CHDK

apuvaapuvaaapuuva

Latasin CHDK ohjelman kameraani (powershot A530). Nyt oikeen mikään ei tunnu vaikuttavan mihinkään. Valitsen valikosta jonkun scriptin, säädän kaikkea ja mikään ei tunnu vaikuttavan mihinkään. Missä vika? Olen onnistunut ottamaan RAW kuvia ja ne ovat kaikki CRW-päätteisiä? Miten muunnan ne eri muotoon? Yritin jo adobe conventterillä muuttaa ne DNG muotoon, mutta se sanoi että ne ovat väärässä muodossa? Mitä pitää tehdä? Kertokaa minulle???

19

1039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tällä

      Adobe Camera Raw 5.3

      • maofingnm

        minne tuo ''camera raw'' pitää laittaa?


      • se on
        maofingnm kirjoitti:

        minne tuo ''camera raw'' pitää laittaa?

        Plugina (Plug-Ins kansiossa) PhS:ssa ja Elements:ssä


      • sama…
        se on kirjoitti:

        Plugina (Plug-Ins kansiossa) PhS:ssa ja Elements:ssä

        Onkohan sun DNG -konvertteri jäänyt päivittämättä versioon 5.3 (tuki 200 eri kameramalliin) Adobe DNG Converter: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4368


    • se pulma

      Miksi ihmeessä kaikkea pitää kokeilla ennenkuin on selvillä mistä oikein on kysymys?

      • haluaa kokeilla kaikkea

        parasta kuvanlaatua pitää tavoitella.


    • Canon Hacker's ToolKit

      Ainakin mun Canon Ixus 60:n CHDK-valikosta saa valittua suoraan dng-muodon raw-tallennukseen. Oletuksena CHDK tallentaa raw-kuvat crw-muotoon (Canon RAW). Itse olen huomannut, että kuvien exif-metatiedot tallentuvat vain dng-kuviin - crw-kuvat jäävät ilman tietoja! Sen takia käytän aina dng-muotoa. Ja tulevaisuutta ajatellen... dng:stä on myös tulossa standardi raw-kuvien tallennukseen.

      • aklnven

        Se pyytää nyt tekemään badpixel.bin tiedoston. Minne se tehdään ja miten? Valitsin valikosta badpixel.lua:n ja se ei toimi kun yritin asettaa dng muotoa.


      • Canon Hacker's Toolkit
        aklnven kirjoitti:

        Se pyytää nyt tekemään badpixel.bin tiedoston. Minne se tehdään ja miten? Valitsin valikosta badpixel.lua:n ja se ei toimi kun yritin asettaa dng muotoa.

        badpixel.bin -tiedostoa tarvitaan jos haluaa käyttää "digitaalinegatiivi-" eli dng-tiedostomuotoa (erittäin suositeltava formaatti Canonin oman raw-formaatin sijaan!).

        badpixel.bin-tiedoston tekemiseen on kaksi tapaa: sen voi tehdä "manuaalisesti" tietokoneen avulla tai (helpompi tapa) CHDK:n mukana tulevalla badpixel.lua -skriptillä.

        Käynnistät siis vain cameran ja CHDK:n normaalisti. Sitten kamera kuvaustilaan ja CHDK:n päävalikosta valitset "Scripting parameters" ja "Load script from file...". Hakemistosta "test/" löytyy skripti "badpixel.lua", valitse se FUNC/SET napilla. Skripti on nyt ladattuna.

        Sen jälkeen poistu valikoista MENU-napilla mutta älä poistu CHDK:n komentotilasta. Näytön alareunassa pitäisi lukea nyt "Create badpixel.bin". Seuraavaksi peitä kameran objektiivi tiiviisti mustalla kartongilla tai kankaalla ja paina laukaisinta. Kamera ottaa itsekseen kaksi kuvaa, hieman muistikortin nopeudesta riippuen operaatioon pitäisi kuulua noin 30-40 sekuntia. Tämän jälkeen kamera ilmoittaa "*** FINISHED ***" ja viallisten pikseleiden määrän. Omassa Ixuksessani on tällä hetkellä 4537 viallista pikseliä. :-O

        Nyt kun painat vielä kerran SET-nappia niin tiedosto tallentuu muistikortille ja ymmärtääkseni CHDK osaa käyttää sitä viallisten pikseleiden poistoon dng-tiedostoista.


      • akvnpg
        Canon Hacker's Toolkit kirjoitti:

        badpixel.bin -tiedostoa tarvitaan jos haluaa käyttää "digitaalinegatiivi-" eli dng-tiedostomuotoa (erittäin suositeltava formaatti Canonin oman raw-formaatin sijaan!).

        badpixel.bin-tiedoston tekemiseen on kaksi tapaa: sen voi tehdä "manuaalisesti" tietokoneen avulla tai (helpompi tapa) CHDK:n mukana tulevalla badpixel.lua -skriptillä.

        Käynnistät siis vain cameran ja CHDK:n normaalisti. Sitten kamera kuvaustilaan ja CHDK:n päävalikosta valitset "Scripting parameters" ja "Load script from file...". Hakemistosta "test/" löytyy skripti "badpixel.lua", valitse se FUNC/SET napilla. Skripti on nyt ladattuna.

        Sen jälkeen poistu valikoista MENU-napilla mutta älä poistu CHDK:n komentotilasta. Näytön alareunassa pitäisi lukea nyt "Create badpixel.bin". Seuraavaksi peitä kameran objektiivi tiiviisti mustalla kartongilla tai kankaalla ja paina laukaisinta. Kamera ottaa itsekseen kaksi kuvaa, hieman muistikortin nopeudesta riippuen operaatioon pitäisi kuulua noin 30-40 sekuntia. Tämän jälkeen kamera ilmoittaa "*** FINISHED ***" ja viallisten pikseleiden määrän. Omassa Ixuksessani on tällä hetkellä 4537 viallista pikseliä. :-O

        Nyt kun painat vielä kerran SET-nappia niin tiedosto tallentuu muistikortille ja ymmärtääkseni CHDK osaa käyttää sitä viallisten pikseleiden poistoon dng-tiedostoista.

        Nyt onnistuu ja ymmärtää ainakin jotain.
        kiitoksia vastanneille.


      • sljgi
        Canon Hacker's Toolkit kirjoitti:

        badpixel.bin -tiedostoa tarvitaan jos haluaa käyttää "digitaalinegatiivi-" eli dng-tiedostomuotoa (erittäin suositeltava formaatti Canonin oman raw-formaatin sijaan!).

        badpixel.bin-tiedoston tekemiseen on kaksi tapaa: sen voi tehdä "manuaalisesti" tietokoneen avulla tai (helpompi tapa) CHDK:n mukana tulevalla badpixel.lua -skriptillä.

        Käynnistät siis vain cameran ja CHDK:n normaalisti. Sitten kamera kuvaustilaan ja CHDK:n päävalikosta valitset "Scripting parameters" ja "Load script from file...". Hakemistosta "test/" löytyy skripti "badpixel.lua", valitse se FUNC/SET napilla. Skripti on nyt ladattuna.

        Sen jälkeen poistu valikoista MENU-napilla mutta älä poistu CHDK:n komentotilasta. Näytön alareunassa pitäisi lukea nyt "Create badpixel.bin". Seuraavaksi peitä kameran objektiivi tiiviisti mustalla kartongilla tai kankaalla ja paina laukaisinta. Kamera ottaa itsekseen kaksi kuvaa, hieman muistikortin nopeudesta riippuen operaatioon pitäisi kuulua noin 30-40 sekuntia. Tämän jälkeen kamera ilmoittaa "*** FINISHED ***" ja viallisten pikseleiden määrän. Omassa Ixuksessani on tällä hetkellä 4537 viallista pikseliä. :-O

        Nyt kun painat vielä kerran SET-nappia niin tiedosto tallentuu muistikortille ja ymmärtääkseni CHDK osaa käyttää sitä viallisten pikseleiden poistoon dng-tiedostoista.

        Vielä semmonen , että pitäisikö dng muotoisten kuvien näyttää paljonkin erilaisilta kuin kameran jpg:t? Kun kuvasin pihaa en huomannut dng kuvissa paljoakaan eroa jpg kuviin.


      • Canon Hacker's Toolkit
        sljgi kirjoitti:

        Vielä semmonen , että pitäisikö dng muotoisten kuvien näyttää paljonkin erilaisilta kuin kameran jpg:t? Kun kuvasin pihaa en huomannut dng kuvissa paljoakaan eroa jpg kuviin.

        Raw-kuvien etuna jpg-kuviin on lähinnä kuvadatan pakkaamattomuudesta johtuen (huomattavasti) paremmat mahdollisuudet jälkikäsittelyyn. Voit esimerkiksi säätää raw-kuvan kohinanvaimennuksen, valkotasapainon ja kontrastin juuri niin kuin itse haluat. Jpg-muotoon kuvattaessa joutuu tyytymään kameran ohjelmiston näkemykseen em. asioista ja jpg-tiedostoja muokkaillessa kuvan laatu saattaa kärsiä tarpeettomasti.

        Raw-kuvissa on myös suurempi bittisyvyys verrattuna jpg-kuvaan. CHDK:n avulla saa canonin kompaktikamerastakin joka värikanavalle 10 bitin raw-kuvia (vs. jpg:n 8 bittiä per värikanava). Tämä tarkoittaa hiukan parempaa dynamiikkaa, eli on paremmat mahdollisuudet saada yksityiskohtia kaivettua esiin hyvin kirkkaista kohdista. Täysin puhkipalaneita kuvia tämäkään ei tietenkään pelasta... :(

        Huono puoli on myös dng-tiedostojen suurempi koko. Oma kuuden megapikkelsin Canon Ixus 60 tuottaa joka laukauksella 7,4MB kokoisen dng-tiedoston ja siihen päälle vielä täysikokoinen jpg-kuva n. (2...3MB). Noin filmirullallinen siis mahtuu 256MB muistikortilleni dng-kuvia. Mutta onneksi tästä rullasta voi huonot kuvat karsia heti kättelyssä pois. :-)


      • selvää hacker
        Canon Hacker's Toolkit kirjoitti:

        Raw-kuvien etuna jpg-kuviin on lähinnä kuvadatan pakkaamattomuudesta johtuen (huomattavasti) paremmat mahdollisuudet jälkikäsittelyyn. Voit esimerkiksi säätää raw-kuvan kohinanvaimennuksen, valkotasapainon ja kontrastin juuri niin kuin itse haluat. Jpg-muotoon kuvattaessa joutuu tyytymään kameran ohjelmiston näkemykseen em. asioista ja jpg-tiedostoja muokkaillessa kuvan laatu saattaa kärsiä tarpeettomasti.

        Raw-kuvissa on myös suurempi bittisyvyys verrattuna jpg-kuvaan. CHDK:n avulla saa canonin kompaktikamerastakin joka värikanavalle 10 bitin raw-kuvia (vs. jpg:n 8 bittiä per värikanava). Tämä tarkoittaa hiukan parempaa dynamiikkaa, eli on paremmat mahdollisuudet saada yksityiskohtia kaivettua esiin hyvin kirkkaista kohdista. Täysin puhkipalaneita kuvia tämäkään ei tietenkään pelasta... :(

        Huono puoli on myös dng-tiedostojen suurempi koko. Oma kuuden megapikkelsin Canon Ixus 60 tuottaa joka laukauksella 7,4MB kokoisen dng-tiedoston ja siihen päälle vielä täysikokoinen jpg-kuva n. (2...3MB). Noin filmirullallinen siis mahtuu 256MB muistikortilleni dng-kuvia. Mutta onneksi tästä rullasta voi huonot kuvat karsia heti kättelyssä pois. :-)

        hyvä tällä tiedolla pääsee varmaan vähän aikaa. kiitos vielä perusteellisista vastauksista.


      • tosin nopeita valotusaik
        selvää hacker kirjoitti:

        hyvä tällä tiedolla pääsee varmaan vähän aikaa. kiitos vielä perusteellisista vastauksista.

        ei käytännössä voi pitää koska pienikennoine kamera. akkumittari ok ja jotki muut


      • lollollol
        Canon Hacker's Toolkit kirjoitti:

        Raw-kuvien etuna jpg-kuviin on lähinnä kuvadatan pakkaamattomuudesta johtuen (huomattavasti) paremmat mahdollisuudet jälkikäsittelyyn. Voit esimerkiksi säätää raw-kuvan kohinanvaimennuksen, valkotasapainon ja kontrastin juuri niin kuin itse haluat. Jpg-muotoon kuvattaessa joutuu tyytymään kameran ohjelmiston näkemykseen em. asioista ja jpg-tiedostoja muokkaillessa kuvan laatu saattaa kärsiä tarpeettomasti.

        Raw-kuvissa on myös suurempi bittisyvyys verrattuna jpg-kuvaan. CHDK:n avulla saa canonin kompaktikamerastakin joka värikanavalle 10 bitin raw-kuvia (vs. jpg:n 8 bittiä per värikanava). Tämä tarkoittaa hiukan parempaa dynamiikkaa, eli on paremmat mahdollisuudet saada yksityiskohtia kaivettua esiin hyvin kirkkaista kohdista. Täysin puhkipalaneita kuvia tämäkään ei tietenkään pelasta... :(

        Huono puoli on myös dng-tiedostojen suurempi koko. Oma kuuden megapikkelsin Canon Ixus 60 tuottaa joka laukauksella 7,4MB kokoisen dng-tiedoston ja siihen päälle vielä täysikokoinen jpg-kuva n. (2...3MB). Noin filmirullallinen siis mahtuu 256MB muistikortilleni dng-kuvia. Mutta onneksi tästä rullasta voi huonot kuvat karsia heti kättelyssä pois. :-)

        lol, 256 mb muistikortti XD


      • muistelin

        eikö siinä piä luoda joku tiedosto tms ennenkuin voi suoraa ndng muotoon tallentaa??


      • sammaltaen
        Canon Hacker's Toolkit kirjoitti:

        badpixel.bin -tiedostoa tarvitaan jos haluaa käyttää "digitaalinegatiivi-" eli dng-tiedostomuotoa (erittäin suositeltava formaatti Canonin oman raw-formaatin sijaan!).

        badpixel.bin-tiedoston tekemiseen on kaksi tapaa: sen voi tehdä "manuaalisesti" tietokoneen avulla tai (helpompi tapa) CHDK:n mukana tulevalla badpixel.lua -skriptillä.

        Käynnistät siis vain cameran ja CHDK:n normaalisti. Sitten kamera kuvaustilaan ja CHDK:n päävalikosta valitset "Scripting parameters" ja "Load script from file...". Hakemistosta "test/" löytyy skripti "badpixel.lua", valitse se FUNC/SET napilla. Skripti on nyt ladattuna.

        Sen jälkeen poistu valikoista MENU-napilla mutta älä poistu CHDK:n komentotilasta. Näytön alareunassa pitäisi lukea nyt "Create badpixel.bin". Seuraavaksi peitä kameran objektiivi tiiviisti mustalla kartongilla tai kankaalla ja paina laukaisinta. Kamera ottaa itsekseen kaksi kuvaa, hieman muistikortin nopeudesta riippuen operaatioon pitäisi kuulua noin 30-40 sekuntia. Tämän jälkeen kamera ilmoittaa "*** FINISHED ***" ja viallisten pikseleiden määrän. Omassa Ixuksessani on tällä hetkellä 4537 viallista pikseliä. :-O

        Nyt kun painat vielä kerran SET-nappia niin tiedosto tallentuu muistikortille ja ymmärtääkseni CHDK osaa käyttää sitä viallisten pikseleiden poistoon dng-tiedostoista.

        hAAssUU ETTÄ mullai pyyti tekeen ton kun otin dng muodon sit se otti 4kuvaaminuutis.


      • gt2
        muistelin kirjoitti:

        eikö siinä piä luoda joku tiedosto tms ennenkuin voi suoraa ndng muotoon tallentaa??

        joo no nyt loin sen ja dwgt on päätteenä kappas kummaa dng ei näy kameras eikä siirry kovollekaan. misät kiiakstaa vielä?


    • ojlöop32

      Jos löydät jostain Canonin järjestelmien mukana tukevan ohjelmiston. Se avaa nuo tiedostot, eikä exifit häviä.

      Siirrä kuvat kortinlukijalla, älä kameralla. Silloin ei ole väliä, missä tiedostomuodossa kuvat on.

      Tälläkin pitäisi tiedostot avautua:
      http://ufraw.sourceforge.net/

      Tai tällä:
      http://rawtherapee.com/downloads

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      615
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe