sairaustapaus

rotalla

8kk:n ikäisen poikarottani hengitys piti ääntä kun se oli parin kolmen kuukauden ikäinen. Ääni oli pientä pulputusta, mutta eikös myco rupea oireilee vasta yli 3 kk: ikäisillä? sen jälkeen poika ei ole pitänyt ääntä.

rottia laumassa on 3. voinko ottaa sinne nyt 1 tai 2 uutta poikasta? ilman että riskeeraan mitään....yksi rotista on kuitenkin jo miltei 2 vuotias. muuten kaikki ovat terveitä ja todella pirteitä :)

jos joku tietää niin olisin todella kiitollinen vastauksista:)

6

359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muruinen

Sairastapauksissa kannattaa aina kääntyä eläinlääkärin puoleen! Jos kerta rotta ei enää pulputa, rohise (korva kiinni rottaan!) eikä sillä ole enää nuha vaan se on terve, en näy syytä olla ottamatta uusia laumanjäseniä siltä osin. Myco voi periaatteessa tulla minkä ikäiselle vaan, mutta se on yleisempi vanhemmilla rotilla, joilla vastustuskysy on heikompi vanhenemisen vuoksi.

Oletko valmis toimimaan, kun huomaat rottasi olevan sairas? Toisin sanoen tunnetko useimmat rottien sairaudet ja osaatko "antaa ensiapua"? En kannata uusien rottien ottamista ennen kuin olet tutustunut rottien sairauksiin. Eikun lukemaan :) Esimerkiksi kun huomaan omissa rotissani flunssan oireita, tarkistan ettei häkki ole vetoisessa paikassa, onko huoneen lämpötila oikea, annan vitamiini kuurin ja sipulihunaja vettä. Jos ei mene ohi tai rohina/pulputus pahenee niin lääkärille.

• olen etsinyt

tietoa ja lukenut sairauksista ym:) nämä kuitenkin ovat ensimmäiset rottani, eli kaikkea kokemusta ei ole, pikkuhiljaa sitä tulee kokoajan lisää.

Pikkurottani pulputtaessa annoin sille höyryhengitystä ja vitamiiniä.. :)

Kiitos todella paljon vastauksesta!:) mukava saada asiantuntevilta rottaihmisiltä neuvoa ja apua.

• Muruinen
        olen etsinyt kirjoitti:

tietoa ja lukenut sairauksista ym:) nämä kuitenkin ovat ensimmäiset rottani, eli kaikkea kokemusta ei ole, pikkuhiljaa sitä tulee kokoajan lisää.

Pikkurottani pulputtaessa annoin sille höyryhengitystä ja vitamiiniä.. :)

Kiitos todella paljon vastauksesta!:) mukava saada asiantuntevilta rottaihmisiltä neuvoa ja apua.

Hyvä että annoit höyryhengitystä ja vitamiinia, oikein toimittu! :) Ja olet ihan oikeassa, että kokemusta tulee myöskin pikkuhiljaa lisää. Aina on parempi kysyä, jos on vähän epävarma, itse ainakin vastaan mielelläni :)

• hyvä että
        Muruinen kirjoitti:

Hyvä että annoit höyryhengitystä ja vitamiinia, oikein toimittu! :) Ja olet ihan oikeassa, että kokemusta tulee myöskin pikkuhiljaa lisää. Aina on parempi kysyä, jos on vähän epävarma, itse ainakin vastaan mielelläni :)

jotkut vastaavat, muutaki ku goooogle:D

• Muruinen
        hyvä että kirjoitti:

jotkut vastaavat, muutaki ku goooogle:D

Niin, onhan se hyvä, jos täällä vastaillaan, mutta itsenäinen tiedon haku luotettavista paikoista on mielestäni aina paras vaihtoehto ;P Suomen kesyrottayhdistyksen foorumi ja kasvattajat!!!

• Kersti

Minun rottani joka asuu ystävälläni toisen rotan kanssa on hyvin masentunut. Rotta alkaa täyttää pian vuoden. En ole ehtinyt hirveästi käydä katsomassa rottaa. Ja ystäväni rotta on kanssa masentunut. Mitä tämä voisi tarkoittaa? Vastatkaa pian!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      20
      2242
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      76
      2185
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      41
      2069
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      52
      1438
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1366
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      893
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      63
      892
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      781
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      753
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      33
      744
    Aihe