Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Jumalan antama laki

hirvas

oli jo pannukannu syntyessään. Miksi kaikkitietävä Jumala yleensä antoi sellaisen mahdottoman lain, jonka mukaan kukaan ei pystynyt elämään rikkomatta sitä? Ei edes aikansa fariseukset.

Siksipä Jumala teki uuden suunnitelman, ja lähetti lihaan tulleen Poikansa täyttämään vanhan ja epäonnistuneen lain. Sitä ei enää ole - edes israelilaisillakaan! Kiitos Jumalalle, että näin tapahtui. Nyt mekin olemme pelastettuja uskomme kautta Jumalan armosta.

45

585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lain hylkijät

      Sinä hylkäät kaikki, jotka sinun käskyistäsi eksyvät, sillä heidän kavaluutensa on turha.

      • Veli Herrassa

        Kuten mm. Stefanuksen kivityksen suojelijana
        toimi, niin että kivittäjät saivat riisua
        takkinsa Saulus-fariseuksen jalkain juureen.

        Filippiläisk. 3. luku

        4 vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin.
        Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin
        voin vielä enemmän minä,
        5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä
        ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa,
        hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut
        lakiin nähden fariseus,

        6 intoon nähden seurakunnan vainooja,
        lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.

        7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen
        Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
        8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon
        ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun
        Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen
        tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän
        sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen.

        Saulus joutui hylkäämään tykkänän lainnoudattamisen, jotta kelpaisi Krsitukselle!


    • "" Jumalan antama laki
      Kirjoittanut: hirvas
      6.4.2009 klo 14.51
      oli jo pannukakku syntyessään. ""

      Niin. En minäkään näe lailla ja seremonioillakaan
      muuta tehtävää kuin että Jeesus-lupauksen täyttymistä odotellessa Jumalan piti jollain
      lailla pitää ihmsikunta tietoisina Jumalan
      olemassaolosta ja Israelin töppäilyjen kautta
      havaita, että kyllä se Jeesus tarvitaan.

      Room. 11:32
      Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.

      Gal. 3:22
      Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle,
      että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta
      Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.

      Kyllä ilman lakiakin useimmat ihmiset huomaa
      oman vajavaisuutensa. Mutta toissaalta kovanaamat
      eivät huomaa edes lakitiedon kautta.

      Ei minua kiinnosta laintäyttämistä leikkimällä
      kiillottaa ihaoni, vaan elämän haaste käsittääkseni
      on siinä, että näkisi kanssaihmisessään Krsitusken,
      jota pitää rakastaa ja palvella.

      Uusi Testamentti itse asiassa kieltää lain
      puolesta kinaamisen ja lainvaatimisen:

      Room. 3:28
      Niin päätämme siis, että ihminen
      vanhurskautetaan uskon kautta,
      ilman lain tekoja.

      Tit. 3:9
      Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja
      sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja
      laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.

    • IDENEB

      Gal. 3:19
      Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten
      tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti,
      kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli
      annettu; ja se säädettiin enkelien kautta,
      välimiehen kädellä.

      Hirvas on tässä asiassa tasan tarkkaan oikeassa siis!

      VANHAN LIITO NRIKKOMUSTEN peittämiseksi ja
      hillitsemiseksi tarvittiin laki, sillä Kristus
      ei vielä ollut läsnä sellaisena kuin me tänään
      uskon kautta voimme Hänet nähdä.

      Golgatan jälkeistä elämää

    • Näin on asia

      Kyllä Jumalan Lain pystyy toteuttamaan jos on vai haluja, mutta kun te annatte HIMOILLENNE vallan niin te teette synnin!

      • Tosi_uskova

        Kun lakiin luotat noin sokeasti!

        Room. 11:32
        Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.

        Gal. 3:22
        Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle,
        että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta
        Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.

        Uskova


      • advr

        Taidat nyt puhua eri asiasta?
        Ei adventismin noudatus ole sitä Jumalan lain noudatusta niinkuin harhoissasi luulottelet.


      • Onko teille vaikeaa
        advr kirjoitti:

        Taidat nyt puhua eri asiasta?
        Ei adventismin noudatus ole sitä Jumalan lain noudatusta niinkuin harhoissasi luulottelet.

        Käskyt, ne eivät ole raskaat kenenkään kääntyneen pitää;

        Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, eli;
        - muistan pyhittää Lepopäivän,
        - Kunnioitan isää ja äitiä,
        - En tapa ketään,
        - en tee aviorikosta,
        - en varasta,
        - en sanoa väärää todistusta lähimmäisestä,
        - en himoitse lähimmäiseni omaa!

        Onko nuo vaikeita joillekin? - Kyllä Jumalan Lain pystyy toteuttamaan jos on vai HALUJA, mutta kun te annatte HIMOILLENNE ja VIHALLENNE vallan niin te teette synnin!


      • ettehän
        Onko teille vaikeaa kirjoitti:

        Käskyt, ne eivät ole raskaat kenenkään kääntyneen pitää;

        Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, eli;
        - muistan pyhittää Lepopäivän,
        - Kunnioitan isää ja äitiä,
        - En tapa ketään,
        - en tee aviorikosta,
        - en varasta,
        - en sanoa väärää todistusta lähimmäisestä,
        - en himoitse lähimmäiseni omaa!

        Onko nuo vaikeita joillekin? - Kyllä Jumalan Lain pystyy toteuttamaan jos on vai HALUJA, mutta kun te annatte HIMOILLENNE ja VIHALLENNE vallan niin te teette synnin!

        Ettehän te adventistit noudata mitään muuta kuin adventisminmukaisia tulkintojanne.

        Ei uskoon tarvita adventismin oppirakennelmia eikä adventistien tapojen noudatuksia.
        Tästähän teidän välttämisessänne on kyse!


      • Tosi_uskova
        advr kirjoitti:

        Taidat nyt puhua eri asiasta?
        Ei adventismin noudatus ole sitä Jumalan lain noudatusta niinkuin harhoissasi luulottelet.

        Sorry -- olet matkalla helvettiin!
        Kirjoittanut: Tosi_uskova
        6.4.2009 klo 15.30

        Kun lakiin luotat noin sokeasti!

        Room. 11:32
        Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.

        Gal. 3:22
        Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle,
        että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta
        Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.

        Uskova


      • Tosi_uskova
        Onko teille vaikeaa kirjoitti:

        Käskyt, ne eivät ole raskaat kenenkään kääntyneen pitää;

        Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, eli;
        - muistan pyhittää Lepopäivän,
        - Kunnioitan isää ja äitiä,
        - En tapa ketään,
        - en tee aviorikosta,
        - en varasta,
        - en sanoa väärää todistusta lähimmäisestä,
        - en himoitse lähimmäiseni omaa!

        Onko nuo vaikeita joillekin? - Kyllä Jumalan Lain pystyy toteuttamaan jos on vai HALUJA, mutta kun te annatte HIMOILLENNE ja VIHALLENNE vallan niin te teette synnin!

        Jumala vakuuttaa Sinulle ettet pysty käskyjä
        noudattamaan. Sitäpaitsi, ei tarvitse muistella,
        kuinka mones käsky se on, kun annat leipää
        nälkäiselle. Hyvä on sensijaan tietää, että
        Jeesus sanoo: "Minun oli nälkä ja te annoitte
        minulle syödä".

        Sorry -- olet matkalla helvettiin!
        Kirjoittanut: Tosi_uskova
        6.4.2009 klo 15.30

           Kun lakiin luotat noin sokeasti!

        Room. 11:32
        Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.

        Gal. 3:22
        Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle,
        että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta
        Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.

        Uskova


      • Monesko käsky kymmenestä?
        ettehän kirjoitti:

        Ettehän te adventistit noudata mitään muuta kuin adventisminmukaisia tulkintojanne.

        Ei uskoon tarvita adventismin oppirakennelmia eikä adventistien tapojen noudatuksia.
        Tästähän teidän välttämisessänne on kyse!

        (Syvä hiljaisuus, kun he koettavat selata suurta
        taistelua ja jotkut Raamattua, jonka kannessa
        kultainen kirjoitus: Ilmestyskirjaseminaari.)


      • eepu*
        Monesko käsky kymmenestä? kirjoitti:

        (Syvä hiljaisuus, kun he koettavat selata suurta
        taistelua ja jotkut Raamattua, jonka kannessa
        kultainen kirjoitus: Ilmestyskirjaseminaari.)

        Se käsittää Käskyt 4-10 !

        *
        ♥ MARANATA! ♥   


    • alex-kasi

      kuinka iankaikkinen elämä tulee mahdolliseksi.
      Se että luulet että Jumalan laki on pannukakku osoittaa vain yhden asian - että et ymmärrä Raamatun sanomasta paljoakaan. Jumalan lakia ei "pannukakkusi" muuta tippaakaan - se on ja pysyy - aina..

      Ihmetyttää hieman (vaikka kyllä tällä palstalla saa lukea kaikenlaista joten alkaa tottuimaan) miksi et edes halua ymmärtää.. mutta omahan on asiasi..

      • Demus

        Jumalan laissa sapattikäsky on kuuliaisuuden merkki. Sapatti on lauantaina, ei sunnuntaina.
        Sunnuntain pyhittäjät palvovat epäjumalaa.
        Etkä tätä tiedä?


      • huvittavalta
        Demus kirjoitti:

        Jumalan laissa sapattikäsky on kuuliaisuuden merkki. Sapatti on lauantaina, ei sunnuntaina.
        Sunnuntain pyhittäjät palvovat epäjumalaa.
        Etkä tätä tiedä?

        Mitä olet saavuttanut olemalla kuuliainen adventtikirkon säännöille?


      • alex-kasi
        Demus kirjoitti:

        Jumalan laissa sapattikäsky on kuuliaisuuden merkki. Sapatti on lauantaina, ei sunnuntaina.
        Sunnuntain pyhittäjät palvovat epäjumalaa.
        Etkä tätä tiedä?

        Kun Jeesus eli maan päällä oli lepopäivä rasitettu kaikenlaisilla lisä käskyillä - kuinka pitkäöälle sai kulkea ja mitä sai tehdä - Jeesus opetti että lepopäivä on ihmistä varten eikä päin vastoin.. siksi minulle lepopäivä on juuri lepopäivä .. kuutena päivänä tee työtä ja seitsemäntenä lepää.. olisi erittäin kummallista jos lepääminen olisi sallittua vain lauantaisin!!! eikö vain .. Pääasia on että kunnioittaa Jumalaa lepopäivän antajana - ihminen tarvitsee lepoa ja Jumala on antanut hänelle oikeuden LEPOON..

        MUTTA ... jos joku tuntee että rikkoo Jumalaa vastaan jos ei pidä sapattiaan lauantaisin - on minun kehoitukseni että jokainen tekee omantuntonsa mukaan.. minä en ainakaan tuomitse ketään - se on varma.. asiahan on niin että kukaan meistä ei pelastu muiden uskolla - ei edes sillä että on tuomitsemassa muiden uskoa..

        :) alex


      • Demus
        alex-kasi kirjoitti:

        Kun Jeesus eli maan päällä oli lepopäivä rasitettu kaikenlaisilla lisä käskyillä - kuinka pitkäöälle sai kulkea ja mitä sai tehdä - Jeesus opetti että lepopäivä on ihmistä varten eikä päin vastoin.. siksi minulle lepopäivä on juuri lepopäivä .. kuutena päivänä tee työtä ja seitsemäntenä lepää.. olisi erittäin kummallista jos lepääminen olisi sallittua vain lauantaisin!!! eikö vain .. Pääasia on että kunnioittaa Jumalaa lepopäivän antajana - ihminen tarvitsee lepoa ja Jumala on antanut hänelle oikeuden LEPOON..

        MUTTA ... jos joku tuntee että rikkoo Jumalaa vastaan jos ei pidä sapattiaan lauantaisin - on minun kehoitukseni että jokainen tekee omantuntonsa mukaan.. minä en ainakaan tuomitse ketään - se on varma.. asiahan on niin että kukaan meistä ei pelastu muiden uskolla - ei edes sillä että on tuomitsemassa muiden uskoa..

        :) alex

        Itse todistat oikein Jumalan lain. Miksi et siis toimi sen mukaan, mitä se kehoittaa tekemään?
        Sapattikäskyä ei ole kumottu. Ja siksi sinun pitää sitä kuuliaisesti noudattaa. Sapattikäsky tarkoittaa yhtä päivää, jonka Jumala pyhitti ja eroitti muista päivistä. Tämä päivä on viikonpäivämme lauantai.
        Sapatti ei ole sunnuntai. Se on lauantai. Osoittamalla sunnuntain pyhäpäiväksi teet vääristelyn, koska muutat lain toisenlaiseksi. Kyse on nyt Jumalan pyhästä laista. Johon et saa kajota.


      • hirvas
        alex-kasi kirjoitti:

        Kun Jeesus eli maan päällä oli lepopäivä rasitettu kaikenlaisilla lisä käskyillä - kuinka pitkäöälle sai kulkea ja mitä sai tehdä - Jeesus opetti että lepopäivä on ihmistä varten eikä päin vastoin.. siksi minulle lepopäivä on juuri lepopäivä .. kuutena päivänä tee työtä ja seitsemäntenä lepää.. olisi erittäin kummallista jos lepääminen olisi sallittua vain lauantaisin!!! eikö vain .. Pääasia on että kunnioittaa Jumalaa lepopäivän antajana - ihminen tarvitsee lepoa ja Jumala on antanut hänelle oikeuden LEPOON..

        MUTTA ... jos joku tuntee että rikkoo Jumalaa vastaan jos ei pidä sapattiaan lauantaisin - on minun kehoitukseni että jokainen tekee omantuntonsa mukaan.. minä en ainakaan tuomitse ketään - se on varma.. asiahan on niin että kukaan meistä ei pelastu muiden uskolla - ei edes sillä että on tuomitsemassa muiden uskoa..

        :) alex

        minulle

        >>>>Se että luulet että Jumalan laki on pannukakku osoittaa vain yhden asian - että et ymmärrä Raamatun sanomasta paljoakaan.


      • lauantai...
        hirvas kirjoitti:

        minulle

        >>>>Se että luulet että Jumalan laki on pannukakku osoittaa vain yhden asian - että et ymmärrä Raamatun sanomasta paljoakaan.

        On ja pysyy pyhänä, vaikka kuinka kiertäisitte sen hirvas ja Alex.

        Levätä voi vaikka joka päivä, mutta sapatti on lauantai koska Jumala on niin hyväksi nähnyt. Meidän ihmisten tulee alistua Isän Jumalan tahtoon tässä sapattia koskevassa käskyssä.


      • kuulua...

        hui, hai liittoon, jossa ei ole mitään lakia ja järjestystä.


      • hirvas
        lauantai... kirjoitti:

        On ja pysyy pyhänä, vaikka kuinka kiertäisitte sen hirvas ja Alex.

        Levätä voi vaikka joka päivä, mutta sapatti on lauantai koska Jumala on niin hyväksi nähnyt. Meidän ihmisten tulee alistua Isän Jumalan tahtoon tässä sapattia koskevassa käskyssä.

        lahkon rahankeräyspäivä. "Sapatti" on vain naamioitu niin, etteivät jäsenet epäile, vaan antavat almunsa "jumalalle", joka on SDA.
        Sen tahtoon ovat alistuneet adventistit.


      • ole suotu ymmärrystä.

        Valitut käsittävä ja muut jäävät ulkopuolelle, eivätkä kykene käsittämään.


      • almuja antaa
        hirvas kirjoitti:

        lahkon rahankeräyspäivä. "Sapatti" on vain naamioitu niin, etteivät jäsenet epäile, vaan antavat almunsa "jumalalle", joka on SDA.
        Sen tahtoon ovat alistuneet adventistit.

        tai on antamatta koska naispapit parveilee kirkoissa.
        Sapatti on sapatti ja se on lauantai vaikka ei yhtäkään kirkkoa olisi maanpäällä.


      • Samaa mieltä. En ymmärrä minäkään alex kasin lain intoilua vähäkään. Laki ei anna elämää. Vaan vaatii kokoajan, eikä anna rauhaa lepoa hetkeäkään. Vaan nujertaa ja kurittaa ihmistä vanhaa aatua näkemään "armonhätä" tilansa Pyhän Jumalan edessä.
        Kerskaamme Kristuksesta; riippuvuudessamme Häneen. Saadaksemme iankaikkisen elämän. Ei muuta tietä ole.


      • toista tietä
        Utulila kirjoitti:

        Samaa mieltä. En ymmärrä minäkään alex kasin lain intoilua vähäkään. Laki ei anna elämää. Vaan vaatii kokoajan, eikä anna rauhaa lepoa hetkeäkään. Vaan nujertaa ja kurittaa ihmistä vanhaa aatua näkemään "armonhätä" tilansa Pyhän Jumalan edessä.
        Kerskaamme Kristuksesta; riippuvuudessamme Häneen. Saadaksemme iankaikkisen elämän. Ei muuta tietä ole.

        kumomalla tai poistamalla Jumalan Pyhän lain, että eivät tarvitsisi armoa ollenkaan.


      • annu42
        alex-kasi kirjoitti:

        Kun Jeesus eli maan päällä oli lepopäivä rasitettu kaikenlaisilla lisä käskyillä - kuinka pitkäöälle sai kulkea ja mitä sai tehdä - Jeesus opetti että lepopäivä on ihmistä varten eikä päin vastoin.. siksi minulle lepopäivä on juuri lepopäivä .. kuutena päivänä tee työtä ja seitsemäntenä lepää.. olisi erittäin kummallista jos lepääminen olisi sallittua vain lauantaisin!!! eikö vain .. Pääasia on että kunnioittaa Jumalaa lepopäivän antajana - ihminen tarvitsee lepoa ja Jumala on antanut hänelle oikeuden LEPOON..

        MUTTA ... jos joku tuntee että rikkoo Jumalaa vastaan jos ei pidä sapattiaan lauantaisin - on minun kehoitukseni että jokainen tekee omantuntonsa mukaan.. minä en ainakaan tuomitse ketään - se on varma.. asiahan on niin että kukaan meistä ei pelastu muiden uskolla - ei edes sillä että on tuomitsemassa muiden uskoa..

        :) alex

        Jos joskus tulee aika, jolloin meidän kaikkien, koko ihmiskunnan, on pakosta, lain uhalla pyhitettävä vain sunnuntai, kirkon vallan merkkinä, vaaditko sinä meitä adventisteja, jotka pyhitämme Jumalan siunaaman päivän, pyhittämään sunnuntain? Mitä sitten tapahtuu, ellemme tee, niinkuin käsketään? Joudummeko siitä tuomiolle sinun mielestäsi? Onko enemmistöllä oikeus tuomita meidät tekemään omaatuntoamme vastaan?

        Joka tapauksessa haluan aina pyhittää vain sen päivän, jonka Jumala on itse pyhittänyt ja ensimmäisen ihmisparin kanssa levännyt heti luomisensa jälkeen. Jos pakko tulee, olemme eri puolella.


      • niinkuin itseäsi!"?
        Demus kirjoitti:

        Itse todistat oikein Jumalan lain. Miksi et siis toimi sen mukaan, mitä se kehoittaa tekemään?
        Sapattikäskyä ei ole kumottu. Ja siksi sinun pitää sitä kuuliaisesti noudattaa. Sapattikäsky tarkoittaa yhtä päivää, jonka Jumala pyhitti ja eroitti muista päivistä. Tämä päivä on viikonpäivämme lauantai.
        Sapatti ei ole sunnuntai. Se on lauantai. Osoittamalla sunnuntain pyhäpäiväksi teet vääristelyn, koska muutat lain toisenlaiseksi. Kyse on nyt Jumalan pyhästä laista. Johon et saa kajota.

        Ja monesko kymmenestä tämä: maksa kymmenykset
        adventtikirkolle?
        Älä syö lihaa -- monesko kymmenestä käskystä se?


      • Joh 2:17
        Silloin hänen opetuslapsensa muistivat,
        että on kirjoitettu:
        "Kiivaus sinun huoneesi puolesta
        kuluttaa minut".


        ## Raamattu on pullollaan fariseuksia jotka hokevat yksi toisensa perään:
        Luuk. 18:21
        Mutta hän sanoi: "Tätä kaikkea minä olen noudattanut nuoruudestani asti".

        Ja kuitenkin he sydämessäänkin tietävät ettei se riitä, kuten tämäkin.

        Lopettaisitte jo sen farisealaisen lain puolesta kiihkoilun.

        Paavali antaa meille elämänohjeet jotka kattavat kyllä kaikki lain kiellot, mutta ne eivät ole lakia, vaan ohjeita. Laki ei kuulu uuteen liittoon, tiedätte sen itsekin.

        Älkää enää valehdelko itsellenne, saati muille. ##


      • IDENEB
        toista tietä kirjoitti:

        kumomalla tai poistamalla Jumalan Pyhän lain, että eivät tarvitsisi armoa ollenkaan.

        ### Monet yrittää
        Kirjoittanut: toista tietä
        6.4.2009 klo 20.09
        kumomalla tai poistamalla Jumalan Pyhän lain,
        että eivät tarvitsisi armoa ollenkaan. ###

        Johan oli käärmemäistä sepustusta!

        Ilman lakaikin omatunto todistaa ihmisen syylliseksi
        Jumalan edessä. Joten kyllä me armoa tarvitsemme,
        me jotka emme laista mitään tiedä.
        Sensijaan moni lakiin tuijottava luulee olevansa
        pyhä lakitietoisuutensa vuoksi.

        SE ON SAMAA KUIN OMAISUUTEENSA LUOTTAMINEN!!!!!!!

        Mark. 10:24
        Niin opetuslapset hämmästyivät hänen sanoistaan.
        Mutta Jeesus rupesi taas puhumaan ja sanoi
        heille: "Lapset, kuinka vaikea onkaan niiden,
        jotka luottavat tavaraansa, päästä Jumalan
        valtakuntaan!

        Room. 2.

        17 Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi
        ja luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskauksesi
        18 ja tunnet hänen tahtonsa ja, opetettuna
        laissa, tutkit, mikä parasta on,
        19 ja luulet kykeneväsi olemaan sokeain
        taluttaja, pimeydessä olevien valkeus,
        20 ymmärtämättömien kasvattaja, alaikäisten
        opettaja, sinulla kun laissa on tiedon ja
        totuuden muoto:
        21 niin sinäkö, joka toista opetat, et itseäsi
        opeta; joka julistat, ettei saa varastaa,
        itse varastat; ................


      • sentään
        annu42 kirjoitti:

        Jos joskus tulee aika, jolloin meidän kaikkien, koko ihmiskunnan, on pakosta, lain uhalla pyhitettävä vain sunnuntai, kirkon vallan merkkinä, vaaditko sinä meitä adventisteja, jotka pyhitämme Jumalan siunaaman päivän, pyhittämään sunnuntain? Mitä sitten tapahtuu, ellemme tee, niinkuin käsketään? Joudummeko siitä tuomiolle sinun mielestäsi? Onko enemmistöllä oikeus tuomita meidät tekemään omaatuntoamme vastaan?

        Joka tapauksessa haluan aina pyhittää vain sen päivän, jonka Jumala on itse pyhittänyt ja ensimmäisen ihmisparin kanssa levännyt heti luomisensa jälkeen. Jos pakko tulee, olemme eri puolella.

        Olet ehkä ainoa, joka on noin kiintynyt johonkin viikonpäivään.

        Minulle jokainen päivä on yhtä arvokas :)


      • alex-kasi
        annu42 kirjoitti:

        Jos joskus tulee aika, jolloin meidän kaikkien, koko ihmiskunnan, on pakosta, lain uhalla pyhitettävä vain sunnuntai, kirkon vallan merkkinä, vaaditko sinä meitä adventisteja, jotka pyhitämme Jumalan siunaaman päivän, pyhittämään sunnuntain? Mitä sitten tapahtuu, ellemme tee, niinkuin käsketään? Joudummeko siitä tuomiolle sinun mielestäsi? Onko enemmistöllä oikeus tuomita meidät tekemään omaatuntoamme vastaan?

        Joka tapauksessa haluan aina pyhittää vain sen päivän, jonka Jumala on itse pyhittänyt ja ensimmäisen ihmisparin kanssa levännyt heti luomisensa jälkeen. Jos pakko tulee, olemme eri puolella.

        kun kirjoitin että

        """MUTTA ... jos joku tuntee että rikkoo Jumalaa vastaan jos ei pidä sapattiaan lauantaisin - on minun kehoitukseni että jokainen tekee omantuntonsa mukaan.. minä en ainakaan tuomitse ketään - se on varma.. asiahan on niin että kukaan meistä ei pelastu muiden uskolla - ei edes sillä että on tuomitsemassa muiden uskoa.. """

        Miksi kuitenkin kysyit :?)
        Henkilökohtaisesti olen sillä kannalla, että tämä on omantunnon kysymys - eikö vain.

        Luterilainen kirkko on pyhittänyt lepopäivän kautta aikojen.. minä en voi olla samaa mieltä siinä että se olisi tehty jotenkin tämän maailman hallitsijan tähden - Evl-kirkko vetoaa juuri samoihin Raamatun kohtiin kuin A-kirkkokin.. Minun mielestäni lepopäivä on Jumalan antama päivä lepoon - ei kannata riidellä kuinka kukin asian uskoo - sillä Jumala näkee jokaisen ihmisen sydämmeen kuitenkin..
        Jos pitää sapattinsa Jumalan lupauksen tähden olen varma että se on ihan oikein..

        Sanoit "JOS" joskus tulee aika jolloin kaikkien täytyy alkaa pyhittämään sunnuntaita (mihin en oikein voi uskoa) alkaisinko vaatimaan että advenistit jättäisivät lauantain ??

        En varmasti ala - jos sellainen aika tulisi.. :) alkaisin mielumminkin itsekin miettimään lepäämistä lauantaisin - sillä se olisi aika ihme mielestäni jos sellainen sunnuntai-laki tulisi. Kuten sanoin minun mielestäni adventistien tulee pitää lauantai sapattinsa koska siitä on tullut heille omantunnon asia.. ja niin on muillekin.. tiedä häntä vaikka joskus tulisin siihen johtopäätökseen että lepopäivä (sillä sitähän sapatti tarkoittaa) on sittenkin vietettävä lauantaisin.. mutta tänään en voi uskoa että päivällä on niin suuri merkitys.. oli se sitten sunnuntai tai lauantai tai mikä päivä tahansa.. uskon että ihmisen Luoja luonnollisesti tiesi että ihminen tarvitsee levätä ja antoi sen vuoksi ohjeen kuusi päivää töitä ja seitsemäs lepää. Monet ovat työssään lauantaisin ja sunnuntaisin mutta heidänkin täytyy levätä kerran viikossa.. SE ON JUMALAN TAHTO - Joten ei se päivä ole niin tärkeä minulle että siitä tulisi pelastus kysymys - ei sunnuntai tai lauantai eikä mikään muukaan päivä - mutta jos olisin adventisti niin luonnollisesti pitäisin lauantai sapatin..

        siunausta annulle
        alex


      • alex-kasi

        tulee mahdolliseksi vain oikein elettynä .. petät itseäsi jos luulet että armo tarkoittaa että sillä ei ole mitään väliä jos noudatat Jumalan tahtoa elämässäsi tai et..

        En minä sanonut että joku voisi pelastua omilla teoillaan - joten älä vääristele.. mutta kerran on JOKAISEN elettävä täydellisesti Jumalan tahdossa jos haluaa iankaikkisen elämän .. sillä muualla ei ole iankaikkista elämää.. ainoastaan Jumalalla on kuolemattomuus (Raamatun mukaan ja minä uskon Raamattuun) ..

        alex:)


      • alex-kasi
        ole suotu ymmärrystä. kirjoitti:

        Valitut käsittävä ja muut jäävät ulkopuolelle, eivätkä kykene käsittämään.

        iankaikkinen elämä on mahdollista myös erossa Jumalasta (ja siten myös Jumalan tahdosta) mutta Raamatussa asia on selvä: VAIN JUMALLLA ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        Kuten Pietari sanoi Jeesukselle - Herra, kenen tykö me menisimme? Sinulla on iankaikkisen elämän sanat; ...

        Sääliksi käy näitä "kuolemattomia", jotka ei ymmärrä että iankaikkinen elämä todellisuutta eikä mikään teoreettinen unikuva..

        Jumala on kuolematon KOSKA HÄN OMAA NE OMINAISUUDET jotka tekevät hänestä kuolemattoman .. ei kukaan ihminen omaa sellaisia ominaisuuksia ja meille on iankaikkinen elämä mahdottomuus jos emme elä sitä Jumalan yhteydessä.. ja se tarkoittaa ehdottomasti Jumalan tahdossa.. sillä ei kukaan voi koskaan olla Jumalan yhteydessä jos ei elä Jumalan tahdossa.. nyt olemme kuitenkin niin vajavaisia että olemme hukassa ilman Jumalan pojan apua .. se on varma..

        alex


      • sanotaan
        alex-kasi kirjoitti:

        kun kirjoitin että

        """MUTTA ... jos joku tuntee että rikkoo Jumalaa vastaan jos ei pidä sapattiaan lauantaisin - on minun kehoitukseni että jokainen tekee omantuntonsa mukaan.. minä en ainakaan tuomitse ketään - se on varma.. asiahan on niin että kukaan meistä ei pelastu muiden uskolla - ei edes sillä että on tuomitsemassa muiden uskoa.. """

        Miksi kuitenkin kysyit :?)
        Henkilökohtaisesti olen sillä kannalla, että tämä on omantunnon kysymys - eikö vain.

        Luterilainen kirkko on pyhittänyt lepopäivän kautta aikojen.. minä en voi olla samaa mieltä siinä että se olisi tehty jotenkin tämän maailman hallitsijan tähden - Evl-kirkko vetoaa juuri samoihin Raamatun kohtiin kuin A-kirkkokin.. Minun mielestäni lepopäivä on Jumalan antama päivä lepoon - ei kannata riidellä kuinka kukin asian uskoo - sillä Jumala näkee jokaisen ihmisen sydämmeen kuitenkin..
        Jos pitää sapattinsa Jumalan lupauksen tähden olen varma että se on ihan oikein..

        Sanoit "JOS" joskus tulee aika jolloin kaikkien täytyy alkaa pyhittämään sunnuntaita (mihin en oikein voi uskoa) alkaisinko vaatimaan että advenistit jättäisivät lauantain ??

        En varmasti ala - jos sellainen aika tulisi.. :) alkaisin mielumminkin itsekin miettimään lepäämistä lauantaisin - sillä se olisi aika ihme mielestäni jos sellainen sunnuntai-laki tulisi. Kuten sanoin minun mielestäni adventistien tulee pitää lauantai sapattinsa koska siitä on tullut heille omantunnon asia.. ja niin on muillekin.. tiedä häntä vaikka joskus tulisin siihen johtopäätökseen että lepopäivä (sillä sitähän sapatti tarkoittaa) on sittenkin vietettävä lauantaisin.. mutta tänään en voi uskoa että päivällä on niin suuri merkitys.. oli se sitten sunnuntai tai lauantai tai mikä päivä tahansa.. uskon että ihmisen Luoja luonnollisesti tiesi että ihminen tarvitsee levätä ja antoi sen vuoksi ohjeen kuusi päivää töitä ja seitsemäs lepää. Monet ovat työssään lauantaisin ja sunnuntaisin mutta heidänkin täytyy levätä kerran viikossa.. SE ON JUMALAN TAHTO - Joten ei se päivä ole niin tärkeä minulle että siitä tulisi pelastus kysymys - ei sunnuntai tai lauantai eikä mikään muukaan päivä - mutta jos olisin adventisti niin luonnollisesti pitäisin lauantai sapatin..

        siunausta annulle
        alex

        joka ei pidä "HÄNEN KÄSKYJÄNSÄ" ei ole HÄNEN OMANSA. Sellainen ihminen joka ei pidä Hänen käskyjänsä vaeltaa jonkun muun herran käskyjen alaisuudessa.

        Ei voida sanoa, että se nyt on ihan sama minkä päivän pitää sapattina. Jumala on asiasta eri mieltä.


      • alex-kasi kirjoitti:

        kun kirjoitin että

        """MUTTA ... jos joku tuntee että rikkoo Jumalaa vastaan jos ei pidä sapattiaan lauantaisin - on minun kehoitukseni että jokainen tekee omantuntonsa mukaan.. minä en ainakaan tuomitse ketään - se on varma.. asiahan on niin että kukaan meistä ei pelastu muiden uskolla - ei edes sillä että on tuomitsemassa muiden uskoa.. """

        Miksi kuitenkin kysyit :?)
        Henkilökohtaisesti olen sillä kannalla, että tämä on omantunnon kysymys - eikö vain.

        Luterilainen kirkko on pyhittänyt lepopäivän kautta aikojen.. minä en voi olla samaa mieltä siinä että se olisi tehty jotenkin tämän maailman hallitsijan tähden - Evl-kirkko vetoaa juuri samoihin Raamatun kohtiin kuin A-kirkkokin.. Minun mielestäni lepopäivä on Jumalan antama päivä lepoon - ei kannata riidellä kuinka kukin asian uskoo - sillä Jumala näkee jokaisen ihmisen sydämmeen kuitenkin..
        Jos pitää sapattinsa Jumalan lupauksen tähden olen varma että se on ihan oikein..

        Sanoit "JOS" joskus tulee aika jolloin kaikkien täytyy alkaa pyhittämään sunnuntaita (mihin en oikein voi uskoa) alkaisinko vaatimaan että advenistit jättäisivät lauantain ??

        En varmasti ala - jos sellainen aika tulisi.. :) alkaisin mielumminkin itsekin miettimään lepäämistä lauantaisin - sillä se olisi aika ihme mielestäni jos sellainen sunnuntai-laki tulisi. Kuten sanoin minun mielestäni adventistien tulee pitää lauantai sapattinsa koska siitä on tullut heille omantunnon asia.. ja niin on muillekin.. tiedä häntä vaikka joskus tulisin siihen johtopäätökseen että lepopäivä (sillä sitähän sapatti tarkoittaa) on sittenkin vietettävä lauantaisin.. mutta tänään en voi uskoa että päivällä on niin suuri merkitys.. oli se sitten sunnuntai tai lauantai tai mikä päivä tahansa.. uskon että ihmisen Luoja luonnollisesti tiesi että ihminen tarvitsee levätä ja antoi sen vuoksi ohjeen kuusi päivää töitä ja seitsemäs lepää. Monet ovat työssään lauantaisin ja sunnuntaisin mutta heidänkin täytyy levätä kerran viikossa.. SE ON JUMALAN TAHTO - Joten ei se päivä ole niin tärkeä minulle että siitä tulisi pelastus kysymys - ei sunnuntai tai lauantai eikä mikään muukaan päivä - mutta jos olisin adventisti niin luonnollisesti pitäisin lauantai sapatin..

        siunausta annulle
        alex

        samoihin raamatun paikkoihin, totta.

        Ero on siinä, että ev.lut. kirkko pitää viikon ensimmäistä päivää lepopäivänä juhliakseen Jeesuksen ylösnousemusta.

        Ylösnousemuksessa on kyse pelastustoivosta, synnin voitosta, ei lepopäivästä tai varastamista tai himoitsemisesta…. , vaikka Hän ne kaikki sovittikin puolestamme. Ylösnousemuksessa on kyse siitä toivosta, että saamme kerran nähdä Herran, kun Häneen turvaamme.

        Tätä lepopäiväasiaa pohdittiin lasten pyhäkoululehdessä vuodelta 1996 ev.lut.

        “POHDINTAA
        Raamatussa kerrotaan, että Jumala luodessaan maailmaa lepäsi seitsemäntenä päivänä. Se on ollut esimerkki myös meille kristityille.
        ME VIETÄMME LEPOPÄIVÄÄ SUNNUNTAINA. SE ON MEIDÄN AJANLASSAMME VIIKON ENSIMMÄINEN PÄIVÄ. ME VIETÄMME SITÄ SEN ILOISEN ASIAN MUISTOKSI, ETTÄ JEESUS NOUSI KUOLLEISTA JUURI SUNNUNTAINA, VIIKON ENSIMMÄISENÄ PÄIVÄNÄ.
        Koska viikossa on seitsemän päivää saamme lepopäivän joka seitsemäs päivä…..””


        Raamattu ei tätä asiaa kuitenkaan pohdi samalla tavalla, että kun viikossa on seitsemän päivää voimme ottaa seitsemänneksi päiväksi minkä päivän vaan. Seitsemän päivänen viikko tulee luomisesta. Luodessaan Jumala ei näin tehnyt, että olisi joka päivän pyhittänyt ja siunannut lepopäiväksi, että olisi kaikilla päivillä Jumalan pyhitys, siunaus.
        Siitä vaan ihminen valitsemaan, mutta ei näin raamattu kerro. Se olisi melkoinen kaaos, kun kaikki valitsisivat lepopäivänsä, kuka perjantaiksi tai maantaiksi.

        Näin ei myöskään Jeesus itse toiminut tai apostolit, eikä Paavali. Kyllä he pitäytyivät sapattiin, joka on lauantai. Jumala ei antanut muille viikon päiville edes nimiä, kun sapatille. Monen maan kalenterissa lukee edelleenkin lauantain kohdalla, että sapatti.
        En ole kenenkään ihmisen kuullut ikinä edes sanovan, että “pyhäpäivänä, viikon seitsemäs päivä” esim. maanantai, tai tiistai…, kun sattuu töistä olemaan vapaa, olen Herran pyhän, lepopäivän, viikon seitsemännen päivän viettänyt tiistaina ..

        Käsitätkö tämän raamatun paikan, että se tarkoittaa kaikkia viikonpäiviä?
        Jes. 58:13 
        Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia,

        Kuka määrää mikä on Jumalan pyhä päivä? Omatuntoko? Työnantaja? Riittääkö se, kun ev.lut. kirkko on aina niin tehnyt?

        ””Jos pitää sapattinsa Jumalan lupauksen tähden olen varma että se on ihan oikein.”” (mitä lupausta tarkoitat?)
        Niin. mistä tulee tuo ”sapattinsa”. . Onko sinulla oma sapatti? Tässä kohtaa tulee meidän eroavaisuus. En pidä omaa sapattiani, vaan Herran sapatin pyhänä, joka on annettu ihmistä varten. Miten tuo lause sitten oikein kuuluisi, sinun ajatustavalla, näinkö Jeesus sanoo; olen sapatin Herra, olen antanut teille sapattinne;).

        Siunausta sinulle ja perheellesi!


    • elämässä laki

      on täytettynä ja siksi uskovainen ei ole lain alla, vaan elää täytetyssä laissa Jumalan antamalla voimalla. Uskovainen ei halua ikinä rikkoa täytettyä lakia ja koska hän ei sitä halua tehdä, saa hän voiman elää lain kanssa sopusoinnussa.

      Rakkaudessa täyttyy laki.

    • Miten voi laki epäonnistua?

      Eikö se laki täyttänyt ihmisten vaatimuksia ja täten epäonnistui?
      Joten laki piti Jumalan täyttää, vai mitä tarkoitat?

      • pohtimista,

        mikä epäonnistui laki vai ihminen?
        Mikä näyttää epäonnistumisen ja kenelle?
        Näyttääkö ihminen laille, että olet epäonnistunut vai laki ihmisille, että olet epäonnistunut?
        Eli kumpi on epäonnistuja laki vai ihminen?

        Tuliko Jeesus lakia varten vai ihmistä varten?


      • ### Mikä tekee laista epäonnistujan?
        Miten voi laki epäonnistua?
        6.4.2009 klo 19.27
        Eikö se laki täyttänyt ihmisten vaatimuksia ja täten epäonnistui?
        Joten laki piti Jumalan täyttää, vai mitä tarkoitat? ###

        Laki oli ihmistä varten mutta juuri ihmisen tähden
        hyvä ja pyhä laki osoittautui "hyödyttömäksi" ja
        "turhaksi" ja "voimattomaksi".
        Niin että Jumalan piti se itse täyttää Kristuksessa.

        Room. 8:3
        Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli
        lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki,
        lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan
        kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla
        synnin lihassa,

        Olet oikein oivaltanut hirvaksen mainion alustuksen!


      • olet melkoisen sekaisin
        AnttiVKantola kirjoitti:

        ### Mikä tekee laista epäonnistujan?
        Miten voi laki epäonnistua?
        6.4.2009 klo 19.27
        Eikö se laki täyttänyt ihmisten vaatimuksia ja täten epäonnistui?
        Joten laki piti Jumalan täyttää, vai mitä tarkoitat? ###

        Laki oli ihmistä varten mutta juuri ihmisen tähden
        hyvä ja pyhä laki osoittautui "hyödyttömäksi" ja
        "turhaksi" ja "voimattomaksi".
        Niin että Jumalan piti se itse täyttää Kristuksessa.

        Room. 8:3
        Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli
        lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki,
        lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan
        kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla
        synnin lihassa,

        Olet oikein oivaltanut hirvaksen mainion alustuksen!

        Ei kai kenenkään tarvitse hyödytöntä ja turhaa, voimatonta täyttää?


    • uteljas
      • alex-kasi

        Jumala kirjoitti.
        Raamattu sanoo että Jumala itse kirjoitti laintaulut joita sitten säilytettiin eripaikassa kuin Israelin lakia.. Jumalan kirjoittamat lain taulut ovat eräänlainen "peruslaki"..


      • IDENEB
        alex-kasi kirjoitti:

        Jumala kirjoitti.
        Raamattu sanoo että Jumala itse kirjoitti laintaulut joita sitten säilytettiin eripaikassa kuin Israelin lakia.. Jumalan kirjoittamat lain taulut ovat eräänlainen "peruslaki"..

        Vai että peruslaki uudelle liitolle! Voi alex-parkaa.

        Ja monesko siinä on käsky: "Rakasta lähimmäistäsi
        niinkuin itseäsi"?

        Sillä SE on uuden liiton peruslaki!!


      • annu42
        alex-kasi kirjoitti:

        Jumala kirjoitti.
        Raamattu sanoo että Jumala itse kirjoitti laintaulut joita sitten säilytettiin eripaikassa kuin Israelin lakia.. Jumalan kirjoittamat lain taulut ovat eräänlainen "peruslaki"..

        Tähän vastaukseen sanon amen, koska uskomme juuri näin. Mikään laki maailmassa ei mene Jumalan omalla sormellaan kivitauluihin kirjoittamien lakien yli. Ne ovat tuomioistuinten ylin ja kokein mittapuu, jota tosin nykyään olan takaa yritetään poistaa. Jos niitä ajattelee, ja jos jokainen maailmassa eläisi niiden mukaan, olisimme paratiisissa.

        Olet monesti sanonut, että ne ovat aina ja iankaikkisesti voimassa. Näin on, joten olemme tässä ihan samaa mieltä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2087
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      19
      1677
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1433
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1348
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe