Meri-Porin lukio!

Tiivi

Yritin jo koulun rehtorille mailata, muttei ole vastausta kuulunut, joten kysyn sitten täällä: Lukiossa on ilmaisutaito linja, mutta minkälainen? Teatteria, mediailmaisua vaiko luovaa kirjoittamista? Sivut eivät kerro asiasta oikeastaan mitään... Olisin todella kiitollinen, jos joku viitsisi kertoa asiasta. Kursseista saa kertoa enemmänkin, samoin kuin koulusta ja sen opettajista yleensäkin... Kiitos!

10

2818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-Porilainen

      Itse en koskaan ole Meri-Porin Lukiota käynyt, mutta sen verran tiedän, että se on koulu missä suurin osa oppilasita on sellaisia jotka eivät mihinkään muuhun lukioon päässeet. Tottakai hyviä oppilaitakin löytyy, mutta he usein valitsevatkin koulun sen sijainnin vuoksi (jos asuvat lähellä, koska matkaa keskustan lukioihin on 20 kilometria ja bussit kulkevat Porissa todella huonosti). Meri-Porin lukion keskiarvo on yleensä ollut sinnä 6 paikkeilla, eli huomattavasti muita Porin lukioita alhaisempi.
      Huonon oppilasaineksen vuoksi kokeet ovat suhteellisen helppoja ja niistä hyvä oppilas saa helpolla kymppejä, mutta ylioppilaskirjoituksissa se voikin sitten kostautua.

      En tiedä tilannettasi ja millainen opiskelija olet, mutta jos varsinkin tulet jostain muusta kaupungista älä valitse ainakaan Meri-Porin lukiota. Se sijaitsee metsässä 20 kilometrin päässä Porin Keskustasta. Ilmasutaidosta en tiedä, mutta luulisin senkin olevan aika hataralla pohjalla.

      • lukiolaistytöt Meri-Porista

        Opiskelemme tällä hetkellä Meri-Porin lukiossa toista vuotta ja tulimme ERITTÄIN vihaisiksi lukiessamme "Ex-Porilaisen" kirjoituksen koulustamme, joka sisälsi suoranaisia asiavirheitä.

        Alkuun on todettava, että Meri-Porin lukion sisäänpääsykeskiarvo on ollut kaupunkimme heikoin.
        Kansallisessa tarkastelussa tilanteemme ei kuitenkaan ole poikkeavan huolestuttava, esimerkkinä todettakoon eräs pääkaupunkiseudun lukio, jonka keskiarvoraja on ollut jopa 5,1. Siis
        selkeästi huonompi kuin Meri-Porin lukiolla.

        "Ex-Porilainen" mainitsi kirjoituksessaan myös huonot linja-autoyhteydet. Totta on, että Porissa julkinen liikenne ei ole paras mahdollinen, mutta kouluumme kulkuyhteydet ovat suorastaan erinomaiset! Yläasteen ja lukion oppilaille kouluun tulo pitkienkin matkojen takaa on vaivatonta, sillä aamu- ja iltapäivälinjat on suunniteltu oppilaiden kouluun tulemisen ja lähtemisen mukaan. Pysäkit ovat suoraan koulumme edessä, ja linja-autot tulevat aamuisin koulullemme n. 10 minuuttia ennen tunnin alkamista
        ja lähtevät 5 minuuttia tunnin loppumisen jälkeen.
        Sen vuoksi turhaa odottelua ei ole. Koulullemme pääsee lisäksi 4:llä muulla linjalla.

        Alhaisesta keskiarvorajasta johtuen on totta, että kaikilla koulumme oppilailla lukio-opinnot eivät suju ongelmitta. Koulussamme vallitsee kuitenkin avoin ja läheinen tunnelma, sillä koulumme antaa jokaiselle halukkaalle mahdollisuuden yrittää ja onnistua. Täällä kilpailuhenkisyyttä ei juurikaan tapaa! "Hyvät" oppilaat menestyvät ylioppilaskirjoituksissa tasonsa mukaisesti, toisin kuin "Ex-Porilainen" virheellisesti kirjoituksessaan väittää.

        Koulumme on virallinen ympäristötieteiden ja ilmaisutaidon erikoislukio. Molemmilla linjoilla kursseja on yhteensä 10, mikä on 3. eniten ilmaisutaidon kursseja Suomessa, Helsingin Kallion lukion ja Tampereen Yhteiskoulun jälkeen. Molempien linjojen opiskelijat tekevät niin valtakunnallista kuin ulkomaista yhteistyötä.

        On surullista, että henkilö ("Ex-Porilainen"), joka itse ei ole edes käynyt Meri-Porin lukiota levittää jopa virheellisiä tietoja koulustamme. Toivomme, että aiemmat kirjoitukset ("Tiivi" ja "Ex-Porilainen") eivät karkoittaneet kenenkään mielenkiintoa opinahjoamme kohtaan, sillä vuosittain kouluumme saapuu opiskelijoita myös muualta Suomesta, aina Lappia myöten.

        Tervetuloa Meri-Poriin kaukaakin, ette tule katumaan!


      • eeva

        Puuttumatta mitenkään itse asiaan pari kysymystä ex-porilaiselle:

        Kun heti kärkeen ilmoitat, ettet ole kyseistä koulua itse käynyt, niin miten voit olla varma tietojesi paikkansapitävyydestä? Sitä paitsi vedät maton oman juttusi alta kirjoittelemalla kuulopuheita. Niitähän riittää, vaikka kenestä ja vaikka mitä. Sinustakin luultavasti liikkuu kaikenlaisia tarinoita pitkin kaupunkia.

        Ilmaisutaidon (sanassa on muuten i a:n ja s:n välissä) arvelet kyseisessä koulussa olevan hataralla pohjalla. ARVELET? Millähän perusteella? Sitä paitsi mitä kouluansa valitseva tekee jonkun arveluilla? Suosittelen tiedon hankintaa, tärkeissä asioissa se on tukevampi pohja kuin luulo.

        Seuraavan kerran kun otat kantaa johonkin asiaan, tutustu perustelujen ihmeelliseen, joskin loogiseen maailmaan. Oppaita löytyy vaikkapa kirjastosta.


      • Porilainen

        Ex-Porilainen on aivan oikeassa puhuessaan Meri-Porin lukiosta. Olen asuntut Porissa koko ikäni ja tiedän todella millainen koulu Meri-Porin lukio on, koska muutama kaverini on käynytkin sitä.
        Muiden lukioiden mittapuusta koulu on täynnä lintsareita ja muutenkin erittäin heikkoa oppilasainesta.
        Vaikka Helsingissä olisin kouluja missä on heikompikin keskiarvo kuin Meri-Porissa ei se poista sitä tosiasiaa, että Meri-Porin lukion oppilaista suurin osa on siellä vain sen vuoksi, ettei muuallekkaan ole päässyt. Joka kaupungissa on oma heikoin lukionsa ja en minä ainakaan itse sinne lähtisi toisesta kaupungista. PSYL:n LNT-linjalle ja Kuninkaanhaan Urheilu-lukioon kyllä lähtisin.
        Porin linja-autoliikenteestä sanoisin vielä sen verran, että bussit kulkevat täällä todella huonosti ja hinnat ovat aivan tähtitieteellisiä muihin kaupunkeihin verrattuna. 86 sentin opiskelijalipusta on turha unelmoidakkaan.


      • myös porilainen
        Porilainen kirjoitti:

        Ex-Porilainen on aivan oikeassa puhuessaan Meri-Porin lukiosta. Olen asuntut Porissa koko ikäni ja tiedän todella millainen koulu Meri-Porin lukio on, koska muutama kaverini on käynytkin sitä.
        Muiden lukioiden mittapuusta koulu on täynnä lintsareita ja muutenkin erittäin heikkoa oppilasainesta.
        Vaikka Helsingissä olisin kouluja missä on heikompikin keskiarvo kuin Meri-Porissa ei se poista sitä tosiasiaa, että Meri-Porin lukion oppilaista suurin osa on siellä vain sen vuoksi, ettei muuallekkaan ole päässyt. Joka kaupungissa on oma heikoin lukionsa ja en minä ainakaan itse sinne lähtisi toisesta kaupungista. PSYL:n LNT-linjalle ja Kuninkaanhaan Urheilu-lukioon kyllä lähtisin.
        Porin linja-autoliikenteestä sanoisin vielä sen verran, että bussit kulkevat täällä todella huonosti ja hinnat ovat aivan tähtitieteellisiä muihin kaupunkeihin verrattuna. 86 sentin opiskelijalipusta on turha unelmoidakkaan.

        Satun myös tuntemaan joitakin ko. koulua käyneita ja olen kuullut koulusta aivan muuta. Ylioppilaskirjoitukset ovat sujuneet odotusten mukaan ja jatko-opiskelupaikkakin on löytynyt.
        Noissa kavereiden kuulopuheissa voi olla semmoinen juttu, jos ei ite pärjää, niin koulua on helppo syyttää. Joskus peilin kautta voi löytää helpommin syyn huonoihin koenumeroihin ja lintsaukseen. Omalla asenteella ja lukemisella vaikuttaa tuloksiin ja pärjää missä vaan.
        Suurin osa Meri-Porin yläasteen ja Saariston koulujen ysiluokkalaisista menee luullakseni vapaaehtoisesti lähimpään lukioon. Mäntymetsän keskellä koulukeskuksessa on viihtyisät tilat ja vieressä on myös hyvä kirjasto ja uusi upea uimahalli.


      • lyseolainen

        Meri-Porin tasosta kertonee jotain se, että vuonna 2002 se sai MTV3:n ylioppilaskirjoituksiin perustuvassa lukiovertailussa enemmän pisteitä ja siten myös paremman sijoituksen kuin Lyseo, jonka keskiarvoraja on tietääkseni paikkakunnan korkein. Viime vuonna Lyseo päihitti Meri-Porin, mutta ero oli merkittävästi pienempi kuin keskiarvorajojen perusteella voisi olettaa.

        Vaikka MTV3:n lukiovertailuja on kritisoitu kovasti, minä kyllä valitsisin ennemmin Meri-Porin kuin Lyseon jos saisin valita lukioni uudestaan. Siellä on ainakin pienet ryhmät ja yksilöllinen opetus, toista se on täällä Lyseossa jossa oppilaat on melkein pelkkää massaa.


      • Y. P.
        lyseolainen kirjoitti:

        Meri-Porin tasosta kertonee jotain se, että vuonna 2002 se sai MTV3:n ylioppilaskirjoituksiin perustuvassa lukiovertailussa enemmän pisteitä ja siten myös paremman sijoituksen kuin Lyseo, jonka keskiarvoraja on tietääkseni paikkakunnan korkein. Viime vuonna Lyseo päihitti Meri-Porin, mutta ero oli merkittävästi pienempi kuin keskiarvorajojen perusteella voisi olettaa.

        Vaikka MTV3:n lukiovertailuja on kritisoitu kovasti, minä kyllä valitsisin ennemmin Meri-Porin kuin Lyseon jos saisin valita lukioni uudestaan. Siellä on ainakin pienet ryhmät ja yksilöllinen opetus, toista se on täällä Lyseossa jossa oppilaat on melkein pelkkää massaa.

        Taisi olla M-P lukio maakunnan viimeisenä lukiovertailussa vuonna 2003. Ainakin Satakunnan Kansan mukaan. Tosin valitsisin minäkin M-PL:n Lyseota mieluummin.


    • REHTORI

      Moi Tiivi

      Lähetin jo yhden vastauksen, mutta se ei jostain syystä näy sivulla vieläkään, eli tunnin kuluttua lähetyksestä.
      Lähetän siis toisen viestin, etteivät ex-porilaisen asiaatuntemattomat arvelut jää ainoaksi vastaukseksi sinulle. Asiallistakin tietoa onneksi on.

      En ole valitettavasti saanut mailiasi. Olen vastannut kyllä kaikkiin minulle tulleisiin kyselyihin.

      Ilmaisutaidon kurssimme ovat seuraavat


      1. Johdatus itseilmaisuun
      2. Improvisaatio ja luova ilmaisu
      3. Liikeilmaisu (miimi, pantomiimi, muut)
      4. Mediailmaisu 1

      5. Puheilmaisu
      6. Yhteisö- ja sosiodraama
      7. Mediailmaisu 2
      8. Johdatus teatteri-ilmaisuun

      9. produktio 1
      10. Produktio 1

      Ilmaisutaidon opetusta olemme antaneet jo parikymmentä vuotta. Ilmaisutaitoryhmämme on esiintynyt eri tilaisuuksissa niin Porissa kuin ulkomaillakin.

      Jos haluat tarkempaa tietoa ilmaisutaidon kursseista tai koulusta yleensä soita koulun kansliaan 02-6215380 ja jätä soittopyyntö ilmaisutaidon linjan vetäjälle Krista Kiurulle. Lähetämme mielellämme lisätietoja.

      Soittele, tai käy vaikka paikan päällä tutustumassa. Se kannattaa.

      Veikko Vuohijoki, rehtori

    • Jukka Palmu

      Älä valitse ranskaa. Tiedän, että siellä paljon kertaillaan. Olen mm. nähnyt kyseisen koulun kirja-listan ja siitä voi nähdä, mm. että ranskan 5 kurssilla käytetään 4 kurssin kirjaa ja 7 kurssilla ollaan vielä 5 kurssin kirjassa. Muut koulun kurssit vaikuttavat olevan ranskaa lukuun ottamatta etenemisen puolesta järjestyksessä. Tälläinen eteneminen, joka ranskan tunneilla on, syö oppimisen mielenkiinnon ja motivaation.

    • Pihlavalainen

      tää on niin hauskaa lukee 12 vuotta vanhaa keskustelua meri-porin lukiosta :DD joka on nykyään yläaste ja itse olen siellä :DD

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      109
      2129
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      119
      1623
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      120
      1132
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      30
      1060
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      47
      959
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      897
    7. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      36
      814
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      781
    9. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      52
      763
    10. Miten voi olla muun sukupuolinen?

      Ei mitenkään. Kyllä tämä Euroviisujen voittaja on selvästi poika eikä tyttö, eikä mikään muun sukupuolinen. Olen aina pi
      Maailman menoa
      167
      699
    Aihe