Vielä soijasta. Olen sellaista allergisoituvaa tyyppiä, atooppinen iho, siitepölyallergiaa, kaikki raakajuurekset ja moni hedelmä sekä vihannes tekevät allergista reaktiota. Joskus alkoi julmetusti suuta kutittamaan kun söin sellasta soijasuklaajälkkäriä, siis kaupasta ostettua, samantyyppistä kuin esim. Jacky makupala tms. Nyt olen parina päivänä innostunut laittaan soijarouheesta ruokaa ja olen aivan tohkeissani sen mahdollisuuksista, koska en haluaisi käyttää lihaa enää lainkaan. Mutta voiko soijalle olla allerginen? Alkoi vähän hirvittämään, kun nytkin on massu pullollaan ruokaa jossa käytin tummaa soijarouhetta.
allergia
6
840
Vastaukset
- allergisoitua
Soija on papu ja useat ovat allegisia pavuille ja herneille. Papuallergia ei taas ole este kasvissyönnille, vaihtoehtoisia proteiinilähteitä ovat mm. seitan, hamppu jne
- itse olen
Itse olen allerginen herneille, pavuille, pähkinöille, omenalle yms ja kerran soijajäätelöä syötyäni alkoi kurkkua kutittaa ja henkeä ahdistaa. Mutta olen kyllä huomannut, että kun tuon esim. soijarouheen tarpeeksi hyvin kypsentää, siitä ei tule minkäänlaisia oireita, minulle ainakaan (sama pätee tosin muihinkin asioihin joille olen allerginen, paitsi koiriin :D).
Mutta mikään lääkäri en kuitenkaan ole, ja tämä on vain minun henkilökohtainen kokemukseni. Jos uskallat, niin voithan kokeilla hyvin kypsennettyä soijarouhetta/suikaleita todella vähän ja varovasti. (Itsehän teen esim makaronilaatikkoa niin, että keitän soijarouhetta ensin noin 20 min. mausteliemessä ja kippaan makaronien sekaan ja uuniin.) - itse olen
itse olen kirjoitti:
Itse olen allerginen herneille, pavuille, pähkinöille, omenalle yms ja kerran soijajäätelöä syötyäni alkoi kurkkua kutittaa ja henkeä ahdistaa. Mutta olen kyllä huomannut, että kun tuon esim. soijarouheen tarpeeksi hyvin kypsentää, siitä ei tule minkäänlaisia oireita, minulle ainakaan (sama pätee tosin muihinkin asioihin joille olen allerginen, paitsi koiriin :D).
Mutta mikään lääkäri en kuitenkaan ole, ja tämä on vain minun henkilökohtainen kokemukseni. Jos uskallat, niin voithan kokeilla hyvin kypsennettyä soijarouhetta/suikaleita todella vähän ja varovasti. (Itsehän teen esim makaronilaatikkoa niin, että keitän soijarouhetta ensin noin 20 min. mausteliemessä ja kippaan makaronien sekaan ja uuniin.)Joo luinpa hätäisesti tuon viestin, eli olet kokeillut siis jo. Mutta kyllä, jostain syystä soijajäätelö aiheutti reakstion, mutta itse kypsennettynä ei mitään.
- soijajäätelö
itse olen kirjoitti:
Joo luinpa hätäisesti tuon viestin, eli olet kokeillut siis jo. Mutta kyllä, jostain syystä soijajäätelö aiheutti reakstion, mutta itse kypsennettynä ei mitään.
Soijajäätelössä on sen sataa eri ainetta. Mistä voisit päätellä, että se olisi soija? Minä epäilen kyllä muita lisäaineita.
- älä arvaile
Miten olisi allergiatestien tekeminen?
Ei nimittäin terveysasioissa oikein kannata arvailla eikä myöskään turvautua satunnaisiin nettineuvoihin.
Tuossa soijasuklaajälkkärissä kyllä saattoi olla mikä tahansa se allergian aiheuttaja: suklaa, lisäaineet, tärkkelys ... - olen
myös tullut soijalle allergiseksi ihan viime aikoina. Minulla on samantyyppiset allergiat kuin sulla, soijajuoma ja rouhe voin´vielä syödä, pahin on pelkkä soijakastike ilm.korkean soijapitoisuuden vuoksi. Soija tunnetaan yleisesti hyvin allergisoivana. Ikävä juttu mutta onhan paljon muita vaihtoehtoja esim.kauratuotteita.
- Anonyymi
Härkäpapu ja sinimailasen idut, voivat laukaista harvinaisia autoimmuunisairauksia, joista se akuutisti vaarallisin on favismi, mutta siis muitakin autoimmuuni-reumasairauksiin luettavia sairauksia potevien, ravintoa eivät ole pavut, herneet, idut yms.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1516284
- 461715
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes381384- 451018
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3201001Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se45903Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13899Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384866Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14857Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni75845