Opettaja + Facebook!

tosi ärsyttävää

Mitä mieltä olette siitä, että opettaja avautuu elämästään Facebookissa? Ja nimenomaan niin, että kaverilistalla on omien ystävien lisäksi myös työkaverit ja etenkin monet oppilaat! Eräs opettajamme pienehköstä 2.asteen oppilaitoksesta tekee näin. Kaikki ovat kärryillä milloin hänen intiimiasioistaan (kuukautiset tiedetään) ja tunne-elämästään, puhumattakaan joka liikkeestä, jonka hän tekee (mitä syö, minne menee, jopa maksamiensa laskujen summat tiedetään).

Nykyään hän kirjoittaa myös omasta työstään kaikkien näkyville, ja nimenomaan oppilaista. Milloin he eivät tajua, millon jotakin ei kuulu tunnille (ja mainitsee nimenkin!). Voiko tämä olla enää sallittavaa käytöstä lähes 40-vuotiaalta itseään "pedagogisieluksi" nimittävältä opettajattarelta?!

28

5585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ope täällä

      Ei ole pakko lukea toisen sivuja, jollei tahdo. Asia on näin yksinkertainen sinun ja kaveriesi kannalta.

      Yllä oleva ei kuitenkaan merkitse sitä, että opettajasi puuha olisi jotenkin sopivaa. Oppilaista kirjoittaminen on sääntöjen vastaista ja kollegoista kirjoittaminen on moraalisesti arveluttavaa. Omista pikkuasioistaan voi toki blogia ja facebookia täyttää, mutta en ymmärrä, miksi.

      Kerätkää rohkeutenne ja huomauttakaa asiasta. Ehkä opettaja ei ole huomannut, että suuren osan tiedoistaan voi piilottaa muilta. Tai sitten hän ei muuten vain ole ajatellut. Käyttäkää vaikka Facebookia huomauttamiseen, jollette kasvotusten uskalla.

    • josnoinonniin

      Jos siellä tosiaan kirjoitellan oppilaista niin asiasta kannattaa ilmoittaa ko oppilitoksen rehtorille, jotta hän voi keskustella asiasta ko työntekijänsä kanssa.

    • Huh huh!

      Oppilaiden asioiden levittäminen on ehdottoman väärin ja rikkoo opettajan vaitiolovelvollisuutta! Myös työkavereiden asioista puhuminen on mielestäni arveluttavaa.

      Omista asioistaan jokainen voi teitenkin oman harkinnan mukaan kirjoittaa ammattiin katsomatta. Itse tietenkin opettajana miettisin kahdesti, kuinka paljon on soveliasta levitellä henkilökohtaisia asioitaan...

      • aaaaaaabbbbbbbbbbbccccccccccc

        Facebookiin saa laillisuuden rajoissa kuka tahansa kirjoittaa ihan mitä itse haluaa.

        Omista asioistaan saa kertoa kuinka paljon tahansa.

        Jos oppilaat/kollegat tms. on selvästi tunnistettavissa, asiaan pitää puuttua.

        Tässä ajankohtainen linkki aiheesta:

        http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Juoruilu Facebookissa voi täyttää rikoksen tunnusmerkit/1135242824263


    • Opettaja täällä

      Oppilaiden nimien mainitseminen ei missään nimessä ole luvallista! Muutenkin toiminta on moraalisesti enemmän kuin kyseenalaista.

      • alkuperäinen kirj.

        Eipä niitä juttuja toki tarvisi lukea, mutta hankalaa se joskus on, kun Facebookissa kaikkien tekemiset näkyvät jo aloitussivulla. Muuten ei asia ärsyttäisi niin paljon, mutta kun teksteissä tosiaan mainitaan jo oppilaita nimeltä.


    • amisope

      Toki oppilaiden nimeäminen ja omien intiimien asioiden levittely ei ole suotavaa, mutta muuten opettajan "inhimillistäminen" Facebook-profiilin avulla on erittäin kannatettava idea. Olen itse harkinnut samaa.

      Nimittäin: oppilaat ovat aivan hemmetin konservatiivisia suhteessa opettajiin. Mielikuva paperinmakuisesta, todellista elämää tuntemattomasta nössömaisterista elää syvällä. Stereotyyppiä vahvistavat lisäksi vanhempien 70-luvun kokemukset ja kouluaiheita käsittelevät elokuvat (Eikö nyt jo prkle olisi aika päivittää Suomisen "Täältä tullaan elämä" tätä päivää vastaavaksi?)

      Modernin opettajan paikka on ohjaamiensa (ei siis opettamiensa) nuorten parissa. Opettajan auktoriteetin on nojauduttava kokemukseen ja viisauteen, ei käskytykseen ja vanhemmuuteen. Itse opetan toisella asteella ja olen ylpä siitä, että entiset opiskelijat pitävät yhteyttä ja pitävät jopa kaverinaan (pyytävät mukaansa bilettämään uutta treenikämppää, omaa firmaa tai teatterikerhonsa ensi-iltaa jne.).

      Nettiyhteisöissä kukin esiintyy yksityisenä ihmisenä, ei ammattinsa edustajana. Voisi tehdä oppilaillekin ihan hyvää nähdä, että opekin harrastaa vapaa-aikanaan jotain muuta kuin vittumaisten kokeiden suunnittelua. Tai että opekin diggaa trashmetallia jne.

      • on arveluttavaa..

        jos opettaja pistää nettiin omia ryyppykuviaan,joita oppilaat (yläasteikäiset) kommentoivat. Mielestäni ei sopivaa käyttäymistä ollenkaan.


      • amisope
        on arveluttavaa.. kirjoitti:

        jos opettaja pistää nettiin omia ryyppykuviaan,joita oppilaat (yläasteikäiset) kommentoivat. Mielestäni ei sopivaa käyttäymistä ollenkaan.

        Ryyppykuvien julkaiseminen on junttimaista, oli kyseessä opettaja tai kuka muu aikuinen tahansa. Ryyppäämisessä ei ole mitään hohdokasta. Toisaalta on kummallista, että opettajalta odotetaan edelleen jotain helvetin pyhyyden auraa pään päälle samaan aikaan kun lasten omat vanhemmat vetävät perslärvejä ja hakkaavat toisiaan. Ja mitä enemmän hakkaavat, sitä enemmän vaativat lastensa opettajilta.

        Olen opettaja ja ihminen. Ennen kaikkea olen vastuullinen aikuinen, jonka kutsumukseen (niin vanhanaikaiselta kuin se kuulostaakin) kuuluu ymmärtää nuoria ja pyrkiä lähestymään heitä heidän omista lähtökohdistaan käsin. Nettipalstat ovat yksi tällainen foorumi.

        Ihmettelen lasten vanhempia, jotka eivät edes tunne omia lapsiaan. Eivät tiedä, mitä nämä harrastavat, millaista musaa kuuntelevat, millaisiin ryhmiin itsensä identifioivat. Minulla itsellänikin on teini-ikäisiä lapsia ja mielestäni on tärkeätä pystyä keskustelemaan heidän kanssaan heidän maailmaansa liittyvistä ongelmista: kaveripiirin ihmissuhdeongelmista, trendeistä, ryhmäpaineista, kasvuun ja seksuaalisuuteen liittyvistä kysymyksistä, muodista, meikeistä ja musasta. Monille opettajille tämä näyttää olevan luonnollinen osa omaa ammatti-identiteettiä, mutta vanhemmille usein paljon vaikeampi pala purra.


    • fkshöer

      Itsellänikin on Facebookissa sivusto, mutta en jotenkin pysty ottamaan sinne oppilaita ystävikseni. Jätän oppilaiden kaveripyynnöt huomiotta, vaikka monet heistä ovat melko mukaviakin- juuri noista syistä, joista aloittaja kertoi. Hirveän intiimejä asioita en siellä itsestäni kerro ystävilleni, mutta en nyt välttämättä halua että oppilaat tietävät että kävin viikonloppuna baarissa (jutut paisuu, enkä haluu olla paikkakunnan virallinen juoppo) tai mitä kulloinkin harrastan, minkälaisia uskonnollisia vakaumuksia minulla on tai muuta vastaavaa.

      Joidenkin mielestä Facebook inhimillistää opettajia mutta omasta kokemuksestani etäisyyttä on hyvä ottaa- on todella ärsyttävää ja uuvuttavaa jos oppilaat alkavat kaivella yksityiselämäni detaljeja esiin, kun yksityiselämä on nimenomaan latautumista tähän opettajan työhön.

      • amisope

        Lieneekö tuo sitten oppilaiden iästä kiinni? Rupattelemme opiskelijoiden kanssa tunneilla ihan niitä näitä, herja lentää välillä kovastikin, mutta ei ilkeästi. Itse asiassa oppilaat vittuilevat huomattavasti vähemmän kuin saman talon jotkut kollegat.

        Jos Facebookiin profiilin byggaisin, tuskin sieltä irtoaisi sen enmpää ruodittavaa kuin mitä opiskelijat tietävät jo. Sen sijaan ympäristö olisi toinen ja uskon, että kynnys lähestyä opettajaa koulunkäyntiin vaikuttavine henkilökohtaisine ongelmineen voisi olla opiskelijalle matalampi kuin koulun virallisissa ja aikataulutetuissa ympyröissä.


      • Opettaja täälläkin

        Minä en myöskään ottaisi oppilaita kavereikseni. Olen opettajana perusopetuksen puolella, joten tähän vaikuttaa oppilaiden ikä. En ole "perinteinen" opettajatyyppi, minulla mielestäni rento ja läheinen suhde oppilaisiin. Tästä huolimatta haluan säilyttää opettajuuden (ammatin) erillään vapaa-ajastani ja yksityisyydestäni.


    • olen ope

      ja kaverilistallani on paljon oppilaitanikin. Mutta en koskaan - koskaan - ole heitä ystäväksi pyytänyt, kaikki ovat pyytäneet minua kavereikseen. Sellaisiin pyyntöihin olen suostunut.

      En sitten tiedä tajuavatko oppilaani, että saan tällä tavalla tietää heidän elämästään paljon asioita. Itse en työstäni kirjoita Facebookiin sanaakaan.

      Opettajan on pidettävä salaisena työssään saamansa tiedot niiltä osin, kuin ne ovat salassapidettäviä. Asiasta voi siis valittaa ensimmäiseksi kyseiselle opettajalle, sitten rehtorille, koulutoimen johdolle jne jne.

    • opiskelija-----

      löysimme hiljattain erään opettajamme fb-profiilin. hän ei ollut salannut sitä yhtään, eli ei tarvinnut olla edes ystävä lukeakseen baari-illan seurauksista. kyllä mä tajuan, että opettajillakin on ihan oikeasti oikea elämä myös, mutta silti tosi ällöä löytää kuvia opettajastaan makaamassa puolialastomana sängyllä naimatakut hiuksissa ja päälle vielä kiimainen ilme. *yök* mut tosiaan, omapa on elämänsä.

      jos opettaja mainitsee ihan oppilaitaan nimeltä, hänet voi haastaa vaikka oikeuteen vaitiolovelvollisuutensa rikkomisesta. opettaja ei saa kertoa mitään luokassa tapahtunutta koulun ulkopuolella.

    • yhteisöistä

      Aikuisten ihmisten ei pitäisi lainkaan liittyä tällaisiin, nuorisolle suunnattuihin, sosiaalisiin yhteisöihin. Eivätkö rehtorit voisi valistaa näitä "ikiteinejä".

      Terv. nimim. "5-kymppinen" (ei Facebookissa)

      • ........

        ei ole mielestäni teinien yhteisö. Se on hyvä tapa pitää yhteyttä suomalaisiin ja ulkomaalaisiin ystäviin. Tietääkseni Facebookissa on suurin osa aikuista porukkaa. Nykyään internet on tärkeä osa elämää ja yhteiskuntaa. Facebookin avulla tiedät heti ystäviesi kuuulumiset, sellaistenkin joita et usein näe (esim. toisessa maassa asuvat), tai löytää vanhoja kouluaikaisia ystäviäsi. Jos sun mielestä aikuiset/opettajat ei saisi liittyä sosiaalisiin, nuorisolle suunnattuihin yhteisöihin, pitäisi aikuisten pysytellä pois muistakin yhteisöistä, esim baareista! Nekin on sosiaalisia paikkoja.. ja nuoriso käy aika tiuhaan tahtiin baareissa.


      • amisope

        >>Aikuisten ihmisten ei pitäisi lainkaan liittyä tällaisiin, nuorisolle suunnattuihin, sosiaalisiin yhteisöihin.>Eivätkö rehtorit voisi valistaa näitä "ikiteinejä".


      • asiaa...

        Ikiteini on hyvin osuva termi kuvaamaan näitä itsensäpaljastelijoita. Ollaan niin olevinaan nuoria, käydään Feisssbookissa, katsellaan Sinkkuelämää ja varmaan vielä äänestetään Kokoomustakin (vitsi). Keskittyisivät sen sijaan vaikka opettamaan nuorisolle oikeinkirjoitusta, joka on retuperällä (vai perustelevatko roikkumista "mediakasvatuksella" ;-)).
        Ymmärrän, että nuorisolle on tärkeää pitää virtuaalisesti yhteyttä ystäviinsä, esitellä itseään ja harrastuksiaan jne. Mutta mitä ihmettä vielä viisikymppinen "teini" tekee tällaisilla foorumeilla! Täytyy olla aika ekstroverttis-ekshibitionistinen luonne.
        No, onhan meillä iät ja ajat puhuttu esimerkiksi "viidenkymmenen villityksestä". Ennen se tarkoitti ehkä vanhojen minihameiden ja nahkasaappaiden kaivamista komeroista tai sitten Harley-Davidsonin ostamista. Näyttäytyy nyt varmaan sitten näissä feissbookeissa ja vastaavissa.
        On varmaan nuorisostakin raskasta lukea näistä viisikymppisistä opettajistaan, jotka (kuten joku oppilas jo mainitsikin) esittelevät sivuillaan kaiken aina menopausseistaan lähtien.

        Ei Facebookissa olemisen perustelu suinkaan ole, kuten joku mainitsi, lähentää aikuisia ja nuorisoa toisiinsa. Kyseessä on valitettavasti vain ikiteinien ekshibitonistinen häiriö, joka saa sitten vaan ilmiasunsa näin infantiilissa muodossa.

        Tällaiset Suomi24.fi -tyyppiset palstat taas ovat mitä mielenkiintoisimpia foorumeita myös meille vanhemmille ihmisille. Suosittelen.


    • se opettaja on?

      Jolla ei ole lainkaan omaa elämää koulun puolella?

      Voin kuule sanoa, että minä olen opettaja VAIN ja ainoastaan koulussa. Vapaa-ajalla teen just sitä mitä haluan.

      Tietenkin voidaan kysyä, mikä on soveliasta opettajalle, mutta sen jälkeen voidaan käydä kaikki ammatit ja jokainen yksilö läpi vastaavalla tavalla.

      Opettajalla on yhtäläinen oikeus omaan elämään, tekemiseen, menemiseen ja seikkailuihin aivan kuten muillakin ihmisillä työajan ulkopuolella.

    • Opettajan puoliso

      Joo, todella asiatonta. Vaikka opettajilla oma elämä kuten muillakin, on silti tiettyjä normeja, jotka pitäisi olla jo aivan itsestäänselviä. Facebookissakin toki saa laitettua eston, ettei esim. oppilaat näe omaa statusta, mutta esim. minun mieheni ei ole perustanut Facebook -profiilia ollenkaan juuri sen takia, että kaverikyselyitä tulisi tuhottomasti juuri oppilailta.

    • opettaja123

      Mitä mieltä olette pitääkö opettajan hyväksyä oppilaat facebookkavereiksi? Entä jos hyväksyy jonkun pitääkö sitten hyväksyä kaikki? Mitä oppilaat ajattelevat jos ei hyväksy tai jos hyväksyy jonkun mutta ei sitten jotain toista? Mielipiteitä kiitos!

      • pöllllö

        -eihän sitä pidä, mutta oppilasta kohtaan olisi kivaa jos opettaja hyväksyisi kaveriksi, ja mitä haittaa siitä toisaalta opettajallekaan olisi? (kun tuonne facebookiin kun tosiaan ei ole tarkoitus koko seksielämäänsä kirjoittaa) mutta toisaalta olisi varmaa järkevä pitää oma elämä ja työhön liittyvät "asiat" erillään.. mutta jos oppilas pyytää kaveriksi silloin kun vielä kyseinen opettaja opettaa häntä, silloin ei pidä hyväksyä kaveripyyntöä

        -olisihan tuo reilua, jos opettaja hyväksyy jonkun mutta hylkää toisen, sille "toiselle" voi tulla sellanen olo, että "miks se ei hyväksyny mua vaikka ton maijan hyväksy.." että kyllä kai

        -no tossa vähä jo sanoinkin, ei tunnu kivalta ja voi olla luultavasti noloakin jos opettaja ei hyväksy.. en tiedä

        on tämä facebook juttu opettajien ja oppilaiden välillä hankala! mä haluisin lisätä joitain peruskoulun opejani kavereiks, mut oon aika varma että ne ei hyväksyis:( kunpa osaisin lukee ajatuksia ja tietää hyväksyiskö ne ennenku meen pyytää kaveriks


      • sorry, ei käy
        pöllllö kirjoitti:

        -eihän sitä pidä, mutta oppilasta kohtaan olisi kivaa jos opettaja hyväksyisi kaveriksi, ja mitä haittaa siitä toisaalta opettajallekaan olisi? (kun tuonne facebookiin kun tosiaan ei ole tarkoitus koko seksielämäänsä kirjoittaa) mutta toisaalta olisi varmaa järkevä pitää oma elämä ja työhön liittyvät "asiat" erillään.. mutta jos oppilas pyytää kaveriksi silloin kun vielä kyseinen opettaja opettaa häntä, silloin ei pidä hyväksyä kaveripyyntöä

        -olisihan tuo reilua, jos opettaja hyväksyy jonkun mutta hylkää toisen, sille "toiselle" voi tulla sellanen olo, että "miks se ei hyväksyny mua vaikka ton maijan hyväksy.." että kyllä kai

        -no tossa vähä jo sanoinkin, ei tunnu kivalta ja voi olla luultavasti noloakin jos opettaja ei hyväksy.. en tiedä

        on tämä facebook juttu opettajien ja oppilaiden välillä hankala! mä haluisin lisätä joitain peruskoulun opejani kavereiks, mut oon aika varma että ne ei hyväksyis:( kunpa osaisin lukee ajatuksia ja tietää hyväksyiskö ne ennenku meen pyytää kaveriks

        Opea ei kannata kysyä kaveriksi Facebookiin. Itse olen ope ja saanut monta kutsua ystäväksi. Kaikki kutsut olen ohittanut. Olen kyllä kertonut näille oppilaille henk.kohtaisesti, että en hyväksy ketään oppilastani Facebook-ystäväksi. Hyvin ovat asian ymmärtäneet. Opettajalla on oikeus yksityiselämäänsä ja omaan Facebook-verkostoonsa. oppilaita sinne ei kannata päästää.


      • naisope30
        sorry, ei käy kirjoitti:

        Opea ei kannata kysyä kaveriksi Facebookiin. Itse olen ope ja saanut monta kutsua ystäväksi. Kaikki kutsut olen ohittanut. Olen kyllä kertonut näille oppilaille henk.kohtaisesti, että en hyväksy ketään oppilastani Facebook-ystäväksi. Hyvin ovat asian ymmärtäneet. Opettajalla on oikeus yksityiselämäänsä ja omaan Facebook-verkostoonsa. oppilaita sinne ei kannata päästää.

        Itse mietin (olen vastavalmistunut) että kun syksyllä aloitan yläasteella opena, ja jos saan oppilailta kutsuja ystäviksi, niin sanon heille että hyväksyn kaveriksi vasta silloin kun ovat lentäneet pesästä ulos, eli toisinsanoen kun 9 luokka loppuu. Jos sitten vielä yrittävät kaveriksi niin tottakai hyväksyn, mukavahan se on nähdä muutenkin, miten oppilaiden käy elämässä, (mikäli feissari nyt edes enää silloin on voimissaan).

        Mutta henkilönä olen kyllä pidättyväinen omien paljastusten kanssa, joten ongelmaa ei siitä tule.


      • odotus93
        naisope30 kirjoitti:

        Itse mietin (olen vastavalmistunut) että kun syksyllä aloitan yläasteella opena, ja jos saan oppilailta kutsuja ystäviksi, niin sanon heille että hyväksyn kaveriksi vasta silloin kun ovat lentäneet pesästä ulos, eli toisinsanoen kun 9 luokka loppuu. Jos sitten vielä yrittävät kaveriksi niin tottakai hyväksyn, mukavahan se on nähdä muutenkin, miten oppilaiden käy elämässä, (mikäli feissari nyt edes enää silloin on voimissaan).

        Mutta henkilönä olen kyllä pidättyväinen omien paljastusten kanssa, joten ongelmaa ei siitä tule.

        Itsekin facebookkia käytän todella ahkerasti ja olen jokusen opettajan kaveriksi pyytänyt. Ihan normaaleja juttuja ne siellä höpisee, joskus käyny munkin juttuja kommentoimassa. Ei mua kiinnosta sitä tietoo levitellä et jos vaikka matikan opettaja on käynyt baarisa juhlimassa, tottakai se on niitten oma asia mitä vapaa-ajallaan tekee. Työssä opettajien pitää olla esimerkillisiä, mutta vapaa-ajallaan saavat tehdä mitä haluaa. En ole läheskään kaikkia facebookissa olevia opettajia pyytänyt kaveriksi, ehkä sitten kun koulu loppuu ja lähen muualle opiskelee, onhan se kiva vaihtaa kuulumisia ja tietää miten siellä vanhassa koulussa menee. Ja jos ne opettajat haluu mun juttuja lukee niin siitä vaan, laitan sinne semmosia asioita mitä ei tarvii hävetä et joku on ne lukenu. Mutta ei opettajat oppilaista saa puhua nimellä.


    • Nuori ATK-ope

      Olen myös opettaja ja mielestäni FB on oiva väline opetuksessa. Tiedottaminen oppilaille sujuu nopeasti ja vaivatta kun FB:stä nuoret tavoittaa helposti jne.

      Minulla on yksityiselämää varten oma Facebook-profiili ja työtä vaten toinen. Hyväksyn yhksityiselämääni varten olevaan profiliin vain tuttuja, en oppilaita. Kun taas opettaja-profiiliini vain oppilaita ja kollegoita.

      En voi kuin suositella FB:n käyttöä opetuksessa Moodlen ja muiden paleluiden rinnalla.

      • Jerryli

        näin...taidat olla sitä tyyppiä, että hei mä oon kaikkien kaveri opettaja...kaikki tykkää musta ja mä olen tähti. Tunnistan tyypin.


      • työtoveri
        Jerryli kirjoitti:

        näin...taidat olla sitä tyyppiä, että hei mä oon kaikkien kaveri opettaja...kaikki tykkää musta ja mä olen tähti. Tunnistan tyypin.

        Opetan alkoulun vanhimpia oppilaita. Pidän periaatteeni, että en pyydä oppilaita fb-kavereiksi mutta hyväksyn oppilaiden pyynnöt. Olen luonut oppilaille oman ryhmän, jonka näkyvyys on tarkasti säännelty.

        Kommentoin hyvin harvoin oppilaiden julkaisuja mutta seuraan niitä ja saan runsaasti hyödyllistä tietoa esimerkiksi luokan sosiaalisesta ilmapiiristä. Hiljattain pystyin arvioimaan ryhmäyttävän leirin onnistumista erinomaisesti fb-statusten avulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6153
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3738
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1955
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1768
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1626
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1455
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1448
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      31
      1365
    Aihe