Kuntosalin jäsensopimus

pottuuntunut

En tiedä, onko tää kysymys nyt oikeassa mestassa, mut väliäkö sillä.
Tein siis 12kk:n jäsensopimuksen eräällä paikallisella kuntosalilla ja kun 12kk tuli vihdoin täyteen, niin lopetin tietenkin salilla käynnin, mutta seuraavassa kuussa tuli kuitenkin vielä uusi lasku. Selitin, etten ole salilla käynyt sen sopimuksen määräajan umpeuduttua, mutta siinä sopimuksessa kuitenkin oli pienellä kirjoitettu kuukauden irtisanomisaika. Salin henkilökunnan mukaan olisi siis pitänyt ilmoittaa lopettamisesta kuukautta ennen, vaikka itse käsitin, että irtisanomisaika koskee lopettamista silloin, kun on päättämässä jäsenyyden ennenaikaisesti. Kun sopimus kerran on se 12kk, niin eikö se jäsenyys sitten pääty, kun 12kk on mennyt. Jos olisin halunnut jatkaa, niin siinä tapauksessa minun olisi pitänyt mielestäni uusia sopimus. Henkilökunnan mukaan taas sopimus jatkuu sen 12kk jälkeenkin ellei sitä irtisanota, ja uutta sopimusta ei muka tarvitse tehdä.
Jos joku jaksoi lukea loppuun, niin kumpi tässä nyt sitten on oikeassa? Niin ja sopimuksessa ei mitään ylimäärästä tekstiä ole, josta en maininnut. Aika epämääräinen koko sopimus kyllä on. Kyseisellä kuntosallilla ei tietääkseni mene kovin hyvin, kun kävijöitä ei liiemmin enää ole. Siksi tuntuukin, että ne yrittää kaikin mahdollisin keinoin periä rahaa asiakkailta pitääkseen salin pystyssä. Muilla samankaltasia kokemuksia?

40

15296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onko tosiaan olemassa ihmisiä, jotka eivät tajua mikä näiden kuntosalien liiketoimintamalli on? Koko idea perustuu näihin vuoden kerrallaan jatkuviin sopimuksiin, jotka asiakas unohtaa irtisanoa.
      Irtisano se kuluvan jakson loppuun NYT.

    • ....

      Kannattaa lukea mitä allekirjoittaa, ennen kuin allekirjoittaa. Jos ei ymmärrä lukemaansa, ei pidä allekirjoittaa.

    • vastaisi

      että mitä tarkoittaa MÄÄRÄAIKAINEN, kai tämä palsta on sitä varten että tätä joskus katsois joku kuluttaja-asioista tietävä ammattilainen.!!
      jos et saa täältä vastausta niin googleta tai käy kirjastossa etsimässä jotakin sopimusoikeudesta.

    • tarkastajanainen

      Lue siis vielä kerran sopimuksesi. Jos siinä lukee "määräaikainen" ja "ilman erillistä irtisanomista" tms. niin sinun ei tarvitse määräajan jälkeen sitä irtisanoa, vaan se päättyy automaattisesti. Nämä kuntosalisopimukset ovat aivan peestä, ja niitä ei edes yleensä asiakkaalle kunnolla selitetä ennen allekirjoittamista. Minäkin aikoinaan kirjoitin samantapaisen sopimuksen alle tilassa, jossa ei ollut edes kunnon valoa. että pikkupräntin olisi lukea nähnyt!

    • --------------

      En tiedä, millaisen sopimuksen olet allekirjoittanut, mutta itselläni on ylipäänsä kaikki eteen tulleet sopimukset(vuokra, lehdet, kännykkäliittymä, nettiliittymä jne.) olleet luonteeltaan määräaikaisia sopimuksia, jotka jatkuvat toistaiseksi voimassa olevana sopimuskauden päätyttyä. Nämä kaikki pitää aina erikseen irtisanoa määräaikaisuuden päätyttyä.

      • ---

        Samanlainen kokemus kuin edellisellä kirjoittajalla, että määräajan jälkeen sopimukset jatkuvat toistaiseksi voimassa olevina ja pitää irtisanoa erikseen. Esim. oma kuntosalijäsenyyteni oli juuri kuten ap kirjoitti, ensin 12kk "pakollinen" sopimus ja sen jälkeen pystyi irtisanoa 1kk irtisanomisajalla. Ja irtisanomista varten piti tietenkin mennä paikan päälle allekirjoittamaan paperit ja samalla kuulusteltiin, että no miksi et halua itsestäsi huolehtia :D


      • TILANNUT OON

        Määräaikainen tilaus loppuu tilauskauden loppuun ilman erillistä vaivan näköä. Mutta kestotilauksen ns.ensimmäisen jakson jälkeen tilaus jatkuu vaan.


      • KOMMENTTIiii
        TILANNUT OON kirjoitti:

        Määräaikainen tilaus loppuu tilauskauden loppuun ilman erillistä vaivan näköä. Mutta kestotilauksen ns.ensimmäisen jakson jälkeen tilaus jatkuu vaan.

        Määräaikaisuus siis loppuu määräajan päätyttyä. Jos maksut eivät lopu tämän määräajan päätyttyä, kuten useissa puhelinliittymissä on kyse kestotilauksesta joka on täysin laiton määräaikaisen tilauksn yhteydessä. Toisaalta puhelintilauksissa tällainen laittomuus on jopa suotavaa, etteivät yhtetydet katkea yllättäen. Kuntosalien suhteen asia voi olla hieman eri, asiakas tilaa 12 kk voimailua jonka jälkeen yrityksellä ei pitäisi olla mitään valtuuksia veloittaa asiakasta.


    • onnekas

      itselläni oli just noin ja sopimuksen voi sanoa irti aikasintaan 12kk jälkeen aloituksesta eli jos irtisanot nyt niin kuukaudenpäästä et ole sit enää jäsen salille, MUTTA irtisanominen oli erittäin ongelmallinen ei riittäny kirjallinen vaan piti varata aika "keskustelulle" miksi irtisanot ja olipa vaikeaa. Myös usealla tuntemallani tyypillä mun lisäksi eli jos et ollut raskaana,armeijaan menossa tai ei ollut lääkärintod. terveydentilasta ei millään meinannut riittää perustelu että en halua olla enää jäsen...onnistui lopulta kun suuttui ja uhkasi kuluttajasuojalla. siksi en enää koskaan liity moisiin kuntosaleihin ja jumppaklubeihin. Kaupungin urheilusaleilla ja uimahalleissa huomattavasti helpompaa eikä sitovaa.tsempit irtisanomiseen-ole tiukkana! ai niin kannattaa kuitit säilyttää jo maksetuista maksuista niitäkin yritettiin laskuttaa kahteen kertaan.

      • sopimuksissa niin netti kuin

        muutkin lukee lähes aina seuraavaa.Määräaikaisen sopimuksen päättyessä sopimus jatkuu toistaiseksi muodossa.Ja ihan laillinen pykälä sillä löytyy nykyisin esim jokaisen operaattorin kytky ehdoista vaikka nekin on määräaikaisia.sama kunotsalit tai muut palvelut jatkuvat,mutta mitään uutta vuoden maksua ei voida periä.


      • sopimuksissa niin netti kuin kirjoitti:

        muutkin lukee lähes aina seuraavaa.Määräaikaisen sopimuksen päättyessä sopimus jatkuu toistaiseksi muodossa.Ja ihan laillinen pykälä sillä löytyy nykyisin esim jokaisen operaattorin kytky ehdoista vaikka nekin on määräaikaisia.sama kunotsalit tai muut palvelut jatkuvat,mutta mitään uutta vuoden maksua ei voida periä.

        sopimustaan jatkamaan kirist...taivutelt...harhaut...tms. maaniteltu kuluttaja ilmoittaa selkeästi ja kirjallisesti ja hyvissä ajoin lopettavansa po. palvelun käyttämisen meneillään olevan sopimuskauden umpeuduttua. Silti hänelle yhä tulee laskuja, ikään kuin sopimus jatkuisi. Tähän hän reagoi ilmoittaen mahdollisimman ekonomisedullisin tavoin, että on lopettanut tilauksen, ei käytä po. palveluja eikä siis maksa lähetettyjä laskuja.
        Onko yrityksellä mahdollisuuksia saada laskunsa perittyä pakkokeinoin?


      • lirissä

        VAROKAA LIITTYMÄSTÄ!et pääse millään eroon.Sponsoroit salia vuoden ja vielä senkin jälkeen tulee ylimääräistä, koska olisis pitänyt ilmoittaa sopimuksen lopettamisesta 10 pv. mennessä.Kusetusta, avioeronkin saa helpommin.


    • kuuluttaja-asiamies

      Ota selvää kuluttaja-asiamieheltä. Se dokumentti saattaa olla pitävä, mutta mikäli 12kk sopimusta on tarjottu, pitää sinulla olla mahdollisuus purkaa sopimus 12kk jälkeen. Ilman 1kk irtisanomista, ethän sopinut 13kk sopimusta.

      • tai ei

        Ei se mitään huijausta ole, ihmiset ovat vain niin tyhmiä, etteivät ymmärrä, mitä lukevat. Salien sopimukset ovat toistaiseksi sopimuksia, jossa määräaikaisesti SITOUDUTAAN 12 KK jäsennyyteen. Ihan samalla tavalla on puhelinoperaattorien kanssa. Sopimuksen voi irtisanoa vaikka 2 kk kuluttua, mutta olet jäsenenä sen 12 kk. Älä oleta vaan lue sopimusteksti. Vaikka sopimuksen tekee jossakin paikassa, niin aina on 10-14 vrk katumisaika. Jos esim puhelinoperaattorin ns. määräaikainen päättyisi 24 kk päästä, ihmisillä olisi kova hätä, kun puhelin lakkaa juuri joulupyhinä toimimasta. Tuli 24 kk täyteen ja operaattori katkaisi sopimuksen. Harva muistaa ulkoa milloin tuli sopimus tehtyä.

        Jopa vuokrasopimuksissa käytetään sitä 12 kk minimiaikaa, vaikka teet toistaiseksi sopimuksen. Olisi tylsää, jos vuokrasopimuskin loppuisi kuin seinään.


      • ei aivan
        tai ei kirjoitti:

        Ei se mitään huijausta ole, ihmiset ovat vain niin tyhmiä, etteivät ymmärrä, mitä lukevat. Salien sopimukset ovat toistaiseksi sopimuksia, jossa määräaikaisesti SITOUDUTAAN 12 KK jäsennyyteen. Ihan samalla tavalla on puhelinoperaattorien kanssa. Sopimuksen voi irtisanoa vaikka 2 kk kuluttua, mutta olet jäsenenä sen 12 kk. Älä oleta vaan lue sopimusteksti. Vaikka sopimuksen tekee jossakin paikassa, niin aina on 10-14 vrk katumisaika. Jos esim puhelinoperaattorin ns. määräaikainen päättyisi 24 kk päästä, ihmisillä olisi kova hätä, kun puhelin lakkaa juuri joulupyhinä toimimasta. Tuli 24 kk täyteen ja operaattori katkaisi sopimuksen. Harva muistaa ulkoa milloin tuli sopimus tehtyä.

        Jopa vuokrasopimuksissa käytetään sitä 12 kk minimiaikaa, vaikka teet toistaiseksi sopimuksen. Olisi tylsää, jos vuokrasopimuskin loppuisi kuin seinään.

        Tämä ei pidä paikkaansa: "Vaikka sopimuksen tekee jossakin paikassa, niin aina on 10-14 vrk katumisaika."

        Ei ole aina. Kuluttaja sitoutuu tekemiinsä sopimuksiin ihan samalla tavoin kuin yrityskin, jos niitä ei ole tehty etäkaupassa. Eli posti-, puhelin- ja nettimyynnissä on 14 vrk katumisaika (lakisääteinen, ei siis mikään venyvä 10-14 vrk). Muuten kauppa sitoo molempia osapuolia, kun se on tehty.


    • kyllä asia

      on näin... Itellä kävi vastaava tapaus! Sitouduin vuodeksi jäseneksi! Viimeviikolla soitin kyseiselle salille, ja sanoin että en ole halukas jatkamaan sopimusta enää ensikuun jälkeen. Vastaukseksi sain, että: Sun olis pitäny perua 8vkoa ennen jäsenkauden päättymistä, myöhästyin 8 päivällä... Ei siis tullut tota 8vkoa täyteen!! Kyllä pistää ketuttamaan, kun en ole voinut käyttää kyseistä jäsennyyttä edukseni heinäkuun jälkeen, sairastumiseni vuoksi. Loppu viikolla menen keskustelemaan mahd. keskeyttämisestä. Se on mahdollinen tällä kyseisellä salilla tehdä max. 12 viikoksi per kalenterivuosi! Mutta maksan ns. tyhjästä, kun en pysty ottamaan hyötyö irti! Ei kovin mukavaa, mutta elämä on!

      • asiasi

        Eip ole aikaa kuin pari viikkoa kun radiossa haastateltiin aiheeseen liittyen kuluttaja-asiamiestä, joka kertoi hyvin yksiselitteisesti, että esim. sairaus tai työttömäksi joutuminen oikeuttavat sopimuksen irtisanomiseen.
        Eli, otappa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.


      • kokemus222
        asiasi kirjoitti:

        Eip ole aikaa kuin pari viikkoa kun radiossa haastateltiin aiheeseen liittyen kuluttaja-asiamiestä, joka kertoi hyvin yksiselitteisesti, että esim. sairaus tai työttömäksi joutuminen oikeuttavat sopimuksen irtisanomiseen.
        Eli, otappa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.

        Mä jouduin ottamaan kans kuluttajasiamieheen yhteyttä, kun salilla eivät uskoneet mun sairauteen. Sit toimitin lääkärintodistuksia etc., muta vielä johtaja soitti,ettei sopimuksen purku onnistu. Lopulta uhkasin lakimiehellä, niin sit sain irtisanottua sopimuksen.


      • sairas

        Lääkärintodistus riittää varmasti siihen, että saat sopimuksen loppumaan. 8 viikkoa on aika outo irtisanomisaika, yleensä 1 kk.


    • huono kokemus

      aina 12kk kuntosali sopimus on kuntosalin huijausta!!
      miksi 12 kk, miksi et 6kk tai 3kk ja sen jälkeen sen mukaan, miten tuntuu...
      kerran oli ulkomailla noin 2kk, ei mitään saa tama korvatuna....

      ei ennä 12kk, ....ei turhaa rahaa sinne

    • irtisanottava kk ennen

      Kuntosali on tässä tapauksessa valitettavan oikeassa.
      Pitää muistaa aina lukea koko sopimus, rauhassa ja ajan kanssa! Ennen sitä ei mihinkään nimeä alle.

      Tuo sopimustyyli on sama mitä lehtikauppiaat harjoittaa. Eli ensin tilaat "3kk määräajaksi" jonkin lehden. Jos et tajua irtisanoa lehteä ajoissa (eli reilusti ennen sopimuksen päättymistä), jatkuu sen tilaus sen jälkeen kestotilauksena maailman tappiin.
      Varsinkin moni vanhus huijataan näillä sopimuksilla lehtien joita ei tarvita - tilaajiksi.

    • Ei enää ikinä sopimusta!

      Itselläni kävi ihan samoin ja kyllä ne valitettavasti sielä pikku printillä lukee jossain alalaidassa. Sitä ei mysökään saa loppumaan 12 kuukauden jälkeen vaan itseasiassa vasta 13. Jos irtisanot kuukautta ennen eli 11kk jälkeen niin tulee taas jotain sanktio maksuja koska irtisanoudut ennen tuota 12kk.
      Joku sanoikin, että säilytä kuitit ja se oli hyvä neuvo. Myös minulta yritettiin laskuttaa tuplasti monessa kuussa. Niistä kun ei laskuja enää saa vaan menee suoraveloituksena ja välillä kun maksoin liikunta seteleillä etukäteen niin kuinka ollakkaan eivät silti viitsineet sitä seuraavaa laskua tästä huolimatta poistaa joten tupla maksuja tuli. Ja niiden korjaaminen se vasta vaikeaa olikin.
      Erittäin hämärää toimintaa ja ikinä en enää sellaiseen sopimukseen suostu. Olen sitten mieluummin käymättä. Niistä kun ei eroonkaan tahdo päästä vaan täytyy tosiaan varata keskustelu aika jossa sitten todella lähinnä joutuu puhutteluun lopettamisesta. Kuukausi maksutkin poistui säännöllisesti tililtä vaikka lopetuksesta oli sovittu ja sopimus oli päätetty. Ei voi suositella kenellekkään.

    • jumppaaja43

      ..kannattee tarkkaan lukea ehdot ennen kuin allekirjoittaa mitään..yleensä se on 1 kuukauden irtisanomisaika näissä kuntosali sopimuksissa..

    • Lootin vaimo

      Mulle kävi ihan samallalailla. Siitä,että on kuukauden irtisanomisaika ei mainittu mitään,enkä
      tietenkään lukenut sitä mistään. Olisin halunnut jo aikaisemmin erota koko puljusta, mutta eihän se onnistunut. Olisi pitänyt muuttaa paikkakunnalta ja tuoda verotodistus tai sairastua oikein kunnolla.
      Avioerokin on helpompaa. En enää ikinä sido itseäni moisiin.

      • helpompaa?

        Onkohan niin? Pitää kahteen kertaa hoitaa paperit ja tehdä omaisuudenjako. Avioliiton irtisanomisaika n. 12 kk vaikka olisit ollut vain 2 kk naimisissa. Aika huono diili.

        Vika ei ole sopimuksen tarjoajassa vaan hyväksyjässä.


      • ihmeessä
        helpompaa? kirjoitti:

        Onkohan niin? Pitää kahteen kertaa hoitaa paperit ja tehdä omaisuudenjako. Avioliiton irtisanomisaika n. 12 kk vaikka olisit ollut vain 2 kk naimisissa. Aika huono diili.

        Vika ei ole sopimuksen tarjoajassa vaan hyväksyjässä.

        avioeron saa 12kk? Suomessa onneksi lyhyempi.


    • kuntoilijak

      Näinhän se menee, oma moka. Tietenkinhän se harmittaa, kun mokaa. Yritä neuvotella vielä, että josko voisit nyt kuitenkin lopettaa, ettei mene koko vuoden maksuja. Kannattaa yrittää, pitää ne säännöt kuitenkin olla.

      • Leo74

        Pakko osallistua tähän kun naapurille kävi vastaavaa.Mentiin molemmat jäseneksi 12kk sitoumuksella. 12kk meni ja yrittäjäkin salille vaihtui.Itse lopetin mutta naapuri päätti jatkaa jäsenyyttä yrittäjän puhuttua hänet ympäri. Noh, naapuri ei kirjoittanut mitään jatkosopimusta eikä myöskään uutta suoravelotus-sopimusta vaikka yritys ei ollut enään edes alkuperäistä ketjua. En ymmärrä kuinka tämä yrittäjä edes sai ilman asiakkaan allekirjoitusta siirrettyä esim.suoravelotuksen menemään omalle tililleen?? Naapuri ei sitten pysytynyt enään maksamaan 50€/kk muuttuneen elämäntilanteensa takia ja päätti irtisanoa sopimuksen..kuinka ollakkaan, sehän ei käynyt vaan yrittäjä vastasi että hänen täytyy maksaa ensin kaikki rästissä olevat laskut ennen kun voi muka irtisanoa sopimuksen. Tämä siis tarkoittaa sitä että joka ikinen kk hänelle pätkähtää 50€ lisämaksua. Minusta tuo on pöyristyttävää kiristystä. Tottakai rästit täytyy hoitaa mutta ettei tämä kyseinen kundi suostu irtisanomaan sopimusta ennen kun naapurini on maksanut monta sataa euroa. Kannattaa olla todella varovainen kun tekee sopimuksia kuntosalien kanssa...esim.tälläistä ehtoa ei lukenut vanhassa sopimuksessa eikä uutta ole koskaan tehty.


      • purkaa sen samantien
        Leo74 kirjoitti:

        Pakko osallistua tähän kun naapurille kävi vastaavaa.Mentiin molemmat jäseneksi 12kk sitoumuksella. 12kk meni ja yrittäjäkin salille vaihtui.Itse lopetin mutta naapuri päätti jatkaa jäsenyyttä yrittäjän puhuttua hänet ympäri. Noh, naapuri ei kirjoittanut mitään jatkosopimusta eikä myöskään uutta suoravelotus-sopimusta vaikka yritys ei ollut enään edes alkuperäistä ketjua. En ymmärrä kuinka tämä yrittäjä edes sai ilman asiakkaan allekirjoitusta siirrettyä esim.suoravelotuksen menemään omalle tililleen?? Naapuri ei sitten pysytynyt enään maksamaan 50€/kk muuttuneen elämäntilanteensa takia ja päätti irtisanoa sopimuksen..kuinka ollakkaan, sehän ei käynyt vaan yrittäjä vastasi että hänen täytyy maksaa ensin kaikki rästissä olevat laskut ennen kun voi muka irtisanoa sopimuksen. Tämä siis tarkoittaa sitä että joka ikinen kk hänelle pätkähtää 50€ lisämaksua. Minusta tuo on pöyristyttävää kiristystä. Tottakai rästit täytyy hoitaa mutta ettei tämä kyseinen kundi suostu irtisanomaan sopimusta ennen kun naapurini on maksanut monta sataa euroa. Kannattaa olla todella varovainen kun tekee sopimuksia kuntosalien kanssa...esim.tälläistä ehtoa ei lukenut vanhassa sopimuksessa eikä uutta ole koskaan tehty.

        samassa tilaisuudessa :). Niin siitä saa kerralla määräaikaisen.


    • lllllllpopopop

      Ota yhteytä kuluttaja asiamieheen ja kysy sieltä.
      Saat varman vastauksen. Huom varaudu soittamaan sopimus kädessäsi, että voit kertoa tarkat faktat sopimuksesta.

    • punttailija

      Moi. Minulla on ehkä samanlainen; suoraveloituskortti. Meidän salilla kuitenkin lmoitetaan aikanaan kortin vanhenemisesta sen tullessa ajankohtaiseksi. Jos lopettaa kesken niin joutuu maksamaan niistä kuukausista kuukausikortin ja suoraveloituksen erotuksen.

    • Ota yhteys paikkakuntasi kuluttajasuoja-asiamieheen ja purku onnistuu varmaan kivuttomammin, nää punttisalien jäsensopimusjutut on niille hyvinkin tuttuja. Itse asun Hämeenlinnassa ja täällä on samanlainen systeemi useammassa paikassa varsinkin yhdessä isommassa ja moni ollut lirissä niiden soppareiden kanssa. Kannattaa ensin kysyä ja valita sellainen punttisali missä näitä vuosimaksuja ei ole. Ite käyny täällä 10-kunnossa aina kun oon innostunut reenaan ja just siitä hyvä paikka kun ei sidota mihinkään sopimuksiin ja kohtuu kk-maksukin. Ei ollu mainos, jokainen valitkoon ite mestansa.

    • ihan kusetusta

      on, tampereellakin on kuntosaleilla, ainakin suurimmalla osalla tuollainen käytäntö, joka siis on ihan hanurista. niillä valitettavasti on tuohon oikeus, eli tehty sopimus on pätevä. kyllä itse vittuunnuin niin etten ole enää 5 vuoteen käynyt salilla ainakaan minkään "sopimuksen" alaisena, jos käyn, maksan erikseen sen yksittäisen kerran.

      ok, oma vika kun en lukenut niitä pienellä painettuja tekstejä, mutta yleensäkään ei niitä monet jaksa lukea - ja siitähän nämä huijarit juuri hyötyvät. kyllä tuo näköjään ei paljoa heidän bisnestä vahingoita, kun asiakkaita näyttää riittävän... itse kyllä boikotoin kyseisiä saleja.

    • Gagarin

      Eräät kuntosalit soveltavat sääntöä, minkä mukaan sopimus voidaan purkaa, tai sopimukseen liittyviä epäkohtia puida ainoastaan "asiakas tapaamisessa", mikä pitää sopia etukäteen. Kuluttajaoikeuden linjauksissa on todettu, että sopimusehtojen mukainen
      vaatimus, että irtisanominen edellyttää käyntiajan varaamista, voidaan
      pitää Kuluttajasuojalain 3§ mukaisena kohtuuttomana sopimusehtona.

      Jos sopimuksessa lukee, että sopimus on 12 12kk, miten määräaika monissa sopimuksissa on kirjattu, on määräaikaisuus tulkittava siten, että sopimus jatkuisi uudella
      12 kk jaksolla, mikäli kuluttaja ei reagoi ensimmäisen 12 kk jakson
      aikana. Monesti tällaiset määräaikaissopimukset ovat epäselviä ja tällöin niitä tulkitaan aina
      laatijansa vahingoksi, ei kuluttajan.

      Irtisanomisajoista on olemassa selkeä kanta, että yli
      kuukauden mittainen aika on kohtuuton kuluttajan kannalta.

      Kuluttajaoikeuden linjauksista on ollut voimassa 2003 vuoden versio, joka pitäisi olla jokaisella kuntosalilla tiedossa. Tammikuussa on julkaistu tarkennettu luonnos
      kuntosalien sopimusehtojen tulkitsemisesta kuluttajansuojalain säännösten
      perusteella. Sieltä löytyy kanta keskusteluketjussa esiintyneisiin epäselvinä pidettyihin
      kohtiin. Laki on ollut voimassa koko ajan ja ko. lakitekstiä on tarkennettu
      juuri tällaista tarvetta varten.

      Kuntosaleja yms. kuluttajasuojalain harmaalla alueella tasapainoilevia yrityksiä vastaan pitää taistella. Tällaisten yritysten toimintaperiaate perustuu siihen, että asiakasta pyritään vedättämään juuri niin paljon, kuin asiakas antaa itseään vedättää, eikä nosta vastalausetta, tai pidä kiinni lain suomasta kuluttajaturvasta. Tällaiset yritykset nojaavat juuri siihen olettamukseen, että yksittäinen kuluttaja ei nouse heitä vastaan. Kun reklamaatioita tulee riittävästi, ko. yritykset nostavat profiiliaan vain sen verran, että harmaa alue kapenee ja asiakkaat jatkavat rahojensa kantamista yritykseen.

      Kuka vain voi tehdä millaisia sopimuksia tahansa, mutta sopimus itsessään ei voi rikkoa Suomen perustuslakia. Vetoaminen allekirjoitettuun sopimukseen ja/tai sopimusehtojen lukematta jättämiseen on turhaa, jos em. premissi edes osin täyttyy.

      • SaliMes

        Mitä saleja nämä ovat joista saa näin huonoa palvelua ?
        Itse olen käynyt 15vuotta Kouvolan Ykkösellä eikä siellä ole koskaan ollut vastaavia ongelmia vaan palvelu pelaa.


      • Gagarin
        SaliMes kirjoitti:

        Mitä saleja nämä ovat joista saa näin huonoa palvelua ?
        Itse olen käynyt 15vuotta Kouvolan Ykkösellä eikä siellä ole koskaan ollut vastaavia ongelmia vaan palvelu pelaa.

        Helsingissä on ainakin yksi... En viitsi mainita nimeä, koska prosessi on kesken.


      • jaa
        SaliMes kirjoitti:

        Mitä saleja nämä ovat joista saa näin huonoa palvelua ?
        Itse olen käynyt 15vuotta Kouvolan Ykkösellä eikä siellä ole koskaan ollut vastaavia ongelmia vaan palvelu pelaa.

        Minä kävin aikoinaan Crossissa ja irtisanoakseni sopimuksen jouduin menemään etukäteen varattuna ajankohtana istumaan sinne johtajan koppiin. Irtisanomisaika onneksi oli sen täydet 1kk tuon 12kk määräaikaisuuden jälkeen, eikä enempää.


      • clubhouse1
        SaliMes kirjoitti:

        Mitä saleja nämä ovat joista saa näin huonoa palvelua ?
        Itse olen käynyt 15vuotta Kouvolan Ykkösellä eikä siellä ole koskaan ollut vastaavia ongelmia vaan palvelu pelaa.

        Ainakin Vuosaaren Clubhouse salilta saa tällaista "palvelua", eli puhelimitse ei saa kiinni todellisia
        päättäjiä, ja asiakaspalvelulle ei ole annettu valtuuksia päättää asioista. Kuluttajaa pyydetään tulemaan paikan päälle "keskustelemaan asioista", jolloin "mahdollisesti voidaan puhua joistakin korvauksista tapauskohtaisesti". Asiakaspalvelu lisäksi antaa aikoja, jotka eivät yleensä sovi työssäkäyville ts. arkiaikaan klo 9-16. Täten katson, että ko sali selkeästi vedättää ja yrittää tehdä korvaus- ja irtisanomisasioista vaikeita. Mikäli haluaa tietyn kuun puolella irtisanoa, esim. tammikuussa, niin usein salilta sanotaan että sen kuun ajat ovat jo menneet. Tällöin homma venyy ja venyy. Myös Clubhouseen pätee 12 12kk sopimus, ja sitä jatketaan automaattisesti ilman kuluttajalta kysymistä. Varmasti kuntosaliyrittäjä voi perustella, että haetaan mahdollisimman helppoa palvelua, mutta näkisin että kyse on lähinnä siitä, että maksimoidaan ilmainen rahantulo. Nykyaikana olisi helppo ostaa palveluna jonkinlainen asiakkuudenhallinta, joka automaattisesti lähettää kuluttajalle kyselyn, mailin, tms jossa ilmoitetaan että "olemme jatkamassa sopimusta vuodeksi, onhan asia ok" ja yhteystiedot samaan.


    • varoittavaesmerk

      juuri näin... Edelleen sama meininki saleilla jatkuu.

      Eikä minun tapauksessa auttanut edes eroilmoitus jonka allekirjoitin, johon eropäiväksi kirjoitettiin 30.4. Jäsenyys jatkuu (omasta huolimattomuudesta johtuneesta ylimääräisen kuukauden maksusta johtuen) kesäkuun loppuun asti.

    • belle1

      noh, eipä tämä ainakaan saleille hyvää mainosta ole..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1026
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      56
      742
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      618
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe