Millaisia oireita sympatikotonia aiheuttaa? Mulla epäillään olevan tätä. Paljon lisälyöntejä ( yli 1000 vrk), tykyttelyä, pyörrytystä, huimausta, pahoja lihasjännityksiä, maha usien reistaa yms. Sydän tutkittu monta kertaa samoin maha tutkittu mut mitään ei ole löytyny joka selittäis nämä oireet, pienikin poikkeama päivittäisissä toimissa tai jokin jännitys aiheuttaa suhteellisen voimakkaita oireita...Auttakaa joku jolla on tietoa tästä, toiselta nimeltään tää on kai joku dysautonomia, muistaakseni.
sympatikotonian oireet
12
15132
Vastaukset
- xxxxx
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8216850
Kannattaa käydä fysioterapeutilla ihan ensimmäiseksi, niin saat jumppaohjeita (mikäli tyyppi osaa asiansa). Vagushermosta puhui oma fysioterapeuttini ja parasta oli saada tieto siitä, että vika ei ole päässä vaikka välillä epäilin sitäkin :D
Nuo kertomasi oireet ovat juuri sitä ja pahimmillaan pienikin olematon "muka jännittävä tilanne" voi aiheuttaa pakene tai kuole olotilan päälle... Suosittelen ihan normaalia hierontaa! Onko sulla niskan sivut muuten kireänä? Vagushermo lähtee korvan takaa ja menee niskan sivuja pitkin aina sinne mahaan saakka ja hermottaa siinä matkan varrella sydäntä jne. Venyttele varovasti mikäli kireänä.- poccis
kyllä on kireänä koko yläkroppa, myös jalat ovat aika ajoin todella tiukalla. En meinaa vaan kestää hierontaa kun alkaa elimistö potkia vastaan että et kyllä rentoudu...Tulee muljahduksia ja hiki ja sellanen sisäinen vapina
- sympatikotoniatar
Minulla aivan samoja oireita, ja todetta jatkuvaa sympatikotonia! Pääseekö tästä ikinä eroon? Elämänlaatu kyllä mennyt huonoksi kun kroppa reagoi kaikkeen :(
- jannabet
Oletteko kokeilleet beetasalpaajaa? Itselläni auttoi se, että beetasalpauksella sai sykkeet matalalle, tai siis normaalille tasolle. Tämä rauhoitti kaikkea muutakin kehon ylivirittäytynyttä toimintaa ja katkaisi kierrettä.
Lääkäri määräsi myös minulle joogaa. Itselläni hengitysharjoitukset auttoivat. Vaativat vain tosi suurta keskittymistä.
- sympatikotoniatar
Käytän propralia kyllä, ja se auttaa. Mutta todella häiritsevänä koen silti sen kun oireet on silti voimakkaana jokaisena aamuna kun nousen sängystä. Syke saattaa olla pahimmillaan 150 ja samalla esiintyy huimausta ja pahoinvointia. Nämä siis tulavat ihan itsestään heto kun nousen, eli ilman ahdistusta.
- jannabet
No minulla ihan sama kyllä ja joskus on oireita vaikka oisi beetasalpaajat ottanutkin. Minulla ilman beetasalpausta vastaavassa tilanteessa usein ollut syke noin 160. Aamulla oireet usein pahimmillaan.
Mistä lie johtuu.
Onko sinulla tutkittu virtsan metanefriitit? Oletko vuorokauden ajan kerännyt purkkiin pissaa? Mietin vaan että onko kaikki suljettu pois, kilpirauhasjutut ym..
Itsellä on juuri tuo sama että oireet pahimpia aamuisin. Myös vuodenajoissa on eroa. Kaikista pahin aika on kevät ja kesä myös. Syksyllä ja talvella oireita on tosi vähän. Kun alkaa kevät ja kirkas valo niin kyllä kiihtyy sydämensyke, tulee kammioperäisiä rytmihäiriöitä, pahoinvointia, oksettaa ym. Sekin aika mielenkiintoinen ilmiö omalla kohdallani. Liekö kellään muulla näin?
Itse olen metanefriittitutkimusta varten kerännyt monta kertaa pissojani. Vaikka mitä tutkimuksia on tehty sen lisäksi, jopa pään mri. Syytä ei ole löydetty. Toisilla hermosto vaan toimii jotenkin kiihtyneesti.
Siitä olen kuitenkin itse iloinen, että en oireile vatsalla. Joitakin tällainen vaiva juoksuttaa vessalla ripaskalla. Mielummin sydämentykytystä ja huonoa oloa kuin se, että suolisto olisi tosi ärtynyt ja olisi aina ripuli.
Tsemppiä! Kyllä tämän kanssa silti pärjää vaikka kurjalta joskus tuntuu :)
Kyllä tällä pärjää. - sympatikotoniatar
jannabet kirjoitti:
No minulla ihan sama kyllä ja joskus on oireita vaikka oisi beetasalpaajat ottanutkin. Minulla ilman beetasalpausta vastaavassa tilanteessa usein ollut syke noin 160. Aamulla oireet usein pahimmillaan.
Mistä lie johtuu.
Onko sinulla tutkittu virtsan metanefriitit? Oletko vuorokauden ajan kerännyt purkkiin pissaa? Mietin vaan että onko kaikki suljettu pois, kilpirauhasjutut ym..
Itsellä on juuri tuo sama että oireet pahimpia aamuisin. Myös vuodenajoissa on eroa. Kaikista pahin aika on kevät ja kesä myös. Syksyllä ja talvella oireita on tosi vähän. Kun alkaa kevät ja kirkas valo niin kyllä kiihtyy sydämensyke, tulee kammioperäisiä rytmihäiriöitä, pahoinvointia, oksettaa ym. Sekin aika mielenkiintoinen ilmiö omalla kohdallani. Liekö kellään muulla näin?
Itse olen metanefriittitutkimusta varten kerännyt monta kertaa pissojani. Vaikka mitä tutkimuksia on tehty sen lisäksi, jopa pään mri. Syytä ei ole löydetty. Toisilla hermosto vaan toimii jotenkin kiihtyneesti.
Siitä olen kuitenkin itse iloinen, että en oireile vatsalla. Joitakin tällainen vaiva juoksuttaa vessalla ripaskalla. Mielummin sydämentykytystä ja huonoa oloa kuin se, että suolisto olisi tosi ärtynyt ja olisi aina ripuli.
Tsemppiä! Kyllä tämän kanssa silti pärjää vaikka kurjalta joskus tuntuu :)
Kyllä tällä pärjää.Niin, ja sanoiko ne sulle Jannabet mitään ennustetta. Että onko sympatikotoiniaa sitten läpi elämän kun on kerran tullut vai... Ja miski on tullut.
Toivottavasti olet vielä "linjoilla"
- sympatikotoniatar
Minulla oli monta kuukautta ripulia keväällä, meni paremmaksi klotriptyl mite-lääkkeellä. Luulen että sairastan autonomisen hermoston toimintahäiriöta, joka on varmaan astetta pahempi vielä kuin sympatiotoniaa. Tuli mulle toisen raskauden jälkeen, vuoden olen sairastanut ja tosiaan keväällä oli erittäin pahat oireet. Olen kerännyt vuorokauden virtsaa kerran, silloin feokromosyytoman poissulkemiseksi. Syötkö propralia tarvittavana vai pitkäaikainen beetasalpaaja säännöllisesti? Vissiin pitäisi myös trisykliset masennuslääkket tai ssri-lääkket auttaa jos on autonomisen hermoston toimintahäiriö. Pystytkö olemaan työelämässä? Miten kauan sulla ollut sympatikotoniaa? Itse olen hoitovapaalla, mutta joskus vaikeeta pärjätä kotonakin. Ihana positiivinen asenne säilynyt sinulla ainakin, semmoinen auttaa paljon!
- elyse
Onko täällä vielä ketään sympatikotonian oireista kärsiviä linjoilla? Itse sain eilen diagnoosiksi tämän oireilleni joita ollut nyt viime syksystä asti. Minulla oireina ollut käsien ja pään tärinää, sisäistä vapinan tunnetta, nopea syke, palan tunnetta kurkussa ja kiristävä tunne kaulalla. Stressistä todennäköisesti lauennut päälle koko oireilu, joka ikäänkuin jäänyt nyt ikävästi päälle. Unettomia öitä tullut vietettyä liikaakin näitä oireita kuunnellen. Nyt kokeilussa Propral ja Rivaltril josko saisi tilannetta vähän helpommaksi alkuun näillä. Onko muilla samanlaista oireilua tullut pitkän stressin vuoksi?
- ankkur
Kyllä näitä oireiluja on ollut monta vuosikymmentä. Alkoi kai murrosiässä paniikkikohtauksilla. Nyt vasta viisikymppisen toisella puolella alkaa tuntua siltä, että on vaan hyväksyttävä yliherkkyys. Nykyisin on netti ja muutenkin vapaampaa tiedottamista verrattuna aikaan menneeseen. Siksikin teillä nuoremmilla on paremmin kun saatte vertaistukea ja monta uutta lääkettä on vaivoihin. Kunhan oppii itsensä hyväksymistä ja avoimuus on myös usein hyvä juttu. Moni muukin salassa kärsii erilaisista oireista. Vaihdevuosissa nämä kyllä pukkaa pahasti päälle, kun hormoonivajaus aiheuttaa ikäviä lisämakuja oireisiin. Pärjättävä on kuitenkin.
- KovatOireet
Mulla melko vaikea dysautonomia ja paha histamiiniongelma. Sympatikotonia on selvä ilman lääkkeitä. Itsellä syynä dopamiinin vajaus. (siihen lääkityksenä dopamiiniagonisti ja samoin histamiineihin antihistamiinit)
Osa ystävistä ja lääkäreistä kohtelee kuin p*skaa. On muka joko kokonaan tai osittain psyykkistä. Ja p*skan marjat sanon minä.
Suomessa ei julkisella juuri mitään apua tahdo saada. Pahimmillaan nöyryytykset päälle. Joutuu menemään yksityiselle. On yhtä h*lvettiä ollut sairastaa tätä, koska apu olematonta ja Kela pitää täysin työkykyisenä. Pelkkää taistelua, ihmisten ja viranomaisten kanssa. Läheiset joutuvat auttamaan, kun itse ei jaksa mitään.
Ilman kettumaista luonnetta en olisi tässä. Sen verran kovaa saanut jätöstä niskaan.- Tiikkinen
Onko dysautonomialla ja histamiiniongelmalla tekemistä keskenään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi265571- 883774
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313513400- 2222844
- 612757
- 522675
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322500- 1532410
- 311995
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1201695