http://www.iltalehti.fi/uutiset/200904229454347_uu.shtml Kelalle tuomio oikeusturvan loukkaamisesta Keskiviikko 22.4.2009 klo 07.43 Kela on useasti päättänyt vastoin hoitavan lääkärin lausuntoa, että potilas on työkykyinen. Asiasta kertoo Helsingin Sanomat. Kelasta myönnetään, ettei toiminta ole riittävän avointa. (JARNO JUUTI) Onko Kelan toiminta tarpeeksi avointa? 2% 98% Ääniä 7910 Onko Kelan toiminta tarpeeksi avointa? Usein potilaan työkyvystä ei päätä oma lääkäri, vaan Kelan omat asiantuntijalääkärit. Asiantuntijat eivät tapaa potilasta lausuntoa varten. Eläkkeitä, sairauslomia ja leikkauksia koskevia päätöksiä tehdään Kelassa vuosittain kaikkiaan noin 700 000. Tuhansia sairauspäivärahahakemuksia hylätään päivittäin. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin (EIT) on päättänyt, että Kela on toiminut virheellisesti. Helsinkiläiselle Aimo Poikoselle ei myönnetty sairauslomasta korvausta ja Kela kieltäytyi antamasta päätökseen liittyviä asiakirjoja potilaalle. Kelan vastaus oli: Koska asiantuntijalääkäri ei perustele päätöksiä, pyyntöönne ei voida suostua. EIT:n mukaan Kela rikkoi potilaan oikeusturvaa. Monet potilasjärjestöt ovat puuttuneet Kelan tapaan olla perustelematta päätöksiään. Toimintamalli ei ole riittävän avoin, myöntää Kelan ylilääkäri Jorma Järvisalo. Toiminnan tulisi olla avoimempaa, mutta Kela ei ajattele rahaa tehdessään sairausvakuutuspäätöksiä.
kelalle tuomio oikeusturvan
loukkaamisesta
1
355
Vastaukset
- varsinainen asijantuntija
Nämä "asiantuntijalääkärit"on aina olleet pelkkä vitsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101084
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82814Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat264606Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede17595- 66548
- 93535
- 26512
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.47491- 43476
- 47437