Mikä on focukseen sopiva rengaskoko 15" vanteelle?
Talvirenkaina on 185/65 R14. Auto on vm. 2000 1.6 Farmari. Auto on vasta ostettu ja ihmetyttää kun kesärenkaista kaksi on kokoa 195/60 R 15 ja toiset kaksi on 185/55 R15. Nehän on halkaisijaltaan aivan erilaiset?! Niin ja vanteet on fordin alkuperäiset alumiinivanteet.
Focuksen rengaskoko?
12
13880
Vastaukset
- mta100
www.michelin.fi
- itse...
rekisteriotteesta, siellä on sanottu sallitut rengaskoot. Sinänsä ei mitään haittaa vaikka etu- ja taka-akseleilla olisi eri halkaisijan pyörät. Samalla akselilla tietysti samankokoiset.
- angliaa..
sitä saa mitä ostaa..., mutta oikea koko olisi 195/60/15 jos 15 vanteet, 14 vanteilla 185/65/14.
- Skodisti
Kyllä rengaskoolla on merkitystä,ainakin ABS reagoi joissakin autoissa jos renkaat on erikokoiset etu-ja takapäässä ja vauhti nousee tarpeeksi kovaksi.
- oikea koko:
125-80/10"
- Seppo4734737
Rekisteriotteessahan se seisoo, mitä rengaskokoa tulee käyttää. Heti ei tule mieleen miksi pitäisi keksiä jotain muuta.
- omistan focuksen
Se oikea alkuperäinen koko lukee siellä rekisteriotteessa ja auton käyttöohjekirjasta voit löytää myös mallisarjan muut vaihtoehtoiset koot. Jos rekisteriotteen koko ei miellytä, suurinta rek. otteen alkuperäisrengaskokoa saa kasvattaa yhdellä tuumalla ja leveyttä lisätä 30mm:llä. Lisäksi täytyy ottaa huomioon se, että vierintäkehä (mittarin näyttämä) ei oleellisesti muutu. Muutoin tarvitaan muutoskatsastus uudelle rengaskoolle.
Jos talvirenkaasi ovat 185/65R14, niin täysin samalla halkaisijalla ja kehämitalla 15" koossa rengas on 195/55R15. Voit kuitenkin laittaa huoletta 195/60R15 renkaat, sillä halkaisijan ero on vain n. 10mm puolelleen. Samalla mittarivirhe pienenee, ajomukavuus paranee ja 60-sarjalainen on yleensä hieman edullismepi ostaa kuin 55-sarjalainen. Toinen vielä edullisempi ja mukavampi sekä taloudellisempi rengaskoko 15" koossa on 185/65R15, joka on siis tuuman suurempi kuin talvirengaskokosi ja ulkomitaltaan käytännössä sama kuin 195/60R15. - Focus 2.0
185/65/15 tai 195/60/15
- fhdjh
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista. Eiköhän ne löydy oikean kokoiset renkaat keväällä alle kunhan on vaihdon aika.
- 60 tai 65
oli 195/65 r 15 eikös tuo ole ollut yleisempi koko kuin 195/60 r 15 joka on siis focukseessa?
- tiuy
60 tai 65 kirjoitti:
oli 195/65 r 15 eikös tuo ole ollut yleisempi koko kuin 195/60 r 15 joka on siis focukseessa?
Mulla on fokus 1 2.0 ja alkuperäsinä vannekoona joku on ottanu 205/50 16, jotka on vieläkin alla. Aika vaikee koko vaan saada...55 löytyis, mutta 50 joutuu aina tilaamaan.
- juuuuupajuu
mul focukses eesä 205/45/16"
takana 215/55/16"
,mut omasta mielestä paraskoko 205/50/16".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191170
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89874Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede18699- 77697
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat276665- 88653
- 107604
- 27537
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49533Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet107477