Streptomyces albus eli "sädesieni"

mie vaan

moikka! kävit tossa yks päivä homepaaneli-verikokeissa ja nyt sain tulokset sieltä ja verestäni löydettiin tätä Streptomyces albusta eli "sädesientä".. tulinkin teiltä kysymään että kuika vaarallinen tämä on? mitä oireita yms. voi aiheuttaa? sekä mitä minun kannattaisi tässä tilanteessa tehdä? kodistani otetuista näytteistä ei kuitenkaan tätä "sädesientä" löytynyt.

13

4739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muualla sädesienelle

      ei verikoe osoita altistumispaikkaa tai aikaa.

      Toisaalta kotonasi voi olla sädesieni, joka ei ole vaan jäänyt "kiinni" näytteiden otossa.

      • mie vaan

        näin arvelinkin.. osaisiko joku vielä vastata noihin esittämiini kysymyksiin?


    • Homeherkkä

      Kodissasi on siis ollut kosteusvaurio, mutta näytteistä ei löytynyt Streptomyces albusta.

      Kosteusvauriomikobiperheeseen kuuluu erilajisia homeita, hiivoja sädesieniä ja bakteereita.
      Se kuinka mittauksella onnistutaan lajimäärittelyssä, riippuu monista tekijöistä.
      Täälläkin päin eräs työpaikka teetätti mikrobimittauksen heti seuraavana päivänä putkirikon tapahduttua, jonka seurauksena vedet tulivat pitkin lattioita, ja kas kummaa, niin ei löytynyt yhtään mikrobilajia.
      Jos mikrobimittaukset tehdään vasta rakenteiden kuivumisen jälkeen, niin niitä kuivuudesta kuolleita lajejakaan ei viljelyalaustalla saada esiin.

      Mitä tulee verestäsi löydettyyn Streptomyces albus vasta-aineeseen, niin sen löytyminen verestä ei ole sen vaarallisempaa kuin kuin muidenkaan kosteusvauriomikrobi-, tai muiden allergeeni vasta-aineiden löytyminen verestä, olkoonpa tuo vasta-aine sitten IgE:tä tai IgG:tä.
      Löytyyhän niitä.
      Kosteusvauriomikrobi-IgE tai -IgG on vain osoitus allergisoitumisesta ko. kosteusvauriomikrobille. Kosteusvauriomikrobikoktailiahan kosteusvauriorakennuksessa joutuu hengittelemään, ja jopa varastopunkkikoktailiakin ja geeniperimästä riippuu mille mikrobille/varastopunkille allergisoituu, vai allergisoituuko ollenkaan.
      Koululääketiedeoppisesti kosteusvsauriomikobeille allergisoitumisen seurauksena saattaa sairastua nuhaan, allergiseen keuhkoputkitulehdukseen, astmaan, COPD:hen, allergiseen tai fibrosoivaan alveoliittiin, ja ODS:sään, riippuen geeniperimästä.

      Kertoisitko miksi sinusta Streptomyces albuksen vasta-aineen löytyminen verestäsi tuntuu kirjoituksestasi päätellen pelottavalta, ja mitä tulehduksia/sairauksia lääkäri on todennut sinulla olevan KOTIaltistumisesti seurauksena?

      • kiitos hyvästä vastauksesta..

        joo elikkä olen vaan kuullut että toi sädesieni olis semmonen että jos sitä löytyy niin kaikki kyseisessä paikassa olevat tavarat tulis hävittää. tiedän yhden ihmisen jonka työpaikalla oli löydetty sädesieni ja sieltä ei saanut viedä yhtäkään paperia eikä mitään uuteen paikkaan vaan kaikki piti hävittää/puhdistaa. sillä vaan se kuulostaa jotenkin "pelottavalle".. lääkäri ei ole vielä todennut mitään sairautta minulle. tuntuu että nuo terveyskeskus lääkärit eivät edes usko näihin homejuttuihin. mutta itse epäilen jonkinlaista astaa tms.. koska minulla on paljon hengen ahdistusta, hengityksen vinkumista ym ja yleensä astmalääke eli ventoline on auttanut siihen. pahin kosteusvaurio oli asunnossamme juuri minun huoneessani ja nyt muutettuani työhuoneeseemme asumaa, ovat oireet lievittyneet.. mm. jatkuva kova päänsärky on jäänyt pois. nyt siis jäljelle jäänyt vaan nuo hengitysvaikeudet ja sellainen poissaoleva ja väsynyt olo.


      • hilkkaliisa
        kiitos hyvästä vastauksesta.. kirjoitti:

        joo elikkä olen vaan kuullut että toi sädesieni olis semmonen että jos sitä löytyy niin kaikki kyseisessä paikassa olevat tavarat tulis hävittää. tiedän yhden ihmisen jonka työpaikalla oli löydetty sädesieni ja sieltä ei saanut viedä yhtäkään paperia eikä mitään uuteen paikkaan vaan kaikki piti hävittää/puhdistaa. sillä vaan se kuulostaa jotenkin "pelottavalle".. lääkäri ei ole vielä todennut mitään sairautta minulle. tuntuu että nuo terveyskeskus lääkärit eivät edes usko näihin homejuttuihin. mutta itse epäilen jonkinlaista astaa tms.. koska minulla on paljon hengen ahdistusta, hengityksen vinkumista ym ja yleensä astmalääke eli ventoline on auttanut siihen. pahin kosteusvaurio oli asunnossamme juuri minun huoneessani ja nyt muutettuani työhuoneeseemme asumaa, ovat oireet lievittyneet.. mm. jatkuva kova päänsärky on jäänyt pois. nyt siis jäljelle jäänyt vaan nuo hengitysvaikeudet ja sellainen poissaoleva ja väsynyt olo.

        http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&q=Streptomyces albus

        Minullakin on IgE positiiviset vasta-aineet sille samalle aktinobakteerille. Sitä on runsaasti entisellä työpaikallani. Työpaikalla on noin 5000 henkilöä ja useilla on nuo samat vasta-aineet. Minä menetin työkykyni voimakkaasti ja nopeasti reagoivan astman, allergisen nuhan ja hirvittävien päänsärkyjen vuoksi. En kestä yhtään minuuttia hometaloja.

        Kun itse teettämissäni tutkimuksissa löytyi nuo vasta-aineet, minäkin säikähdin hirveästi. Menin keuhkosairauksien ja allergologian erikoislääkärille (nainen, joka jäi jo eläkkeelle ja hoiti minua useita vuosia Oulussa) ja kysyin: "Kuinka kauan minulla on elinaikaa?". Lääkäri lohdutti, ettei siihen kuole, vaan se todistaa, että olen jossain altistunut ja herkistynyt sille. Streptomyces albus on vallitsevana bakteerina ("sädesieni") varsinkin lastenklinikalla... Uusia sairastumisia tulee henkilökunnalla jatkuvasti.

        Tuosta antamastani linkistä löydät useita kirjoituksia.

        Saastunut materiaali on piikattava kokonaan pois ja KAIKKI saastunut materiaali on poistettava ja korvattava puhtaalla materiaalilla. Päälle maalaaminen ei auta. Huoneen vaihtaminen ei auta. Se ehkä hieman helpottaa oireitasi. Teetä kunnon remontti asiantuntijalla, jos työsi on kotonasi. Etsitytä saastunut paikka ja korjauta se. Oletko yhtään kodin ulkopuolella työssä? Miten se tila? Kesämökki?

        Streptomyces on yksi vaarallisimmista kosteusvauriomikrobeista.

        Lue ne linkit.


      • taas ei
        kiitos hyvästä vastauksesta.. kirjoitti:

        joo elikkä olen vaan kuullut että toi sädesieni olis semmonen että jos sitä löytyy niin kaikki kyseisessä paikassa olevat tavarat tulis hävittää. tiedän yhden ihmisen jonka työpaikalla oli löydetty sädesieni ja sieltä ei saanut viedä yhtäkään paperia eikä mitään uuteen paikkaan vaan kaikki piti hävittää/puhdistaa. sillä vaan se kuulostaa jotenkin "pelottavalle".. lääkäri ei ole vielä todennut mitään sairautta minulle. tuntuu että nuo terveyskeskus lääkärit eivät edes usko näihin homejuttuihin. mutta itse epäilen jonkinlaista astaa tms.. koska minulla on paljon hengen ahdistusta, hengityksen vinkumista ym ja yleensä astmalääke eli ventoline on auttanut siihen. pahin kosteusvaurio oli asunnossamme juuri minun huoneessani ja nyt muutettuani työhuoneeseemme asumaa, ovat oireet lievittyneet.. mm. jatkuva kova päänsärky on jäänyt pois. nyt siis jäljelle jäänyt vaan nuo hengitysvaikeudet ja sellainen poissaoleva ja väsynyt olo.

        sädesienet rakennuksessa haittaa mitään, ainakaan mitään mikä tulee käyttörajoitukseen. Ihmeellisiä ovat nuo sädesienet, kun sellaisissa tiloissa voi jopa valmistaa ruokaa, eikä haittaa mitään. Onko terveystarkastajilla edes tietoa niiden vaarallisuudesta, kun tietävät, että niitä on, mutta se ei aiheuta mitään toimenpiteitä?


      • hilkkaliisa
        taas ei kirjoitti:

        sädesienet rakennuksessa haittaa mitään, ainakaan mitään mikä tulee käyttörajoitukseen. Ihmeellisiä ovat nuo sädesienet, kun sellaisissa tiloissa voi jopa valmistaa ruokaa, eikä haittaa mitään. Onko terveystarkastajilla edes tietoa niiden vaarallisuudesta, kun tietävät, että niitä on, mutta se ei aiheuta mitään toimenpiteitä?

        Kyllä 'sädesienet' eli aktinobakteerit on VAARALLISIA.

        JOS JOKU SANOO: "Ei ne mitään haittaa", niin ilmoita terveystarkastajlle!

        Kyllä ne haittaa ja vie terveyden !


      • Homeherkkä
        taas ei kirjoitti:

        sädesienet rakennuksessa haittaa mitään, ainakaan mitään mikä tulee käyttörajoitukseen. Ihmeellisiä ovat nuo sädesienet, kun sellaisissa tiloissa voi jopa valmistaa ruokaa, eikä haittaa mitään. Onko terveystarkastajilla edes tietoa niiden vaarallisuudesta, kun tietävät, että niitä on, mutta se ei aiheuta mitään toimenpiteitä?

        TTL:n viitearvojen mukaan mikäli sisäilmanäytteessä talviaikana tavataan suurempia kuin 5 cfu aktinobakteeripitoisuuksia kuutiossa ilmaa, niin arvo viittaa sisäilman epätavanomaiseen mikrobilähteeseen ja mikäli materiaalinäytteissä aktinobakteeripitoisuus on suurempi kuin 500 cfu/g, niin se viittaa aktinobakteerikasvustoon.

        Nähtävästi ylitysarvojen osalta tulisi rekennetutkinta käynnistää rakennuksen korjaustoimenpiteitä varten.

        Aktonobakteereihin kuuluu lukemattomia eri lajeja, joista Streptomyces albus on vain yksi laji.

        Aktinobakteereita (sädesieniä), S-S:n mukaan mesofiilisiä ja psykofiilisiä aktinomykeettejä, on maaperässäkin lukemattomia eri lajeja siinä missä erilajisia homeita, hiivoja ja muitakin bakteereita, eivätkä ne sinänsä ole olleet eläville olennoille terveysriski. Teteentekijäthän kertovat grammassa multaa olevan liki 10 000 mikrobia, joka mikrobipitoisuus takaa kasvuvoiman niin juureksille, vihanneksille, yrteille, salaateille, jne, joita keittiöihin tuodaan kera multamikrobipöllytyksen.

