Kantosiipialus Tehi?

Lotjauuno

Mikä oli kantosiipialus Tehin kohtalo?Onko se romutettu vai myyty synnyinmaahansa.Milloin lakkasi liikenne?

64

24841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veka

      Tuolla se on Päijänteellä aina vastaan tullut, ilman siipiä nykyään.
      En muista milloin siitä riisuttiin siivet.
      Laituri on Vääksyn kanavan pohjoispäässä.

      • Even keel

        Tehi poistui Päijänteeltä viitisen vuotta sitten. Liikennöi jossain satakunnassa, oliskohan järven nimi Pyhäjärvi


      • vuonna 2010
        Even keel kirjoitti:

        Tehi poistui Päijänteeltä viitisen vuotta sitten. Liikennöi jossain satakunnassa, oliskohan järven nimi Pyhäjärvi

        Kantosiipialus Tehi löytyy tätänykyä Tuusniemeltä, jossa risteilee Juojärvellä MS Suvi-Tuuli nimisenä,
        lainaus:
        "Ms SUVI-TUULI

        Vesibussi, rekisteröity 70 hengelle. Sopiva mm. bussiryhmille sekä kokousten ja seurojen pitoon. Tarvittavat kokouslaitteet. Alus on 27 m pitkä, 5,5 m leveä, syväys 1,5 m ja teho 300 hp. Entinen kantosiipialus. TEHI alumiinirunko."


    • Linker

      Täällä engl.kiel. juttu (sivulla 15): http://www.classicfastferries.com/cff/pdf/cff_2002_2.pdf

      (Sentyyppinen pdf-tiedosto, ettei copypastaaminen onnistunut).

      Reilut 10 vuotta sitten kantosiivet poistettu ja italialaisen CRM-koneen (1.050 hv / 33 kn) tilalle asennettu Volvo Penta (250 hv / 12 kn). Matkustajamäärä nostettu 64 => 80 henk. Myöhemmässä vaiheessa ruorihytti uusittu ("alkuperäisiin linjoihin sopimattomaksi").

      Ajaa lounas- ja päivällisristeilyjä vuoropäivin Lahti-Heinola ja Heinola-Vuolenkoski. Myös charteria.

      • Jokikyttä

        Suvi-tuuli risteilee nykyään Porvoossa, kesä 2017


    • Tahi

      Muistaakseni 20 vuotta sitten lähti siivet. Taisi olla neukkujen tekemä ja koneet oli aina epäkunnossa. Yksi kone ei jaksanut nostaa venettä kantosiiville ja se toinen oli aina rikki. Neukuthan käytti näitä paljon joilla mutta laatu oli "Ladan laatu".

    • Laivuri

      Tänne Kymijoen reitille (Keitele-Päijänne) tuotiin toinenkin (kirkkaan punainen) kantosiipialus, se kulki siipien päällä. Helvetinmoinen savupilvi siitä jäi ja kovaa se meni. Paska sekin oli, rikki aina. En ole sitä nähnyt tällä vuosituhannella. Kotisatama oli ehkä Äänekoski. Minulla on siitä pätkiä videolla, vaihteet kolisee ja sitten se sammuu, siihen se jäi, musta savuverho ympärillä. Tämä joskus Laukaan satamassa 90-luvun lopulla. Missä alus nyt on?

      • Raketa

        Tästäkin yksilöstä lienee juttua dokumentissa
        http://www.classicfastferries.com/cff/pdf/cff_2002_2.pdf (sivu 14).

        Virossa neukkuaikoina nimellä Raketa 314 palvellut peli on tullut Suomeen 1993 ja saanut täällä nimen Raketa. Omistajanvaihdos 1995 (Suvetar Oy), nimenvaihdos => Suvijet. Uusi omistajanvaihdos nimen muuttumatta 1997; samalla kuitenkin koneen vaihto (neuvostopadan tilalle venäläinen!). Uudella omistajalla Päijänteellä/Keiteleellä vuoteen 2000.

        Vuonna 2001 jälleen omistajanvaihdos ja tästä eteenpäin nimenä Rosetta. Ravintola- ja elokuvateatterikäytössä. Ei tietoa kotisatamasta eikä siitä, onko kantosiivet poistettu.

        Luulen nähneeni juuri tämän yksilön Tallinnan lähellä Piritassa ennen sen tuontia Suomeen 1993. Mahtoikohan Piritan "Kippari Kallena" tunnetulla laivuri/liikemies Kaarlo Lintulalla olla näppinsä pelissä???


      • Bella 8000
        Raketa kirjoitti:

        Tästäkin yksilöstä lienee juttua dokumentissa
        http://www.classicfastferries.com/cff/pdf/cff_2002_2.pdf (sivu 14).

        Virossa neukkuaikoina nimellä Raketa 314 palvellut peli on tullut Suomeen 1993 ja saanut täällä nimen Raketa. Omistajanvaihdos 1995 (Suvetar Oy), nimenvaihdos => Suvijet. Uusi omistajanvaihdos nimen muuttumatta 1997; samalla kuitenkin koneen vaihto (neuvostopadan tilalle venäläinen!). Uudella omistajalla Päijänteellä/Keiteleellä vuoteen 2000.

        Vuonna 2001 jälleen omistajanvaihdos ja tästä eteenpäin nimenä Rosetta. Ravintola- ja elokuvateatterikäytössä. Ei tietoa kotisatamasta eikä siitä, onko kantosiivet poistettu.

        Luulen nähneeni juuri tämän yksilön Tallinnan lähellä Piritassa ennen sen tuontia Suomeen 1993. Mahtoikohan Piritan "Kippari Kallena" tunnetulla laivuri/liikemies Kaarlo Lintulalla olla näppinsä pelissä???

        Pari viikkoa sitten Etelä-Suomen Sanomissa oli juttu jostakin kantosiipialuksesta, joka aloittaa risteilyt Vesijärvellä ja Päijänteellä kesällä 2004. Kotisataman on Lahti. Mielestäni aluksen nimi on Rosetta, en tosin ole varma.
        Alus toimii kantosiivillä, joka on mielestäni hienoa, ettei alkuperäistä konstruktiota ole lähdettä muuttamaan.
        ONNEA YRITYKSELLE!!!


      • hydratech
        Bella 8000 kirjoitti:

        Pari viikkoa sitten Etelä-Suomen Sanomissa oli juttu jostakin kantosiipialuksesta, joka aloittaa risteilyt Vesijärvellä ja Päijänteellä kesällä 2004. Kotisataman on Lahti. Mielestäni aluksen nimi on Rosetta, en tosin ole varma.
        Alus toimii kantosiivillä, joka on mielestäni hienoa, ettei alkuperäistä konstruktiota ole lähdettä muuttamaan.
        ONNEA YRITYKSELLE!!!

        Sama peli on kyseessä... Rosetta.

        Toivotaan että nousee siivilleen, kun vaikuttaa vähän alitehoiselta.


      • Kippari

        NÄKEMÄSI JA VIDEOITU VANHA PUNAINEN KANTOSIIPI OLI "SUVIJET" NYKYÄÄN UUDISTETTU ROSETTA LAHDEN MATKUSTAJASATAMASSA. ALUS ON TÄYDELLISESTI UUSITTU KONEENA V 12 MAN . ALU KULKEE UPEASTI SIIVILLÄÄN ! MATKANOPEUS LASTISSA 30 SOLMUA. RISTEILYT KOKO PÄIJÄNTEEN ALUEELLA . TERVEISIN JORMA 050 3888032


      • Syndrooma Lahti
        Kippari kirjoitti:

        NÄKEMÄSI JA VIDEOITU VANHA PUNAINEN KANTOSIIPI OLI "SUVIJET" NYKYÄÄN UUDISTETTU ROSETTA LAHDEN MATKUSTAJASATAMASSA. ALUS ON TÄYDELLISESTI UUSITTU KONEENA V 12 MAN . ALU KULKEE UPEASTI SIIVILLÄÄN ! MATKANOPEUS LASTISSA 30 SOLMUA. RISTEILYT KOKO PÄIJÄNTEEN ALUEELLA . TERVEISIN JORMA 050 3888032

        http://ru.wikipedia.org/wiki/Ракета_(теплоход)


      • Even keel

        Tehin sisaralus on nykyään "roxette"; ajelee charter reissuja. Muutti kesällä Lahdesta Vääksyyn "Tehin laituriin"


    • hydratech

      Tehi ajaa nykyään Vääksystä käsin tilauskeikkaa ja ainakin pari vuotta sitten ajoi vielä reittiä Vääksy-Heinola.

      Tehoa ei enää ole ja keulasta on siipi poistettu (takana se vielä on).

      • Arppa

        Pakko oli kirjoittaa munkin tuosta tehistä kun muistin mummon kertoman tarinan että he olivat menossa 5 vuoden ajan risteilemään tehillä mutta se oli aina rikki joten risteily jäi väliin mutta taulu tehistä kiikku seinälläni muistona tästä kulkupelistä


      • Jim Tonic
        Arppa kirjoitti:

        Pakko oli kirjoittaa munkin tuosta tehistä kun muistin mummon kertoman tarinan että he olivat menossa 5 vuoden ajan risteilemään tehillä mutta se oli aina rikki joten risteily jäi väliin mutta taulu tehistä kiikku seinälläni muistona tästä kulkupelistä

        mummojen marinat ei aina pidä kutiansa - itse olin täkkärinä paikanpäällä eikä jääty laituriin viimeisen 5 vuoden aikana kertaakaan.


    • Captain

      Raumalla ilmestyvä sanomalehti Länsi-Suomi uutisoi 17.01.-04 ilmestyneessä numerossaan kyseisestä aiheesta,

      Vesibussi Pyhäjärvelle
      Kokemäkeläisyrittäjä Asko Salminen tuo Pyhäjärvelle viimeistään juhannukseksi kuuluisan Tehin.Tehi rakennettiin kaantosiipialukseksi, mutta Pyhäjärvellä se liikennöi ilman siipiä. Vesibussin kotisatamaksi tulee Kauttuan Raumanmöljä.Aluksella ajetaan sekä tilausliikennettä, että risteilyjä.Tehi on vielä Vääksyssä, jossa sitä ennen Pyhäjärvelle tuontia muokataan.Siihen rakennetaan muun muassa uusi ajohytti.Tehin alkuperäinen ajohytti oli takaosassa, mutta uusi hytti tulee keulaan.Tehi on 27 metriä pitkä ja viisi metriä leveä, se ottaa 84 matkustajaa.Aluksessa on baari, mutta vielä ei ole päätetty haetaanko alukselle anniskeluoikeuksia.

      Elikkä sinä se lyhykäisyydessään!

      • pethe

        Kuulin Häme radiosta , että Tehi siirtyy liikennöimään Turun saaristoon vielä viime vuonna liikennöi Vääksystä-Heinolaan , ym risteilyjä. Vuonna -96 tapasin eukkoni Tehillä , silloin juhannus-risteilyllä Padasjoela.


      • Captain TEHI

        Tuo Tehi paatti löytyy jo Kauttualta "Raumanmöljästä" jonne se parkkeerattu laituriin. Jonkun näköinen ohjaushytti on siellä katolla lähempänä perää kuin keulaa.

        Onko Tehi rakennettu puusta vai? On siinä kestämistä... On se parempi kuin rauta... on kokemusta kun rauta väsyy. Ja ennen oli miehet rautaa laivat puuta hiio hoi hiio hoi.

        Nyt on TEHI puuta ja miehet edelleen rautaa.


    • Love Boat

      Kävin vähän kurkkimassa Tehin ikkunan takaa, mutta ei vaikuttanut yhtään kantosiipialukselta.

    • miehistön jäsen

      Viimeinen kesä, jolloin Tehi ajoi siivillään oli 1982, ja siirtyi huutokaupassa yksityiselle yritykselle 1983. TEhi oli Lahden ja Jyväskylän kaupunkien omistaman matkailuryityksen alus. Toiminta päättyi kaupunkien päätettyä jättää antamatta matkailuavustusta yhtiölle. Aluksen neuvostovalmisteiset koneet eivät pysyneet ehjänä riittämättömän huollon, ja puutteellisen konekohtaisen koulutuksen vuoksi. Alukseen vaihdettiin italialaisvalmisteinen moottori, ja samalla huolehdittiin konemiehistön asianmukaisesta koulutuksesta. Viimeisen 5 siivellisen purjehduskauden aikana ei jäänyt konevian takia yhtään vuoroa ajamatta ja kansaivälisen markkinoinnin ansioista käyttöaste oli kiitettävä.

      • B.Virtanen

        Olisi muuten kiva kuulla siitä Keiteleen-Päijänteen aluksesta tietoa. Onko kenelläkään mitään havaintoja?

        Tehistä muistan kerrotun koneessa (neuvostokoneessa siis) olleen jäähdytysongelmia Päijänteen lämpimien vesien vuoksi. Ilmeisesti Venäjän joet ovat kylmempiä? Samoin muistan pikkukillinä Tehillä matkustaneena kerrotun että 64-paikkaisen Tehin matkustajamäärä rajoitettiin 58:aan painosyistä.

        Googlettamalla löytyy mielenkiintoisia sivustoja mm. hakusanalla hydrofoil tai russian hydrofoil. Tehin tyyppihän on Raketa. Samoin kannattaa aloittaa selailu www.hydrofoils.org

        Ja näitä aluksiahan valmistetaan tai ainakin kaupitellaan Venäjällä edelleen. Samoin voisi kuvitella että tuollaisen saisi aika edullisesti sieltä käytettynä...

        Tuollaisen koneen polttoaineenkulutus on muuten helppo laskea; noin 200 g/hevosvoimatunti ja 1000 hv kone jolla on ajettava täysillä jotta alus pysyisi siivillään; tulos on parisataa kiloa eli noin 250 litraa löpöä tunnissa.

        Tartossa ajaa Emajõen "risteilyjä" ilmeisesti Polesye-luokan kantosiipialus. Laituripaikka on joen rannassa markkinatorin kupeessa. Samoin Turkin Marmariksesta ajetaan Rodokselle mahdollisesti Kometa-tyyppisillä aluksilla (myös suomalaisten matkatoimistojen retkiohjelmassa).

        Toivottavasti keskustelu ja tietojenkeruu (ja -jako) jatkuu.
        B.Virtanen


      • ent kip kon mest
        B.Virtanen kirjoitti:

        Olisi muuten kiva kuulla siitä Keiteleen-Päijänteen aluksesta tietoa. Onko kenelläkään mitään havaintoja?

        Tehistä muistan kerrotun koneessa (neuvostokoneessa siis) olleen jäähdytysongelmia Päijänteen lämpimien vesien vuoksi. Ilmeisesti Venäjän joet ovat kylmempiä? Samoin muistan pikkukillinä Tehillä matkustaneena kerrotun että 64-paikkaisen Tehin matkustajamäärä rajoitettiin 58:aan painosyistä.

        Googlettamalla löytyy mielenkiintoisia sivustoja mm. hakusanalla hydrofoil tai russian hydrofoil. Tehin tyyppihän on Raketa. Samoin kannattaa aloittaa selailu www.hydrofoils.org

        Ja näitä aluksiahan valmistetaan tai ainakin kaupitellaan Venäjällä edelleen. Samoin voisi kuvitella että tuollaisen saisi aika edullisesti sieltä käytettynä...

        Tuollaisen koneen polttoaineenkulutus on muuten helppo laskea; noin 200 g/hevosvoimatunti ja 1000 hv kone jolla on ajettava täysillä jotta alus pysyisi siivillään; tulos on parisataa kiloa eli noin 250 litraa löpöä tunnissa.

        Tartossa ajaa Emajõen "risteilyjä" ilmeisesti Polesye-luokan kantosiipialus. Laituripaikka on joen rannassa markkinatorin kupeessa. Samoin Turkin Marmariksesta ajetaan Rodokselle mahdollisesti Kometa-tyyppisillä aluksilla (myös suomalaisten matkatoimistojen retkiohjelmassa).

        Toivottavasti keskustelu ja tietojenkeruu (ja -jako) jatkuu.
        B.Virtanen

        Lisää tietoa suvijetistä ja historiasta saat [email protected] Paras nopeus suvijetillä oli 43 solmua gps mitattuna puolella tankilla ja tehoa otin koneesta noin 1380hv Kone oli tuolloin lievästi kiristetty.Lohko oli alkuperäinen m50 sarjan mylly ja tehoa oli noin 1100 neliventtiili tekniikka ja kaks kansi nokkaa V12.Samalla koneella otettu tehoa irti aikoinaan 34oo hv superbaar järjestelmällä.mutta siitä sit lisää jos kiinnostaa.....


      • paskajuttu,.

        Kyllä tosia puhut , tunnen tuon Konepäälikön ( Ylimoottorikonemestari ) , olen seilannut hänenkanssa .
        Myös silloisen Kipparin kanssa .
        Minulle tarjottiin Konepäälikön paikkaa tuohon 1963 . Kesät Konepäälikkönä ja talvet Ammattikoiulun opettajana .
        Löksin rakentamaam Rautaruukkia Raaheen.
        " Ei tarvii olla Insinööri kun sotkee asiat "


      • KoivistonKippari
        B.Virtanen kirjoitti:

        Olisi muuten kiva kuulla siitä Keiteleen-Päijänteen aluksesta tietoa. Onko kenelläkään mitään havaintoja?

        Tehistä muistan kerrotun koneessa (neuvostokoneessa siis) olleen jäähdytysongelmia Päijänteen lämpimien vesien vuoksi. Ilmeisesti Venäjän joet ovat kylmempiä? Samoin muistan pikkukillinä Tehillä matkustaneena kerrotun että 64-paikkaisen Tehin matkustajamäärä rajoitettiin 58:aan painosyistä.

        Googlettamalla löytyy mielenkiintoisia sivustoja mm. hakusanalla hydrofoil tai russian hydrofoil. Tehin tyyppihän on Raketa. Samoin kannattaa aloittaa selailu www.hydrofoils.org

        Ja näitä aluksiahan valmistetaan tai ainakin kaupitellaan Venäjällä edelleen. Samoin voisi kuvitella että tuollaisen saisi aika edullisesti sieltä käytettynä...

        Tuollaisen koneen polttoaineenkulutus on muuten helppo laskea; noin 200 g/hevosvoimatunti ja 1000 hv kone jolla on ajettava täysillä jotta alus pysyisi siivillään; tulos on parisataa kiloa eli noin 250 litraa löpöä tunnissa.

        Tartossa ajaa Emajõen "risteilyjä" ilmeisesti Polesye-luokan kantosiipialus. Laituripaikka on joen rannassa markkinatorin kupeessa. Samoin Turkin Marmariksesta ajetaan Rodokselle mahdollisesti Kometa-tyyppisillä aluksilla (myös suomalaisten matkatoimistojen retkiohjelmassa).

        Toivottavasti keskustelu ja tietojenkeruu (ja -jako) jatkuu.
        B.Virtanen

        Olen seilannut Tehissä olleen Kipparinkassa v 1983 , hän oli Nesteellä Yliperämiehenä.
        Hänen kertoman mukaan silloin oli Konepäälikkönä Ylimoottorikonemestari jonka kanssa minä seilasin Nilssenillä 1962 .
        Olikose jo aikaisemmin minulle tarjoutui myös Konepäälikönpalkka ( Kesä seilaten ja talvella Ammattikoulun opettajana )
        Tuo Konepäälikkö oli mahdollisemman huono , niin Kipparikin minulle kertoi.


      • uootappas
        KoivistonKippari kirjoitti:

        Olen seilannut Tehissä olleen Kipparinkassa v 1983 , hän oli Nesteellä Yliperämiehenä.
        Hänen kertoman mukaan silloin oli Konepäälikkönä Ylimoottorikonemestari jonka kanssa minä seilasin Nilssenillä 1962 .
        Olikose jo aikaisemmin minulle tarjoutui myös Konepäälikönpalkka ( Kesä seilaten ja talvella Ammattikoulun opettajana )
        Tuo Konepäälikkö oli mahdollisemman huono , niin Kipparikin minulle kertoi.

        Ja minäkin olin kerran samassa sateessa Kekkosen kanssa.


      • NILSSENIN M/T PASSAD
        uootappas kirjoitti:

        Ja minäkin olin kerran samassa sateessa Kekkosen kanssa.

        Sinäse uskallat puhua nimillä . Satun tuntemaa tuolloisen Kipparin ja Konepäälikön ( Selannut molempien kanssa ) Tosin eri laivoissa , Konepäälikkö on jo kuollut , Ylimoottorikonemestari Anttalainen , Helsinki.


      • Ville2223
        KoivistonKippari kirjoitti:

        Olen seilannut Tehissä olleen Kipparinkassa v 1983 , hän oli Nesteellä Yliperämiehenä.
        Hänen kertoman mukaan silloin oli Konepäälikkönä Ylimoottorikonemestari jonka kanssa minä seilasin Nilssenillä 1962 .
        Olikose jo aikaisemmin minulle tarjoutui myös Konepäälikönpalkka ( Kesä seilaten ja talvella Ammattikoulun opettajana )
        Tuo Konepäälikkö oli mahdollisemman huono , niin Kipparikin minulle kertoi.

        Olis hienoo kuulla enemmän Tehistä!


    • Valto Mikael

      Entinen Kantosiipialus TEHI on nyt Tuusniemen Satamassa. Sen omistaa Juovesi Oy/ Eino Räsänen.
      Siinä on tehty tänä syksynä 2009 korjausta ja maalausta. Sen nimi on Suvi-Tuuli. Se aloittaa 2010 Luostariristeily Juojärvellä välillä Tuusniemi-Uuden Valamon Luostari
      Kirjoitti 15.10.2009
      Valto Holopainen

      • Tuuli.

        Hienoa! Täältä tullaan.


      • Valto Mikael

        Eino Räsänen ei enää omista Juovesi Oy:tä


    • näky

      keiteleellä nähty uusi kantosiipialus entistä hienonpi ja nopeempi

      • werzu

        Kyseinen alus on Suvi express.Ja on jo uudempaa tekniikkaa kuin Tehi tai Suvijet.
        Käy katsomassa asiasta jotakin www.bj-40.com/suviexpress


      • esteetikko.
        werzu kirjoitti:

        Kyseinen alus on Suvi express.Ja on jo uudempaa tekniikkaa kuin Tehi tai Suvijet.
        Käy katsomassa asiasta jotakin www.bj-40.com/suviexpress

        vitun ruma vaikka tehiin verrattuna.


      • Persejalka
        esteetikko. kirjoitti:

        vitun ruma vaikka tehiin verrattuna.

        tuolla sivulla. Kuvattu ainoastaa paatin kyljestä veden roiskintaa ja helvetinmoista tuulen kohinaa, eikä pätkääkään itse aluksesta sisältä tai muualta.


    • Raketa
    • II kippari

      Totuus kantosiipialuas Tehistä
      Olin kipparina Tehissä alusta alkaen 5 ensimmäistä kesää. Syy ensimmäisen kesän konevikoihin ja myöhästymisiin oli Neuvostoliitossa mutkalle ajettu potkurin akseli, jonka aiheuttama tärinä aiheutti kaikki viat kunnes se katkesi ja uuden saantiin meni 2 viikkoa ja maine. Vikaa ei osattu epäillä koska mukana oli alkuun 2 neuvostoliittolaista asiantuntijaa. Moottorreille annettu takuu oli ainoastaan 450 t. sitten vaihto ja ensimmäsen kesän aikataulut olivat 1300 tuntia , oli jettava moottorit loppuun noin 700 tuntia ne kestivät. Kolme kesää näillä moottoreilla ajettiin sitten vaihdettiin ilialaisiin, ei pitänyt olla ongelmia, kahden viikon ajon jälkeen pamahti, tuli moottorin vaihto, tehtaan kokoonpanossa vika. Tehi kulki 2 edestakaista matkaa päivittäin välillä Jyväskylä-Lahti, yhdensuuntainen matka oli noin 3 t. 15 min.

      • ## Olempahan

        Tosimurheelta säästynyt. ( Lahti oli tuttu paikka , jouduin
        jäämään sinne kesäkuussa 1944 )
        Tuosta selvisin , pääsin jo Juhanukseksi Paimioon.


    • Kippari express

      Jyväskylä-Lahti linjalla
      nopein ajoaika 2h51min
      keskinopeudella 33 solmua

      Suvi Express

      • werzu1

        Kukas sinä olet olen ollut ajamassa konetta jo kolmena kesänö kyseisessä aluksessa.Nopein matka Jyväkylästä Vääksyyn on 1h59min ja sulutus noin 15min ylös.Lahdes olemme hyvällä keliillä noin 20min kuluttua.
        Terveisin:Konetta ajava henkilö. Jos haluat kysyä joakin Kantosiipimtkailusta niin lähetä postia. [email protected]


    • Rosetta Stone

      Lahden satamassa on Rosetta kuivilla, joka on myynnissä. Ehkä tilauspurjehdus ei kannattanut.

    • ##Lämminmies

      Minulle tarjottiin , Konepäälikkyyttä tuohon ( 61 -62 )
      Talveksi Ammattikoulun opettajaksi Lahteen.
      Olipa mulla tuulria kun en lähtenyt.

      • Sitä siis

        Niin, olet siis sitä mieltä, että sinullakin peukalo keskellä kämmentä. Et olisi kyennyt pitämään koneistoa kunnossa.


    • ## EnArvaile

      Kylläkin tunsin , henkilön joka oli Konepäälikkönä.
      ( Olen seilannut hänen alaisuudessa )
      M/T Passad 05.11.62. -16.04..63 , jote hän oli
      Tehissä sen jälkeen..
      T/T Jurmossa oli myös Yliperämiehenä mies joka
      oli Päälikkönä Tehissä samaan aikaan.
      Joten tunsin molemmat " Pääliköt "

      Miten olisin itse pärjännyt ( 32 v ) olisi ollut , minun
      " Waterloo " Oneksi en sortunut tuohon.
      Vaan jatkoin " Valkosen laivan Konepäälikkönä "

      • Niinpä.

        Niin, on hyvä tuntea taitonsa.

        Joku toinen taitavampi ja osaavampi olisi pistänyt paikat kuntoon.


    • ## Katsoppa

      Merimieskuvia . net
      Siellä M/T Jurmo :
      Jurmo 4 33 kuvaa
      siinä " Försti" on tuo Tehin Päälikkö

      Olin Jurmossa tuolloin , kone ykkösen

    • Kamala muisto

      Vikaeerasin 1992 kesällä Rodoksen ja Marmariksen välillä kantosiipialuksen kipparia kuukauden verran. Neukkutekoa ja meno oli kovaa niin kauan kuin koneet kesti. Blackouteja tuli kerran viikossa. Olin hermoromahduksen partaalla, kun matkustajat kävi melkein käsiksi. Voi taivas mitä ryminää ja kolinaa se piti kun akseli oli varmaan ässällä ja nostin sitä liukuun. Vieläkin näen painajaisia.

      • mikki1010

        olikos tehin originaalikone paineilmakäynnisteinen ? jotain 70-80 luvun vaihteessa isäni osti puimakoneeseen 7,5 kw sähkömoottorin ja mukana tuli ihmeellinen kompura ja 4 tai 5 40 litraista "kaasupulloa". isäni myi kompuran ja pullot sitten muistaakseni timo kuljulle. isäni 81v ei muista kyseistä asiaa enään. minuakin kiinnosti silloin "muut kuin kompressorit". tehi kyydissä en ole ollut mutta tekniikka on aina kiinnostanut.


    • Eiajakauaa

      On siis Porvoossa nyt, juuri haettiin ilmoituksella jotain matkustamohenkilökuntaa. Alus on ehtinyt olla vähän siellä ja täällä, ei kai ole toiminta ollut missään kannattavaa. Ehkä noilla loputtomilla uusilla toiminnan aloituksilla/yrittäjillä lypsetään jotkut avustukset pois ja ajetaan kesä tai kaksi ja sitten sama jossain toisessa paikassa.

    • B.b.Virtanen

      Kiitos teille kaikille, jotka olette yli kymmenen vuoden aikana vastanneet tähän ketjuun. Löysin oman ikivanhan kommenttini aivan vahingossa.

      Hienoa lukea Tehin käyttökokemuksista, kiitos.

      Edelleen Suomessa liikkuu ainakin se Keiteleen Polesje-luokan kantosiipialus. Toki on Tehiä huomattavasti pienempi.

      • Eiajakauaa

        Turun saaristossa oli yhdellä lomakylän pitäjällä liki kolmekymmentä vuotta sitten venetaksikäytössä noin 10- metrinen kantosiipivene. En ole itse liikkunut tuon koommin alueella eli en tiedä kauanko tämä oli ajossa tai onko edelleen tms. Minkä kokoinen tuo Polesje- luokka mahdollisesti oli?


      • kolillaon

        Ei ole enää Keiteleellä tuo Suviexpress alus vaan Kolin maisemissa tänäkesänä 2017 aloittanut liikennöinnin


      • Sulott

        2016 on aloittanut......


      • Porvoonjoella
        kolillaon kirjoitti:

        Ei ole enää Keiteleellä tuo Suviexpress alus vaan Kolin maisemissa tänäkesänä 2017 aloittanut liikennöinnin

        Mitä sekoilet, entinen kantosiipialus Tehi, nykyinen Suvituuli, tekee risteilyjä Porvoossa! Teki ainakin vielä tänään!


      • Hyvintuulee
        kolillaon kirjoitti:

        Ei ole enää Keiteleellä tuo Suviexpress alus vaan Kolin maisemissa tänäkesänä 2017 aloittanut liikennöinnin

        Siis joku Suviexpress ja Suvituuli ovat kaksi eri asiaa! Aloittaja kysyy entisestä Tehi- kantosiipialuksesta, joka myöhemmin liikkui Suvituuli- nimisenä! Lue ihminen hyvä sivun aloitus ja muutkin kommentit ennen kuin ryntäät tietämään!


    • Anonyymi

      Nyt se olis taas myynnissä https://www.nettivene.com/moottorivene/omavalmiste/821578

    • Anonyymi

      Montakohan starttirahaa tähän alukseen ja sen liikennöinnin aloittamiseen siellä ja täällä liittyen on tähän mennessä nostettu?

      • Anonyymi

        Monta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monta!

        No ei mikään ihmekkään,kumma juttu kun Suomessa aina osataan bisnekset sössiä,nyt e isentään enää tule Venäjältä mitään hyvä niin!


    • Anonyymi

      Porvoossa Porvoonjoella tuolla yritettiin ainakin vielä toissakesänä räpiköidä, nykytilanteestaan en tismalleen tiedä.

    • Anonyymi

      Amisaikana Vassisen Pekka värväsi minut ja Tähkäpään Ekin konehommiin konemestarin kaveriksi Tehille: Otimma tuon CRM:n koneen pois syksullä -67 (lähettiin Italiaan talvihuoltoon) ja seuraavana kevväänä asensimme sen takaisin! (tuosta vuosiluvusta en o ihan varma, oliko vuotta aiemmin?) Koeajolla asennuksen jälkeen nousi kyllä hienosti siiville! :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe