Ikäsyrjintää työelämässä?

Tahtoo tietää

Hei!

Oletteko törmänneet nuoret/vanhemmat työpaikan haussa tai työelämässä ikäsyrjintään?

Toivoisin asiasta pikaisia kommentteja :) lähinnä opiskelutarkoitukseen.

12

703

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Työelämässä kaiken kokenut

Olen kokenut ikärasismia entisen esimieheni taholta eräässä Outokumpulaisessa lihafirmassa.
      Siellä silloinen esimieheni haukkui minut viisikymppisen liian vanhaksi työelämään kaikkien kuullen, oikein nimeltä mainiten kuuluvalla äänellä kailottaen ja pirullisen ivallinen virnistys suupielessä.
      Olen kokenut myös erääseen koulutukseen pyrkimisessä ikäni esteeksi. Siis minusta ei ollut mihinkään, eikä tullut mitään. Kyllä noita mitään sanomattomia ja mihinkään johtamia HUUHAA-kurssituksia pidettiin jatkuvasti. Niistä on todistuksia liki 20 kpl.

• S.K.

Hei!

Kiitos, että vastasit viestiin.

Harmi, että olet joutunut kokemaan kertomiasi asioita. Kuulostaa siltä, että esimiehesi olisi käytöksen perusteella joutanut eläkkeelle....

Toivottavasti elämä sujuu nyt hyvin ja "turhat" kurssit ovat takanapäin.

Aurinkoista kevättä Sinulle!

S.K.

• jupjupelis

Ainakin ravintola-alla on, se on fyysisetkin kuluttavaa,sos-terv.puolelle kannattaa kouluttautua, sieltä ei työtkään lopu eikä viedä kolmansiin maihin.

• S.K.

Hei!

Totta puhut, hoitotyötä riittää kaikille alalle haluaville!

Työympäristö on ehkä ravintolaa rauhallisempi, siitä plussaa.

Kiitos, että kommentoit kysymykseen.

S.K.

• SaJo5

Moikka!

Olen kokenut ikäsyrjintää sekä työhönottotilanteessa että työpaikoissa sisällä. Omalla kohdallani tuo syrjintä tapahtuu toisinpäin (kuin mediassa), eli minua syrjitään nuoruuteni vuoksi. Tällä hetkellä olen 26-vuotias, ja kaipa tuo ikä pikkuhiljaa lakkaa olemasta merkityksellinen. Tosin tälläkin hetkellä työpaikassani osa on sitä mieltä, etten voi mistään mitään tietää (en työstä enkä elämästä).
      Työpaikassani tälläkin hetkellä haetaan työntekijää, joka ei olisi niin kovin nuori (eli pitäisi olla yli 30-vuotias), vaikka kyse on ihan muutaman kuukauden simppelistä sijaisuushommasta.

• s.k.

Hei!

Kerroit ääneen sen, että nuoretkin kokevat ikäsyrjintää työelämässä, se ei ole vain vanhempien tekijöiden juttu!

Nuoret usein kertovat, että koulutus ei riitä työllistymiseen, vaan nuorelta kysytään rutkasti työkokemusta. Se on aika vaikea yhtälö :(.

Tsemppiä Sinulle työhommiin! Perustaidoilla ja oppimisen halulla pääset piiiiiitkälle! S.K.

• ikäsyrjintäää

Olin vasta 27-vuotias (vuonna -97) kun hain autolähetiksi. Työnantaja sanoi minulle suoraan puhelimessa, että haluavat siihen nuoremman työntekijän. Luonnollisesti loukkaannuin asiasta ja sanoin työnantajalle, että hakekaa sitten työntekijänne vaikka esim. lastentarhasta! :(

• s.k.

Hei!

Kiitos viestistä!

Tosi nuorta lähettiä ovat hakeneet, kun 27 v on niin vanha :)

Kuskinako lie nyt? Tsemppiä hommiin!

S.K.

• karkeasti

sanoen, naisia ei oteta vanhempana töihin, jos ei ole jokin erikoisala ja korkeasti koulutettu. Miehet pääsevät vielä yli 60 hyvin helposti johtajan pallille. Itse en päässyt enää töihin 45 vuotiaana, mutta olinkin vain kirjanpitäjä. Tosin ATK oli hyvin hallinnassa, mm. ATK:n AB ajokortti suoritettuna. Enpä vain päässyt, Olin LIIAN VANHA!

• s.k.

Hei!

Miehet saavat vanhetessaan jotakin kummallista charmia, josta "Eeva" on jäänyt ilman.

Mutta naisten energialla ja sisulla mennään!
        Kiitos kommentistasi.

Käsitykseni mukaan kirjanpitäjille on töitä ja tarvetta, jos vielä kiinnostusta hommaan riittää. Ei muuta johtajattereksi vain!

S.K.

• Kohta menee hermo

Tervehdys,

Kirjoitanpa tässä nyt sitten omista kokemuksistani. Ikää on 54 v. ja minut irtisanottiin kaksi vuotta sitten päällikkötehtävistä valtionyrityksestä tuotannollisista ja taloudellisista syistä 12:a palvelusvuoden jälkeen. Olen sen jälkeen hakenut lähemmäs sataa työpaikkaa varastonhoitajan ja ministeriön ylitarkastajan tehtävien väliltä, kaikki kuitenkin paikkoja, joihin olen mielestäni pätevä. Paikkoja olen hakenut sekä julkiselta että yksityiseltä sektorilta. Noin puoleen olen saanut vastauksen, että kiitos mielenkiinnosta ja loput ovat vaienneet kuin muuri. Siis ei minkäänlaista vastausta. Minulla on melko hyvä kaupallinen koulutus, olen toiminut kansainvälisissä tehtävissä useita vuosia jopa asuen ulkomailla. Osaan kahdeksaa kieltä, tosin vain viittä sujuvasti, en ole edes ylipainonen enkä juopottele.

Mittä muuta järkeenkäypää selitystä edelleen jatkuvalle työttömyydelleni en ole keksinyt kuin ikäni....

• vapaa nainen

minä jouduin työttömäksiv.2005 ja olin silloin vajaa 53v. alle kk olin uudessa työpaikassa, saman alan, vaikka olen nainen. Nyt olen putkessa omasta vapaasta tahdostani, kun ikää tuli se vaadittava 57v. työnantajan kanssa yhdessä sovittiin koska terveyteni oli jo heikentynyt senverran, muttei tarpeeksi eläkkeeseen oikeuttavasti.Päivääkään en ole ratkaisuani katunut. Ensin työnantajani sanoi että irtisanominen iän perusteella on ikärasismia, mutta muutti mielensa kun ehdotin tuotannollis/taloudellisia syitä.Meitä lähti n.25, osa vapaaehtoisesti ja osa pakon edessä. senverran iso työnantaja oli kyseessä että sakot joutuu maksamaan eläkeikäämme asti joka kk n.1000e/henkilö.Nuorempien irtisanominen on tietysti ilmaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      32
      3503
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      23
      2279
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      79
      2218
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      42
      2091
    5. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      56
      1474
    6. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1386
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      69
      947
    8. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      903
    9. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      807
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      35
      783
    Aihe