        Toki noille aktinomykeeteillekin allergisoitumista tulee allergikolle terveysriski siinä missä muistakin allergeeneistä.


      • suulla olen
        hilkkaliisa kirjoitti:

        Kyllä 'sädesienet' eli aktinobakteerit on VAARALLISIA.

        JOS JOKU SANOO: "Ei ne mitään haittaa", niin ilmoita terveystarkastajlle!

        Kyllä ne haittaa ja vie terveyden !

        kuullut, ettei niistä ole mitään haittaa, jotkut on vaan liian herkkiä. Kyllähän tähän maahan pitäisi joku laki saada, että milloin ne sädesienet on vaarallisia ja milloin ei.


      • paljon?
        suulla olen kirjoitti:

        kuullut, ettei niistä ole mitään haittaa, jotkut on vaan liian herkkiä. Kyllähän tähän maahan pitäisi joku laki saada, että milloin ne sädesienet on vaarallisia ja milloin ei.

        ja missä kohtaa rakennusta (missä rakenteessa) niitä oli?

        Onhan asunnoille olemassa STM:n viitearvot. Terveyshaittaa määriteltäessä kasvustojen sijainnillakin on kuitenkin merkitystä.


      • perusteella
        paljon? kirjoitti:

        ja missä kohtaa rakennusta (missä rakenteessa) niitä oli?

        Onhan asunnoille olemassa STM:n viitearvot. Terveyshaittaa määriteltäessä kasvustojen sijainnillakin on kuitenkin merkitystä.

        ainakin seinistä otetuissa näytteissä sitä oli. Samoin ilmanäytteissä ja pintanäytteissä, joten aika hyvin siis kaikissa paikoissa.


      • suhteen
        taas ei kirjoitti:

        sädesienet rakennuksessa haittaa mitään, ainakaan mitään mikä tulee käyttörajoitukseen. Ihmeellisiä ovat nuo sädesienet, kun sellaisissa tiloissa voi jopa valmistaa ruokaa, eikä haittaa mitään. Onko terveystarkastajilla edes tietoa niiden vaarallisuudesta, kun tietävät, että niitä on, mutta se ei aiheuta mitään toimenpiteitä?

        käyttörajoitus eli asumiskielto annetaan normaalisti tilanteissa, joissa korjauksista vastaava (esim. taloyhtiö) ei ryhdy toimenpiteisiin terveyshaitan poistamiseksi.

        Tilanteissa, jossa viitearvot ylitetään kohdissa, jotka eivät ole yhteydessä maaperään tai jotka eivät ole ulkovaipassa, terveystarkastaja voi antaa lausunnon asunnossa olevasta terveyshaitasta. Esim. omakotitaloissa korjausvelvollinen on talon omistaja itse. Käyttörajoitus on silloin melko kaukaa haettu juttu, koska omistaja voi itse valita vaarantaako terveytensä vai ryhtyykö korjaustoimenpiteisiin.


      • nähdä tilanne,
        suhteen kirjoitti:

        käyttörajoitus eli asumiskielto annetaan normaalisti tilanteissa, joissa korjauksista vastaava (esim. taloyhtiö) ei ryhdy toimenpiteisiin terveyshaitan poistamiseksi.

        Tilanteissa, jossa viitearvot ylitetään kohdissa, jotka eivät ole yhteydessä maaperään tai jotka eivät ole ulkovaipassa, terveystarkastaja voi antaa lausunnon asunnossa olevasta terveyshaitasta. Esim. omakotitaloissa korjausvelvollinen on talon omistaja itse. Käyttörajoitus on silloin melko kaukaa haettu juttu, koska omistaja voi itse valita vaarantaako terveytensä vai ryhtyykö korjaustoimenpiteisiin.

        jossa omakotitalon omistaja ei haluaisi korjata kosteusvauriotaan, mutta kai sitten sellaisiakin on. Eiköhän tuo käyttörajoitus pure paremmin julkisissa rakennuksissa, jotta korjaukset lähtevät räväkästi alkuun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      683
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      464
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe