yötyön hyödyt ja haitat

yön valvoja

Hei! Kertokaahan jotakin hyviä ja huonoja puolia yötyöstä...siis ne jotka tekevät vallan pelkkää yötä! Miten esimerkiksi olette palautuneet öistä ja saatteko hyvin päivisin nukuttua. Onko kroppanne jollakin tavalla reagoinut yötyöstä tai oletteko huomanneet sairastelleen enemmän yötyön aloitettuanne? Uskotteko siihen että esimerkiksi rintasyöpä on huomattavasti yleisempää yötyötä tekevillä? Miten ruokailu öisin?Syötkö kunnon ruuan vai jotain kevyttä "naposteltavaa"? Oletko huomannut lihoavasi (tai laihtuvasi) yötyötä tehdessäsi? Tässä nyt muutama kysymys mutta kirjoita ihan omin sanoin mitä haluat yötyöstä kertoa...sen hyvistä ja huonoista puolista omasta kokemuksestasi. Olisi kiva saada yötyöstäkin jotakin keskustelua aikaiseksi..meitä yökköjä kummiskin on ja tarvitaan :).

58

19382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -yökyöpeli-

      Moi! Tulin juuri töistä :) Onhan yötyössä toki puolensa. On hyvää ja huonoa ihan kuten päivätyössäkin. Joskus on unirytmi saattanut heittelehtiä ja se on melko kurjaa. Esim. jos on ilmaantunut yllättäen myös päivähommia niin rytmi menee helposti sekaisin ja saattaa kestää jonkun aikaa ennen kuin palaa taas "normaaliksi". Unirytmin sotkeutuessa saattaa väsymys tulla aina yllättäen ja silloin on vaan pakko nukkua. Noin muutoin saan töiden jälkeen nukuttua hyvin pimennysverhojen avulla. Ehkäpä se suurin plussa tässä on se että kun teet työt yöllä, sinulla on päivisin enemmän aikaa puuhastella mitä tykkäät. En usko että sairastelu on yleisempää yötyön tekijöillä. Itsellä on ollut tässä vajaan vuoden sisään vähän flunssaa vaikken normaalisti sairastele koskaan mutta veikkaan että ne pöpöt ovat tarttuneet veljestäni. Hänen tautinsa ovat tarttuneet läpi iän kaikista herkimmin minuun. Yöllä en syö mitään mutta juon vettä töiden lomassa koska työ on erittäin fyysistä. Syön myöhään illalla muutamaa tuntia ennen töihinlähtöä ja seuraavan kerran töistä tullessa näihin aikoihin. En ole huomannut mitään muutoksia painossa. Listataanpa vielä muutamia plussia ja miinuksia yötyöstä. Nämähän tietty riippuvat paljon sitä millaista yötyötä tekee ja tietysti vain minun mielipiteeni: Enemmän vapaa-aikaa päivisin Fyysinen mutta noin muuten rento duuni Saa työskennellä rauhassa (99% ajasta) Ihan hyvät lisät palkassa (mm. yölisä) Saa vaikuttaa itse työmäärään, työpäiviin jne. - Unirytmin mahdollinen heittelehtiminen - Yötyö kuormittaa ihmiskehoa päivätyötä enemmän - Erittäin fyysinen työ jossa on riskinsä

    • Duunari **

      -Alle 2-vuoteen tuli 10kg lisää 65kg>75kg.Vaikka duunista tuli paljon fyysisempää ja liikettä paljon. Sen lihomisen yksi aiheuttaja on toki selvä et yövuoroissa ja niitten välissä on jatkuva nälkä. Ateriat kasvaa syön "kokoajan" jopa 4-lämmintä ruokaa/vrk kaikki muut ruuat päälle. -Päivä nukkuminen itsellä tosi huonoa ,eikä uni vastaa lähellekkään sitä mitä yö uni on.>Väsyttää eikä saa mitään tehdyksi. Itsellä se lyhentää vuosityöaikaa ja yötyölisä on meillä melkein 3€/h eli siinä syyt miksi teen ja niin ehkä meillä on hieman rauhallisempaan yöaikaan tai ainaskin ne ns. ylimääräiset työ ovat vähemmällä yöaikaan. Ja jää vapaa-aikaa paljon enemmän kun ei tule päivisinkään nukuttua kuin muutama tunti ja viimesen yön jälkeen ei ollenkaan. Yövuoroja n.8/kk ja 4-putkissa eli ei paljoa. Itse en pelkäksi yötyöntekijäksi rupeaisi 20yötä/kk huh huh. Toki jollain sosiaali alalla taitaa olla vapaita tosi paljon ,mut yksityiset ns.tuotantofirmoissa ei vapaita tunneta.aina 5-päivää oli yö tai päivä. Tai surkein malli on keskeytyvä 3-vuoro jossa on aamuviikko -,iltaviikko -ja yöviikko...5yötä ja vkl. vapaa ja taas kierto alkaa alusta.

    • yö työn tekijä(kolmessa vuo...

      no viikko yötä sit päivä ja ilta vuoro...en ole luhinut yhtään yöllä en syö mitään...raskasta on vaik fyysisseti melko kyvyttä kauraa. 06.00 loppuu ja uni ei meinaa tulla!?? siihen on tottunu!?? jos siihen nyt koskaan tottuu??!!?!jos syö enemmän kun kuluttaa paino nousee takuu varmasti!?? tyhmäkin sen luulis käsittävän...

    • Kertoo hän

      -Lihonut -Flunssia on enemmän vaikea sanoa mistä johtuu. -Sydämmen epämiellyttävää hakkaamista. -Lepopulssi n.100 yövuoroissa tauoilla. -En osaa päivisin nukkua eli useasti väsyttää vapaillakin kun univelkaa kertyy. Vähän enemmän rahaa Vähän vähemmän työaikaa/vuosi Hieman rauhallisempaa työtahti yöllä. Rintasyövästä olen lukenut et naisilla riski kasvaa aika paljonkin yötöissä.

      • kommaisin

        listasit vähän vähemmän työaikaa vuodessa plussana! Olen tehnyt kolmi-neli- ja jopa viisivuoroa mutta ei niistä vapaista paljon iloa ole kun aina on väsynyt ja vapaa kuluu tuskallisissa vuorokausirytmi vaihdoissa. Masennuskin on päässyt yllättämään näiden vuorojen aiheuttamien univaikeuksien takia. Rahastakaan ei ole mitään iloa, koska sitä ei jaksa kuluttaa. Kaikki keskittyy vain työssä jaksamiseen ja tuntuu melkein yhdentekevältä onko sitä palkkaa maksettu vaiko ei. Ehkä vuorotyö sopii joillekin. Minulle ei! Koittakaa kestää kaikki vuorotyöläiset. Luulen että tekin, jotka näette siinä jotain positiivista, valehtelette vain itsellenne.


      • no jopas
        kommaisin kirjoitti:

        listasit vähän vähemmän työaikaa vuodessa plussana! Olen tehnyt kolmi-neli- ja jopa viisivuoroa mutta ei niistä vapaista paljon iloa ole kun aina on väsynyt ja vapaa kuluu tuskallisissa vuorokausirytmi vaihdoissa. Masennuskin on päässyt yllättämään näiden vuorojen aiheuttamien univaikeuksien takia. Rahastakaan ei ole mitään iloa, koska sitä ei jaksa kuluttaa. Kaikki keskittyy vain työssä jaksamiseen ja tuntuu melkein yhdentekevältä onko sitä palkkaa maksettu vaiko ei. Ehkä vuorotyö sopii joillekin. Minulle ei! Koittakaa kestää kaikki vuorotyöläiset. Luulen että tekin, jotka näette siinä jotain positiivista, valehtelette vain itsellenne.

        "Koittakaa kestää kaikki vuorotyöläiset." Ei tässä mitään "kestämistä" ole. Työtä siinä missä kaikki muukin. Vaatiihan se hyvää fysiikkaa ja kunnon asennetta mutta monella niitä ei vain ole. Sinä näyt olevankin niitä prinsessahipiäisiä jotka ei tosihommia kestä. "Luulen että tekin, jotka näette siinä jotain positiivista, valehtelette vain itsellenne." Saahan sitä luulla. Jos sinusta ei rankempiin hommiin ole, ei se tarkoita etteikö muista olisi. Tuossa ylempänä on lueteltu paljonkin yötyön positiivisia puolia ja ei siinä kenenkään auta lähteä toisen kokemuksia vähättelemään ja uikuttamaan jotta oma prinsessahipiäisyys peittyisi.


      • Ei ole ikävä vuorotöitä
        no jopas kirjoitti:

        "Koittakaa kestää kaikki vuorotyöläiset." Ei tässä mitään "kestämistä" ole. Työtä siinä missä kaikki muukin. Vaatiihan se hyvää fysiikkaa ja kunnon asennetta mutta monella niitä ei vain ole. Sinä näyt olevankin niitä prinsessahipiäisiä jotka ei tosihommia kestä. "Luulen että tekin, jotka näette siinä jotain positiivista, valehtelette vain itsellenne." Saahan sitä luulla. Jos sinusta ei rankempiin hommiin ole, ei se tarkoita etteikö muista olisi. Tuossa ylempänä on lueteltu paljonkin yötyön positiivisia puolia ja ei siinä kenenkään auta lähteä toisen kokemuksia vähättelemään ja uikuttamaan jotta oma prinsessahipiäisyys peittyisi.

        Potkaisevat monissa tapauksissa tyhjää 45sena. Paljonko kannatti?


      • nyt voi keksiä
        Ei ole ikävä vuorotöitä kirjoitti:

        Potkaisevat monissa tapauksissa tyhjää 45sena. Paljonko kannatti?

        kuka tahansa. Meillä on töissä paljon vanhempaakin porukkaa ja elossa ovat. Prinsessahipiäiset nyt saattaa delata jo aiemminkin joten sellaisten on parempi pysytellä sisällä kyniä pyörittelemässä.


      • no jopas kirjoitti:

        "Koittakaa kestää kaikki vuorotyöläiset." Ei tässä mitään "kestämistä" ole. Työtä siinä missä kaikki muukin. Vaatiihan se hyvää fysiikkaa ja kunnon asennetta mutta monella niitä ei vain ole. Sinä näyt olevankin niitä prinsessahipiäisiä jotka ei tosihommia kestä. "Luulen että tekin, jotka näette siinä jotain positiivista, valehtelette vain itsellenne." Saahan sitä luulla. Jos sinusta ei rankempiin hommiin ole, ei se tarkoita etteikö muista olisi. Tuossa ylempänä on lueteltu paljonkin yötyön positiivisia puolia ja ei siinä kenenkään auta lähteä toisen kokemuksia vähättelemään ja uikuttamaan jotta oma prinsessahipiäisyys peittyisi.

        uskotko et hautakivees varmasti työnantajasi kaiverruttaa et "oli vähä muita rankempi jätkä tekeen,ja tyhmä kun saapas,kun suostui öitä valvomaan,vaikkei ois jaksanukkaan.Kiitos tyhmälle,ei muuta kun hyöty on saatu,ruho sivuun ja uusi tyhmä tilalle".Näin se kuuluu..


      • no jopas
        rekku77 kirjoitti:

        uskotko et hautakivees varmasti työnantajasi kaiverruttaa et "oli vähä muita rankempi jätkä tekeen,ja tyhmä kun saapas,kun suostui öitä valvomaan,vaikkei ois jaksanukkaan.Kiitos tyhmälle,ei muuta kun hyöty on saatu,ruho sivuun ja uusi tyhmä tilalle".Näin se kuuluu..

        Ja lisää katkerien prinsessahipiäisten kiukunpurkauksia.. Eipä tuolla väliä ole mitä kukakin hautakiveen rustaa sitten kun vanhana miehenä joskus kupsahdan. Mainiosti jaksan öitä valvoa ja terveys on erinomainen. Mutta pyörittelehän poika sitä kynää vain siellä toimistossa. Kukaan ei välitä eikä ketään kiinnosta yksi kynänpyörittelijä jonka homman pystyisi tekemään kuka tahansa toinenkin :D


    • teen yötöitä

      "Yö" vuoroa tehnyt nyt 3 viikkoa. Ja työ aika klo 16.00-02.00. Lihonut tässä ajassa varmaan 3 kiloa. Duuni on vittumaista, duuniporukka hajoilee ja hukkaa työkaluja väsyneenä. Ja parasta tässä kaikessa.... Firma ei suostu maksamaan yötyö korvauksia. Perjantai on aina vapaa päivä. Työ porukka meillä on nuorta keskiikä noin 25. Kustaanko meitä silmään ja mitä voimme tehdä asian helpottamiseksi?? Antakaa neuvoja kokeneet yötyöläiset tai ilmottakaa mulle jos tarviitte yötyöläistä teideän lafkaan=)

      • en tota

        Edes pidä yötyönä. 02 kotiin silloin tulee vielä hyvät yö unet. Itsellä se 03 jälkeen tehty työ on aivan perseestä ja kun on tottunut heräämään 7-8 aikoihin kun pääset töistä niin ei osaa nukkua päivällä. Toki yövuoro/muuta lisää tarvis kyllä maksaa.


      • Nimimerkki

        Mainitsemasi on pääosin iltavuoroa. Lain mukaan yötyö on 22.00 jälkeen tehtyä työtä.


      • jopp

        Klo 23-02 on yötyötä lakipykälien mukaan. Ottakaa yhteyttä liittoon (luottamusmieheen). Pyytäkää apua sieltä. Liitto voi riitauttaa asian.Työnantaja on velvollinen maksamaan yötyökorvauksen.


      • mie vaan..
        jopp kirjoitti:

        Klo 23-02 on yötyötä lakipykälien mukaan. Ottakaa yhteyttä liittoon (luottamusmieheen). Pyytäkää apua sieltä. Liitto voi riitauttaa asian.Työnantaja on velvollinen maksamaan yötyökorvauksen.

        Mie teen lähes pelkkää yövuoroa ja voin sanoa et se on just mun vuoro. :) teen aina 5 yötä peräkkäin jonka jälkeen tulee 4 päivää vapaata ja nuo vapaat on kyl se yks asia miks just tätä vuoroa teen. Ja sit toinen asia tykkään tehdä työtä rauhassa, aamu- ja iltavuoroissa on aina hirvee tohina ja meno päällä ja monta työntekijää parveilee kuka missäkin. Tässä työssä saan itse suunnitella miten hoidan työt yön aikana ja miten ajoitan ne.

        Nukkuminen on mulle melkein helpompaa päivällä ku yöllä(lieneekö johtuu siitä et oon jo tottunu?!?) ja pimennysverhojen avulla nukun oikein hyvin päivän. Syömiset hoidan (nykyään) niin et syön lämpimän aterian ennen ku meen töihin ja sit yövuorossa vaan just jotain hedelmää tms. pientä purtavaa. Aikasemmin söin yöllä josta johtuikin et lihosin mut nyt tän uuden systeemin avulla oon taas ruvennu laihtumaan! :) ja tunnen olevani henkisesti paremmassa kunnossa ku monikaan meijän työpaikalla oleva koska saan tehdä just sitä vuoroa mitä haluan tehdä ja juuri tämän takia myös työmotivaationi on todella korkealla. :)

        Sairastellu olen suunnilleen saman verran mitä päivävuorossakin eli siinä ei mitään eroja ole ollut eipuoleen eikä toiseen. Enkä tarvii mitään lääkkeitä nukkumiseen, nukun ihan hyvin ihan luonnolista unta eikä ole ongelmaa mistään katkonaisesta unesta.

        Plus et yötyöntekijä saa vielä paljon suuremman palkan näihin päivävuorolaisiin verrattuna no voisin sanoa mul on ainakin pullat hyvin uunissa. :)


      • WhiteLightning
        mie vaan.. kirjoitti:

        Mie teen lähes pelkkää yövuoroa ja voin sanoa et se on just mun vuoro. :) teen aina 5 yötä peräkkäin jonka jälkeen tulee 4 päivää vapaata ja nuo vapaat on kyl se yks asia miks just tätä vuoroa teen. Ja sit toinen asia tykkään tehdä työtä rauhassa, aamu- ja iltavuoroissa on aina hirvee tohina ja meno päällä ja monta työntekijää parveilee kuka missäkin. Tässä työssä saan itse suunnitella miten hoidan työt yön aikana ja miten ajoitan ne.

        Nukkuminen on mulle melkein helpompaa päivällä ku yöllä(lieneekö johtuu siitä et oon jo tottunu?!?) ja pimennysverhojen avulla nukun oikein hyvin päivän. Syömiset hoidan (nykyään) niin et syön lämpimän aterian ennen ku meen töihin ja sit yövuorossa vaan just jotain hedelmää tms. pientä purtavaa. Aikasemmin söin yöllä josta johtuikin et lihosin mut nyt tän uuden systeemin avulla oon taas ruvennu laihtumaan! :) ja tunnen olevani henkisesti paremmassa kunnossa ku monikaan meijän työpaikalla oleva koska saan tehdä just sitä vuoroa mitä haluan tehdä ja juuri tämän takia myös työmotivaationi on todella korkealla. :)

        Sairastellu olen suunnilleen saman verran mitä päivävuorossakin eli siinä ei mitään eroja ole ollut eipuoleen eikä toiseen. Enkä tarvii mitään lääkkeitä nukkumiseen, nukun ihan hyvin ihan luonnolista unta eikä ole ongelmaa mistään katkonaisesta unesta.

        Plus et yötyöntekijä saa vielä paljon suuremman palkan näihin päivävuorolaisiin verrattuna no voisin sanoa mul on ainakin pullat hyvin uunissa. :)

        Tein vakituista yövuoroa vuoden verran, jonka jälkeen todellakin riitti! Menin aluksi kovalla tohinalla intoa täynnä yövuoroon. Ajattelin, että palkka nousee ja voi tehdä asioita eri tavalla, kun on illat kuitenkin vapaina ja rahaa on enemmän.
        Ensimmäiset puoli vuotta meni loisteliaasti, mutta ongelmat alkoivat sen jälkeen.

        Päivällä nukkuminen ei tuottanut ongelmia, kun apuna oli pimennysverhot. Uni tosin ei ollut läheskään samanlaatuista kuin yöllä. Oli vähän krapulaisen väsynyt olo vaikka ne 8h tulikin nukuttua.

        Tuon puolen vuoden jälkeen huomasin passivoituvani. Ei huvittanut lähteä enää minnekään eikä tehdä mitään vapaa-ajalla. Koko elämä alkoi pyöriä nukkumisen ja työssäkäynnin ympärillä. Viikonloput oli kaikkein ikävimpiä. Yövuororytmillä kun on tapana jäädä päälle ja piti viikonloppuisinkin valvoa tuonne 05:n korville asti. Lisäksi v*tutti suunnattomasti aina iltaisin lähteä töihin. Yövuoroa edeltävä aika vapaalla ei ollut mitään normaalia vapaata-aikaa, vaan kellon vilkuilua ja odottelua.

        Vakituinen yötyö sopii parhaiten erakkoluonteiselle, joka ei kummoisia virikkeitä tarvitse elämäänsä. Yöduuni teki minut ainakin ärtyisäksi ja passiiviseksi. Tuon ärtyisyyden huomasi kyllä muistakin. Ihmiset yövuorossa olivat aika väsyneen ja aggressiivisen oloisia ja työilmapiiri oli todella ala-arvoinen. Sen voi jokainen päätellä mistä moinen johtuu. Epänormaalista ei saa normaalia tekemälläkään. Ihmistä ei ole tarkoitettu valvomaan öisin vaan elämään auringon ja kuun vaiheiden mukaan.

        Ne muutamat sata euroa kuussa käteen on naurettavan pieni korvaus hermojenmenetyksestä, terveydenmenetyksestä, sosiaalisten suhteiden kärsimisestä ja henkisestä ja fyysisestä passivoitumisesta.

        En suosittele.


      • DarkLightning
        WhiteLightning kirjoitti:

        Tein vakituista yövuoroa vuoden verran, jonka jälkeen todellakin riitti! Menin aluksi kovalla tohinalla intoa täynnä yövuoroon. Ajattelin, että palkka nousee ja voi tehdä asioita eri tavalla, kun on illat kuitenkin vapaina ja rahaa on enemmän.
        Ensimmäiset puoli vuotta meni loisteliaasti, mutta ongelmat alkoivat sen jälkeen.

        Päivällä nukkuminen ei tuottanut ongelmia, kun apuna oli pimennysverhot. Uni tosin ei ollut läheskään samanlaatuista kuin yöllä. Oli vähän krapulaisen väsynyt olo vaikka ne 8h tulikin nukuttua.

        Tuon puolen vuoden jälkeen huomasin passivoituvani. Ei huvittanut lähteä enää minnekään eikä tehdä mitään vapaa-ajalla. Koko elämä alkoi pyöriä nukkumisen ja työssäkäynnin ympärillä. Viikonloput oli kaikkein ikävimpiä. Yövuororytmillä kun on tapana jäädä päälle ja piti viikonloppuisinkin valvoa tuonne 05:n korville asti. Lisäksi v*tutti suunnattomasti aina iltaisin lähteä töihin. Yövuoroa edeltävä aika vapaalla ei ollut mitään normaalia vapaata-aikaa, vaan kellon vilkuilua ja odottelua.

        Vakituinen yötyö sopii parhaiten erakkoluonteiselle, joka ei kummoisia virikkeitä tarvitse elämäänsä. Yöduuni teki minut ainakin ärtyisäksi ja passiiviseksi. Tuon ärtyisyyden huomasi kyllä muistakin. Ihmiset yövuorossa olivat aika väsyneen ja aggressiivisen oloisia ja työilmapiiri oli todella ala-arvoinen. Sen voi jokainen päätellä mistä moinen johtuu. Epänormaalista ei saa normaalia tekemälläkään. Ihmistä ei ole tarkoitettu valvomaan öisin vaan elämään auringon ja kuun vaiheiden mukaan.

        Ne muutamat sata euroa kuussa käteen on naurettavan pieni korvaus hermojenmenetyksestä, terveydenmenetyksestä, sosiaalisten suhteiden kärsimisestä ja henkisestä ja fyysisestä passivoitumisesta.

        En suosittele.

        "Vakituinen yötyö sopii parhaiten erakkoluonteiselle, joka ei kummoisia virikkeitä tarvitse elämäänsä. Yöduuni teki minut ainakin ärtyisäksi ja passiiviseksi. Tuon ärtyisyyden huomasi kyllä muistakin. Ihmiset yövuorossa olivat aika väsyneen ja aggressiivisen oloisia ja työilmapiiri oli todella ala-arvoinen. Sen voi jokainen päätellä mistä moinen johtuu. Epänormaalista ei saa normaalia tekemälläkään. Ihmistä ei ole tarkoitettu valvomaan öisin vaan elämään auringon ja kuun vaiheiden mukaan."

        Älä jauha paskaa. Eipä ole meillä mitään "ärtyisiä" ja "väsyneitä" työntekijät kuten en itsekään. Sosiaalista ja mukavaa porukkaa vuodesta toiseen. Hyvä työilmapiiri.

        Niih, sen voi jokainen itse päätellä mistä se teidän "ala-arvoinen" työilmapiiri johtuu. Asenteenne ja kykynne tehdä yötyötä on ala-arvoinen! Ihminen valvoo yöllä siinä missä päivälläkin (paitsi herkkähipiäiset nysväkkeet jotka itse menevät yötöihin ja sitten uikuttavat kun eivät siihen pysty).


      • yöppö
        WhiteLightning kirjoitti:

        Tein vakituista yövuoroa vuoden verran, jonka jälkeen todellakin riitti! Menin aluksi kovalla tohinalla intoa täynnä yövuoroon. Ajattelin, että palkka nousee ja voi tehdä asioita eri tavalla, kun on illat kuitenkin vapaina ja rahaa on enemmän.
        Ensimmäiset puoli vuotta meni loisteliaasti, mutta ongelmat alkoivat sen jälkeen.

        Päivällä nukkuminen ei tuottanut ongelmia, kun apuna oli pimennysverhot. Uni tosin ei ollut läheskään samanlaatuista kuin yöllä. Oli vähän krapulaisen väsynyt olo vaikka ne 8h tulikin nukuttua.

        Tuon puolen vuoden jälkeen huomasin passivoituvani. Ei huvittanut lähteä enää minnekään eikä tehdä mitään vapaa-ajalla. Koko elämä alkoi pyöriä nukkumisen ja työssäkäynnin ympärillä. Viikonloput oli kaikkein ikävimpiä. Yövuororytmillä kun on tapana jäädä päälle ja piti viikonloppuisinkin valvoa tuonne 05:n korville asti. Lisäksi v*tutti suunnattomasti aina iltaisin lähteä töihin. Yövuoroa edeltävä aika vapaalla ei ollut mitään normaalia vapaata-aikaa, vaan kellon vilkuilua ja odottelua.

        Vakituinen yötyö sopii parhaiten erakkoluonteiselle, joka ei kummoisia virikkeitä tarvitse elämäänsä. Yöduuni teki minut ainakin ärtyisäksi ja passiiviseksi. Tuon ärtyisyyden huomasi kyllä muistakin. Ihmiset yövuorossa olivat aika väsyneen ja aggressiivisen oloisia ja työilmapiiri oli todella ala-arvoinen. Sen voi jokainen päätellä mistä moinen johtuu. Epänormaalista ei saa normaalia tekemälläkään. Ihmistä ei ole tarkoitettu valvomaan öisin vaan elämään auringon ja kuun vaiheiden mukaan.

        Ne muutamat sata euroa kuussa käteen on naurettavan pieni korvaus hermojenmenetyksestä, terveydenmenetyksestä, sosiaalisten suhteiden kärsimisestä ja henkisestä ja fyysisestä passivoitumisesta.

        En suosittele.

        Olen tehnyt 5 yötä/vko vuoden verran. Luulin, että koska aiemmin valvominen vuorotöissä on sujunut ongelmitta niin mikä ettei voisi valvoa enemmänkin.
        Eka puoli vuotta meni töissä ja nukkuessa. Viikonloppuisin valvoin yöt ja nukuin päivät, liikunta jäi minimiin koska keskellä yötä ei uskaltanut lenkille pimeille kujille. Kavereita jaksoin tavata harvoin, vapaa-aika oli aivan ala-arvoista ja vaikutti mielialaankin.
        Viimeisen puolen vuoden aikana alkoivat sydämen jyskytys, huimaus ja selkäkivut. Aina väsytti vaikka nukkui vähintään 10h päivällä. Viimein sain niveltulehduksen, jota hoidettaessa verenpaineeni todettiin huolestuttavan korkeaksi joten minut passitettiin sairaslomalle lepäämään. Korkeaa verenpainetta selitellään nyt yötyön rasittavuudella, ja sillä että peruskunnosta huolehtiminen on jäänyt koska päivisin ei vaan ole sydämen jyskytykseltä jaksanut liikkua.
        Yötöissä olen muuten tykännyt olla, rauhallisempaa kuin päivällä ja hyvä porukka, plus selkeästi parempi palkka kuin päivävuorossa. Ikää on kai kuitenkin sen verran tullut, ettei kroppa enää jaksa vaikka muuten yötyössä viihtyisikin. Keväällä taitaa tulla vaihto päivähommiin.


      • muka positiivinen
        WhiteLightning kirjoitti:

        Tein vakituista yövuoroa vuoden verran, jonka jälkeen todellakin riitti! Menin aluksi kovalla tohinalla intoa täynnä yövuoroon. Ajattelin, että palkka nousee ja voi tehdä asioita eri tavalla, kun on illat kuitenkin vapaina ja rahaa on enemmän.
        Ensimmäiset puoli vuotta meni loisteliaasti, mutta ongelmat alkoivat sen jälkeen.

        Päivällä nukkuminen ei tuottanut ongelmia, kun apuna oli pimennysverhot. Uni tosin ei ollut läheskään samanlaatuista kuin yöllä. Oli vähän krapulaisen väsynyt olo vaikka ne 8h tulikin nukuttua.

        Tuon puolen vuoden jälkeen huomasin passivoituvani. Ei huvittanut lähteä enää minnekään eikä tehdä mitään vapaa-ajalla. Koko elämä alkoi pyöriä nukkumisen ja työssäkäynnin ympärillä. Viikonloput oli kaikkein ikävimpiä. Yövuororytmillä kun on tapana jäädä päälle ja piti viikonloppuisinkin valvoa tuonne 05:n korville asti. Lisäksi v*tutti suunnattomasti aina iltaisin lähteä töihin. Yövuoroa edeltävä aika vapaalla ei ollut mitään normaalia vapaata-aikaa, vaan kellon vilkuilua ja odottelua.

        Vakituinen yötyö sopii parhaiten erakkoluonteiselle, joka ei kummoisia virikkeitä tarvitse elämäänsä. Yöduuni teki minut ainakin ärtyisäksi ja passiiviseksi. Tuon ärtyisyyden huomasi kyllä muistakin. Ihmiset yövuorossa olivat aika väsyneen ja aggressiivisen oloisia ja työilmapiiri oli todella ala-arvoinen. Sen voi jokainen päätellä mistä moinen johtuu. Epänormaalista ei saa normaalia tekemälläkään. Ihmistä ei ole tarkoitettu valvomaan öisin vaan elämään auringon ja kuun vaiheiden mukaan.

        Ne muutamat sata euroa kuussa käteen on naurettavan pieni korvaus hermojenmenetyksestä, terveydenmenetyksestä, sosiaalisten suhteiden kärsimisestä ja henkisestä ja fyysisestä passivoitumisesta.

        En suosittele.

        ootko huomannu että jos ite on paska ja passiivinen duuni kamu nii sen saa kyllä tartutettuu muihin ´tosi hyvin mut sit jos yrität saaha positiivisutta nii se ei onnistu millää tolllasille passivisille ja muute vittumaisille tyypeille. Passiivisuus on phasta sillä pilataa aina kaikki. Tosiasiassa paskaadunia ei ole jos ei duunista ite tee paskaa!!!


    • rastis3

      Itse tehnyt 5 vuotta pelkkää yötyötä. 7 yötä ja 6 vapaata. Tämä sopii minulle sillä rytmi säännöllinen. Tiedän vapaani vuosia eteenpäin ja kaiken suunnittelu käy helposti. Mikäli yötyö olisi 3-5 yötä ja pari vapaata menisi elimistöni sekaisin. Yöputken jälkeen olen oppinut että viimeisen yön jälkeen ei kannata nukkua kun max 3tuntia. Sitten seuraava yö menee nukkuessa hyvin. Jos nukun viimeisen yön jälkeen pitkään valvon myös vapaayöni ja tällöin saattaa lähes koko vapaaviikko mennä pipariksi kun rytmi ihan sekaisin.Pääsääntöisesti syön normaalin aterian sekä työviikolla että vapaavikolla klo 18-19. En ole lihonnut toki kuntoilen ohessa paljon. Työviikolla menee aika töissä-oloon, nukkumiseen ja pari kertaa jaksaa käydä kuntosalilla. Melko pihalla ulkomaailmasta ja sosiaaliset kontaktit kärsii. Vapaa-viikko kompensoi kyllä kaiken ja tällöin jää aikaa oikeasti myös itselle.Sairaslomalla tämän vuoden aikana 2 yötä jolloin flunssa alkuvuodesta. Siinä kaikki.Parempi palkka yössä, lisäksi yötyöhön hakeutuu omanlainen persoona joten meillä ainakin sujuu työporukan kanssa kivasti. Tosin kukaan ystävistäni ei tajua kuinka yötyössä olen ja jaksan valvoa. Aina kuulen, vieläkö niitä öitä teet. Ja teenhän minä!

      • yökyöpeli68

        Aloitin yötyön pakon sanelemana, perhetilanteesta johtuen. Enää en takaisin vaihtaisi vuorotyöhön/päivätyöhön yötyön haitoista huolimatta.
        Meillä yövuoro on klo 20.30- 7.30
        Putkien pituus vaihtelee (yleensä) kolmesta seitsemään javapaiden määrä kahdesta kuuteen. Toki on joskus vain yksikin vapaa ja 7 yön jälkeen on vain kaksi vapaata eli meillä ei automaattisesti mene niin että pitkän työrupeaman jälkeen on paljon vapaita. Välillä on 6 yötä kaksi vapaata ja 6 yötä ja sitten voi vapaata olla jo enemmän.
        yksin työskentely omassa tahdissa/rauhassa osaston tilanteesta riippuen
        arkivapaat ja viikonloppuyöt
        epäsäännölliset työvuorot
        pallka hieman parempi
        joustavuus


        - makean ja rasvaisen himo= lihominen
        - väsymys ja ärtyisyys pitkien yöputkien aikana ja rytmin kääntäminen vaikeaa. Vapaiden aikan käyn usein vasta klo 6 nukkumaan ja kello on jo klo 7 herättämässä kun laopset pitää laittaa kouluun.
        - ajoittain on yliväsynyt jolloin on todella vaikea nukahtaa edes laput silmillä tai pimennysverhon avulla.
        - tarvittaessa Circadinin nukahtamisvaikeuksiin


      • Väsähtänyt....
        yökyöpeli68 kirjoitti:

        Aloitin yötyön pakon sanelemana, perhetilanteesta johtuen. Enää en takaisin vaihtaisi vuorotyöhön/päivätyöhön yötyön haitoista huolimatta.
        Meillä yövuoro on klo 20.30- 7.30
        Putkien pituus vaihtelee (yleensä) kolmesta seitsemään javapaiden määrä kahdesta kuuteen. Toki on joskus vain yksikin vapaa ja 7 yön jälkeen on vain kaksi vapaata eli meillä ei automaattisesti mene niin että pitkän työrupeaman jälkeen on paljon vapaita. Välillä on 6 yötä kaksi vapaata ja 6 yötä ja sitten voi vapaata olla jo enemmän.
        yksin työskentely omassa tahdissa/rauhassa osaston tilanteesta riippuen
        arkivapaat ja viikonloppuyöt
        epäsäännölliset työvuorot
        pallka hieman parempi
        joustavuus


        - makean ja rasvaisen himo= lihominen
        - väsymys ja ärtyisyys pitkien yöputkien aikana ja rytmin kääntäminen vaikeaa. Vapaiden aikan käyn usein vasta klo 6 nukkumaan ja kello on jo klo 7 herättämässä kun laopset pitää laittaa kouluun.
        - ajoittain on yliväsynyt jolloin on todella vaikea nukahtaa edes laput silmillä tai pimennysverhon avulla.
        - tarvittaessa Circadinin nukahtamisvaikeuksiin

        Työskentelen psykiatisella alalla vakituisena yökkönä ja vuosia on kertynyt viisi vuotta. Väsyin kolmivuorotyöhön ja elämäntilanteeseeni soveltui paremmin vakituinen yötyö. Alussa kaikki meni ihan hyvin, tienasin mukavasti, oli pitkät vapaat joilloin sai vain olla ja ihmetellä.

        Nykyisin olen tehnyt 2vuotta rytmiä 3yötä 2vapaata ja välillä 3yötä 3vapaata. Tämä rytmi on ollut todella raskasta. Alkaa tulemaan kyllä seinä vastaan nyt. Rytmiä on vaihdettava tiuhaan tahtiin ja koska öitä ei ole putkeen kuin kolme, ei ehdi kunnolla saada edes yörytmiä päälle kun se on vaihdettava taas ja jokainen yövuoroja tehnyt tietää, että tuo ns. nukkumapäivä on aivan hukkapäivä. Sillä ei tee käytännössä mitään. Kotona verkkareissaan käähkäilee sohvalta keittiöön ja sitä rataa.

        Yötyö on alkanut vaikuttamaan todella paljon sosiaaliseen elämään. Minulla ei ole enää aikaa mihinkään. En ehdi tavata läheisiäni, koska olen aina joko yövuoroissa tai sitten palaudun väsymyksestä ja univelasta. Univelkoja en ole saanut nollattua kuin kesälomalla viimeksi.

        Naisena kuukautiskiertoni on sekaisin ja saan kuukautiset kaksi kertaa kuussa usein. Minä taas en liho yötyössä, päinvastoin paino tahtoo pudota ja on siksi syötävä paljon. Verensokereita on jännä mittailla töissä yöllä, sillä ne saattavat käydä korkeallakin (vaikka diabetesta ei ole) yövalvominen siis sotkee.

        Mieliala ja psyykkinen jaksaminen ovat myös kovilla. Yötyötä tekevän on oltava tasapainoinen kyllä mieleltään, että sitä kykenee tekemään. Taipumukset masennukseen, mielialanvaihteluihin, ahdistukseen, unettomuuteen jne jne ovat seikkoja, että yötyö kannattaa jättää väliin. Psyyke on välillä kovilla ja se vaikuttaa myös ihmisisuhteisiin valitettavasti.

        Eniten esiintyy kärttyisyyttä. Töissä sitä ei saa esiintyä, siitä olen tarkka, mutta kotona valitettavasti pinna on usein kireällä. Minusta alkaa tuntua, että yötyötä lähti viimeinen vuosi nyt käyntiin. Ensikesään asti teen, pidän kesäloman ja sitten vaihdan päivähommiin. Sosiaaliala vaihtuu myös toivonmukaan johkin muuhun, sillä 3vuorotyökään ei houkuttele lainkaan.

        En usko, että yötyö on kenellekkään terveellistä PIDEMMÄN päälle. Aina ihmiset puhuivat, että jossain vaiheessa tulee stoppi yötyölle, mutta alussa minäkin suhtauduin niihin puheisiin höpöhöpö puheina. Nyt on myönnettävä, että minullakin se stoppi alkaa olemaan hyvin lähellä.


      • Pentti-Seppo
        Väsähtänyt.... kirjoitti:

        Työskentelen psykiatisella alalla vakituisena yökkönä ja vuosia on kertynyt viisi vuotta. Väsyin kolmivuorotyöhön ja elämäntilanteeseeni soveltui paremmin vakituinen yötyö. Alussa kaikki meni ihan hyvin, tienasin mukavasti, oli pitkät vapaat joilloin sai vain olla ja ihmetellä.

        Nykyisin olen tehnyt 2vuotta rytmiä 3yötä 2vapaata ja välillä 3yötä 3vapaata. Tämä rytmi on ollut todella raskasta. Alkaa tulemaan kyllä seinä vastaan nyt. Rytmiä on vaihdettava tiuhaan tahtiin ja koska öitä ei ole putkeen kuin kolme, ei ehdi kunnolla saada edes yörytmiä päälle kun se on vaihdettava taas ja jokainen yövuoroja tehnyt tietää, että tuo ns. nukkumapäivä on aivan hukkapäivä. Sillä ei tee käytännössä mitään. Kotona verkkareissaan käähkäilee sohvalta keittiöön ja sitä rataa.

        Yötyö on alkanut vaikuttamaan todella paljon sosiaaliseen elämään. Minulla ei ole enää aikaa mihinkään. En ehdi tavata läheisiäni, koska olen aina joko yövuoroissa tai sitten palaudun väsymyksestä ja univelasta. Univelkoja en ole saanut nollattua kuin kesälomalla viimeksi.

        Naisena kuukautiskiertoni on sekaisin ja saan kuukautiset kaksi kertaa kuussa usein. Minä taas en liho yötyössä, päinvastoin paino tahtoo pudota ja on siksi syötävä paljon. Verensokereita on jännä mittailla töissä yöllä, sillä ne saattavat käydä korkeallakin (vaikka diabetesta ei ole) yövalvominen siis sotkee.

        Mieliala ja psyykkinen jaksaminen ovat myös kovilla. Yötyötä tekevän on oltava tasapainoinen kyllä mieleltään, että sitä kykenee tekemään. Taipumukset masennukseen, mielialanvaihteluihin, ahdistukseen, unettomuuteen jne jne ovat seikkoja, että yötyö kannattaa jättää väliin. Psyyke on välillä kovilla ja se vaikuttaa myös ihmisisuhteisiin valitettavasti.

        Eniten esiintyy kärttyisyyttä. Töissä sitä ei saa esiintyä, siitä olen tarkka, mutta kotona valitettavasti pinna on usein kireällä. Minusta alkaa tuntua, että yötyötä lähti viimeinen vuosi nyt käyntiin. Ensikesään asti teen, pidän kesäloman ja sitten vaihdan päivähommiin. Sosiaaliala vaihtuu myös toivonmukaan johkin muuhun, sillä 3vuorotyökään ei houkuttele lainkaan.

        En usko, että yötyö on kenellekkään terveellistä PIDEMMÄN päälle. Aina ihmiset puhuivat, että jossain vaiheessa tulee stoppi yötyölle, mutta alussa minäkin suhtauduin niihin puheisiin höpöhöpö puheina. Nyt on myönnettävä, että minullakin se stoppi alkaa olemaan hyvin lähellä.

        Kuulostaa siltä että olet kyllästynyt ja kaipaat elämääsi vaihtelua.


    • Vakiyökkö

      Muutaman vuoden olen tehnyt hoitoalalla pelkkää yötä. Juu, olen lapsesta saakka ollut aamu-uninen yövirkku. Mitä lie suden sukua.. :)

      Yötyön plussia minulle ovat mm..
      - olen tehokkaimmillani yöllä, jaksan touhuta läpi yön ja tehdä paljon ylimääräisiäkin töitä (helpottaa myös muita vuoroja)
      - totta, olen erakkoluonne, vaikken missään nimessä arka tai karttele toisia ihmisiä; viihdyn itsekseni eikä minulle ole tärkeää jatkuvat sosiaaliset kontaktit
      - hoitoalalla(kin) tauoilla ja muutenkin jauhetaan paskaa aivan liikaa, tästä en pidä ja tunnen itseni vaivautuneeksi
      - yöllä ei usein ole kiire, vaan on aikaa valvoville potilaille ja muutenkin mahdollisuus tehdä työnsä hyvin ja rauhassa
      - pitkät vapaat ja hyvä palkka
      - vapailla nukun myös pitkälle aamupäivään, rytmin kääntö ei niin tärkeää, kun jatkuva yörytmi työssäkin
      - saan nukuttua päivällä hyvin ja olen iltapäivällä/yössä virkeä
      - en ole sairastellut aikoihin, liekö yötyöstä johtuvaa, mutta flunssaakaan ei ole ollut vuosiin
      - kroppa ei ainakaan vielä reistaile, vaikka fyysistä työ onkin

      Ei kannata yleistää vain omien kokemuksien perusteella, niin kuin tässäkin keskustelussa näyttää tapahtuneen. Ehkä vanhempana en jaksa, mutta nelikymppisen kokemuksella nyt vain puhun.

    • yöahertaja

      yötyö, en tykkää kun joku päivisin kyttää tekimisiäni ja täytyy aina näyttää siltä et tekee jotain. olen vanhainkodissa yökkönä 21-07 välillä. Bruttona tienaan n.2600e ja mul on käyny hyvä tuuri kun meillä on aika hyväkuntoista porukkaa täällä (11 vanhusta) ja voin yöllä nukkuakkin jos väsyttää. lisäksi lueskelen ja suurimman ajan istun koneella. tosin olen aina vastuussa kaikesta mitä tapahtuu yön aikana. töitä on huomattavasti vähemmän ja ne saa tehdä rauhassa omassa tahdissa. olen ollut samassa paikassa nyt 7 vuotta ja täytyy sanoa että todella tykkään työstäni eikä koskaan ole ollut sellainen olo etten haluaisi lähteä töihin :) lisäks syön täällä ilmaiseksi ihan mitä haluan ja mitä kaapeista löytyy :D

      Nukuttua saan todella hyvin oli kello mitä tahansa, oli yö tai päivä, valoisaa tai pimeää. se on kyllä tosi tärkeetä et saa nukuttua hyvin. Joillekkin yötyö sopii, joillekkin ei, aina voi kannattaa kokeilla kaikennäköistä jos vaikka se oliskin se oma juttu :) koskaan en 3-vuoro oravanpyörä helvettiin vaihda se on varma! eli jos täältä joskus lähden niin ihan päivätöitä täytyy sit jostain metsästää :)

    • ex yökkökaveri

      mukaan yötyö aiheuttaa mm. rintasyöpää. Elimistön rytmi menee sekaisin, olet yöt töissä ja päivät nukut jolloin normaalisti huolehditaan sosiaalisista kontakteista.

      • näin yöihminen

        Yleisesti ottaen myös tiedetään, että ihminen pysyy terveempänä silloin, kun hän voi elää oman luontaisen rytminsä mukaisesti. Tämän perusteella yöihmisille sopii yötyö.


      • Respayökkö
        näin yöihminen kirjoitti:

        Yleisesti ottaen myös tiedetään, että ihminen pysyy terveempänä silloin, kun hän voi elää oman luontaisen rytminsä mukaisesti. Tämän perusteella yöihmisille sopii yötyö.

        3 vuotta tein pelkkää yötä hotellin respassa ja viimeiset pari vuotta oli enemmän tai vähemmän tuskaa. Paino nousi (yöllä ja aamulla himoitsin rasvaista ja makeaa syötävää), työpäivinä ei päivisin jaksanut tehdä mitään ja vapaatkin meni enemmän tai vähemmän huiliessa, että jaksaa taas valvoa. Väsytti jatkuvasti ja töihin lähteminen vitutti aina, vitutus alkoi jo edellisenä päivänä ja työpäivät meni aina siihen, että tuli laskettua monen tunnin päästä pitää töihin lähteä. Ja töissä oli aina kiire, yövuorolla oli tosi paljon tehtävää ja sai juosta jatkuvasti kelloa vilkuillen ja kiirettä tuli lisää jos edelliset vuorot eivät olleet jotain ehtineet tehdä. Työt siirtyivät sitten yökölle tehtäväksi. Tuli monesti fiilis että yö oli jonkin sortin jätevuoro. Eikä ihmisiä tullut tavattua, työkaverit vuoron vaihtuessa ja sitten yöllä nähdyt ihmiset olivat useimmiten enemmän tai vähemmän humalassa, vapaa-ajalla en oikeastaan ketään muuta kuin kaupan kassan.

        Nukkua pystyin, mutta 4-6 tunnin "yöunet" oli ne tavalliset, en pystynyt pitkään nukkumaan, kun oli aina fiilis että aikaa menee hukkaan enkä illallakaan ennen töitä saanut unta. Vapaapäiviä oli toki enemmän kuin muilla, mutta valvominen oli rankkaa. Onneksi sentään pystyin helposti vaihtamaan rytmit. Kierto oli monesti 4 yötä, 4 vapaata tai 5 yötä, 5 vapaata (mikä oli turhan rankka), mutta vaihtelua piisasi.

        Olin kyllä todella tyytyväinen sitten kun työt päättyivät säästösyistä irtisanomiseen ja pääsin koko paskasta eroon. Se jatkuva stressi loppui kuin seinään ja oli (ja on edelleen) niin mukavaa elää normaalissa rytmissä, vaikka työtön tällä hetkellä olenkin. Enää en kyllä jatkuvaan yöhön ala, tuo 3 vuotta oli ihan tarpeeksi.


      • KI(&¤##F3F&F=9
        Respayökkö kirjoitti:

        3 vuotta tein pelkkää yötä hotellin respassa ja viimeiset pari vuotta oli enemmän tai vähemmän tuskaa. Paino nousi (yöllä ja aamulla himoitsin rasvaista ja makeaa syötävää), työpäivinä ei päivisin jaksanut tehdä mitään ja vapaatkin meni enemmän tai vähemmän huiliessa, että jaksaa taas valvoa. Väsytti jatkuvasti ja töihin lähteminen vitutti aina, vitutus alkoi jo edellisenä päivänä ja työpäivät meni aina siihen, että tuli laskettua monen tunnin päästä pitää töihin lähteä. Ja töissä oli aina kiire, yövuorolla oli tosi paljon tehtävää ja sai juosta jatkuvasti kelloa vilkuillen ja kiirettä tuli lisää jos edelliset vuorot eivät olleet jotain ehtineet tehdä. Työt siirtyivät sitten yökölle tehtäväksi. Tuli monesti fiilis että yö oli jonkin sortin jätevuoro. Eikä ihmisiä tullut tavattua, työkaverit vuoron vaihtuessa ja sitten yöllä nähdyt ihmiset olivat useimmiten enemmän tai vähemmän humalassa, vapaa-ajalla en oikeastaan ketään muuta kuin kaupan kassan.

        Nukkua pystyin, mutta 4-6 tunnin "yöunet" oli ne tavalliset, en pystynyt pitkään nukkumaan, kun oli aina fiilis että aikaa menee hukkaan enkä illallakaan ennen töitä saanut unta. Vapaapäiviä oli toki enemmän kuin muilla, mutta valvominen oli rankkaa. Onneksi sentään pystyin helposti vaihtamaan rytmit. Kierto oli monesti 4 yötä, 4 vapaata tai 5 yötä, 5 vapaata (mikä oli turhan rankka), mutta vaihtelua piisasi.

        Olin kyllä todella tyytyväinen sitten kun työt päättyivät säästösyistä irtisanomiseen ja pääsin koko paskasta eroon. Se jatkuva stressi loppui kuin seinään ja oli (ja on edelleen) niin mukavaa elää normaalissa rytmissä, vaikka työtön tällä hetkellä olenkin. Enää en kyllä jatkuvaan yöhön ala, tuo 3 vuotta oli ihan tarpeeksi.

        Joskus nuorempana jaksoin painaa yötyötä ja pidinkin siitä. Nykyisin, jos joskus joudun tekemään yötyötä niin kyllä siinä huono olo tulee.
        Pitöäää varmaan hakea työpasikka lääkäriltä sellaiset paperit, että yötyötä ri tarviste tehdä.


    • rai(m)o

      Olen ollut yövuorossa lähes 20 vuotta, rytmissä 2 viikkoa työtä, 2 viikkoa vapaata.
      Tämä työrytmi sopii minulle kuin nenä päähän;)
      Ainoa "miinus" yötyössä on sosiaaliset suhteet, olen aina kaksi viikkoa "poissa".
      Elikkä, kännykkästä on soittoäänet mykkänä päivittäin klo:15-22, ystävien/tuttujen tapaaminen tapahtuu vain vapaajaksolla,ym.

    • Plop plop

      Olen postilla varhaisjakelija. Yötyö postilla sopii mulle, itsenäistä hommaa eikä tarvitse olla toisten ihmisten kanssa tekemisissä kuin jokusen minuutin per yö. Se riippuu tietysti täysin ihmisestä, mutta itse ahdistun ja joskus jopa ärsyynnyn siitä jos jatkuvasti on ihmisiä ympärillä ja koko ajan pitäisi olla "sosiaalisessa kanssakäymisessä" ihmisten kanssa. Ja jos ei puhu mitään ja on omissa oloissaan, leimautuu välittömästi oudoksi tai joku luulee että olen suuttunut, tai joku jopa ottaa itseensä tyyliin "kuka tuokin luulee olevansa kun ei voi puhua mitään ja pitää tuolla MURJOTTAA itsekseen!". Olen ns. yksinäinen susi ja pärjään kaikista parhaiten yksin, ilman muita sotkemassa ja hämmentämässä minua. En kuitenkaan silti ole mikään "mörkö".

      Yötyö sopii mulle täydellisesti, työtahti määräytyy täysin oman mielen mukaan, tosin määrätyn jakoajan puitteissa, mutta se ei ole useinkaan ongelma, vielä ei ole tarvinnut juurikaan kiirehtiä eikä stressata siitä että lehdet tulee jaettua määräaikaan (arkisin klo 6, viikonloppuisin myöhemmin) mennessä. Tässäpä plussat ja miinukset:

      Rauhallinen tahti ja lähes aina on aikaa vaikka muutamaan tupakkitaukoon jakelun ohessa.
      Saa tehdä hommia silloin kun muut nukkuu, yksin ja omaan tahtiin välittämättä muista.
      Päivät vapaata, itse en mene illalla nukkumaan ollenkaan vaan valvon töihin lähtöön asti ja menen nukkumaan aamulla kun tulen kotiin. Näin ei tarvitse ikinä herätä "väkisin" herätyskellon huutoon. Herään puolen päivän jälkeen ja siinä on sitten mukavasti melkein kokonainen vapaapäivä edessä :)

      - Pelkällä yöjakelulla ei kovin leveästi eletä.
      - Rajoittaa jossain määrin sosiaalista elämää, esim. viikonloppuna ei voi lähteä kavereiden kanssa baariin kun/jos on yöllä töihin lähtö. Ja mulla ne työt painottuu aika vahvasti vikonlopuille.

      Terveysvaikutuksia en ole huomannut, ei minkäänlaista.

    • -terästä-

      Henkilökohtaisesti en näe yötyössä minkäänlaista hyötyä.
      2€ yövuorolisä tuo vuodessa max. 1200€ (2 x 40 x 15) bruttona, ei paljoa lämmitä.
      Yritän pitää aina yöviikolla pekkasen perjantaina, että rytmin kääntäminen olisi helpompaa kun maanantaina alkaa iltavuoro.

      Ylipaino ja unettomuus, pahimmasta päästä jotka tuo tullessaan muita sairauksia.

      Vuorotyö jota teen on tietenkin oma valintani ollut jo 11v. mutta olen nähnyt paljon kavereita jotka on kiikuttaneet lääkärintodistuksen jossa mainitaan, että tämä heppu ei enää yötyötä voi tehdä.
      2 tyypin diapetes, korkea verenpaine ja ruoansulatus ongelmat on yleisiä jotka estää yötyön tekemistä.

    • RiderOfTheStorm

      Ammatti kaukoliikennekonduktööri

      Yöllä on rauhallista (matkustajat nukkuvat)
      Aikahyvitys 20min jokaista tehtyä yötyö -tuntia kohden. (3h yötyötä = 3h 20 20 20min = 4h)
      Vapaata arkipäivänä (virastot, kaupat jne tyhjiä päivisin. Asiointi on helpompaa)
      Omat unenlahjat sallivat päivällä nukkumisen
      Yöllä ei ole nälkä toisin kuin päivällä
      Öinen Suomi on eri maailma kuin päivisin
      Tekemällä maksimin sallitun yötyömäärän karsii muista töistä aika paljon
      3-vuorotyön takia olet töissä viikon jokaisena päivänä. Pyhäkorvaukset on hyvä systeemi
      Vuorotyön takia viikonloppu menettää merkityksensä, tai ei pelaa niin suurta roolia kuin normi arkiduunarilla. Ei ole siis mikään pakonomainen tarve juoda esim. kaljaa ja lähteä baariin niinkuin moni tykkää tehdä.

      - On yksinäistä
      - Silloin tällöin saattaa iskeä väsymys
      - Vaikka matkustajat nukkuvat niin sekaan mahtuu usein joku humalainen joka aiheuttaa tilanteen
      - Viikonloppu menettää merkityksensä. Lauantai ja sunnuntai ovat päiviä muiden joukossa. (En oikein tiedä onko se hyvä vai huono juttu). Taitaa olla enemmän hyvä kuin huono, sillä päiviähän ne vain ovat ja vaikka arkiduunarit ovatkin vapaalla niin se ei korosta niiden merkitystä mitenkään. Liian paljon on minun lapsuudessa/nuoruudessa korostunut viikonlopun merkitys vapaana. Olikin jo korkea aika saada rikottua se ajattelutapa.

      Enemmän keksin plussaa ku miinusta. Kertoo mm. siitä että itselle yötyö yhdistettynä päivätyöhön on paras mahdollinen yhdistelmä. Vielä ei ole ollut palautumisen kanssa mitään ongelmaa. Mikäli yötöiden jälkeinen nukkuminen ei tahdo onnistua niin sitten otetaan pienet nokkaunet myöhemmin. Vaihtelevaa vuorotyötä suosittelen henkilöille jotka eivät halua rutiineja. Itse en pystyisi työskentelemään joka arkipäivisin 8-16. Arjet menisi viikonloppua odotellessa.

      Älkää tehkö liikaa yötöitä sillä sen todettu vaikuttavan terveyteen. Sepelvaltimotauti on ainakin yksi minkä saattaa poimia tekemällä yötöitä. Naisten kohdalla voidaan puhua esim keskenmenosta. Eihän se yötyö terveellistä ole sillä ihminen on kehittynyt päiväeläimeksi joka nukkuu yöllä...

      Kaikesta huolimatta, minä en vuoro-/yötyötä vaihtaisi pois mistään hinnasta.

    • Sekava!

      Aloitin vasta vuorotyön. Vuorotyöni on Ma- pe ja viikonloput aina vapaat. Työvuorot menee mitensattuun 6h - 12h työpäiviin. Työvuorot voi alkaa yöllä klo,2.00/
      3.00 aikaan tai aamulla klo 6 aikaan tai iltapäivällä. Nyt minulla on jatkuva oksettava olo ollut. Keho huutaa rasvaa ja sokeria. Ruokaa en jaksa tehdä vaan syön valmisruokia (aina ennen syönyt kotiruokaa ja terveellisesti/monipuolisesti). Harrastuksissa en jaksa enään kulkea ja niihin osallistuminen on muutenkin lähes mahotonta sekavan työvuoron takia. Masentaa enkä kotia jaksa enään pitää kunnossa/siivota. Nukun koko ajan kun olen kotona... mietin vaan että onko varaa sanoa itseä irti ja ottaa 3kk karenssia vai yrittäisikö vaan kestää ja odottaa jos tähän saisi itselleen jonkin rytmin aikaiseksi ja tottuuko elimistö tähän koskaan?? Talous on muutenkin niin huonossa jamassa että ei olisi varaa työttömänäkään olla (en pääse vielä liiton rahoillekkaan..)

    • -terästä-

      Tein sen ison päätöksen, otin lopputilin. Aattelin et loppuu nää yötyöt.
      Ma aamuna, ensimmäisen yövuoron aamuna mulle soitetaan klo09:00 ja tarjotaan töitä ja tottakai 3-vuorotöitä :)
      En oikeen jaksanut keskustella asiasta. Oppiipahan pitämään puhelimensa äänettömällä. Vielä 3 yötä ja sit ilta- ja aamuvuoro ja leikin loppu.

    • Yökkkkkkö

      Heippa!

      Olin ennen 2-vuoro työssä ja tein satunnaisia yövuoroja. Nyt olen siirtynyt vakiyököksi kotihoitoon ja pidän siitä todella!

      Paloin avain loppuun 2-vuorotyössä, sillä valvoin iltaisin myöhään. Olin aina ihan loppu. Puolisonikin mielestä minusta oli tullut "kiukkuinen akka". Nyt olen tyytyväinen työhöni ja jaksan harrastaa enemmän. Minulla paino putosi, ei ole nälkä öisin. Olen aina omannut hyvät unenlahjat, joten saan nukuttua hyvin öisin ja päivisin.

      Minulla on 2 koiraa ja oma hevonen. Nyt tuntuu että aikaa harrastamiseen on paljon enemmän. Jos nukun klo 14 asti ja tulen klo 21 töihin, tuntuu päivä melkein vapaalta. Ja rytmi on 5 yötä/ 5vp. Pidän työstäni todella.

      Öisin saan olla rauhassa, viihdyn itseni kanssa omissa oloissani. Minulla on myös plajon sosiaalisia suhteita, joita jaksan hoitaa ihan samalla tavalla kuin ennen.

      Yötyö on varmaan paikka ja ihmiskohtaista. En usko että itse jaksaisin työskennellä esim. vuodeosastolla kiireisessä työssä. Oma työni rauhallisuudessaan miellyttää.

      Voimia kaikille yököille ja nauttikaa kesästä!

      • OOOO0000

        Mikä tos on et naiset palaa aina ja jokasesta pienestäkin asiasta loppuun !!??
        Ja sit vaaditaan samoja etuja ja palkkaa kun miehet !!??

        Pistetään tekemiset riviin ja maksetaan sille kuka ne työt tekee !!

        Kuin voi palaa loppuun kun on töissä töitä !!??

        On ne ihme porukkaa hoitoalalla !!
        Vaikka en itse osaa päivin nukkua ja teen vuorotyötä mitä sitten nukun haudassa mut en jaksa kitistä !! Teen vaan kauheasti töitä ja elätän perheeni kun omakin vaimoni kitisee eikä työt kiinnosta !!


      • Hoitsunainen
        OOOO0000 kirjoitti:

        Mikä tos on et naiset palaa aina ja jokasesta pienestäkin asiasta loppuun !!??
        Ja sit vaaditaan samoja etuja ja palkkaa kun miehet !!??

        Pistetään tekemiset riviin ja maksetaan sille kuka ne työt tekee !!

        Kuin voi palaa loppuun kun on töissä töitä !!??

        On ne ihme porukkaa hoitoalalla !!
        Vaikka en itse osaa päivin nukkua ja teen vuorotyötä mitä sitten nukun haudassa mut en jaksa kitistä !! Teen vaan kauheasti töitä ja elätän perheeni kun omakin vaimoni kitisee eikä työt kiinnosta !!

        Mitäs töitä sä sitten teet? ;D on siinä MIES...


    • Saddu ;-)

      Yöllä voi nukkua ja liksaki juoksee !!! Jee !!!

      Moniko pomo on yöllä vahtaamassa josko duunarit koisailee tai duunailee ,kö ?!?

      Hellou päiväduunarit ... yöllä on lisätki päälle lollotiloo !!!

      lol

      ;-}

    • 5vuotta 5v, IIII-AAAA-YYYY--VVV-

      palkka
      pitkä vapaa

      -väsyttää ja vituttaa melkein aina paisi pitkillä vapailla
      -sosiaalinen elämä
      .paino-ongelmat

    • Missä on tehty tutkimukset, jotka todistavat jatkuvan yötyön terveyshaitat? Tähän mennessä löytämäni tutkimukset ovat koskeneet vuorotyötä eli vaihtuvaa työaikaa. Valon vaikutuksista yötyöntekijan terveyteen on mielestäni turha edes puhua pimeiden talvipäivien ja valoisien kesäöiden Suomessa.

      Olen ollut 5 vuotta yötyössä, 5 pvää viikossa, viikonloppu vapaata. Rytmini on aina sama. Nukun ja syön säännöllisesti. Terveys ja paino ovat normaalit. Onko odotettavissa siis sydän-ja verisuonitauti, syöpä ja diabetes perustelulla: "ihminen on päiväeläin"?

    • dg

      omakohtainen kokemus yötyöstä on aika huono, rasittaa ihmistä selvästi päivätyötä enemmän, joillekkin sopii mutta omalla osallani homma äityi aika pahaksi muutaman vuoden jälkeen... elimistö alkoi käymään jatkuvasti ylikierroksilla vaikka olo oli rättiväsynyt, nukahtaminen muuttui mahdottomaksi pitkänkin yöputken jälkeen ja homma kulminoitui parin kuukauden sairaslomaksi masennusdiagnoosilla, en palaa enää yötöihin. ei sovi kaikille.

      yötyöt muutama harrastus tuntui olevan liikaa meikän kropalle
      ehkä tasaisemmalla elämäntyylillä olisi jaksanut

    • Lady kakka

      Yö-työ sekoittaa pääni!

      Tällaiset asiat pyörii mielessä...

      Käänny paikoillasi kohti itää, vedä syvään henkeä, silmät suljettuna.
      Tee suullesi hiljaisuuden merkin käyttäen oikean kätesi etusormea
      alahuultasi vasten. Tämän jälkeen siirrä kätesi nopealla liikkeellä
      rintalastasi päälle. Vedä syvään henkeä ole hetki paikallasi. Salaman
      nopeasti huudat: ΑΠΟ ΠΑΝΤΟΣ
      ΚΑΚΟΔΑΙΜΟΝΟΣ
      (FROM EVERY EVIL GENIUS) KAIKEN PAHAN LUOJA KUULE MINUA!
      Samalla etusormella kosketa otsaasi ja lausut yhdellä hengenvedolla
      pitkään toistaen: ΣΟΙ (COI) (Cooii.) Kosketa sukuelimiäsi
      Ω ΦΑΛΛΕ (OI NUAT) Kosketa oikeaa
      olkapäätäsi ja lausu: ΙΣΧΥΡΟΣ
      (STRONG) VAHVIN! Kosketa vasempaa olkapäätäsi ja lausu:
      ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΣ
      (EFCHARISTOS!) Sitten ristit kätesi ja alat hokea ΙΑΩ
      (IAO)
      Katso yhä itään. Pidä voimakkaana mielessä näkymätön pentagrammi
      otsassasi. Aseta kämmenesi pääsi päälle siten, että ne muodostavat
      kolmion. Paina pää kumaraksi samalla työnnät kätesi eteenpäin ja
      irroitat kämmenet toisistaan samalla karjaise
      ΘΗΡΙΟΝ (THERION) PETO!

      Käänny pohjoiseen ja lausu NUIT!
      Käänny länteen ja kuiskaa kuuluvasti BABYLON!
      Käänny etelään, paina leukasi rinnallesi ja lausu HADIT!
      Käänny uudelleen joka ilman suuntaan pitäen oikean käden etusormea
      hiljaisuudenmerkkinä alahuulellasi. Pidä silmät suljettuina. Pysy
      keskellä katse käännettynä pohjoiseen päin. Aloita seuraava hymni pitäen
      kämmeniä nyrkissä ohimoittesi päällä ikään kuin sinulla olisi sarvet.
      ΙΩ ΠΑΝ (IO PAN) (”AI OU PAN”) Aloita hiljaa
      liki muminaa muistuttavalla äänellä ja lopuksi huudat IO PAN!

      Seiso suorassa. Levitä kädet auki sivuillesi (olet kuten iso T-kirjain)
      Lausu hitaasti mutta selkeästi ΠΡΟ ΜΟΥ
      ΙΥΓΓΕΣ ΟΠΙΣΩ
      ΜΟΥ
      ΤΕΛΕΤΑΡΧΑΙ
      ΕΠΙ ΔΕΞΙΑ
      ΣΥΝΟΧΕΙΣ
      ΕΠΑΡΙΣΤΕΡΑ
      ΔΑΙΜΟΝΕΣ
      ΦΛΕΓΕΙ ΓΑΡ
      ΠΕΡΙ ΜΟΥ Ο
      ΑΣΤΗΡ ΤΩΝ
      ΠΕΝΤΕ ΚΑΙ ΕΝ
      ΤΗΙ ΣΤΗΛΗΙ Ο
      ΑΣΤΗΡ ΤΩΝ ΕΞ
      ΕΣΤΗΚΕ. (kyseitä tekstiä on todella vaikea
      kääntä, se pitää opetella lausumaan oikein) (Demonien hallitsija, kuule
      minua) (”Pii kroo omegron Mii kromikon Ipsilon Hkrama hkrama epsilon.
      Sirma Omegron Omega alfa epsilon, Ipsilon Therion…”)
      Käänny uudelleen joka ilman suuntaan, pitäen etusormeasi hiljaisuuden
      merkkinä. Tee samat liikket kuten alussa ja lausu: ΑΠΟ
      ΠΑΝΤΟΣ
      ΚΑΚΟΔΑΙΜΟΝΟΣ
      (FROM EVERY EVIL GENIUS) KAIKEN PAHAN LUOJA KUULE MINUA!

    • Janine C.

      Lady kakka- söpöä... söötti tekstisi on. Kerro toku lusää eikun lisää.

    • -V-

      Heps!

      Olen 3-kymppinen mies ja teen pelkkää yötyötä hoitoalalla. Tätä on jatkunut kohta puoli vuotta ja erittäin tykästynyt olen tähän hommaan. Tehdään 3 tai 4 yön putkissa töitä ja perään sitten pari vapaata. En ole kohdannut ainakaan vielä mitään ongelmia. Pääsen 07 töistä ja tuolloin vaimo lähtee kouluun ja lapsi hoitoon. Hyvä unisena kaverina sitten unta vaan tuonne klo 15-16 välille. Viimeisen yövuoron jälkeen käännän rytmin oikeaksi niin, etten nuku lainkaan, vaan menen vasta illalla normaaliin tapaan nukkumaan. Painoa on tullut pari kiloa ja ihan vaan johtuu herkkujen napostelemisesta öiseen aikaan. Korvaus töistä on ihan kohtuullinen ja vapaita tulee 2-3 putkeen. Voin sanoa, että tää on mun juttu

    • yökyö

      2 ja puol kk osa-aikaista yötyötä opintojen ohessa takana.
      Painossa ei suuria muutoksia (oon kyllä tällein joulun kunniaks herkutellu et se pari kiloo menee ihan senkin piikkiin), nukun vuoron jälkeen kuin tukki 7-11 tuntia jos seuraavana pvänä siihen on aikaa. Toisinaan joutuu menemään 3-5 tunnin unilla kouluun ja kyllä senkin silloin tällöin jaksaa. Vuoroja 0-5 per viikko, keskimäärin sellainen 2-3 kpl. Pitkälti viikonloppuun painottunut melko selkeästä syystä.

      Vuorot lyhyitä ja vapaata saa kun haluaa. Opintotuen lisäksi se 400-800 euroa kuussa tuntuu ihan mukavalta tälläsestä duunista. Parasta on se ettei työajat voi millään mennä opintojen päälle. Vapaaviikonloppuja joka kolmas, ainakin työehtojen mukaan. Yö ilta-lisät eivät päätä huimaa mutta lauantaivuorot on jotain aika loistavaa kun tulee sunnuntaipalkka keskiyön jälkeen.

      Työ sosiaalista, että riippuu tosi paljon yöstä että millainen fiilis jää... pääosin kuitenkin auttaa jos itse jaksaa edes vähän iloista naamaa näyttää. Yli viikon taot vuorojen välissä johtaa yleensä siihen että ensimmäinen yövuoro menee vähän koomassa, mutta nopeasti siihen tottuu taas.

      Univelat ja stressin ja ajanpuutteen laitan mieluummin koulunkäynnin syyksi, oon joutunu tekeen vähän opintoja etänä ja esim. viimeinen viikko ennen joululomaa oli tenttiviikko jolloin 8 tenttiä 6 peräkkäisen koulupäivän aikana. Välissä viikonloppu, luojalle kiitos siitä.

      Tää koko vuosi, mukaanlukien kulunu syksy on ollu elämän paras tähän asti, suurelta osin myös tän työn löytymisen vuoksi. Pääsee sosialisoitumaan ja nollaamaan ja saa siitä palkankin vielä!

      Tämä yö lomaa enkä tiedä mitä ajallani tekisin! :D hämärä tunne kun koko syksyn on ollu aika tosi kortilla. Oppii arvostamaan näitä pieniä rentoiluhetkiä! Huomenna sitten 3 yön pikkuputki käyntiin ja sit uus vuos vapaana. Ikävää kyllä että tää upee vuos saa päätöksensä :P

      Niin vielä sitä että silloin tällöin syön öisin, yleensä en.. Tietty illalla pitää jotain ennen vuoroon menoa mutta en näe syytä mättää mitään sen 10 min kotonaolojakson aikana mikä menee hampaitten pesuun ym.
      MISTÄ TULI MIELEEN: toivottavasti naapurit on sikeitä nukkumaan, joskus on vaan pakko mennä suihkuun klo 4-5 aamuyöllä... Hissikin on aika äänekäs kaveri... työn pakottamat korkokengätkin kopisee(yritän kyllä välttää..)

      Odotan innolla sitä että töistä tullessa pääsis katselemaan auringonnousua... oon niin iltaihmisiä että en saa itteeni hereille niin aikaisin koskaan. Mut kesällä vois työvuoron jälkeen päästä ihailemaan !

      Lisäks työpaikan, ajan, määrän, tehtävien, ym. vaihtelevuus on suurta plussaa.

      Ja tietty osa niistä asiakkaista on vähän liikakännissä tai muuten vaan vuorokaudenajasta seonnut... Mut pääosin fiksua porukkaa. Oma juominenkin jää vähiin kun mieluummin nostaa palkkaa samalta ajalta kun on sinne paikallekin raahautunut.

      Miinuksena vielä se että jos polkupyörällä joutuu meneen sen 4-5 kilsaa keskustaan ja teitä ei oo ehditty aurata niin hermoromahdus on aika lähellä. Varsinkin jos ei ole tajunnut varata matkaan lisäaikaa...


      tulipa pitkä sepustus :D

    • vuorotyö

      jis-ka "Missä on tehty tutkimukset, jotka todistavat jatkuvan yötyön terveyshaitat? Tähän mennessä löytämäni tutkimukset ovat koskeneet vuorotyötä eli vaihtuvaa työaikaa."
      Juuri näin.Tätä samaa ihmetellyt.Olen ennen tehnyt monta vuotta pelkkää yötä ja ei mitään ongelmia.Nykyisessä työssäni "saan" tehdä saan tehdä vuoroviikoin 6-14 ja 14-22 ja olo helvetillinen.Unirytmeistä ei tietoakaan.Varsinkin aamuvuoro on todella paha.Voisin veikata että ainakin omalla kohdalla yötyö on terveellisempää kuin 2-vuorotyö(tai 3-vuoro).JA TODELLAKIN MUISTAKAA ETTÄ YÖTYÖ ON ERI ASIA KUIN VUOROTYÖ.

    • yötyöläinen

      Epäsäännöllistä työaikaa takana jo 37 vuotta. Ei pelkää säännöllistä kolmivuoroa, vaan päivystys tehtävissä välillä monta lähtöä, välillä pitkiä ajomatkoja läpi yön. Rytmin vaihdoksessa ei ongelmia. Saan nukuttua yö vuoron jälken ihan hyvin. Olenko jotenkin erikoinen. Vielä on kolme vuotta eläkkeeseen.

    • äitimuori

      Yötyö sekoittaa unirytmin pahasti. Normaalisti ihminen nukkuu yöllä ja on hereillä päivisin. Yötyö lihottaa, koska vuorotyössä syödään epäterveellisesti, milloin sattuu ja mitä sattuu. Yötyö lisää naisten riskiä sairastua rintasyöpään merkittävästi.

      Lue esim.:
      - http://www.yle.fi/vintti/yle.fi/genreportaalit/portaali-922.html
      - http://yle.fi/vintti/yle.fi/genreportaalit/portaali-3403.html
      - http://www.terveyskeskus.fi/do.xsp?objectType=complextype&directoryType=newsitems&complextypeOID=1372799700_702_13e5f&viewType=viewinfoview


      Yötyö kiristää perheen ihmissuhteita. Jos äiti tai isä tekee yötyötä, se vaikuttaa koko perheen päivärytmiin. Jos alle kouluikäiset lapset joutuvat vuoropäivähoitoon, lapset joutuvat olemaan hoidossa yön ja seuraavan päivän, kun vanhempi nukkuu univelkojaan.

      Vuorotyöntekijöiden päivähoitoratkaisut ovat eriskummallisia. Lapset voivat olla lähes vuorokauden hoidossa putkeen (yö päivä). Osa vie lapsia hoitoon jopa isovanhemmille tai muille sukulaisille. Lapset ovat ehkä useita päiviä ja öitä poissa kotoaan. Pitkä ero vanhemmista purkautuu kiukutteluna, aggressiivisena käyttäytymisenä ja raivokohtauksina.

      Perheellisellä pienet lapset kärsivät eniten vanhemman yötyöstä, jos lastenhoito järjestetään em. tavoilla. Järjestely onnistuu jotenkin, jos toinen vanhempi tekee yötyötä ja toinen vanhempi hoitaa lapset kotona.

      • Hyviäpuoliayötyöstä

        - Jos yötyötä tekevän perheellisen ei tarvitse viedä lapsiaan päivähoitoon, yötyö voi olla perheelle hyvä ratkaisu. Muutoin ei. Lasten vuoropäivähoito on hanurista!
        - Koululaisilla on aamuisin ja iltapäivisin vanhempi kotona.
        - Yötyössä on parempi palkka. Yötyölisän suuruus on alakohtainen (TES).
        - Yövuoroissa on pitkät työvuorot (esim. hoitoalalla noin 10 h). Kertyy työtunteja vapaata enemmän.
        - Ei tarvitse ajaa työmatkojaan ruuhkassa.
        - Vapaata on enemmän.


      • AsianLover69
        Hyviäpuoliayötyöstä kirjoitti:

        - Jos yötyötä tekevän perheellisen ei tarvitse viedä lapsiaan päivähoitoon, yötyö voi olla perheelle hyvä ratkaisu. Muutoin ei. Lasten vuoropäivähoito on hanurista!
        - Koululaisilla on aamuisin ja iltapäivisin vanhempi kotona.
        - Yötyössä on parempi palkka. Yötyölisän suuruus on alakohtainen (TES).
        - Yövuoroissa on pitkät työvuorot (esim. hoitoalalla noin 10 h). Kertyy työtunteja vapaata enemmän.
        - Ei tarvitse ajaa työmatkojaan ruuhkassa.
        - Vapaata on enemmän.

        Yötyö on nimenomaan paras lapsiperheelliselle. Tulen töistä ja herätän lapset.Vien päiväkotiin . Tulen kotiin nukkumaan 7h,syön rauhassa aamupalan ja lähden hakemaan lapset. Illalla 21.00 lapset suihkuun ja sänkyyn,jonka jälkeen olen valmis töihin. Mahtavaa....


    • ffsdfd

      Puhutko nyt tuossa yötyöstä vai vuorotyöstä? Kaksi eri asiaa. Huomasin, että ylen artikkelitkin erikoisesti puhuivat vuorotellen kummastakin kuin tarkoittaen samaa asiaa. Myös googlettamalla tuli nopeasti huomattua, että monessa lähteessä yötyötön sekoitetaan vuorotyö. Tosiasiassa jos teet jatkuvasti yötyötä, niin sillä ei ole mitänä tekemistä vuorotyön kanssa. Tuo melatoniini on pieni kysymysmerkki, jos voinkohan elimistö sopeutua jatkuvaan päivällä nukkumiseen? Itse Tehnyt kesäisin säännöllistä yövuoroa, pidin siitä, koska;

      olen muutenkin iltavirkku/yöeläin
      palkka omalla työpaikallani oli 30% päivävuoroa korkeampi
      työ oli merkittävästi vähemmän hektistä kuin suunnilleen vastavaa työ päivisin
      logistiikkaan liittyvän työn yövuorot olivat parempia myös siksi, että vähemmän liikennettä
      sai päivisin tehdä mitä halusi (tarpeen mukaan joskus nukkusin aamupäivän, joskus iltapäivän)
      nuorena ihmisenä tapana käydä ulkoilemassa toisinaan viikonloppuisin, unirytmi valmiiksi kunnossa ^^
      jos nukkuin aamupäivän, niin ei tarvinnut väkisin tosiaan vängetä itteään ylös
      itselleni ei ongelmaa valosta, yhteiskunnan elämän äänistä tms.
      mitkä sosiaaliset ongelmat? itse kävin useinkin nimenomaan iltakahveilla (itselle aamukahvit siis ) kavereiden luona ennen töitä :D . itseasiassa tuntui että olin arkena sosiaalisempi kuin normaalissa työrytmissä.
      en huomannut oikeastaan mitään terveydellisiä asioita, paino pysyi ennallaan, en sairastellut.
      ei perhettä, ei ongelmaa
      sai nähdä hienoja auringonnousuja, jotka muuten olisivat jääneet näkemättä ^^
      vklp alkoi jo perjantai-aamulla :) (joskus tahdonvoimalla ja erityisesti kahvilla jätin kokonaan nukkumisen, se tosin jo oli hieman hapokasta)

      Toki jotkut asiat harmittivat myös, kuten;
      -nukkumaan meno keskellä kauneinta kesäpäivää 30 astetta ja hiestä märät lakanat (onnistui silti)
      -joskus kaipasi muutenkin sitä, että vällyjen väliin, kun pimeys koittaa
      -työilmapiiri vähän mitä oli. Tuntui, että yövuoroon oli siirretty vähän erikoisempi aines firmasta.
      -meni joskus päiväunirytmi välillä miten sattui, tosin itse voi asiaan vaikuttaa.
      -sattuneista syistä harvemmin tuli vastauksia kavereille lähetettyihin viesteihin tauoilla :D

      Tosin en voi taata, että kaikki ihmiset samanlaisia, itselleni ok. Itsekin aluksi suhtauduin varauksella ja pari ekaa viikkoa olinkin hieman tokkurassa, mut aika nopeaati totuin täydellisti. Se, että suurin osa ihmisistä työskentelee 8-16 ei tarkoita, että se olisi ainoa oikea tapa. Itse samaistun aika hyvin tuohon jis-ka:n mielipiteeseen;

      " Missä on tehty tutkimukset, jotka todistavat jatkuvan yötyön terveyshaitat? Tähän mennessä löytämäni tutkimukset ovat koskeneet vuorotyötä eli vaihtuvaa työaikaa. Valon vaikutuksista yötyöntekijan terveyteen on mielestäni turha edes puhua pimeiden talvipäivien ja valoisien kesäöiden Suomessa.

      Olen ollut 5 vuotta yötyössä, 5 pvää viikossa, viikonloppu vapaata. Rytmini on aina sama. Nukun ja syön säännöllisesti. Terveys ja paino ovat normaalit. Onko odotettavissa siis sydän-ja verisuonitauti, syöpä ja diabetes perustelulla: "ihminen on päiväeläin" "

    • Yökyöpeli7363663636

      Ens viikolla lähtee 3 viikko yö-vuoroa putkeen ja varmaan sit tulee vielä 4 viikko. Saan nukuttua melko hyvin, eka yö on aina vaikein mutta viimeisessä yö vuorossa ei nukuta enää yhtään. Heräämisen jälkeen päivällä olo on "hieman" laiska mut raahaudun siitä sitten 3 kertaa viikossa salille ja hyvin oon pysyny kondiksessa. Hyviä puolia on ainakin mulla että saa olla yksin ja tehdä töitä omalla tahdilla, ja jää ne päivä vuoron paskanjauhannat ja valitukset miten on perseestä kuulematta. Se jos jokin tappaa työmotivaation ja latistaa hyvänkin päivän. Huono puoli on että jää itseltä ainakin tuo sosiaalinen elämä vähän vähemmälle koska työskentelen öisin yksin joten ei paljon juttu kavereita löydy.

    • haastavaa

      Mä tein 3-vuoroa ja yötyö myös osana siinä. Muuten oli tosi jees, mutta kun vuorotyö loppui, en pystynyt enää palautumaan siitä koskaan. Oli nimittäin niin haastava duuni, että tietyt parametrit pyörii vieläkin päässä.

    • LOGISTIIKKA

      6 VUOTTA PELKKÄÄ YÖTYÖTÄ LOGISTIIKKA ALALLA. ENSIMMÄISET 3 VUOTTA MENI HYVIN JA JAKSOI PIENELLÄ UNIMÄÄRÄLLÄ JA NÄIN OLLEN PÄIVISIN OLI AIKAA TEHDÄ PALJON ASIOITA JA NÄHDÄ IHMISIÄ.
      PIKKUHILJAA YÖVUORON TEKEMINEN RUPESI MENEMÄÄN KULUTTAVAKSI JA KYNTTILÄ PALOI MOLEMMISTA PÄISTÄ. AAMULLA TÖISTÄ PÄÄSTYÄ RUPESI ENSIN UNEN SAANTI OLEMAAN VAIKEAA JA ENNEN KUN HERÄSI 12 MAISSA PÄIVÄLLÄ RUPESI HERÄÄMINEN SIIRTYMÄÄN KLO 14-15 KORVILLE JA VAIKKA VÄKISIN KOITTI UUDESTAAN SAADA RYTMIN ETTÄ HETI AAMULLA 6.30 KOTIIN PÄÄSTYÄ NUKKUMAAN NIIN SILTI EI ENÄÄ PÄÄSSYT YLÖS KUIN VASTA 14-16 MAISSA JA USEIN VASTA ENNEN SEURAAVAA VUOROA ELI SIINÄ VAIHEESSA JO HYVIN PIIPUSSA.PERHEELISENÄ TIETYSTI OMAT VAIKUTUKSET JA KÄRJISTÄÄ KOVASTI PERHE ELÄMÄÄ JA KAIKKEA MUUTA ELÄMÄÄ. TERVEYS PALANNUT AINA KUN ON OLLUT LOMAA NIIN ON AIVAN KUIN ERI IHMINEN KUN SAA NUKKUA YÖT JA HERÄTÄ AAMULLA.VUOROTÖISSÄ YÖVIIKOT JAKSOI AIKOINAAN AIVAN ERI TAVALLA JA VUOROTYÖN YÖVIIKOILLA EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ NIMENOMAAN YÖTYÖN TEKEMISEEN. YÖTYÖ PELKÄSTÄÄN ON AIVAN ERI ASIA JA YÖTYÖTÄKIN VOI MONI JAKSAA TEHDÄ TIETYN AJAN JA PALJON RIIPPUU SIITÄ MITEN YÖTYÖ ON JÄRJESTETTY ELI TEETKÖ 5 YÖTÄ PUTKEEN JA 2 VAPAATA TAI 4YÖTÄ JA 4 VAPAATA TOTTAKAI PITKILLÄ VAPAILLA TASAPAINOTTAA JAKSAMISTA AIVAN TOISELLA TAPAA KUIN SE ETTÄ VÄLISSÄ KÄYTÄNNÖSSÄ YKSI KOKONAINEN VUOROKAUSI.

      OMISSA OLOISSA SUUREN OSAN AJASTA
      ALKUUN MUKAVAA 2-3 VUOTTA
      --
      -PERHE ELÄMÄ KÄRSII
      -SOSIAALISET SUHTEET KÄRSII
      -NEUROLOGISET ONGELMAT
      -APAATTISUUS
      -MIELIALAN HEIKKENEMINEN
      -TRESSI JOKA TULEE ED OLEVISTA LAIMINLYÖNNEISTÄ

    • hyötyjäjahaittoja

      HYÖDYT:
      - Parempi palkka. Alan työehtosopimuksesta riippuen kohtuullinen yövuorolisä.
      - Jos yövuoro on pitkä, vapaapäiviä kertyy enemmän kuin päivätyössä.
      - Perheellisen ei välttämättä tarvitse viedä lapsia kodin ulkopuolelle hoitoon. Lastenhoidon voi järjestellä toisen vanhemman kanssa niin, että yötyöläinen saa päivällä nukkua jossain kohtaa. Perheeltä säästyy päivähoitomaksut ja lasten arki on kotona rauhallisempaa.
      - Pienillä koululaisilla on vanhempi kotona päivisin. Lapsen ei tarvitse lähteä aamulla yksin kouluun. Lasten ollessa koulussa vanhempi saa nukkua. Lasten tullessa koulusta vanhempi on kotona ja hänet voi tarvittaessa herättää.
      - Työpaikalla voi keskittyä työntekoon. Ei tarvitse kuunnella turhaa juoruilua ja valitusta.

      HAITAT:
      - Perheellisellä arjen järjestäminen voi olla hankalaa: Esimerkiksi yksinhuoltajan alle kouluikäiset lapset joutuvat vuorohoitoon, joka on pienelle lapselle erittäin stressaavaa. Osa vanhemmista joutuu viemään lapset sukulaisille yöhoitoon, jos yksinhuoltajavanhempi on yötyössä tai sekä äiti että isä ovat yhtä aikaa yötyössä.
      - Biologinen uni-valverytmi menee sekaisin. Ihminen on luotu valvomaan päivällä ja nukkumaan yöllä. Ihmisen elimistö erittää melatoniinia eli unihormonia yöllä.
      - Terveys voi pettää: Naisilla rintasyöpäriski kasvaa jo 6 kk:n yötyön takia. Riski saada diabetes tai sydän- ja verisuonitauteja kasvaa.
      - Jatkuvat univaikeudet; nukahtaminen ja nukkuminen ongelmallista.
      - Lihominen: Jos yötyössä syö miten sattuu, epäterveellisesti ja ruoka-ajat ovat epäsäännölliset.
      - Valvominen alentaa paineensietokykyä ja keskittymistä. Yötyössä tulee virheitä ja tapaturmia.
      - Autolla ajaminen on vaarallista. Auton rattiin nukahtaminen, kolarit tieliikenteessä. Yövuorossa valvonut ei saisi ajaa autolla kotiin. Hän on koko yön valvottuaan jo promillen humalatilassa.

    • dementia_riski

      Vuorototyö yötyö. Ei pitemmän päälle hyvä asia terveydelle. Riskeinä Dementia ja älyllinen tylsistyminen. Jos on tehnyt vuorotyö/yötyö periodeja riittävän kauan, niin palaaminen normaaliin elämänrytmiin voi viedä vuosia. Esim 5v. Jää eräänlainen kone päälle. Onneksi yleensä aivot kuitenkin toipuvat.
      http://www.bbc.com/news/health-29879521
      Asiasta on tehty paljon tutkimuksia.

    • Anonyymi

      Yöhommissa saa kuitenkin nukkua silloin kun on oikeasti väsynyt,elikkä aamupäivisin.jotkut väittää että eivät saa päivällä unta jotenka siis eivät ole oikeasti väsyneitä.

    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3498
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      188
      1587
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1297
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1172
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      835
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      804
    8. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      50
      793
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      789
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    Aihe