Toivottavasti saan asiallisia vastauksia viime aikoina tekemääni havaintoon.
Miksi niin moni nainen tälläkin palstalla pyrkii tavalla tai toisella pääsemään eroon menkoista joko kokonaan tai osittain?
Kivunhoidon ymmärrän, mutta samaan aikaan ihmettelen, miten entisajan naiset ovat kestäneet kaikki asiaan kuuluvat kivut ja oireet ilman hormoonihoitoja yms?
Ovatko naiset siis tulleet niin mukavuudenhaluisiksi, etteivät halua enää elää tällaisen luonnollisen asian kanssa koko hedelmällistä ikää, vai onko lääketiede jotenkin "edistynyt" tässä asiassa niin paljon, ettei luonnollisuus ole enää tarpeen?
Miksi eroon menkoista?
12
1308
Vastaukset
- nainen 41-v
Nykyajan naisen elämä on niin hetkistä, että vuoto väärään aikaan voi pilata vaikka mitä. Esim PMS oireet lievittyy hormoneilla. Entisaikaan oli tietty kivunlivennystä ihan luonnon antimilla ja aikaa niitä sekoitella ja keitellä. Sieltähän ne nykyajankin lievitykset on lähtöisin kuitenkin. Mies ei tietenkään voi ymmärtää naisia jotka haluaa siirtää ja lieventää kipua ja vuotoa joka voi olla tavallista elämääkin suuresti haittaavaa. Nykyään kun saa apua kipuun ja runsaaseen vuotoon, miksi ihmeessä niitä ei sitten käytettäisi, siksihän hormonihoitoja on kehitetty helpottamaan naisen elämää jos näin haluaa. Suurinosa kuukautisten siirtäjistä on kuitenkin nuorisoa alle 25-v, harvemmin enää yli 30-v niitä siirtelee.
- varmaan helppo kysyä
Vatsa alkaa turpoamaan niin että housut kiristävät ja liikkuminen koskee useita päiviä ennen kuukautisia, itselläni tulee vyötärölle useita senttejä. Housut kastuvat lisääntyvästä eritteestä, pikkarit täytyy vaihtaa useasti päivässä. Lisäksi mielialat heittelevät samalla tavalla kuin verensokerit olisivat liian alhaalla, kaikki raivostuttaa ja itkettää.
Kun kuukautisten alkuun on päivä pari, alkaa särky. Välillä on mentävä kesken kaiken kontilleen ja hierottava alaselkää, että kivun kestää. Tai vaihtoehtoisesti syötävä Buranaa isolla annoksella.
Kuukautisvuoto tulee sykähdyksittäin ja tamponia ei ole voinut käyttää koko vuotoaikaa sen tulehdusriskin vuoksi. Side alkaa haista parissa tunnissa laittamisestaan ja lisäksi se tuntuu ja rapisee housuissa. Jos liikkuu tai nukkuu, side vuotaa helposti sivulta tai takaa ohi, ja vaatteet ja/tai lakanat ovat täynnä veritahroja, joita täytyy liotella kylmässä vedessä. Suojia täytyy muistaa ostaa, pitää mukana ja vaihtaa säännöllisesti, ja esimerkiksi uinti ja saunassa käyminen voivat olla melko inhottavia tapahtumia. Kuukuppi on auttanut näihin suttuisuus- ja hajuongelmiin, eli sen kanssa väli on pidempi ja voi uida tai saunoa ilman hygieniapelkoja. Mutta se lisää kivuntuntemuksia kuukautisten alussa, koska painaa turvonneita kudoksia sisältä päin.
Semmosia tulee mieleen.
Itse en halua kuukautisista eroon, nyt varsinkaan kupin myötä, mutta ymmärrän hyvin, että moni haluaa. - Omark
Kun verrataan elämää niihin vanhoihin hyviin aikoihin, unohtuu muutama oleellinen juttu. Ensinnäkin nainen oli usein jo hyvin nuoresta pitäen jatkuvasti joko raskaana tai imetti, joten hänellä ei ollut kuukautisia. Mahdolliset nälkäkaudet ovat vaikuttaneet hormonitoimintaan ja lopettaneet kuukautiset.
Luonnollisestikin ennen raskaudet ja synnytykset myös tappoivat äitejä ja lapsia. Naiset ovat kestäneet, kun pakko on ollut. Vaihtoehtoja ei ole ollut. Kipuaistimus on silti ollut varmasti ihan sama. Naiseuteen liittyvät sairaudet ja muut uhkat pitivät huolen siitä, että vain vahvimmat jäivät kärsimään vaihdevuosiajan vaivoista.
Joten kuukautiset eivät ole luonnollinen olotila, pikemminkin päin vastoin. Tämän on myös lääketiede nykyaikana todennut: jatkuvat kuukautiset eivät ole naiselle hyväksi, vaan kuormittavat elimistöä. Tästä syystä esim. pillereiden syöminen putkeen ja kuukautiset vaikkapa neljästi vuodessa on lääketieteelliseltäkin kannalta perusteltua.
Kuukautisissa menetetään verta, ja monet hedelmällisessä iässä olevat naiset kärsivät vielä nykyaikanakin anemiasta. Kuukautisilla on vaikutusta myös eräisiin sairauksiin, kuten migreeniin, epilepsiaan ja diabeteksen hoitotasapainoon.
Saitko laajennusta näkökulmaasi? Voisitko puolestasi kertoa, miksi ihmeessä jo nuoret ja viriilit miehet ostavat niitä sinisiä pillereitä, kun ennekin on hommat hoidettu ihan ilman mitään kaiken maailman viagroita...?- Mies kysyy
Kiitos vastauksista!
Nyt osaan ajatella asiaa vähän laajemmin, vaikken siltikään ymmärrä, miksi menkoista pitäisi päästä kokonaan eroon. Niin tai näin, kukin tyylillään! Edelleenkin näen ne itse täysin luonnollisina naiseuteen kuuluvina asioina, joihin vain pitää sopeutua. Työskentelen itse terveydenhoitoalalla, joten nämä menkka-asiat ovat viikoittaisia asioita sairaalassani, joihin olen "taustahenkilönä" päässyt tutustumaan. Sitä kautta kysymys on herännyt.
Miksi sitten miehet käyttävät sinisiä pillereitä? Rehellisesti sanottuna käytän niitä itsekin. Syiksi voi ainakin sanoa "mystisestä" syystä johtuva matala testosteronin taso sekä epäterveelliset elämäntavat (runsas alkoholin käyttö, vähäinen liikunta ja pikaruuat).Laaja-alaisista yliopistollisen keskussairaalan määräämistä tutkimuksista huolimatta syitä ei ole löytynyt, miksi jo 31-vuotiaana joudun käyttämään vahvoja erektiolääkkeitä. Mysteeri tämäkin, mutta onneksi en tarvitse näitä lääkkeitä joka päivä :)! - haiskahtaa
Mies kysyy kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Nyt osaan ajatella asiaa vähän laajemmin, vaikken siltikään ymmärrä, miksi menkoista pitäisi päästä kokonaan eroon. Niin tai näin, kukin tyylillään! Edelleenkin näen ne itse täysin luonnollisina naiseuteen kuuluvina asioina, joihin vain pitää sopeutua. Työskentelen itse terveydenhoitoalalla, joten nämä menkka-asiat ovat viikoittaisia asioita sairaalassani, joihin olen "taustahenkilönä" päässyt tutustumaan. Sitä kautta kysymys on herännyt.
Miksi sitten miehet käyttävät sinisiä pillereitä? Rehellisesti sanottuna käytän niitä itsekin. Syiksi voi ainakin sanoa "mystisestä" syystä johtuva matala testosteronin taso sekä epäterveelliset elämäntavat (runsas alkoholin käyttö, vähäinen liikunta ja pikaruuat).Laaja-alaisista yliopistollisen keskussairaalan määräämistä tutkimuksista huolimatta syitä ei ole löytynyt, miksi jo 31-vuotiaana joudun käyttämään vahvoja erektiolääkkeitä. Mysteeri tämäkin, mutta onneksi en tarvitse näitä lääkkeitä joka päivä :)!että olisit terveydenhuoltoalalla, etkä tiedä, mikä määrä kipulääkkeiden sivuvaikutuksia, migreeniongelmia, ja anemiaa joudutaan vuosittain kuukautisten vuoksi hoitamaan, ja kuinka paljon sairaspäiviä tämän ns. luonnollisen asian vuoksi tulee! Toki kuukautisten selittämätön poisjäänti voi nykyaikana indikoida ongelmaa,ja suurin osa länsimaiden hyvinvoivista naisista kestää verenhukan yms, mutta kuten tuossa aiemmin todettiin, ei perinteinen nainen ole juuri joutunut kuukautisistaan kärsimään.
Kuukautisethan ovat lisäksi olleet tabu vuosisatoja. Kyllä niistä on aina kärsitty ja niitä aina itketty, mutta se on tehty salaa. Noin 50-60-vuotiaat naiset, ja monet nuoremmatkin, ovat kärsineet alkaneista vuodoista vuosia yksinään itkien ja kun ovat lopulta joutuneet äidilleen kertomaan, äiti on punastellut ja hyssytellyt asiaa, ja siinä vaiheessa tyttö on oppinut, että tästä likaisesta aiheesta on vain paras vaieta.
Naiset eivät ole näistä asioista tietoa jakaneet, koska naisilla ei kollektiivisuus rajoita kärsimyksen määrää mitenkään. Esimerkiksi Afrikan sarven ympärileikkauskulttuuria ylläpidetään suvun vanhempien naisten voimin, ja näistä jokainen on itse aikanaan leikattu yhtä kivuliaasti. Se nyt vain on tapa ja kestettävä, jos joku kuolee ja kaikki kärsivät, niin se on toissijaista. On aika nykyaikaista alkaa puhua ongelmista missään naisen terveyteen liittyvässä asiassa. - ------
Mies kysyy kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Miksi sitten miehet käyttävät sinisiä pillereitä? Rehellisesti sanottuna käytän niitä itsekin. Syiksi voi ainakin sanoa "mystisestä" syystä johtuva matala testosteronin taso sekä epäterveelliset elämäntavat (runsas alkoholin käyttö, vähäinen liikunta ja pikaruuat).Laaja-alaisista yliopistollisen keskussairaalan määräämistä tutkimuksista huolimatta syitä ei ole löytynyt, miksi jo 31-vuotiaana joudun käyttämään vahvoja erektiolääkkeitä. Mysteeri tämäkin, mutta onneksi en tarvitse näitä lääkkeitä joka päivä :)!Miksi käytät pillereitä? Impotenssi on myös luonnollista, ihan niin kuin kuukautiset, tulehdukset, sydänsairaudet, syöpä... Miksi mihinkään niistä pitäisi ottaa mitään lääkettä? Eikö ne pitäisi hyväksyä osana ihmisyyttä?
- minun maailmaani
Itse en koskaan ole halunnut/enkä halua lapsia, jos olisi mahdollista en haluaisi kärsiä menkoista ikinä! Kohdunkin sais vaikka leikata pois jos mahdollista olis.
Minulla on aina ollu tosi kivuliaat/epäsäännölliset menkat. Nyt olen pari vuotta syönyt e-pillereitä ja niiden avulla olen saanut ne säännöllisiksi. Mutta jouduin syömään useita erilaisia e-pillereitä ennen kuin oikea löytyi, kaikenlaisia vähemmän mukavia oireita muut aiheuttivat.
Lääkärin ohjeen mukaan syön 3kk pillereitä putkeen, sitten tulee menkat ja sairasloma. Järkyttävä migreeni, maha ei toimi,alapäätä polttelee välillä kuin ois tulessa,selkää särkee kuin joku puukolla pistelisi. Hormonit on niin sekaisin et välillä meinaan tukehtua kun on niin kuuma ja välillä palelen vaikka kuinka vaatetta olisi päällä. Tätä kestää yleensä 5pv, menkkani 7pv. Kuka tällaisesta haluaisi vapaaehtoisesti kärsiä? Onneksi e-pillereiden ansiosta joka kuukausi ei joudu kärsimään.
Kuvittele et iteltä vehkeestä vuotas veri ja tuollaisia sivuoireita olisi. Kärsisitkö niistä vaan sen takia et se on luonnollista?
En ole mukavuudenhaluinen vaan haluan elää normaalia elämää! - toinenkin nainen
- saivat kuukautisensa useamman vuoden myöhemmin kuin nykynaiset
- olivat suuren osan hedelmällisestä iästään joko raskaana tai imettivät, jolloin menkkoja ei ollut
- saivat vaihdevuotensa keskikmääräistä aiemmin kuin nykynaiset
-eivät saaneet puhua "naisten vaivoistaan", koska se oli Eevan tekemän synnin palkka
Tuskin heilläkään kuukautiset olivat sen mukavammat kuin nykynaisilla. Jos ajatellaan vaikka naisia Afrikassa, useat ovat joko aneemisia (jos heillä on menkat), raskaana/imettävät, tai niin aliravittuja ettei menkkoja tule.- nuori nainen
Toki miehet ihmettelevät, miksi naiset haluavat päästä kuukautisistaan eroon, kun eivät itse niistä kärsi!
Miehet saavat elää paljon vapaammin koko kuukauden, naiset joutuvat kesälläkin olemaan n. viikon uimatta, ellei käytä tamponia/kuukuppia ja joutuvat pitämään hiostavia siteitä, vaatteet likaantuvat ja särkylääkettä kuluu. Lisäksi miehien ei tarvitse ostaa kuukautissuojia joka kuukausi ;).
Voisin vaihtaa osia miehen kanssa, jotta hän voisi välillä kokea kuukautisten "riemun".
- Koettu jo
Olihan menkat alkuun jännät ja naisellista, mutta ei koko elämää. Kipuja oli ja muuta kurjaa, vuoteenomana vaikea olla jos käytävä töissä! Toki kuukautiset on luonnolliset mutta yhtä luonnollista on niitä ilman, olen tyytyväinen, mieliala myös tasaisempi mikä helpottaa elämää. Entsiajan naisillahan oli harvoin kuukautiset, perehdy nyt edes hieman historiaan!!
- sienihirviö
miks joku haluais laittaa hormoonikierukan? eikö se satu?
- lääkärileikki
miehiähän kovin kiinnostaa naisten alapäähän liittyvät asiat-nykyään.eikö oma alaosasto kiinnosta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k503658On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole382361Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi712308Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä602198Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.271626Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma651550- 761457
Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?551003Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?68982Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40869