Hemipleginen migreeni

tietoa kaipaava

Haluaisiko joku tätä migreeniä sairastava kertoa kokemuksiaan lääkityksestä ja elämästä muutenkin tämän vaikean migreenin kanssa. Lapsellani epäillään tätä ja tietysti olen todella huolissani.

24

10814

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yli...

      kymmenen vuotta. Useamman kerran olen halvautunut kohtauksen aikana toispuoleisesti, mutta palautunut kuitenkin suht koht nopeaan tahtiin ainakin jonkinlaiseen kuntoon.

      Tämä migreeni myös tekee ainakin minulle voimakkaita väsymyskohtauksia. Eli kun sellainen iskee täytyy päästä joko istumaan tai pitkälleen heti, muuten tipahtaa.

      No lienee jo tässä vaiheessa selvää etten ole ollut työkykyinen enää vähään aikaan. Kotihommat juuri jaksan hoitaa. Kunto on aika huono halvausten aiheuttaman voimanaleneman vuoksi.

      Verenpainelääkettä kokeiltiin aluksi estolääkityksenä, mutta ne eivät ainakaan minulla auttaneet.

      Ja tuosta lääkityksestä vielä, että hemipotilaalle ei saa missään nimessä antaa tavalliseen migreeniin tarkoitettua täsmälääkettä. Ne supistavat verisuonia vain lisää.

      Tärkeää on muistaa kohtauksen aikana pyrkiä olemaan mahdollisimman rauhallisena ettei verenpaine kohoa liikaa. Tähän voi myös käyttää betasalpaajaa pureskellen -> verenpaine tippuu äkillisesti ja hemiplegisen migreenin tyypillinen aivoverenkiertohäiriö, joka johtuu verisuonten supistumisesta ei ole välttämättä niin kohtalokas seurauksiltaan. Jos pojallasi tämä todetaan niin voit tästä kysyä lääkäriltä.

      Stressi pahentaa oireita ainakin minulla. Jos hermoilen saattaa puutuneisuutta olla monta viikkoa koko ajan. Mutta siihen tottuu. Ja oppii hallitsemaan tunnetiloja, kun on pakko. ;)

      Hankala sairaushan tämä on mutta sen kanssa oppii elämään. Kun ei anna sen määritellä itseään ihmisenä. Se on, ja sen voi antaa vain olla.;)

      Kaikkea hyvää teille!

      • Kjulia

        Minulla ensimmäinen näköhäiriöitä, oksentelua ja puutumista aiheuttava migreenikohtaus tuli teini-iässä ja on jatkunut siitä lähtien tahtiin kerran pari vuodessa. Nyt päälle kolmikyppisenä menin oireineni vihdoinlääkäriin, kun kohtaukset ovat välillä pahentuneet, toinen puoli kokonaan puutunut ja puhekyky mennyt. Neuron polilla lääkäri määräsi nimenomaan triptaaneja, vaikka kuinka sanoin, että sen jumalattoman päänsäryn kanssa pärjään, mutta ne halvausoireet ja näköhäiriöit haluasin pois, kun ovat kuitenkin sen verran vaarallisia esim. autolla ajaessa ym.
        Uskaltaako tällaista täsmälääkettä ottaa? Ketuttaa, kun en saanut suutani auki lääkärissä, vaikka olen kuullut ettei näitä täsmälääkkeitä saisi ottaa....


    • halvaantunut

      itselläni tuli ensimmäinen halvauskohtaus 7 vuotiaana. olin tuolloin todella peloissani itse. hienoa että itse tiedät nyt mistä on kyse niin pystyt olemaan lapsesi tukena. luulen että silloin reilu 20 vuotta sitten asioita ei oltu edes tutkittu niin paljon!
      tuolloin kuitenkin särky ja pahoinvointi oli mulla voimakkaampaa, halvausoireet menivät suht nopeasti ohi. kohtauksia tuli vaihtelevasti, joskus viikoittain, mutta yleensä ilman halvausoireita. kohtaukset kyllä kestivät välillä jopa kaksi vuorokautta.
      20 v. halvauskohtauksia alkoi tulla parin viikon välein ja aivan yllättäen, ilman päänsärkyä. silloin heräsi pelko uudestaan ja aloin myös hyperventiloida kohtausten aikana. pääkoppa kuvattiin uudemman kerran ja kaikki oli hyvin.
      nyt reilu 30 v kohtaukset ovat melkein hävinneet, mutta kohtausten myötä minulle on puhjennut lievä lukihäiriö; r- kirjain sekä välillä kirjoittaessa tekstissä menee kirjaimet sekaisin tai vokaalit jää pois sanasta. tätä asiaa ei kyllä ole vielä tutkittu, joten kyse voi tietysti olla muustakin verenkiertohäiriöstä ....
      älä turhaan huolehdi, tää sairaus ei ole vaarallinen lapsellesi vaikka kohtaukset tuntuvatkin tosi pelottavilta ja voimakkailta. pääasia on että rauhoitat lastasi ja ymmärrys on a ja o. ihmiset kun eivät tunnu ymmärtävän millaisia kohtaukset saattavatkin olla!

      • hemipotilas

        olen sairastanut 14v asti vuoroin kovaa jatkuvaa migreenia ja milloin on ollut helpompaa,hemi oireet alkoi n.8v sitten,oli puutumista toinen puoli heikkeni selvästi päivittäisessä elämässä sen huomasi.sitten alko 4v sitten helvetilliset kohtaukset viikottain ja monta kertaa viikossa ja sen mukana halvaus oireet.näkö ym oireet.olen tullut rappuset alas,kaatunut lumihankeen ja jäänyt siihen makaamaan kun ei ylös pääse,lyöny pääni vessan seinään,tätä jatkuu joka ikinen vko.kohtaukset kestää yleensä n.3pv. ja halvaus oireet tulee monta kertaa kohtauksen aikana kestäen noin 5min-tuntiin.monta kertaa menee ensin kolme yötä puutumista ja tunnottomuutta ja sen jälkeen tulee monen päivän makaaminen kipukohtauksessa.kipu on aivan sanoin kuvaamatonta,siihen vielä että oksennan koko ajan,kuivun,pissaaminenkin sattuu,kun munuaiset eivät saa nestettä mitä kierrättää.mulla on 12v.tytär,tuntuu todella pahalta,että kohta en edes tiedä mikä on hänen lempi paitansa,mitä housuja hän vihaa ym.tämä on todella invalidisoivaa.ei ole vielä löytynyt oikeita estolääkkeitä.tämä ei todellakaan ole elämää,tämä on helvetti.se vielä päälle,että osa lääkäreistä ei edes usko että mitä tämä on.eiväthän he tätä näe mitä tämä on.mut on nöyryytetty,haukuttu ja vaikka mitä sairauteni vuoksi koska tämä on tosi vaikea ja hankala sairaus eikä ole mitään millä sen todistat koska aivoissa ei ole elimellistä vikaa.lääkärit eivät jaksa ja malta kuunnella eikä aina saa selvää koska puhe puuroutuu pahasti.toivon teille kaikkea hyvää ja oikeen paljon jaksamista.tässä on paljon kestämistä ja olisi paljon kerrottavaa,mutta kerroin näin ympäripyöreesti asiasta.


    • hemipotilas

      olen tehnyt paljon runoja kivusta ja tästä sairaudesta tässä yksi:
      taas vasen puoleni alkaa puutumaan,
      voi helvetti,
      mikä kituminen taas alkaakaan.
      en osaa sanoin kuvata kuinka kamalaa,
      kun et yhtäkkiä jalkaasi tunnekaan.
      sillä turhaan koitat sänkyä,lattiaa tunnustella,
      mitään et tunne jalan pohjalla.
      kun koko vasenpuoli toimintansa lopettaa,
      siihen mihin jäin ei tarvitse vähään aikaan noustakkaan.
      tätä jatkuu koko pitkän yön,
      turha toivo että nukun tai levolle lyön.
      pyörimistä ja kunto palaa välillä palaa,
      alan kävellä samaa rataa.
      seuraavaa päivää jo pelkään valmiiksi,
      tulen niin helvetin kipeeksi.
      verisuonissani päässä kihisee laajalti verta,
      tunnen sen joka kerta.
      jokaikisen pumppauksen,
      se on niin kova ja kivulias että luulisi tekevän räjähdyksen.
      joskus jopa toivon niin,
      en jaksaisi pitää elämästä kii.
      tämä tuska ja kipu on mieletöntä,
      eikö elämä ole silloin järjetöntä?
      parempaa huomista ei lupaa kukaan,
      minäkään en enää siihen jaksa uskoa sen minäkin lupaan.
      olen kaikille pelkkä taakka,
      nyt ja aina,
      elämäni loppuun saakka.

      ehkä runot on epätoivoisia,mutta mun kohdallani hyvin realistia kun kerroin mitä helvettiä mun elämäni on tämän sairauden kanssa.olen kuitenkin hieman yli 30.tuntuu loputtomalta kun sairastaa ja apua ei saa.toivon kuitenkin parasta teille ja oikeat lääkkeet löytyisi.

      • tuore migreeni

        ... kokeillut Migpriviä? Se auttaa mulla. Puoli tuntia ja särky on helpottanut aivan sikana! Auttaa myös oksetukseen.

        Triptyliä syön estolääkkeenä, tosin nyt kokeillan taasn olla jonkun aikaa ilman, jos pystyis. Lihottaa tuo Triptyl meikäläistä.

        Mun halvausoireet tosin ei ole noin rajuja kuin teillä muilla tuntuu olevan, mutta ne on aina vasemmalla puolella. Mulla alko migreenioireet muutama vuosi sitten. Ennalta varoittamaton uskomattoman raju päänsärky - aina vasemmalla puolella päätä. Auraton migreeni oli diagnoosini.

        Sitten säryn perään tuli aina puutumisoireet: kuin viiva olisi vedetty keskelle päätä, kieltä, kurkkua, ikeniäkin... vasen puoli puuduksissa, käsikin ja jalkakin, tosin ne silti toimivat. Sitten tuli semmoinen kuvaan, että tuli puutumiset, kesti viikonkin, mutta särky ei koskaan tullut. Neurologisen statuksen selvittämistä ja neurologin diagnoosi tk-lääkärin tekemän statuksen perusteella-pitkittynyt auraoireisto, aurallinen migreeni.

        Nyt ei ole ollut RAJUJA särkykohtauksia pitkään aikaan, mutta puutuminen tälläkin hetkellä, joka alkoi sunnuntaina. Puutumiseen liittyy myös kamalan huono ja oksettava olo, mutta rajua särkyä ei ole vielä puhjennut (onneksi). Hajuille olen tullut tosi herkäksi, aiheuttavat heti puutumisen ja huonon olon tietyt hajut.

        Minä potkuttelen eteenpäin Migprivin ja Panacodin kera (sekä se Triptyl). Kauhulla luen teidän tarinoita, että voiko tää tommoseksi mennä mullakin? Olen nyt 34v ja tämä alkoi pari-kolme vuotta sitten. Suvussani on kuulemma tämmöistä yli 30v alkanutta migreeniä, joka aiheuttanut jopa tajuttomuuskohtauksia.


      • apua^^
        tuore migreeni kirjoitti:

        ... kokeillut Migpriviä? Se auttaa mulla. Puoli tuntia ja särky on helpottanut aivan sikana! Auttaa myös oksetukseen.

        Triptyliä syön estolääkkeenä, tosin nyt kokeillan taasn olla jonkun aikaa ilman, jos pystyis. Lihottaa tuo Triptyl meikäläistä.

        Mun halvausoireet tosin ei ole noin rajuja kuin teillä muilla tuntuu olevan, mutta ne on aina vasemmalla puolella. Mulla alko migreenioireet muutama vuosi sitten. Ennalta varoittamaton uskomattoman raju päänsärky - aina vasemmalla puolella päätä. Auraton migreeni oli diagnoosini.

        Sitten säryn perään tuli aina puutumisoireet: kuin viiva olisi vedetty keskelle päätä, kieltä, kurkkua, ikeniäkin... vasen puoli puuduksissa, käsikin ja jalkakin, tosin ne silti toimivat. Sitten tuli semmoinen kuvaan, että tuli puutumiset, kesti viikonkin, mutta särky ei koskaan tullut. Neurologisen statuksen selvittämistä ja neurologin diagnoosi tk-lääkärin tekemän statuksen perusteella-pitkittynyt auraoireisto, aurallinen migreeni.

        Nyt ei ole ollut RAJUJA särkykohtauksia pitkään aikaan, mutta puutuminen tälläkin hetkellä, joka alkoi sunnuntaina. Puutumiseen liittyy myös kamalan huono ja oksettava olo, mutta rajua särkyä ei ole vielä puhjennut (onneksi). Hajuille olen tullut tosi herkäksi, aiheuttavat heti puutumisen ja huonon olon tietyt hajut.

        Minä potkuttelen eteenpäin Migprivin ja Panacodin kera (sekä se Triptyl). Kauhulla luen teidän tarinoita, että voiko tää tommoseksi mennä mullakin? Olen nyt 34v ja tämä alkoi pari-kolme vuotta sitten. Suvussani on kuulemma tämmöistä yli 30v alkanutta migreeniä, joka aiheuttanut jopa tajuttomuuskohtauksia.

        kauhulla luen teidän viestejä.. mulla eopäiltii aivoveri tulppaa vasenmman puolen halvaus tunto meni.. yms nyt tasapaino mennyttä, tuntoa ei oo, sattuu päivittäin, käveleminen ei onnistu, opettelin tuon kohtauksen jälkeen kaiken uudestaan puheen, sanat, kävelyn, käden ja sormien käytön, ymmärrän kyll'ä mistä puhutte ja kauhulla odotan seuraavia kohtauksia..

        t tyttö 18n wee


      • hemipotilas
        apua^^ kirjoitti:

        kauhulla luen teidän viestejä.. mulla eopäiltii aivoveri tulppaa vasenmman puolen halvaus tunto meni.. yms nyt tasapaino mennyttä, tuntoa ei oo, sattuu päivittäin, käveleminen ei onnistu, opettelin tuon kohtauksen jälkeen kaiken uudestaan puheen, sanat, kävelyn, käden ja sormien käytön, ymmärrän kyll'ä mistä puhutte ja kauhulla odotan seuraavia kohtauksia..

        t tyttö 18n wee

        tämä sama paska jatkuu edelleen,lääke tiedetää millä sen saisi katkaistua,mutta kun on voimakas kipu lääke ja se on ainoa joka auttaa,on kokeiltu 11kk,kaikkea.tämä on jo ihmisen kidutusta.jos olisin eläin asiaan olisi jo puuttu,mutta kun olen ihminen ,ei sen ole väliä.suomessa ei tarvirse kipua kärsiä.koska kohtaukisia tulee joka viikko ja tiedetään millä ne laukee,niin pitäisi antaa,eikä antaa kitua monta päivää pimeessä kopissa,äänettömässä,pyörien tuskissaan.onhan se vanha kidutus keino.pimee,valoton ja äänetön koppi.ei mulla ole elämää ja kukaan ei auta...tarvitsisin vain kohtauslääkkeen takaisin ja jatkettaisiin edelleen estolääkkeen hakemista.kokeilkoon jokainen tervekin ihminen.pimee,äänetön koppi.kuinka kauvan jaksatte siellä ilman helvetillistä kipua.joskus todella toivon etteä tämä henkäys olisi viimeinen.mulla on tytär joka tarvitsee minua,asumme yhdessä omakotitalossa.on todella vaikeeta sumplia kun on kipeenä.ja kun halvauskohtauset osuu millon mihinkin.eikö tässä maaillmasssa ole oikeutta!lääke on mutta ei anneta!!!!!!!!!!!!!!!!!mä häpeän niiden lääkäreiden puolesta.kuinka huonoon kuntoon ne antaa ihmisen mennä.siitä kun kohtauslääkitys lopetettii olen laihtunut reippaasti yli kymmene kiloa.painen noin 54kiloa.kuolen aliravitsemukseen annen ennen ku he antavat kohtauslääkityksen takas ja pystyn taas syömään.no yksi potilas vähemmän.


      • vain elämää
        tuore migreeni kirjoitti:

        ... kokeillut Migpriviä? Se auttaa mulla. Puoli tuntia ja särky on helpottanut aivan sikana! Auttaa myös oksetukseen.

        Triptyliä syön estolääkkeenä, tosin nyt kokeillan taasn olla jonkun aikaa ilman, jos pystyis. Lihottaa tuo Triptyl meikäläistä.

        Mun halvausoireet tosin ei ole noin rajuja kuin teillä muilla tuntuu olevan, mutta ne on aina vasemmalla puolella. Mulla alko migreenioireet muutama vuosi sitten. Ennalta varoittamaton uskomattoman raju päänsärky - aina vasemmalla puolella päätä. Auraton migreeni oli diagnoosini.

        Sitten säryn perään tuli aina puutumisoireet: kuin viiva olisi vedetty keskelle päätä, kieltä, kurkkua, ikeniäkin... vasen puoli puuduksissa, käsikin ja jalkakin, tosin ne silti toimivat. Sitten tuli semmoinen kuvaan, että tuli puutumiset, kesti viikonkin, mutta särky ei koskaan tullut. Neurologisen statuksen selvittämistä ja neurologin diagnoosi tk-lääkärin tekemän statuksen perusteella-pitkittynyt auraoireisto, aurallinen migreeni.

        Nyt ei ole ollut RAJUJA särkykohtauksia pitkään aikaan, mutta puutuminen tälläkin hetkellä, joka alkoi sunnuntaina. Puutumiseen liittyy myös kamalan huono ja oksettava olo, mutta rajua särkyä ei ole vielä puhjennut (onneksi). Hajuille olen tullut tosi herkäksi, aiheuttavat heti puutumisen ja huonon olon tietyt hajut.

        Minä potkuttelen eteenpäin Migprivin ja Panacodin kera (sekä se Triptyl). Kauhulla luen teidän tarinoita, että voiko tää tommoseksi mennä mullakin? Olen nyt 34v ja tämä alkoi pari-kolme vuotta sitten. Suvussani on kuulemma tämmöistä yli 30v alkanutta migreeniä, joka aiheuttanut jopa tajuttomuuskohtauksia.

        Kuulostaa tutulta. Mulla on alkanu päänsärky kohtaukset 8-10 vuotiaana, en muista tarkkaan. Ensimmäisen kerran oksensin ja menetin tajuni. Myöhemmin (olen nyt 31) olen tullut hajuille ja äänille herkäksi ja pahimmillaan joko pyörryn tai oksennan. Minullakin on vasemman puolen puutumista. Sivulliset eivät aina ymmärrä kun ei migreeni niin selvästi näy ulospäin kuten esim. murtunut jalka.Kerrankin satuin migreenin takia pyörtymään kapakan viereen, minun luultiin olevan juovuksissa...


      • 34 vuotta migreeniä
        vain elämää kirjoitti:

        Kuulostaa tutulta. Mulla on alkanu päänsärky kohtaukset 8-10 vuotiaana, en muista tarkkaan. Ensimmäisen kerran oksensin ja menetin tajuni. Myöhemmin (olen nyt 31) olen tullut hajuille ja äänille herkäksi ja pahimmillaan joko pyörryn tai oksennan. Minullakin on vasemman puolen puutumista. Sivulliset eivät aina ymmärrä kun ei migreeni niin selvästi näy ulospäin kuten esim. murtunut jalka.Kerrankin satuin migreenin takia pyörtymään kapakan viereen, minun luultiin olevan juovuksissa...

        että halvausoireiseen migreenin ei saa ottaa täsmälääkkeitä kuten esim. Imigran. Kaikki terveyskeskuslääkärit eivät tunnu olevan tietoisia asiasta


      • Hemipotilaan äiti
        34 vuotta migreeniä kirjoitti:

        että halvausoireiseen migreenin ei saa ottaa täsmälääkkeitä kuten esim. Imigran. Kaikki terveyskeskuslääkärit eivät tunnu olevan tietoisia asiasta

        Hei!

        Murrosikäisellä tyttärelläni (13v) migreeni muutti muotoaan tavallisesta halvausoirteiseksi jokunen viikko sitten. Sairaalareissulla saatiin aika pään magneettikuvaukseen ja odotamme neurologille pääsyä. Lääkkeeksi määrättiin Panadolin lisäksi nimenomaan tuo Imigran, lääkäri vain varoitteli ettei saa ottaa näköhäiriöiden aikana. Uskaltaako sitä ottaa ollenkaan, mitä vaikutuksia sillä voi olla etenkin kun vielä lapsi kyseessä? Kohtaus uusi parin viikon sisään mutta emme vielä ole testanneet Imigrania, koska saimme sen talttumaan panadolilla ja levolla. Kohtaus oli paljon lievempi kun ensimmäinen.


      • kauhistunut!
        34 vuotta migreeniä kirjoitti:

        että halvausoireiseen migreenin ei saa ottaa täsmälääkkeitä kuten esim. Imigran. Kaikki terveyskeskuslääkärit eivät tunnu olevan tietoisia asiasta

        mitääh?? eikö??

        mulle on määrätty siihen täsmälääkkeeksi Imigran Radisia, mistä mulle tulee helvetisti vielä pahempi olo ja oksettaa, n. pari tuntia kestää sitä ja sit lähtee taju ja saatan nukkua jopa 18h sen lääkkeen takia ja sitte ku avaan silmät hetki huono olo ja migreeni ohi.

        päivittäisenä lääkkeenä auralliseen hemiplegiseen migreeniin mulle on määrätty Propral 10mg/3x päivässä ja tarvittaessa Para-tabs 1g, ja Panacodia löytyy myös.


    • *maisa*

      Mulla on myös hemipleginen migreeni. Vuosikausia meni rauhallisesti, kohtauksia tuli harvakseltaan. Kuitenkin sitten jostain syystä tuo migreeni villiintyi oikein kunnolla pariksi vuodeksi; kohtauksia saattoi tulla pahimmillaan useita viikossa. Ja kohtauksen tullessa en siis pysty muuhun, kun makaamaan mahdollisimman hiljaa paikallaan.. Pää on niin tolkuttoman kipee, toinen puoli kropasta puutuu ja menee heikoksi, oksennan, ajatus pätkii, silmät on valonarat jne.. Varmaan kymmenkunta estolääkettä on tässä matkan varrella kokeiltu, nyt lopultakin tuntuu oikeet lääkkeet löytyneen ja alkaa migreeni olemaan hallinnassa. :) Toisaalta, olisiko osittain myös sitä, että olen huomannut oppineeni elämään tämän vaivan kanssa, vaikka en jossain vaiheessa uskonut, että se olisi edes mahdollista. Mullakin siis tulee kohtauksia useita kuukaudessa edelleen, mutta pahimpiin aikoihin verrattuna kohataustilanne on jo tosi hyvä! :) . Ja epilepsialääkkeitä siis syön estoon.

      Mua kiinnostais tietää, mitä te muut hemiplegistä migreeniä sairastavat käytätte kohtauslääkkeinä, kun nuo triptaanit on meiltä kiellettyjä (vaikka tk-lääkärit niitä niin usein yrittää tyrkyttääkin...heh..)?

      Tsemppiä ja hyvää kevättä kaikille!!

    • viineripiirakka

      Lopetin ehkäisypillerit. Ei muutoin esiinny kuin pillerieden aikana. Siis taidatte olla naisia ja käyttää hormonivalmisteita.

      • samassa paketissa

        Minulla myös e-pillerit pahensi migreeneitä, joten en saa niitä enää syödä. Jos migreenikohtauksia on usein, niin pitäisi olla aika itsestään selvää, etät e-pillereiden tai jopa muiden hormonivalmisteiden käyttö kiellettäisiin ja varsinkin jo on aurallinen migreeeni tai Hemi (aivoinfraktin vaaraa)


    • samassa paketissa

      Minulla epäillään joko MS-tautia tai Hemip.migreenia tai jos "lottovoitto" osuu kohdalle, niin on molemmat. Onko teiltä muilta koskaan tutkittu MS-tautia tai onko ollut kohtauksia myös ilman päänsärkyä.

      • ???

        Hei!
        Olisin kysynyt,kun tuntuu että mistään ei saa tietoa. Laskeeko teillä verenpaine kovin alas ennen kohtausta ? Tai onko muuten kovin alhainen verenpaine? Halvaantuuko aina sama puoli vai voiko se vaihtaa puolta? Mulla laskee verenpaine tosi alas,hyvä kun tolpillaan pysyy. Onneksi on oppinut olemaan rauhassa kun kohtaus tulee.


      • piiu76

        oireina puutuilu, voimattomuus raajoissa, halvauksen tapaista oikeassa kädessä (kynä esim, ei pysy), väsymystä, pahoinvointia, palelua, alentunutta lämmönsieto kykyä (sauna vie voimat), älli ei pelaa ja muisti pätkii. ihon kosketusarkuutta ja outoa väreilyä. päänsärkyä ei juuri koskaan. Mutta aurallisisa migreenejä ollut kaksi, jolloin sahanlaitoja, näönmenetys oikeasta silmästä ja tällöin myös oikean käden halvausta...
        Mikä noissa minun oireissani poikkeaatästä mystisetä hemistä, niin minun puutmiset eivät ole vain yhdellä puolella kehoa? yleensä menee niin, että oikea käsi ja vasen jalka ovat yhtäaikaa puuduksissa sekä vasenmman puolen kasvot, tälläkin hetkellä. Nyt oireet olleet 1,5 viikkoa. lääkityksenä imigran, jonka otin eilen kokeilu mielessä vaikkei särkyä ollutkaan puutumiset hieman hellittivät kyllä... Viimekeväänä oireet olivat 1,5 kuukautta päällä, tästä syystä lähdettiin MS_tautia pois sulkemaan. Tällöin myös molemmista jaloistani halvaantui varpaat pariksi tunniksi... aika toivoton olo on... lieneen mentävä sitten tk hon kyselemään voisiko tämä olla nyt sitten "tätä"


      • :eofkkis

        ms-tauti tutkitaan aivojen magneettikuvauksella ja näkyy kuvasta selkeästi.

        siskollani on ms-tauti ja minulla aurallinen hemipleg.mig.


    • ...

      Minulla on ollut myös hemipleginen migreeni. Ensimmäisen kohtauksen sain ala-aste-ikäisenä eli n. 11 vuotiaana. 11-14-vuotiaana kohtauksia tuli onneksi suhteellisen harvoin eli 4-6 kertaa vuodessa. Ensimmäinen kohtaus "alkoi" koulussa. Muistan aina sen ruotsin tunnin kun muut tekivät tehtäviään niin minä en saanut edes kynää pysymään kädessä kun käsi tuntui puupökkelöltä. Muut lähtivät tunnin jälkeen kotiakohti, niin huomasin etten päässyt tuolilta ylös kun oikea jalka ei kantanut normaalisti. Samalla puhe oli muutunut puuromaiseksi. Silloin tuli vain itku. Opettaja soitti vanhemmilleni ja siitä lähti käyntiin kaiken näköiset neurologiset tutkimukset ja kuvaukset.

      Murrosiän jälkeen olen saanut onneksi vain 2-3 lievää kohtausta. En saanut ikinä estoläkitystä tai vastaavaa. Sain ohjeeksi ottaa ensimmäisten oireiden ilmaannuttua parasetamoolia. Se on itselläni helpottanut.

      Nykyisin migreenikohtaukseni ovat lähinnä päänsärkyä, valonarkuuden tunnetta ja väsymystä.

    • migreeni potilas

      Onko kukaan migreenipotilas ollut kokonaan pois todellisuudesta aivan toisissa
      maailmoissa ja hetken päästä aivan kuin heräisi tähän oikeaan hetkeen .Minulla
      on ollut monta kertaa tämmöistä ,olen ollut silloin muka saharan aavikolla hiekkaa
      lapioimassa ,talvella kesken hiihtomatkan ollut metsässä patikoimassa kavereitten kanssa syysruskan aikaan ja siitä sitten huomaan todellisuuden että
      olenkin hiihtämässä .Kertokaa jos jollakin on tääläistä .On näitten tilanteitten
      jälkeen tosi tarkkaan tutkittu onneksi ei löytynyt muuta kuin migreeni ei sen vakavampaa

    • Gary54

      Kävin kahdella neurologilla tutkimuksissa, kun olin saanut hemiplegisen migreenikohtauksen ensimmäisiä kertoja. Tehtiin kaikki magneetti- ja varjoainekuvaukset ym. Lääkkeeksi määrättiin pari aspiriinitablettia, jotka pureskellaan ja huuhdotaan alas vedellä. Aspiriini on auttanut minua - tänään tuli sahanterä vasempaan silmään, ja otin aspiriinin. Pahimmillaan on mennyt puhekyky kokonaan, vasen puoli kasvoista on tipahtanut alas ja vasen käsi kokonaan toimintakyvytön. Nou hätä.

    • jlöö

      Minulla on se myös, mutta aika lievillä oireilla. Yleensä ei ole edes päänsärkyä, mutta huimaukset ja puutumiset voivat jatkua viikkotolkulla.

    • Anonyymi

      Itselläni lapsesta saakka. Tosin on tehty jos jonkinlaisia diagnooseja. Basilaarimigreeni,paikallisalkuinen epilepsia(eeg-käyrä aina epiin viittaava). Välillä epidiagnoosi kumottiin. Olin ilman varsinaista lääkitystä pitkän aikaa tai käytin vain aspiriinia. Nyt vanhemmalla iällä ison kohtauksen jälkeen jäi näkökenttä oire päälle jatkuvasti. Mangneettikuvassa näkyi verenvuoto. En tiedä oliko aspiriini pahasta. En ole käyttänyt enään. Nyt migreenini on tällä kertaa luokiteltu hemiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5339
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3447
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      193
      1484
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      25
      1003
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe