Paras nukahtamis/unilääke?

troppaaja

Mikä on paras nukahtamislääke mielestänne?
Itselläni on kokemuksia
1.tenox
2.zolpidem (myydään myös nimellä stella)
3.melatonin

Itselläni parhaiten toimii zolpidem. myös melatonin (pimeähormoni) toimii siten että selkeästi alkaa väsyttää n. tunnin kuluessa ottamisesta, mutta sillä ei nukahtaminen ole 100% taattu, kuten varsinaisilla unilääkkeillä. Tenox teki minulle tukkoisen ja tokkuraisen olon seuraavana aamuna. Ei sovi minulle.

106

73069

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!
      Itse olen kärsinyt unettomuudesta yli 20 vuotta ja kokeillut monia lääkkeitä..
      Itsellänbi esim.Stilnoct tekee mutaman päivän käytön jälkeen ahdistusta ja kireyttä.Enkä ole ainoa.
      Imovane on toiminut hyvin,mutta annosta on tarvinnut lisätä.Ei kuitenkaan paljon.Virkeä aamulla.

      • Haluaisin kysyä tietääkö joku voiko Sepramin ja Imovanen yhteisvaikutuksena vai pelkästään Imovanen olla seuraavaa sivuvaikutusta:
        Ennen nukahtamista hirveä makeanhimo..eli juuri kun uni tulisi on lähdettävä kaapille hakemaan,jos hyvällistä löytyy??
        Kertokaa ihmessä.
        Lääkärit eivät tiedä.


      • STILNOCTIN

        edullisempi rinnakkainen, ja niitä on sitten muitakin rinnakkaisia, siis Stilnoctille.

        IMOVANE:n rinnakkaisia on monia, mutta mikään ei ole Stella....täältä voit tarkistaa http://www.yliopistonapteekki.fi

        Laitat Stellan kakkossijalle ja silti moitit sitä...onkohan sulla mennyt nyt lääkkeet "vähän" sekaisin, Imovanen vaikuttava aine on TSOPIKLONI, ei suinkaan Zolpidem joka taas on sitten sen Stilnoctin vaikuttava aine....kuten myöskin somnorin, stellan jne.


        Millainen psykiatri sinulla oikein on jos hän ei tiedä että Imovane aiheuttaa nimenomaan makeanhimoa??!!

        Niin että kumpiko lääke se nyt sitten sinulle sopii, zolpidem (kauppan.mm. Imovane) vai tsopikloni (kauppanim. mm. Stella)???


      • ...
        soilamaarit kirjoitti:

        Haluaisin kysyä tietääkö joku voiko Sepramin ja Imovanen yhteisvaikutuksena vai pelkästään Imovanen olla seuraavaa sivuvaikutusta:
        Ennen nukahtamista hirveä makeanhimo..eli juuri kun uni tulisi on lähdettävä kaapille hakemaan,jos hyvällistä löytyy??
        Kertokaa ihmessä.
        Lääkärit eivät tiedä.

        Ennen nukahtamista hirveä makeanhimo..eli juuri kun uni tulisi on lähdettävä kaapille hakemaan,jos hyvällistä löytyy??

        -Kyllä se on ihan yleistä. Mulle tulee nälkä ja ruuan himo esim muutaman alkoholiannoksen jälkeen. Nuo unilääkkeet aiheuttavat huimauksen tunteen ja samanlaisen reaktion ruokahalun suhteen, olen huomannut. Olen itsekin lääketokkurassa syönyt valtavasti ruokaa useita kertoja. Itsekurilla siitä selviää, täytyy vain vakaasti päättää olla syömättä lääkkeen oton jälkeen, tai syödä iltapala vasta ennen nukkumaan menoa, että maha on sopivan täynnä.
        Ei kannata ottaa unilääkettä nälkäisenä, koska se johtaa ainakin mulla runsaaseen syömiseen.


      • STILNOCTIN kirjoitti:

        edullisempi rinnakkainen, ja niitä on sitten muitakin rinnakkaisia, siis Stilnoctille.

        IMOVANE:n rinnakkaisia on monia, mutta mikään ei ole Stella....täältä voit tarkistaa http://www.yliopistonapteekki.fi

        Laitat Stellan kakkossijalle ja silti moitit sitä...onkohan sulla mennyt nyt lääkkeet "vähän" sekaisin, Imovanen vaikuttava aine on TSOPIKLONI, ei suinkaan Zolpidem joka taas on sitten sen Stilnoctin vaikuttava aine....kuten myöskin somnorin, stellan jne.


        Millainen psykiatri sinulla oikein on jos hän ei tiedä että Imovane aiheuttaa nimenomaan makeanhimoa??!!

        Niin että kumpiko lääke se nyt sitten sinulle sopii, zolpidem (kauppan.mm. Imovane) vai tsopikloni (kauppanim. mm. Stella)???

        Taisit nyt itse sekoittaa kahden eri ihmisen kirjoitukset???Minä en kirjoittanut stellasta mitään.
        Stillistä kylläkin..ja imovanesta ja ruuanhimosta..
        Itselläni on lääkeaineet ja kauppanimet sekä rinnakkaisvalmisteet aivan halussa!:)


      • STILNOCTIN kirjoitti:

        edullisempi rinnakkainen, ja niitä on sitten muitakin rinnakkaisia, siis Stilnoctille.

        IMOVANE:n rinnakkaisia on monia, mutta mikään ei ole Stella....täältä voit tarkistaa http://www.yliopistonapteekki.fi

        Laitat Stellan kakkossijalle ja silti moitit sitä...onkohan sulla mennyt nyt lääkkeet "vähän" sekaisin, Imovanen vaikuttava aine on TSOPIKLONI, ei suinkaan Zolpidem joka taas on sitten sen Stilnoctin vaikuttava aine....kuten myöskin somnorin, stellan jne.


        Millainen psykiatri sinulla oikein on jos hän ei tiedä että Imovane aiheuttaa nimenomaan makeanhimoa??!!

        Niin että kumpiko lääke se nyt sitten sinulle sopii, zolpidem (kauppan.mm. Imovane) vai tsopikloni (kauppanim. mm. Stella)???

        No ei ole imovanen sivuvaikutuksissa ilmoitettu makeanhimoa????


      • Anonyymi
        soilamaarit kirjoitti:

        No ei ole imovanen sivuvaikutuksissa ilmoitettu makeanhimoa????

        Voisiko aloittaja olla oikeasti nälkäinen muttet vain tunnista sitä? Itsellä nukahtamislääkkeet ja bentsot tekevät tuota syömishimoa silloin, kun en ole syönyt tarpeeksi päivän aikana.


      • Anonyymi
        soilamaarit kirjoitti:

        Haluaisin kysyä tietääkö joku voiko Sepramin ja Imovanen yhteisvaikutuksena vai pelkästään Imovanen olla seuraavaa sivuvaikutusta:
        Ennen nukahtamista hirveä makeanhimo..eli juuri kun uni tulisi on lähdettävä kaapille hakemaan,jos hyvällistä löytyy??
        Kertokaa ihmessä.
        Lääkärit eivät tiedä.

        Imovanen sivuvaikutus. Kaikki ruoka ja makee menee lääkkeen oton jälkeen.


      • Anonyymi

    • 1.)

      käytän joskus harvoin Tenoxia 20 mg, josta puolikas on sopiva määrä kerralla. Aamulla olen ihan ok. Kokonaisesta voisi tulla hieman aaamutokkuraisuutta.

    • on oire!

      Unettomuus on yleensä oire jostain, monesti masennuksesta. Tällöin kannattaisi hoitaa masennusta, ei unettomuutta. Itselläni toimii Azona, joka on nukuttava ja verenpainetta laskeva masennuslääke. Otan illalla 150 mg, nukun yöni rauhallisesti mukavia unia nähden, ja olen aamulla pirteä, hyvin nukkunut ja selväjärkinen. Tosin alku oli hankala, mutta nyt olen käyttänyt lääkettä muutaman vuoden, eikä annosta ole tarvinnut missään vaiheessa lisätä, vaan lääke toimii yhä.

      • masennuksen

        hoito on paras unilääke- itse aloitin kuukausia sitten sepramin ja nukahdan ja nukun tosi hyvin.
        ja siitä vielä että mulla kanssa imovane aiheutti makeanhimon, oikein kuola valui...:)


      • vaikka luulisi

        Unilääkäri dosentti Jukka Alihanka on eri mieltä. Hän toteaa "Kokemukseni mukaan vain hyvin pieni osa unettomuudesta on psyykkisperäistä". Kirjoitus on tuolla alempana otsikolla "Iltalehti 7.2.09."


      • keltere

      • Anonyymi

        "Unettomuus on yleensä oire jostain, monesti masennuksesta."

        Ei minulla ainakaan. Olen iloinen, onnellinen, matkustelen, harrastan, käyn 17 jälkeläiselläni usein ja kakki on hyvin.

        Minulle Imovane ei aiheuta makeanhimoa, pidän kyllä sokerista, mutta vain päiväsaikaan. Kun otan imovanea, en syö mitään 14 tuntiin.
        Lihomistaipumusta on, mutta laihdutan joka vuosi 8-10 kg normaalipainon alarajalle.

        Olen syönyt Imovanean 30 vuotta, nythän juuri se o lopetettu ja vain Orionia purkissa.
        Vanhempani söi kauemmin, hyvin kauan, elivät 88 ja 92v täysin terävinä ja reippaina.

        MINUN ongelma , olen iltauninen, haluaisin nukkua klo 20-5 aamulla. mutta se ei käy.
        (pari lastenlastani herää myös ennen aamukuutta vaikka päiväkotiin viedään 8.15. Leikkivät kiltisti ja hiljaa joka aamu.


    • Delusions

      Stilnoct on tähän mennessä toiminut parhaiten, joskin itselläni alkaa olla jo toleranssia ko. lääkkeeseen aikalailla. Reseptiä en kuitenkaan ole uusinut sen useammin, vaan itseasiassa päinvastoin, ja miedoimmalla mennään. Sitten joutuukin olemaan parikin kuukautta ilman. Mutta näen sen tarpeelliseksi riippuvuuden ehkäisemisen kannalta. Sivuvaikutuksia en ole ainakaan huomannut, joten tuo on nyt ollut hyvänä hätävarana.

      Kokeiltu on lisäksi Tenoxia ja Zopinoxia. Tenoxilla en havainnut minkäänlaista vaikutusta mihinkään ja Zopinoxilla taas oli ikäviä sivuvaikutuksia (paha maku suussa koko seuraavan päivän ajan mm.).

      Melatoniinia olen syönyt jo muutaman vuoden, ja se on toiminut kohtuullisen hyvin. Nukahtamis-/unilääkehän se ei varsinaisesti ole, mutta vaikeaa olisi ilman sitä. Ei sivuvaikutuksia, tokkuraa eikä vaaraa riippuvuuteen, joten hyvä että se auttaa.

    • Edelleen univaikeuksissa

      Mä oon kokeillut erilaisista bentsoista
      -Tenox (tematsepaami)
      -Oxepam (oksatsepaami)
      -Temesta (loratsepaami)

      bentsonkaltaisiin
      -Zopiclon, Imovane (tsopikloni)
      -Stillnoct (tsolpideemi)

      masennuslääkkeisiin
      -Sepram (sitalopraami)
      -Cipralex (es-sitalopraami)
      -mirtatsapiini

      yhteen neuroleptiin Ketipinor (ketiapiini)

      ja allergialääkkeeseen Atarax (hydroksitsiinihydrokloridi)

      Jos noista pitää valita parhaiten toimiva niin se on ollut mirtatsapiinin ja tarvittaessa tsopiklonin yhdistelmä. Mirtatsapiini aiheutti aivan kamalia mässyjä ja lihotti mua ainakin 15 kiloa. Vei myös tunteet ja halut aivan totaalisesti. Pelkkää tsopiklonia on mennyt usein 3-6 kertaa enemmän kuin saisi ennen kuin nukahdan... Tenox toimi alkuun, mutta annosta piti pian nostaa eikä se enää toiminut loppupelissä lainkaan. Oxepam on nukahtamiseen omalla kohdallani ollut huonoin mainitsemistani bentsoista. Temesta toimii jotenkuten isommilla annoksilla.

      Sepram ei mua väsytä, eikä Cipralexkaan. Nykyään menee masennukseen tuo Cipralex. Siihen se kyllä toimii.

      Ketipinor aiheutti todella epämukavan tunteen mulle eikä myöskään saanut aikaan nukahtamista. Jalat vaan tuli levottomiksi.

      Olen myös kokeillut jos jonkinlaista yrttiä. Kamomilla, kissanminttu (kyllä, googlatkaa kissanminttu), Vogelin Passiflora kärsimyskukkauute ja Kauraversonuute. Plus miinus nolla noiden teho. Kannabis kyllä nukuttais, mutta kun se on laiton.

      Tällä hetkellä Atarax 2x25mg, mutta melko huonosti toimii tuolla annoksella. Isompaa annosta en ole vielä testannut. Melatoniini lähtee seuraavaksi kokeiluun, jos Atarax ei auta.

      • kroonisesti uneton

        Zolpidem oli minulla hyvä nukahtamis lääke,mutta se ei koko yötä auttanut.

        Olen pari vuotta käyttänyt mirtazapiinia ja myös opamoxia pahaan unettomuuteen. Mirtazapiini toimii välillä hyvin,mutta mietin että laskeeko sen teho kun välillä saatan olla yön nukkumatta. Otan yleensä puolikkaan tai kokonaisen 15 mg. Ja sen takia olen vajaa kymmenen kiloa lihonnu,joten se on todella harmillinen sivuvaikutus. En tiedä tuleeko tuosta puolikkaasta sitä sivuvaikutusta.

        Aina kun vähän paremmin alan nukkumaan niin vähennän puolikkaaseen ja nyt olin taas pari yötä nukkumatta ja vaihdoin kokonaiseen. Mulla unettomuus kroonista ja moni vyöhyketerapeutti sanonut ,että minulla kilpirauhanen voi aihettaa sen kun huonossa kunnossa.

        Mutta ei alkaneet ottamaan verikokeita vasta sitten ottavat kun on vakavasti masentunut. Aika jännää kyl!

        Niin ärsyttäväätämä unettomuus,kun välillä ei nuku ollenkaan... :(Pitää kait oppia elämään unettomuuden kanssa.Mitähän lie fyysisiä haittoja vuosien saatossa tulee, kun huonosti nukkuu. Mut eipä lääkärit muuta sano kun määräävät lääkkeitä.


      • KETIPINOORIA
        kroonisesti uneton kirjoitti:

        Zolpidem oli minulla hyvä nukahtamis lääke,mutta se ei koko yötä auttanut.

        Olen pari vuotta käyttänyt mirtazapiinia ja myös opamoxia pahaan unettomuuteen. Mirtazapiini toimii välillä hyvin,mutta mietin että laskeeko sen teho kun välillä saatan olla yön nukkumatta. Otan yleensä puolikkaan tai kokonaisen 15 mg. Ja sen takia olen vajaa kymmenen kiloa lihonnu,joten se on todella harmillinen sivuvaikutus. En tiedä tuleeko tuosta puolikkaasta sitä sivuvaikutusta.

        Aina kun vähän paremmin alan nukkumaan niin vähennän puolikkaaseen ja nyt olin taas pari yötä nukkumatta ja vaihdoin kokonaiseen. Mulla unettomuus kroonista ja moni vyöhyketerapeutti sanonut ,että minulla kilpirauhanen voi aihettaa sen kun huonossa kunnossa.

        Mutta ei alkaneet ottamaan verikokeita vasta sitten ottavat kun on vakavasti masentunut. Aika jännää kyl!

        Niin ärsyttäväätämä unettomuus,kun välillä ei nuku ollenkaan... :(Pitää kait oppia elämään unettomuuden kanssa.Mitähän lie fyysisiä haittoja vuosien saatossa tulee, kun huonosti nukkuu. Mut eipä lääkärit muuta sano kun määräävät lääkkeitä.

        PIENELLÄ ANNOKSELLA, SIITÄ EI TULE RIIPPUVAISEKSI!
        sUOSITTELEN!


    • KROONISESSA

      UNETTOMUUDESSA ON KETIPINOR, EI AIHEUTA RIIPPUVUUTTA, JA ANNOSTA VOI TARVITTAESSA LASKEA JOS TULEE TOLERANSSIA.
      ANNOKSEN LASKU ONNISTUU KUN OTTAA SILLOIN PARINA ILTANA STILLNOCTIN.

      KETI IS BEST !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • unettomuuteen perehtynyt

        psykiatri selitti asian ja oma kokemus vahvisti. Ketiapiini esim. säilyttää unen rakenteen normaalimpana. Syvä uni vähenee ja ohenee kun käyttää kauan nukahtamislääkkeitä, ketiapiinissa se säilyy. Olen sairaalassa nukahtamislääkevieroituksessa. 43 tuntia on pisin täällä valvomani aika. On ollut helvettiä vierottautua, mutta vähitellen, kun pidemmät unijaksot ovat palautuneet, on alkanut näkyä valoa. Nyt enää yksi nukahtamistabletti ennen nukkumaan menoa. Sitä ennen noin klo 20 Seroquelia 100mg ja Absenoria 600mg. Minulle on diagnosoitu 2-suuntaisuus noin 5 vuotta sitten.


      • sairaalassa
        unettomuuteen perehtynyt kirjoitti:

        psykiatri selitti asian ja oma kokemus vahvisti. Ketiapiini esim. säilyttää unen rakenteen normaalimpana. Syvä uni vähenee ja ohenee kun käyttää kauan nukahtamislääkkeitä, ketiapiinissa se säilyy. Olen sairaalassa nukahtamislääkevieroituksessa. 43 tuntia on pisin täällä valvomani aika. On ollut helvettiä vierottautua, mutta vähitellen, kun pidemmät unijaksot ovat palautuneet, on alkanut näkyä valoa. Nyt enää yksi nukahtamistabletti ennen nukkumaan menoa. Sitä ennen noin klo 20 Seroquelia 100mg ja Absenoria 600mg. Minulle on diagnosoitu 2-suuntaisuus noin 5 vuotta sitten.

        Ei vieläkään apua, alan jo olla epätoivoinen. Minulle määrättiin sairaalassa myös unirytmi, joten jouduin valvomaan paljon.
        Nyt olen huomannut myös fyysisiä oireita ilmeisesti unettomuudesta johtuvia.


      • ollut koko
        sairaalassa kirjoitti:

        Ei vieläkään apua, alan jo olla epätoivoinen. Minulle määrättiin sairaalassa myös unirytmi, joten jouduin valvomaan paljon.
        Nyt olen huomannut myös fyysisiä oireita ilmeisesti unettomuudesta johtuvia.

        aikuisikäni kärsinyt nukahtamisvaikeuksista, enkä millään tavalla koe olevani masentunut.
        Luultavasti se on peritty ominaisuus, äidilläni ja sisarellani on sama juttu.
        Vuorotyö sekoitti homman lopullisesti, kun iltavuoron jälkeen tuli aamuvuoro, niin eihän siinä enää osannut nukkua ollenkaan.
        Pitkään painiskelin ilman unilääkkeitä, mutta sitten valvominen alkoi haitata työtä, joten aloin käyttämään tenoxia.
        Olen pitänyt kuukauden taukoja silloin tällöin.
        Annoksen olen pitänyt siinä yhdessä tabletissa ja se yleensä auttaa minua nukahtamaan, vaikka olen käyttänyt jo vuosia.
        Tuntuu tämän päivän työelämä olevan senverran hektistä, ettei päivällä nuokkumisiin ole varaa.
        Tuosta imovanen aiheuttamasta makeanhimosta tuli mieleen ystäväni.
        Hän oli sairaalassa ja illalla annettu lääke aiheutti mieliteon.
        Hän oli hiippaillut jääkaapille kahvihuoneeseen ja löytänyt jukurtin pahimaan mielitekoon. Sitähän hän ei olisi ilman lääkkeen vaikutusta tietenkään tehnyt.


      • muuta, esim.
        sairaalassa kirjoitti:

        Ei vieläkään apua, alan jo olla epätoivoinen. Minulle määrättiin sairaalassa myös unirytmi, joten jouduin valvomaan paljon.
        Nyt olen huomannut myös fyysisiä oireita ilmeisesti unettomuudesta johtuvia.

        Seroquelia bentsojen tilalle? Vai haluatko luomu-unta? Minulle siihen ei annettu toiveita rankan unettomuushistorian ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön takia.


      • Anonyymi

        Aiheuttaa tosi pahat levottomat jalat. Koita siinä sitten nukkua.


    • kohta uneton

      Kokemuksia on
      1. Imovane
      2. Stilnoct
      3. Tenox
      4. Diapam
      5. Stella
      6. Atarax
      7. Melatonin
      8. Sirdalud

      ja parhaiten toimii Sirdalud. Ongelmani on vain se että olen astmaatikko ja olen tullut siihen pisteeseen että keuhkoni eivät enää siedä sitä...
      Sirdalud on ylivoimaisesti paras! Antaa hyvän tainnutusunen nopeasti, aamulla herää pirteänä, nukkuu luonnollisen omaista unta. Mikään muu ei oikeastaan ole minulle koskaan sopinut ja nyt minulla onkin ongelma kun en enää siedä sitä.
      Mistä minulle korvaaja??

      • käytetään

        paljon myös unettomuuden hoidossa ja se säilyttää mysö syvän unen, jota bentsot eivät säilytä.


      • mutta ei kiitos
        käytetään kirjoitti:

        paljon myös unettomuuden hoidossa ja se säilyttää mysö syvän unen, jota bentsot eivät säilytä.

        Sen haittavaikutukset on vain niin pahat että se ihan suosiolla jätetään sivuun minun tapauksessani.


    • yllättynyt kun

      itselläni ollut toista kymmentä vuotta univaikeuksia. Olen käyttänyt Tenoxia ym ja väliin apteekin luonnontuotteita.Kokeilin myös melatoniinia, mutta ei sopinut mulle.

      Joskus olen pärjännyt ilman mitään ja väliin tuntuu, että mikään ei riitä eikä tuo unta.

      Parasta olisi, kun ei ala käyttämään mitään kemiallisia valmisteita, sillä niihin tulee helposti riippuvuus. Unikin on erilaista, kuin luonnonuni.

      Nyt taas päätin, että vieroitan pois ainakin kemiallisista. On mennyt pari yötä ilman mitään ja uni on tosiaan erilaista kuin myös olokin.

      Pyrin illalla siihen, että vatsa ei ole kovin täysi, eli en syö paljoa. Join eilen illalla kuuman kaakaon ja menin sänkyyn. Luin kirjaa ja nukahdin. Heräsin yöllä pari kertaa, mutta oli päässyt uneen. Heräsin vasta liki 9..? Wau! Mikä virkeä olo. Jatkan tuolla kuuma kaakaolinjalla, eikä muuta. Lääkkeistä pitää päästä.

      • on paras

        Eikös kukaan ole kokeillut Klotriptyl miteä? Mun mielestä toimii paljon paremmin kuin esim. mirtazapin, josta pökkyrästä ei selvinnyt kuin vasta seur. iltana. Silnoctia, Tenoxia ja pamejakin olen kokeillut. Mut tuo vanha hyvä Klopo toimii kyllä parhaiten, nukun oikeasti kellon soittoon asti ja olen päivänkin jotenkin tasaisempi enkä hermoile niin paljon.


      • Hyvä lääke
        on paras kirjoitti:

        Eikös kukaan ole kokeillut Klotriptyl miteä? Mun mielestä toimii paljon paremmin kuin esim. mirtazapin, josta pökkyrästä ei selvinnyt kuin vasta seur. iltana. Silnoctia, Tenoxia ja pamejakin olen kokeillut. Mut tuo vanha hyvä Klopo toimii kyllä parhaiten, nukun oikeasti kellon soittoon asti ja olen päivänkin jotenkin tasaisempi enkä hermoile niin paljon.

        Käytin klotriptyl miteä yli 20-vuotta. Sitten se vain lakkasi jostakin syystä toimimasta.

        Paljonko käytät iltaisin, minulla auttoi 2 tablettia? Pitää kysyä lääkäriltä,jospa aloittaisin käytön nyt uudestaan. En ole sen lääkkeen jälkeen löytänyt mitään nukuttavaa.


    • ikionnellinen-74

      Pääsin unilääkkeistäni eroon fysioakustisella hoidolla. Erittäin toimiva hoitomuoto. Plussana päälle tuli verenpaineen lasku normaaliksi.

      • kuinka usein?

        Mitä maksoi kyseinen hoito, ja mistä sitä saa?
        Vai oletko kenties ostanut tuolin?

        Luin jostain, että ei poista sairautta, mutta helpottaa hieman.


      • ikionnellinen-74
        kuinka usein? kirjoitti:

        Mitä maksoi kyseinen hoito, ja mistä sitä saa?
        Vai oletko kenties ostanut tuolin?

        Luin jostain, että ei poista sairautta, mutta helpottaa hieman.

        Laite on liian kallis kotiin hankittavaksi. Terapeutti sanoi, että maksaa noin 5000-7500 euroa. Kävin hoidossa Lahdessa Fysakos terapiakeskuksessa. Hoito maksoi 55 euroa kerralta, mutta se sisälsi psykoterapiankin. Kävin hoidossa hieman yli 20 kertaa. Itselläni oli vuosia kestänyt stressi työstä ja parisuhteesta johtuen ja olin masentunut. Jos masennus luetaan sairaudeksi niin itselläni se ainakin parantui. Sain psykiatrilta terveen paperit vähän aikaa sitten.


      • anteeksi..
        ikionnellinen-74 kirjoitti:

        Laite on liian kallis kotiin hankittavaksi. Terapeutti sanoi, että maksaa noin 5000-7500 euroa. Kävin hoidossa Lahdessa Fysakos terapiakeskuksessa. Hoito maksoi 55 euroa kerralta, mutta se sisälsi psykoterapiankin. Kävin hoidossa hieman yli 20 kertaa. Itselläni oli vuosia kestänyt stressi työstä ja parisuhteesta johtuen ja olin masentunut. Jos masennus luetaan sairaudeksi niin itselläni se ainakin parantui. Sain psykiatrilta terveen paperit vähän aikaa sitten.

        En huomannut vastata kysymykseesi kuinka usein hoitoa pitää ottaa. En osaa sanoa yleisesti mutta itse kävin alussa noin kaksi kertaa viikossa ja sitten harvennettiin kertaan viikossa kun aloin nukkumaan paremmin. Hoitojakso kesti kohdallani muutaman kuukauden terapian takia. Pahin ongelma kohdallani oli nukahtamisen vaikeus ja psyykkinen riippuvuus unilääkkeiseen, en edes uskaltanut koettaa nukahtaa ilman sitä. Nyt nukkumisen suhteen ei ole mitään ongelmia ja jos joku yö nukunkin vähän huonommin en pelkää, että se jäisi pysyvästi päälle.


      • kuinka usein?
        anteeksi.. kirjoitti:

        En huomannut vastata kysymykseesi kuinka usein hoitoa pitää ottaa. En osaa sanoa yleisesti mutta itse kävin alussa noin kaksi kertaa viikossa ja sitten harvennettiin kertaan viikossa kun aloin nukkumaan paremmin. Hoitojakso kesti kohdallani muutaman kuukauden terapian takia. Pahin ongelma kohdallani oli nukahtamisen vaikeus ja psyykkinen riippuvuus unilääkkeiseen, en edes uskaltanut koettaa nukahtaa ilman sitä. Nyt nukkumisen suhteen ei ole mitään ongelmia ja jos joku yö nukunkin vähän huonommin en pelkää, että se jäisi pysyvästi päälle.

        Minun pitänee ryhtyä selvittämään, mistä meillä saa kyseistä hoitoa. Menen torstaina psykiatrille taas, kun on aika. Silloin on mahdollisuus keskustella aiheesta.

        Kiitos vielä, ja kaikkea hyvää Sinulle!


    • Minä tässä vain

      2 omais kuolemaa on lähiaikoina tapahtunut kuukauden sisällä, joten olen joutunut turvautumaan Diapamiin kun lähden nukkumaan.

      Diapami rauhoittaa ja samalla väsyttää, joten nukun suunnilleen 6 tuntia ja herään jossain vaiheessa aamuyöstä ja jatkan unta ilman lääkkeellä klo 5:30 asti ja nousen ylös.

      Ensi yönä ja muinakin öinä kuitenkin aion nukkua ilman Diapamia, jotten jää siihen koukkuun.

      Mulla on lisäksi muita asioita joita pohdiskelen kun lähden nukkumaan ja yöunet yleensä jää lyhyeen.

    • Julle 66

      Minuun ei ole tehonnut mikään muu lääke kuin Tenox ja sitäkin pitää ottaa vähintään 2 kerralla. Kyytipoikana on käytössä Risolid.

    • ex-Edelleen uneton

      Kirjoittelin tuossa aiemmin sulle vastausta nimimerkillä "Edelleen uneton", olin kokeillut jos jonkinlaista lääkettä unettomuuteeni.

      Nyt käytän Klotriptyl Miteä 1-2 tabl. iltaisin noin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Sitten Circadin noin tuntia ennen nukkumaanmenoa. On muuten taannut pitkät ja syvät yöunet mulla. Päivisinkin olen paljon rauhallisempi nykyään. Ahdistukseen on Temestaa kaapissa, mutta joudun sitä todella harvoin nykyään ottamaan. Kiitos kuulunee tuolle Klotrille ja melatoniinille!

      • Tesno

        Itse olen käyttänyt/kokeillut: Oksatsepaamia Tsolpideemia Mirtatsapiinia Ketiapiinia Teho on vähän vaihdellut eri lääkkeillä yön mukaan. Oksatsepaamilla heräsi joskus aivan uutena ihmisenä pidemmän huonosti nukutun putken jälkeen, mutta tuollainen teho jää aika harvoihin kertoihin. Tsolpideemi on sellanen aika tehokas knockout, mutta raudan makuiset aamukahvit on aina vähän nihkeitä. Ton yhteydessä joskus hämärän rajamailla tyhjensin 300g pussin sipsejä ilman muistikuvia. Mirtatsapiini on mulla ensimmäinen lääke, josta on tullut ihan selkeä vaikutus mielialaa parantavasti. Sen vuoksi sitä olen jo pidempään syönyt, kun muut ei tunnu tarjoavan vastaavaa vastetta. Painoa on tullut lisää 15 kiloa ja olen ton kanssa itsekin tullut siihen tulokseen, et itsekurilla saa tonkin pidettyä hanskassa. Pitäis vaan lääkäreiden kuvata vähän tarkemmin tota haittavaikutusta määrätessä, et potilaat osaa reagoida siihen oikein, eikä vaan kävellä kaapille. Kokeilin tossa pari kk sitten vaihtoa ketiapiiniin ton painonnousun vuoksi, mutta mieliala romahti kuin lehmän kakka, joten palailen nyt takaisin ruotuun jättäen noi ketiapiinit tohon rinnalle tarvittaessa. Katsotaan mitä tapahtuu. Toistaiseksi ketiapiinilisä on vaan vaikeuttanut heräämistä jo muutenkin ylipitkien unien jälkeen, muttei nopeuttanut unensaantia, joka on kai pääasiallinen ongelmani. Toi psykoosilääkkeen jättämä perusfiilis on myös vähintäänkin epämiellyttävä; sellanen aivot säilyketölkissä -olo. Mielenkiinnon vuoksi aion kokeilla tulevaisuudessa ainakin melatoniinivalmisteita, vaikka entinen psykiatri sanoikin tehon vastaavan lähinnä plaseboa. Toisaalta, onhan se 30% plasebotehokin jo varsin riittävä, jos sattuu omalle kohdalle. =) Mutta, trisyklisiä lääkkeitä tuntuu jengi käyttävän jonkin verran. Itse en ole kokeillut, joten onkos noista tullut jotain merkittäviä haittoja hoitoannoksilla? Entä jotain muuta hyötyä kuin uni, esim. mielialaan? Noikin voisivat olla testaamisen arvoisia, vaikka vanhan sukupolven lääkkeinä usein toissijaisiksi jäävätkin.


    • jepajepjep

      Itse käytän Somnoria silloin tällöin. :) Ja yleensä minimiannoksestakin vain osaa. Joskus olen imovanea kokeillut, mutta sen maku on hyvin katkera ja sillä nukahtaa vähän turhankin "väkisin". Ainut että somnor saattaa aiheuttaa enemmän keskittymisvaikeuksia itselläni kuin imovane.

      Lääkäri suositteli avomiehelleni melatoniinia sisältävää lääkettä, kun hänellä ei enää imovane toimi.

    • ankh-c

      -Stilnoct on ainoa mikä mulla oikeasti toimii. Sekin nykyään tosin valitettavasti niin överiannoksilla että olis hyvä jos joku jossain maailmalla keksis jotain pidempiaikaiseen unettomuuteen. Tai sais niitä Suomeen.

      -Tenox toimii välillä, mutta ei pienillä annoksilla

      -Stella oli ihan yhtä tyhjän kans. Nokkien halpaversiona kerran kokeilin 100 kpl

      -Imovanen vaihdoin siihen Stilnoctiin vuosia sitten kun ei parin kk jälkeen toiminut enää

      -Diapamit sun muut Oxaminit auttaa siinä rinnalla kun toleranssi hirttää kiinni

      -Mirtazemin vähän väsytti, mutta lihotti eikä sitten parin kk jälkeen auttanut. Sama Ketipinorit sun muut vastaavat

      -Atarax välillä käy samasta kun edellinen

      -melatoniini ihan yhtä tyhjän kanssa

      -valerianat ja muut 'tipat' myös ihan yhtä tyhjän kanssa

      Oliks niitä jotain vielä? Sellaisia mitä nyt vielä joku lääkäri määrää?
      Ulkomailta kun on kans nykyään vaikea saada...
      Thaimaassakin kun vaihtui systeemi kun sotilasjuntta astui kehiin ja känniset turistit flippaili nappipäissään lentokoneessa

      • sdgnd

        No mites se no mahdollista, että Stilnoct toimii sulla ja Stella ei, kun niissä on kuitenkin ihan sama vaikuttava aine? Kumpikin on tsolpideemia.


      • Nitta M

        Unettomuus ei ole tauti vaan oire. Kyllä me apteekkarit rikastumme kun teidänkaltaiset hörhöt popsii pillereitä koko elämänsä. Ulos aurinkoon ja liikkumaan vähintään kaksi tuntia päivässä. Unohtamatta ravintoa. Siitä se lähtee. Näen teidänkaltaisia nistejä joka päivä apteekissani ja aluksi kävi sääliksi, nyt vain naurattaa.
        En voi käsittää että joku on niin tyhmä että pilaa elämänsä syömällä mömmöjä.
        Noh, syökää vaan, niin minulla on makea elämä :-)


      • fiorella_71_Hki
        Nitta M kirjoitti:

        Unettomuus ei ole tauti vaan oire. Kyllä me apteekkarit rikastumme kun teidänkaltaiset hörhöt popsii pillereitä koko elämänsä. Ulos aurinkoon ja liikkumaan vähintään kaksi tuntia päivässä. Unohtamatta ravintoa. Siitä se lähtee. Näen teidänkaltaisia nistejä joka päivä apteekissani ja aluksi kävi sääliksi, nyt vain naurattaa.
        En voi käsittää että joku on niin tyhmä että pilaa elämänsä syömällä mömmöjä.
        Noh, syökää vaan, niin minulla on makea elämä :-)

        Mömmöjä mömmöjen perään. Vähän kun perehtyy asiaansa eikä juokse samantien lääkäriin, säästää rahaa, terveys ei huonone enempää ja voi aidosti paremmin. Toki on oikeasti todella vaikeita unettomuusoireita, esimerkiksi fyysisestä kivusta johtuvia, jotka todella häiritsevät unen saantia, mutta suurin osa on parannettavissa ihan muilla konsteilla kuin nukahtamislääkkeillä.

        Itse en lapsen saannin myötä enää osannut nukkua koko yötä rauhassa. Nukahtamislääkkeiden käyttö alkoi Sirdaludin myötä, jota olin saanut selkäkipuun. Sirda ei kauaa auttanut, vaikka alussa uni tuli kivasti. No, lääkäri antoi sitten muita nukahtamislääkkeitä, mutta ajan myötä koktailiin tuli mukaan rauhoittavat, mielialalääkkeet varsinaisten nukahtamislääkkeiden rinnalle.

        Tajusin, että maksakin alkaa kärsimään asiasta ja otin itse vähän selvää mitä MUUTA on tarjolla. Psykiatri kertoi ihan (lääkeyhtiöihin) sitoumuksetta eri rentoutumistavoista ja päätin kokeilla äänirentoutumista kun fysioterapeuttini suositteli samaa. Äänihoito on poistanut yölliset heräilyt, nukahtamisvaikeudet ja vissiin sitä kautta jeesannut ahdistuneisuuden (diagnosoitu yleinen ahdistuneisuushäiriö) kanssa.


      • www876

        huhhuh mitä tekstii.. huom jos otat esim tenoxia enemmän kuin lääkäri määrää esim yli 40mg niin se menee käänteiseksi eli piristyt eli popsi sä vaan niitä nappeja sata ja yritä nukkua.. tsiisus


      • www876
        www876 kirjoitti:

        huhhuh mitä tekstii.. huom jos otat esim tenoxia enemmän kuin lääkäri määrää esim yli 40mg niin se menee käänteiseksi eli piristyt eli popsi sä vaan niitä nappeja sata ja yritä nukkua.. tsiisus

        anteeksi toi tuli väärälle henkilölle :)


      • www876

        pilleristi, sen huomaa sun tekstistä...


      • www875

        pilleristi, ei voi muuta sanoa


      • www875
        www876 kirjoitti:

        pilleristi, sen huomaa sun tekstistä...

        huom YIEPILLE


      • Seija L
        Nitta M kirjoitti:

        Unettomuus ei ole tauti vaan oire. Kyllä me apteekkarit rikastumme kun teidänkaltaiset hörhöt popsii pillereitä koko elämänsä. Ulos aurinkoon ja liikkumaan vähintään kaksi tuntia päivässä. Unohtamatta ravintoa. Siitä se lähtee. Näen teidänkaltaisia nistejä joka päivä apteekissani ja aluksi kävi sääliksi, nyt vain naurattaa.
        En voi käsittää että joku on niin tyhmä että pilaa elämänsä syömällä mömmöjä.
        Noh, syökää vaan, niin minulla on makea elämä :-)

        Hei Nitta M,
        on niin mukava kuulla että sinulla menee hyvin osittain sellaistien nistien takia kuin mieheni: selkäleikkaus josta seurauksena hermovaurio, pahimmillaan elinikäiset kivut, pitkät kuntoutukset(tosin niillä et taida suoraan ansaita, sorry) ja kun samassa rysäyksessä todettiin vielä selkärankareuma ja nivelnikamareuma niin biolääkitystä kokeillaan(niillä sinä teet rahaa muutaman maailmanympärysmatkan verran) ja kaiken tämän härdellin seurauksena hitonmoiset hermokipulääkitykset, tulehduskipulääkitykset, mielialalääkitykset ja vielä ne unettomuus ongelmien hoidot, uniapneasta alkaen niin kyllä siinä sinunlaisesi apteekkari saa olla kiitollinen kun niitä repertilääkkeitä hyllyistä kerää. voisimpa iloita puolestasi mutta en kuule jaksa! Muistaisit sinäkin iltarukouksessasi kiittää niistä nisteistä tästä lähtien. Miehenikin ansiosta sinulla tulee jatkossakin menemään hyvin ja pitkään - mieheni on vasta 35 vuotias eli työelämän seisovilta jaloiltaan suoraan pyörätuoliin ja osa-aikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Me kun tyhmät jaksamme vielä toivoa että hän jossain vaiheessa kuntoutuu ja pääsee palaamaan työelämään. Nyt joutuu vaan tyytymään nistin rajoittuneeseen elämään, näkemään unia silloin kun edes kerran 3 vuorokaudessa saa nukuttua pikkuisen ja toivomaan terveyttään takaisin. Jos vaikka saisi kävellä 10 metriä ihan normaalisti!!Ja on se prosessi kuule syönyt minuakin, minäkin nistinä kannan sinulle rahaa jotta jaksan kahden edestä toimeentulon varmistaa: saat kaksi nistiä kerta rysäyksellä ilman mainontaa. Sulla menee hyvin!


      • uneton sharm el shaik
        Seija L kirjoitti:

        Hei Nitta M,
        on niin mukava kuulla että sinulla menee hyvin osittain sellaistien nistien takia kuin mieheni: selkäleikkaus josta seurauksena hermovaurio, pahimmillaan elinikäiset kivut, pitkät kuntoutukset(tosin niillä et taida suoraan ansaita, sorry) ja kun samassa rysäyksessä todettiin vielä selkärankareuma ja nivelnikamareuma niin biolääkitystä kokeillaan(niillä sinä teet rahaa muutaman maailmanympärysmatkan verran) ja kaiken tämän härdellin seurauksena hitonmoiset hermokipulääkitykset, tulehduskipulääkitykset, mielialalääkitykset ja vielä ne unettomuus ongelmien hoidot, uniapneasta alkaen niin kyllä siinä sinunlaisesi apteekkari saa olla kiitollinen kun niitä repertilääkkeitä hyllyistä kerää. voisimpa iloita puolestasi mutta en kuule jaksa! Muistaisit sinäkin iltarukouksessasi kiittää niistä nisteistä tästä lähtien. Miehenikin ansiosta sinulla tulee jatkossakin menemään hyvin ja pitkään - mieheni on vasta 35 vuotias eli työelämän seisovilta jaloiltaan suoraan pyörätuoliin ja osa-aikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Me kun tyhmät jaksamme vielä toivoa että hän jossain vaiheessa kuntoutuu ja pääsee palaamaan työelämään. Nyt joutuu vaan tyytymään nistin rajoittuneeseen elämään, näkemään unia silloin kun edes kerran 3 vuorokaudessa saa nukuttua pikkuisen ja toivomaan terveyttään takaisin. Jos vaikka saisi kävellä 10 metriä ihan normaalisti!!Ja on se prosessi kuule syönyt minuakin, minäkin nistinä kannan sinulle rahaa jotta jaksan kahden edestä toimeentulon varmistaa: saat kaksi nistiä kerta rysäyksellä ilman mainontaa. Sulla menee hyvin!

        Hienoa tekstiä Seija!Ei hän voi olla apteekkari kylläkään vaan typerys.Ihmiset eivät ymmärrä kun nuori menettää terveyden.Itselläni on urheilu tausta top 10 kuuluin aikonaan.Sitte meni selkä 35 iässä ja helvetti alkoi kun olin jo valvonut 4v lapsen vuoksi.Unettomuus on kauheata.Olin kuntoutuksessa Peurungassa ja söin kaikki mahdolliset kipulääkkeet opiaatit ja uni sellaiset.Hiukan toivuin mutta sitte molemmat polvet operoitiin nivelrikosta.Hyvästi elämä vaimo otti eron 22v jälleen kun olin 44v.Sitte se lääkäri kierre alkoi.Ei noin nuori ja urheilija voi olla kipeä se on psykosomaattista johtuu erosta.Kävin psykiatrin ja psykolokin juttusilla 3kk ja sain terveen paperit mieleltäni.Työsuhteeni lopetettiin toimenkuvani esimiehenä uudelleen ja taloudellisesti muuttuneena.Jouduin eläkkeelle 49v.Elä anna ihmisten mielipiteiden pilata elämäänne.He eivät tiedä mitä kipu ja terveys ja unettomuus on.Kipulääkärini on OYS johtava hän kysyi 5v sitten miksi olen hengissä kun toiset ovat uupuneet?10v oli silloin toimittu.En tiedä haluan lapseni tulevaisuuden nähdä ja kai Jumala katsoo ajan-vastasin.Jaksamista Teille.


      • Anonyymi
        Nitta M kirjoitti:

        Unettomuus ei ole tauti vaan oire. Kyllä me apteekkarit rikastumme kun teidänkaltaiset hörhöt popsii pillereitä koko elämänsä. Ulos aurinkoon ja liikkumaan vähintään kaksi tuntia päivässä. Unohtamatta ravintoa. Siitä se lähtee. Näen teidänkaltaisia nistejä joka päivä apteekissani ja aluksi kävi sääliksi, nyt vain naurattaa.
        En voi käsittää että joku on niin tyhmä että pilaa elämänsä syömällä mömmöjä.
        Noh, syökää vaan, niin minulla on makea elämä :-)

        Aivan totta joka sana, ihan kun olis joku kisa et kenellä pahimmat myrkyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan totta joka sana, ihan kun olis joku kisa et kenellä pahimmat myrkyt.

        Toivon että Nitta M vielä huomaa, että on helvetin typerä. En tunne monta,joka syö lääkkeitä huvikseeen,vaan pakon edessä. Ite olen sellainen, on 10 ERI diagnoosia, joita en ole yhtään vaatinut itselle, silti ne on tulleet. Terve olen ollut 3v saakka. En sen jälkeen. Enkä tule olemaan, ei meinaa käsittää, että on ihmisiä jotka rikastuvat ja ovat iloisia toisten koko elämän jatkuvasta helvetistä. Nytkin olen iloinen siitä,kun viime yönä nukuin 6 tuntia.Se oli eka kerta viimesen 4 kk aikana. Tään välin olen valvonut, nukuttanut on usein,mutta ei sillä unta ole saanut.


      • Anonyymi
        Nitta M kirjoitti:

        Unettomuus ei ole tauti vaan oire. Kyllä me apteekkarit rikastumme kun teidänkaltaiset hörhöt popsii pillereitä koko elämänsä. Ulos aurinkoon ja liikkumaan vähintään kaksi tuntia päivässä. Unohtamatta ravintoa. Siitä se lähtee. Näen teidänkaltaisia nistejä joka päivä apteekissani ja aluksi kävi sääliksi, nyt vain naurattaa.
        En voi käsittää että joku on niin tyhmä että pilaa elämänsä syömällä mömmöjä.
        Noh, syökää vaan, niin minulla on makea elämä :-)

        Kyllä sinä olet paljon säälittävämpi kuin kukaan muu kirjoittaja...


    • toimii'

      Tenox 20 mg ja Oxamin 15 mg on toiminut mulla ihan kohtalaisesti, eli niillä olen saanut nukuttua n. 6-7 tuntia yössä. Zyprexalla nukuin paremmin, mutta siinä oli liian ikävät sivuvaikutukset jatkuvaa käyttöä ajatellen. Imovane puolestaan auttoi hyvin nukahtamiseen, mutta koska ongelmani on enemmän unessa pysyminen, siitä ei paljon iloa ollut. Muita kokeilemiani lääkkeitä on Circadin, Sonata, Remeron, Doxal, Seroquel ja Levozin.

      Nyt käytössäni on Tenox, ja pidän siitä pari välipäivää viikossa välttyäkseni riippuvuudelta ja toivon mukaan myös toleranssin kehittymiseltä. Muutama viikko on mennyt hyvin, mutta sitä ei tietenkään vielä tiedä, joudunko taas jossain vaiheessa etsimään epätoivoisesti uutta lääkettä saadakseni nukkua edes tämän verran. Turha sillä kuitenkaan päätään vaivata etukäteen, ja hyvähän sekin että saa edes jonkin aikaa nukkua kunnolla vaikka tehot myöhemmin lähtisikin.

      • www876

        20-40mg tenox nukun ihan normaalisti vaikka olen syönyt niitä n. 5v. huom toleranssi kasvaa selkärangassa, joten ne auttaa minua *ns* lumelääkkenä =)


    • Teemu

      Hei,

      Onko Tenoxiá tai muuta vastaavaa saada postitse tai netin kautta ilman lääkärin määräystä?

    • 15-10

      No ei missään nimessä kannata tilata postitse jossakin kehitysmaassa nyrkkipajassa tehtyä "lääkettä". Jos kärsin unettomuudesta mene lääkärille ja apteekkiin. Järki päähän!

    • unetonna

      ainoat jotka mun unettomuuteen on tehonnu on Halcion ja Dormicum (Triazolam ja Midazolam)

    • Paras unilääke

      eikä tule sairaita sivuoireita on "heterorakastelu". Tyhmät lääkärit eivät vain tiedä tuota.

      Kaikki muun on höpötystä.

    • Homofoobikko?

      Homorakastelu ajaa saman asian.

    • 3545

      Itsellä ei oo kokemusta kuin Imovanesta. Pistää kyllä nukuttamaan koko yön melkeinpä mutta seuraavan päivän väsymys on ihan hirveä. Onko muilla ollut samaa?

    • Tässä paras;

      KivaNaiminen on oikein hyvä unilääke.

    • unet on

      Lyhyesti sanottuna parhaiten mulla toimii mirtatsapiini 7.5 mg. Mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut. Ei edes paino ole noussut vaikka monelle on niin käynyt kyseisen lääkkeen kanssa. Painon kurissa pitäminen on viime kädessä itsestä kiinni; riittävästi liikuntaa, oikeat ruokatottumukset ym. Voin kyllä suositella kokeilemaan. Tätä ennen olen käyttänyt mm. eri bentsoja, trisyklisiä masennuslääkkeitä, antihistamiineja ja Valdoxaniakin. Lisäksi varsinaiset unilääkkeetkin on käyty läpi. Kaikista tuli vain paljon haittavaikutuksia eikä ne toimineet kuin vähän aikaa vain.

    • benjolower<3_420

      Halcion. Sellanen kielen alle ja 5min olet unessa. Heräät samasta asennosta ja paikasta missä oot ollukin ihan kuin yö ois vaan humahtanu ohi. Erittäin tehokas, jopa anesteettinen aine Pfizerin Halcion nukahtamislääke jossa vaikuttava aine on TRIATSOLAAMI

    • ASMR<3

      Mä en ainaskaan mikskään narkkariks rupeis, kokeilkaa ihan vaan ASMR:ää..!

    • koltta1

      Kyllä paras unilääke on ruumiillinen työ, itse vedin noita unimömmöjä kun olin "henkisessä" työssä, onneks yt:t heitti mut ulos ja aloin tekemään metsänhoitoa sukutilan metsistä. Päivän kun kaataa/karsii/kantaa puuta ei illalla tarvi mömmöjä vaan nukahtaa ihan itekseen.

    • +++

      Oma unettomuus alkoi silloin kun olin raskaassa ruumiillisessa työssä. Vaikka kroppa oli poikki ja väsynyt, mieli kävi ylikierroksilla eikä nukkumisesta tullut mitään. 5 vuorokauden valvomisen jälkeen menin psykoosiin.

    • Pitkittynyt unettomuus voi olla hyvin kiusallinen vaiva, eikä yhtä yleispätevää hoitoa siihen ole olemassa. Kätevän tietopaketin unettomuuden ennaltaehkäisystä, tutkimuksista ja hoidosta voi lukea esim. osoitteesta http://klinik.fi/terveysinfo/unettomuus

      Toivottavasti sopiva apu ja lääkitys löytyy!

      -Klinik-tiimi

      • Tilapäiseen unettomuuteen halcion 0,25-0,5mg. Pitkä aikaiseen unettomuuteen truxal 200-300mg
        Itsellä menee pitkäaikaisen unettomuuteen triptyl 200-300mg on myös ok. Truxal oli parempi, mutta kun se jouduttiin vaihtamaan.


      • Anonyymi

        Tupakka ainakin heti pois koska se on yksi pahimmista unettomuutta aiheuttavista tekijöistä koska ärsyttää mm. kilpirauhasen toimintaa. Liikuntaa liikuntaa , ulkoilua jne. Terveelliset elämäntavatat on tärkeät.


    • Nisti-nikke

      Itse nautin 2 stellan viikossa yhtenä yönä ja koitan pysyä mahdollisimman kauan hereillä sen ottamisen jälkeen tulee kiva tokkura ja hauska koittaa kävellä suoraan

    • Oma_lista

      1.Mirtatzapiini
      2.Seroquel(tämän menetettyä tehon, pahensi unettomuutta ja vei muista hyvistä lääkkeistä tehon)
      3.Doxal
      4.Levozin
      5.Prometatsiini
      6.Klooripromatsiini
      7.Surmontil
      8.Imovane
      9.Stilnoct
      10.Zyprexa
      11.Tenox
      12.Melatoniini
      13.Truxal
      14.Opamox(muistaakseni piristi)
      15.Atarax(ei väsyttänyt)
      16.Difenhydramiini(ei väsyttänyt)
      17.Doxylamine(ei väsyttänyt)

      Pitäis kokeilla:

      1.Vesparax
      2.Insomin
      3.Flunitratsepaami
      3.Väsyttävä kannabis

      .

      • KaikkiKokeiltu

        Itsellä mennyt

        1. Zyprexa
        2. Ketipinor
        3. Seroquel Prolong
        4. Tenox
        5. Imovane
        6. Diapam
        7. Rivatril
        8. Oxamin
        9. Melatoniini
        10. Risperidon
        11. Mirtatsapiini
        yms yms yms.

        Mutta kun unettomuus on pahimmillaan ja korvien välissä niin ei siihen mikään auta


    • desinoor

      Melatoniini ei tod,auta!! bisnestä se on ,lumekarkki. Stella hyvä kun ei ota ihan joka yö ja vaikutus nopsa.

    • Ellu2017

      Mikä on väsyttävä kannabis? Mistä sitä saa?

      • Kukkuu184869

        Kyllä sitä saa ostaa indicaa


    • Redu2017

      Mulla on diagnosoitu keskivaikea masennus (nyt tutkimuksen alla onko se vaikea masennus), ahdistuneisuushäiriö ja olen vihdoin päässyt tutkimusjaksolle psyk. polille, jossa siis tutkitaan tarkemmin mikä mieltäni vaivaa. Ahdistukseen aloitettiin jo vuosia sitten Sepram 20 mgx1 eikä se enää auttanut ,joten sitten toukokuussa tilalle vaihdettin Venlafaxin ja se menee tällä hetkellä annoksella 225 mg. Jo sen pitäisi tasoittaa unta, mutta eipä siitä mitään apua siihen ole ollut eikä mielestäni kyllä juurikaan masennukseen eikä ahdistukseenkaan.

      Olen jo reilun vuoden kärsinyt unihäiriöstä ja toukokuun alkuun asti nukuin melko hyvin Ketipinor 25 mgx2 tbl Melatonin 3 mgx1tbl annoksella. Mutta sen jälkeen se ei auttanut.

      Toukokuusta alkaen yöt ovat olleet kaameita. Uni ei meinaa tulla millään ja herään läpi yön 30-60 minuutin välein. Painajaiset ovat kamalia.

      Unettomuuteen kokeiltu tuloksetta olantsapiinia 2,5-5 mg 1x1, levomepromatsiinia 5-15 mg 1x1 (15 mg tasolla liiallista tokkuraisuutta, mutta ei apua uneen), mirtatsapiinia 7,5 mg (koko vartalon levottomuuden vuoksi ei pystynyt käyttämään), atarax 25-50 mg 1x1 (väsyttävä illassa ja auttaa unen tuloon, mutta uni ei kanna), ketipinor 25-50 mg 1x1 ja ketipinor depot 50-100 mg 1x1, doxal 10 mg 1x1 (ei vaikutusta), azona 50 mg 1x1 (ei vaikutusta). Loppujen lopuksi Tenox 20 mgx1 ja tällä hetkellä olen viikon kokeillut Melatonin 5 mg Diapam 10 mg eikä unenlaatu ole edellenkään parantunut.

      Olen aika lopussa koko asian kanssa ja alan olla vahvasti sitä mieltä, että mun pitäisi päästä osastohoitoon, jossa nollattaisiin kaikki lääkkeet, saisin ns. nuijanukutuksen ja aloitettaaisin lääkitykset puhtaalta pöydältä.

    • Paras---

      On luomu lempi...

    • Levome

      Levomepromatsiini 5-15mg. Tottumisen jälkeen ei mitään aamutokkuraa. Toleranssi ei ole noussut 5 vuoden käytössä. Lääkärit vähän nikottelevat, mutta on ollut ainoa joka pidempiaikaisessa käytössä minulle toimii.

    • Paras-ja-turvallisin

      LUOMULEMPI !

    • oikea-vastaus

      luomulempiminen.

    • Anonyymi

      Paras nukahtamislääke tulee korvien kautta ääniaaltoina tajuntaan ja se on hypnoosinauhat, joita voi kuunnella ilmaiseksi youtubesta, ja niillä voi lisätä ja kehittää monia puolia itsestään alitajuisesti. Olen kuunnellut niitä jo melkein 20 vuotta. Tiedän mikä toimii ja mikä ei toimi ja mikä toimii päinvastoin. Voi suositella Michael Sealeyn ilmaisia englanninkielisiä ääninauhoja. Vaikka joka ilta eri soimaan niin hiljaisella että kuitenkin kuulee sanat selvästi. Kestot 30 min - 1h30min.

      • Anonyymi

        Käsittämättömän tylsiä. Kokeiltu on 20v sitten, 10 vuotta sitten ja viime kuussa. Edelleen tylsiä, eivät anna unta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittämättömän tylsiä. Kokeiltu on 20v sitten, 10 vuotta sitten ja viime kuussa. Edelleen tylsiä, eivät anna unta.

        Riippuu puhujasta ja käytetyistä tekniikoista. Lisäksi jos aihe voi kiinnostaa. Ja joo kyllä tämän ketjun lukeminen oli tässä.


    • Anonyymi

      Paras olisi luonnonkasvi, Kava Kava juuri (premium). Testattu ulkomaan reissulla, nukkuu kuin tukki ja aamulla normaali olo, eikä lääkepöhnäinen kuten lääkkeillä.

      Valitettavasti tuo on suomen holhousvaltiossa kielletty lääkeaine ja sitä ei saa edes reseptillä lääkäriltä.

      Tuosta on hyviä raportteja netissä ulkomaan käyttäjiltä, kuinka monikin on päässyt bentsoista ja masennuslääkkeistä eroon Kava juuri valmisteilla ja ovat tyytyväisiä.

      Yhteenveto: Kärsimme vieläkin suomessa laajalti uniongelmista ja joudumme tyytymään apteekin vanhoihin myrkkypillereihin jotka todellisuudella keventävät ja lyhentävät unta suomi nimisessä maassa, asummehan pölhölässä.

    • Anonyymi

      olen kokeillu varmaan laidasta laitaan nukahtamislääkkeitä.En ole ollut tyytyväinen oikei mihinkään.Steressiä on myytäväksi asti.Isoja asioita,eikä ole ketään,jolle voisin puhella.Tulipalo tuhosi kaiken v19 tammikuussa,meni talo ja tavarat toiveet,käsitöitäni ja todistuksiani suren lopun elämän.Näistä ei pääse eroon koskaan.Ei auta muu,kuin valvoa yöt läpeensä ja nukkua päivisin.olen 70v mummeli.Melaton 5 mg menee ja diapam 5mg.ei tehoa.tsemppiä toisille unettomille!

    • Anonyymi

      Mielestäni Stillnoct on paras

    • Anonyymi

      Itellä paras ketiapiini.
      Kauppanimi tais olla Ketipinor. Lienee psyyken lääke mutta pienin annos uneen on hyvä, loistava.
      Mies 65v

      • Anonyymi

        Ketipinor ei kohdallani toiminut millään annoskoolla (25 mg-300 mg)
        Sain ketipinorin käytön seurauskena mm. diabeteksen. Eli en suosittele moista myrkkyä


      • Anonyymi

        Ei toimi mulla yhtään vaan aiheuttaa levottomat jalat ja jotain muutakin oli. Siitä on aikaa kun tätä erehdyin kokeilemaan.


      • Anonyymi

        Ketipinor eli Seroquel on todella raju lääke sen haittojen takia. Se jumittaa mun pään myös seuraavana päivänä täysin. Itse en voi suositella sitä. Mirtazapin on parempi ja erityisesti paljon parempi haittojen puolesta ja silti tehokas lääke.


    • Anonyymi

      Kymmenien vuosien kokemus kroonisesta ja erittäin vaikeasta unettomuudesta. Suunnilleen kaikki mahdolliset lääkkeet kokeiltu.
      Tällä setillä uni tulee: 2 x 3 mg doksepiini 25 mg levozin

    • Anonyymi

      Hirveän satsin yhä voimakkaampia unilääkkeitä läpikäyneenä sanoisin: ei mitään unilääkettä. Ne johtavat monessa tapauksessa toleranssiin, unettomuuden pahenemiseen(rebound-unettomuus), yhä voimakkaampien unilääkkeiden tarpeeseen, sotkevat unisyklejä ja niistä tulee lopetusoireena jopa pitkäaikaista unettomuutta.

      Avainsanat unilääkkeistä eroon pääsemiseen on unettomuuden lääkkeetön hoito, stressin - ja ylikierrostilan rauhoittaminen, unihygieniakeinot sekä unilääkkeen vähentäminen -10 prosenttia kuukaudessa edellisestä annoksesta tahdilla. Tai jopa hitaammin niin että pääsee unilääkekoukusta veke opetellen samalla unettomuuden hoitoa. Tuona vähennysaikana välillä oli jopa kolmen yön unettomuusputkia, jolloin nukuin huonosti välillä, mutta lopussa kiitos seisoo. Jos vähentää pikavauhdilla lääkkeen pois ei kannata ihmetellä jos ei nukuta pitkään aikaan koska vieroitus sotkee unen.

      Yhtälailla tärkeää on terveelliset elämäntavat ja ravinto. Ei voi nukkua hyvin jos syö epäsäännöllisesti ja epäterveellisesti esim sokeria ja kofeiinia mättäen ja jos ei ole yhtään fyysisesti aktiivinen sekä käytä kehoaan vastapainoksi jatkuvan aivotyöskentelyn aiheuttamalle stressille.

      Unettomuuden hoito ei ole yksinkertaista, vaan on kokonaisuus erilaisista asioista joilla monella on merkitystä.

    • Anonyymi

      Hei, täällä taas valvottu monta tuntia. Menin nukkumaan puolen yön jälkeen. Otin lääkkeeksi pari tabua diphenhydramina ja puolikas 10 mg tenox. Nukin hyvin noin 3 t tuntis. Sitte pomppasin ylös, enkä saanu enää unta millään. Otin 2-3 tenoxia lisää ja muutaman naukun viskiä. Kello on nyt 11.30 ja istun yhä valveillä, käyn jotenki ylikierroksilla. Mulla on aika traaginen lapsuus ja teini-ikä. Nyt tulee mieleen, et pitäskö ottaa härkää sarvista, varta aika psykiatrille ja alkaa purkaan näitä käkettyjä trsumoja🤔 En yleensä kerro ongelmistani muille. Epätoivoissani haksahduin jopa tilaamaan unilääkkeitä ulkomailta netin kautta. Pelottaa sekin, jos ovatkin vaaralliia . Ja tiedossahan on , ettei lääkärit mielellään määrää unilääkkeitä. Rehellisesti hävettää tää mun tilannes.

      • Anonyymi

        Tenox ei jostain syystä väsytä kaikkia. Suosittelen koittamaan Imovanea sen tilalla.


    • Anonyymi

      Kaikki nämä vanhat ja "vanhat kansan" unimömmöt eivät korjaa unta vaan oikeasti tuhoavat aivoja, en ole kuullut vielä keneltäkään että nukkuu palauttavaa unta näillä myrkyillä.


      On vastuutonta määrätä potilaille näitä myrkkyjä.

      Vuodesta toiseen moni potilas taistelee ja kokeilee useita erilaisia "vanhan kansan" lääkkeitä ja ajautuu entistä syvemmälle ongelmiin.

      Lääkäri on rikas kingi ja potilas mitätön roskakasa jolta viedään loppukin terveys näillä myrkyillä.

      • Anonyymi

        Näin se menee Suomessa, potilas on vain mitätön roska jolle jopa pakkosyötetään psyykenlääkeitä joilla menee terveys.

        Sitten kun potilas valittaa huonoa oloa, tuputetaan lisää lääkkeitä ja yritetään korjata alkuperäisen lääkkeen haittavaikutuksia ja ollaan suossa josta ei noustakkaan tuosta vaan.

        Raippaa pitäis antaa mielenterveysalan lääkäreille.


    • Anonyymi

      tsolpideemi/STILNOCT on paskaa. Tenox ja Imovane on parempia! Ne auttaa koko yön. Tietty kaikkii noihin tulee kyllä riippuvuutta herkästi...

    • Anonyymi

      minulla on seuraava unilääkitys:atarax 25mg+levomepromazine100mg+mirtatsapiini3,75mg saa nukuttua noin 7 tuntia

      • Anonyymi

        Noilla myrkyillä voi lähteä henki ja uni ei ole palauttavaa unta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Entä jos lopettaisit sen levomepromazinen koska se on vaarallista ja p*sk** ??? Voisit ottaa tilalle esim. 25mg lisää Ataraxia??

        Atarax ja levomepromazine (eli Levoxin) ovat potentiaalisesti VAARALLISIA yhdessä käytettynä koska ne molemmat pidentävät QT-aikaa joka voi olla vaarallista!!


    • Anonyymi

      joooo

    • Anonyymi

      Mää nukun yöni hyvin mulla käytössä Risperidon 4 mg ja tarvittaessa Ketipinoria voi ottaa. Vielä en ole Ketipinoria tarvinnut. Aamulla ei ole tokkuraisuutta tms. jos unohtaa ottaa, niin ainoa vaikutus on etten nuku, jolloinka mietin enpä muistanut sitä ottaa ja ota sen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3970
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3782
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3758
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      15
      2419
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2342
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1980
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1819
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1509
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe