuuntumista ainakaan. Vai kuvitteliko hän, muuttaisit mielesi tuona aikana?


    • eräs leikattu

      Minut leikattiin Pietilällä ja olen ollut tosi tyytyväinen.Harmi, ettei omalla kohdallasi asia selvinnyt. Jos joku asia jää vaivaamaan, on olemassa femtoinfo, jonka kautta saa jättää soittopyynnön jos jokin asia jäänyt vaivaamaan. MIelestäni hän kertoi lähivuosina tekniikan kehittyvän edelleen, siten että ehkäpä kohdallasi on tosiaan mahdollista leikkauttaa silmät parin vuoden kuluttua. Joten mielestäni sinun tulisi soittaa tuonne infonumeroon.

      • Tekniikkaa

        Moi!

        Tehtiinkö sinulle tuo femto leikkaus. Minkälaista infoa kerrottiin tulevista leikkaustekniikoista?
        Oliko esim. puhetta leikkausmenetelmästä, jossa sarveiskalvolle ei tarvitsisi tehdä läppää ollenkaan...

        t. leikkausta harkitseva


      • eräs leikattu
        Tekniikkaa kirjoitti:

        Moi!

        Tehtiinkö sinulle tuo femto leikkaus. Minkälaista infoa kerrottiin tulevista leikkaustekniikoista?
        Oliko esim. puhetta leikkausmenetelmästä, jossa sarveiskalvolle ei tarvitsisi tehdä läppää ollenkaan...

        t. leikkausta harkitseva

        Joo, femto tehtiin ja hyvin onnistui. Kuulemma läpästä tehdään jatkossa entistä ohuempi ja silmään jää entistä enemmän tervettä osuutta, onhan se toki sitä jo nyt toista verrattuna takavuosiin. Sitä en tosiaankaan tiedä onnistuuko läpän teko koskaan jos sarvaiskalvo on todellakin ohut.Riskit varmasti kasvavat. Kannattaa varmasti kysyä asiantuntijoilta mitä tulevaisuudessa on tarjolla näille ohutkalvoisille.


      • hippi2
        eräs leikattu kirjoitti:

        Joo, femto tehtiin ja hyvin onnistui. Kuulemma läpästä tehdään jatkossa entistä ohuempi ja silmään jää entistä enemmän tervettä osuutta, onhan se toki sitä jo nyt toista verrattuna takavuosiin. Sitä en tosiaankaan tiedä onnistuuko läpän teko koskaan jos sarvaiskalvo on todellakin ohut.Riskit varmasti kasvavat. Kannattaa varmasti kysyä asiantuntijoilta mitä tulevaisuudessa on tarjolla näille ohutkalvoisille.

        Tri Pietilä on asiantuntija koska on 22 vuotta sitten taittovirhekirurgian Suomeen ja väitellyt tohtoriksi.


    • on niitä

      ICL-leikkaus voi sopia sinulle, ainakin Medilaserissa niitä tehdään Tampereella

      • hippi2

        Mistäs sinä tiedät oletko valelääkäri !!!


      • hippi2

        Huomio ! Linssin asennus silmään tulee potilaalle todella vaikeuksia myöhemmin elämässä kuuleman mukaan silmää ei voi enää laaseroida jos potilas haluaa .

        Miksi ICL- leikkaus ei ole huono kun siinäkin asennetaan linssi terveeseen silmään. Herätkää ihmiset ja ottakaa selvää ennekuin täällä kirjoitatte SONTAA !


    • silmäilijä

      Minullekin taisi Pietilä mainita iän 19 v. ja -11-arvot kertoessaan tapauksista, joita ei voitu leikata, en tiedä oletko sama henkilö. Kertoi asian niin, että tuollaisessa tilanteessa kannattaa odottaa, josko tekniikka vielä kehittyisi. Viime vuosina kehitys on kuitenkin ollut huimaa. Eli tällä hetkellä ei välttämättä silmillesi täysin sopivaa menetelmää ole, mutta parin vuoden päästä voi hyvinkin olla mahdollista tehdä esim. vielä ohuempi läppä. Olet kuitenkin niin nuori, että parin vuoden odotuksen jälkeenkin saat vielä paljon lasittomia vuosia, jos leikkaus onnistuu. Luulisin myös että parikymppisenä sarveiskalvon paksuuntuminenkin on vielä mahdollista?

      Harmi jos asia jäi vastaanotolla epäselväksi, kannattaa ehkä soittaa suoraan Pietilälle ja kysellä lisää?

      Itse siis kävin Tampereen Mehiläisessä Juhani Pietilän leikattavana 2.12., molemmissa silmissä -3. Olen kyllä palveluun ja tulokseen tyytyväinen, nyt näen erittäin hyvin ja silmät myös tuntuvat hyviltä, vain kahtena ensimmäisenä päivänä oli pientä roskan tunnetta.

      Itse arvostan sitä, että lääkäri ei lähde leikkaamaan, jos pienikin riski on olemassa. Olen myös erittäin tyytyväinen, että en itse kiirehtinyt leikkaukseen muutama vuosi sitten, jolloin aloin leikkausta harkita. Silloin ei vielä ollut saatavilla femtolasikia, ja itselläni pupillit ovat niin laajat, että vanhoilla menetelmillä olisin hyvin todennäköisesti joutunut kärsimään hämäränäköongelmista.

      Nyt ikää on 28 ja lasittomia vuosia vielä hyvin edessä. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä sinulle! :)

      • Nimetön

        Kiitoksia :)
        Hienoa että sinulle lopputulos oli hyvä! Pietilä sanoessaan 19 v ja -11 niin aika varmasti tarkoitti minua..

        Joo, ei tässä auta muu kuin odotella, kyllä varmasti jossain vaiheessa sellainenkin tekniikka tulee, joka sopii minun silmilleni.
        Olin vain niin jo valmistautunut,että pääsen laseistani eroon, niin pettymys oli suuri :/
        Mutta eteenpäin tässä täytyy vain mennä ja unhotaa nyt tuo vähäksi aikaa.


      • tampereella

        Ollankohan oltu viereisillä penkeillä=)Kävin myös itse 2.12 Pietilän operoitavana. Toimenpide oli nopea ja kivuton..täysin tyytyväinen.Näkö viimeisen päälle hyvä...mutta..

        Nyt ongelmana vain todella kuivat silmät.Keskusteluja selatessa tulee sellainen olo, että olen ainoa, joka kärsii kyseisen operaation jälkeen pistosta, nipistelystä silmissä =( Maanantaina viimeiset kortisoni tipat silmiin..Kavereita naurattaa, kun mainostin toimenpidettä täysin kivuttomaksi, mutta nyt kuljen tippapullo taskussa koko ajan.. meneeköhän tämä tällä ohi..(huokaus)


      • 1kk sitten leikattu
        tampereella kirjoitti:

        Ollankohan oltu viereisillä penkeillä=)Kävin myös itse 2.12 Pietilän operoitavana. Toimenpide oli nopea ja kivuton..täysin tyytyväinen.Näkö viimeisen päälle hyvä...mutta..

        Nyt ongelmana vain todella kuivat silmät.Keskusteluja selatessa tulee sellainen olo, että olen ainoa, joka kärsii kyseisen operaation jälkeen pistosta, nipistelystä silmissä =( Maanantaina viimeiset kortisoni tipat silmiin..Kavereita naurattaa, kun mainostin toimenpidettä täysin kivuttomaksi, mutta nyt kuljen tippapullo taskussa koko ajan.. meneeköhän tämä tällä ohi..(huokaus)

        Kun lopetat kortisonitipat, oireesi rauhoittuvat hyvin nopeasti. Itse käytin Dexa-Chloran aikana kosteutusta tunnin välein kuten suositeltiin, sekä geelit illalla ja aamulla. Viikko pari tipputtelin 2xgeelit ja noin 3-4 tunnin välein nestemäinen. Nyt tuntuu (siis reilu kuukausi lasikista) ettei tahdo enää muistaa tiputella kun tarvetta ei vars.ole eli silmät tuntuvat tosi hyviltä.


    • 23v

      Minulla on samansuuntainen kokemus parin viikon takaa. leikkaus tehtiin itä-suomessa ja tekniikka femtolasik. vahvuudet olivat samaa luokkaa ja lisäksi hajataittoa. ensin tietysti tehtiin esitutkimus. sarveiskalvon paksuuden mitattuaan optikolle tuli mietteliäs ilme ja hän sanoi että turhan ohut on. (en muista lukuarvoja) optikko ohjasi odotushuoneeseen ja sanoi että katsotaan mitä kirurgi sanoo, että voiko tehdä mahdollisesti osittaisen korjauksen. lääkäri otti sisään ja sanoi että sarveiskalvon paksuus ei ole ongelma, ja että optikko oli pelotellut turhaan. hän lupasi että pääsen 95 prosentin todennäköisyydellä eroon laseista, mutta että mahdollista korjausleikkausta ei voi tehdä, koska kalvo on kuitenkin sen verran ohut. vaikka tuossa vaiheessa oli hieman ristiriitainen olo ja halusin leikkaukseen näillä puheilla. näkö tuntui alkuun paremmalta kuin nyt kahden viikon päästä. on tullut hieman likinäköinen olo, en tiedä onko "normaalia" näönheikkenemistä jota joillekin leikatuille tulee eli kuulunko siihen 5 prosenttiseen. jälkitarkastus on viikon päästä, että siellä selvinnee tarvitsenko vielä lasit. vaikka näin kävisikin ei kaduta yhtään, koska lähtötilanne oli niin heikko. nyt pärjään kuitenkin hyvin ilman laseja, ongelmia on pelkästään autolla ajaessa kylttien lukemisessa. jos sinulle nimetön riittää osittainen korjaus kehotan kyselemään tuolta mehiläisestä lisää tai ainakin pyytää perustelemaan pietilän kommentit kunnolla. varmaan ollut inhottava tilanne kun innolla odottanut leikkausta ja sitten sanotaan tuolla tavalla. itseltäkin meinasi itku päästä kun pääsin pois esitutkimuksesta, kun annettiin ymmärtää että ei voi leikata.

      • Nimetön

        Kiitokset paljon tuon viestin laittamisesta, se hieman luo lisää toivoa :)
        Olisin kyllä erittäin tyytyväinen siihen, jos minulle jäisi miinuksia yksi tai pari koska se on ihan eri asia olla -10 kuin -2. Täytyy tuota asiaa hieman selvitellä.
        Kyllä siinä itku tulikin, kun kirurgi sanoi että tätä ei voida tehdä sulle.. oli aika pettymys :/
        Mutta onneksi nyt edes laseilla näkee :D

        Mutta kiitoksia kokemuksesi kertomisesta.


    • KH

      Minun silmät leikattiin Treella ko. lääkäri toimesta marraskuussa 92 ja helmikuussa 93.
      Rillit sain takaisin kesällä 1996. Se niistä laserleikkuaksista. KUSETUSTA

      • lasik??

        Niinpä. Emme ole samasta muotista valettuja. Jo mikätahansa leikkauskin on riski sinänsä. Selitettiinkö sinulle - miksi vaikutus oli lyhytaikainen ja kerrottiinko leikkauksen yhteydess'ä että kestää tietyn ajan, johon luotit?


      • näinnon

        Aivan totta, kaksikymmentä vuotta tehdyt hoidot ovat kaikki kusetusta, pelkkä taidokkaasti peitelty salajuoni, rillit takaisin saaneet kuljetetaan tavarajunilla Lappiin maanalaisiin leireihin ja vain onnistuneet potilaan päästetään julistamaan ilosanomaa terveiden joukkoon. Miksei kukaan kerro totuutta! Kiitos KH, kiitos!


      • Leikattu

        Kannattaa katsoa Pietilän kertomukset sivuvaikutuksista (esim. femtolasik-sivustolta). Se, mistä on etukäteen varoitettu, ei voi olla kusetusta, se on toisille sattuva välttämätön paha. Toiset ihmiset miinustuvat läpi elämänsä ja näkö huonbonee leikattiin tai ei. Jos näön huononeminen on nyt loppunut, uusintaleikkaus voisi tulla kyseeseen.


      • mari303
        Leikattu kirjoitti:

        Kannattaa katsoa Pietilän kertomukset sivuvaikutuksista (esim. femtolasik-sivustolta). Se, mistä on etukäteen varoitettu, ei voi olla kusetusta, se on toisille sattuva välttämätön paha. Toiset ihmiset miinustuvat läpi elämänsä ja näkö huonbonee leikattiin tai ei. Jos näön huononeminen on nyt loppunut, uusintaleikkaus voisi tulla kyseeseen.

        Mut leikattiin muutama vuosi sitten mehiläisessä. Oli vähän plussaa. Palautumista on tapahtunut, joten taas tarvitsen rillejä. Silmiin tuli kamalat starburst ilmiöt, eli valojen siroaminen hämärässä ja pimeässä ja esim tv:n teksti näkyy kahtena toisella silmällä. Lääkärin mielestä leikkaus onnistui ja starburst on kuulemma normaalia. (Ennen leikkausta sanottiin, että äärimmäisen harvinaista olisi se starburst.


      • luopio
        mari303 kirjoitti:

        Mut leikattiin muutama vuosi sitten mehiläisessä. Oli vähän plussaa. Palautumista on tapahtunut, joten taas tarvitsen rillejä. Silmiin tuli kamalat starburst ilmiöt, eli valojen siroaminen hämärässä ja pimeässä ja esim tv:n teksti näkyy kahtena toisella silmällä. Lääkärin mielestä leikkaus onnistui ja starburst on kuulemma normaalia. (Ennen leikkausta sanottiin, että äärimmäisen harvinaista olisi se starburst.

        Laseroitu silmä ei ole koskaan terve silmä.
        Kannattaa harkita tarkasti ennen kuin
        päättää leikkauksesta.
        Toimenpide on lopullinen,sitä ei voi perua.


    • Positiivari2

      Leikkasi pojan tuossa muutama vuosi sitten. Näkö on säilynyt terävänä ja itse toimenpiteestä on pelkkaa hyvää sanottavaa vaikka hirvittikin vierestä katsoa pojan silmän leikkausta.

      • jpjpjp

        Hei!

        Mulla tehtiin leikkaukset 1992-94. Molemmat silmät kahdesti. Ennen leikkausta -6 cyl -1 ja -6 cyl -1. Eka leikkauksen jälkeen jäi toiseen -1,5 ja toiseen -1,0D. Toisten leikkausten jälkeen -0 ja 0.25D. Visukset luokkaa 1.75 tai 2.0 o.a. il. Eli olen kyllä tod tyytyväinen koko hommaan. Pienet heijastumat kun pupillit kaajat eli pimeällä. Subjektiivisesti ei kuitenkaan haittaa tämä ilmiö. Eli huononäköisestä huippunäköiseksi! Oli kyllä iso asia minulle. Vihasin aina laseja koulukiusauksen ym vuoksi. Nyt siis keväällä tulee 20v eka leikkauksesta. Harmi ettei aina kaikilla mene yhtä hyvin.


      • jpjpjp
        jpjpjp kirjoitti:

        Hei!

        Mulla tehtiin leikkaukset 1992-94. Molemmat silmät kahdesti. Ennen leikkausta -6 cyl -1 ja -6 cyl -1. Eka leikkauksen jälkeen jäi toiseen -1,5 ja toiseen -1,0D. Toisten leikkausten jälkeen -0 ja 0.25D. Visukset luokkaa 1.75 tai 2.0 o.a. il. Eli olen kyllä tod tyytyväinen koko hommaan. Pienet heijastumat kun pupillit kaajat eli pimeällä. Subjektiivisesti ei kuitenkaan haittaa tämä ilmiö. Eli huononäköisestä huippunäköiseksi! Oli kyllä iso asia minulle. Vihasin aina laseja koulukiusauksen ym vuoksi. Nyt siis keväällä tulee 20v eka leikkauksesta. Harmi ettei aina kaikilla mene yhtä hyvin.

        PS Ja operatöörinä nimenomaan J Pietilä.


    • tyytyväinen

      Minut Pietilä leikkasi 10/2009 Femtolasik-tekniikalla. Olin ja olen edelleen todella tyytyväinen. Elämäni paras investointi oli tuo reilut 3000, mitä lysti maksoi. Mulla oli reilusti hajataittoa ja jonkun verran miinusta (toisessa silmässä -5, toisessa -3). Operaatio tehtiin torstaina puolilta päivin. Saman päivän iltanan näin jo niin hyvin, etten ollut ikinä millään laseilla nähnyt. Tippoja tiputtelin jonkun aikaa, mutta aika pian senkin sai lopettaa.

      Itse reissu ei ollut kauhean hauska tai miellyttävä, mutta kestää niin lyhyen aikaa, että kyllä siitä selviää.

    • uh9eggeg

      Miettikää hyvät ihmiset tarkasti, oletteko valmiita uhraamaan terveet silmät pelkän esteettisyyden vuoksi. Itsellä leikkauksesta jo liian pitkä aika ja toinen silmä edelleenkin kipeä. Turha hakea apua mistään, koska mitään ei tunnu olevan tehtävissä. Jatkuva roska silmässä elämä näyttää ja tuntuu kovin erilaiselta.

    • 9583456w4

      Hah! Kirurgi senkuin pakenee vastuuta talosta toiseen: ensin kirurgipalvelu, sitten mehiläinen, ja nyt silmäasema. Joko kohta cayman-saaret?

      Amerikassa lasik on jo mennyttä aikaa ja vasta nyt alkaa paljastua karu totuus lasikin tuhoista. Katsokaa vaikka itse:

      www.lasikdisaster.com/

      Entä sitten kun ovessa lukee "klinikka suljettu"?

      • hippi2

        9583456w4 !

        kuulehan ota ensin selvää kun kerrot täällä perätöntä tietoa.
        Satun kuule tietämään miksi hän lähti Mehiläisestä.
        Eettisistä syistä ja maksaa veronsa vain Suomeen eikä vie rahojaan Cayman-saarille.
        Kirjoittaessasi tätä tule esiin omalla nimellä niin saadan sinutkin vastuuseen kunnialoukkauksesta.
        Hän omisti ite Kirurgipalvelun ja jos se lopetettiin niin täytyyhän ihmisen tehdä työtä.
        Mehiläinen halusi huippukirurgin ja vei rahat Cayman-saarille. Tästä syystä hän lähti Mehiläisestä.
        Silmäasema halusi hänet vain Tampereelle.

        ÄLÄ KERRO PASKAA KUN ET TIEDÄ...JOUDUT VASTUSEEN SANOISTASI JA VÄÄRÄSTÄ TIEDOSTA!!!


      • 222222222222

        haha imagess välilehdellä noi kuvat. onko joku pannut kameran toisen aivoihin ja kuvannut silmän läpi? vai photarilla tehty noi että tommoselselta näyttää. en usko.


    • hippi2

      Pietilä on todella Suomen parhain silmäkirurgi. Eihän se hänen vika ole jos sinulla liian ohut sarveiskalvon paksuus, koska silloin ei voi tehdä FemtoLasik leikkausta.

      Hän on vastuullinen lääkäruija nythän tässä on vain sinun kertomasi mitä hän on sanonut.

      Olet vielä aika nuori ja josko se sarveiskalvo vielä sinun onneksi paksuuntuu :)
      Itse olisin onnellinen jos lekuri toimis noin kun toiminut.

      -96 Pietilä leiaknnut minun silmäni ja vieläkään ei ole laseja :)

    • hiiva58

      Tuskimpa eettisyydestä voidaan puhua samassa lauseessa tällaisen kauneuskirurgian yhteydessä. Hieno homma jos kirurgi on niinkin edistyksellinen, että kieltäytyy veroparatiisiyhtiöiden hedelmistä, muttei sekään poista sitä tosiasiaa, että työskentelemällä oikeassa terveydenhuollossa, eli esimerkiksi sairaaloiden silmäpoliklinikoilla, tämän maan kaihileikkausjonot olisivat todennäköisesti huomattavasti lyhyemmät. Silmälasit suhteessa silmäsairauksiin on kuitenkin aika naurettava vertailukohta. Eihän se tosin ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa.

      Kassan kautta siis.

      • kaukana arjesta

        Jokaisen kunnallisen sairaalan jokainen virka on täytetty. Jossain voi toki olla tilapäisesti joku paikka auki, mutta vaikka kaikki pietilät lopettaisivat privaatissa ei heille olisi paikkaa kuntasektorilla. Kunnat eivät halua maksaa lisää lääkärivirkoja, vaikka väestö vanhenee ja sairaudet lisääntyvät.

        Kaihijonoja ei voida lyhentää, ellei leikkauksia osteta privaatista tai PERUSTETA uusia silmälääkärivirkoja kuntasairaaloihin.

        Joko kahvi tuoksuu?


    • tyttelitit

      kiertäkää kaukaa

      • tytelityt

        Olen samaa mieltä, kiertäkää kaukaa.


      • tyttelitot
        tytelityt kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, kiertäkää kaukaa.

        Pietilä pilasi silmäni täysin. Kiertäkää kaukaa.


    • nina9

      Pietilä leikannut 2008 ja onnistui täydellisesti. Elämäni parhaimpia päätöksiä.Näkö ei ole muuttunut tuosta leikkauspäivästä mihinkään.

    • elämä edessä 35v

      10 v päästä voi sanoa onko onnistunut.

      • binokulariteetti

        Jokainen 30-vuotiaana leikattu tarvitsee lukulasit reilun 10 vuoden päästä leikkauksesta. Jos leikataan yli 40-vuotiaana, ja suostuu uhraamaan stereonäkönsä, silmät voidaan leikata eriparisiksi siten, että toinen näkee lähelle ja toinen kauas.


    • Lukekaa ensin

      Totuus taittovirhekirurgiasta:

      www.antilasik.fi

    • entinen rillipää

      Leikkautin silmäni 2008 femtolasikilla ja tulos täysi 10. Luin tuon antilasik-sivuston jutut ja voin sanoa, että eivät päde tuohon femtolasik-leikkaukseen. Melkein nauratti tuo lista haitoista, vain aluksi tarvitsee kosteustippoja ja nekin jäi pian pois. Suosittelen ehdottomasti leikkausta, jos on halua elää ilman laseja, edes joskus elämässä :)

      • entinen rillipää

        Ja leikkauksen teki Juhani Pietilä, oli pätevä kaveri. Olin erittäin tyytyväinen hänen toimintaansa. Onkohan nykyään Silmäasemalla töissä?


      • Riskit femtolasikiss
        entinen rillipää kirjoitti:

        Ja leikkauksen teki Juhani Pietilä, oli pätevä kaveri. Olin erittäin tyytyväinen hänen toimintaansa. Onkohan nykyään Silmäasemalla töissä?

        Entiselle rillipäälle:
        Sinun leikkauksesi siis onnistui täysin. Onnittelut siitä. Olet niitä ihmisiä, joilla kävi hyvä tuuri. Toivottavasti et kuitenkaan suosittele leikkausta varauksetta muille ja sano, ettei siinä ole riskejä. Sano vain, että sinun kohdallasi kaikki onnistui hienosti, mutta että riskejäkin on ja niistä kannattaa ottaa selvää ennen leikkausta.

        Minäkin kävin femtolasik-leikkauksessa ja minulle tuli leikkauksen jälkeen ongelmia, joista nyt kärsin loppuikäni. Minua ei sen takia juuri naurattanut kun luin antilasik-sivuja. Toivon vain, että olisin tiennyt riskeistä ennen leikkausta.

        Jotta asia tulee leikkausta harkitseville selväksi: kaikki riskit antilasik-sivuilla koskevat myös femtolasik-leikkausta. Joidenkin kohdalla (entinen rillipää) leikkaus onnistuu, mutta on paljon ihmisiä, jotka katuvat myös femtolasik-leikkausta. Se kannattaa pitää mielessä, jos harkitsee leikkausta. Ota selvää kaikista riskeistä ja mieti, onko leikkaus sen arvoinen, että saat silmiisi jonkin vaivan loppuiäksesi.


      • Lisäystä
        Riskit femtolasikiss kirjoitti:

        Entiselle rillipäälle:
        Sinun leikkauksesi siis onnistui täysin. Onnittelut siitä. Olet niitä ihmisiä, joilla kävi hyvä tuuri. Toivottavasti et kuitenkaan suosittele leikkausta varauksetta muille ja sano, ettei siinä ole riskejä. Sano vain, että sinun kohdallasi kaikki onnistui hienosti, mutta että riskejäkin on ja niistä kannattaa ottaa selvää ennen leikkausta.

        Minäkin kävin femtolasik-leikkauksessa ja minulle tuli leikkauksen jälkeen ongelmia, joista nyt kärsin loppuikäni. Minua ei sen takia juuri naurattanut kun luin antilasik-sivuja. Toivon vain, että olisin tiennyt riskeistä ennen leikkausta.

        Jotta asia tulee leikkausta harkitseville selväksi: kaikki riskit antilasik-sivuilla koskevat myös femtolasik-leikkausta. Joidenkin kohdalla (entinen rillipää) leikkaus onnistuu, mutta on paljon ihmisiä, jotka katuvat myös femtolasik-leikkausta. Se kannattaa pitää mielessä, jos harkitsee leikkausta. Ota selvää kaikista riskeistä ja mieti, onko leikkaus sen arvoinen, että saat silmiisi jonkin vaivan loppuiäksesi.

        Leikkaus saattaa epäonnistui, olipa leikkaava lääkäri kuka tahansa. Hyvä lääkäri voi toki vaikuttaa hieman sihen, että leikkaus onnistuu, mutta ongelmia saattaa silti tulla.

        Lääkärissä tärkeintä on, se että hän vastaa kysymyksiisi ja puhuu avoimesti myös riskeistä. Lääkäriäkin tärkeämpi on hyvä esitutkimus (ja keskustelu), jolla varmistetaan, että leikkaus sopii sinulle.

        Jos lääkärillä ei ole aikaa tai hän ei vastaa kaikkiin kysymyksiisi, mene toiselle lääkärille.


    • entinen rillipää

      Kommenttia tuosta antilasik-sivuston uhkakuvista. Mielestäni on hyvä tietää riskeistä, mutta riskien ylisuuri pelottelu on sekin väärin. Kaikkien pitäisi tietää, että aina kun leikataan, voi seurata odottamattomia ongelmia. Suurin osa siis selviää ilman sen suurempia ongelmia, eli en puhuisi hyvästä tuurista, Ennemminkin jos leikkauksesta jää vaiva, voisi puhua huonosta tuurista.

      Itse menin leikkaukseen tietäen riskit. Ei sattunut huono tuuri kohdalle. Jokainen siis päättäköön itse, mutta muut älkööt pelotelko liikaa.

      Ja tosiaan Suomessa on hyvin koulutettuja lääkäreitä, mutta silti jokaiselle voi sattua kohdalle myös epäonnistumisia. :( Niitä en toivo kenellekkään.

      Asiallista informaatiota saa asiallisilta sivuilta ja myös noista fanaattisuuteen kallistuneista anti-sivustoista. Vaikuttaa melkein silmälasivalmistajien sivustoilta. :) (Tämäkin kommentti pistetty huumorimielessä, joten tosikot älkööt vaivautuko, edellisen viestini antilasik-sivuston nauratti-kommentti liittyi liiaalliseen pelotteluun... tosin femtolasik-leikkauksessa ei ole noita kaikkia riskejä, mitä anti-sivostolla oli... :) )

      Suosittelen edelleen femtolasik(ei mekaanista höylää)-leikkausta. Itse valitsin sen juuri riskien minimoisella. PRK ja lasik tms jätin kertaheitolla pois. Jos joku sorkkii silmiäni, niin mahdollisimman vähän. Olen tyytyväinen riskinottooni.... :)

      En siis houkuttele lammasta suden suuhun... :)

      • entinen rillipää

        Ja tärkein meinasi unohtua:

        Pahoittelut melkein nauratti-kommentista, kun joillakin on leikkaus epäonnistunut :(

        Ps. Lieventävänä seikkana...sanoin kuitenkin, että melkein, koska oikeasti en nauranut eikä naurattanutkaan :)


      • Riskit femtolasikiss
        entinen rillipää kirjoitti:

        Ja tärkein meinasi unohtua:

        Pahoittelut melkein nauratti-kommentista, kun joillakin on leikkaus epäonnistunut :(

        Ps. Lieventävänä seikkana...sanoin kuitenkin, että melkein, koska oikeasti en nauranut eikä naurattanutkaan :)

        En pahoittanut mieltäni nauru-kommenteista. En myöskään halua peloitella ketään. Haluan vain kertoa, että aina silmäleikkaus ei onnistu ja se kannattaa ottaa huomioon leikkausta suunnitellessa. Siitä saattaa tulla ongelmia loppuiäksi.

        Olet aivan oikeassa siinä, että minulla kävi uskomattoman huono tuuri. Minulle ei tullut yhtä vaivaa, vaan useita. Pointtini on se, että koska minulle kävi näin huono tuuri, se voi käydä jollekin toisellekin. Vain osakin minun huonosta tuuristani saa katumaan leikkausta. Leikkauksen riskit ovat ehkä aika pienet, mutta ne ovat todelliset. Toisaalta uskon myös, että leikkauksen riskejä vähätellään. Sen takia on hyvä, että niistä keskustellaan.

        Femtolasik on vain uudempi versio lasikista. Riskit ovat samat, mutta käsittääkseni ne ovat vähemmän yleisiä.


    • ögaspesialisti

      Entinen rillipää taitaa olla joko ketjun kohdehenkilö tai muuten vain kyseisen puljun puolesta työskentelevä. Jo nopealla silmäyksellä esim. silmaleikkaus.netista saa kyllä käsityksen, että mainospuheet myös femtolaserin osalla ovat mainospuheita, ja totuus on se mikä tulee karmeasti pettymään joutuneiden ihmisten suusta.

      Muun muassa femtolla leikattuja kuivia silmiä alkaa olla Suomessa satapäin, ellei jopa tuhansittain.

      Aika moni leikkaukseen pettynyt tuntuu hokevan "jos olisin tiennyt" -mantraa, mikä on kyllä surullista näinä tiedonkulun aikoina. Näinkö huonosti alan operoijat riskitiedottamisen hoitavat? Antilasikin ja muiden vastaavien sivujen perustajille suuri hatunnosto, koska liian usein nämä ongelmatapaukset tulevat myös julkisen terveydenhuollon puolelle, jossa resurssit tehdä asioille mitään jälkikäteen ovat hyvin rajalliset.

      • entinen rillipää

        Ihan vaan olen tavallinen pulliainen, joka halusi päästä laseista eroon, kun piilarit eivät sopineet. Nykyään monien ihmisten mielestä kenelläkään ei saa olla positiiivisia mielipiteitä asioista, heti on mukamas kytkyä sinne tänne...
        Vastaavasti voisin päätellä, että Ögaspesialisti on selvästi anti-sivustojen kohdehenkilö tai kilpailevan ketjun palkkalistoilla tai perinteisen silmälasiliikkeen vakioasiakas ellei omistaja... tms... jne... :)
        Ja vastaavasti voisi sanoa, että Suomessa on monta onnellista femtokäsiteltyä lasitonta urheilijaa.... kuten minä.... yksi,kaksi,monta.... :)
        Mutta jos pysyttäisiin kuitenkin ketjun aiheessa eikä vähätellä muiden mielipiteitä tai rakenneta ihmeellisiä päätelmiä erimieltä olevista.... kiitos!


      • Riskit femtolasikiss

        Riskitiedottamista ei hoideta lainkaan. Kysyin esitutkimuksessa riskeistä ja niitä ei tuntunut olevan ollenkaan. Leikkaus tuntui turvalliselta. Vasta leikkauksen jälkeen selvisi, että silmiäni ei olisi pitänyt lainkaan leikata. Enkä ole ainoa, jolle on käynyt samalla tavalla. Esitutkimus hoidetaan usein niin kiireellä, että jotain tärkeää voi jäädä huomaamatta. Olkaa siis varovaisia ennen kuin annatte leikata silmänne.


    • hei11

      Juhnai Pietilä on todella kokenut silmäkirurgi. Ole tyytyväinen ettei hän operoinut silmiäsi, koska sarveiskalvon paksuus pitää olla riittävä, jotta voidaan operoida.Eihän se Pietilän vika ole et sinulla on niin ohuet sarveiskalvot.

      Se on sama onko paras vai huono jos toimenpidettä ei tehdä. !!!

      • Esitutkimus

        Tärkeintä silmäleikkauksessa on karsia leikkaukseen sopimattomat henkilöt. Valitettavasti esimerkiksi kuivia silmiä ei testata rutiininomaisesti kai missään vaan silmät leikataan myös niiltä ihmisiltä, joiden silmiä ei missään nimessä pitäisi leikata. Näin tekee myös Juhani Pietilä samoin kuin muutkin lääkärit.

        Kehoitan kaikkia silmäleikkausta harkitsevia käymään ennen leikkausta asiantuntevalla silmälääkärillä, joka tarkistaa silmien soveltuvuuden leikkaukseen. Valitettavasti silmäleikkauksen esitutkimuksessa ei välttämättä tule esiin kaikkia silmäongelmia, jotka estävät leikkauksen. Sarveiskalvon paksuus tulee onneksi esiin mutta se on vain yksi este leikkaukselle.


    • ooppeööo

      ICL on erinomainen leikkaus kas kun ei siitä maininnut ai niin ei osaa niitä tehdä

    • Silmätvailasit

      Onpas mielenkiintoista lukea tätä viestiketjua. Helppohan se on purkaa omaa turhautumstaan J.Pietilään sen takia että oma sarveiskalvo ei ole tarpeeksi paksu kyseiseen leikkaukseen. Tässä kannattaa miettiä kumpi on parempi: sokeus sen takia että halusit juuri nimenomaan tuohon leikkaukseen tuolla hetkellä vai se, että maltat odottaa tekniikan kehittymistä juuri sinun silmillesi. Olisit saanut saman kielteisen vastauksen muiltakin lääkäreiltä. Turha purkaa sitä Pietilään. Leikkauksen esitutkimuskäynnillä kerrotaan jälkiseuraamuksista, myös siitä että tulee tarvitsemaan kosteustippoja, jotkut pidempään toiset lyhyempään. So what, parempi se kuin lasit. Jokaisen silmät ovat yksilölliset ja ikänäköä tulee kaikille, siihen on korjausleikkaukset. Joudutaanhan lasejakin uusimaan säännöllisesti. Ottakaa ihmiset järkikäteen ja lopettakaa tollanen älytön lapsellinen käytös täällä. Jos sinulla on jotain valittamista lääkärin kuin lääkärin toimista, jos kehtaat täällä urputtaa niin silloin kehtaat ottaa suoraan lääkäriin yhteyttä. Itselläni J.Pietilä leikannut silmät v.2001 ja näkö edelleen sama kuin leikkauksen jälkeen. Minulla lähtötilanne -8 molemmissa silmissä.

      • Lasikleikattu

        Liian ohut sarveiskalvo on este leikkaukselle ja sellaisia silmiä ei missään tapauksessa pidä leikata. Pietilä teki tässä tapauksessa aivan oikein kieltäytyessään leikkaamasta silmiä. Asian olisi voinut kyllä selostaa paremmin, jotta leikkaukseen aikova olisi ymmärtänyt asian oikein.

        Ongelma silmien leikkaamisessa on se, että leikkauksen esitutkimuksessa ei välttämättä kerrota riskeistä lainkaan. Minulle ei ainakaan kerrottu mistään riskeistä. Ihminen ei voi tehdä järkevää päätöstä silmäleikkauksesta, jos hänellä ei ole tarpeeksi tietoa asiasta. Ja kuinka moni leikkaukseen aikova on koulutukseltaan silmälääkäri? Leikkausta harkitsevalle pitäisi antaa esimerkiksi lista KAIKISTA mahdollisista riskeistä ja sitten hänelle pitäisi antaa aikaa miettiä, onko leikkaus oikea päätös. Muutenkaan esitutkimus ei ole riittävä eli läheskään kaikki silmäongelmat eivät tule siinä välttämättä ilmi.

        Kaikki leikkaukseen aikovat varmaan tietävät, että leikkaus kuivattaa silmiä väliaikaisesti. Kuinka monelle on kerrottu, että kuivat silmät saattavat jäädä pysyväksi vaivaksi? Enkä puhu nyt siitä, että tippoja laitetaan silloin tällöin. Puhun pahasta kuivasilmäisyydestä, jolloin silmiä ei meinaa saada auki aamuisin, koska ne ovat niin kuivat. Pahimmassa tapauksessa mitkään silmätipat eivät auta, vaikka niitä laittaisi koko ajan. Silmät tuntuvat koko ajan epämiellyttäviltä.

        Ikänäköön on todellakin korjausleikkaus. Silloin toinen silmä leikataan likinäköiseksi ja menetetään stereonäkö. Monovisio ei välttämättä sovi kaikille ja siksi sitä pitäisi aina testata ennen leikkausta. Korjausleikkaus ei kuitenkaan ole lainkaan sama asia kuin silmälasien uusiminen. Silmiä ei pitäisi (eikä voi) leikata montaa kertaa. Korjausleikkaus ei aina edes ole mahdollinen esimerkiksi silmien kuivuuden tai muiden syiden takia. Silmälasit ovat kaikkein paras ja turvallinen tapa korjata huono näkö. Silmäleikkausta pitää aina harkita tarkkaan.


    • Höpsö.

      Hei, itselläni kovay miinukset -12.5, ja -12.0. Laser leikkausta, minkäänlaista ei voitu tehdä. Kovat miinukset ja sarveiskalvo ohut/liian kaareva. Suositeltiin ICL:ää. Suostuin, vaikka kova hinta. Nyt leikkauksesta muutama päivä. Silmät arat, mutta näen HYVIN!!

    • Vaikka ilmaiseksi

      On se ihmemies. Saitko edes -10% hinnasta? Valitettavaa on vain se, että muutama päivä operaatiosta on täysin mahdotonta arvioida leikkauksen onnistumista, mutta toivotaan kaikkea parasta kohdallesi. Muutama vuosi kyllä näyttää todellisen tilanteen, ja siksi usein operoijien lupaukset jäävät lyhyemmiksi.

      • Leikkauksen riskit

        Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu kohtuullisen hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

        Epäonnistunut leikkaus:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä
        - yli- tai alikorjaus
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masentuminen


    • näinkin voi käydä

      Mulla oli miinuksia yli 11 (sain silloin kelalta aina ilmaiset silmälasit) ja silmäni leikattiin lasikilla Pietilän toimesta 1997. Leikkaus meni hyvin eikä mitään kipuja ollut jälkikäteen. Silmälääkärit kehuivat aina leikkausjälkeä, vielä kuukausi sitten käydessä silmälääkärillä, hän kehui jälkeä. 10 vuotta olin ilman laseja, sitten oli pakko hommata ajolasit kunnes pikkuhiljaa oli pakko pitää laseja jatkuvasti. Miinuksia nyt -3 molemmissa silmissä ja syy näön huononemiseen on leikkauksesta tullut jälkikaihi. Eräs silmälääkäri totesi tämän olevan aika yleistä, oli sitten kyse minkälaisesta silmäleikkauksesta tahansa. Nyt sitten odotellaan kaihin kypsymistä että se kannattaa leikata pois ja sitten pääsen jälleen eroon laseista. Mua ei kyllä haittaa noin pienet miinukset kun vertaa lähtötilanteeseen. Itse lasikia en kadu, pidin piilolaseja 17 vuotta ja niiden pidon olisin joutunut lopettamaan pikapuoliin verisuoniverkoston kasvun vuoksi.

      • Leikkauksen riskit

        Alla on uusi, täydennetty lista silmäleikkauksen riskeistä. Lista näköjään pitenee koko ajan. Silmäleikkaus ei todellakaan ole niin turvallinen kuin useimmat leikkaukseen menevät luulevat.

        Epäonnistunut silmäleikkaus:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
        - yli- tai alikorjaus
        - leikkaus väärillä vahvuuksilla
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - jälkikaihin tulo leikkausarpeen
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masentuminen


      • 1.0/1.0
        Leikkauksen riskit kirjoitti:

        Alla on uusi, täydennetty lista silmäleikkauksen riskeistä. Lista näköjään pitenee koko ajan. Silmäleikkaus ei todellakaan ole niin turvallinen kuin useimmat leikkaukseen menevät luulevat.

        Epäonnistunut silmäleikkaus:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
        - yli- tai alikorjaus
        - leikkaus väärillä vahvuuksilla
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - jälkikaihin tulo leikkausarpeen
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masentuminen

        Höpöhöpö, mitä jos samantien lakkaisi elämästä kun kaikenlaista voi tapahtua. Operaatioissa on aina riski ja ne kerrotaan ennen toimenpidettä, joten turha tulla tänne "sivistämään" ketään vaan sen takia, että itse ei uskalla ko.toimenpiteeseen mennä.


      • Leikkauksen riskit
        1.0/1.0 kirjoitti:

        Höpöhöpö, mitä jos samantien lakkaisi elämästä kun kaikenlaista voi tapahtua. Operaatioissa on aina riski ja ne kerrotaan ennen toimenpidettä, joten turha tulla tänne "sivistämään" ketään vaan sen takia, että itse ei uskalla ko.toimenpiteeseen mennä.

        Itse asiassa "sivistän" ihmisiä, koska kävin itse silmäleikkauksessa pari vuotta sitten ja se epäonnistui täydellisesti. Pilasin leikkauksella näköni ja silmäni. Mitään en ole elämässäni katunut niin kuin olen katunut silmäleikkaukseen menoa. Kaikenlaista voi tapahtua ja silmäleikkauksessa varsinkin.

        Ennen leikkausta ainakaan minulle ei kerrottu mitään riskeistä ja tämä on tavallinen tarina leikkaukseen pettyneiden ihmisten suusta. Kannattaa lukea tämäkin viestiketju läpi.

        Kuten kirjoitin suurimmalla osalla leikatuista silmäleikkaus onnistuu, mutta se voi myös epäonnistua ja leikkaukseen aikovien ihmisten täytyy tietää se. Vain leikkausbisneksessä olevilla on jotain sitä vastaan että riskeistä puhutaan. Eiköhän se ole kaikkien meidän muiden etu ja varsinkin niiden, jotka vasta harkitsevat leikkausta.

        Mikä listassa oleva riski muuten ei pidä paikkaansa? Kaikki ovat oikeita riskejä ja ainakin minä olisin halunut nähdä tällaisen listan ennen leikkausta. Olisin ehkä harkinnut tarkemmin leikkaukseen menoa.


      • silmäevali

        Jälkikaihta ei leikata vaan se laseroidaan pois. Kypsymistä ei tarvitse yksityispuolella odotella. Mikäli et halua odotella julkisen puolen kriteerien täyttymistä, varaa Pietilältä aika jälkikaihen poistoon, se hoituu käden käänteessä ja on suhteellisen riskitön toimenpide. Käsittääkseni jälkikaihen poisto maksaa parisataa euroa yksityisellä.


    • Keskitien kulkija

      Eikös se Pietilä ole jo eläkkeellä?
      Itse jos menisin leikkaukseen, niin haluaisin kyllä leikkaajan olevan nuorempi ja leikkaavan tämän päivän tekniikoilla.
      Näitä vanhempia herrasmiehiä löytyy kyllä joka firmalla.
      Ohuille sarveiskalvoille on hinnastoihin tullut joku kovetus systeemi, jolla voidaan "turvallisesti" leikata lähes kaikki?
      Kirjoitusten perusteella laskiessani keskiarvoja lasittomuudelle, tuli luvuksi n. 8 vuotta?
      Onko se riskien arvoista?
      8 vuotta on yksi hujaus elämässä. Toisaalta suurilla miinuksilla oleva ajattelee asiaa hiukan toisin, kuin esim. -2 tasoinen.

      • Leikattu

        Minä olin lasittomana kuusi kuukautta ja minulle tuli myös pysyviä ongelmia silmäleikkauksesta (kuivat silmät, starburst jne.). En missään nimessä suosittele silmäleikkausta kenellekään.

        Ottakaa selville kaikki riskit ennen kuin menette sillmäleikkaukseen. Valitkaa myös sellainen lääkäri, joka kuuntelee teitä ja jolla on aikaa paneutua juuri sinun tapaukseesi.


    • huilu

      Kenelläkään kokemusta leikkauksesta viimeisen kahden vuoden ajalta, vieläkö leikkaa samana päivänä kuin minä esitutkimukset tehdään?

    • Lasikia katuva

      Leikkausta ei saa tehdä samana päivänä kuin esitutkimus. Jos lääkari aikoo tehdä näin, vaihda lääkäriä. Esitutkimuksessa pitäisi puhua esimerkiksi leikkauksen riskeistä ja antaa leikkaukseen aikovalle aikaa miettiä päätöstään. Leikkaus samana päivänä on täysin moraalitonta.

      Lisäksi leikkausta ei voi tehdä samana päivänä, koska esitutkimukseen sisältyy tutkimus, jossa pupillit laajennetaan. Toivottavasti myös sykloplegia. Leikkausta ei voi suorittaa tämän jälkeen.

    • ICL

      ICL:stä kokemuksia lisää?jos tullut ongelmia kuinka niistä selvinnyt?yms.silmäsairaalassa kukaan käynyt ottamassa silmän sisäiset linssit?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe